Rezolucja legislacyjna w sprawie wniosku dotyczącego zalecenia Rady w sprawie bezpieczeństwa pacjentów, w tym profilaktyki i kontroli zakażeń związanych z opieką zdrowotną (COM(2008)0837 - C6-0032/2009 - 2009/0003(CNS)).
Dz.U.UE.C.2010.184E.395
Akt nienormatywnyP6_TA(2009)0287
Rezolucja legislacyjna Parlamentu Europejskiego z dnia 23 kwietnia 2009 r. w sprawie wniosku dotyczącego zalecenia Rady w sprawie bezpieczeństwa pacjentów, w tym profilaktyki i kontroli zakażeń związanych z opieką zdrowotną (COM(2008)0837 - C6-0032/2009 - 2009/0003(CNS))
(2010/C 184 E/74)
(Dz.U.UE C z dnia 8 lipca 2010 r.)
(Procedura konsultacji)
Parlament Europejski,
– uwzględniając wniosek Komisji przedstawiony Radzie (COM(2008)0837),
– uwzględniając art. 152 ust. 4 Traktatu WE, na mocy którego Rada skonsultowała się z Parlamentem (C6-0032/2009),
– uwzględniając art. 51 Regulaminu,
– uwzględniając sprawozdanie Komisji Ochrony Środowiska Naturalnego, Zdrowia Publicznego i Bezpieczeństwa Żywności (A6-0239/2009),
1. zatwierdza po poprawkach wniosek Komisji;
2. zwraca się do Komisji o odpowiednią zmianę jej wniosku, zgodnie z art. 250 ust. 2 traktatu WE;
3. zwraca się do Rady, jeśli ta uzna za stosowne odejść od przyjętego przez Parlament tekstu, o poinformowanie go o tym fakcie;
4. zwraca się do Rady o ponowne skonsultowanie się z Parlamentem, jeżeli uzna ona za stosowne wprowadzenie znaczących zmian do wniosku Komisji;
5. zobowiązuje przewodniczącego do przekazania stanowiska Parlamentu Radzie i Komisji.
TEKST PROPONOWANY PRZEZ KOMISJĘ | POPRAWKA |
Poprawka 1 | |
Wniosek dotyczący zalecenia | |
Punkt 2 preambuły | |
(2) Ocenia się, że w państwach członkowskich UE 8-12 % pacjentów przyjmowanych do szpitala cierpi z powodu zdarzeń niepożądanych podczas korzystania z opieki zdrowotnej. | (2) Ocenia się, że w państwach członkowskich UE 8-12 % pacjentów przyjmowanych do szpitala cierpi z powodu zdarzeń niepożądanych podczas korzystania z opieki zdrowotnej - dotyczy to między 6,7 a 15 milionów pacjentów przyjmowanych do szpitala i ponad 37 milionów pacjentów korzystających z podstawowej opieki zdrowotnej. |
Poprawka 2 | |
Wniosek dotyczący zalecenia | |
Punkt 2a preambuły (nowy) | |
(2a) Ocenia się, że problem zakażeń związanych z opieką zdrowotną (ZZOZ) dotyka średnio jednego na dwudziestu pacjentów, co przekłada się na 4,1 mln pacjentów w Unii Europejskiej każdego roku, a rocznie takie zakażenie prowadzi do około 37 000 zgonów. | |
Poprawka 3 | |
Wniosek dotyczący zalecenia | |
Punkt 3 preambuły | |
(3) Niedostateczny poziom bezpieczeństwa pacjentów stanowi poważny problem zdrowotny, a także znaczne obciążenie ekonomiczne ograniczonych zasobów w dziedzinie zdrowia. Dużej części zdarzeń niepożądanych można uniknąć, zarówno w sektorze szpitalnym, jak i w podstawowej opiece zdrowotnej; za ich większość wydają się odpowiadać czynniki systemowe. | (3) Niedostateczny poziom bezpieczeństwa pacjentów stanowi poważny problem zdrowotny, a także znaczne obciążenie ekonomiczne ograniczonych zasobów w dziedzinie zdrowia. Dużej części zdarzeń niepożądanych można uniknąć, w tym zdarzeń, do których dochodzi w wyniku błędnej diagnozy i/lub niewłaściwego leczenia, zarówno w sektorze szpitalnym, jak i w podstawowej opiece zdrowotnej; za ich większość wydają się odpowiadać ograniczone środki finansowe i czynniki systemowe |
Poprawka 4 | |
Wniosek dotyczący zalecenia | |
Punkt 6a preambuły (nowy) | |
