Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 23 października 2018 r. w sprawie wniosku dotyczącego decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie uruchomienia Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji (wniosek złożony przez Portugalię - EGF/2018/002 /PT/Norte - Centro - Lisboa wearing apparel) (COM(2018)0621 - C8-0399/2018 - 2018/2223(BUD)).

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2020.345.116

Akt nienormatywny
Wersja od: 16 października 2020 r.

Uruchomienie Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji: wniosek EGF/2018/002 /PT/Norte - Centro - Lisboa wearing apparel

P8_TA(2018)0394

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 23 października 2018 r. w sprawie wniosku dotyczącego decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie uruchomienia Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji (wniosek złożony przez Portugalię - EGF/2018/002 /PT/Norte - Centro - Lisboa wearing apparel) (COM(2018)0621 - C8-0399/2018 - 2018/2223(BUD))

(2020/C 345/29)

(Dz.U.UE C z dnia 16 października 2020 r.)

Parlament Europejski,

uwzględniając wniosek Komisji przedłożony Parlamentowi Europejskiemu i Radzie (COM(2018)0621 - C8-0399/2018),
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1309/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji (2014-2020) i uchylenia rozporządzenia (WE) nr 1927/2006 1  (rozporządzenie w sprawie EFG),
uwzględniając rozporządzenie Rady (UE, Euratom) nr 1311/2013 z dnia 2 grudnia 2013 r. określające wieloletnie ramy finansowe na lata 2014-2020 2 , w szczególności jego art. 12,
uwzględniając Porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 2 grudnia 2013 r. pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą i Komisją w sprawie dyscypliny budżetowej, współpracy w kwestiach budżetowych i należytego zarządzania finansami 3  (porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 2 grudnia 2013 r.), w szczególności jego pkt 13,
uwzględniając procedurę rozmów trójstronnych przewidzianą w pkt 13 porozumienia międzyinstytucjonalnego z dnia 2 grudnia 2013 r.,
uwzględniając pismo Komisji Zatrudnienia i Spraw Socjalnych,
uwzględniając pismo Komisji Rozwoju Regionalnego,
uwzględniając sprawozdanie Komisji Budżetowej (A8-0311/2018),
A.
mając na uwadze, że Unia opracowała instrumenty ustawodawcze i budżetowe w celu udzielenia dodatkowego wsparcia pracownikom dotkniętym skutkami istotnych zmian w strukturze światowego handlu lub światowego kryzysu finansowego i gospodarczego oraz z myślą o ułatwieniu im powrotu na rynek pracy;
B.
mając na uwadze, że pomoc finansowa Unii dla zwalnianych pracowników powinna być dynamiczna i powinno się jej udzielać jak najszybciej i jak najefektywniej;
C.
mając na uwadze, że Portugalia przedłożyła wniosek EGF/2018/002 PT/Norte - Centro - Lisboa wearing apparel o przyznanie wkładu finansowego z EFG w związku z 1 161 zwolnieniami w sektorze gospodarki zaklasyfikowanym do działu 14 NACE Rev. 2 (produkcja odzieży) w zaliczanych do poziomu NUTS 2 regionach Norte (PT11), Centro (PT16) i Lisboa (PT17) w Portugalii;
D.
mając na uwadze, że omawiany wniosek jest oparty na kryterium interwencji przewidzianym w art. 4 ust. 1 lit. b) rozporządzenia w sprawie EFG, zgodnie z którym wymagane jest zwolnienie co najmniej 500 pracowników w dziewięciomiesięcznym okresie odniesienia w przedsiębiorstwach działających w tym samym sektorze gospodarki według klasyfikacji NACE Rev. 2 i zlokalizowanych w jednym regionie lub w dwóch sąsiadujących ze sobą regionach lub w więcej niż dwóch sąsiadujących regionach na poziomie NUTS 2, pod warunkiem że w dwóch regionach w państwie członkowskim łączna liczba pracowników zwolnionych przekracza 500;
1.
zgadza się z Komisją, że warunki wymienione w art. 4 ust. 1 lit. b) rozporządzenia w sprawie EFG zostały spełnione i że Portugalia ma prawo do wkładu finansowego w wysokości 4 655 883 EUR na mocy tego rozporządzenia, co stanowi 60 % łącznych kosztów wynoszących 7 759 806 EUR;
2.
odnotowuje, że władze Portugalii złożyły wniosek w dniu 24 kwietnia 2018 r. oraz że po przekazaniu przez Portugalię dodatkowych informacji Komisja zakończyła ocenę tego wniosku w dniu 10 września 2018 r. i przekazała ją Parlamentowi tego samego dnia;
3.
odnotowuje argumenty Portugalii, iż zwolnienia są związane z poważnymi zmianami w strukturze światowego handlu, spowodowanymi globalizacją, a zwłaszcza liberalizacją handlu wyrobami włókienniczymi i odzieżowymi po wygaśnięciu z końcem 2004 r. porozumienia WTO w sprawie tekstyliów i odzieży, co doprowadziło do radykalnych zmian w strukturze światowego handlu wyrobami włókienniczymi i odzieżowymi;
4.
zauważa, że stopa bezrobocia w sektorze odzieżowym w dystryktach, w których doszło do zwolnień, jest wyższa niż w regionach, w których leżą te dystrykty, tj. Norte, Centro i Lisboa, i że perspektywy przekwalifikowania są niewielkie, ponieważ zwolnieni pracownicy to w większości kobiety o niskich kwalifikacjach;
