Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 19 stycznia 2023 r. w sprawie kontroli działalności finansowej Europejskiego Banku Inwestycyjnego - sprawozdanie roczne za 2021 r. (2022/2153(INI))

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2023.214.123

Akt nienormatywny
Wersja od: 16 czerwca 2023 r.

P9_TA(2023)0017
Kontrola działalności finansowej Europejskiego Banku Inwestycyjnego - sprawozdanie roczne za 2021 r. Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 19 stycznia 2023 r. w sprawie kontroli działalności finansowej Europejskiego Banku Inwestycyjnego - sprawozdanie roczne za 2021 r. (2022/2153(INI))
(2023/C 214/12)

Parlament Europejski,

- uwzględniając sprawozdanie z działalności Europejskiego Banku Inwestycyjnego (EBI) za 2021 r. zatytułowane "Innowacyjna odpowiedź", opublikowane 27 stycznia 2022 r.,

- uwzględniając sprawozdanie finansowe EBI za 2021 r. oraz sprawozdanie EBI z działalności w zakresie finansowania i zaciągania pożyczek za 2021 r., oba opublikowane 5 maja 2022 r.,

- uwzględniając plan operacyjny grupy EBI na 2021 r., opublikowany 20 stycznia 2021 r.,

- uwzględniając sprawozdanie EBI dotyczące inwestycji za lata 2020/2021: Budowanie inteligentnej i ekologicznej Europy w erze COVID-19, opublikowane 21 stycznia 2021 r.,

- uwzględniając plan wdrożenia planu działania banku klimatycznego grupy EBI na lata 2021-2025, przyjęty przez Radę Dyrektorów EBI 14 listopada 2020 r. i opublikowany 14 grudnia 2020 r.,

- uwzględniając strategię klimatyczną EBI przyjętą w listopadzie 2020 r. i opublikowaną 15 listopada 2020 r.,

- uwzględniając sprawozdanie grupy EBI w sprawie zrównoważonego rozwoju za 2021 r., opublikowane 6 lipca 2022 r.,

- uwzględniając ramy grupy EBI dotyczące zrównoważonego ekologicznie i społecznie rozwoju, przyjęte 2 lutego 2022 r.,

- uwzględniając sprawozdania roczne Komitetu Kontroli i Audytu EBI za 2021 r., opublikowane 21 lipca 2022 r.,

- uwzględniając sprawozdanie EBI z działalności dochodzeniowej w sprawie nadużyć finansowych za 2021 r., opublikowane 7 lipca 2022 r.,

- uwzględniając sprawozdanie roczne za 2021 r. na temat działań dotyczących skarg w sprawie zamówień oraz na temat prac Komitetu rozpatrywania skarg w sprawie zamówień, opublikowane 7 kwietnia 2022 r.,

- uwzględniając porozumienie robocze podpisane przez EBI, Europejski Fundusz Inwestycyjny (EFI) i Prokuraturę Europejską 7 grudnia 2021 r.,

- uwzględniając sprawozdanie EBI w sprawie działań związanych z przestrzeganiem przepisów za 2021 r., opublikowane 25 sierpnia 2022 r.,

- uwzględniając ramy PATH grupy EBI - wspieranie kontrahentów w ich dążeniu do dostosowania się do porozumienia paryskiego (ramy dostosowywania się kontrahentów do porozumienia paryskiego), opublikowane 26 października 2021 r.,

- uwzględniając politykę grupy EBI w zakresie zwalczania nadużyć finansowych opublikowaną 5 sierpnia 2021 r.,

- uwzględniając roczne sprawozdanie Komitetu ds. Etyki i Zgodności EBI z 2020 r., opublikowane 8 kwietnia 2022 r., oraz zasady działania tej komisji,

- uwzględniając kodeksy postępowania pracowników grupy EBI, a także członków Komitetu Kontroli i Audytu oraz Komitetu Zarządzającego EBI,

- uwzględniając sprawozdanie grupy EBI za 2021 r. dotyczące ujawniania informacji na temat zarządzania ryzykiem, opublikowane 9 sierpnia 2022 r.,

- uwzględniając regulamin EBI,

- uwzględniając porozumienie trójstronne między Komisją Europejską, Europejskim Trybunałem Obrachunkowym i Europejskim Bankiem Inwestycyjnym (porozumienie trójstronne), które weszło w życie w listopadzie 2021 r.,

- uwzględniając politykę grupy EBI w zakresie przejrzystości, opublikowaną 18 listopada 2021 r., oraz jej politykę w zakresie informowania o nieprawidłowościach, opublikowaną 24 listopada 2021 r.,

- uwzględniając nowe podejście grupy EBI do kwestii spójności na lata 2021-2027, opublikowane 13 października 2021 r.,

- uwzględniając rezolucję Parlamentu Europejskiego z 7 lipca 2022 r. w sprawie kontroli działalności finansowej Europejskiego Banku Inwestycyjnego - sprawozdanie roczne za 2020 r. 1 ,

- uwzględniając art. 54 Regulaminu,

- uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A9-0294/2022),

A. mając na uwadze, że grupa EBI składa się z EBI i EFI oraz jest największą wielostronną instytucją finansową na świecie i jednym z największych podmiotów zapewniających finansowanie działań związanych ze zmianą klimatu; mając na uwadze, że EBI koncentruje się na priorytetowych obszarach klimatu i środowiska, rozwoju, innowacji i umiejętności, małych i średnich przedsiębiorstw, infrastruktury i spójności; mając na uwadze, że EFI wspiera małe i średnie przedsiębiorstwa poprzez finansowanie przedsiębiorczości, wzrostu, innowacji i badań, zatrudnienia i rozwoju regionalnego;

B. mając na uwadze, że traktaty wymagają, aby EBI przyczyniał się do integracji unijnej, a także do zrównoważonego i stałego rozwoju rynku wewnętrznego, z uwzględnieniem celów polityki publicznej, takich jak spójność społeczna i zrównoważony rozwój, w celu wyeliminowania nierówności poprzez zapewnienie lepszych warunków dostępu do miejsc pracy i możliwości edukacyjnych oraz do infrastruktury i usług publicznych, a także poprzez promowanie zdrowego i zrównoważonego środowiska;

C. mając na uwadze, że EBI musi przestrzegać Karty praw podstawowych Unii Europejskiej; mając na uwadze, że zasady dotyczące praw człowieka są włączone do jego procedur i standardów w zakresie należytej staranności, co obejmuje również publicznie dostępne oceny ex ante;