(6a) Ocenia się, że spośród zdarzeń niepożądanych związanych z opieką zdrowotną ZZOZ łatwo można uniknąć. Konieczne jest, aby państwa członkowskie wprowadziły instrumenty mające na celu ograniczenie o 20 % liczby osób cierpiących w Unii Europejskiej każdego roku z powodu zdarzeń niepożądanych. | |
Poprawka 5 | |
Wniosek dotyczący zalecenia | |
Punkt 7 preambuły | |
(7) Dowody sugerują, że państwa członkowskie UE znajdują się na różnych poziomach opracowywania i wdrażania skutecznych, kompleksowych strategii w zakresie bezpieczeństwa pacjentów. Dlatego też niniejsza inicjatywa ma na celu stworzenie ram stymulujących kształtowanie polityki i przyszłych działań w państwach członkowskich i między nimi w celu rozwiązania kluczowych problemów dotyczących bezpieczeństwa pacjentów, przed jakimi stoi UE. | (7) Dowody sugerują, że państwa członkowskie Hue znajdują się na różnych poziomach opracowywania i wdrażania skutecznych, kompleksowych strategii w zakresie bezpieczeństwa pacjentów. Dlatego też niniejsza inicjatywa ma na celu stworzenie ram stymulujących kształtowanie polityki i przyszłych działań w państwach członkowskich i między nimi w celu rozwiązania kluczowych problemów dotyczących bezpieczeństwa pacjentów tj. przede wszystkim odpowiedzialności zakładów opieki zdrowotnej i instytucji za zdrowie ludzi, przed jakimi stoi UE. Zgodnie z art. 152 traktatu WE nie wolno jednak ingerować w kompetencje państw członkowskich. |
Poprawka 6 | |
Wniosek dotyczący zalecenia | |
Punkt 8 preambuły | |
(8) Pacjentom należy zapewniać informacje i większą możliwość wpływu przez angażowanie ich w proces dotyczący bezpieczeństwa pacjentów, informowanie ich o poziomach bezpieczeństwa oraz o sposobach, w jaki mogą znaleźć dostępne i zrozumiałe informacje o systemie skarg i odszkodowań. | (8) Pacjentom należy zapewniać informacje i większą możliwość wpływu przez angażowanie ich w proces dotyczący bezpieczeństwa pacjentów, informowanie ich o poziomach bezpieczeństwa oraz o sposobach, w jaki mogą znaleźć dostępne i zrozumiałe informacje o systemie skarg i odszkodowań. Jednak to dane państwo członkowskie jest właściwe do decydowania o rodzaju i sposobie rekompensaty. |
Poprawka 7 | |
Wniosek dotyczący zalecenia | |
Punkt 10 preambuły | |
(10) Na poziomie Wspólnoty należy gromadzić porównywalne i zbiorcze dane w celu ustanowienia skutecznych i przejrzystych programów, struktur i polityk w zakresie bezpieczeństwa pacjentów, a także należy rozpowszechniać najlepsze praktyki w państwach członkowskich. Aby ułatwić wzajemne uczenie się, należy w ramach współpracy pomiędzy państwami członkowskimi a Komisją Europejską opracować wspólną terminologię dotyczącą bezpieczeństwa pacjentów oraz wspólne wskaźniki, z uwzględnieniem prac odpowiednich organizacji międzynarodowych. | (10) Na poziomie Wspólnoty należy gromadzić porównywalne i zbiorcze dane w celu ustanowienia skutecznych i przejrzystych programów, struktur i polityk w zakresie bezpieczeństwa pacjentów, a także należy rozpowszechniać najlepsze praktyki w państwach członkowskich. Dane te mogą być wykorzystywane wyłącznie do celów związanych z bezpieczeństwem pacjentów odnośnie do kontroli ZZOZ. Aby ułatwić wzajemne uczenie się, należy w ramach współpracy pomiędzy państwami członkowskimi a Komisją Europejską opracować wspólną terminologię dotyczącą bezpieczeństwa pacjentów oraz wspólne wskaźniki, z uwzględnieniem prac odpowiednich organizacji międzynarodowych. |