5.
przypomina, że należy spodziewać się, iż zwolnienia, do których doszło w dwóch przedsiębiorstwach działających w portugalskim sektorze produkcji odzieży, będą stanowiły ogromne obciążenie dla lokalnej gospodarki oraz że następstwa zwolnień wiążą się z trudnościami w przekwalifikowaniu z powodu niewystarczającej liczby miejsc pracy, z niskim wykształceniem zwolnionych pracowników oraz z dużą liczbą osób poszukujących pracy;
6.
zaleca korzystanie z funduszy strukturalnych i inwestycyjnych, w szczególności z Europejskiego Funduszu Społecznego, aby podnieść kwalifikacje portugalskich pracowników w celu zmniejszenia bezrobocia, w szczególności bezrobocia młodzieży i bezrobocia długotrwałego;
7.
odnotowuje, że wniosek dotyczy 1 161 zwolnionych pracowników, z których 730 zostanie objętych proponowanymi działaniami; wskazuje na fakt, że większość zwolnionych pracowników to kobiety (88,63 %); ponadto zauważa, że 20,55 % zwolnionych pracowników ma ponad 55 lat; w związku z tym faktem uznaje znaczenie aktywnych instrumentów rynku pracy współfinansowanych z EFG w celu zwiększenia szans powrotu tych szczególnie wrażliwych grup na rynek pracy;
8.
z zadowoleniem przyjmuje zapewnienie zindywidualizowanych usług współfinansowanych z EFG prawie 730 młodym osobom niekształcącym się, niepracującym ani nieszkolącym się (młodzieży NEET) w wieku poniżej 30 lat;
9.
zauważa, że Portugalia planuje wdrożyć trzy rodzaje działań na rzecz zwolnionych pracowników objętych przedmiotowym wnioskiem: (i) szkolenie i przekwalifikowanie, (ii) promowanie przedsiębiorczości, (iii) dodatki;
10.
podkreśla, że szkolenie i przekwalifikowanie powinny tworzyć realne alternatywy reintegracji w regionie, uwzględniając sektory o rosnącym zapotrzebowaniu na siłę roboczą;
11.
zauważa, że dodatki finansowe, w tym dodatki na szkolenia, na koszty przeniesienia i posiłki, nie przekraczają maksymalnego pułapu 35 % całkowitych kosztów, ustanowionego w rozporządzeniu w sprawie EFG, oraz że działania te są uzależnione od aktywnego udziału docelowych beneficjentów w działaniach związanych z poszukiwaniem pracy lub szkoleniami;
12.
uznaje, że skoordynowany pakiet zindywidualizowanych usług opracowano w porozumieniu z grupą roboczą, w skład której wchodziły publiczne służby zatrudnienia, przedstawiciele związków zawodowych, Instytut Ubezpieczeń Społecznych i Urząd ds. Warunków Pracy;
13.
podkreśla, że władze portugalskie potwierdziły, iż działania kwalifikowalne nie są objęte pomocą z innych funduszy ani instrumentów finansowych Unii, i przedstawiły gwarancje, że będzie się zapobiegać wszelkim przypadkom podwójnego finansowania, a proponowane działania będą komplementarne względem działań finansowanych z funduszy strukturalnych;
14.
ponownie podkreśla, że wsparcie z EFG nie może zastępować działań, za podjęcie których - na mocy prawa krajowego lub układów zbiorowych - odpowiedzialne są przedsiębiorstwa, ani środków restrukturyzacji przedsiębiorstw lub sektorów, i z zadowoleniem przyjmuje potwierdzenie ze strony Portugali w tym względzie;
15.
przypomina, że zgodnie z art. 7 rozporządzenia w sprawie EFG przy opracowywaniu skoordynowanego pakietu zindywidualizowanych usług należy przewidywać przyszłe perspektywy rynku pracy i potrzebne umiejętności, a pakiet ten powinien wpisywać się w strategię przechodzenia na zasobooszczędną i zrównoważoną gospodarkę;
16.
zwraca się do Komisji, by w przyszłych wnioskach wzywała organy krajowe do podawania dalszych informacji o sektorach mających potencjał wzrostu, a więc mogących zatrudniać pracowników, oraz do gromadzenia potwierdzonych danych dotyczących wpływu finansowania z EFG, w tym w odniesieniu do współczynnika reintegracji i jakości miejsc pracy uzyskanych dzięki EFG;
17.
ponownie apeluje do Komisji o zapewnienie publicznego dostępu do wszystkich dokumentów związanych z pomocą z EFG;
18.
zatwierdza decyzję załączoną do niniejszej rezolucji;
19.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do podpisania wraz z przewodniczącym Rady niniejszej decyzji i zapewnienia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej;
20.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji wraz z załącznikiem Radzie i Komisji.

ZAŁĄCZNIK

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY

w sprawie uruchomienia Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji w następstwie wniosku Portugalii - EGF/2018/002 PT/Norte - Centro - Lisboa wearing apparel

(Tekst tego załącznika nie został powtórzony w tym miejscu, ponieważ odpowiada on końcowej wersji decyzji (UE) 2018/1720.)

1 Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 855.
2 Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 884.
3 Dz.U. C 373 z 20.12.2013, s. 1.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.