Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 25 lutego 2014 r. w sprawie zarządzania jednolitym rynkiem w ramach europejskiego semestru 2014 (2013/2194(INI)).

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2017.285.40

Akt nienormatywny
Wersja od: 29 sierpnia 2017 r.

Zarządzanie jednolitym rynkiem

P7_TA(2014)0130

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 25 lutego 2014 r. w sprawie zarządzania jednolitym rynkiem w ramach europejskiego semestru 2014 (2013/2194(INI))

(2017/C 285/05)

(Dz.U.UE C z dnia 29 sierpnia 2017 r.)

Parlament Europejski,

-
uwzględniając komunikat Komisji z dnia 13 listopada 2013 r. zatytułowany "Roczna analiza wzrostu gospodarczego na 2014 r." (COM(2013)0800) oraz sprawozdanie Komisji zatytułowane "Jednolity rynek na rzecz wzrostu gospodarczego i zatrudnienia: analiza poczynionych postępów i utrzymujących się przeszkód w państwach członkowskich - Wkład do rocznej analizy wzrostu gospodarczego na 2014 r." (COM(2013)0785), oraz załączoną analizę prospektywną tego sprawozdania zatytułowaną "Międzynarodowe łańcuchy wartości w UE i poza nią",
-
uwzględniając pierwsze sprawozdanie Komisji z dnia 28 listopada 2012 r. zatytułowane "Stan integracji jednolitego rynku na 2013 r. - Wkład do rocznej analizy wzrostu gospodarczego na 2013 r." (COM(2012)0752),
-
uwzględniając komunikat Komisji z dnia 3 października 2012 r. zatytułowany "Akt o jednolitym rynku II - Razem na rzecz nowego wzrostu gospodarczego" (COM(2012)0573),
-
uwzględniając komunikat Komisji z dnia 8 czerwca 2012 r. zatytułowany "Lepsze zarządzanie jednolitym rynkiem" (COM(2012)0259),
-
uwzględniając dokument roboczy służb Komisji z dnia 24 lutego 2012 r. zatytułowany "Wprowadzanie jednolitego rynku - Coroczna kontrola sprawowania rządów 2011" (SWD(2012)0025),
-
uwzględniając komunikat Komisji z dnia 13 kwietnia 2011 r. pt. "Akt o jednolitym rynku - Dwanaście dźwigni na rzecz pobudzenia wzrostu gospodarczego i wzmocnienia zaufania - »Wspólnie na rzecz nowego wzrostu gospodarczego«" (COM(2011)0206),
-
uwzględniając komunikat Komisji z dnia 3 marca 2010 r. zatytułowany "Europa 2020 - Strategia na rzecz inteligentnego i zrównoważonego rozwoju sprzyjającego włączeniu społecznemu" (COM(2010)2020),
-
uwzględniając internetową tabelę wyników jednolitego rynku podaną do wiadomości publicznej dnia 4 lipca 2013 r.,
-
uwzględniając tabelę wyników rynku wewnętrznego nr 26 (z lutego 2013 r.),
-
uwzględniając konkluzje Rady Europejskiej z dni 27-28 czerwca 2013 r.,
-
uwzględniając konkluzje Rady ds. Konkurencyjności z dni 29-30 maja 2013 r. w sprawie inteligentnych regulacji,
-
uwzględniając konkluzje Rady Europejskiej z dni 14-15 marca 2013 r.,
-
uwzględniając obrady Rady ds. Konkurencyjności w dniach 18-19 lutego 2013 r. na temat rocznej analizy wzrostu gospodarczego na 2013 r. i Aktu o jednolitym rynku,
-
uwzględniając swoją rezolucję z dnia 7 lutego 2013 r. zawierającą zalecenia dla Komisji w sprawie zarządzania jednolitym rynkiem 1  oraz odpowiedź Komisji przyjętą w dniu 8 maja 2013 r.,
-
uwzględniając konkluzje Rady Europejskiej z dni 24-25 października 2013 r.,
-
uwzględniając swoją rezolucję z dnia 14 czerwca 2012 r. zatytułowaną "Akt o jednolitym rynku - następne kroki na ścieżce wzrostu" 2  oraz odpowiedź Komisji przyjętą w dniu 26 września 2012 r.,
