Rezolucja legislacyjna w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Rady w sprawie wspólnotowych ram prawnych europejskiej infrastruktury badawczej (ERI) (COM(2008)0467 - C6-0306/2008 - 2008/0148(CNS)).

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2010.76E.94

Akt nienormatywny
Wersja od: 25 marca 2010 r.

Wspólnotowe ramy prawne europejskiej infrastruktury badawczej (ERI) *

P6_TA(2009)0058

Rezolucja legislacyjna Parlamentu Europejskiego z dnia 19 lutego 2009 r. w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Rady w sprawie wspólnotowych ram prawnych europejskiej infrastruktury badawczej (ERI) (COM(2008)0467 - C6-0306/2008 - 2008/0148(CNS))

(2010/C 76 E/19)

(Dz.U.UE C z dnia 25 marca 2010 r.)

(Procedura konsultacji)

Parlament Europejski,

– uwzględniając wniosek Komisji przedstawiony Radzie (COM(2008)0467),

– uwzględniając art. 171 oraz art. 172 ust. 1 traktatu WE, na mocy których Rada skonsultowała się z Parlamentem (C6-0306/2008),

– uwzględniając art. 51 Regulaminu,

– uwzględniając sprawozdanie Komisji Przemysłu, Badań Naukowych i Energii (A6-0007/2009),

1. zatwierdza po poprawkach wniosek Komisji;

2. zwraca się do Komisji o odpowiednią zmianę jej wniosku, zgodnie z art. 250 ust. 2 traktatu WE;

3. zwraca się do Rady o poinformowanie go w przypadku uznania za stosowne odejścia od tekstu przyjętego przez Parlament;

4. zwraca się do Rady o ponowne skonsultowanie się z Parlamentem w przypadku uznania za stosowne wprowadzenia znaczących zmian do wniosku Komisji;

5. zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania stanowiska Parlamentu Radzie i Komisji.

TEKST PROPONOWANY PRZEZ KOMISJĘPOPRAWKA
Poprawka 1
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Punkt 3 preambuły
(3) Pomoc związana z wykorzystaniem i rozwojem europejskich infrastruktur badawczych przybiera zwykle formę dotacji na rzecz obiektów już istniejących w państwach członkowskich. W ostatnich latach uwidoczniła się jednak potrzeba podjęcia dodatkowych działań w celu pobudzenia rozwoju nowych struktur poprzez ustanowienie odpowiednich ram prawnych, które powinny ułatwić tworzenie i eksploatację nowej infrastruktury badawczej na poziomie Wspólnoty.(3) Pomoc związana z wykorzystaniem i rozwojem europejskich infrastruktur badawczych przybiera zwykle formę dotacji na rzecz obiektów już istniejących w państwach członkowskich. W ostatnich latach uwidoczniła się jednak potrzeba podjęcia dodatkowych działań w celu pobudzenia rozwoju nowych struktur lub modernizacji struktur istniejących w celu optymalizacji ich wykorzystania poprzez ustanowienie odpowiednich ram prawnych, które powinny ułatwić tworzenie i eksploatację nowej infrastruktury badawczej na poziomie Wspólnoty.
Poprawka 2
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Punkt 4 preambuły
(4) Potrzeba ta była zgłaszana wielokrotnie, zarówno na szczeblu politycznym, ze strony państw członkowskich i instytucji wspólnotowych, jak i ze strony różnych przedstawicieli europejskiego środowiska naukowego takich jak przedsiębiorstwa, ośrodki naukowe i uniwersytety.(4) Potrzeba ta była zgłaszana wielokrotnie, zarówno na szczeblu politycznym, ze strony państw członkowskich i instytucji wspólnotowych, jak i ze strony różnych przedstawicieli europejskiego środowiska naukowego takich jak przedsiębiorstwa, ośrodki naukowe, uniwersytety a w szczególności Europejskie Forum Strategii ds. Infrastruktur Badawczych (ESFRI).
Poprawka 3
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Punkt 6a preambuły (nowy)
(6a) Infrastruktura badawcza tworzona na mocy niniejszego rozporządzenia jako europejska infrastruktura badawcza (ERI) powinna mieć na celu ułatwienie i wsparcie badań o znaczeniu ogólnoeuropejskim. Infrastruktura ta powinna działać na zasadach nieekonomicznych, to znaczy nie podejmować zadań ani nie dostarczać produktów i/lub usług, które mogłyby zakłócić konkurencję. Jednakże, w celu przyczynienia się do transferu innowacji, wiedzy i technologii, ERI powinna mieć możliwość prowadzenia działalności gospodarczej, pod określonymi warunkami i w ograniczonym zakresie.
Poprawka 4
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Punkt 7 preambuły
(7) W przeciwieństwie do wspólnych inicjatyw technologicznych tworzonych w formie wspólnych przedsiębiorstw, których Wspólnota jest członkiem i które otrzymują z jej strony wkład finansowy, europejskiej infrastruktury badawczej (zwanej dalej "ERI") nie należy uznawać za organ wspólnotowy w rozumieniu art. 185 rozporządzenia finansowego, ale za osobę prawną, której członkiem nie musi być Wspólnota i która nie otrzymuje ze strony Wspólnoty wkładów finansowych w rozumieniu art. 108 ust. 2 lit. f) rozporządzenia finansowego.(7) W przeciwieństwie do wspólnych inicjatyw technologicznych tworzonych w formie wspólnych przedsiębiorstw, których Wspólnota jest członkiem i które otrzymują z jej strony wkład finansowy, ERI nie należy uznawać za organ wspólnotowy w rozumieniu art. 185 rozporządzenia finansowego, ale za osobę prawną, której członkiem nie jest Wspólnota i która nie otrzymuje ze strony Wspólnoty wkładów finansowych w rozumieniu art. 108 ust. 2 lit. f) rozporządzenia finansowego.