Poprawka 8 | |
Wniosek dotyczący zalecenia | |
Punkt 11 preambuły | |
(11) Do poprawy bezpieczeństwa pacjentów mogą w znacznym stopniu przyczynić się narzędzia technologii teleinformatycznych, takie jak elektroniczna dokumentacja zdrowotna lub e-recepty, np. poprzez systematyczne badanie potencjalnych interakcji produktów leczniczych lub alergii na nie. | (11) Do poprawy bezpieczeństwa pacjentów mogą w znacznym stopniu przyczynić się narzędzia technologii teleinformatycznych, takie jak elektroniczna dokumentacja zdrowotna lub e-recepty, np. poprzez systematyczne badanie potencjalnych interakcji produktów leczniczych lub alergii na nie, co zostało uznane w zaleceniu Komisji 2008/594/WE z dnia 2 lipca 2008 r. w sprawie transgranicznej interoperacyjności systemów elektronicznych kart zdrowia(1). |
______ (1) Dz.U. L 190 z 18.7.2008, s. 37. | |
Poprawka 9 | |
Wniosek dotyczący zalecenia | |
Punkt 12a preambuły (nowy) | |
(12a) Ponieważ osoby starsze łatwo zarażają się chorobami zakaźnymi w czasie pobytu w szpitalu, należy zbadać potrzeby tej szczególnej grupy pacjentów i podjąć odpowiednie działania mające na celu wsparcie ich rehabilitacji i rekonwalescencji. | |
Poprawka 10 | |
Wniosek dotyczący zalecenia | |
Punkt 15 preambuły | |
(15) Dostępne dane na temat zakażeń związanych z opieką zdrowotną nie wystarczają do dokonywania przez sieci nadzoru miarodajnych porównań poszczególnych instytucji, do monitorowania epidemiologii czynników chorobotwórczych związanych z opieką zdrowotną oraz do oceny i kształtowania polityki w zakresie profilaktyki i kontroli zakażeń związanych z opieką zdrowotną. Należy zatem stworzyć lub usprawnić systemy nadzoru na poziomie poszczególnych instytucji opieki zdrowotnej oraz na poziomie regionalnym i krajowym. | (15) Dostępne dane na temat zakażeń związanych z opieką zdrowotną nie wystarczają do dokonywania przez sieci nadzoru miarodajnych porównań poszczególnych instytucji, do monitorowania epidemiologii czynników chorobotwórczych związanych z opieką zdrowotną oraz do oceny i kształtowania polityki w zakresie profilaktyki i kontroli zakażeń związanych z opieką zdrowotną. Należy zatem stworzyć lub usprawnić systemy nadzoru na poziomie poszczególnych instytucji opieki zdrowotnej oraz na poziomie regionalnym i krajowym. Poprawa w zakresie gromadzenia informacji na szczeblu regionalnym, krajowym i europejskim powinna pozwolić na łatwiejsze ustalanie bezpośrednich powiązań między jakością wprowadzonych polityk, systemów i struktur w dziedzinie bezpieczeństwa pacjentów a osiągniętymi na tym polu wynikami. |
Poprawka 11 | |
Wniosek dotyczący zalecenia | |
Punkt 15a preambuły (nowy) | |
(15a) Państwa członkowskie muszą koniecznie ograniczyć liczbę pacjentów cierpiących z powodu ZZOZ. Wśród różnych możliwych do rozważenia działań ważny jest nabór większej liczby pielęgniarek lub pielęgniarzy wyspecjalizowanych w kontroli zakażeń. | |
Poprawka 12 | |
Wniosek dotyczący zalecenia | |
Punkt 15b preambuły (nowy) | |
(15b) Ponadto państwa członkowskie i ich instytucje opieki zdrowotnej powinny rozważyć zatrudnienie pracowników kontaktowych w celu wsparcia specjalistycznego personelu pielęgniarskiego na poziomie klinicznym w placówkach zajmujących się nagłymi przypadkami i w szpitalach komunalnych. | |
Poprawka 13 | |
Wniosek dotyczący zalecenia | |
Punkt 15 c preambuły (nowy) | |