-
uwzględniając swoją rezolucję z dnia 6 kwietnia 2011 r. w sprawie zarządzania i partnerstwa na jednolitym rynku 3 ,
-
uwzględniając art.48 Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Rynku Wewnętrznego i Ochrony Konsumentów (A7-0066/2014),
A.
mając na uwadze, że roczna analiza wzrostu gospodarczego na 2013 r. zapoczątkowała trzeci cykl europejskiego semestru oraz po raz pierwszy obejmuje sprawozdanie roczne dotyczące stanu integracji jednolitego rynku;
B.
mając na uwadze, że skuteczny i dobrze funkcjonujący jednolity rynek oparty na wysoce konkurencyjnej społecznej gospodarce rynkowej ma istotne znaczenie dla trwałego wzrostu gospodarczego sprzyjającego włączeniu społecznemu;
C.
mając na uwadze, że Parlament zwrócił się o pełne włączenie filaru jednolitego rynku do cyklu europejskiego semestru;
D.
mając na uwadze, że lepsze zarządzanie jednolitym rynkiem powinno być ukierunkowane na zapewnienie lepszej i szybszej transpozycji oraz lepszego i szybszego wdrożenia dotyczących go dyrektyw i rozporządzeń, zwłaszcza w połączeniu ze wskazanymi kluczowymi sektorami;
E.
mając na uwadze, że jakość krajowych programów reform w ramach europejskiego semestru jest znacznie zróżnicowana pod względem treści, przejrzystości i wykonalności;
F.
mając na uwadze, iż jednolity rynek powinien być postrzegany jako ściśle związany z innymi horyzontalnymi strategiami politycznymi w dziedzinach takich jak ochrona konsumentów i pracowników, prawa socjalne, ochrona środowiska i zrównoważony rozwój;
G.
mając na uwadze, że Akty o jednolitym rynku I i II są dobrze sformułowaną strategią horyzontalną, która określiła konkretne środki o charakterze ustawodawczym i nieustawodawczym stwarzające możliwości uwolnienia niewykorzystanego potencjału wzrostu gospodarczego, który oferuje jednolity rynek, oraz usunięcia przeszkód dla jednolitego rynku;
H.
mając na uwadze, że Komisja wskazała usługi, usługi finansowe, transport, energię i rynek cyfrowy jako obszary najważniejsze dla poprawy funkcjonowania i pogłębienia jednolitego rynku; mając na uwadze, że metodykę określania tych obszarów należy regularnie poddawać ocenie i przeglądowi, biorąc pod uwagę cele i perspektywy wzrostu gospodarczego oraz kryteria dotyczące zapewnienia niezbędnej ochrony obywateli, a w szczególności konsumentów, przedstawicieli wolnych zawodów i pracowników;
I.
mając na uwadze, że nie udało nam się jeszcze stworzyć w pełni funkcjonującego jednolitego rynku usług internetowych i łączności w Europie; mając na uwadze, że swobodny przepływ usług cyfrowych i transgraniczny handel elektroniczny jest dziś utrudniony przez niejednolite zasady na poziomie krajowym; mając na uwadze, że europejskie spółki i usługi publiczne odniosą korzyści gospodarcze i społeczne dzięki wykorzystaniu zaawansowanych usług i aplikacji z zakresu ICT;
J.
mając na uwadze, że dla jednolitego rynku UE istotne znaczenie ma dostępna i sprawna europejska infrastruktura transportowa, ambitna europejska polityka przemysłowa i utworzenie jednolitego rynku energii, co ma na celu zarówno wsparcie konkurencyjności przedsiębiorstw w UE, jak i zapewnienie gospodarstwom domowym i konsumentom powszechnego i przystępnego cenowo dostępu do energii; mając na uwadze, że z tego względu niezbędne jest określenie działań priorytetowych w tych dziedzinach;

