Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 19 listopada 2013 r. w sprawie wniosku dotyczącego decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie uruchomienia Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji zgodnie z pkt 28 Porozumienia międzyinstytucjonalnego z dnia 17 maja 2006 r. pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą i Komisją w sprawie dyscypliny budżetowej i należytego zarządzania finansami (wniosek EGF/2013/004 ES/Comunidad Valenciana building materials, z Hiszpanii) (COM(2013)0635 - C7-0269/2013 - 2013/2192(BUD)).

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2016.436.56

Akt nienormatywny
Wersja od: 24 listopada 2016 r.

Europejski Fundusz Dostosowania do Globalizacji (wniosek EGF/2013/004 ES/Comunidad Valenciana building materials, z Hiszpanii)

P7_TA(2013)0459

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 19 listopada 2013 r. w sprawie wniosku dotyczącego decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie uruchomienia Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji zgodnie z pkt 28 Porozumienia międzyinstytucjonalnego z dnia 17 maja 2006 r. pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą i Komisją w sprawie dyscypliny budżetowej i należytego zarządzania finansami (wniosek EGF/2013/004 ES/Comunidad Valenciana building materials, z Hiszpanii) (COM(2013)0635 - C7-0269/2013 - 2013/2192(BUD))

(2016/C 436/14)

(Dz.U.UE C z dnia 24 listopada 2016 r.)

