Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 25 marca 2021 r. w sprawie ogólnych wytycznych dotyczących przygotowania budżetu na rok 2022, sekcja III - Komisja (2020/2265(BUI))

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2021.494.207

Akt nienormatywny
Wersja od: 8 grudnia 2021 r.

Wytyczne dotyczące budżetu na rok 2022 - sekcja III

P9_TA(2021)0106

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 25 marca 2021 r. w sprawie ogólnych wytycznych dotyczących przygotowania budżetu na rok 2022, sekcja III - Komisja (2020/2265(BUI))

(2021/C 494/25)

(Dz.U.UE C z dnia 8 grudnia 2021 r.)

Parlament Europejski,

- uwzględniając art. 314 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE),

- uwzględniając art. 106a Traktatu ustanawiającego Europejską Wspólnotę Energii Atomowej,

- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 z dnia 18 lipca 2018 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii, zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1296/2013, (UE) nr 1301/2013, (UE) nr 1303/2013, (UE) nr 1304/2013, (UE) nr 1309/2013, (UE) nr 1316/2013, (UE) nr 223/2014 i (UE) nr 283/2014 oraz decyzję nr 541/2014/UE, a także uchylające rozporządzenie (UE, Euratom) nr 966/2012 1 (dalej zwane "rozporządzeniem finansowym"),

- uwzględniając rozporządzenie Rady (UE, Euratom) 2020/2093 z dnia 17 grudnia 2020 r. określające wieloletnie ramy finansowe na lata 2021-2027 2  (dalej zwane "rozporządzeniem w sprawie WRF"), wspólne oświadczenia uzgodnione między Parlamentem, Radą i Komisją w tym kontekście 3 , a także powiązane deklaracje jednostronne 4 ,

- uwzględniając porozumienie międzyinstytucjonalne pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą i Komisją z dnia 16 grudnia 2020 r. w sprawie dyscypliny budżetowej, współpracy w kwestiach budżetowych i należytego zarządzania finansami oraz w sprawie nowych zasobów własnych, w tym harmonogramu wprowadzania nowych zasobów własnych 5 ,

- uwzględniając decyzję Rady (UE, Euratom) 2020/2053 z dnia 14 grudnia 2020 r. w sprawie systemu zasobów własnych Unii Europejskiej oraz uchylającą decyzję 2014/335/UE, Euratom 6 ,

- uwzględniając rozporządzenie Rady (UE) 2020/2094 z dnia 14 grudnia 2020 r. ustanawiające Instrument Unii Europejskiej na rzecz Odbudowy w celu wsparcia odbudowy w następstwie kryzysu związanego z COVID-19 7 ,

- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2020/2092 z dnia 16 grudnia 2020 r. w sprawie ogólnego systemu warunkowości służącego ochronie budżetu Unii 8 ,

- uwzględniając budżet ogólny Unii Europejskiej na rok budżetowy 2021 9  i wspólne oświadczenia uzgodnione między Parlamentem, Radą i Komisją, które zostały do niego załączone,

- uwzględniając sprawozdanie specjalne Międzyrządowego Zespołu ds. Zmian Klimatu (IPCC) z dnia 8 października 2018 r. w sprawie globalnego ocieplenia o 1,5 oC,

- uwzględniając sprawozdanie z globalnej oceny różnorodności biologicznej i funkcjonowania ekosystemów opracowane przez Międzyrządową Platformę Naukowo-Polityczną w sprawie Różnorodności Biologicznej i Funkcjonowania Ekosystemów Organizacji Narodów Zjednoczonych,

- uwzględniając konkluzje Rady z dnia 8 czerwca 2020 r. pt. "Wyzwania demograficzne - dalsze działania",

- uwzględniając rezolucję Zgromadzenia Ogólnego ONZ nr 70/1 z dnia 25 września 2015 r. zatytułowaną "Przekształcamy nasz świat: Agenda na rzecz zrównoważonego rozwoju 2030", która weszła w życie w dniu 1 stycznia 2016 r.,

- uwzględniając Europejski filar praw socjalnych oraz swoją rezolucję z dnia 19 stycznia 2017 r. w tej sprawie 10 ,

- uwzględniając swoją rezolucję z dnia 15 stycznia 2020 r. w sprawie Europejskiego Zielonego Ładu 11 ,

- uwzględniając konkluzje Rady z dnia 16 lutego 2021 r. w sprawie wytycznych budżetowych na rok 2022,

- uwzględniając swoją rezolucję z dnia 11 grudnia 2018 r. w sprawie pełnego stosowania przepisów dorobku Schengen w Bułgarii i w Rumunii: zniesienie kontroli na wewnętrznych granicach lądowych, morskich i powietrznych 12 ,

- uwzględniając komunikat Komisji z dnia 19 marca 2020 r. zatytułowany "Tymczasowe ramy środków pomocy państwa w celu wsparcia gospodarki w kontekście trwającej pandemii COVID-19", (C(2020)1863),

- uwzględniając art. 93 Regulaminu,

- uwzględniając opinie przedstawione przez Komisję Przemysłu, Badań Naukowych i Energii, Komisję Transportu i Turystyki, Komisję Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz Komisję Kultury i Edukacji,

- uwzględniając stanowisko w formie poprawek przedstawione przez Komisję Zatrudnienia i Spraw Socjalnych,

- uwzględniając pisma przesłane przez Komisję Spraw Zagranicznych, Komisję Rozwoju, Komisję Kontroli Budżetowej, Komisję Ochrony Środowiska Naturalnego, Zdrowia Publicznego i Bezpieczeństwa Żywności, Komisję Rynku Wewnętrznego i Ochrony Konsumentów, Komisję Rozwoju Regionalnego, Komisję Wolności Obywatelskich, Sprawiedliwości i Spraw Wewnętrznych, Komisję Spraw Konstytucyjnych oraz Komisję Praw Kobiet i Równouprawnienia,

- uwzględniając sprawozdanie Komisji Budżetowej (A9-0046/2021),

Powrót na właściwe tory: budżet na 2022 r. na wyjście z kryzysu związanego z COVID-19

1. uważa, że ze względu na szczególną niepewność co do prognoz gospodarczych, które nie przewidują, że gospodarka powróci w 2022 r. do poziomu sprzed pandemii, oraz nadrzędną potrzebę szybkiej, sprawiedliwej i sprzyjającej włączeniu społecznemu naprawy szkód gospodarczych i społecznych oraz szkód w kontekście zatrudnienia spowodowanych przez pandemię COVID-19, budżet Unii na 2022 r. powinien odgrywać jeszcze bardziej kluczową rolę w zapewnianiu pozytywnego i wymiernego wpływu na życie obywateli oraz w przyczynianiu się do pobudzania gospodarki europejskiej, przyciąganiu zrównoważonych inwestycji oraz ochronie miejsc pracy i tworzeniu wysokiej jakości miejsc pracy w całej Unii, a także w sprostaniu wyzwaniom związanym ze zmianą klimatu i transformacją cyfrową oraz zwiększonymi ambicjami UE w dziedzinie klimatu na 2030 r. z myślą o osiągnięciu do 2050 r. neutralności klimatycznej, a także w zmniejszaniu różnic gospodarczych, społecznych, terytorialnych, edukacyjnych, pokoleniowych i różnic w traktowaniu mężczyzn i kobiet;