D. mając na uwadze, że inwestycje EBI mogą wspierać sektor społeczny, w tym opiekę zdrowotną, edukację i mieszkalnictwo;

E. mając na uwadze, że spójność terytorialna i społeczna, zrównoważony rozwój oraz walka z bezrobociem, ubóstwem i wykluczeniem społecznym powinny być centralnym elementem działalności EBI; mając na uwadze, że zrównoważony rozwój musi być uwzględniany we wszelkich działaniach w zakresie udzielania i zaciągania pożyczek oraz doradztwa, ponieważ zadaniem EBI jest wspieranie zrównoważonego wzrostu w Unii Europejskiej i poza jej granicami; mając na uwadze, że wspieranie spójności jest zapisanie w statucie EBI, a inwestycje EBI mają na celu przyczynienie się do zrównoważonego i stałego rozwoju rynku wewnętrznego;

F. mając na uwadze, że EBI - jako bank klimatyczny UE - odgrywa kluczową rolę w walce z globalnymi sytuacjami nadzwyczajnymi związanymi ze zmianą klimatu, degradacją środowiska i utratą różnorodności biologicznej; mając na uwadze, że EBI zobowiązał się do dostosowania wszystkich swoich działań do porozumienia paryskiego, aby zwiększyć roczne finansowanie działań w dziedzinie klimatu i zrównoważenia środowiskowego do ponad 50 % łącznej kwoty pożyczek do 2025 r.; mając na uwadze, że zobowiązuje się do zainwestowania co najmniej 1 bln EUR w finansowanie działań związanych ze zmianą klimatu w następnym dziesięcioleciu;

G. mając na uwadze, że w 2021 r. i na początku 2022 r. negocjowano, a 7 marca 2022 r. podpisano umowę gwarancyjną z grupą EBI (EBI i EFI) w ramach InvestEU;

H. mając na uwadze, że państwa członkowskie UE mogą powierzyć EBI wdrożenie instrumentów finansowych, które wykorzystują do inwestowania środków w ramach Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności (RRF) w kwalifikujące się projekty; mając na uwadze, że EBI może zaoferować państwom członkowskim dodatkowe finansowanie i specjalne wsparcie doradcze w zakresie inwestowania ich środków w ramach RRF;

I. mając na uwadze, że EBI przyczynia się do realizacji celów politycznych i gospodarczych Unii Europejskiej oraz wspiera priorytety Unii w zakresie działań zewnętrznych we wszystkich regionach na całym świecie, w tym w newralgicznych politycznie krajach w regionach sąsiedztwa wschodniego i śródziemnomorskiego;

J. mając na uwadze, że EBI jest największym wielostronnym kredytodawcą w regionach sąsiadujących z UE i prowadzi działalność w krajach wschodniego sąsiedztwa, na Bałkanach Zachodnich, na Bliskim Wschodzie i w Afryce Północnej; mając na uwadze, że EBI prowadzi działania poza Unią Europejską za pośrednictwem sieci prawie 30 biur zewnętrznych zlokalizowanych w Afryce, Ameryce Łacińskiej i Azji;

K. mając na uwadze, że grupa EBI ściśle współpracuje z instytucjami UE i innymi partnerami w celu wspierania celów i priorytetów politycznych Unii; mając na uwadze, że w szczególności w kontekście wieloletnich ram finansowych (WRF) na lata 2021-2027 grupa EBI współpracuje z Komisją oraz z krajowymi bankami i instytucjami prorozwojowymi oraz instytucjami finansowania rozwoju; mając na uwadze, że aby stosować zasady i osiągnąć cele porozumienia paryskiego do końca 2020 r., grupa EBI współpracowała z Europejską Służbą Działań Zewnętrznych i Europejskim Bankiem Odbudowy i Rozwoju;

L. mając na uwadze, że EBI odgrywa wiodącą rolę w walce z kryzysem związanym z COVID-19 w Unii Europejskiej i podjął znaczne wysiłki w celu zaoferowania dodatkowego wsparcia, w szczególności małym i średnim przedsiębiorstwom (MŚP), poprzez ustanowienie nowego ogólnoeuropejskiego funduszu gwarancyjnego w celu zapewnienia kapitału MŚP, które szczególnie mocno odczuły skutki kryzysu;

M. mając na uwadze, że rating AAA EBI jest niezbędny, by zapewnić odpowiednie rynkowe źródła finansowania po jak najbardziej preferencyjnych stawkach, dlatego należy go utrzymać;

N. mając na uwadze, że model biznesowy EBI wymaga najwyższego poziomu uczciwości, przejrzystości, rozliczalności i dobrego zarządzania, a także odpowiednich środków w celu skutecznego i efektywnego zwalczania wszelkich form prania pieniędzy, finansowania terroryzmu, przestępczości zorganizowanej i szkodliwych praktyk podatkowych, a także rodzajów zakazanych zachowań określonych w niedawno zmienionej polityce zwalczania nadużyć finansowych;

Wyniki transakcji finansowych EBI

1. podkreśla, że EBI jest wiodącym emitentem i stale przyczynia się do innowacji i rozwoju na rynkach kapitałowych, a jednocześnie promuje najbardziej rygorystyczne standardy;

2. zauważa, że na dzień 31 grudnia 2021 r. całkowity bilans grupy EBI wynosił 568 mld EUR, co oznacza wzrost o 11,9 mld EUR w porównaniu z bilansem na dzień 31 grudnia 2020 r.;

3. odnotowuje, że w 2021 r. wartość nowych pożyczek zatwierdzonych przez EBI wyniosła 65,4 mld EUR, zgodnie z celem określonym w planie operacyjnym na 2021 r., a wynik ten był bliski wynikom z lat poprzednich (66,1 mld EUR w 2020 r. i 63,3 mld EUR w 2019 r.); zauważa, że z tej kwoty 54,3 mld EUR pochodziło z zasobów własnych Banku (w porównaniu z 64,6 mld EUR również z zasobów własnych banku w 2020 r.);

4. zwraca uwagę, że podobnie jak w poprzednich latach największa część z tych środków trafiła do Włoch, Francji i Hiszpanii (odpowiednio 16 %, 14 % i 12 % całkowitej wartości zatwierdzonych pożyczek) oraz do sektorów transportu, pożyczek globalnych i energetyki (odpowiednio 30,2 %, 18,5 % i 14,8 %);

5. zauważa, że całkowita wartość wypłat wyniosła w 2021 r. 41,4 mld EUR, z czego 40,4 mld EUR w ramach zasobów własnych Banku (w 2020 r. wypłaty wyniosły 58,3 mld EUR, z czego 56,8 mld EUR w ramach zasobów własnych Banku);

