Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 25 lutego 2016 r. w sprawie zarządzania jednolitym rynkiem w ramach europejskiego semestru 2016 (2015/2256(INI)).

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2018.35.109

Akt nienormatywny
Wersja od: 31 stycznia 2018 r.

Zarządzanie jednolitym rynkiem w ramach europejskiego semestru 2016

P8_TA(2016)0060

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 25 lutego 2016 r. w sprawie zarządzania jednolitym rynkiem w ramach europejskiego semestru 2016 (2015/2256(INI))

(2018/C 035/19)

(Dz.U.UE C z dnia 31 stycznia 2018 r.)

Parlament Europejski,

-
uwzględniając swoją rezolucję z dnia 11 marca 2015 r. w sprawie europejskiego semestru na potrzeby koordynacji polityki gospodarczej: roczna analiza wzrostu gospodarczego - rok 2015 1 ,
-
uwzględniając swoją rezolucję z dnia 11 marca 2015 r. w sprawie zarządzania jednolitym rynkiem w ramach europejskiego semestru 2015 2 ,
-
uwzględniając swoją rezolucję z dnia 25 lutego 2014 r. w sprawie zarządzania jednolitym rynkiem w ramach europejskiego semestru 2014 3  oraz odpowiedź Komisji przyjętą w dniu 28 maja 2014 r.,
-
uwzględniając swoją rezolucję z dnia 22 października 2014 r. w sprawie europejskiego semestru na potrzeby koordynacji polityki gospodarczej - realizacja priorytetów na rok 2014 4 ,
-
uwzględniając swoją rezolucję z dnia 7 lutego 2013 r. zawierającą zalecenia dla Komisji w sprawie zarządzania jednolitym rynkiem 5  oraz odpowiedź Komisji przyjętą w dniu 8 maja 2013 r.,
-
uwzględniając komunikat Komisji z dnia 26 listopada 2014 r. zatytułowany "Plan inwestycyjny dla Europy" (COM(2014)0903),
-
uwzględniając sprawozdanie pięciu przewodniczących z dnia 22 czerwca 2015 r. w sprawie dokończenia budowy europejskiej unii gospodarczej i walutowej,
-
uwzględniając komunikat Komisji z dnia 21 października 2015 r. w sprawie działań na rzecz dokończenia budowy unii gospodarczej i walutowej (COM(2015)0600),
-
uwzględniając zalecenie Komisji z dnia 21 października 2015 r. dotyczące zalecenia Rady w sprawie ustanowienia w strefie euro krajowych rad ds. konkurencyjności (COM(2015)0601),
-
uwzględniając komunikat Komisji z dnia 26 listopada 2015 r. zatytułowany "Roczna analiza wzrostu gospodarczego na 2016 r.: Stabilizacja ożywienia gospodarczego i sprzyjanie konwergencji" (COM(2015)0690),
-
uwzględniając dokument roboczy służb Komisji w sprawie stojących przed państwami członkowskimi wyzwań związanych z inwestycjami (SWD(2015)0400 final),
-
uwzględniając dokument programowy Brukselskiego Laboratorium Gospodarki Europejskiej i Globalnej w sprawie koordynacji polityki w strefie euro w ramach europejskiego semestru, listopad 2015 r.,
-
uwzględniając sprawozdanie kwartalne na temat strefy euro (QREA), tom 14, nr 2,
-
uwzględniając opracowanie EPRS w sprawie kosztu braku działań na poziomie europejskim na jednolitym rynku, wrzesień 2014 r.,