Parlament Europejski,

-
uwzględniając wniosek Komisji przedłożony Parlamentowi Europejskiemu i Radzie (COM(2013)0635 - C7-0269/ 2013),
-
uwzględniając Porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 17 maja 2006 r. pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą i Komisją w sprawie dyscypliny budżetowej i należytego zarządzania finansami (PMI z 17 maja 2006 r.) 1 , w szczególności jego pkt 28,
-
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 1927/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 grudnia 2006 r. ustanawiające Europejski Fundusz Dostosowania do Globalizacji 2  (rozporządzenie w sprawie EFG),
-
uwzględniając procedurę rozmów trójstronnych przewidzianą w pkt 28 PMI z 17 maja 2006 r.,
-
uwzględniając pismo Komisji Zatrudnienia i Spraw Socjalnych,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Budżetowej (A7-0341/2013),
A.
mając na uwadze, że Unia Europejska opracowała instrumenty ustawodawcze i budżetowe w celu udzielenia dodatkowego wsparcia pracownikom dotkniętym skutkami poważnych zmian w strukturze światowego handlu oraz z myślą o ułatwieniu im reintegracji na rynku pracy,
B.
mając na uwadze, że zakres stosowania Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji (EFG) został tymczasowo rozszerzony na wnioski przedłożone od dnia 1 maja 2009 r. do dnia 31 grudnia 2011 r. i obejmuje pomoc dla pracowników, których zwolnienie było bezpośrednim skutkiem światowego kryzysu finansowego i gospodarczego,
C.
mając na uwadze, że pomoc finansowa Unii dla zwolnionych pracowników powinna być dynamiczna i powinno się jej udzielać jak najszybciej i jak najskuteczniej, zgodnie ze wspólną deklaracją Parlamentu Europejskiego, Rady i Komisji przyjętą na posiedzeniu pojednawczym w dniu 17 lipca 2008 r., a także przy należytym uwzględnieniu PMI z 17 maja 2006 r. w odniesieniu do przyjęcia decyzji o uruchomieniu środków z EFG,
D.
mając na uwadze, że Hiszpania złożyła wniosek EGF/2013/004 ES/Comunidad Valenciana o wsparcie finansowe z EFG w następstwie zwolnienia 630 pracowników w 140 przedsiębiorstwach działających w regionie Wspólnoty Walenckiej objętym klasyfikacją NUTS II, przy czym 300 pracowników zostało wskazanych jako odbiorcy środków współfinansowanych z EFG, w okresie referencyjnym od dnia 14 czerwca 2012 r. do dnia 14 marca 2013 r.,
E.
mając na uwadze, że złożony wniosek spełnia kryteria kwalifikowalności przewidziane w rozporządzeniu w sprawie EFG,
1.
zgadza się z Komisją, że warunki przewidziane w art. 2 lit. b) rozporządzenia w sprawie EFG zostały spełnione i że w związku z tym Hiszpania ma prawo do pomocy finansowej na mocy powyższego rozporządzenia;
2.
odnotowuje, że w dniu 22 maja 2013 r. władze Hiszpanii przedłożyły wniosek o wkład finansowy z EFG, a w dniu 16 września 2013 r. Komisja przedstawiła ocenę tego wniosku; z zadowoleniem przyjmuje krótki okres oceny wynoszący 4 miesiące;
3.
zauważa, że kryzys wywarł poważny wpływ na Wspólnotę Walencką, a stopa bezrobocia osiągnęła tam 29,19 % w pierwszym kwartale 2013 r.; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że region ten ponownie korzysta z pomocy EFG w celu rozwiązania problemu wysokiego bezrobocia;
4.
gratuluje Wspólnocie Walenckiej zdolności wnioskowania o środki z EFG i ich wykorzystywania w celu rozwiązywania problemów na rynku pracy, który charakteryzuje się wysokim udziałem małych i średnich przedsiębiorstw, w związku z tym przypomina, że region Wspólnoty Walenckiej wnioskował już czterokrotnie o wsparcie z EFG dla branży tekstylnej, ceramicznej i kamienia naturalnego oraz dla sektora budownictwa 3 ;
5.
uważa, że zwolnienia pracowników w 140 przedsiębiorstwach prowadzących działalność produkcyjną w regionie Wspólnoty Walenckiej (ES52) objętym klasyfikacją NUTS II związane są z poważnymi zmianami w strukturze światowego handlu, które spowodowały wzrost importu do Unii wyrobów z pozostałych mineralnych surowców niemetalicznych oraz spadek udziału Unii w produkcji wyrobów z pozostałych mineralnych surowców niemetalicznych w skali światowej;
6.
z zadowoleniem przyjmuje fakt, że aby szybko zapewnić wsparcie pracownikom, władze Hiszpanii postanowiły rozpocząć świadczenie zwalnianym pracownikom zindywidualizowanych usług w dniu 22 sierpnia 2013 r., jeszcze na długo przed zapadnięciem ostatecznej decyzji o przyznaniu z EFG pomocy na zaproponowany skoordynowany pakiet;
7.
przyjmuje do wiadomości podaną przez władze hiszpańskie informację, że w ich ocenie na podstawie doświadczeń w związku z poprzednimi wnioskami w sprawie EFG na skorzystanie z omawianego środka zdecyduje się jedynie 300 pracowników przewidzianych do objęcia wsparciem z EFG; wzywa władze hiszpańskie, by w pełni wykorzystywały wsparcie z EFG, w szczególności w celu podnoszenia kwalifikacji pracowników o wykształceniu podstawowym, którzy stanowią 74,4 % pracowników, dla których przeznaczona jest pomoc;
8.
zauważa, że skoordynowany pakiet zindywidualizowanych usług, które mają być współfinansowane, obejmuje środki służące reintegracji zawodowej 300 zwolnionych pracowników, takie jak tworzenie profilu, poradnictwo zawodowe, doradztwo, szkolenie, intensywna pomoc w poszukiwaniu pracy, wspieranie przedsiębiorczości, zachęty takie jak dodatki na poszukiwanie pracy, dodatki na koszty dojazdów, zachęcanie do reorientacji zawodowej i popieranie tworzenia nowych przedsiębiorstw;