6. zauważa, że od 31 grudnia 2021 r. wartość niespłaconych pożyczek nieznacznie spadła do 556,4 mld EUR (z 558,7 mld EUR i 560,3 mld EUR odpowiednio w 2020 r. i 2019 r.), z czego 82 % to pożyczki na projekty w UE (82,2 % w 2020 r. i 81,4 % w 2019 r.); zauważa, że wartość pożyczek wypłaconych przez EBI wyniosła 433,4 mld EUR w porównaniu z 444,6 mld EUR i 447,5 mld EUR odpowiednio na koniec 2020 r. i 2019 r.;

7. podkreśla, że powyższa tendencja w zakresie finansowania w 2021 r. odzwierciedla coraz większy nacisk EBI na korzystanie ze środków finansowych stron trzecich w Unii Europejskiej, czego przykładem są transakcje realizowane w ramach ogólnoeuropejskiego funduszu gwarancyjnego i zdecentralizowane instrumenty finansowe, które uzupełniają zasoby własne EBI i umożliwiają mu zwiększenie ogólnego wolumenu transakcji obarczonych wyższym ryzykiem; zwraca uwagę, że EBI akceptuje jedynie podejmowanie ryzyka kredytowego, rynkowego i ryzyka płynności zgodnie ze swoją gotowością do podejmowania ryzyka i misją publiczną;

8. zauważa, że w 2021 r. EBI był największym wielostronnym bankiem rozwoju emitującym zielone obligacje i obligacje na rzecz zrównoważonego rozwoju zakładające wykorzystanie przychodów, czym potwierdził swoją rolę lidera na światowych rynkach zielonych obligacji i obligacji na rzecz zrównoważonego rozwoju, osiągając nowy rekord w wysokości 11,5 mld EUR w zakresie obligacji "odpowiedzialne środowisko" i obligacji na rzecz zrównoważonego rozwoju (w 2020 r. emisja produktów dłużnych związanych ze zrównoważonym rozwojem była równoważna kwocie 10,5 mld EUR); zauważa również, że zwiększyło to udział finansowania na rzecz zrównoważonego rozwoju w całkowitym finansowaniu z 15 % w 2020 r. do 21 % (uwzględniając zarówno obligacje "odpowiedzialne środowisko", jak i obligacje na rzecz zrównoważonego rozwoju - CAB i SAB);

9. z uznaniem przyjmuje sprawozdanie zatytułowane "Evaluation of the EIB's Climate Awareness Bonds" [Ocena obligacji "odpowiedzialne środowisko" EBI] przyjęte w marcu 2021 r. przez Radę Dyrektorów EBI; ma świadomość, że CAB i SAB będą stopniowo dostosowywane do przyszłego europejskiego standardu zielonych obligacji (EU-GBS);

10. ma świadomość, że w celu zaspokojenia swoich potrzeb pożyczkowych EBI pozyskuje długoterminowe środki w drodze emisji obligacji na międzynarodowych rynkach kapitałowych; zauważa, że w ciągu 2021 r. EBI pozyskał środki stanowiące równowartość 55,3 mld EUR w 21 walutach;

11. zwraca uwagę, że EBI generuje dochód dzięki udzielaniu dużych ilości pożyczek o niskiej marży oraz że na 31 grudnia 2021 r. Bank wykazał zysk netto w wysokości 2,5 mld EUR, co stanowiło wzrost w porównaniu z 1,7 mld EUR w 2020 r. i 2,4 mld EUR w 2019 r;

12. zauważa, że ponieważ EBI zatrzymuje zyski z myślą o wspieraniu swojej działalności, niezachwiana rentowność Banku doprowadziła do zgromadzenia przez niego przez lata znacznych rezerw; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że rezerwy te wzrosły z 73,5 mld EUR na koniec 2020 r. do 76,1 mld EUR na koniec 2021 r.;

13. odnotowuje utrzymujące się dobre wyniki ogólnego portfela kredytowego, w którym odsetek kredytów zagrożonych wynosił zaledwie 0,3 % na koniec 2021 r. (w porównaniu z 0,4 % na koniec 2020 i 2019 r.); zauważa, że wartość płatności opóźnionych o ponad 90 dni pozostaje na bardzo niskim poziomie, wynoszącym łącznie 116,3 mln EUR na koniec 2021 r. (w porównaniu z 117,1 mln EUR i 146,0 mln EUR na koniec, odpowiednio, 2020 r. i 2019 r.) i podobnie jak w poprzednich latach stanowiącym jedynie 0,03 % portfela ryzyka;

14. z zadowoleniem przyjmuje zatwierdzenie przez Radę Dyrektorów 15 grudnia 2021 r. planu operacyjnego grupy EBI na lata 2022-2024; docenia fakt, że nowy plan operacyjny potwierdza dostosowanie się EBI do priorytetów politycznych UE oraz jego zobowiązanie do zwiększenia ambicji w zakresie transformacji cyfrowej i ekologicznej;

15. zauważa, że plan operacyjny odzwierciedla przewidywane pożyczki niezbędne do osiągnięcia celów operacyjnych oraz że Rada Dyrektorów zezwoliła na globalne pożyczki w wysokości do 50 mld EUR na 2022 r.; zauważa ponadto, że EBI ogłosił program finansowania, który ma opiewać na kwotę 45 mld EUR;

16. wzywa EBI do odgrywania aktywnej roli we wspieraniu projektów, które przyczyniają się do sprawiedliwej transformacji, takich jak badania, innowacje, cyfryzacja, dostęp MŚP do finansowania, inwestycje społeczne i umiejętności;

Działania związane z pandemią COVID-19

17. podkreśla, że długoterminowy budżet Unii Europejskiej na lata 2021-2027 (1,2 bln EUR w cenach bieżących) wraz z tymczasowym instrumentem odbudowy Next Generation EU (NGEU) (806,9 mld EUR w cenach bieżących) stanowią bezprecedensową i wyjątkową reakcję mającą na celu pomoc w naprawie szkód gospodarczych i społecznych spowodowanych pandemią COVID-19 oraz ułatwienie transformacji cyfrowej i ekologicznej;

18. zauważa, że w 2021 r. kolejne fale pandemii zakłóciły działalność wielu klientów Banku, w tym MŚP i dużych przedsiębiorstw, a także instytucji finansowych, co doprowadziło do zmniejszenia wolumenu i wypłat;

19. odnotowuje, że pandemia COVID-19 zasadniczo nie wpłynęła na jakość portfela kredytowego EBI dzięki strategii zarządzania ryzykiem kredytowym;

20. zauważa z uznaniem, że EBI nadal utrzymuje dobry poziom płynności oraz najwyższy rating kredytowy pomimo powszechnej niepewności na światowych rynkach finansowych spowodowanej pandemią COVID-19;