-
uwzględniając komunikat Komisji z dnia 28 października 2015 r. zatytułowany "Usprawnianie jednolitego rynku: więcej możliwości dla obywateli i przedsiębiorstw" (COM(2015)0550) oraz sprawozdanie w sprawie integracji jednolitego rynku oraz konkurencyjności UE i państw członkowskich (SWD(2015)0203),
-
uwzględniając komunikat Komisji z dnia 6 maja 2015 r. zatytułowany "Strategia jednolitego rynku cyfrowego dla Europy" (COM(2015)0192),
-
uwzględniając internetową tabelę wyników jednolitego rynku z 2015 r.,
-
uwzględniając komunikat Komisji z dnia 8 czerwca 2012 r. w sprawie wdrożenia dyrektywy usługowej (COM(2012)0261) ze zmianami z października 2015 r.,
-
uwzględniając konkluzje z posiedzenia Rady Europejskiej, które odbyło się w dniach 27 i 28 czerwca 2013 r.,
-
uwzględniając konkluzje z posiedzenia Rady Europejskiej, które odbyło się w dniach 24-25 października 2013 r.,
-
uwzględniając konkluzje z posiedzenia Rady Europejskiej, które odbyło się w dniach 19-20 grudnia 2013 r.,
-
uwzględniając art. 52 Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Rynku Wewnętrznego i Ochrony Konsumentów (A8-0017/2016),
A.
mając na uwadze, że UE stoi w obliczu różnorodnych wyzwań zarówno na szczeblu globalnym, jak i wewnętrznym, takich jak spowolniony wzrost, wysokie bezrobocie i szczególnie silna konkurencja międzynarodowa;
B.
mając na uwadze, że europejski semestr ma na celu zwiększenie koordynacji polityk gospodarczych i podatkowych w 28 państwach członkowskich UE, aby wzmocnić stabilność, wspierać wzrost gospodarczy i zatrudnienie oraz zwiększać konkurencyjność;
C.
mając na uwadze, że konieczne jest uruchomienie wszelkich potencjalnych środków mogących wzmocnić gospodarkę i konkurencyjność UE;
D.
mając na uwadze, że jednolity rynek jest jednym z filarów UE i jednym z jej największych osiągnięć; mając na uwadze, że aby europejski semestr skutecznie wspierał wzrost gospodarczy i stabilizację gospodarki, to musi on również obejmować jednolity rynek i politykę mającą na celu jego ukończenie;
E.
mając na uwadze, że lepiej zarządzany, sprzyjający lepszej regulacji i konkurencji, otwarty jednolity rynek stanowi instrument o kluczowym znaczeniu dla wspierania inwestycji, zatrudnienia i konkurencyjności oraz utrzymania zaufania sektora biznesowego i konsumentów;
F.
mając na uwadze, że dokonujące się przemiany technologiczne, społeczne oraz behawioralne w istotny sposób wpływają na zachowania przedsiębiorstw i konsumentów, stwarzając wiele szans i wyzwań gospodarczych, na które jednolity rynek musi znaleźć odpowiedź;
G.
mając na uwadze przede wszystkim, że zapewnienie zgodności z obowiązującymi przepisami w ramach europejskiego semestru i jednolitego rynku pozwoli uzyskać rzeczywisty obraz odpowiedniości lub niedociągnięć istniejących przepisów;