2. w związku z tym zamierza ustanowić przyszłościowy budżet, który będzie miał zasadnicze znaczenie dla procesu odbudowy gospodarczej oraz umożliwi Unii pobudzenie inwestycji i rozwiązanie problemu bezrobocia, wspieranie transformacji cyfrowej i ekologicznej, położenie nacisku na Europejską Unię Zdrowotną, promowanie sprzyjającej włączeniu społecznemu odbudowy, koncentrując się na młodym pokoleniu, a także zapewnienie obywatelom UE bezpiecznego i dostatniego otoczenia; uważa, że priorytety te mają zasadnicze znaczenie dla utrzymania procesu odbudowy gospodarczej i stworzenia podstaw bardziej odpornej Unii zgodnie z porozumieniem paryskim;

Dynamiczna gospodarka w celu pobudzenia inwestycji i rozwiązania problemu bezrobocia

3. przypomina, że małe i średnie przedsiębiorstwa (MŚP) stanowią trzon gospodarki europejskiej, bowiem stanowią prawie 99 % wszystkich przedsiębiorstw w państwach członkowskich i odpowiadają za około trzy czwarte wszystkich miejsc pracy; podkreśla znaczący wkład MŚP w tworzenie miejsc pracy, wzrost gospodarczy i stabilność; jest zaniepokojony poważnymi i długotrwałymi skutkami kryzysu dla MŚP i zamierza zapewnić tym przedsiębiorstwom wystarczające finansowanie za pośrednictwem różnych programów UE;

4. podkreśla w tym kontekście znaczenie odpowiednio finansowanego programu na rzecz jednolitego rynku w celu zwiększenia konkurencyjności, promowania przedsiębiorczości, poprawy dostępu do rynków i skutecznego wspierania małych przedsiębiorstw, w tym poprzez rozwój umiejętności cyfrowych i umiejętności w zakresie przedsiębiorczości; zwraca ponadto uwagę na potencjał programu InvestEU w zakresie ułatwiania uruchamiania zrównoważonych, innowacyjnych i społecznych inwestycji, ale również w zakresie zapewniania wsparcia kapitałowego MŚP dotkniętym kryzysem; uznaje pilną potrzebę stworzenia przyjaznego dla MŚP otoczenia biznesowego oraz wspierania klastrów i sieci MŚP, a także zmniejszenia obciążeń administracyjnych dla przedsiębiorstw; podkreśla w szczególności potrzebę wspierania na szczeblu UE inicjatyw mających na celu ułatwienie tworzenia nowych przedsiębiorstw typu startup i poprawę ich dostępu do finansowania, jako środka sprzyjającego innowacjom, tworzeniu miejsc pracy i przedsiębiorczości młodzieży;

5. podkreśla stałą potrzebę wielokrotnego zwiększania inwestycji w badania naukowe, rozwój i innowacje, aby uczynić z Unii siłę napędową Europejskiego Zielonego Ładu i transformacji cyfrowej; podkreśla w związku z tym szczególne zasługi programu "Horyzont Europa", w tym działań Europejskiej Rady ds. Badań Naukowych; uważa za niezbędne zapewnienie MŚP, przedsiębiorstwom typu startup i uniwersytetom odpowiedniego i dostosowanego do potrzeb wsparcia w dziedzinie badań naukowych i innowacji, tak aby mogły one aktywnie uczestniczyć w tych ogromnych wyzwaniach; zwraca uwagę, jak ważne jest wspieranie współpracy między środowiskiem akademickim a przemysłem; podkreśla, że pandemia COVID-19 wyraźnie pokazała znaczenie europejskich badań nad produktami farmaceutycznymi i szczepionkami jako sposobu wzmocnienia odporności UE w przypadku kryzysu zdrowotnego;

6. podkreśla, że odpowiedź Unii na wyzwania związane z pandemią COVID-19 musi być poparta szybkimi i ukierunkowanymi decyzjami budżetowymi; domaga się w tym kontekście, by zaskakująco wysoka kwota umorzeń środków na programy badawcze została w całości udostępniona w ramach programu "Horyzont Europa", z zachowaniem pełnej zgodności z art. 15 ust. 3 rozporządzenia finansowego, jako jeden z kluczowych sposobów pozwalających na neutralizację nowych wariantów wirusa, a także przygotowanie na przyszłe zagrożenia, w interesie zdrowia publicznego i ratowania życia; podkreśla, że ten poziom umorzeń nie został przewidziany i w związku z tym nie został włączony do porozumienia w sprawie wieloletnich ram finansowych (WRF);

7. podkreśla kluczową rolę polityki spójności UE jako głównej polityki inwestycyjnej Unii i jednego z fundamentów trwałego ożywienia gospodarczego sprzyjającego włączeniu społecznemu, a także wskazuje na jej wyjątkową europejską wartość dodaną i wkład w ogólny harmonijny rozwój UE oraz jej państw członkowskich i regionów; podkreśla w szczególności jej potencjał w zakresie stymulowania wzrostu gospodarczego i tworzenia większej liczby wysokiej jakości miejsc pracy, które mają kluczowe znaczenie dla procesu odbudowy gospodarczej; podkreśla jej kluczową rolę w osiąganiu strategicznych celów UE, takich jak spójność gospodarcza, społeczna i terytorialna oraz konwergencja między państwami członkowskimi i w ich obrębie, sprawiedliwa transformacja, wysokiej jakości zatrudnienie, konkurencyjna, społeczna, zielona gospodarka o obiegu zamkniętym oraz innowacje, a także jej rolę jako siły napędowej sprawiedliwej, sprzyjającej włączeniu społecznemu i zrównoważonej Unii;

8. wskazuje na długoterminowe skutki przedłużenia okresu obowiązywania odstępstwa od zasad pomocy państwa w czasie obecnego kryzysu na jednolitym rynku dla państw członkowskich o ograniczonych funduszach publicznych i ograniczonych zdolnościach fiskalnych; podkreśla, że budżet UE odgrywa kluczową rolę w zapewnianiu ścisłej współpracy państw członkowskich i UE w dążeniu do łagodzenia społeczno-gospodarczych skutków pandemii oraz znalezienia konkretnych rozwiązań umożliwiających zachowanie równych warunków działania na jednolitym rynku oraz wzmocnienie spójności gospodarczej i społecznej między regionami UE;