(15c) Aby ograniczyć liczbę zdarzeń niepożądanych w opiece zdrowotnej, państwa członkowskie powinny zostać wezwane do wyznaczenia na szczeblu lokalnym i krajowym celów w zakresie zatrudnienia pracowników medycznych wyspecjalizowanych w kontroli zakażeń, uwzględniając zalecany wskaźnik docelowy w wysokości jednej pielęgniarki/-arza na 250 łóżek szpitalnych do 2015 r. | |
Poprawka 14 | |
Wniosek dotyczący zalecenia | |
Punkt 16a preambuły (nowy) | |
(16a) Komisja powinna przedstawić propozycje w sprawie przeciwdziałania rozpowszechnianiu podrabianych lekarstw oraz odnoszeniu obrażeń przez pacjentów i pracowników opieki zdrowotnej z powodu zranienia igłą. | |
Poprawka 15 | |
Wniosek dotyczący zalecenia | |
Część I - rozdział Ia (nowy) - tytuł | |
Ia. CELE OGRANICZENIA | |
Poprawka 16 | |
Wniosek dotyczący zalecenia | |
Część I - rozdział Ia (nowy) - punkt 1 | |
1) Państwa członkowskie powinny wprowadzić instrumenty w celu ograniczenia o 20 % liczby osób cierpiących każdego roku w Unii Europejskiej z powodu niepożądanych zdarzeń związanych z opieką zdrowotną, co przekłada się na ograniczenie tych zdarzeń o 900 000 przypadków rocznie do 2015 r. | |
Poprawka 17 | |
Wniosek dotyczący zalecenia | |
Część I - rozdział II - punkt 1 - litera (a) | |
(a) wyznaczenie właściwego organu lub organów odpowiedzialnych na ich terytorium za bezpieczeństwo pacjentów; | (a) wyznaczenie właściwych organów na różnych szczeblach administracyjnych i samorządowych odpowiedzialnych na ich terytorium za bezpieczeństwo pacjentów oraz nadzorowanie i koordynowanie działań na rzecz poprawy zdrowia publicznego; |
Poprawka 18 | |
Wniosek dotyczący zalecenia | |
Część I - rozdział II - punkt 1 - litera (c) | |
(c) wspieranie tworzenia bezpieczniejszych systemów, procesów i narzędzi, m.in. z wykorzystaniem technologii informacyjnych i komunikacyjnych. | (c) wspieranie tworzenia bezpieczniejszych i przyjaznych dla użytkowników systemów, procesów i narzędzi, m.in. z wykorzystaniem technologii informacyjnych i komunikacyjnych. |
Poprawka 19 | |
Wniosek dotyczący zalecenia | |
Część I - rozdział II - punkt 2 - litera (ba) (nowa) | |
(ba) informowanie pacjentów na temat ryzyka leczenia, oraz wprowadzenie prawnych mechanizmów ułatwiających dochodzenie roszczeń z tytułu doznanej szkody na zdrowiu także od koncernów farmaceutycznych. | |
Poprawka 20 | |
Wniosek dotyczący zalecenia | |
Część I - rozdział II - punkt 3 - litera (a) | |
(a) dostarczać adekwatnych informacji na temat skali, rodzajów i przyczyn błędów, zdarzeń niepożądanych i zdarzeń obarczonych dużym ryzykiem błędu; | (a) dostarczać adekwatnych informacji na temat skali, rodzajów i przyczyn błędów, zdarzeń niepożądanych i zdarzeń obarczonych dużym ryzykiem błędu oraz spersonalizowanie odpowiedzialności za nie; |
Poprawka 21 | |
Wniosek dotyczący zalecenia | |
Część I - rozdział II - punkt 3 - litera (ba) (nowa) | |
(ba) zapewnić poufną wymianę informacji pomiędzy władzami zajmującymi się zdrowiem publicznym w poszczególnych państwach członkowskich na temat pracowników medycznych, których uznano za winnych zaniedbań lub błędów w leczeniu. | |
Poprawka 22 | |
Wniosek dotyczący zalecenia | |
Część I - rozdział II - punkt 4 - litera (ba) (nowa) | |