Jednolity rynek jako ważne narzędzie służące zwiększaniu konkurencyjności UE, tworzeniu miejsc pracy i wzmacnianiu wzrostu gospodarczego

1.
przypomina, że jednolity rynek jest jednym z filarów UE; podkreśla, że aby europejski semestr skutecznie wspierał wzrost gospodarczy i stabilizację gospodarki państw członkowskich, to musi on również obejmować jednolity rynek i politykę mającą na celu jego ukończenie;
2.
podkreśla, że jednolity rynek stanowi trzon gospodarek państw członkowskich i całego projektu integracji europejskiej; podkreśla korzyści gospodarcze płynące z jednolitego rynku takie jak normalizacja produktów i integracja rynków, ekonomia skali, silniejsza konkurencja i równe warunki działania dla 500 mln konsumentów w 28 państwach członkowskich, zapewniające przede wszystkim szerszy wybór produktów i usług wysokiej jakości w niższych cenach;
3.
podkreśla znaczenie działań na rzecz dalszego rozwoju jednolitego rynku dla osiągnięcia strukturalnego i zrównoważonego wzrostu gospodarczego w celu przyciągnięcia i wspierania inwestycji, w kontekście przepisów dotyczących przejrzystości i skuteczności, co ma wpływ na tworzenie nowych miejsc pracy i zwiększanie dobrobytu mieszkańców państw członkowskich; apeluje do Komisji o systematyczne monitorowanie wdrażania i egzekwowania przepisów regulujących jednolity rynek w ramach zaleceń dla poszczególnych krajów, zwłaszcza w sytuacji, gdy przepisy te mają istotny wkład w reformy strukturalne;
4.
uważa, że konieczne jest stworzenie odpowiedniego klimatu dla inicjatyw gospodarczych i rozwoju przedsiębiorstw, wspierającego konkurencyjność i współpracę między MŚP przez wykorzystanie potencjału przemysłowego innowacji, badań i technologii;
5.
odnotowuje ostatnie prace służb Komisji w zakresie identyfikacji i mapowania wyzwań związanych z inwestowaniem oraz opracowania profilów inwestycyjnych dla poszczególnych krajów;
6.
jest zaniepokojony tym, że poziom wdrożenia zaleceń w ramach europejskiego semestru na lata 2011-2014 był niższy od oczekiwanego; z tego powodu wzywa Komisję do zaproponowania mechanizmu zachęcającego kraje do wdrażania przedmiotowych zaleceń;
7.
z zadowoleniem stwierdza, że Komisja usprawniła nowy proces europejskiego semestru, i rozumie, że liczba zaleceń dla poszczególnych krajów spadła, aby zaproponować nowe zalecenia bardziej ukierunkowane na priorytety poszczególnych krajów; odnotowuje, że w rocznej analizie wzrostu gospodarczego poświęcono mniej miejsca kwestiom związanym z jednolitym rynkiem niż w zaleceniach dla poszczególnych krajów;
8.