9. podkreśla, że wspólna polityka rolna (WPR) i wspólna polityka rybołówstwa (WPRyb) stanowią fundament europejskiej integracji, której celem jest zapewnienie Europejczykom bezpiecznych dostaw dostępnej cenowo żywności o wysokiej jakości oraz suwerenności żywnościowej, prawidłowe funkcjonowanie rynków rolnych, zrównoważony rozwój regionów wiejskich oraz wymiana pokoleń rolników; przypomina o kluczowej roli tych polityk w przyczynianiu się do stabilnych i akceptowalnych dochodów rolników i rybaków, zwłaszcza w obecnej trudnej sytuacji; zwraca się o zwrócenie szczególnej uwagi na rolnictwo na małą skalę, młodych rolników i małe przedsiębiorstwa rybackie oraz utrzymanie stabilnego i bezpiecznego łańcucha żywnościowego dla obywateli europejskich; zwraca uwagę na szereg sektorów rolnych, które poważnie ucierpiały w wyniku pandemii COVID-19 i innych kryzysów, oraz w stosownych przypadkach popiera ukierunkowane wzmocnienie odpowiednich linii budżetowych poświęconych środkom wspierania rynku; przypomina, że wyzwaniom tym należy stawić czoła, przygotowując jednocześnie reformę WPR, która ma odgrywać bardziej zasadniczą rolę w realizacji ambicji Europejskiego Zielonego Ładu;

10. podkreśla potrzebę szczególnego pobudzenia sektora turystyki, zwłaszcza sektora hotelarsko-gastronomicznego, w którym w wyniku pandemii COVID-19 odnotowano szczególnie dotkliwy spadek aktywności gospodarczej, co miało katastrofalny wpływ, zwłaszcza na te regiony, które są w dużym stopniu uzależnione od turystyki; podkreśla, że sektor turystyki stanowi ważny filar gospodarki Unii i zatrudnia istotną część siły roboczej, w szczególności w MŚP i przedsiębiorstwach rodzinnych; oczekuje, że odpowiednie programy UE, w tym Instrument na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności, polityka regionalna, program "Cyfrowa Europa" lub InvestEU, zapewnią decydujący wkład w długoterminową konkurencyjność i zrównoważenie sektora oraz że konieczne zasoby zostaną udostępnione w budżecie UE na 2022 r.; ponownie wyraża rozczarowanie faktem, że wniosek Parlamentu dotyczący specjalnego programu UE w dziedzinie turystyki nie został uwzględniony;

11. podkreśla potrzebę opracowania kompleksowej europejskiej strategii kosmicznej i uznaje wartość dodaną unijnego programu kosmicznego; podkreśla w szczególności, że Unia powinna wspierać rozwój innowacyjnych i konkurencyjnych segmentów - segmentu kosmicznego (upstream) (ciężki przemysł kosmiczny) i segmentu wykorzystania danych (downstream) (zastosowania oparte na danych pozyskanych w przestrzeni kosmicznej); zwraca uwagę na ważną rolę Agencji UE ds. Programu Kosmicznego (EUSPA) oraz na potrzebę zapewnienia jej niezbędnego poziomu finansowania i personelu;

Sprostanie wyzwaniom związanym z transformacją cyfrową i transformacją ekologiczną

12. podkreśla pilną potrzebę, zwiększoną przez kryzys związany z COVID-19, zlikwidowania przepaści cyfrowej, w szczególności poprzez ukończenie tworzenia europejskiego obszaru edukacji i wdrożenie planu działania w dziedzinie edukacji cyfrowej w celu osiągnięcia celów w zakresie umiejętności cyfrowych oraz poprzez wspieranie uczenia się sprzyjającego włączeniu społecznemu, a także potrzebę przyspieszenia transformacji cyfrowej w Europie; zwraca uwagę na znaczenie zapewnienia wystarczającego finansowania programów UE i synergii między nimi w celu stworzenia warunków sprzyjających szybszemu wprowadzaniu na rynek przełomowych technologii i innowacji oraz umożliwienia europejskiej gospodarce i sektorowi publicznemu odgrywania wiodącej roli w transformacji cyfrowej; uważa, że program "Cyfrowa Europa" ma zasadnicze znaczenie dla poprawy konkurencyjności Europy w światowej gospodarce cyfrowej i osiągnięcia suwerenności technologicznej; oczekuje, że program ten pobudzi inwestycje w unijne obliczenia wielkiej skali, etyczną sztuczną inteligencję, technologię 5G i cyberbezpieczeństwo, a także promowanie zaawansowanych umiejętności cyfrowych w całej gospodarce i społeczeństwie; wzywa państwa członkowskie i Komisję do przestrzegania kryteriów, zgodnie z którymi co najmniej 20 % środków z RRF powinno zostać przeznaczone na transformację cyfrową;

13. podkreśla centralną rolę budżetu UE w zapewnieniu powodzenia Europejskiego Zielonego Ładu, w tym strategii na rzecz bioróżnorodności, oraz zastosowaniu zasady "nie szkodzić", pobudzaniu odbudowy gospodarczej i społecznej państw członkowskich po kryzysie związanym z koronawirusem, dzięki przekształceniu wyzwań ekologicznych w inwestycje i możliwości przeprowadzenia reform strukturalnych, oraz ułatwianiu sprawiedliwego przejścia na bardziej zrównoważoną, inkluzywną i odporną gospodarkę; przypomina, że transformacja ta wymaga istotnych zmian strukturalnych oraz że nie wszystkie państwa członkowskie, regiony i miasta rozpoczynają transformację, startując z tego samego poziomu lub dysponują takimi samymi zdolnościami do reagowania; podkreśla w szczególności potrzebę zadbania o to, by odpowiednie zasoby, w tym fundusze służące odbudowie i mechanizm sprawiedliwej transformacji, leżały u podstaw nowej strategii na rzecz wzrostu gospodarczego, aby umożliwić Unii wywiązanie się ze jej zobowiązań, przy jednoczesnym zapewnieniu, że nikt nie zostanie pominięty, oraz zamierza ściśle monitorować wdrażanie tej strategii w budżecie na 2022 r.; podkreśla w tym kontekście, że inwestowanie w efektywność energetyczną, gospodarkę o obiegu zamkniętym, zrównoważoną i przystępną cenowo inteligentną mobilność oraz nowoczesną i odporną infrastrukturę UE to kluczowe czynniki przywrócenia konkurencyjności, przyczynienia się do osiągnięcia celów UE w dziedzinie klimatu i budowania strategicznej autonomii UE, a także promowania zrównoważonego przemysłu; ponadto dostrzega kluczową rolę odgrywaną przez instrument "Łącząc Europę" w tworzeniu powiązań między Unią a wszystkimi jej regionami, w tym najbardziej oddalonymi, wyspiarskimi i słabo zaludnionymi, w sektorze transportowym, cyfrowym i energetycznym;