21. zauważa, że w 2021 r. EBI zatwierdził 109 niezależnych transakcji mających na celu bezpośrednią reakcję na kryzys związany z COVID-19 na łączną kwotę 12,9 mld EUR (z łącznej zatwierdzonej kwoty 55,8 mld EUR); zwraca uwagę, że od początku pandemii COVID-19 grupa EBI zatwierdziła prawie 72 mld EUR na ukierunkowane wsparcie dla sektora zdrowia publicznego, dla dostaw szczepionek i dla przedsiębiorstw, które poważnie ucierpiały w wyniku kryzysu;

22. podkreśla znaczne wsparcie udzielane przez EBI za pośrednictwem ogólnoeuropejskiego funduszu gwarancyjnego, które to wsparcie uzupełnia inne działania podejmowane na szczeblu UE w celu przeciwdziałania pandemii i kryzysom po pandemii; docenia fakt, że wsparcie to stanowi zachętę dla pośredników finansowych do udzielania większych pożyczek przedsiębiorstwom na lepszych warunkach, co pomaga przedsiębiorstwom w szybkim dostępie do korzystnego finansowania w celu przezwyciężenia problemów związanych z pandemią; wyraża zaniepokojenie brakiem przejrzystości związanej z europejskim funduszem gwarancyjnym, co może niemal uniemożliwiać ocenę, czy fundusz rzeczywiście przyniósł korzyści europejskiej gospodarce;

23. zauważa, że ogólnoeuropejski fundusz gwarancyjny umożliwił grupie EBI zwiększenie wsparcia dla głównie europejskich MŚP i zapewnił dodatkowe finansowanie w wysokości do 200 mld EUR; gratuluje grupie EBI, że dotarła do wielu przedsiębiorstw w całej Unii Europejskiej; podkreśla, że od 31 grudnia 2021 r. zatwierdzono projekty o łącznej wartości 23,2 mld EUR (z czego podpisano już projekty o wartości 18,1 mld EUR) i że oczekuje się, iż uruchomi to inwestycje o łącznej wartości 174,4 mld EUR;

24. docenia fakt, że zwiększenie puli środków EBI w sektorze opieki zdrowotnej o 6 mld EUR umożliwiło inwestycje w sektor opieki zdrowotnej i infrastrukturę medyczną, a także finansowanie badań naukowych, szczepionek i leczenia; zauważa, że na dzień 31 grudnia 2021 r. pożyczki podpisane w ramach tej puli środków wyniosły 5,4 mld EUR, z czego część była związana z badaniami nad szczepionkami przeciwko COVID-19;

Wsparcie ze strony EBI w kluczowych obszarach polityki

25. zauważa, że program InvestEU, będący następcą Europejskiego Funduszu na rzecz Inwestycji Strategicznych, ma zostać uruchomiony w ramach WRF na lata 2021-2027 oraz że EBI będzie również kluczowym partnerem wykonawczym odpowiedzialnym za zarządzanie 75 % całkowitego budżetu programu; rozumie, że w latach 2021-2027 gwarancja InvestEU w wysokości 26,2 mld EUR, finansowana z WRF i NGEU, ma zmobilizować dodatkowe inwestycje prywatne i publiczne w Europie o wartości ponad 372 mld EUR, głównie w dziedzinie zrównoważonej infrastruktury, badań, innowacji, cyfryzacji, dostępu MŚP do finansowania, inwestycji społecznych i umiejętności;

26. zwraca się do EBI o przestrzeganie priorytetów UE wspieranych przez InvestEU oraz o zapewnienie silnej ochrony interesów finansowych UE; oczekuje, że EBI przedstawi Parlamentowi sprawozdanie na temat swoich działań i inwestycji związanych z programem InvestEU w 2022 r.;

27. podkreśla, że 23 mln mniejszych przedsiębiorstw w Europie stanowi 99,8 % przedsiębiorstw niefinansowych i zapewnia około dwóch trzecich wszystkich miejsc pracy; zaznacza, że MŚP są siłą napędową rozwoju gospodarczego na całym świecie, a także główną siłą napędową innowacji; rozumie, że koszty cyfryzacji i działań w dziedzinie klimatu były najwyższe podczas pandemii COVID-19 i wywarły dodatkową presję na MŚP, które otrzymały wsparcie EBI głównie za pośrednictwem pakietu finansowego związanego z COVID-19 i z ogólnoeuropejskiego funduszu gwarancyjnego;

28. wyraża uznanie dla grupy EBI, której wsparcie finansowe w 2021 r. dla ponad 431 000 MŚP i spółek o średniej kapitalizacji zapewniło 4,5 mln miejsc pracy; przypomina, że wsparcie EBI dla MŚP stanowi 47 % całkowitego wolumenu finansowania zatwierdzonego przez EBI i prawie wszystkich działań EFI; przypomina, że w ujęciu bezwzględnym w 2021 r. na finansowanie MŚP grupa EBI przeznaczyła 45 mld EUR z łącznej kwoty pożyczek w wysokości 94,9 mld EUR, a finansowanie to było proponowane na korzystnych warunkach gwarantujących niższe stopy procentowe lub dłuższe terminy zapadalności oraz oferowano usługi doradcze; wzywa EBI do kontynuowania działań i zwiększenia wsparcia za pomocą dodatkowego kapitału wzrostu, aby umożliwić MŚP zwiększenie skali ich działalności;

29. wyraża zaniepokojenie w związku z tym, że obecne wysokie ceny energii mają poważny wpływ na konkurencyjność europejskich MŚP; wzywa EBI do oceny, czy obecny poziom wsparcia dla MŚP jest wystarczający w kontekście wysokich cen energii i rosnących kosztów surowców, oraz do poinformowania Parlamentu o tym, w jaki sposób zamierza dostosować swoje działania w celu sprostania tym nowym wyzwaniom;

30. ponawia swój apel o sprawiedliwy i przejrzysty rozkład geograficzny projektów i inwestycji, ze szczególnym uwzględnieniem regionów słabiej rozwiniętych, zwłaszcza w dziedzinie innowacji, cyfryzacji i infrastruktury, w celu promowania wzrostu sprzyjającego włączeniu społecznemu oraz konwergencji i spójności gospodarczej, społecznej i terytorialnej; wzywa EBI do aktywniejszego usuwania powtarzających się niedociągnięć, które uniemożliwiają niektórym regionom lub krajom pełne korzystanie z działalności finansowej EBI;