Europejski semestr

1.
ponownie wzywa Komisję do wzmocnienia zarządzania jednolitym rynkiem poprzez wprowadzenie - jako szczególnego filaru europejskiego semestru - rocznego cyklu zarządzania jednolitym rynkiem, który obejmie tabelę wyników rynku wewnętrznego, roczne sprawozdanie w sprawie stanu integracji jednolitego rynku w ramach rocznej analizy wzrostu gospodarczego, wytyczne Rady Europejskiej dla państw członkowskich, krajowe plany działania mające na celu wdrażanie wytycznych jednolitego rynku oraz określone zalecenia dla poszczególnych krajów; wzywa ponadto Komisję, by w pełni uwzględniła kluczowe obszary wzrostu, za jakie uznano sektor usług, sektor energetyczny, sektor transportu i jednolity rynek cyfrowy, oraz środki uwzględnione w Aktach o jednolitym rynku I i II;
2.
podkreśla konieczność określenia jednolitego rynku jako trzeciego filaru europejskiego semestru w celu uwzględnienia jasnego zbioru nadrzędnych celów związanych z gospodarką realną; uważa, że określenie i osiągnięcie tych nadrzędnych celów ma istotne znaczenie dla pobudzenia wzrostu gospodarczego i wypełnienia obecnej luki dzielącej od osiągnięcia celów strategii "Europa 2020", przy jednoczesnym zapewnieniu konwergencji gospodarczej państw członkowskich w obrębie strefy euro i poza nią oraz na centralnych i peryferyjnych obszarach UE;
3.
przypomina swoją opinię, że pierwsze sprawozdanie dotyczące stanu integracji jednolitego rynku było niewystarczające i niepełne; uważa zatem, że w przyszłych sprawozdaniach należy precyzyjniej określić obecne braki w poszczególnych państwach członkowskich, przedstawić bardziej konkretne wytyczne dotyczące możliwych środków zaradczych i oczekiwanych korzyści oraz wskazać efektywne dźwignie na rzecz pobudzenia wzrostu gospodarczego i konkurencyjności, a tym samym tworzenia miejsc pracy, które łącznie zapewnią konkretne możliwości reagowania na obecny kryzys społeczny i gospodarczy;
4.
z zadowoleniem przyjmuje sprawozdanie na temat stanu integracji jednolitego rynku na 2014 r. (COM(2013)0785) i zdecydowanie popiera działania Komisji na rzecz dalszej integracji jednolitego rynku w ramach europejskiego semestru; docenia fakt, że sprawozdanie w sprawie stanu jednolitego rynku w 2014 r. uwzględnia niektóre elementy szczególne dotyczące działań podjętych przez poszczególne państwa członkowskie; uważa jednak, że w sprawozdaniu nadal brakuje oceny jakościowej dotyczącej skuteczności powziętych środków, postępów oraz faktycznych wyników strategii politycznych; wzywa do opracowania narzędzia analitycznego do mierzenia integracji jednolitego rynku w ramach filaru jednolitego rynku europejskiego semestru w odniesieniu do zaleceń dla poszczególnych krajów; uważa, że to narzędzie analityczne może dodatkowo uzupełniać tabelę wyników rynku wewnętrznego;
5.
uważa, że konieczna jest bardziej horyzontalna koordynacja i spójność prac nad przygotowaniem wniosków ustawodawczych mających znaczenie dla jednolitego rynku; uważa, że w ramach zarządzania jednolitym rynkiem należy odpowiednio uwzględnić potrzeby wszystkich zainteresowanych stron, oraz że do pobudzenia wzrostu gospodarczego i egzekwowania praw obywateli na jednolitym rynku konieczne jest silniejsze i wcześniejsze zaangażowanie partnerów społecznych, społeczeństwa obywatelskiego i innych zainteresowanych stron w opracowywanie, przyjmowanie, wdrażanie i monitorowanie środków;
6.
podkreśla konieczność przeprowadzenia kompleksowych konsultacji oraz gruntownej oceny skutków przed przyjęciem wniosku przez Komisję; podkreśla, że wnioski Komisji muszą być spójne z zasadami inteligentnych regulacji i sprawności regulacyjnej oraz powinny obejmować ocenę skutków wobec MŚP, muszą ponadto zostać zatwierdzone przez Radę ds. Ocen Skutków Komisji; podkreśla ponadto, że oceny skutków muszą zawierać ocenę skutków nowego ustawodawstwa wobec perspektywy wzrostu oraz konkurencyjności Europy;
7.
uważa, że europejski semestr powinien być osadzony w głębszym procesie demokratycznym z większym udziałem parlamentów narodowych, przy jednoczesnym wzmocnieniu prerogatyw Parlamentu Europejskiego;
8.
uważa, że w wydawanych w ramach tego procesu zaleceniach dla poszczególnych krajów należy uwzględnić postępy osiągnięte przez poszczególne państwa członkowskie, a krajowe ustalenia dotyczące wdrażania prawodawstwa w dziedzinie jednolitego rynku nie muszą być zgodne z podejściem uniwersalnym, ale powinny skupić się na rzeczywistej skuteczności powziętych środków oraz na faktycznych rezultatach wdrożonych strategii politycznych;
9.
apeluje, aby przyszłe zalecenia dla poszczególnych krajów w ramach europejskiego semestru 2014 odzwierciedlały ustalenia zawarte w sprawozdaniu na temat stanu integracji jednolitego rynku w dużo bardziej precyzyjny i kategoryczny sposób niż zalecenia dla poszczególnych krajów na rok 2013;
10.
jest zdania, że trzeci filar europejskiego semestru, poświęcony integracji jednolitego rynku, powinien mieć na celu określenie priorytetowych strategii politycznych i środków służących do pobudzenia i ożywienia gospodarki realnej; uważa, że cel ten można skutecznie osiągnąć, wyłącznie jeśli wszystkie instytucje UE będą go podzielać i popierać w sposób spójny; z tego powodu zachęca do organizacji prac Rady ds. Konkurencyjności w sposób jednoznacznie skoncentrowany na uwzględnieniu tych nadrzędnych celów mających znaczenie dla gospodarki realnej w europejskim semestrze;

