Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 19 stycznia 2017 r. w sprawie rozporządzenia delegowanego Komisji z dnia 24 listopada 2016 r. zmieniającego rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2016/1675 uzupełniające dyrektywę (UE) 2015/849 przez wskazanie państw trzecich wysokiego ryzyka mających strategiczne braki (C(2016)07495 - 2016/3007(DEA)).

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2018.242.50

Akt nienormatywny
Wersja od: 10 lipca 2018 r.

Sprzeciw wobec rozporządzenia delegowanego: wskazanie państw trzecich wysokiego ryzyka mających strategiczne braki

P8_TA(2017)0008

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 19 stycznia 2017 r. w sprawie rozporządzenia delegowanego Komisji z dnia 24 listopada 2016 r. zmieniającego rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2016/1675 uzupełniające dyrektywę (UE) 2015/849 przez wskazanie państw trzecich wysokiego ryzyka mających strategiczne braki (C(2016)07495 - 2016/3007(DEA))

(2018/C 242/11)

(Dz.U.UE C z dnia 10 lipca 2018 r.)

Parlament Europejski,

-
uwzględniając rozporządzenie delegowane Komisji (C(2016)07495),
-
uwzględniając art. 290 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/849 z dnia 20 maja 2015 r. w sprawie zapobiegania wykorzystywaniu systemu finansowego do prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu, zmieniającą rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 i uchylającą dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2005/60/WE oraz dyrektywę Komisji 2006/70/WE 1 , w szczególności jej art. 9 ust. 2 i art. 64 ust. 5,
-
uwzględniając rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2016/1675 z dnia 14 lipca 2016 r. uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/849 przez wskazanie państw trzecich wysokiego ryzyka mających strategiczne braki 2 , w szczególności załącznik do niego,
-
uwzględniając wspólne pismo Komisji Gospodarczej i Monetarnej oraz Komisji Wolności Obywatelskich, Sprawiedliwości i Spraw Wewnętrznych z dnia 19 września 2016 r. dotyczące rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2016/1675 oraz odnośną odpowiedź komisarz Jourovej z dnia 26 października 2016 r.,
-
uwzględniając prace i dotychczasowe wyniki prac dwóch Parlamentarnych Komisji Specjalnych, Komisji ds. Interpretacji Prawa Podatkowego i Innych Środków o Podobnym Charakterze lub Skutkach oraz Komisji śledczej ds. prania pieniędzy, unikania opodatkowania i uchylania się od opodatkowania,
-
uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego w sprawie wniosku Komisji COM(2016)0450, w szczególności jej pkt 3.8 dotyczący wykazu państw wysokiego ryzyka,
-
uwzględniając projekt rezolucji Komisji Gospodarczej i Monetarnej oraz Komisji Wolności Obywatelskich, Sprawiedliwości i Spraw Wewnętrznych,
-
uwzględniając art. 105 ust. 3 Regulaminu,
A.
mając na uwadze, że celem rozporządzenia delegowanego, załącznika do niego oraz zmieniającego je rozporządzenia delegowanego jest wskazanie państw trzecich wysokiego ryzyka mających strategiczne braki pod względem przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu (AML/CTF), które stanowią zagrożenie dla systemu finansowego UE i wobec których konieczne jest stosowanie wzmocnionych środków należytej staranności przez unijne podmioty na podstawie dyrektywy (UE) 2015/849 (zwanej dalej "czwartą dyrektywą w sprawie przeciwdziałania praniu pieniędzy");
B.
mając na uwadze, że najnowsze rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2016/1675 uzupełniające dyrektywę (UE) 2015/849 przez wskazanie państw trzecich wysokiego ryzyka mających strategiczne braki obowiązuje od dnia 23 września 2016 r.;
C.
mając na uwadze, że rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2016/1675 będzie obowiązywało nawet po odrzuceniu zmieniającego je rozporządzenia delegowanego;
D.
