Rezolucja na posiedzenie Rady Europejskiej na wiosnę 2012 r. w sprawie projektu Traktatu o stabilności, koordynacji i zarządzaniu w unii gospodarczej i walutowej.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2012.113.1

Akt nienormatywny
Wersja od: 18 kwietnia 2012 r.

Rezolucja Komitetu Regionów na posiedzenie Rady Europejskiej na wiosnę 2012 r. w sprawie projektu Traktatu o stabilności, koordynacji i zarządzaniu w unii gospodarczej i walutowej(1)

(2012/C 113/01)

(Dz.U.UE C z dnia 18 kwietnia 2012 r.)

Dokument przedłożony przez grupy polityczne PPE, PSE, ALDE i EA

Mając na względzie konkluzje Rady Europejskiej z 30 stycznia 2012 r. Komitet Regionów stwierdza, że jest świadomy bezpośredniego wpływu zapisów przyszłego traktatu o stabilności, koordynacji i zarządzaniu w unii gospodarczej i walutowej (nazywanego w dalszej części dokumentu "nowym traktatem") na władze regionalne i lokalne w Unii Europejskiej.

KOMITET REGIONÓW

I.
Odnośnie do Traktatu o stabilności, koordynacji i zarządzaniu w unii gospodarczej i walutowej
1.
Jest całkowicie przygotowany do podjęcia wyzwań powstałych na skutek trwającego kryzysu i popiera wysiłki na rzecz lepszej koordynacji oraz sprawniejszego zarządzania w unii gospodarczej i walutowej z myślą o pokonaniu recesji i kryzysu zadłużeniowego poprzez zagwarantowanie solidnych i zrównoważonych finansów publicznych.
2.
Podkreśla, że surowszej dyscyplinie budżetowej i wyraźnemu ograniczeniu poziomów zadłużenia muszą towarzyszyć dynamiczne działania na rzecz wzrostu gospodarczego i spójności terytorialnej, pobudzające tworzenie nowych miejsc pracy i zrównoważony rozwój. Tylko wtedy powstaną warunki sprzyjające ożywieniu gospodarki europejskiej i zagwarantowaniu pomyślnej przyszłości projektu integracji europejskiej.
3.
Wyraża ubolewanie, że nowy traktat został opracowany poza istniejącymi ramami prawa pierwotnego UE i przy jedynie minimalnym zaangażowaniu Parlamentu Europejskiego, w procesie zdominowanym przez negocjacje międzyrządowe i w odniesieniu do kwestii, które w znacznym stopniu zostały już uregulowane w prawodawstwie UE zgodnie z normalnymi demokratycznymi procedurami Unii.
4.
Pozostaje niezmiennie przywiązany do "metody wspólnotowej", którą uważa za najlepszy sposób przekształcania Unii Europejskiej we wspólną przestrzeń polityczną.
5.
Przypomina o pilnej potrzebie powrotu na ścieżkę wzrostu gospodarczego i odzyskania przez UE zaufania obywateli, a jednocześnie wzmacniania spójności społecznej, gospodarczej i terytorialnej.
6.
Opowiada się za tym, by w nowym traktacie znalazło się jasne odniesienie do poszanowania zasad pomocniczości i proporcjonalności oraz wnioskuje o uznanie prawnych kompetencji władz regionalnych i lokalnych w kwestiach dotyczących zarządzania gospodarczego.
7.
Podkreśla, że propozycje związane ze "złotą regułą" w bilansie środków publicznych, przedstawione przez umawiające się strony, dotyczą nie tylko finansów publicznych, za które odpowiadają rządy krajowe, lecz również wywierają wpływ na budżety publiczne władz regionalnych i lokalnych.
8.
Opowiada się za głębszą integracją ekonomiczną i większą synergią między budżetami na poziomie regionalnym, lokalnym, krajowym oraz unijnym - zgodnie z kompetencjami prawnymi władz regionalnych i lokalnych w kontekście autonomii finansowej.
9.
Opowiada się za niezależną i obiektywną europejską agencją ratingową, powołanie której miałoby doprowadzić do poprawy efektywności i zwiększenia odpowiedzialności agencji ratingowych oraz niezawodności sporządzanych przez nie analiz finansów publicznych, w tym analiz dotyczących zobowiązań z tytułu zadłużenia europejskich władz lokalnych i regionalnych. Pozwoliłoby to także stworzyć przeciwwagę wobec obecnej dominacji kilku istniejących agencji ratingowych i uzyskać większą przejrzystość ratingów.
10.
Wzywa Komisję do uwzględnienia stanu regionalnych i lokalnych finansów publicznych w jej dorocznym sprawozdaniu dotyczącym krajowych finansów publicznych w Unii Europejskiej oraz w rocznej analizie wzrostu gospodarczego, do której KR może wyrazić swoje uwagi.