ponawia apel o włączenie filaru jednolitego rynku do europejskiego semestru wraz z systemem regularnego monitorowania, identyfikacji barier dla jednolitego rynku w poszczególnych krajach i oceny integracji i konkurencyjności jednolitego rynku, skupionym na zbiorze priorytetów dotyczących obszarów, w których działania najbardziej przyczyniłyby się do wzrostu gospodarczego i tworzenia miejsc pracy, w tym do zrównoważonego rozwoju przedsiębiorstw, co obejmuje także MŚP; uważa, że system ten powinien obejmować solidną informacyjną bazę danych, zestaw wskaźników jakościowych i ilościowych mających na celu pomiar między innymi skutków gospodarczych stosowania przepisów regulujących jednolity rynek, analizę porównawczą, wzajemną ocenę i wymianę najlepszych praktyk;
9.
z zadowoleniem przyjmuje sprawozdanie w sprawie integracji jednolitego rynku i konkurencyjności UE i państw członkowskich; zauważa, że sprawozdanie to, które zastępuje jednocześnie nie tylko sprawozdanie w sprawie integracji jednolitego rynku, które stanowiło wcześniej aneks do rocznej analizy wzrostu gospodarczego, ale również sprawozdanie w sprawie kondycji europejskiego przemysłu, zostało opublikowane jako dokument towarzyszący komunikatowi w sprawie strategii rynku wewnętrznego, a nie jak wcześniej jako aneks do rocznej analizy wzrostu gospodarczego; zwraca się o dalsze rozwinięcie tego sprawozdania, tak aby stało się ono częścią filaru zarządzania jednolitym rynkiem oraz podstawą corocznej oceny postępów jednolitego rynku; uważa, że sprawozdanie to powinno dostarczać informacji wykorzystywanych w części poświęconej jednolitemu rynkowi w rocznej analizie wzrostu gospodarczego, zaleceniach dla poszczególnych krajów i regularnego, zorganizowanego dialogu z państwami członkowskimi na temat zapewnienia zgodności;
10.
z zadowoleniem przyjmuje zamiar Komisji, by w ramach europejskiego semestru kontynuować analizę wyzwań związanych z inwestowaniem zidentyfikowanych w poszczególnych krajach, w szczególności w ramach sprawozdań dotyczących poszczególnych krajów oraz rozmów tematycznych w Radzie;
11.
zwraca uwagę na to, że wiele ze stwierdzonych wyzwań związanych z inwestowaniem dotyczy funkcjonowania jednolitego rynku oraz transpozycji i wdrażania przepisów regulujących jednolity rynek; zwraca się do Komisji o ścisłe monitorowanie działań następczych państw członkowskich w zakresie stwierdzonych wyzwań i barier w inwestowaniu, zaangażowanie w regularny, zorganizowany dialog z państwami członkowskimi na temat zapewnienia zgodności oraz wykorzystanie swoich uprawnień i podjęcie stosownych działań w celu usunięcia nieuzasadnionych i nieproporcjonalnych barier dla jednolitego rynku;
12.
podkreśla, że proces przeglądu europejskiego semestru winien umożliwiać odpowiednie zaangażowanie Parlamentu Europejskiego, parlamentów narodowych i regionalnych oraz wszystkich zainteresowanych stron, w tym organizacji pracodawców i związków zawodowych, nie tylko w celu zwiększenia odpowiedzialności za europejski semestr, lecz również poprawy poziomu wdrożenia zaleceń dla poszczególnych krajów;
13.
podkreśla znaczenie podejścia sprzyjającego włączeniu, przejrzystego i prowadzącego do istotnych i koniecznych reform - realizowanego w drodze europejskiego semestru;