(ba) odpowiednie kształcenie i szkolenie wszystkich pracowników opieki zdrowotnej w celu stosowania sprzętu medycznego w sposób właściwy zgodnie z jego przeznaczeniem i wskazówkami zawartymi w instrukcji obsługi, co pozwoli zapobiec zagrożeniu zdrowia i zdarzeniom niepożądanym, w tym również takim, do których dochodzi wskutek nieumyślnego ponownego użycia przyrządów medycznych; | |
Poprawka 23 | |
Wniosek dotyczący zalecenia | |
Część I - rozdział II - punkt 5 - litera (c) | |
(c) gromadzenia i rozpowszechniania porównywalnych jakościowych i ilościowych danych i informacji na temat wyników w zakresie bezpieczeństwa pacjentów na poziomie UE w celu ułatwienia wzajemnego uczenia się oraz dostarczenia informacji niezbędnych do ustalania priorytetów. | (c) gromadzenia i rozpowszechniania porównywalnych jakościowych i ilościowych danych i informacji na temat wyników w zakresie bezpieczeństwa pacjentów na poziomie UE w celu ułatwienia wzajemnego uczenia się oraz dostarczenia informacji niezbędnych do ustalania priorytetów. Zakres i koszty związane z gromadzeniem danych oraz wykorzystanie zgromadzonych danych muszą być proporcjonalne do oczekiwanych korzyści. Dane mogą być gromadzone wyłącznie w celu realizacji celu polegającego na ograniczeniu ZZOZ poprzez wzajemne uczenie się. |
Poprawka 24 | |
Wniosek dotyczący zalecenia | |
Część I - rozdział II - punkt 6 - litera (ba) (nowa) | |
b a) wspieranie, za pośrednictwem Unii Europejskiej, możliwości współpracy oraz wymiany doświadczeń i najlepszych praktyk między dyrektorami szpitali, zespołami medycznymi i grupami pacjentów w zakresie inicjatyw na rzecz bezpieczeństwa pacjentów na poziomie lokalnym; | |
Poprawka 25 | |
Wniosek dotyczący zalecenia | |
Część I - rozdział III - punkt 1 - litera (-a) (nowa) | |
(- a) wprowadzenie skutecznych mechanizmów oceny zagrożenia, w tym badań diagnostycznych przed rozpoczęciem leczenia, w celu szybkiego rozpoznania stanu chorobowego wymagającego dodatkowych środków zapobiegawczych; | |
Poprawka 26 | |
Wniosek dotyczący zalecenia | |
Część I - rozdział III - punkt 1 - litera (-aa) (nowa) | |
- a a) odpowiednia ochrona pracowników opieki zdrowotnej poprzez szczepienia, profilaktykę poekspozycyjną, ruty-nowe badania diagnostyczne, środki ochrony osobistej i stosowanie technologii medycznych zmniejszających ryzyko zakażeń krwiopochodnych; | |
Poprawka 27 | |
Wniosek dotyczący zalecenia | |
Część I - rozdział III - punkt 1 - litera (-ab) (nowa) | |
- a b) skuteczna ochrona przed zakażeniami i ich skuteczna kontrola w zakładach opieki długoterminowej i ośrodkach rehabilitacyjnych; | |
Poprawka 28 | |
Wniosek dotyczący zalecenia | |
Część I - rozdział III - punkt 1 - litera (b) | |
(b) poprawa profilaktyki i kontroli zakażeń na poziomie instytucji opieki zdrowotnej; | (b) poprawa profilaktyki i kontroli zakażeń na poziomie instytucji opieki zdrowotnej oraz zapewnienie jak największej czystości, higieny i, jeśli to konieczne, jałowości: |
(i) wyposażenia wykorzystywanego przy przyjmowaniu i w czasie pobytu pacjentów; | |
(ii) wyposażenia medycznego i paramedycznego, urządzeń elektromedycznych dla pacjentów i podczas rozdzielania leków; | |
(iii) struktur sanitarnych związanych z opieką nad pacjentami; | |
Poprawka 29 | |
Wniosek dotyczący zalecenia | |
Część I - rozdział III - punkt 1 - litera (ba) (nowa) | |
(ba) propagowanie higieny rąk wśród pracowników medycznych; | |
Poprawka 30 | |
Wniosek dotyczący zalecenia | |
Część I - rozdział III - punkt 1 - litera (bb) (nowa) | |