31. zauważa, że w obecnej trudnej sytuacji (kryzys będący następstwem pandemii i rosyjska agresja na Ukrainę) pogłębiła się luka między sytuacją gospodarczą i zdolnościami państw członkowskich, i podkreśla, że należy zadbać o to, by najbardziej dotknięte regiony i kraje dostosowały się do nowych okoliczności, tak aby nikt nie pozostał w tyle;

32. ponownie wzywa EBI, by zwiększył inwestycje w innowacje przełomowe w celu ułatwienia transformacji cyfrowej i ekologicznej;

33. twierdzi, że wszystkie przepływy finansowe EBI powinny być w pełni spójne z celem zerowej emisji netto najpóźniej do 2050 r. oraz z ambitniejszym celem klimatycznym UE na rok 2030; podkreśla, że transformacja klimatyczna musi być inkluzywna i sprawiedliwa oraz że zielone inwestycje muszą być rentowne; przypomina, że oczekuje się, iż EBI wykorzysta swoje pożyczki, instrumenty finansowe, pomoc techniczną i usługi doradcze do wspierania obywateli i przedsiębiorstw stojących przed wyzwaniami społeczno-gospodarczymi wynikającymi z przejścia na gospodarkę bezemisyjną;

34. ponawia apel o wzmocnienie wsparcia technicznego dla władz lokalnych i regionalnych oraz ich wiedzy specjalistycznej w zakresie finansów, zwłaszcza w regionach o niskiej zdolności inwestycyjnej, a także w przypadku projektów będących przedmiotem wspólnego zainteresowania kilku państw członkowskich, które to projekty z uwagi na swoje rozmiary lub charakter nie mogą być całkowicie sfinansowane z różnych środków dostępnych w poszczególnych państwach członkowskich, przed zatwierdzeniem projektu, co pozwoli zwiększyć dostępność finansowania EBI;

35. ponownie wzywa EBI do przeprowadzenia analizy due diligence w fazie przygotowawczej wszystkich projektów, aby obejmowały one staranne uwzględnienie i poszanowanie praw człowieka i społeczności tubylczych, a także do opracowania wyraźnej strategii na rzecz praw człowieka, obejmującej oceny zagrożeń i wpływu w zakresie praw człowieka;

36. podkreśla, że nałożony na pośredników finansowych i klientów korporacyjnych wymóg sporządzenia planów dekarbonizacji jak najszybciej, a najpóźniej do końca 2025 r., musi ułatwiać MŚP dostęp do finansowania; zauważa jednak, że jest to kluczowy wymóg z punktu widzenia planów EBI, aby stać się bankiem klimatycznym UE i zwiększyć wskaźnik finansowania przeznaczonego na projekty ekologiczne i zrównoważone co najmniej do 50 %;

37. apeluje o skupienie się na wiarygodności krótkoterminowych planów dekarbonizacji, o rygorystyczne wdrażanie tych planów i celów w zakresie redukcji emisji gazów cieplarnianych oraz o ocenę, czy można je uwzględnić w klauzulach umownych między EBI a jego klientami;

38. jest świadomy, że działania EBI łączą klimat, innowacje i rozwój, oraz uznaje, że innowacje i technologie są kluczowymi czynnikami umożliwiającymi przejście na gospodarkę o zerowej emisji netto; z zadowoleniem przyjmuje partnerstwo między Komisją a Breakthrough Energy Catalyst, mające na celu uruchomienie do 1 mld USD w latach 20222026 w celu przyspieszenia wdrażania i komercjalizacji innowacyjnych technologii, które pomogą zrealizować ambicje Europejskiego Zielonego Ładu i cele klimatyczne Unii Europejskiej na 2030 r.;

39. podkreśla, że trzeba osiągnąć odpowiedni poziom bezpieczeństwa energetycznego, aby móc szybko zapewnić stabilną niezależność państw europejskich;

40. wzywa EBI, aby zwiększył finansowanie w celu pobudzenia transformacji technologicznej, zapewnienia MŚP funduszy na długoterminowe badania naukowe i innowacje, wspierania rozwoju umiejętności dostosowanych do rzeczywistych potrzeb rynku pracy oraz promowania inwestycji w umiejętności cyfrowe pracowników i przedsiębiorców oraz w infrastrukturę cyfrową i budowanie zdolności w zakresie cyfryzacji; podkreśla, że europejskie MŚP pozostają w tyle, jeśli chodzi o wykorzystywanie technologii cyfrowych - tylko 55 % unijnych MŚP osiągnęło przynajmniej podstawowy poziom cyfryzacji;

41. odnotowuje zadeklarowany wzrost odsetka zatwierdzonych przez EBI operacji związanych z horyzontalnym celem polityki publicznej w zakresie spójności gospodarczej i społecznej UE oraz konwergencji z 34,5 % w 2020 r. do 41,5 % w 2021 r.; z zadowoleniem przyjmuje ambitne plany EBI określone w nowym dokumencie dotyczącym podejścia do kwestii spójności na lata 2021-2027, dotyczące przeznaczania przez grupę EBI większych środków na spójność, z założeniem że w UE środki te wyniosą 40 % w 2022 r. (45 % do 2025 r.), a 20 % z nich będzie dotyczyć regionów słabiej rozwiniętych (23 % do 2025 r.); wzywa EBI, by dalej świadczył usługi doradcze na rzecz regionów objętych polityką spójności, co pomoże im lepiej wykorzystać dostępne inwestycje;

42. wzywa EBI, aby nadal priorytetowo traktował inwestycje w infrastrukturę zdrowotną, szkolenia personelu i jakość usług zdrowotnych w celu zmniejszenia nierówności między krajami;

43. z zadowoleniem przyjmuje decyzję Rady Dyrektorów EBI z września 2021 r. zatwierdzającą utworzenie EBI Global, nowego oddziału odpowiedzialnego od 1 stycznia 2022 r. za wszystkie działania EBI w regionie objętym procesem rozszerzenia oraz w krajach wschodniego i południowego sąsiedztwa Unii Europejskiej, w Afryce Subsaharyjskiej, Azji, Ameryce Łacińskiej, na Karaibach i w regionie Pacyfiku; wzywa EBI Global do skupienia się na programie sprawiedliwego i zrównoważonego rozwoju w krajach otrzymujących pomoc, przy jednoczesnym wykazaniu wyraźnej dodatkowości w dziedzinie rozwoju; z zaniepokojeniem zwraca uwagę na wyzwania stojące przed projektami w państwach trzecich, w szczególności na korupcję, sprzeniewierzenie środków finansowych i trudności z dopilnowaniem, by docierały one do zamierzonych odbiorców i służyły realizacji zasad kluczowych obszarów polityki;