Kluczowe sektory

11.
uważa, że kluczowe sektory wskazane przez Komisję - usługi, usługi finansowe, transport, energia i rynek cyfrowy - mają decydujące znaczenie dla pełnej integracji jednolitego rynku; uważa ponadto, że aby ożywić wzrost gospodarczy, ponowne podjęcie realizacji spójnej i zintegrowanej polityki przemysłowej skupiającej się na tych sektorach powinno obejmować również starania na rzecz zwiększenia ochrony praw obywatelskich, w tym praw konsumentów i pracowników, oraz model konkurencyjności oparty na wiedzy i innowacjach w oparciu o unijne środki zachęty stymulujące inwestycje i dostęp do finansów, badania i rozwój oraz wspieranie szkolnictwa wyższego;
12.
wzywa Komisję do opracowania autentycznej europejskiej polityki przemysłowej; uważa, że reindustrializacja powinna być dla Unii nadrzędnym celem międzysektorowym; uważa, że ta nowa polityka przemysłowa powinna obejmować egzekwowanie przepisów dotyczących jednolitego rynku, całościową strategię dotyczącą zewnętrznego wymiaru jednolitego rynku, ze szczególnym naciskiem na spójną politykę ochrony konsumentów oraz lepszy dostęp do kapitału i infrastruktur w celu zwiększenia konkurencyjności przedsiębiorstw i ułatwienia im dostępu do rynków na całym świecie;
13.
podkreśla, że jednolity rynek poprzez usunięcie ograniczeń w swobodnym przepływie osób, towarów, usług i kapitału, zapewnia przedsiębiorstwom możliwość działania na większą skalę, zwiększając tym samym ich zdolność do innowacji, inwestycji, poprawy wydajności i tworzenia miejsc pracy;
14.
apeluje do Komisji o przedstawienie szczegółowego planu działania dotyczącego środków służących stworzeniu w pełni zintegrowanego i wzajemnie połączonego jednolitego rynku energii; podkreśla konieczność zapewnienia konsumentom przejrzystych i porównywalnych cen energii przy jednoczesnym zapewnieniu ochrony, w tym ochrony wrażliwych odbiorców; podkreśla potrzebę znacznych inwestycji w infrastrukturę energetyczną i uważa, że postępom poczynionym w sektorze energetycznym powinny odpowiadać podobne kroki w innych sektorach usług;
15.
podkreśla kluczowe znaczenie udoskonalenia infrastruktury, w szczególności połączeń transgranicznych i interoperacyjności, aby zagwarantować skuteczne funkcjonowanie jednolitego rynku; uważa, że jednolity, wzajemnie połączony i sprawny europejski system transportowy jest kluczowy dla swobodnego przepływu towarów, osób i usług w ramach jednolitego rynku; uważa, że dalsze inwestycje mają kluczowe znaczenie dla osiągnięcia tych celów, i powtarza, że należy wprowadzić szeroką gamę instrumentów finansowych na potrzeby finansowania tych projektów;
16.
podkreśla, że spójne wdrażanie bieżącego ustawodawstwa i dalszych wniosków Komisji w sprawie usług cyfrowych może pomóc Europie w pełnym wykorzystaniu rynku wewnętrznego; wzywa do przyjęcia skutecznej polityki w zakresie jednolitego rynku cyfrowego, która zwiększy konkurencyjność, transgraniczność i przejrzystość usług internetowych w Europie, zapewniając wysoki poziom dostępności i ochrony konsumentów; podkreśla znaczenie ukierunkowanych inwestycji i zauważa, że prace nad wnioskiem dotyczącym łączności na całym kontynencie pomogą zredukować różnice cen między państwami członkowskimi poprzez wspieranie konkurencji w sektorze telekomunikacji;
