Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 29 października 2015 r. w sprawie przyznania przez światową konferencję radiokomunikacyjną, która odbędzie się w Genewie w dniach 2-27 listopada 2015 r. (WRC-15), pasma widma radiowego niezbędnego do wspierania przyszłego rozwoju technologii satelitarnej umożliwiającej funkcjonowanie globalnych systemów śledzenia lotów (2015/2857(RSP)).

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2017.355.86

Akt nienormatywny
Wersja od: 20 października 2017 r.

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 29 października 2015 r. w sprawie przyznania przez światową konferencję radiokomunikacyjną, która odbędzie się w Genewie w dniach 2-27 listopada 2015 r. (WRC-15), pasma widma radiowego niezbędnego do wspierania przyszłego rozwoju technologii satelitarnej umożliwiającej funkcjonowanie globalnych systemów śledzenia lotów (2015/2857(RSP))

(2017/C 355/11)

(Dz.U.UE C z dnia 20 października 2017 r.)

Parlament Europejski,

-
uwzględniając nowy punkt porządku obrad następnej światowej konferencji radiokomunikacyjnej (WRC-15) Międzynarodowego Związku Telekomunikacyjnego (ITU), która odbędzie się w Genewie w dniach 2-27 listopada 2015 r., dotyczący monitorowania lotu,
-
uwzględniając dokument roboczy zatytułowany "Opcje śledzenia i lokalizacji statków powietrznych" ("Aircraft Tracking and Localisation Options") przedstawiony przez UE na wielodyscyplinarnym posiedzeniu Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO) poświęconym globalnemu systemowi śledzenia ruchu, które odbyło się w dniach 12-13 maja 2014 r.,
-
uwzględniając przedstawione na wspomnianym wielodyscyplinarnym posiedzeniu ICAO zalecenia dotyczące globalnego systemu śledzenia ruchu,
-
uwzględniając opinię 01/2015 Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego z dnia 5 maja 2014 r. zatytułowaną "Zmiana wymogów dotyczących rejestratorów parametrów lotu i urządzeń umożliwiających lokalizację pod wodą" ("Amendment of requirements for flight recorders and underwater locating devices"),
-
uwzględniając zalecenia dotyczące bezpieczeństwa wydane przez różne krajowe organy ds. badania zdarzeń lotniczych w celu zwiększenia bezpieczeństwa poprzez ułatwienie odzyskiwania informacji do celów badań zdarzeń w lotnictwie cywilnym oraz poprawy funkcjonowania i obsługi rejestratorów parametrów lotu, a także lokalizacji statków powietrznych w następstwie wypadków, które miały miejsce nad akwenem 1 ,
-
uwzględniając projekt rozporządzenia Komisji zmieniającego rozporządzenie (UE) nr 965/2012 w odniesieniu do wymagań dotyczących rejestratorów parametrów lotu, urządzeń umożliwiających lokalizację pod wodą i systemów śledzenia pozycji statku powietrznego 2 ,
-
uwzględniając pytanie do Komisji w sprawie przyznania przez światową konferencję radiokomunikacyjną, która odbędzie się w Genewie w dniach 2-27 listopada 2015 r. (WRC-15), pasma widma radiowego niezbędnego do wspierania przyszłego rozwoju technologii satelitarnej umożliwiającej funkcjonowanie globalnych systemów śledzenia lotów (O-000118/2015 - B8-1101/2015),
-
uwzględniając projekt rezolucji Komisji Transportu i Turystyki,
-
uwzględniając art. 128 ust. 5 i art. 123 ust. 2 Regulaminu,
A.
mając na uwadze, że tragiczne loty Air France AF447 (1 czerwca 2009 r.) i Malaysia Airlines MH370 (8 marca 2014 r.) uwypukliły potrzebę stworzenia nowych systemów umożliwiających określenie w każdej chwili pozycji statków powietrznych wykorzystywanych w transporcie publicznym, nawet w najbardziej oddalonych miejscach;
B.
mając na uwadze, że globalne systemy nadzoru nad zarządzaniem ruchem lotniczym ułatwią określenie pozycji statku powietrznego w razie nieprawidłowego zachowania, zaistnienia sytuacji wyjątkowej lub wypadku;
C.
mając na uwadze, że w świetle tragedii lotów AF447 i MH370 na takie systemy nie powinna mieć wpływu utrata normalnego zasilania elektrycznego na pokładzie i nie powinna istnieć żadna możliwość ich wyłączenia podczas lotu;
D.
mając na uwadze, że takie systemy poprawią skuteczność operacji poszukiwawczo-ratowniczych oraz dochodzeń, jako że obecne systemy śledzenia lotów tylko częściowo pokrywają światową przestrzeń powietrzną;
E.
mając na uwadze, że systemy te mogłyby również stanowić ważne narzędzie zwiększenia skuteczności i potencjału zarządzania ruchem lotniczym, a jednocześnie poprawiłyby znacznie bezpieczeństwo lotnictwa i obniżyły koszty infrastrukturalne;
