Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 20 stycznia 2016 r. w sprawie rozporządzenia delegowanego Komisji z dnia 25 września 2015 r. uzupełniającego rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 609/2013 w odniesieniu do szczegółowych wymogów dotyczących składu produktów zbożowych przetworzonych i żywności dla dzieci oraz informacji na ich temat (C(2015)06507 - 2015/2863(DEA)).

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2018.11.152

Akt nienormatywny
Wersja od: 12 stycznia 2018 r.

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 20 stycznia 2016 r. w sprawie rozporządzenia delegowanego Komisji z dnia 25 września 2015 r. uzupełniającego rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 609/2013 w odniesieniu do szczegółowych wymogów dotyczących składu produktów zbożowych przetworzonych i żywności dla dzieci oraz informacji na ich temat (C(2015)06507 - 2015/2863(DEA))

(2018/C 011/23)

(Dz.U.UE C z dnia 12 stycznia 2018 r.)

Parlament Europejski,

-
uwzględniając rozporządzenie delegowane Komisji (C(2015)06507),
-
uwzględniając art. 290 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 609/2013 z dnia 12 czerwca 2013 r. w sprawie żywności przeznaczonej dla niemowląt i małych dzieci oraz żywności specjalnego przeznaczenia medycznego i środków spożywczych zastępujących całodzienną dietę, do kontroli masy ciała oraz uchylające dyrektywę Rady 92/52/ EWG, dyrektywy Komisji 96/8/WE, 1999/21/WE, 2006/125/WE i 2006/141/WE, dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/39/WE oraz rozporządzenia Komisji (WE) nr 41/2009 i (WE) nr 953/2009 1 , w szczególności jego art. 11 ust. 1,
-
uwzględniając konwencję Narodów Zjednoczonych o prawach dziecka,
-
uwzględniając Międzynarodowy kodeks wprowadzania do obrotu substancji zastępujących mleko kobiece, przyjęty przez Światowe Zgromadzenie Zdrowia w 1981 r. 2 , i 16 późniejszych stosownych rezolucji Światowego Zgromadzenia Zdrowia oraz, w szczególności, rezolucję nr WHA63.23 z dnia 21 maja 2010 r., w którym apeluje ono do państw członkowskich o "zaprzestanie niewłaściwego propagowania żywności przeznaczonej dla niemowląt i małych dzieci oraz o zapewnienie zakazu stosowania oświadczeń żywieniowych i zdrowotnych w żywności przeznaczonej dla niemowląt i małych dzieci, z wyjątkiem przypadków szczegółowo określonych odpowiednimi normami kodeksu żywnościowego lub ustawodawstwa krajowego",
-
uwzględniając stanowisko Naukowego Komitetu Doradczego ds. Żywienia (SACN) rządu Zjednoczonego Królestwa z dnia 24 września 2007 r. 3 ,
-
uwzględniając art. 5 rozporządzenia (UE) nr 609/2013 oraz zapisaną w nim zasadę ostrożności,
-
uwzględniając projekt rezolucji Komisji Ochrony Środowiska Naturalnego, Zdrowia Publicznego i Bezpieczeństwa Żywności,
-
uwzględniając art. 105 ust. 3 Regulaminu,
A.
mając na uwadze, że Komisja nie przedstawiła Parlamentowi i Radzie sprawozdania na temat preparatów dla małych dzieci wymaganego na podstawie rozporządzenia (UE) nr 609/2013 (art. 12), które stanowi niezbędny warunek opracowania krajowych strategii ograniczenia otyłości u dzieci;
B.
mając na uwadze, że w części 3 załącznika I do rozporządzenia delegowanego zezwala się, aby 30 % wartości energetycznej żywności dla dzieci pochodziła z cukrów (7,5 g cukru/100 kcal oznacza 30 kcal z cukru w 100 kcal łącznej energii);
C.
mając na uwadze, że postanowienie części 3 załącznika I jest sprzeczne z wszelkimi zaleceniami Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) 4  - która zaleca ograniczenie spożycia cukrów prostych do poniżej 10 % całkowitej energii przyjmowanej w pokarmach, a także dalsze ograniczenie do poniżej 5 % całkowitej energii przyjmowanej w pokarmach w celu osiągnięcia dodatkowych korzyści zdrowotnych - oraz komitetów naukowych państw członkowskich, które zalecają znaczne ograniczanie całkowitego spożycia cukru; mając na uwadze, że wprowadzanie takiej żywności - zwłaszcza na tak wczesnym etapie - prawdopodobnie przyczyni się do zwiększenia poziomu otyłości u dzieci i może wpłynąć na kształtujące się upodobania smakowe dzieci; mając na uwadze, że w szczególności w przypadku niemowląt i małych dzieci poziom dodawanego cukru należy ograniczyć do minimum;
D.
mając na uwadze, że nieprawidłowe odżywianie się jest obecnie zdecydowanie najczęstszą przyczyną chorób i zgonów na świecie - częstszą niż tytoń, alkohol i brak aktywności fizycznej łącznie 5 ;
E.
mając na uwadze, że WHO zaleca, aby od szóstego miesiąca życia mleko kobiece było uzupełniane odpowiednimi, bezpiecznymi i bogatymi w składniki odżywcze, różnorodnymi gęstymi pokarmami uzupełniającymi, przy czym do pokarmów uzupełniających nie należy dodawać soli i cukrów 6 ;
F.
mając na uwadze, że wszystkie państwa członkowskie zatwierdziły Międzynarodowy kodeks wprowadzania do obrotu substancji zastępujących mleko kobiece przyjęty przez Światowe Zgromadzenie Zdrowia (WHA) w 1981 r. (zwany dalej "Międzynarodowym kodeksem") oraz 16 późniejszych stosownych rezolucji WHA;
G.
mając na uwadze, że rozporządzenie (UE) nr 609/2013 zostało przyjęte przed opublikowaniem opinii naukowej Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności na temat zasadniczego składu preparatów do początkowego żywienia niemowląt i do dalszego żywienia niemowląt z dnia 5 sierpnia 2014 r. 7 ;
H.
mając na uwadze, że Unia ma obowiązek wspierania wysokiej jakości zasad, norm i prawodawstwa z dziedziny zdrowia publicznego w stosunkach z państwami trzecimi i organizacjami międzynarodowymi działającymi w obszarze zdrowia publicznego oraz stworzenia skutecznych ram ochrony zdrowia;
I.
mając na uwadze, że niemowlęta i małe dzieci to grupa ludności szczególnie wrażliwa na działanie substancji zaburzających funkcjonowanie układu hormonalnego oraz innych zanieczyszczeń;
J.
mając na uwadze, że Międzynarodowa Agencja Badań nad Rakiem - wyspecjalizowana agencja WHO - w dniu 20 marca 2015 r. 8  zaklasyfikowała glifosat jako substancję prawdopodobnie rakotwórczą dla ludzi;
1.
wyraża sprzeciw wobec rozporządzenia delegowanego Komisji;