17.
apeluje o ambitną realizację Europejskiego programu na rzecz konsumentów, w tym środków ustawodawczych i środków programowania, w celu zwiększenia ochrony konsumentów i ich zaufania do jednolitego rynku, wzmocnienia pozycji konsumentów, zachęcenia przeciętnego konsumenta do odpowiedzialnego zachowania i zwiększenia ochrony słabszych konsumentów;
18.
uważa, że poprawa dostępu MŚP do finansowani przyczyni się do zmniejszania ograniczeń płynności i wzmocnienia kapitału obrotowego małych i średnich przedsiębiorstw; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że wśród priorytetów wyznaczonych przez Komisję w rocznej analizie wzrostu gospodarczego na 2014 r. i sprawozdaniu na temat stanu integracji jednolitego rynku rozwój form alternatywnego finansowania MŚP zajmuje wysoką pozycję; popiera zamiar rozwoju obligacji dla MŚP oraz alternatywnych rynków akcji i wzywa Komisję i państwa członkowskie do praktycznych działań w celu realizacji tych zamiarów; popiera ponadto inicjatywy podjęte na szczeblu UE w celu uzupełnienia krajowych wysiłków na rzecz zwiększenia możliwości otrzymania mikrokredytu i pobudzenia przedsiębiorczości społecznej, w tym wspieranie banków rozwoju oferujących pożyczki na korzystniejszych warunkach niż banki komercyjne; zwraca uwagę na szczególne znaczenie wspierania MŚP w ramach programów COSME i "Horyzont 2020";
19.
podkreśla negatywne skutki fragmentacji rynku detalicznych usług finansowych dla funkcjonowania jednolitego rynku, na co zwróciła uwagę wcześniej również Komisja w sprawozdaniu na temat stanu integracji jednolitego rynku, zwłaszcza w odniesieniu do silnie zróżnicowanych stawek oprocentowania pożyczek bankowych mających duże znaczenie dla konsumentów, gospodarstw domowych i MŚP; jest przekonany, że te różnice utrudniają skuteczny dostęp do usług finansowych i negatywnie wpływają na gospodarkę realną; jest zaniepokojony, w świetle fragmentacji i niesatysfakcjonującej skuteczności detalicznych usług finansowych, formułowaną przez konsumentów negatywną oceną zwłaszcza takich produktów, jak konta bankowe, hipoteki, prywatne plany emerytalne i instrumenty inwestycji w papiery wartościowe;
20.
uważa, że regulacje dotyczące usług finansowych powinny przewidywać lepsze informowanie konsumentów, ich większą ochronę i możliwości skutecznego dochodzenia przez nich roszczeń; podkreśla konieczność szybkiego i pozytywnego ukończenia prac nad wnioskami ustawodawczymi dotyczącymi rynku usług konsumenckich i detalicznych usług finansowych, zwłaszcza porównywalności opłat za prowadzenie rachunku płatniczego, przenoszenia rachunku płatniczego oraz dostępu do podstawowego rachunku płatniczego; jest zdania, że w celu zachęcenia do bezpiecznego inwestowania oszczędności prywatnych w gospodarkę realną należy przedstawić dodatkowe wnioski, np. szczególne przepisy dotyczące systemu upadłości konsumenckiej, stanowiące alternatywę dla aktualnego podejścia, które jest fragmentaryczne i niewystarczające;
21.