Prawny charakter nowego traktatu i proces negocjacyjny

11.
Wzywa umawiające się strony do zadbania o spójność i nadrzędność prawa europejskiego, a także o wprowadzenie zasadniczych treści nowego traktatu do zapisów traktatów UE w okresie nie dłuższym niż 5 lat od czasu wejścia nowego traktatu w życie.
12.
Uważa, że nowy traktat międzyrządowy nie powinien przewidywać żadnych sankcji powiązanych pośrednio z przyznawaniem środków budżetowych na strategie UE takie jak polityka spójności. Przypomina o swoim sprzeciwie wobec wszelkich form makroekonomicznej warunkowości, która karałaby władze lokalne i regionalne za decyzje gospodarcze i budżetowe podejmowane przez rządy krajowe.
13.
Wyraża ubolewanie, iż nie udało się przeprowadzić konsultacji z Trybunałem Sprawiedliwości na temat tego, czy proponowana umowa międzynarodowa jest zgodna z traktatami UE i czy zapewnia poszanowanie zasady pomocniczości.
14.
Podkreśla, że wiele rozwiązań proponowanych w nowym traktacie przedstawiono już w tzw. sześciopaku, czyli pakiecie reform mających wzmocnić pakt stabilności i wzrostu, lub można było je przyjąć jako uzupełnienie tego pakietu.
15.
Wnosi, by po wejściu nowego traktatu w życie zwołano stosowną konwencję w celu wprowadzenia zasadniczych treści tego traktatu do ram prawnych Unii Europejskiej. Uważa zatem, iż niezbędne jest zaangażowanie KR-u - pełniącego funkcję zgromadzenia władz lokalnych i regionalnych - w prace nad kształtem przyszłych zmian traktatowych na podstawie "zwykłej procedury".

Zalecenia władz regionalnych i lokalnych dotyczące treści nowego traktatu

16.
Z zadowoleniem podchodzi do celu dotyczącego rozwijania "coraz ściślejszej koordynacji polityk gospodarczych" i po raz kolejny pragnie przypomnieć o zasadniczej roli, jaką władze regionalne i lokalne odgrywają w gospodarce europejskiej(2). Wzywa zatem umawiające się strony do:
a)
umieszczenia w nowym traktacie odniesienia wskazującego na uznanie kompetencji prawnych władz regionalnych i lokalnych w zakresie ważnych obszarów finansów publicznych i zarządzania gospodarczego - zgodnie z zasadą pomocniczości określoną w traktatach UE;
b)
zadbania o to, by "plany emisji długu", "programy partnerstwa gospodarczego" i "zobowiązania wynikające z paktu euro plus" zostały opracowane przez państwa członkowskie w bliskiej współpracy z władzami regionalnymi i lokalnymi, na podstawie rzetelnych ustaleń zgodnych z ideą wielopoziomowego sprawowania rządów(3);
c)
prowadzenia - w razie potrzeby - konsultacji z władzami regionalnymi i lokalnymi, poprzedzających szczyty państw strefy euro;
d)
dopilnowania, by Komitet Regionów uczestniczył, zgodnie z zapisami nowego traktatu, w przyszłych konsultacjach (dotyczących zarządzania gospodarczego) między Parlamentem Europejskim a parlamentami krajowymi, oraz podkreślenia, że parlamenty krajowe powinny konsultować się z właściwymi parlamentami regionalnymi i angażować je w miarę potrzeby w ten proces;
e)
objęcia zapisem dotyczącym poszanowania obowiązków parlamentów krajowych także parlamentów regionalnych dysponujących uprawnieniami ustawodawczymi;
f)
zapewnienia, że władze regionalne i lokalne będą miały możliwość wniesienia wkładu w wymianę sprawdzonych rozwiązań w zakresie głównych reform polityki gospodarczej oraz że stosowany będzie system standardów porównawczych;
g)
uwzględnienia faktu, że obowiązek nakazujący uwzględnienie w prawie krajowym wymogu dotyczącego tego, że budżety rządów centralnych muszą być zbilansowane lub mieć nadwyżkę ("zasada zrównoważonego budżetu"), wywoła poważne konsekwencje budżetowe dla władz lokalnych i regionalnych;
h)
uświadomienia sobie, iż wprowadzenie takiej zasady bez równoczesnego przyjęcia porozumień w dziedzinie wielopoziomowego sprawowania rządów i partnerstwa wiąże się z niebezpieczeństwem rozpoczęcia nowego procesu centralizacji na poziomie krajowym, spowodowanej wymuszoną, "odgórną" koordynacją budżetu w państwach członkowskich.
II.
Ku konsolidacji sprzyjającej wzrostowi i wzrostowi sprzyjającemu tworzeniu miejsc pracy
17.
Zwraca uwagę na fakt, że 94,5 % budżetu UE przeznacza się w zasadzie na inwestycje na szczeblu krajowym, regionalnym i lokalnym, oraz podkreśla potrzebę głębszej integracji fiskalno-gospodarczej oraz większej synergii między budżetami na poziomie regionalnym, lokalnym, krajowym oraz unijnym.
18.
Podkreśla znaczną wartość dodaną polityki spójności, zwłaszcza powiązanego z nią efektu dźwigni w obrębie inwestycji ukierunkowanych na wzrost i tworzenie nowych miejsc pracy w regionach nadrabiających zaległości; zauważa jednocześnie, iż bieżące priorytety funduszy strukturalnych wymagają nie tyle reorientacji, ile usprawnionej procedury pozwalającej na szybsze i efektywniejsze angażowanie i wypłatę środków, w tym budowy coraz silniejszego potencjału po stronie beneficjentów.
19.
Nalega, aby wszelkie decyzje o przeznaczeniu nieprzydzielonych funduszy strukturalnych były podejmowane w zależności od konkretnej sytuacji społeczno-gospodarczej danego regionu, z poszanowaniem zasad pomocniczości i proporcjonalności. W tym kontekście priorytety muszą być ustalane przez wszystkich zainteresowanych partnerów, w tym także władze lokalne i regionalne.
20.
Wzywa Komisję Europejską i rządy krajowe do zapewnienia, że w przypadku przesunięcia środków finansowych z polityki spójności umożliwią władzom regionalnym i lokalnym udział w opracowaniu i wdrożeniu nowych działań strategicznych sprzyjających wzrostowi gospodarczemu i tworzeniu nowych miejsc pracy, aby uniknąć reanacjonalizacji strategii.