Niewykorzystany potencjał jednolitego rynku

14.
przypomina o potrzebie przeprowadzania dostosowanych reform gospodarczych i społecznych, zaradzenia nadmiernej biurokracji i protekcjonizmowi, aby poprawić produktywność i konkurencyjność unijnej gospodarki;
15.
podkreśla, że pomimo braku bezpośrednich barier taryfowych na jednolitym rynku występuje wiele różnych barier pozataryfowych; zachęca instytucje UE, państwa członkowskie i wszystkie zainteresowane strony do rozpoczęcia konstruktywnej debaty w tej kwestii, aby przezwyciężyć przeszkody pozataryfowe w UE;
16.
ubolewa nad tym, że w kilku państwach członkowskich istnieją poważne uchybienia w zakresie wdrażania dyrektywy usługowej, obejmującej działania odpowiadające za ponad 45 % PKB i zatrudnienia w UE, między innymi ze względu na znaczną liczbę krajowych przepisów i unormowań, które nie zawsze są uzasadnione interesem ogólnym; ubolewa także, że procedura notyfikacyjna nie zawsze jest przestrzegana;
17.
z zadowoleniem przyjmuje modernizację dyrektywy w sprawie kwalifikacji zawodowych, która proponuje sprawniejszy system uznawania kwalifikacji wspierający mobilność pracowników; stwierdza, że regulacje dotyczące zawodów regulowanych różnią się między poszczególnymi państwami członkowskimi podobnie jak możliwe działania;
18.
z zadowoleniem przyjmuje zamiar Komisji dotyczący rozpatrzenia inicjatywy na rzecz paszportu usługowego jako zharmonizowanego formularza zgłoszeniowego, przy założeniu, że paszport ten doprowadzi do większej przejrzystości dotyczącej zakresu uprawnień do działania usługodawców prowadzących działalność transgraniczną oraz do zmniejszenia biurokracji i obciążenia administracyjnego, podkreśla, że ewentualna inicjatywa nie powinna doprowadzić do wprowadzenia zasady kraju pochodzenia; należy jednak uściślić zakres tego wniosku; uznaje paszport usługowy za rozwiązanie tymczasowe, stosowane w okresie dochodzenia do w pełni zintegrowanego jednolitego rynku;
19.
podkreśla, że rynek zamówień publicznych ma znaczący udział w jednolitym rynku ogółem i służy gospodarkom państw członkowskich i rozwojowi przedsiębiorstw, tworzeniu miejsc pracy i wzrostowi konkurencyjności; zwraca się do Komisji o wspieranie przejrzystości zamówień publicznych w sektorze publicznym, transgranicznej konkurencji i lepszego wykorzystania środków publicznych, w tym norm socjalnych i środowiskowych;
20.
przypomina, że w 2014 r. UE przyjęła ważny przegląd unijnych ram udzielania zamówień, upraszczając procedury, uelastyczniając przepisy i dostosowując je tak, aby lepiej służyły innym strategiom politycznym w sektorze publicznym;
21.
zaznacza, że wciąż występują znaczne braki skuteczności w udzielaniu zamówień publicznych w państwach członkowskich, ograniczające ekspansję transgraniczną i wzrost na rynkach krajowych; podkreśla potrzebę transpozycji i wdrożenia przepisów dotyczących udzielenia zamówień publicznych i koncesji przez państwa członkowskie w odpowiedni i terminowy sposób; uważa, że prawidłowa transpozycja procedury środków odwoławczych z 2007 r. zapewniłaby większą skuteczność, efektywność i przejrzystość udzielania zamówień publicznych;
22.
z zadowoleniem przyjmuje drugi program na rzecz rozwiązań interoperacyjnych dla europejskich administracji publicznych (ISA2), który został uruchomiony 1 stycznia 2016 r. i ma wspierać rozwój interoperacyjnych rozwiązań cyfrowych dostępnych nieodpłatnie dla wszystkich zainteresowanych administracji publicznych, a także dla przedsiębiorstw i obywateli w Europie;
23.