(bb) poprawa profilaktyki oraz kontroli rozprzestrzeniania się chorób wśród personelu medycznego i pracowników służby zdrowia i ich przenoszenia za pośrednictwem tej grupy oraz podjęcie w tym celu niezbędnych działań profilaktycznych, takich jak m.in. programy szczepień dla tych pracowników; | |
Poprawka 31 | |
Wniosek dotyczący zalecenia | |
Część I - rozdział III - punkt 1 - litera (d) | |
(d) promowanie kształcenia i szkolenia pracowników opieki zdrowotnej na poziomie państwa członkowskiego oraz na poziomie instytucji opieki zdrowotnej; | (d) promowanie kształcenia i szkolenia pracowników opieki zdrowotnej oraz zajmujących się usługami paramedycznymi na poziomie państwa członkowskiego oraz na poziomie instytucji opieki zdrowotnej, ze szczególnym uwzględnieniem zakażeń szpitalnych, jak również odporności wirusów na antybiotyki; |
Poprawka 32 | |
Wniosek dotyczący zalecenia | |
Część I - rozdział III - punkt 1 - litera (e) | |
(e) poprawa informacji przekazywanych pacjentom; | (e) poprawa informacji przekazywanych pacjentom za pośrednictwem sieci placówek społecznych i służby zdrowia, lecz również poprzez okresowe kampanie informacyjne w prasie, radiu, telewizji i w Internecie; |
Poprawka 33 | |
Wniosek dotyczący zalecenia | |
Część I - rozdział III - punkt 1 - litera (f) | |
(f) wspieranie badań. | (f) wspieranie badań, między innymi w dziedzinie możliwości zastosowania nanotechnologii i nanomateriałów w medycynie. |
Poprawka 34 | |
Wniosek dotyczący zalecenia | |
Część I - rozdział III- punkt 1 - litera (fa) (nowa) | |
(fa) każdorazowe informowanie Europejskiego Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób o pojawieniu się zakażeń związanych z opieką zdrowotną u znacznej liczby pacjentów; | |
Poprawka 35 | |
Wniosek dotyczący zalecenia | |
Część I - rozdział III - punkt 1 - litera (fb) (nowa) | |
(fb) przeprowadzenie kampanii informacyjnych skierowanych do opinii publicznej i pracowników opieki zdrowotnej w celu ograniczenia praktyk prowadzących do uodpornienia się na antybiotyki. | |
Poprawka 36 | |
Wniosek dotyczący zalecenia | |
Część II - tytuł | |
CZĘŚĆ II: SPRAWOZDANIE KOMISJI | CZĘŚĆ II: DZIAŁANIA KOMISJI |
Poprawka 37 | |
Wniosek dotyczący zalecenia | |
Część II - punkt 1a (nowy) | |
(1a) Komisja powinna zastanowić się, gdzie istniejące prze-pisy wspólnotowe mogłyby zostać zaostrzone z myślą o poprawie bezpieczeństwa pacjentów, np. poprzez zapewnienie, że w przypadku przekroczenia granicy przez pracowników medycznych organy regulacyjne sektora opieki zdrowotnej będą wymieniały informacje o zakończonych lub toczących się postępowaniach dyscyplinarnych przeciwko poszczególnym pracownikom, a nie tylko informowały o ich pierwotnych kwalifikacjach. | |
Poprawka 38 | |
Wniosek dotyczący zalecenia | |
Część II - ustęp 1b (nowy) | |
(1 b) wzywa się Komisję do opracowania, na podstawie Praktycznego przewodnika profilaktyki zakażeń szpitalnych, wydanego w 2002 r. przez Światową Organizację Zdrowia(1), dokumentu skierowanego do pacjentów, dotyczącego profilaktyki zakażeń szpitalnych. | |
______ (1) WHO, Praktyczny przewodnik profilaktyki zakażeń szpitalnych, pierwsze wydanie, grudzień 2002 r. (2. wyd. opublikowane w 2008 r.) | |
Poprawka 39 | |
Wniosek dotyczący zalecenia | |
Załącznik 1 - wiersz 14 - kolumna 2 | |