Zasady tej nie należy stosować, gdy Wspólnota staje się członkiem ERI i wnosi istotny wkład finansowy, o którym mowa w art. 185 ust. 1 rozporządzenia finansowego. Wszelkie fundusze wspólnotowe przeznaczone dla ERI podlegają, w każdym razie, odpowiednim przepisom rozporządzenia finansowego.

Poprawka 5
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Punkt 8 preambuły
(8) Biorąc pod uwagę bliską współpracę pomiędzy państwami członkowskimi a Wspólnotą w zakresie tworzenia i wdrażania programów działalności naukowej, które się wzajemnie uzupełniają, zgodnie z art. 164 i 165 Traktatu, zainteresowane państwa członkowskie, działając samodzielnie lub wspólnie z innymi uprawnionymi podmiotami, powinny określać swoje potrzeby w zakresie tworzenia infrastruktury badawczej, kierując się prowadzonymi przez siebie badaniami i działaniami na rzecz rozwoju technologicznego, a także potrzebami Wspólnoty. Z tych samych powodów członkostwo w ERI powinno być otwarte dla zainteresowanych państw członkowskich, oraz ewentualnie uprawnionych krajów trzecich i wyspecjalizowanych organizacji międzyrządowych.(8) Biorąc pod uwagę bliską współpracę pomiędzy państwami członkowskimi a Wspólnotą w zakresie tworzenia i wdrażania programów działalności naukowej, które się wzajemnie uzupełniają, zgodnie z art. 164 i 165 Traktatu, zainteresowane państwa członkowskie powinny określać swoje potrzeby w zakresie tworzenia infrastruktury badawczej, kierując się prowadzonymi przez siebie badaniami i działaniami na rzecz rozwoju technologicznego, a także potrzebami Wspólnoty. Z tych samych powodów członkostwo w ERI powinno być otwarte dla zainteresowanych państw członkowskich, oraz ewentualnie uprawnionych krajów trzecich i wyspecjalizowanych organizacji międzyrządowych.
Poprawka 6
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Punkt 9 preambuły
(9) Zadania europejskiej infrastruktury badawczej (zwanej dalej "ERI"), która zostanie utworzona zgodnie z niniejszym rozporządzeniem, powinny obejmować tworzenie i eksploatację infrastruktury badawczej. ERI powinna realizować te zadania w ramach działalności niegospodarczej, aby uniknąć zakłóceń konkurencji. W celu przyczynienia się do transferu innowacji, wiedzy i technologii, ERI powinna mieć jednak możliwość prowadzenia działalności gospodarczej, pod określonymi warunkami i w ograniczonym zakresie. Możliwość tworzenia infrastruktur badawczych w formie ERI nie oznacza, że infrastruktury badawcze o znaczeniu ogólnoeuropejskim, które mają inną formę prawną, nie mogą być także uznawane za infrastruktury przyczyniające się do wdrażania planu działania opracowanego przez Europejskie Forum Strategii ds. Infrastruktur Badawczych (ESFRI) i do postępu w europejskich badaniach naukowych. Komisja zadba o to, aby członkowie ESFI i inne zainteresowane strony otrzymały informację o tych alternatywnych formach prawnych.(9) Możliwość tworzenia na mocy niniejszego rozporządzenia infrastruktur badawczych w formie ERI nie oznacza, że infrastruktury badawcze o znaczeniu ogólnoeuropejskim, które mają inną formę prawną, nie mogą być także uznawane za infrastruktury przyczyniające się do postępu w europejskich badaniach naukowych. Komisja zadba o to, aby zainteresowane strony otrzymały informację o tych alternatywnych formach prawnych.
Poprawka 7
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Punkt 10 preambuły