14. podkreśla znaczenie wspierania działań w dziedzinie klimatu i ochrony środowiska poprzez zapewnienie dodatkowych środków na odpowiednie programy i instrumenty w budżecie UE, w szczególności na program LIFE; podkreśla ponadto, że w duchu uwzględniania kwestii klimatu należy zintensyfikować wysiłki we wszystkich obszarach polityki w celu osiągnięcia ogólnego celu w zakresie wydatków na klimat w całym okresie obowiązywania WRF na lata 2021-2027 wynoszącego co najmniej 30 % całkowitej kwoty budżetu Unii i wydatków z Instrumentu Unii Europejskiej na rzecz Odbudowy; ponadto zwraca uwagę na potrzebę ciągłych działań na rzecz zapewnienia 7,5 % rocznych wydatków w WRF na cele związane z różnorodnością biologiczną w 2024 r. i 10 % od 2026 r.; wzywa do pełnego zaangażowania Parlamentu w opracowywanie solidniejszych, bardziej przejrzystych i kompleksowych metod realizacji i śledzenia takich wydatków oraz oczekuje corocznych konsultacji z Komisją i Radą, jak określono w porozumieniu międzyinstytucjonalnym;

15. wzywa Komisję i państwa członkowskie do przeznaczenia wystarczających środków finansowych na wdrażanie strategii w zakresie chemikaliów na rzecz zrównoważoności, w tym dzięki pobudzeniu badań naukowych i innowacji w celu przejścia na bezpieczne i zrównoważone od zaprojektowania chemikalia, materiały i produkty oraz dzięki zapewnieniu odpowiednich i zrównoważonych zasobów dla Europejskiej Agencji Chemikaliów (ECHA), a także wdrażaniu planu działania UE dotyczącego gospodarki o obiegu zamkniętym w oparciu o nietoksyczne cykle materiałowe, a także przyszłego Planu działania na rzecz eliminacji zanieczyszczeń wody, powietrza i gleby;

Silna Europejska Unia Zdrowia

16. potwierdza znaczenie i potencjał programu UE dla zdrowia, który w nowych WRF stał się największym programem w dziedzinie zdrowia, jaki kiedykolwiek był finansowany z budżetu UE; oczekuje wzmocnienia synergii między wszystkimi programami UE, których celem jest wzmacnianie zdolności systemów opieki zdrowotnej UE, a także ich gotowości na kryzysy i potencjału zapobiegania im, a programami zapewniającymi dodatkowe inwestycje w sektorze zdrowia, takimi jak Europejski Fundusz Społeczny Plus (EFS+), Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego (EFRR), program "Horyzont Europa" i "Cyfrowa Europa"; uważa, że gromadzenie rezerw powinno stanowić priorytet w budżecie UE w ramach programów rescEU i UE dla zdrowia; podkreśla znaczenie Unijnego Mechanizmu Ochrony Ludności dla zapewnienia, by UE była lepiej przygotowana na wszelkie rodzaje katastrof naturalnych, pandemie i sytuacje kryzysowe i sprawniej na nie reagowała;

17. uważa, że kryzys związany z COVID-19 spowodował niespotykane dotąd obciążenie systemów opieki zdrowotnej państw członkowskich, a także ujawnił braki w zdolnościach produkcyjnych, jeśli chodzi o szczepionki i inne podstawowe produkty medyczne w Unii; podkreśla w związku z tym, że Unia potrzebuje solidarności i zbiorowej odpowiedzialności, co przekłada się na większe kompetencje UE w zakresie polityki ochrony zdrowia i bardziej konkretne działania na rzecz silniejszej Europejskiej Unii Zdrowia; podkreśla, że obecny kryzys pokazał potrzebę zwiększenia inwestycji w infrastrukturę i umiejętności w opiece zdrowotnej, a także potrzebę uporania się z wcześniejszymi niedostatkami w inwestowaniu; w tym kontekście z zadowoleniem przyjmuje komunikat Komisji w sprawie inkubatora HERA (COM(2021)0078) jako narzędzia służącego zwiększeniu wysiłków na rzecz wykrywania wariantów COVID-19, dostosowania szczepionek, poprawy skuteczności badań klinicznych, przyspieszenia zatwierdzania przez organy regulacyjne i przyspieszenia produkcji szczepionek; podkreśla, że duża część zdolności produkcyjnych jest zlokalizowana poza Unią, co komplikuje dostawę produktów leczniczych, gdy są potrzebne, oraz stanowi przeszkodę, którą należy zlikwidować w trakcie tworzenia Europejskiej Unii Zdrowotnej; podkreśla znaczenie zapewnienia wystarczających funduszy, aby pomóc w zwiększeniu zdolności produkcyjnych, jeśli chodzi o szczepionki, odtrutki i inne podstawowe leki w państwach członkowskich, oraz umożliwić szybkie reagowanie w ramach budżetu UE na 2022 r. w sytuacjach nadzwyczajnych;

18. ubolewa, że w 2020 r. u 2,7 mln ludzi w UE zdiagnozowano nowotwór, a około 1,3 mln osób zmarło z tego powodu; z zadowoleniem przyjmuje europejski plan walki z rakiem, który stanowi ważny filar silniejszej Europejskiej Unii Zdrowotnej; zgodnie z planem dostrzega potrzebę wzmocnienia i egzekwowania podejścia Unii do zapobiegania nowotworom, leczenia ich i opieki nad chorymi; wnioskuje o odpowiedni przydział środków z budżetu na 2022 r. na stosowne programy UE, szczególnie Program UE dla zdrowia i klaster Zdrowie w ramach filaru II programu "Horyzont Europa" oraz program "Cyfrowa Europa", aby finansować nowe technologie, badania naukowe i innowacje w ramach walki Unii z rakiem;

19. w szczególności zwraca uwagę na zasadniczą rolę odgrywaną przez Europejską Agencję Leków (EMA) i Europejskie Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób (ECDC) w trwającej pandemii COVID-19; apeluje o odpowiednie fundusze w budżecie na 2022 r., aby umożliwić tym kluczowym agencjom kontynuowanie ich pracy; oczekuje na wniosek w sprawie ustanowienia unijnego urzędu ds. gotowości i reagowania na wypadek stanu zagrożenia zdrowia (HERA) w celu zapewnienia skutecznej i skoordynowanej gotowości i zdolności reagowania Unii w przypadku przyszłych kryzysów zdrowotnych; przypomina o potrzebie zapewnienia HERA nowych zasobów, aby zagwarantować, że nie wpłynie on niekorzystnie na istniejące programy, strategie polityczne i agencje, oraz zagwarantować skuteczną synergię z EMA i ECDC;

Odbudowa gospodarcza sprzyjająca włączeniu społecznemu ze szczególnym uwzględnieniem młodego pokolenia

20. podkreśla, że podobnie jak w następstwie kryzysu finansowego z 2008 r. skutki kryzysu związanego z COVID-19 szczególnie mocno dotykają młodych ludzi, ponieważ wiążą się ze zwiększonym bezrobociem młodzieży oraz negatywnym wpływem na edukację i zdrowie psychiczne, w szczególności jeśli chodzi osoby dopiero wchodzące na rynek pracy; podkreśla w związku z tym, że należy w pełni zbadać wszystkie możliwości finansowania, aby skutecznie poprawić integrację na rynku pracy, w szczególności dzięki szkoleniom zawodowym, środkom służącym poprawie włączenia społecznego, warunków pracy i ochrony socjalnej, w tym osób z niepełnosprawnościami, a także perspektyw rodzinnych i życiowych młodych ludzi, z uwzględnieniem dyrektywy w sprawie równowagi między życiem zawodowym a prywatnym;