44. uważa, że EBI Global powinien korzystać z autonomii operacyjnej niezbędnej do skutecznego wdrażania strategii politycznych UE, z zachowaniem odpowiedniej kultury korporacyjnej banku rozwoju, ale jednocześnie powinien czerpać korzyści płynące z ram prawnych banku oraz stosować te same strategie polityczne i wysokie standardy; wzywa EBI Global do zapewnienia najwyższych standardów należytej staranności w procesach oceny projektów;

45. podkreśla kluczową rolę EBI w realizacji celów mechanizmu sprawiedliwej transformacji i apeluje o większe zaangażowanie i konkretne działania w tym zakresie;

46. zwraca uwagę, że sektory rolnictwa, leśnictwa i rybołówstwa mają zasadnicze znaczenie dla wzrostu i rozwoju na obszarach wiejskich; wzywa EBI do zapewnienia skuteczniejszej pomocy i wspierania innowacji w tych istotnych sektorach, które mogą znacząco przyczynić się do bezpieczeństwa żywnościowego; podkreśla, że potrzeby finansowe rolników, zwłaszcza młodych i rozpoczynających działalność, są znaczne oraz że rolnicy i przedsiębiorstwa w tym sektorze mają niższy wskaźnik powodzenia przy ubieganiu się o finansowanie; wzywa EBI do dalszej pracy nad nowymi narzędziami finansowymi, które zwiększą dostępność dla sektora rolnego;

47. potępia bezprawną, niesprowokowaną i nieuzasadnioną agresję wojskową i inwazję Federacji Rosyjskiej na Ukrainę; podkreśla, że wojna wywołała poważny kryzys humanitarny i zasadniczo wpłynęła na sytuację gospodarczą i bezpieczeństwo w UE i jej sąsiedztwie, co musi znaleźć szerokie odzwierciedlenie w działaniach i planach inwestycyjnych EBI;

48. wyraża zaniepokojenie zależnością energetyczną i bezbronnością Republiki Mołdawii, pogłębionymi przez obecny kryzys energetyczny; wzywa EBI do wspierania inwestycji na rzecz długoterminowej autonomii i dywersyfikacji energetycznej Republiki Mołdawii;

Przestrzeganie przepisów przez EBI oraz jego przejrzystość i rozliczalność

49. ponownie zaznacza, że rating AAA EBI jest niezbędny, by zapewnić odpowiednie rynkowe źródła finansowania, i należy go utrzymać; uważa, że siła finansowa, dobre rządy, zachowawcza gotowość do podejmowania ryzyka, długoterminowa stabilność i wsparcie UE są zasadniczymi elementami, a także nieodłącznymi cechami jego udanego modelu biznesowego;

50. przyjmuje do wiadomości uwagi i zalecenia dla Banku przedstawione przez Komitet Kontroli i Audytu EBI w odniesieniu za rok 2021; wzywa EBI, by wdrożył te zalecenia oraz ukończył wdrażanie niewykonanych zaleceń z poprzednich lat;

51. zgadza się z opinią Komitetu Kontroli i Audytu EBI, że istnieje potrzeba lepszego monitorowania ryzyka operacyjnego i technologicznego, w tym ryzyka w cyberprzestrzeni i innego ryzyka niefinansowego, a także lepszego zarządzania takim ryzykiem i nadzoru nad nim;

52. z zadowoleniem przyjmuje skoncentrowanie się przez EBI na strategii cyfryzacji, zarządzaniu ryzykiem w zakresie bezpieczeństwa informacji oraz na cyberbezpieczeństwie, a także przyjęcie w maju 2021 r. strategii dotyczącej ambicji cyfrowych (ICT) grupy EBI; przypomina, że cyberataki mogą powodować ryzyko operacyjne, ryzyko utraty reputacji i ryzyko prawne; oczekuje, że EBI przyjmie plan działania obejmujący zarówno obronę przed cyberatakami, jak i odbudowę po nich, wraz z konkretnymi rezultatami i jasnymi wskaźnikami, a także będzie promować silną kulturę cyberbezpieczeństwa wśród pracowników;

53. zauważa, że 11 listopada 2021 r. EBI, Komisja i Europejski Trybunał Obrachunkowy odnowiły porozumienie trójstronne; ubolewa nad faktem, że zmienione porozumienie nie oferuje szeroko zakrojonego rozwiązania, o które apelował Parlament; z zadowoleniem przyjmuje jednak fakt, że nowe porozumienie umożliwia lepszy dostęp do skontrolowanych dokumentów EBI i sprawniejszy przepływ tych dokumentów; przypomina, że Europejski Trybunał Obrachunkowy powinien mieć pełny dostęp do wszystkich informacji związanych z operacjami EBI przeznaczonymi wyłącznie do wdrażania polityki UE;

54. zauważa, że w 2021 r. w ramach mechanizmu rozpatrywania skarg EBI zarejestrowano 64 nowe sprawy (w porównaniu z 77 w 2020 r.), rozpatrzono 107 spraw (w porównaniu z 137 w 2020 r.) i zamknięto 64 sprawy (w porównaniu z 94 w 2020 r.); zachęca EBI, by monitorował zalecenia mechanizmu rozpatrywania skarg oraz podejmował intensywne wysiłki w celu dotarcia do zainteresowanych stron i zaoferowania im dostosowanych do potrzeb działań;

55. wzywa EBI do zadbania o to, by jego mechanizm rozpatrywania skarg był dostępny, skuteczny i niezależny, w celu wykrywania wszelkich ewentualnych naruszeń praw człowieka w ramach projektów związanych z EBI i dochodzenia roszczeń w takich przypadkach;

56. ma świadomość, że wydział dochodzeń Inspektoratu Generalnego (IG/IN) jest jednostką wewnętrzną, która wszczyna dochodzenia w sprawie różnych rodzajów nadużyć zdefiniowanych w polityce zwalczania nadużyć finansowych, co ma na celu przedstawianie grupie EBI odpowiednich faktów i zaleceń stanowiących podstawę procesu decyzyjnego EBI;

57. zauważa, że wyzwania związane z pandemią COVID-19 miały drugi rok z rzędu wpływ na działalność właściwego wydziału Inspektoratu Generalnego, co skutkowało mniejszą liczbą przyjętych zarzutów (174 w 2021 r. i 183 w 2020 r.), mniejszą liczbą przeprowadzonych misji dochodzeniowych (5 w 2021 r. i 10 w 2020 r.) oraz mniejszą liczbą wydanych zaleceń i opinii (45 w 2021 r. i 52 w 2020 r. przy większej liczbie zakończonych spraw, która wyniosła 204 w 2021 r. i 195 w 2020 r.);