Pobudzanie zatrudnienia, zwłaszcza wśród osób młodych

21.
Przyjmuje z zadowoleniem wsparcie udzielane państwom członkowskim przez Komisję Europejską w zakresie optymalnego wykorzystania nieprzydzielonych środków z funduszy strukturalnych i zamierza aktywnie przyczyniać się do realizacji tej inicjatywy, proponując rozwiązania polityczne i najlepsze praktyki opracowane na poziomie regionalnym i lokalnym w dziedzinie zatrudnienia, kształcenia i szkolenia, jak również wykorzystując wiedzę fachową na temat efektywnego wykorzystywania funduszy strukturalnych.
22.
Wnioskuje, by wszystkie dodatkowe ustalenia dotyczące krajowych planów na rzecz zatrudnienia przyjmowane były w porozumieniu z władzami regionalnymi i lokalnymi. Popiera pomysł Komisji, aby "gwarancja dla młodzieży", zgodnie z którą wszystkie młode osoby powinny mieć zagwarantowaną pracę, szkolenia zawodowe lub zajęcia edukacyjne w ciągu 4 miesięcy od ukończenia szkoły, stała się podstawą każdego krajowego planu na rzecz zatrudnienia; opowiada się także za intensywniejszym propagowaniem przedsiębiorczości osób młodych, gdyż jest to jedna z możliwych ścieżek kariery dla młodych ludzi.
23.
Podkreśla potencjalną wartość dodaną programu na rzecz zatrudnienia i solidarności społecznej "Progress", której warunkiem jest rzetelne przekazanie informacji o tym programie, umożliwienie beneficjentom łatwego dostępu do niego i ukierunkowanie go na zrównoważone i długotrwałe rozwiązania strukturalne.