21. podkreśla, że Unia nie znajdzie trwałej drogi do odbudowy bez ustrukturyzowanej strategii na rzecz młodego pokolenia; w związku z tym zwraca uwagę na ogromne znaczenie zwiększenia środków finansowych na programy unijne, takie jak Erasmus+, których zasługi, jeśli chodzi o poszerzanie możliwości kształcenia, szkolenia i zatrudnienia w całej Unii, są niekwestionowane; podkreśla, że Erasmus+ to sztandarowy program Unii, który jest powszechnie znany wśród jej obywateli i który przyniósł wymierne korzyści; zwraca uwagę na potencjał tego programu w promowaniu doskonałości i zapewnianiu młodym ludziom dostępu do innowacji i przedsiębiorczości dzięki doradztwu i edukacji sprzyjającym włączeniu społecznemu, a także na potrzebę szkoleń i działań na rzecz mobilności w ramach kształcenia dorosłych; ubolewa nad negatywnym wpływem kryzysu związanego z COVID-19 na program Erasmus+, skutkującym znacznym ograniczeniem liczby osób mogących korzystać z tego programu; podkreśla w tym kontekście znaczenie budżetu na 2022 r. dla zrekompensowania straconych szans; wzywa Komisję do dalszego promowania edukacji w zakresie obywatelstwa europejskiego i uczestnictwa obywatelskiego; ponawia swój apel do państw członkowskich o przeznaczenie co najmniej 10 % środków finansowych w ramach planów odbudowy i zwiększania odporności na wysokiej jakości włączającą edukację;

22. uważa, że należy znaleźć trwałe i długoterminowe rozwiązania, aby skutecznie stawić czoła strukturalnym wyzwaniom demograficznym, a także ograniczyć drenaż mózgów na obszarach i w regionach wiejskich, wyspiarskich, oddalonych i słabiej rozwiniętych UE; podkreśla, że należy przeznaczyć środki finansowe na rewitalizację regionów, których dotknął problem wyludnienia, inwestując w politykę socjalną i demograficzną, która wspierałaby rodziny, oraz na zapewnienie starzejącemu się społeczeństwu w Europie odpowiedniego wsparcia w zakresie dostępu do opieki zdrowotnej, mobilności i usług publicznych; podkreśla potrzebę utworzenia odpowiednich struktur w celu badania tendencji i proponowania środków służących odpowiedniemu przeciwdziałaniu zmianom demograficznym, na przykład poprzez dodanie w przyszłości specjalnych kryteriów w odniesieniu do metod przyznawania środków z funduszy strukturalnych;

23. podkreśla, że kobiety są nieproporcjonalnie bardziej dotknięte skutkami pandemii COVID-19; podkreśla znaczenie wdrażania budżetu uwzględniającego aspekt płci, aby przy planowaniu wydatków publicznych jednakowo uwzględniać mężczyzn i kobiety; w tym kontekście wzywa Komisję do przyspieszenia, w ścisłej współpracy z Parlamentem, wprowadzania skutecznej, przejrzystej i kompleksowej metodyki pomiaru odpowiednich wydatków związanych z płcią, jak określono w porozumieniu międzyinstytucjonalnym, aby pokazać wymierne rezultaty w odniesieniu do budżetu na 2022 r. oraz z myślą o rozszerzeniu metodyki na wszystkie programy WRF; wzywa ponadto do szybkiego wdrożenia europejskiej strategii na rzecz równouprawnienia płci; zwraca uwagę na niepokojący i nasilający się regres w obszarze równouprawnienia płci i praw kobiet, a także na konieczność uruchomienia wszystkich unijnych instrumentów w celu przeciwdziałania temu zjawisku; domaga się dodatkowych zasobów w celu wsparcia ochrony i promowania praw i zdrowia reprodukcyjnego i seksualnego oraz powszechnego dostępu do nich, a także wsparcia obrońców praw kobiet;

24. podkreśla, że proces odbudowy nie może nikogo pomijać i że w związku z tym Unia i państwa członkowskie muszą zwalczać ryzyko ubóstwa i wykluczenia społecznego; podkreśla, że budżet Unii na 2022 r. i Instrument Unii Europejskiej na rzecz Odbudowy powinny przyczynić się do realizacji celów zrównoważonego rozwoju ONZ i Europejskiego filaru praw socjalnych poprzez wspieranie uczenia się przez całe życie, wzmocnienie dialogu społecznego i zagwarantowanie wszystkim dostępu do podstawowych usług, takich jak opieka zdrowotna, mobilność, odpowiednie żywienie i godziwe warunki mieszkaniowe; podkreśla w związku z tym wartość dodaną EFS+ i uważa, że w ramach zarządzania dzielonego należy przeznaczyć odpowiednie środki finansowe na wdrożenie gwarancji dla młodzieży i przyszłej gwarancji dla dzieci; z zadowoleniem przyjmuje skupienie się na wymiarze społecznym Europy podczas kolejnego Szczytu Społecznego w Porto;

25. podkreśla, że sektor kultury i sektor kreatywny, a także turystyka kulturalna należą i nadal będą należeć do głównych sektorów, które ponoszą ciężar kryzysu, jakiego doświadcza UE; wzywa do przyjęcia dodatkowych środków dla tych sektorów i zapewnienia dodatkowego finansowania dla powiązanych programów UE, w szczególności programu "Kreatywna Europa"; z zadowoleniem przyjmuje twórczą i interdyscyplinarną inicjatywę nowy europejski Bauhaus;

Zapewnienie obywatelom europejskim bezpiecznego i dostatniego otoczenia

26. uważa, że wzrost gospodarczy i dobrobyt, bezpieczeństwo wewnętrzne, ochrona granic zewnętrznych UE, prawa podstawowe, właściwe funkcjonowanie strefy Schengen i swoboda przemieszczania się w obrębie UE są nierozerwalnie ze sobą powiązane i przynoszą wzajemne korzyści; podkreśla, że dalsza integracja strefy Schengen, oparta na ocenach ekspertów, dałaby państwom członkowskim posiadającym granice zewnętrzne UE większe możliwości finansowe w zakresie zarządzania tymi granicami; przypomina, że strefa Schengen przynosi korzyści gospodarcze uczestniczącym w niej państwom; podkreśla, że gospodarka UE mogłaby zwiększyć dynamikę dzięki przyjęciu do strefy Schengen krajów ubiegających się o to, które już spełniają wszystkie wymogi techniczne; podkreśla, że przystąpienie tych państw członkowskich do strefy Schengen wzmocniłoby wpływ budżetu Unii i funduszy odbudowy oraz wywarłoby bezpośredni wpływ na szybszą odbudowę gospodarczą; ponawia swój apel o szybkie włączenie Rumunii, Bułgarii i Chorwacji do strefy Schengen; podkreśla znaczenie solidnych inwestycji UE w dziedzinie bezpieczeństwa wewnętrznego w celu wzmocnienia ścigania przestępstw i reakcji wymiaru sprawiedliwości UE na transgraniczne zagrożenia przestępczością oraz promowania wymiany informacji;