58. zauważa, że liczba spraw, w przypadku których zarzuty zostały potwierdzone w następstwie dochodzenia, gwałtownie spadła w 2021 r. (17 potwierdzonych spraw z 67 dochodzeń wszczętych w 2021 r. i 37 potwierdzonych spraw wobec 91 dochodzeń wszczętych w 2020 r., co stanowi spadek z 41 % do 25 %);

59. z zadowoleniem przyjmuje podpisanie 29 października 2021 r. porozumienia roboczego między EBI a Agencją Unii Europejskiej ds. Współpracy Organów Ścigania (EUROPOL), które powinno utorować drogę do skuteczniejszego zapobiegania zagrożeniom związanym z finansowaniem grupy EBI i ich wykrywania;

60. z zadowoleniem przyjmuje ustanowienie nowego systemu monitorowania i sprawozdawczości w związku z zaleceniami i opiniami; zwraca się do IG/IN EBI o bardziej szczegółowe informowanie Parlamentu o wynikach prowadzonych dochodzeń; apeluje, aby roczne sprawozdanie IG/IN EBI obejmowało finansowe skutki badanych spraw i wykraczało poza zwykły opis danej sprawy, aby zapewnić cenne informacje do wykorzystania przy ocenie ochrony interesów finansowych, w tym przy dokonywanej przez EBI ocenie ryzyka finansowego, operacyjnego i reputacyjnego podczas podejmowania decyzji o tym, czy należy przeprowadzić dochodzenie w tym celu;

61. docenia ciągłą pracę działu ds. proaktywnej oceny uczciwości i zachęca do ściślejszej współpracy między zdolnościami EBI w zakresie wykluczenia i wyłączenia, systemem wczesnego wykrywania i wykluczania Komisji i innymi odpowiednimi podmiotami (takimi jak baza danych systemu zarządzania nieprawidłowościami Europejskiego Urzędu ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF) i narzędzie punktowej oceny ryzyka ARACHNE) w celu usprawnienia działań w zakresie zapobiegania nadużyciom finansowym i ich wykrywania, które to działania mają zasadnicze znaczenie dla ochrony interesów finansowych Unii;

62. przypomina EBI, że jego dwoisty charakter (organ UE i instytucja finansowa) sprawia, że jego dostosowanie się do prawa UE staje się jeszcze bardziej istotne, oraz że należy konsekwentnie projektować, wdrażać i stosować odpowiednie zarządzanie, procesy i mechanizmy zgodnie z unijnymi standardami i kryteriami oraz dobrze zintegrować je z tymi, które są stosowane przez inne służby Unii, z którymi EBI często współpracuje;

63. przyjmuje do wiadomości zaktualizowane kodeksy postępowania Komitetu Zarządzającego i Rady Dyrektorów EBI z sierpnia 2021 r.; z zadowoleniem przyjmuje wprowadzenie dłuższego okresu czasowego zakazu pełnienia określonych funkcji przez członków Komitetu Zarządzającego (24 miesiące zamiast 12) oraz członków Rady Dyrektorów (12 miesięcy zamiast 6); ubolewa jednak, że nie istnieje przepis wykluczający wiceprezesów z nadzoru nad operacjami i z podejmowania decyzji w sprawie operacji w ich krajach pochodzenia, i nalega, aby kwestia ta została uwzględniona w następnym przeglądzie;

64. wierzy, że oceny projektów istotne dla decyzji o przyznaniu finansowania są sporządzane zgodnie z obiektywnymi wskaźnikami technicznymi, finansowymi i ekonomicznymi, a jakość projektów jest decydującym czynnikiem w tych ocenach; uważa, że przyjęty przez Radę Gubernatorów w sierpniu 2021 r. "pakiet dotyczący zarządzania", który obejmuje nowe kodeksy postępowania Rady Dyrektorów, Komitetu Zarządzającego i Komitetu Kontroli i Audytu, wraz ze zmienionymi zasadami funkcjonowania Komitetu ds. Etyki i Zgodności, wzmacnia ramy etyczne EBI, ponieważ obejmuje bardziej rygorystyczne przepisy dotyczące działalności po okresie zatrudnienia; ponawia swój apel o zajęcie się pozostałymi niedociągnięciami dotyczącymi unikania konfliktu interesów w następnym przeglądzie kodeksu postępowania Komitetu Zarządzającego;

65. jest zaniepokojony uchybieniami w pierwszej i drugiej linii obrony EFI zgłoszonymi Komitetowi Kontroli i Audytu EBI w sprawozdaniach z audytu wewnętrznego w grudniu 2021 r. i styczniu 2022 r.; wzywa EBI do podjęcia odpowiednich działań naprawczych oraz do poinformowania Parlamentu o takich interwencjach;

66. z zadowoleniem przyjmuje zmienioną w listopadzie 2021 r. politykę grupy EBI dotyczącą sygnalizowania nieprawidłowości, zapewniającą ochronę również sygnalistom, którzy nie są pracownikami EBI;

67. przyznaje, że prawa człowieka, inkluzywność i zrównoważony rozwój są zasadniczymi filarami działalności i operacji grupy EBI; z zadowoleniem przyjmuje postępy osiągnięte w 2021 r. w (zakończonym w lutym 2022 r.) procesie przeglądu i przyjęcia ram zrównoważonego rozwoju środowiskowego i społecznego; ma świadomość, że nowe ramy zawierają zmienioną politykę środowiskową i społeczną grupy EBI oraz normy środowiskowe i społeczne EBI, a wnioski wyciągnięte ze skarg złożonych za pomocą mechanizmu rozpatrywania skarg i u Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich są należycie uwzględnione w tym przeglądzie;

68. jest zdania, że wzmocniona polityka zwalczania nadużyć finansowych powinna wskazywać skuteczne sposoby korygowania uchybień i ograniczania ryzyka oraz powinna zapewniać zestaw narzędzi zgodnych z ramami regulacyjnymi w celu skutecznego zamrożenia projektów, których dotyczą wiarygodne podejrzenia, oraz rozwiązania umów z klientami nieprzestrzegającymi przepisów;

69. ponownie wyraża zaniepokojenie kilkoma sprawami, które OLAF zamknął w 2020 r., dotyczącymi dodatków edukacyjnych nienależnie przyznawanych pracownikom EBI; z zadowoleniem przyjmuje dokonany przez EBI przegląd i wprowadzoną reformę systemu dodatków oraz korektę wielu błędów wykrytych przez OLAF, w tym działania mające na celu odzyskanie nienależnie przyznanych płatności; ponownie zwraca się do EBI o przedstawienie Parlamentowi sprawozdania z wyników działań następczych podjętych w związku z zaleceniami OLAF;