ubolewa, że pomimo istniejących mocnych dowodów świadczących o znaczeniu jednolitego rynku w przezwyciężaniu kryzysu, swobodny przepływ obywateli, a w szczególności pracowników i przedstawicieli wolnych zawodów w Europie nie funkcjonuje w pełni, oraz że konieczne są bardziej zdecydowane środki, aby usunąć pozostałe przeszkody i stymulować wzrost gospodarczy z poszanowaniem praw obywatelskich i praw pracowników; podkreśla potrzebę zrównoważonego rozwoju wewnętrznego rynku w oparciu o pełne wdrożenie swobód gospodarczych zgodnie z koncepcją społecznej gospodarki;
22.
przypomina, że cykliczna metoda przedstawiania aktów o jednolitym rynku stworzyła możliwości regularnego określania i omawiania nadrzędnych celów w zakresie rozwoju jednolitego rynku; uważa, że metodę tę należy ulepszyć i rozwinąć;
23.
z zadowoleniem przyjmuje pakiet wniosków ustawodawczych dotyczących rozporządzenia w sprawie bezpieczeństwa produktów konsumpcyjnych, wniosek dotyczący rozporządzenia w sprawie bezpieczeństwa produktów konsumpcyjnych i rozporządzenia w sprawie nadzoru rynku oraz wniosek dotyczący ujawniania informacji niefinansowych i informacji dotyczących różnorodności przez niektóre duże spółki oraz grupy; uważa, że inicjatywy te mogą spowodować poprawę praw konsumentów, lepiej zagwarantować zdrowie i bezpieczeństwo konsumentów, ułatwić handel towarami i usługami oraz zachęcić do utworzenia nowego modelu konkurencyjności; zwraca się zatem do Komisji o ścisłą współpracę z Parlamentem i Radą w celu ich ukończenia w rozsądnym terminie;
24.
podkreśla znaczenie porozumień politycznych osiągniętych w sprawie zmian dyrektywy w sprawie wzajemnego uznawania kwalifikacji zawodowych, pakietu dotyczącego zamówień publicznych i koncesji oraz dyrektywy w sprawie alternatywnych metod rozwiązywania sporów i rozporządzenia w sprawie internetowego rozstrzygania sporów; wzywa zatem Komisję i państwa członkowskie, by rozpoczęły szybkie i całościowe wdrażanie wszystkich nowych przepisów;
25.
uważa, że niezbędna jest odpowiednia transpozycja przepisów dotyczących zamówień publicznych oraz koncesji; podkreśla znaczenie zamówień publicznych jako kluczowego motoru wzrostu, w szczególności dla MŚP; uważa, że wdrożenie tej reform stworzy ogromne możliwości jeśli chodzi o modernizację administracji publicznej przez strategiczne wykorzystanie zamówień publicznych pod względem innowacji, trwałości i poprawy jakości i wydajności wydatków publicznych w odpowiedzi na szczególne potrzeby administracji oraz władz lokalnych i krajowych; uważa, że są to kluczowe czynniki dla skutecznego wdrażania przepisów dotyczących zamówień publicznych i koncesji;
26.
uważa, że, szczególnie w celu zwalczania bezrobocia wśród młodych, istotnym krokiem na drodze do wzmocnienia swobody przepływu pracowników i przedstawicieli wolnych zawodów są nowe przepisy dotyczące kwalifikacji zawodowych (przyjęte w listopadzie 2013 r. i zmieniające dyrektywę 2005/36/WE i rozporządzenie IMI) przewidujące wysoki poziom szkoleń i sprzyjające korzystaniu z europejskiej legitymacji zawodowej; podkreśla, że pełne i właściwe wdrożenie dyrektywy w sprawie wzajemnego uznawania kwalifikacji zawodowych, (oraz dyrektywy usługowej) jest kluczowym motorem wzrostu gospodarczego w UE; jednocześnie uważa, że niezbędna jest reforma w zakresie zawodów regulowanych umożliwiająca lepszy dostęp osób młodych do tych zawodów oraz dająca możliwość stworzenia bardziej dynamicznego rynku zapewniającego konsumentom odpowiednie gwarancje;