27. odnotowuje, że w wieloletnich ramach finansowych na lata 2021-2027 przewidziano wyższe niż w poprzednich latach kwoty na realizację polityki migracyjnej, azylowej i integracyjnej; oczekuje, że kwestia azylu i migracji pozostanie istotnym punktem w działaniach UE; podkreśla, że środki solidarnościowe, takie jak programy relokacji, przesiedlanie lub przyjmowanie ze względów humanitarnych pozostają niezwykle istotne w oczekiwaniu na gruntowną reformę wspólnego europejskiego systemu azylowego; podkreśla w związku z tym, że państwa członkowskie będą nadal wymagać wsparcia finansowego na potrzeby przyjmowania, rejestracji i rozpatrywania wniosków o azyl, a także na powroty i relokację; wzywa do przeznaczenia większych środków finansowych na koordynację z krajami tranzytu i krajami pochodzenia nielegalnych imigrantów w celu kontrolowania i powstrzymania handlu ludźmi i przemytu ludzi; jest głęboko zaniepokojony nieprzerwanie rosnącą liczbą ofiar śmiertelnych na Morzu Śródziemnym i uważa, że działania poszukiwawczo-ratownicze są obowiązkiem, którego nie można pozostawić wyłącznie podmiotom niepaństwowym; dodaje, że państwa trzecie na granicach zewnętrznych Unii, przez które odbywają się przepływy migracyjne do UE, także będą potrzebowały dalszego wsparcia finansowego; podkreśla ważną rolę Europejskiej Agencji Straży Granicznej i Przybrzeżnej (Frontex) w tym względzie oraz jej niedawno rozszerzony mandat, a także wzywa do odpowiedniego finansowania agencji, aby umożliwić jej realizację działań we wszystkich obszarach odpowiedzialności wchodzących w zakres jej nowego mandatu; podkreśla, że skuteczne zarządzanie granicami zewnętrznymi musi być zgodne z prawem unijnym i międzynarodowym, z poszanowaniem w szczególności prawa do azylu i zasady non-refoulement, w szczególności w kontekście ostatnich zarzutów dotyczących udziału agencji w operacjach zawracania; przypomina zatem o potrzebie rekrutacji urzędników ds. praw podstawowych, zgodnie z art. 110 rozporządzenia (UE) 2019/1896 13 , aby przyczynić się do propagowania praw podstawowych w ramach europejskiego zintegrowanego zarządzania granicami; podkreśla, że zwiększeniu środków budżetowych przeznaczonych na agencję Frontex musi towarzyszyć odpowiednie zwiększenie rozliczalności i przejrzystości oraz że jest ono uzależnione od przestrzegania przez agencję prawa unijnego;

28. podkreśla potrzebę zapewnienia odpowiedniego finansowania, zasobów ludzkich i szkoleń personelu wszystkim agencjom działającym w dziedzinie bezpieczeństwa, sprawiedliwości, azylu, migracji i zarządzania granicami, aby mogły one wypełniać swoje zwiększone obowiązki, zwraca również uwagę na znaczenie współpracy między nimi, potrzebę innowacji i dostosowań technologicznych oraz kluczową rolę tych agencji we wzmacnianiu współpracy i koordynacji między państwami członkowskimi; podkreśla znaczenie właściwego wdrażania wielkoskalowych systemów informatycznych UE w przestrzeni wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości oraz zarządzania operacyjnego tymi systemami;

29. zdecydowanie popiera wzmożone starania UE na rzecz przeciwdziałania rosnącym zagrożeniom dla bezpieczeństwa, takim jak terroryzm, radykalizacja i brutalny ekstremizm, przemyt, handel ludźmi, handel narkotykami, cyberprzestępczość i zagrożenia hybrydowe w Europie i w krajach sąsiadujących oraz kampanie dezinformacyjne przeciwko europejskim demokracjom kierowane przez państwa trzecie, a także na rzecz poprawy koordynacji takich programów na szczeblu UE; przypomina, że ostatnie ataki terrorystyczne pokazały, że konieczne jest zwiększenie interoperacyjności systemów informacyjnych w obszarze sprawiedliwości i spraw wewnętrznych, aby wzmocnić bezpieczeństwo wewnętrzne Unii; zauważa, że pandemia doprowadziła do nowych wyzwań w obszarze zwalczania przestępczości; z zadowoleniem przyjmuje zatem strategię w zakresie unii bezpieczeństwa przedstawioną przez Komisję 24 lipca 2020 r. i wzywa do odpowiedniego finansowania zawartych w niej planów działania;

30. przypomina, że poszanowanie praworządności jest zasadniczym warunkiem wstępnym przestrzegania zasad należytego zarządzania finansami określonych w art. 317 TFUE; z zadowoleniem przyjmuje wejście w życie 1 stycznia 2021 r. rozporządzenia w sprawie praworządności, które ustanawia system warunkowości, oraz zdecydowanie opowiada się za jego pełnym, natychmiastowym i prawidłowym wdrożeniem; wzywa do znacznego zwiększenia środków finansowych przeznaczonych na zapewnienie ochrony tych podstawowych zasad; podkreśla zatem konieczność posiadania przez Prokuraturę Europejską (EPPO) odpowiedniego wyposażenia, środków finansowych i zasobów kadrowych do zwalczania przestępstw przeciwko budżetowi Unii, oraz nalega, by organ ten mógł nadrobić zaległości w otwartych sprawach oraz posiadał zdolności do przeglądu i rozpatrywania wszystkich nowych spraw;

32. przypomina o kluczowym wkładzie Instrumentu Sąsiedztwa oraz Współpracy Międzynarodowej i Rozwojowej (ISWMR) w eliminowanie podstawowych przyczyn migracji i przymusowych wysiedleń, promowanie zrównoważonego rozwoju, demokracji, reform politycznych i gospodarczych, praworządności i praw człowieka, a także we wspieranie procesów wyborczych; podkreśla ponadto strategiczne znaczenie polityki rozszerzenia względem krajów Bałkanów Zachodnich; w związku z tym wzywa do przeznaczenia dodatkowych środków finansowych dla Bałkanów Zachodnich i krajów wschodniego i południowego sąsiedztwa, a także dla Agencji Narodów Zjednoczonych do spraw Pomocy Uchodźcom Palestyńskim na Bliskim Wschodzie (UNRWA) oraz na potrzeby pomocy humanitarnej; podkreśla, że UE musi dopilnować, że ma odpowiednie zasoby, aby zaradzić geopolitycznym skutkom kryzysu związanego z COVID-19, zapewnić bezpieczne i stabilne otoczenie na świecie oraz okazać solidarność z poważnie dotkniętymi państwami trzecimi poprzez uruchomienie unijnych instrumentów finansowania zewnętrznego, aby pomóc tym krajom w zwiększeniu zdolności ich systemów opieki zdrowotnej, w tym w poprawie ich dostępu do szczepionek, oraz w łagodzeniu społeczno-gospodarczych skutków kryzysu; podkreśla znaczenie przestrzegania systemu dystrybucji szczepionek przeciwko COVID-19, COVAX, aby zapewnić równy dostęp do szczepionek dla krajów znajdujących się w najtrudniejszej sytuacji; ponadto z zadowoleniem przyjmuje fakt, że bezpośrednie wsparcie zostanie udzielone sąsiadom UE, a zwłaszcza jej najbliższym sąsiadom;