podkreśla, że rozwój i upowszechnianie w państwach członkowskich e-administracji jest koniecznym instrumentem ułatwiania prowadzenia działalności gospodarczej na jednolitym rynku przez przedsiębiorców oraz korzystania ze swoich praw przez konsumentów; w związku z powyższym zwraca się do Komisji o traktowanie rozwoju e-administracji jako kluczowego priorytetu do realizacji w jak najkrótszym czasie;
24.
podkreśla, że to sektor prywatny jest kluczową siłą napędową zrównoważonego wzrostu i tworzenia miejsc pracy; wskazuje, że poszczególne krajowe przepisy i praktyki w połączeniu z nieodpowiednim wdrożeniem zasady wzajemnego uznawania mogą powodować niepotrzebne i szkodliwe bariery i obciążenia dla przedsiębiorstw i konsumentów; apeluje do Komisji i państw członkowskich o zapewnienie właściwego stosowania i o lepsze egzekwowanie zasady wzajemnego uznawania oraz o racjonalne pod względem kosztów instrumenty rozwiązywania sporów;
25.
zachęca Komisję do przeprowadzenia konsultacji z zainteresowanymi stronami w celu określenia sektorów i rynków, gdzie stosowanie zasad wzajemnego uznawania jest niedostateczne lub problematyczne;
26.
informuje, że wzmocnienie roli istniejących punktów kontaktowych ds. produktów jako pojedynczych punktów dostępu w razie problemów podmiotów gospodarczych związanych z jednolitym rynkiem pomoże zwiększyć świadomość i poziom znajomości obowiązującego ustawodawstwa;
27.
podkreśla, że lepsze warunki dla powstawania przedsiębiorstw typu startup i MŚP mogą prowadzić do aktywniejszej innowacyjności i zwiększenia liczby nowych miejsc pracy oraz generować zrównoważony wzrost; przypomina, że wiele barier, w tym bariery biurokratyczne, hamuje rozwój MŚP, zarówno na szczeblu krajowym, jak i międzynarodowym; wzywa do określenia i wyeliminowania barier, które stanowią przeszkodę dla wzrostu krajowego i międzynarodowego;
28.
podkreśla, że po kryzysie finansowym intensywność akumulacji kapitału materialnego i niematerialnego w UE spadła w porównaniu z konkurentami, co jest szkodliwe dla rozwoju gospodarczego i społecznego; podkreśla, że inwestycje, szczególnie w obszarze TIK, mają kluczowe znaczenie dla przywrócenia produktywności i długoterminowego wzrostu gospodarczego w UE; jest zdania, że aby zmienić ten negatywny trend, potrzebne jest usprawnienie jednolitego rynku oraz ograniczenie barier dla inwestycji; apeluje, by inwestycje były ukierunkowane na finansowanie gospodarki realnej i aby nadal wspierano środki podjęte w tym celu;
29.
apeluje o niezwłoczne zniesienie nieuzasadnionych ograniczeń terytorialnych zwanych blokowaniem geograficznym, zwłaszcza przez pełne wdrożenie art. 20 dyrektywy usługowej, a co za tym idzie - położenie kresu nieuzasadnionej dyskryminacji w dostępie do towarów i usług oraz dyskryminacji cenowej ze względu na lokalizację geograficzną lub przynależność państwową;
30.
apeluje o jak najszybszą rozbudowę europejskiego systemu normalizacji w celu wspierania polityk UE w zakresie innowacji cyfrowych, zwiększenia bezpieczeństwa cybernetycznego i poprawy interoperacyjności;
31.
wzywa państwa członkowskie do prawidłowego i terminowego wdrażania i egzekwowania przepisów regulujących jednolity rynek; podkreśla znaczenie wdrażania zaleceń dla poszczególnych krajów - w tym reform krajowych rynków produktów i usług - aby odblokować potencjał wzrostu państw członkowskich;
32.
jest zdania, że państwa członkowskie muszą wzmocnić działania służące unowocześnieniu administracji publicznej, tak aby świadczyła ona więcej łatwiej dostępnych usług cyfrowych na rzecz obywateli i przedsiębiorstw, a także ułatwić współpracę transgraniczną i interoperacyjność administracji publicznych;