Realizacja rynku wewnętrznego i zwiększenie finansowania gospodarki, szczególnie małych i średnich przedsiębiorstw

24.
Z zadowoleniem przyjmuje zaangażowanie Rady Europejskiej na rzecz bezzwłocznej realizacji wniosków Komisji dotyczących jednolitego rynku, zwłaszcza w zakresie modernizacji ram prawnych zamówień publicznych UE zgodnie z celami określonymi w strategii "Europa 2020".
25.
Po raz kolejny wskazuje na kluczową rolę małych i średnich przedsiębiorstw w gospodarce regionalnej i lokalnej; wzywa do opracowania dodatkowych rozwiązań sprzyjających rozwojowi europejskich firm sektora MŚP, zwłaszcza jeśli chodzi o dostęp tych spółek do kapitału wysokiego ryzyka (venture capital).
26.
Wzywa do tworzenia partnerstw na rzecz Small Business Act (SBA) z myślą o dalszym wdrażaniu SBA na poziomie regionalnym; podkreśla znaczenie nagrody "Europejski Region Przedsiębiorczości", ustanowionej przez KR w roku 2010 celem wyróżnienia sieci regionów pracujących nad indywidualnymi strategiami regionalnymi, by zwiększać przedsiębiorczość i potencjał innowacyjny przedsiębiorstw.
27.
Wzywa Komisję do zadbania o to, by wszelkie dokumenty ustawodawcze poddane zostały zawczasu wszechstronnej ocenie skutków z punktu widzenia terytorialnego.
28.
Z zadowoleniem przyjmuje wniosek Komisji dotyczący pilotażowej "Inicjatywy w ramach strategii »Europa 2020« w zakresie obligacji projektowych", która ma zostać wykorzystana w procesie realizacji strategii "Europa 2020".
III.
Wkład w wiosenne posiedzenie Rady Europejskiej: czas zaradzić niezadowalającemu zakresowi partnerstwa i zrealizować strategię "Europa 2020"
29.
Przyjmuje z zadowoleniem fakt uznania przez Parlament Europejski, że jakość administracji publicznej na szczeblu unijnym, krajowym, regionalnym i lokalnym jest czynnikiem decydującym o konkurencyjności oraz wydajności, na równi z efektywnym świadczeniem usług w interesie ogólnym.
30.
Nalega na nadanie strategii "Europa 2020" pełnego wymiaru terytorialnego i ubolewa, że w rocznej analizie wzrostu gospodarczego autorstwa Komisji Europejskiej rzadko wspomina się o potrzebie angażowania władz regionalnych i lokalnych w realizację krajowych programów reform.
31.
Stwierdza, że sprawozdania monitorujące KR-u nt. strategii "Europa 2020" dowodzą, iż mamy do czynienia z niezadowalającym zakresem partnerstwa w procesie wdrażania strategii "Europa 2020", i ubolewa, że większości państw członkowskich nie udało się w oczekiwanym czasie, w wystarczającym stopniu i odpowiednio skutecznie uwzględnić regionów i miast w przygotowywaniu krajowych programów reform.
32.
Zwraca uwagę na swoją propozycję, by pakty terytorialne powstały w każdym państwie członkowskim po to, by zagwarantować wielopoziomowe sprawowanie rządów oraz oparte na partnerstwie wdrażanie krajowych programów reform, zgodnie z ustaleniami poczynionymi przez wszystkie władze publiczne posiadające kompetencje prawne.
33.
Wzywa Komisję do pilnego zaproponowania europejskiego kodeksu postępowania w imię dbałości o przestrzeganie zasady partnerstwa w kontekście polityki spójności. Kodeks ten powinien poprawić skuteczność strategii "Europa 2020" i zarządzanie jej realizacją.
34.
Odniesie się do przygotowanych przez Komisję Europejską w roku 2012 zaleceń dla poszczególnych państw oraz do rocznej analizy wzrostu gospodarczego z roku 2013, aby dokładnie zbadać poziom uczestnictwa władz regionalnych i lokalnych. Zwraca się do Rady z wnioskiem o przyjęcie zaleceń dla poszczególnych państw dotyczących zarządzania realizacją strategii.
35.
Zwraca się do przewodniczącej o przekazanie niniejszej rezolucji instytucjom UE i państwom członkowskim.

Bruksela, 16 lutego 2012 r.

Przewodnicząca
Komitetu Regionów
Mercedes BRESSO
______

(1) Niniejsza rezolucja stanowi wkład KR-u w wiosenny szczyt Rady Europejskiej (2012). Została ona opracowana z uwzględnieniem projektu traktatu o stabilności, koordynacji i zarządzaniu w unii gospodarczej i walutowej oraz oświadczenia członków Rady Europejskiej z 30 stycznia 2012 r. "Ku konsolidacji sprzyjającej wzrostowi i wzrostowi sprzyjającemu tworzeniu miejsc pracy ".

(2) Por. udział władz lokalnych i regionalnych w kwocie całkowitych inwestycji publicznych w UE wynosi dwie trzecie.

(3) Mogłoby to być zobowiązanie prawne, utworzone na bazie przyszłego europejskiego kodeksu postępowania w związku z wdrażaniem zasady partnerstwa w ramach polityki regionalnej.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.