33. przypomina o znaczeniu zapewnienia budżetowi UE wystarczająco szczegółowej nomenklatury, aby umożliwić władzy budżetowej skuteczne wypełnianie roli decyzyjnej, a Parlamentowi, w szczególności, wypełnianie jego zadań w zakresie nadzoru i kontroli demokratycznej we wszystkich działach budżetu; nalega zatem na konieczność pełnego i jak najszybszego odzwierciedlenia w nomenklaturze budżetowej porozumienia dotyczącego rozporządzenia w sprawie ISWMR; wzywa w związku z tym Komisję do przedstawienia projektu budżetu korygującego do budżetu UE na rok 2021 w celu wdrożenia porozumienia osiągniętego podczas negocjacji dotyczących rozporządzenia w sprawie ISWMR w odniesieniu do pięciu oddzielnych puli środków finansowych na programy geograficzne w Azji, zwłaszcza na Bliskim Wschodzie, w Azji Południowej, Azji Środkowej, Azji Północnej i Południowo-Wschodniej oraz w regionie Pacyfiku, poprzez utworzenie odpowiednich oddzielnych pozycji budżetowych; uważa, że taka harmonizacja mogłaby i powinna zostać przeprowadzona przed procedurą budżetową na rok 2022;

34. podkreśla znaczenie zagwarantowanie odpowiedniego wsparcia finansowego, zarówno ze strony państw członkowskich, jak i z Europejskiego Funduszu Obronnego, aby kształtować stopniowo unijną wspólną politykę obronną oraz zwiększać bezpieczeństwo i strategiczną autonomię UE; podkreśla ponadto potrzebę poprawy konkurencyjności i innowacyjności w europejskim przemyśle obronnym, co może przyczynić się do pobudzenia wzrostu gospodarczego i tworzenia miejsc pracy, a także potrzebę zwiększenia zdolności rozmieszczania i skuteczności operacyjnej dzięki zwiększonym wysiłkom na rzecz wspólnego rozwoju zdolności wojskowych i cywilnych;

Szczegółowe i przekrojowe kwestie budżetu na 2022 r.

35. oczekuje, że w okresie poprzedzającym przyjęcie budżetu na 2022 r. pełen potencjał pakietu WRF zostanie wykorzystany w praktyce i ma zamiar uważnie monitorować wdrażanie wszystkich elementów osiągniętego porozumienia; przypomina, że rok 2022 będzie pierwszym rokiem stosowania dostosowań dotyczących poszczególnych programów na mocy art. 5 rozporządzenia w sprawie WRF, między innymi w odniesieniu do pul środków na sztandarowe programy UE, które mają być finansowane z nowego mechanizmu opartego na grzywnach;

36. zwraca uwagę na poważne opóźnienia w realizacji programów i funduszy unijnych w okresie 2014-2020, szczególnie tych objętych zarządzaniem dzielonym; wzywa państwa członkowskie do przyspieszenia realizacji tych programów, aby nie zagrażać terminowemu uruchomieniu nowych unijnych programów przewidzianych w WRF na lata 2021-2027, a także tych finansowanych z Instrumentu Unii Europejskiej na rzecz Odbudowy; wyraża zaniepokojenie ryzykiem dalszych opóźnień we wdrażaniu nowych programów przewidzianych w WRF ze względu na konieczność przestrzegania przez państwa członkowskie obowiązującego bardzo napiętego harmonogramu wdrażania RFF;

37. wyraża ponadto ubolewanie z powodu późnego przyjęcia WRF na lata 2021-2027 i uważa, że skutki tego opóźnienia będą odczuwalne w całym obecnym okresie WRF; podkreśla, że w związku z tym znacznie opóźniono uruchomienie wszystkich sztandarowych programów UE, a także finansowanie Europejskiego Zielonego Ładu i strategii cyfryzacji; oczekuje zatem, że dołożone zostaną wszelkie starania, aby zapewnić pełną operacyjność wszystkich nowych programów UE w 2022 r.; przypomina w związku z tym wspólne oświadczenie Parlamentu, Rady i Komisji w sprawie przeciwdziałania skutkom kryzysu związanego z COVID-19, wydane we wspólnych konkluzjach w sprawie budżetu na 2021 r., w którym stwierdzono, że szczególną uwagę należy zwrócić na sektory gospodarki najbardziej dotknięte kryzysem, takie jak turystyka i MŚP, a także na osoby najbardziej dotknięte kryzysem;

38. oczekuje ponadto zapisania w budżecie na 2022 r. wystarczającego poziomu środków na płatności, zarówno w odniesieniu do nowych, jak i na potrzeby dokończenia poprzednich programów, zwłaszcza w kontekście większych oczekiwanych potrzeb w zakresie płatności w obszarze spójności i rozwoju obszarów wiejskich, oraz zagwarantowania, aby budżet Unii zapewniał niezbędny bodziec gospodarczy; jest zdecydowany zapobiegać wszelkim przyszłym kryzysom płatniczym, takim jak zaistniały na początku okresu obowiązywania poprzednich WRF, oraz zamierza w tym celu ściśle monitorować poziom zobowiązań pozostających do spłaty; wzywa Komisję do niezwłocznego przedstawienia każdego projektu budżetu korygującego, który zostanie uznany za niezbędny do zwiększenia płatności w związku z dalszym przyspieszeniem programów UE;

39. podkreśla, że w 2022 r. budżet UE zostanie znacznie wzmocniony przez Instrument Unii Europejskiej na rzecz Odbudowy, przy czym do końca tego roku co najmniej 60 % całkowitej kwoty środków zostanie przeznaczone na poszczególne programy; podkreśla, że ogólne wdrażanie Instrumentu Unii Europejskiej na rzecz Odbudowy będzie ściśle monitorowane przez Parlament, przy czym szczególny nacisk zostanie położony na kontrolę RRF; wyraża jednak zaniepokojenie z powodu opóźnionego rozpoczęcia operacji zaciągania i udzielania pożyczek w ramach tego instrumentu, ponieważ nowa decyzja w sprawie zasobów własnych, zezwalająca na te operacje, nie weszła jeszcze w życie; podkreśla w związku z tym potrzebę pilnej ratyfikacji przez państwa członkowskie nowej decyzji w sprawie zasobów własnych, aby nie zagrozić szybkiej odbudowie, co przyniosłoby szkodę przyszłym pokoleniom;