Jednolity rynek w XXI wieku

33.
podkreśla, że pojęcie nowoczesnej gospodarki szybko ewoluuje ze względu na postęp cyfrowy i technologiczny, coraz intensywniejszą konkurencję międzynarodową i zmiany wzorców zachowań podmiotów gospodarczych i konsumentów; 23. podkreśla rosnące znaczenie usług związanych z biznesem i systemów integrujących produkty i usługi;
34.
zwraca uwagę na zacieranie się granic między produktami a usługami; podkreśla rosnące znaczenie usług związanych z biznesem i systemów integrujących produkty i usługi; uważa, że ramy prawne jednolitego rynku muszą uwzględnić te istotne zmiany;
35.
z zadowoleniem przyjmuje nowe modele biznesowe konsumpcji współdzielonej i uznaje ich ogromny potencjał innowacyjny, który powinien zostać wykorzystany z zachowaniem istniejących norm prawnych i standardów ochrony konsumentów oraz równych warunków działania; podkreśla znaczenie zapewnienia możliwie najlepszych warunków rozwoju i prosperowania współkonsumpcji; wzywa Komisję do przyjęcia strategicznego podejścia w kwestii zapewnienia przedsiębiorstwom działającym w ramach współkonsumpcji możliwości konkurowania z przedsiębiorstwami tradycyjnymi według uczciwych zasad;
36.
zauważa, że modele inwestycyjne stosowane przez przedsiębiorstwa uległy znacznym zmianom w miarę wzrostu kwot i znaczenia wydatków na wartości niematerialne i prawne w porównaniu z wydatkami na wartości materialne; podkreśla, że w stosunku do wartości niematerialnych i prawnych tylko 17 % rzeczywistych inwestycji jest przeznaczane na badania naukowe i rozwój; apeluje do decydentów politycznych o podjęcie działań mających na celu usunięcie barier regulacyjnych, które utrudniają osiągnięcie pełnego potencjału nowej dźwigni innowacyjności;
37.
z zadowoleniem przyjmuję strategię jednolitego rynku wskazującą sposób, w jaki różne działania Komisji (unia rynków kapitałowych, jednolity rynek cyfrowy, unia energetyczna itp.) skupiają się na głównym celu, którym jest uwolnienie potencjału unijnego jednolitego rynku; podkreśla, że w komunikacie w sprawie strategii dotyczącej jednolitego rynku stwierdza się, że jednolity rynek powinien być w większym stopniu uwzględniany w procesie europejskiego semestru;
38.
z zadowoleniem przyjmuje strategię jednolitego rynku cyfrowego jako właściwe podejście do dostosowywania UE do ery cyfrowej; apeluje o szybkie opracowanie i wdrożenie tej strategii, aby zapewnić, by UE odzyskała pole utracone w wyniku wcześniejszego zbyt powolnego wprowadzania i wykorzystywania technologii cyfrowych; uważa, że wymaga to przeznaczenia funduszy krajowych i unijnych, aby zapewnić wymaganą infrastrukturę, zwłaszcza na obszarach wiejskich; zwraca uwagę, iż ważne jest także wspieranie innowacji cyfrowych oraz poprawy interoperacyjności, bardzo dużą uwagę należy poświęcać kwestii bezpieczeństwa cybernetycznego;
39.
podkreśla, że dostępne, przystępne i wysokiej jakości usługi doręczania przesyłek stanowią podstawowy wymóg prosperowania transgranicznego handlu elektronicznego, zwłaszcza na rzecz MŚP i konsumentów;
40.
przypomina, że integracja jednolitego rynku towarów i usług niemal zawsze odbywa się przy użyciu danych, natomiast interoperacyjność działa jak spoiwo, poprawiając łączność w ramach łańcucha dostaw i zapewniając skuteczną komunikację między poszczególnymi komponentami cyfrowymi; apeluje do Komisji o jak najszybsze rozpoczęcie aktualizacji europejskich ram interoperacyjności w połączeniu ze zintegrowanym planem normalizacji indentyfikującym i definiującym kluczowe priorytety;
41.
podkreśla, że inwestycje prywatne i publiczne w bardzo szybkie sieci łączności szerokopasmowej stanowią warunek postępu cyfrowego i muszą znajdować wsparcie w stabilnych ramach regulacyjnych UE umożliwiających przeprowadzanie inwestycji wszystkim uczestników rynku, również na obszarach wiejskich i oddalonych;
42.
podkreśla znaczenie pomyślnego wdrożenia Europejskiego Funduszu na rzecz Inwestycji Strategicznych w celu maksymalnego zwiększenia inwestycji oraz wspierania innowacyjnych przedsiębiorstw na różnych etapach finansowania ich rozwoju; podkreśla znaczenie pełnego wykorzystania, w przypadku wystąpienia nieprawidłowości w funkcjonowaniu rynku, dostępnych środków publicznych na inwestycje cyfrowe, stworzenia możliwości synergii między programami unijnymi, takimi jak inicjatywa "Horyzont 2020", instrument "Łącząc Europę", inne odpowiednie fundusze strukturalne i inne instrumenty;
43.
wzywa Komisję do przeprowadzenia oceny, czy obecna strategia rozwoju dostępu szerokopasmowego w ramach sieci mobilnych i stacjonarnych, włącznie z założonymi celami, sprawdzi się w przyszłości i spełnia warunki wysokiej połączalności dla wszystkich, aby uniknąć przepaści cyfrowej i zaspokoić potrzeby w zakresie gospodarki opartej na danych oraz szybkiego wdrożenia sieci 5G;
44.
podkreśla, że UE powinna budować swoją przewagę konkurencyjną stając się idealnym miejscem prowadzenia działalności dla innowacyjnych przedsiębiorstw, co wymagałoby nowoczesnej polityki przemysłowej i lepiej zintegrowanej infrastruktury stawiającej na pierwszym miejscu przyswajanie nowych technologii i przyjazne innowacji i przedsiębiorcom otoczenie regulacyjne; apeluje o to, aby wszelkie przyszłe proponowane ramy polityki cyfrowej sprzyjały włączeniu, były dostępne i zapewniały wysoki poziom ochrony konsumentów;

