Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 26 listopada 2015 r. w sprawie dążenia do uproszczenia polityki spójności na lata 2014-2020 i ukierunkowania jej na wyniki (2015/2772(RSP)).

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2017.366.157

Akt nienormatywny
Wersja od: 27 października 2017 r.

Uproszczenie polityki spójności na lata 2014-2020 i ukierunkowanie jej na wyniki

P8_TA(2015)0419

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 26 listopada 2015 r. w sprawie dążenia do uproszczenia polityki spójności na lata 2014-2020 i ukierunkowania jej na wyniki (2015/2772(RSP))

(2017/C 366/17)

(Dz.U.UE C z dnia 27 października 2017 r.)

Parlament Europejski,

-
uwzględniając art. 174 i 175 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz ustanawiające przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002, a także rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1268/2012 z dnia 29 października 2012 r. w sprawie zasad stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii,
-
uwzględniając szóste sprawozdanie w sprawie spójności gospodarczej, społecznej i terytorialnej (COM(2014)0473),
-
uwzględniając sprawozdanie roczne Trybunału Obrachunkowego za 2014 r.,
-
uwzględniając pytanie wymagające odpowiedzi ustnej skierowane do Komisji w sprawie dążenia do uproszczenia polityki spójności na lata 2014-2020 i ukierunkowania jej na wyniki (O-000127/2015 - B8-1103/2015),
-
uwzględniając projekt rezolucji Komisji Rozwoju Regionalnego,
-
uwzględniając art. 128 ust. 5 i art. 123 ust. 2 Regulaminu,
A.
mając na uwadze, że Parlament uznaje znaczenie istotnych działań służących uproszczeniu podjętych przez instytucje UE, takich jak plan uproszczenia wieloletnich ram finansowych na lata 2014-2020, mianowanie wiceprzewodniczącego Komisji odpowiedzialnego za lepsze stanowienie prawa, ustanowienie w ramach Komisji grupy wysokiego szczebla niezależnych ekspertów ds. monitorowania uproszczenia dla beneficjentów europejskich funduszy strukturalnych i inwestycyjnych, przegląd rozporządzenia finansowego oraz rozporządzenie w sprawie wspólnych przepisów;
B.
mając na uwadze, że mimo reformy polityki spójności w okresie programowania 2014-2020, w której zastosowano metody upraszczania, stosowanie europejskich funduszy strukturalnych i inwestycyjnych, a także zarządzanie nimi, sprawozdawczość w ich zakresie oraz nadzór nad nimi są wciąż problematyczne zarówno dla beneficjentów, jak i instytucji zarządzających, zwłaszcza tych, które dysponują mniejszym potencjałem administracyjnym i finansowym;
C.
mając na uwadze, że obecne nadmierne rygorystyczne wdrażanie, w tym w procesie transponowania przepisów do ustawodawstwa krajowego, powoduje utrudnienia, wydłuża czas nieobecności na rynku oraz generuje pośrednie koszty dla potencjalnych beneficjentów ubiegających się o fundusze z UE, ograniczając tym samym wpływ unijnego finansowania na inwestycje oraz tworząc przeszkody dla beneficjentów, obywateli i przedsiębiorstw w UE, zwłaszcza MŚP;
D.
mając na uwadze, że skomplikowane procedury mogą w istotny sposób obciążać beneficjentów, zwłaszcza MŚP, organizacje pozarządowe i miasta, które potrzebują funduszy UE; mając na uwadze, że z reguły podmioty te nie dysponują zasobami finansowymi ani ludzkimi, ani też specjalistyczną wiedzą, by skutecznie ubiegać się o dotacje z UE i nimi gospodarować; mając na uwadze, że Komisja i państwa członkowskie są zachęcane do kontynuowania wysiłków na rzecz wdrożenia narzędzia oceniania ryzyka ARACHNE oraz uproszczenia jego działania dla instytucji zarządzających i systemów kontroli programów operacyjnych, które powinny zapewniać właściwą równowagę między, z jednej strony, uproszczeniem, a z drugiej strony - wykrywaniem nieprawidłowości, w tym oszustw, i zapobieganiem im;
E.
mając na uwadze, że powielanie audytów i różnic w podejściach i metodach kontrolnych wymaga wdrożenia jednej zasady kontroli oraz silniejszej koncentracji na kontroli wykonania zadań, dzięki której można by lepiej ocenić wydajność i skuteczność działań oraz przedłożyć wnioski w sprawie uproszczenia;
1.
uważa, że Komisja powinna wprowadzić szczegółowe wytyczne dotyczące uproszczenia, aby państwa członkowskie i ich regiony miały świadomość swojej roli polegającej na wyeliminowaniu, lub co najmniej istotnym ograniczeniu, obciążenia administracyjnego oraz nadmiernie rygorystycznego wdrażania na szczeblu krajowym i lokalnym w procedurach udzielania zamówień, wyborze wniosków w sprawie projektów i przy monitorowaniu oraz kontroli, w tym unikaniu częstych zmian przepisów, upraszczaniu języka i normalizacji procedur, a także na koncentracji budżetu UE na wymiernych rezultatach; podkreśla ponadto, że jedną z opcji może być zintegrowany unijny pakiet funduszy regionalnych oferowany za pomocą jednej platformy lub punktu kompleksowej obsługi, dzięki czemu dążono by w ten sposób do wprowadzenia w miarę możliwości wspólnych procesów i procedur;
2.
apeluje do Komisji o opracowanie dla państw członkowskich i ich regionów planu usprawnienia i uproszczenia działań związanych z kontrolą, monitoringiem i sprawozdawczością, w tym w odniesieniu do beneficjentów, aby wyeliminować obecne utrudnienia;
3.
apeluje do Komisji oraz państw członkowskich o uwzględnienie docelowej daty 31 grudnia 2015 r., zgodnie z art. 122 ust. 3 rozporządzenia w sprawie wspólnych przepisów, jako daty przejścia na e-spójność, które stanowi warunek wstępny istotnego ograniczenia czasu od złożenia wniosku do przyznania dotacji;
4.
zwraca się do Komisji o ustanowienie i wprowadzenie, we współpracy z państwami członkowskimi i zgodnie z zasadą proporcjonalności, łagodnego podejścia do wymogów w zakresie danych i informacji stosowanych wobec beneficjentów w procesie składania wniosków, a także sprawozdawczości dotyczącej finansowania przez UE w ramach zarządzania dzielonego, oraz o zachęcanie do wymiany dobrych praktyk;
5.
wzywa Komisję i państwa członkowskie do promowania upraszczania przepisów dotyczących instrumentów finansowych w ramach europejskich funduszy strukturalnych i inwestycyjnych w celu ich lepszego dostosowania do potrzeb beneficjentów i w rezultacie zwiększenia ich wykorzystania;
6.
apeluje do Komisji i państw członkowskich o częste stosowanie podejścia obejmującego różne fundusze, biorąc pod uwagę potrzeby beneficjentów;
7.
zachęca Komisję do nawiązania usystematyzowanego i stałego dialogu z Parlamentem, Komitetem Regionów oraz innymi zainteresowanymi stronami dotyczącego wszystkich aspektów procesu upraszczania;
8.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji Radzie, Komisji oraz państwom członkowskim i ich regionom.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.