40. wskazuje na prawnie wiążący charakter planu działania dotyczącego wprowadzania nowych zasobów własnych w czasie obowiązywania obecnych WRF, zapisanego w porozumieniu międzyinstytucjonalnym, oraz potwierdza swoje mocne zaangażowanie w ten proces; podkreśla, że budżet Unii na 2022 r. będzie pomostem między pierwszym a drugim etapem tego planu działania; wzywa w szczególności Radę do bezzwłocznego rozpoczęcia debaty, gdy tylko Komisja przedstawi wnioski ustawodawcze w sprawie nowych zasobów własnych w oparciu o mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO2, opłatę cyfrową i unijny system handlu uprawnieniami do emisji (EU ETS), z myślą o podjęciu decyzji do dnia 1 lipca 2022 r.; oczekuje ponadto, że dyskusje nad podatkiem od transakcji finansowych w ramach wzmocnionej współpracy zostaną ukończone z wynikiem pozytywnym do końca 2022 r., co pozwoli Komisji na przedstawienie wniosku w sprawie nowych zasobów własnych; w związku z tym zwraca uwagę na potrzebę sprawnego wdrożenia, tak aby nowe zasoby własne pokrywały co najmniej spłatę kapitału i odsetek Instrumentu Unii Europejskiej na rzecz Odbudowy;

41. podkreśla ponadto, że oszustwa podatkowe, uchylanie się od opodatkowania i unikanie opodatkowania negatywnie wpływają na budżet UE i budżety krajowe; domaga się większej koordynacji w dziedzinie opodatkowania, aby chronić unijne i krajowe źródła dochodów;

42. podkreśla kluczową rolę, jaką odgrywają zdecentralizowane agencje Unii w zapewnianiu wsparcia operacyjnego i wiedzy fachowej w celu zapewnienia skutecznej realizacji celów polityki UE; przypomina, że agencje muszą dysponować odpowiednim personelem i dostatecznymi zasobami, aby mogły w pełni wykonywać swoje obowiązki i osiągać jak najlepsze wyniki; podkreśla, że zadania agencji ewoluują w zależności od priorytetów politycznych i podkreśla, że nowym obowiązkom muszą towarzyszyć nowe zasoby;

43. podkreśla wartość projektów pilotażowych i działań przygotowawczych w testowaniu nowych inicjatyw politycznych i tworzeniu podstaw przyszłych działań Unii; zamierza zatem zaproponować pakiet projektów pilotażowych i działań przygotowawczych zgodnie ze swoimi priorytetami politycznymi; wzywa Komisję do zadbania o to, by projekty pilotażowe i działania przygotowawcze przyjęte w budżecie były wdrażane w pełni, terminowo i we współpracy z Parlamentem oraz aby były bardziej widoczne, aby zmaksymalizować ich oddziaływanie;

44. wzywa Komisję, by podczas przygotowywania projektu budżetu na 2022 r. należycie uwzględniła priorytety polityczne i budżetowe Parlamentu określone w niniejszej rezolucji; jest jednak gotowy do optymalnego wykorzystania istniejącej elastyczności i innych przepisów określonych w rozporządzeniu w sprawie WRF i w rozporządzeniu finansowym, aby wzmocnić kluczowe programy UE w budżecie na 2022 r. i odpowiednio reagować na pilne potrzeby, które pojawiają się między innymi w związku z kryzysem zdrowotnym COVID-19 i procesem odbudowy; nalega w tym kontekście na terminowe uruchomienie instrumentu wsparcia w sytuacjach nadzwyczajnych, a także na uruchomienie specjalnych instrumentów WRF, takich jak Europejski Fundusz Dostosowania do Globalizacji, w celu zapewnienia w razie potrzeby wsparcia finansowego;

o

o o

45. zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji Radzie, Komisji i Trybunałowi Obrachunkowemu.

1 Dz.U. L 193 z 30.7.2018, s. 1.
2 Dz.U. L 433 I z 22.12.2020, s. 11.
3 Dz.U. C 444 I z 22.12.2020.
4 Rezolucja ustawodawcza Parlamentu Europejskiego z dnia 16 grudnia 2020 r. w sprawie projektu rozporządzenia Rady określającego wieloletnie ramy finansowe na lata 2021-2027, Załącznik 2: Oświadczenia (Teksty przyjęte, P9_TA(2020)0357).
5 Dz.U. L 433 I z 22.12.2020, s. 28.
6 Dz.U. L 424 z 15.12.2020, s. 1.
7 Dz.U. L 433 I z 22.12.2020, s. 23.
8 Dz.U. L 433 I z 22.12.2020, s. 1.
9 Dz.U. L 93 z 17.3.2021, s. 1.
10 Dz.U. C 242 z 10.7.2018, s. 24.
11 Teksty przyjęte, P9_TA(2020)0005.
12 Dz.U. C 388 z 13.11.2020, s. 18.
13. Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1896 z dnia 13 listopada 2019 r. w sprawie Europejskiej Straży Granicznej i Przybrzeżnej oraz uchylenia rozporządzeń (UE) nr 1052/2013 i (UE) 2016/1624(Dz.U. L 295 z 14.11.2019, s. 1). 31. podkreśla, że promowanie europejskich wartości i kultur odgrywa aktywną rolę we wspieraniu demokracji, niedyskryminacji i równości płci, oraz w zwalczaniu dezinformacji i fałszywych wiadomości; wyraża zaniepokojenie pogorszeniem się sytuacji w zakresie praworządności, demokracji i praw podstawowych w niektórych państwach członkowskich oraz podkreśla potrzebę środków finansowych na wsparcie wolności prasy, mediów i swobody artystycznej w Unii; podkreśla, że nowy program "Obywatele, Równość, Prawa i Wartości" ma strategiczne znaczenie dla wzmocnienia obywatelstwa europejskiego i demokracji, równości i praworządności w UE, a także dla wspierania ofiar przemocy motywowanej płcią; przypomina również, że program "Sprawiedliwość" obejmuje cel szczegółowy polegający na wspieraniu i propagowaniu szkolenia kadr wymiaru sprawiedliwości, z myślą o rozwijaniu wspólnej kultury prawnej, sądowniczej i praworządności; wzywa do równomiernego wydatkowania środków finansowych na te programy w okresie WRF i apeluje o pełne wykorzystanie rocznych funduszy na wskazane cele szczegółowe; ponadto z zadowoleniem przyjmuje stałe, kompleksowe prace Agencji Praw Podstawowych nad prawem i praktyką państw członkowskich w tych dziedzinach; uważa, że konferencja poświęcona przyszłości Europy jest jednym z narzędzi umożliwiających stawienie czoła licznym wyzwaniom związanym z demokracją i prawami podstawowymi oraz uważa, że zasadnicze znaczenie ma to, by każda instytucja UE zaangażowana w organizację zbliżającej się konferencji i zarządzanie nią dysponowała odpowiednim budżetem administracyjnym;

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.