mając na uwadze, że wykaz państw, również w wersji zmienionej zmieniającym rozporządzeniem delegowanym Komisji z dnia 24 listopada 2016 r., odpowiada wykazowi państw wskazanych przez Grupę Specjalną ds. Przeciwdziałania Praniu Pieniędzy (FATF) na jej 28. posiedzeniu plenarnym w dniach 19-21 października 2016 r.;
E.
mając na uwadze, że zgodnie z warunkami określonymi w motywie 28 czwartej dyrektywy w sprawie przeciwdziałania praniu pieniędzy, a następnie w uzasadnieniu (C(2016)4180) do rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2016/ 1675, Komisja dokonuje oceny w autonomiczny sposób; mając na uwadze, że w związku z tym Komisja może postępować wbrew standardom przyjętym przez FATF, nie usuwając z wykazu państwa trzeciego, które zostało usunięte z wykazu przez FATF, lub rozszerzając wykaz o dodatkowe państwa trzecie, o ile jest to zgodne ze szczegółowymi kryteriami określonymi w art. 9 ust. 2 czwartej dyrektywy w sprawie przeciwdziałania praniu pieniędzy;
F.
mając na uwadze, że ocena dokonywana przez Komisję jest procesem autonomicznym, który musi mieć kompleksowy i obiektywny charakter, i jest przeprowadzana wobec wszystkich państw trzecich w oparciu o takie same kryteria, o których mowa w art. 9 dyrektywy (UE) 2015/849;
G.
mając na uwadze, że ocena dokonywana przez Komisję musi być procesem całkowicie niezależnym i nieupolitycznionym;
H.
mając na uwadze, że w piśmie z dnia 26 października 2016 r. Komisja wskazuje, że musi identyfikować państwa trzecie wysokiego ryzyka wyłącznie w oparciu o przesłanki wymienione w art. 9 ust. 2 czwartej dyrektywy w sprawie przeciwdziałania praniu pieniędzy i tylko w odniesieniu do braków pod względem przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu;
I.
mając na uwadze, że dowody zebrane przez dwie Parlamentarne Komisje Specjalne, Komisję ds. Interpretacji Prawa Podatkowego i Innych Środków o Podobnym Charakterze lub Skutkach oraz Komisję śledczą ds. prania pieniędzy, unikania opodatkowania i uchylania się od opodatkowania wskazują, że w niektórych państwach, które nie figurują w aktualnym wykazie, rzeczywiście mogą występować braki pod względem przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu związane z kilkoma aspektami wskazanymi w art. 9 ust. 2;
J.
mając ponadto na uwadze, że w opinii Parlamentu wykaz kryteriów wskazanych w art. 9 ust. 2 czwartej dyrektywy w sprawie przeciwdziałania praniu pieniędzy jest wykazem otwartym ("w szczególności"), oraz że przestępstwa źródłowe powiązane z praniem pieniędzy, takie jak przestępstwa podatkowe, zaliczają się do tych kryteriów i powinny być należycie uwzględniane w autonomicznej ocenie Komisji;
K.
mając na uwadze, że Parlament podziela stanowisko Komisji wyrażone w piśmie z dnia 26 października 2016 r., zgodnie z którym uchylanie się od opodatkowania i pranie pieniędzy w istocie nie zawsze idą w parze, ale stanowczo sprzeciwia się możliwości całkowitego rozróżnienia między jurysdykcjami podatkowymi niechętnymi do współpracy a brakami pod względem przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu, w szczególności w odniesieniu do wymogów dotyczących zgłaszania podejrzanych transakcji;
L.
mając na uwadze, że Parlament oczekuje, iż Komisja będzie przeprowadzała ocenę we własnym zakresie i w miarę możliwości nie będzie polegała wyłącznie na zewnętrznych źródłach informacji;
1.
wyraża sprzeciw wobec rozporządzenia delegowanego Komisji;
2.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji Komisji i do powiadomienia jej, że rozporządzenie delegowane nie może wejść w życie;
3.
wzywa Komisję do przedstawienia nowego aktu delegowanego uwzględniającego powyższe uwagi;
4.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji Radzie oraz rządom i parlamentom państw członkowskich.
1 Dz.U. L 141 z 5.6.2015, s. 73.
2 Dz.U. L 254 z 20.9.2016, s. 1.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.