F.
mając na uwadze, że Komisja, we współpracy z Europejską Agencją Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA), Organizacją Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO) i zainteresowanymi podmiotami, podjęła badania nad różnymi opcjami technicznymi, na podstawie uzyskanych przez nie wyników, oraz zaproponowała przepisy w sprawie śledzenia ruchu statków powietrznych, przewidując ich stopniowe wdrażanie;
G.
mając na uwadze, że wśród stosowanych lub badanych obecnie możliwych opcji (na przykład: automatyczne zależne dozorowanie - kontrakt (ADS-C), system komunikacji ze statkami powietrznymi w oparciu o wiadomości i potwierdzenia odbioru (ACARS), usługi łącza danych wysokiej częstotliwości) technologia automatycznego zależnego dozorowania - rozgłaszania (ADS-B) wsparta łącznością satelitarną wydaje się bardzo obiecująca;
H.
mając na uwadze, że technologia ADS-B może wspierać nadzór nad zarządzaniem ruchem lotniczym poza obszarami o największej gęstości zaludnienia, których pokrycie radarowe jest ograniczone, niemożliwe lub niezwykle kosztowne (w tym nad oceanami i niezamieszkałymi obszarami lądowymi);
I.
mając na uwadze, że technologia satelitarna ADS-B polega na komunikacji między statkiem powietrznym a konstelacją satelitów w celu umożliwienia sprawowania nadzoru instytucjom zapewniającym służby żeglugi powietrznej, a także mając na uwadze, że w tym celu konieczne może okazać się przyznanie specjalnego pasma widma radiowego chronionego przed zakłóceniami;
J.
mając na uwadze, że przewidziana na listopad 2015 r. światowa konferencja radiokomunikacyjna (WRC-15) organizowana przez Międzynarodowy Związek Telekomunikacyjny (ITU) stanowi forum określające, na które usługi radiowe są przyznawane specjalne pasma widma radiowego;
K.
mając na uwadze, że należy podjąć działania w celu zadbania o to, by rozwijaniu technologii ADS-B nie stanął na przeszkodzie brak terminowego przyznania odpowiedniego pasma widma radiowego;
1.
popiera działania Komisji zmierzające do szybkiego opracowania globalnego systemu śledzenia lotów opartego na wynikach, który umożliwi instytucjom zapewniającym służby żeglugi powietrznej określenie pozycji statków powietrznych wykorzystywanych w transporcie publicznym, nawet w najbardziej oddalonych miejscach;
2.
podkreśla, że taki system powinien pozostać skuteczny nawet w razie utraty normalnego zasilania elektrycznego na pokładzie i nie powinna istnieć żadna możliwość jego wyłączenia podczas lotu;
3.
uważa, że opracowanie takiego systemu powinno odbywać się w ramach ścisłej współpracy pomiędzy wszystkimi zainteresowanymi podmiotami (np. przemysłem, liniami lotniczymi, instytucjami zapewniającymi służby żeglugi powietrznej, służbami odpowiedzialnymi za bezpieczeństwo i służbami ratowniczymi, organami ds. badania zdarzeń lotniczych i organizacjami międzynarodowymi);
4.
zwraca uwagę, że technologia satelitarna ADS-B opierająca się na komunikacji między statkiem powietrznym a konstelacją satelitów jest jedną z obiecujących opcji umożliwiających utworzenie globalnego systemu nadzoru nad zarządzaniem ruchem lotniczym;
5.
podkreśla, że przy wdrażaniu technologii ADS-B należy rozważyć potrzeby wszystkich użytkowników przestrzeni powietrznej i zapewnić interoperacyjność alternatywnych technologii w celu uniknięcia przypadków naruszenia zasad bezpieczeństwa;
6.
zwraca uwagę, że rozwój technologii satelitarnej ADS-B może wymagać przyznania odpowiedniego pasma widma radiowego w celu uniknięcia wszelkich zakłóceń;
7.
w kontekście następnej światowej konferencji radiokomunikacyjnej (WRC-15), która odbędzie się w Genewie w listopadzie 2015 r., apeluje do Komisji o podjęcie niezbędnych kroków w celu przyznania pasma widma radiowego niezbędnego do wparcia przyszłych prac nad stworzeniem satelitarnego globalnego systemu śledzenia lotów;
8.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji Komisji oraz rządom i parlamentom państw członkowskich.
1 Opinia 01/2014 Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego z dnia 5 maja 2014 r., s.1 "Odniesienie"
2 Dokument Komisji RPS COM-AC DRC(2015) D040413/02 i załącznik do niego.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.