Instrumenty zarządzania

27.
odnotowuje odpowiedź Komisji na rezolucję Parlamentu z dnia 7 lutego 2013 r. w odniesieniu do podstawy prawnej postulowanego wniosku ustawodawczego, który będzie zawierać elementy wymienione w tej rezolucji; uważa, że treść poszczególnych przedstawionych w niej zaleceń nadal stanowi cenne pomysły dotyczące lepszego zarządzania jednolitym rynkiem;
28.
przyjmuje do wiadomości zmodyfikowaną strukturę drugiego wydania sprawozdania na temat stanu integracji jednolitego rynku (COM(2013)0785)); z zadowoleniem przyjmuje udzieloną w ten sposób przez Komisję odpowiedź na pytania Parlamentu sformułowane w rezolucji z dnia 7 lutego 2013 r.; stwierdza, że środki wyszczególnione w tej rezolucji potwierdziły w praktyce swoją skuteczność w zakresie lepszej implementacji i egzekwowania prawa UE, w tym bardziej rygorystycznego wykorzystywania projektu pilotażowego EU Pilot;
29.
z zadowoleniem przyjmuje internetową tabelę wyników jednolitego rynku, a zwłaszcza wizualny i informacyjny sposób przedstawienia wyników państw członkowskich w odniesieniu do prawodawstwa UE mającego znaczenie dla funkcjonowania rynku wewnętrznego; uważa, że internetowa tabela wyników jednolitego rynku powinna być dostępna we wszystkich językach Unii, jeżeli ma ułatwić wszystkim obywatelom europejskim zrozumienie cyklu jednolitego rynku i zapewnić im możliwość czynnego udziału w nim;
30.
uważa, że należy podjąć wysiłki na rzecz zwiększenia przejrzystości wdrażania i jednolitego stosowania prawa Unii w państwach członkowskich; zwraca uwagę, że terminy transpozycji zostały przekroczone średnio o dziewięć miesięcy, wzrasta również liczba dyrektyw, których transpozycja jest opóźniona o dwa lata i więcej; uważa, że transpozycja każdej dyrektywy powinna przebiegać w sposób spójny oraz że należy przyjąć wszystkie środki transpozycji w celu odzwierciedlenia kompromisów osiągniętych na szczeblu Unii;
31.
uważa jednak, że wyłącznie ilościowe dane statystyczne dotyczące wdrożenia prawodawstwa w dziedzinie jednolitego rynku nie są wystarczające, oraz że konieczna jest koncentracja na jakości wdrażania prawodawstwa w państwach członkowskich, oparta na określonych kluczowych wskaźnikach, opracowanych na szczeblu europejskim, dotyczących sektorów jednolitego rynku;
32.
z zadowoleniem przyjmuje sprawozdanie zatytułowane "międzynarodowe łańcuchy wartości wewnątrz i na zewnątrz UE" jako pozytywny przykład stosowania konkretnych wskaźników do oceny stopnia integracji jednolitego rynku ze szczególnym uwzględnieniem rozmieszczenia systemów produkcji w UE; uważa, że wspieranie dalszych inicjatyw mających na celu rozwój transgranicznych łańcuchów dostaw będzie stymulowało usuwanie utrzymujących się barier na drodze do ukończenia jednolitego rynku oraz może pomóc w poprawieniu wydajności i konkurencyjności przedsiębiorstw europejskich w gospodarce światowej;
33.
pozytywnie ocenia obniżenie się poziomu średniego deficytu transpozycji, który wynosi obecnie 0,6 %; podkreśla, że nawet niewielki deficyt w istotnym obszarze polityki może wywrzeć bardzo szkodliwe skutki na możliwości konsumentów i przedsiębiorstw, a zatem na całą gospodarkę europejską;
34.
ubolewa nad średnim czasem trwania postępowań w sprawie uchybienia zobowiązaniom państwa członkowskiego, a w szczególności nad tym, że sprawy dotyczące usług trwają najdłużej (średnio 49,8 miesiąca); uważa, że postępowania w sprawie uchybienia zobowiązaniom państwa członkowskiego ujawniły szereg ograniczeń pod względem szybkiego zajmowania się brakami w zakresie wdrażania i stosowania przepisów dotyczących jednolitego rynku oraz rozwiązywania ich; wzywa państwa członkowskie do bardziej skutecznej pracy z Komisją w celu przyspieszenia rozwiązywania spraw oraz wzywa Komisję do przeprowadzenia dalszych kontroli środków krajowych, które szkodzą jednolitemu rynkowi;
35.