Zarządzanie jednolitym rynkiem

45.
podkreśla, że aby osiągnąć lepsze zarządzanie jednolitym rynkiem i poprawić odpowiedzialność na wszystkich szczeblach, konieczne są uściślenie podziału zadań między poszczególnymi szczeblami oraz ramy prawne przewidujące lepsze zachęty i wyraźny podział odpowiedzialności za wdrażanie i egzekwowanie przepisów dotyczących jednolitego rynku, aby przyspieszyć i wzmocnić jego rozwój;
46.
zwraca uwagę, iż wielopoziomowa odpowiedzialność za efektywne zarządzanie jednolitym rynkiem byłaby skutecznie osiągana poprzez lepsze regulacje deregulację prawa z jednej strony i zwiększanie kultury stosowania przepisów z drugiej strony; apeluje o rozwój kapitału ludzkiego m.in. poprzez większą dostępność informacji oraz odpowiednie szkolenia podnoszące poziom wiedzy i świadomości;
47.
apeluje do Komisji o konsekwentne egzekwowanie przepisów dotyczących jednolitego rynku przez państwa członkowskie poprzez wykorzystanie wszelkich dostępnych informacji, danych i instrumentów oraz wyciąganie przewidzianych traktatami konsekwencji wobec państw niestosujących się do zasad i prawa UE;
48.
zwraca uwagę na znaczenie monitorowania i gromadzenia danych oraz solidnego i zintegrowanego systemu w tym zakresie; wyraża zaniepokojenie tym, że informacje na temat konsultacji publicznych w większości przypadków są dostępne tylko w jednym języku, przez co nie wszystkie zainteresowane strony mogą wyrazić opinię na temat ważnych kwestii i wniosków; uważa, że podczas podejmowania decyzji politycznych kluczowych dla ukończenia jednolitego rynku, ograniczenia różnic między państwami członkowskimi i usprawnienia zarządzania jednolitym rynkiem, takich jak ustalanie priorytetów oraz ocena integracji jednolitego rynku i konkurencyjności, a także w ramach systematycznego dialogu w zakresie zgodności prowadzonego z państwami członkowskimi, należy uwzględniać dane i materiały dowodowe;
49.
apeluje do Komisji o przygotowanie rocznego sprawozdania w sprawie barier na jednolitym rynku w różnych państwach członkowskich oraz w całej UE oraz o wydanie zaleceń skupiających się na usuwaniu tych barier w zaleceniach dla poszczególnych państw członkowskich rekomendacji; podkreśla, że jednolity rynek powinien odgrywać ważniejszą rolę w zaleceniach dla poszczególnych państw członkowskich;
50.
apeluje do Komisji o wykorzystanie wszystkich dostępnych środków, w tym w razie potrzeby postępowania w sprawie uchybienia zobowiązaniom państw członkowskich, aby zapewnić pełne wdrożenie przepisów w sprawie wspólnego rynku; jest zaniepokojony faktem, że postępowanie w sprawie uchybienia zobowiązaniom państwa członkowskiego jest czasochłonne w przypadku reagowania na naruszenia przepisów dotyczących jednolitego rynku i wzywania do poprawy sytuacji, oraz wyraża zaniepokojenie dużą liczbą zaległych spraw;
51.
zauważa korzyści, jakie oferuje system rozwiązywania problemów rynku wewnętrznego (SOLVIT); zwraca się o wzmocnienie systemu SOLVIT i jego lepszą integrację ze służbami Komisji oraz z istniejącymi projektami i bazami danych takimi jak CHAP i EU Pilot w celu wytworzenia synergii informacyjnych i dzielenia się wzorcowymi praktykami; zwraca się do Komisji o podjęcie dalszych działań w związku z nierozwiązanymi sprawami; wzywa Komisję i państwa członkowskie do zapewnienia systemowi SOLVIT niezbędnego wsparcia i wiedzy fachowej, aby skutecznie rozwiązywać zgłaszane sprawy;
52.
jest zdania, że należy wzmocnić organy nadzoru rynku na jednolitym rynku, lepiej połączyć je między sobą i zapewnić im odpowiedni personel, aby mogły sprostać aktualnym wyzwaniom, a w szczególności tym związanym z globalną konkurencją; apeluje do krajowych organów kontroli rynku o ściślejszą współpracę oraz wymianę informacji i najlepszych praktyk, aby skutecznie przeciwdziałać różnym formom nieuczciwej konkurencji na jednolitym rynku, m.in. znacznym ilościom produktów nielegalnych i nieprzepełniających norm, które powodują wysokie koszty po stronie przedsiębiorstw przestrzegających prawa, a także stanowią wysokie ryzyko dla konsumentów, zwłaszcza tych najbardziej narażonych na zagrożenia; wyraża zaniepokojenie opóźnieniem w przyjęciu przez Radę Unii Europejskiej pakietu dotyczącego bezpieczeństwa produktów i nadzoru rynku, co narusza bezpieczeństwo produktów w UE; wzywa Radę do jego natychmiastowego przyjęcia;
53.
z zadowoleniem przyjmuje inicjatywę Komisji w sprawie stworzenia jednej cyfrowej bramy sieciowej jako łatwo dostępnego portalu parasolowego usprawniającego i upraszczającego dostęp do informacji oraz promującego istniejące, dedykowane platformy użytkowników; podkreśla rolę rządów krajowych i regionalnych w promowaniu takich platform, udostępnianiu ich i edukacji ich użytkowników; apeluje do Komisji o dalsze wzmocnienie i usprawnienie narzędzi internetowych związanych z jednolitym rynkiem;
54.
uznaje znaczenie zasad dotyczących lepszego stanowienia prawa i inicjatywy REFIT oraz potrzebę bezpieczeństwa i przewidywalności uregulowań prawnych przy projektowaniu nowych inicjatyw ustawodawczych; podkreśla, że zasada dotycząca lepszego stanowienia prawa nie może naruszać prawa UE i państw członkowskich do stanowienia prawa w dziedzinach kluczowych dla interesu ogólnego, takich jak zdrowie i środowisko;

o

o o

55.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji Radzie oraz Komisji.
1 Teksty przyjęte, P8_TA(2015)0067.
2 Teksty przyjęte, P8_TA(2015)0069.
3 Teksty przyjęte, P7_TA(2014)0130.
4 Teksty przyjęte, P8_TA(2014)0038.
5 Teksty przyjęte, P7_TA(2013)0054.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.