Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 13 września 2018 r. w sprawie europejskiej strategii na rzecz tworzyw sztucznych w gospodarce o obiegu zamkniętym (2018/2035(INI)).
Dz.U.UE.C.2019.433.136
Akt nienormatywnyEuropejska strategia na rzecz tworzyw sztucznych w gospodarce o obiegu zamkniętym
Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 13 września 2018 r. w sprawie europejskiej strategii na rzecz tworzyw sztucznych w gospodarce o obiegu zamkniętym (2018/2035(INI))
(2019/C 433/18)
(Dz.U.UE C z dnia 23 grudnia 2019 r.)
Parlament Europejski,
AA. mając na uwadze, że choć trudno jest dokładnie ocenić, jaki odsetek odpadów morskich stanowią odpady z akwakultury szacuje się, że 80 % odpadów morskich to tworzywa sztuczne i mikrodrobiny plastiku, oraz że od 20 % do 40 % odpadów morskich z tworzyw sztucznych jest częściowo związane z działalnością człowieka na morzu, w tym ze statkami komercyjnymi i wycieczkowymi, natomiast reszta pochodzi z lądu, oraz mając na uwadze, że według niedawnego badania FAO 12 około 10 % odpadów morskich pochodzi z utraconych i porzuconych narzędzi połowowych; mając na uwadze, że utracone i porzucone narzędzia połowowe stanowią jeden ze składników odpadów morskich z tworzyw sztucznych oraz szacuje się, że 94 % tworzyw sztucznych, które dostają się do oceanu, osiada na dnie morza, i że wynika stąd konieczność wykorzystania Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego (EFMR), aby umożliwić rybakom bezpośredni udział w programach "odławiania odpadów morskich" dzięki zapewnieniu im płatności lub innych zachęt finansowych i materialnych;
AB. mając na uwadze, że co roku do środowiska w UE trafia 75 tys.-300 tys. ton mikrodrobin plastiku, w tym mikrodrobiny plastiku, które są celowo dodawane do produktów z tworzyw sztucznych, mikrodrobiny plastiku uwolnione w trakcie stosowania produktów oraz mikrodrobiny plastiku powstałe w wyniku rozpadu produktów z tworzyw sztucznych;
AC. mając na uwadze, że mikrodrobiny plastiku i nanocząsteczki stwarzają szczególne wyzwania w zakresie polityki publicznej;
AD. mając na uwadze, że obecność mikrodrobin plastiku wykrywa się w 90 % wody butelkowanej;
AE. mając na uwadze, że z zadowoleniem należy przyjąć wniosek Komisji do ECHA o zbadanie podstaw naukowych, które umożliwiłyby ograniczenie stosowania mikrodrobin plastiku celowo dodawanych do produktów konsumpcyjnych lub produktów przeznaczonych do profesjonalnych zastosowań;
AF. mając na uwadze, że z zadowoleniem należy przyjąć wniosek Komisji do ECHA o przygotowanie propozycji ewentualnego ograniczenia stosowania tworzyw ulegających degradacji utleniającej;
AG. mając na uwadze, że zgodnie z art. 311 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) wprowadzenie nowych zasobów własnych podlega specjalnej procedurze ustawodawczej, wymagającej jednomyślności wśród państw członkowskich i konsultacji z Parlamentem;
Uwagi ogólne
Od projektowania z myślą o recyklingu do projektowania z myślą o obiegu zamkniętym
Stworzenie prawdziwie jednolitego rynku tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu
Normy jakości i weryfikacja
Zawartość materiałów pochodzących z recyklingu
Zamówienia publiczne wspomagające zamknięcie obiegu w gospodarce
Interahja między przepisami w zakresie chemikaliów i przepisami w zakresie odpadów
Zapobieganie wytwarzaniu odpadów z tworzyw sztucznych
Tworzywa sztuczne jednorazowego użytku
Biopochodne tworzywa sztuczne, biodegradowalność i możliwość kompostowania
Mikrodrobiny plastiku
Badania naukowe i innowacje
Działania w skali globalnej
o
o o
© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.