jest zdania, że postępowanie w sprawie uchybienia zobowiązaniom państwa członkowskiego powinno być uważane za ostateczność i powinno być prowadzone dopiero po podjęciu prób skoordynowania i naprawienia sytuacji, oraz że w związku z powyższym Komisja przed postawieniem państwa członkowskiego przed Trybunałem Sprawiedliwości powinna popierać wykorzystanie unijnych postępowań pilotażowych i innych; ponadto nalega, aby dołożyć wszelkich starań w celu zwiększenia skuteczności zastosowania postępowań w sprawie uchybienia zobowiązaniom państwa członkowskiego wskutek naruszenia przepisów prawa unijnego w zakresie jednolitego rynku, oraz aby państwa członkowskie i Rada Europejska kontynuowały prace mające na celu dalszy rozwój postępowań w sprawie uchybienia zobowiązaniom państwa członkowskiego w ramach przyszłych zmian do Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej;
36.
popiera działania Komisji na rzecz poprawy współpracy władz krajowych w zakresie funkcjonowania jednolitego rynku; zgadza się, że stały mechanizm informatyczny ułatwiający wymianę odpowiednich informacji mógłby znacznie poprawić sytuację, ponieważ grupa ekspertów krajowych spotykających się kilka razy do roku raczej nie jest właściwym sposobem działania w tak ważnej sprawie;
37.
ponownie zwraca uwagę na znaczenie właściwego funkcjonowania systemu wymiany informacji na rynku wewnętrznym (IMI), który ostatnio zyskał właściwą podstawę prawną i jest obecnie rozszerzany na nowe obszary polityki i sektory; zwraca się do Komisji o poinformowanie Parlamentu o działaniu narzędzia tłumaczenia maszynowego wprowadzonego w celu ułatwienia komunikacji między władzami krajowymi, regionalnymi i lokalnymi;
38.
wzywa państwa członkowskie do pełnego wdrożenia środków przewidzianych w ramach agendy cyfrowej oraz do wzmożenia wysiłków na rzecz unowocześnienia organów administracji publicznej - przede wszystkim poprzez szybkie wdrożenie środków dotyczących administracji elektronicznej, e-zdrowia, fakturowania elektronicznego i elektronicznych zamówień publicznych - w celu świadczenia obywatelom i przedsiębiorstwom w całej Europie większej liczby lepszych usług cyfrowych oraz ograniczenia kosztów i zwiększenia efektywności sektora publicznego;
39.
zauważa, że system rozwiązywania problemów rynku wewnętrznego SOLVIT nadal nie jest w pełni wykorzystywany; wzywa państwa członkowskie do zapewnienia odpowiednich zasobów sieci SOLVIT i pojedynczym punktom kontaktowym - zgodnie z wymaganiami określonymi w dyrektywie usługowej; wzywa Komisję oraz państwa członkowskie do podjęcia dalszych kroków w celu rozpowszechnienia informacji na temat dostępności tych instrumentów wśród przedsiębiorstw i przedsiębiorców; ponadto uważa, że państwa członkowskie powinny zainicjować intensywniejszą i szerszą wymianę najlepszych praktyk;
40.
odnotowuje stale zwiększające się wykorzystanie portali Twoja Europa i Twoja Europa - Porady, które powinny umożliwiać przekazanie niezbędnych informacji każdej osobie przemieszczającej się w Unii Europejskiej;
41.
z zadowoleniem przyjmuje inicjatywę Miesiąc Jednolitego Rynku, która między 23 września a 23 października połączyła obywateli Europy, decydentów, ekspertów oraz liderów UE w internetowej debacie oraz w towarzyszących jej wydarzeniach krajowych, mających na celu dyskusję na temat osiągniętych do tej pory postępów, pozostałych wyzwań oraz pomysłów na przyszłość jednolitego rynku, wzywa również Komisję do zachowania i wykorzystania obaw i sugestii zgłoszonych przez uczestników; wzywa Komisję do oceny formatu i skuteczności edycji z 2013 r., z uwzględnieniem jej potencjału dotarcia do obywateli, przedsiębiorstw i konsumentów oraz faktycznego umożliwienia im pomocy w kształtowaniu jednolitego rynku;

o

o o

42.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji Komisji i Radzie oraz Radzie Europejskiej, a także parlamentom i rządom państw członkowskich.
1 Teksty przyjęte, P7_TA(2013)0054.
2 Dz.U. C 332 E z 15.11.2013, s. 72.
3 Dz.U. C 296 E z 2.10.2012, s. 51.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.