9.
zauważa, że skoordynowany pakiet przewiduje zachęty finansowe dla poszukujących pracy (ryczałt w kwocie 300 EUR), zasiłek na mobilność (do 400 EUR) oraz zachętę do reorientacji zawodowej (do 700 EUR); z zadowoleniem przyjmuje, że całkowita kwota zachęt finansowych jest ograniczona, co pozwala przeznaczyć przeważającą część wsparcia na szkolenia, doradztwo, pomoc w poszukiwaniu pracy i wsparcie przedsiębiorczości;
10.
z zadowoleniem przyjmuje fakt, że przeprowadzono konsultacje z partnerami społecznymi, a zwłaszcza ze związkami zawodowymi na szczeblu lokalnym (UGT-PV, CCOO-PV) i z organizacją nienastawioną na zysk FESMAC, w sprawie kształtu środków w ramach skoordynowanego pakietu EFG oraz że na poszczególnych etapach wdrażania EFG i w zakresie dostępu do EFG realizowana będzie polityka równości kobiet i mężczyzn oraz zasada niedyskryminacji;
11.
przypomina, jak ważne jest zwiększanie szans wszystkich pracowników na zatrudnienie poprzez odpowiednie szkolenia oraz uznawanie umiejętności i kompetencji zdobytych przez pracownika w trakcie kariery zawodowej; oczekuje, że szkolenia oferowane w ramach skoordynowanego pakietu będą dostosowane nie tylko do potrzeb zwolnionych pracowników, lecz także do faktycznej sytuacji gospodarczej;
12.
z zadowoleniem przyjmuje, że skoordynowany pakiet obejmuje szkolenie zawodowe, które skupia się na branżach, w których istnieją lub mogą się pojawić pewne możliwości, a także przewiduje podnoszenie kwalifikacji nakierowane na przyszłe potrzeby producentów w branży dotkniętej zwolnieniami;
13.
odnotowuje, że informacje na temat skoordynowanego pakietu zindywidualizowanych usług, które mają być finansowane ze środków EFG, obejmują dane na temat komplementarności z działaniami finansowanymi z funduszy strukturalnych; podkreśla, że władze Hiszpanii potwierdzają, iż działania kwalifikowalne nie są objęte pomocą w ramach innych instrumentów finansowych UE; ponownie wzywa Komisję do przedstawiania oceny porównawczej tych danych w sprawozdaniach rocznych w celu zapewnienia pełnego przestrzegania obowiązujących przepisów i zapobiegania powielaniu usług finansowanych przez Unię;
14.
zwraca się do zainteresowanych instytucji o podjęcie niezbędnych działań na rzecz poprawy przepisów proceduralnych celem szybszego uruchamiania środków z EFG; docenia ulepszoną procedurę wprowadzoną przez Komisję w następstwie wniosku Parlamentu o przyspieszenie uwalniania dotacji, mającą na celu przedstawianie władzy budżetowej dokonanej przez Komisję oceny kwalifikowalności wniosku o wsparcie z EFG równocześnie z wnioskiem o uruchomienie środków z EFG; wyraża nadzieję, że w nowym rozporządzeniu w sprawie Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji (2014-2020) zostaną wprowadzone dalsze usprawnienia procedury oraz że uda się osiągnąć większą skuteczność, przejrzystość i widoczność EFG;
15.
podkreśla, że zgodnie z art. 6 rozporządzenia w sprawie EFG należy zadbać o to, aby EFG wspierał reintegrację poszczególnych zwolnionych pracowników na rynku pracy na zasadzie stabilnego zatrudnienia; ponadto podkreśla, że w ramach pomocy z EFG można współfinansować jedynie aktywne środki na rynku pracy prowadzące do stabilnego, długotrwałego zatrudnienia; ponownie podkreśla, że pomoc z EFG nie może zastępować działań, za które na mocy prawa krajowego lub układów zbiorowych odpowiedzialne są przedsiębiorstwa, ani też środków restrukturyzacji przedsiębiorstw czy sektorów;
16.
z zadowoleniem przyjmuje osiągnięte w Radzie porozumienie co do ponownego wprowadzenia do rozporządzenia w sprawie EFG na lata 2014-2020 kryterium uruchomienia z powodu kryzysu, które oprócz pracowników tracących pracę z powodu zmian w strukturze światowego handlu pozwala na objęcie pomocą finansową również pracowników zwalnianych w wyniku obecnego kryzysu finansowego i gospodarczego;
17.
zatwierdza decyzję załączoną do niniejszej rezolucji;
18.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do podpisania wraz z przewodniczącym Rady niniejszej decyzji i zarządzenia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej;
19.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji wraz z załącznikiem Radzie i Komisji.

ZAŁĄCZNIK

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY

w sprawie uruchomienia Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji, zgodnie z pkt 28 Porozumienia międzyinstytucjonalnego z dnia 17 maja 2006 r. pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą i Komisją w sprawie dyscypliny budżetowej i należytego zarządzania finansami (wniosek EGF/2013/004 ES/Comunidad Valenciana building materials, z Hiszpanii)

(Tekst tego załącznika nie został powtórzony w tym miejscu, ponieważ odpowiada on końcowej wersji decyzji 2013/708/UE.)
1 Dz.U. C 139 z 14.6.2006, s. 1.
2 Dz.U. L 406 z 30.12.2006, s. 1.
3 Wnioski EGF/2009/0014 ES/Comunidad Valenciana, EGF/2010/005 ES/Comunidad Valenciana i EGF/2010/009 ES/Comunidad Valenciana, EGF/2011/006 ES/Comunidad Valenciana Construction of buildings.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.