Zdarzenie, w wyniku którego pacjent ponosi szkodę. Szkoda oznacza upośledzenie struktury lub funkcji organizmu lub wszelkie wynikające z tego szkodliwe konsekwencje. | Zdarzenie, do którego doszło w czasie świadczenia usług opieki medycznej, w wyniku którego pacjent ponosi szkodę. Szkoda oznacza upośledzenie o charakterze stałym lub tymczasowym struktury lub funkcji organizmu lub wszelkie wynikające z tego szkodliwe konsekwencje. |
Poprawka 40 | |
Wniosek dotyczący zalecenia | |
Załącznik 1 - wiersz 2 - kolumna 2 | |
Instytucja, w której pracownicy opieki zdrowotnej świadczą specjalistyczną lub wysoce specjalistyczną opiekę zdrowotną. | Instytucja charytatywna, publiczny i niepubliczny zakład opieki zdrowotnej, w których wolontariusze lub pracownicy opieki zdrowotnej świadczą specjalistyczną lub wysoce specjalistyczną opiekę zdrowotną. |
Poprawka 41 | |
Wniosek dotyczący zalecenia | |
Załącznik 1 - wiersz 1 - kolumna 2 | |
Wolność pacjenta od niepotrzebnej rzeczywistej lub potencjalnej szkody spowodowanej opieką zdrowotną. | Brak zdarzeń niepożądanych, przy czym zdarzenie niepożądane definiowane jest jako zdarzenie powodujące szkodę na zdrowiu, do którego dochodzi w większym stopniu wskutek opieki zdrowotnej niż w związku z chorobą. To niepożądane zdarzenie może być możliwe lub niemożliwe do uniknięcia. |
Poprawka 42 | |
Wniosek dotyczący zalecenia | |
Załącznik 1 - wiersz 7 - kolumna 2 | |
Pracownicy medyczni pracujący na oddziałach klinicznych, odpowiedzialni za kontakty własnego oddziału z zespołem ds. profilaktyki i kontroli zakażeń. Pracownicy kontaktowi ds. kontroli zakażeń zajmują się propagowaniem profilaktyki i kontroli zakażeń na własnych oddziałach i przekazują informacje zwrotne zespołowi ds. profilaktyki i kontroli zakażeń. | Pracownicy medyczni pracujący w odpowiednich sektorach, odpowiedzialni za kontakty własnego sektora z zespołem ds. profilaktyki i kontroli zakażeń. Pracownicy kontaktowi ds. kontroli zakażeń zajmują się propagowaniem profilaktyki i kontroli zakażeń na własnych sektorach i przekazują informacje zwrotne zespołowi ds. profilaktyki i kontroli zakażeń. |
Poprawka 43 | |
Wniosek dotyczący zalecenia | |
Załącznik 2 - rozdział 1 - punkt 1 - litera (ba) (nowa) | |
(ba) akceptowanie i ułatwianie korzystania z narzędzi techno-logii informacyjnych i komunikacyjnych, takich jak np. instrukcje obsługi w wersji elektronicznej, aby poprawić wiedzę użytkowników na temat stosowanych przez nich wyrobów medycznych. | |
Poprawka 44 | |
Wniosek dotyczący zalecenia | |
Załącznik 2 - rozdział 1 - punkt 4 - litera (ca) (nowa) | |
c a) odpowiednie kształcenie i szkolenie wszystkich pracowników opieki zdrowotnej w celu stosowania sprzętu medycznego w sposób właściwy zgodnie z jego przeznaczeniem i wskazówkami zawartymi w instrukcji obsługi, co pozwoli zapobiec zagrożeniu zdrowia i zdarzeniom niepożądanym, w tym również takim, do których dochodzi wskutek nieumyślnego ponownego użycia przyrządów medycznych; | |
Poprawka 45 | |
Wniosek dotyczący zalecenia | |
Załącznik 2 - część 1 - punkt 7 - litera (aa) (nowa) | |
(aa) poprzez stymulowanie badań dotyczących między innymi zastosowania nanotechnologii i nanomateriałów w medycynie. | |
Poprawka 46 | |
Wniosek dotyczący zalecenia | |
Załącznik 2 - rozdział 2 - punkt 1 - litera (a) - tiret drugie | |
- uwzględnianie środków profilaktyki i kontroli zakażeń w planach opieki nad pacjentem; | - uwzględnianie środków profilaktyki i kontroli zakażeń w planach opieki nad pacjentem, w tym niezbędnych kampanii w zakresie szczepień dla pracowników; |