Otyłość

2.
uważa, że rozporządzenie delegowane nie zawiera środków wystarczających do ochrony niemowląt i małych dzieci przed otyłością oraz że maksymalny dopuszczalny poziom cukru powinien zostać znacznie obniżony zgodnie z zaleceniami WHO;

Powstające technologie

3.
uważa, że zgodnie z zasadą ostrożności powstające technologie takie jak GMO i nanotechnologie, których długoterminowe zagrożenia nie są znane, powinny być zakazane w produktach zbożowych przetworzonych i żywności dla dzieci;

Etykietowanie

4.
jest zdania, że przy uwzględnieniu globalnych zaleceń dotyczących zdrowia publicznego, w tym rezolucji WHA nr 63.23, globalnej strategii karmienia niemowląt i małych dzieci WHA oraz globalnego wpływu wywozu z Unii do państw trzecich, należy wyraźnie określać w etykietowaniu i wprowadzaniu do obrotu żywności dla niemowląt, że produkty te nie są odpowiednie dla niemowląt poniżej szóstego miesiąca życia, i nie podważać zalecenia co do wyłącznego karmienia piersią do szóstego miesiąca życia; uważa zatem, że etykietowanie i wprowadzanie do obrotu należy poddać przeglądowi zgodnie z zaleceniami WHA dotyczącymi żywności dla niemowląt i małych dzieci;

Przejrzystość

5.
uważa, że w celu zapewnienia przejrzystości i zbudowania zaufania publicznego do instytucji unijnych i podejmowania decyzji przez UE należy podać do wiadomości publicznej listę "spotkań dwustronnych" (wraz z ich terminami i listą uczestników) przeprowadzonych przez Komisję z zainteresowanymi stronami podczas przygotowywania rozporządzenia delegowanego;

*

* *

6.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji Komisji i do powiadomienia jej, że rozporządzenie delegowane nie może wejść w życie;
7.
wzywa Komisję do przedstawienia nowego aktu delegowanego, który uwzględnia ustalenia opracowanego przez EFSA przeglądu wymogów dotyczących składu produktów zbożowych przetworzonych i żywności dla dzieci, a także dane naukowe na temat skutków dodawania cukru i wczesnego wprowadzania żywności przetworzonej z punktu widzenia zaleceń dotyczących optymalnego żywienia niemowląt i dzieci;
8.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji Radzie oraz rządom i parlamentom państw członkowskich.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.