70. z zadowoleniem przyjmuje przyjęcie 17 listopada 2021 r. zmienionej polityki przejrzystości grupy EBI w następstwie szeroko zakrojonych konsultacji publicznych; zauważa, że polityka ta zawiera przepisy dotyczące proaktywnej publikacji informacji i dokumentów oraz ich ujawniania na żądanie; przypomina o znaczeniu przejrzystości w odniesieniu do pośredników, wewnętrznych procesów podejmowania decyzji oraz wpływu projektów na środowisko i prawa człowieka aż do ich pełnego wdrożenia;

71. zachęca EBI do skuteczniejszego wdrażania polityki przejrzystości oraz do realizacji zaleceń Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich zawartych w trzech decyzjach opublikowanych 21 kwietnia 2022 r., w których wezwano EBI do przyjęcia ambitniejszego podejścia do praktyki ujawniania informacji zgodnie z prawodawstwem UE w zakresie przejrzystości oraz do podjęcia szeregu kroków w zakresie przejrzystości;

72. wzywa EBI do szybkiej odpowiedzi na wnioski Rzecznika Praw Obywatelskich, aby umożliwić społeczeństwu łatwiejsze zrozumienie potencjalnego wpływu finansowanych przez EBI projektów na środowisko;

73. ponawia swój apel o większą przejrzystość i rozliczalność przed Parlamentem; ponownie podkreśla w szczególności znaczenie większej kontroli Parlamentu nad decyzjami Rady Dyrektorów EBI oraz większej przejrzystości ze strony Komisji, jeśli chodzi o stanowiska zajmowane przez jej przedstawicieli na posiedzeniach Rady Dyrektorów EBI; w związku z tym wzywa do rozważenia możliwości uzyskania przez Parlament statusu obserwatora na posiedzeniach Rady Dyrektorów;

74. jest zdania, że Komisja powinna zapewnić większą przejrzystość swoich opinii na temat projektów finansowanych przez EBI, gdyż pomogłoby to wyjaśnić rolę EBI w kontekście unijnych celów polityki;

75. ma świadomość, że wezwania do zwiększenia przejrzystości nie mogą prowadzić do zmniejszenia ochrony uzasadnionych interesów finansowych klientów i muszą mieścić się w granicach istniejących ram prawnych i systemu ochrony danych;

76. zachęca przedstawicieli Banku, by zwiększyli poziom zaangażowania i interakcji z Parlamentem, zwłaszcza w zakresie kontroli działalności finansowej;

77. wyraża zaniepokojenie, że cele określone w strategii na rzecz różnorodności i włączenia społecznego na lata 20182021 nie zostały w pełni osiągnięte; wzywa EBI do podjęcia konkretnych działań w celu poprawy równowagi płci wśród pracowników, w szczególności wśród kadry kierowniczej i urzędników wyższego szczebla;

78. rozumie, że ograniczona rekrutacja w czasie pandemii COVID-19, szczególny charakter profili poszukiwanych przez Bank (w zakresie zarządzania ryzykiem, zgodności z przepisami i funkcji informatycznych w wielu przypadkach zatrudnia się osoby z sektora bankowego i z wyspecjalizowanych sektorów, które niekoniecznie same zapewniają różnorodność) oraz konkurencyjność rynku pracy w Luksemburgu to przykłady ograniczeń, które należy wziąć pod uwagę przy ocenie ogólnej sytuacji;

79. uznaje wyrażane od dawna obawy i skargi dotyczące znacznych różnic w wynagrodzeniach między kategoriami pracowników administracyjnych i specjalistów; zwraca uwagę na wysokie koszty życia w Luksemburgu i zauważa że współczynnik korygujący dla Luksemburga jest ustalony na poziomie 100 %, choć powinien być wyższy; zwraca uwagę na wyzwania, przed którymi stoją pracownicy zatrudnieni w kategorii administracyjnej, i na to, jak może to negatywnie wpłynąć na atrakcyjność pracy w EBI oraz poziom życia jego pracowników;

80. zachęca Bank, by kontynuował działania mające na celu osiągnięcie bardziej widocznej równowagi płci w swojej organizacji;

81. z zadowoleniem przyjmuje fakt, że EBI stale monitoruje równowagę geograficzną, a gromadzone odnośne dane są uwzględniane w bieżących i przyszłych procesach rekrutacji;

82. ponownie apeluje do EBI, by zapewnił właściwą reprezentację geograficzną wszystkich państw członkowskich w swojej administracji, z uwzględnieniem kompetencji i osiągnięć kandydatów; wzywa EBI do corocznego publikowania informacji o płci i narodowości osób zajmujących stanowiska kierownicze średniego i wyższego szczebla;

83. odnotowuje dwa wnioski dotyczące ram prawa do strajku i ram uznawania związków zawodowych i zakłada, że Komitet Zarządzający przyjmie te ramy w odpowiednim czasie;

84. zachęca Bank do dalszego informowania o środkach wykonawczych, które zostały wdrożone na podstawie badania dotyczącego zdrowia i dobrostanu z 2021 r.; w szczególności zwraca się do Banku o przedstawienie sprawozdania na temat przejrzystości w zarządzaniu wewnętrznym i wewnętrznych procesach rekrutacji oraz na temat środków podjętych w celu uwzględnienia wyników "badań zadowolenia pracowników";

Działania następcze w związku z zaleceniami Parlamentu

85. apeluje do EBI, aby nadal informował o aktualnej sytuacji i statusie wcześniejszych zaleceń wydanych przez Parlament w jego corocznych rezolucjach, szczególnie w odniesieniu do:

a) skutków (gospodarczych, środowiskowych i społecznych) swojej strategii inwestycyjnej i wyników osiągniętych w zakresie przyczyniania się do zrównoważonego i stałego rozwoju rynku wewnętrznego w interesie Unii;

b) działań przyjętych w celu skuteczniejszego zwalczania uchybień i konfliktów interesów, unikania opodatkowania, nadużyć finansowych i korupcji;

c) środków mających na celu zwiększenie wsparcia dla MŚP i kwalifikujących się podmiotów gospodarczych przy wdrażaniu polityki UE oraz unikanie wszelkich nowych wymogów, które tworzą większą biurokrację dla MŚP;

d) działań następczych w związku z apelami i wnioskami zawartymi w niniejszej rezolucji;

o

o o

86. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszej rezolucji Radzie i Komisji oraz wzywa Radę i Radę Dyrektorów EBI do przeprowadzenia debaty na temat niniejszej rezolucji.

1 Teksty przyjęte, P9_TA(2022)0299.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.