(10) Infrastruktury badawcze powinny przyczyniać się do zapewnienia doskonałości naukowej badań prowadzonych we Wspólnocie oraz do konkurencyjności europejskiej gospodarki (w skali prognoz średnio- i długoterminowych), dzięki skutecznemu wspieraniu europejskiej działalności badawczej. Aby cel ten mógł zostać osiągnięty, infrastruktury badawcze powinny być faktycznie dostępne europejskiemu środowisku naukowemu i służyć dalszemu doskonaleniu europejskiego potencjału naukowego, a tym samym przyczyniać się do rozwoju europejskiej przestrzeni badawczej.(10) Infrastruktury badawcze powinny przyczyniać się do zapewnienia doskonałości naukowej badań prowadzonych we Wspólnocie oraz do konkurencyjności europejskiej gospodarki (w skali prognoz średnio- i długoterminowych), dzięki skutecznemu wspieraniu europejskiej działalności badawczej. Aby cel ten mógł zostać osiągnięty, infrastruktury badawcze powinny być faktycznie dostępne europejskiemu środowisku naukowemu zgodnie z zasadami opisanymi w ich statutach i służyć dalszemu doskonaleniu europejskiego potencjału naukowego, a tym samym przyczyniać się do rozwoju europejskiej przestrzeni badawczej, szczególnie poprzez promowanie synergii z polityką spójności UE.
Poprawka 8
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Punkt 10a preambuły (nowy)
(10a) Nowa infrastruktura badawcza powinna uwzględnić, w stosownych przypadkach, znaczenie uwolnienia potencjału w zakresie osiągnięć naukowych w regionach konwergencji w charakterze sposobu wzmocnienia długoterminowych osiągnięć UE w dziedzinie badań, innowacji i konkurencyjności gospodarczej.
Poprawka 9
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Punkt 12 preambuły
(12) Ze względu na wymóg przejrzystości decyzja o utworzeniu ERI powinna zostać opublikowana w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Z tych samych względów do decyzji tej należy załączyć wyciąg ze statutu zawierający jego najważniejsze postanowienia.(12) Ze względu na wymóg przejrzystości decyzja o utworzeniu infrastruktury badawczej w formie ERI powinna zostać opublikowana w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Z tych samych względów do decyzji tej należy załączyć wyciąg ze statutu zawierający jego najważniejsze postanowienia.
Poprawka 10
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Punkt 14 preambuły
(14) Wśród członków ERI muszą się zawsze znajdować co najmniej trzy państwa członkowskie. Członkami ERI mogą być również uprawnione kraje trzecie i wyspecjalizowane organizacje międzyrządowe. W związku z tym ERI powinna być uznawana za organizację międzynarodową do celów stosowania dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, dyrektywy Rady 92/12/EWG z dnia 25 lutego 1992 r. w sprawie ogólnych warunków dotyczących wyrobów objętych podatkiem akcyzowym, ich przechowywania, przepływu oraz kontrolowania oraz dyrektywy 2004/18/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 31 marca 2004 r. w sprawie koordynacji procedur udzielania zamówień publicznych na roboty budowlane, dostawy i usługi, zgodnie z zasadami pomocy państwa. Aby skuteczniej wspierać działalność badawczą ERI, państwa członkowskie oraz uczestniczące kraje trzecie powinny dołożyć wszelkich starań, aby przyznać ERI jak najszersze zwolnienie z pozostałych podatków.(14) Wśród członków ERI muszą się zawsze znajdować co najmniej trzy państwa członkowskie. Członkami ERI mogą być również uprawnione kraje trzecie i wyspecjalizowane organizacje międzyrządowe. W związku z tym istotne postanowienie rozporządzenia powinno przewidywać, że ERI powinna być uznawana za organizację międzynarodową do celów stosowania dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, dyrektywy Rady 92/12/EWG z dnia 25 lutego 1992 r. w sprawie ogólnych warunków dotyczących wyrobów objętych podatkiem akcyzowym, ich przechowywania, przepływu oraz kontrolowania oraz dyrektywy 2004/18/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 31 marca 2004 r. w sprawie koordynacji procedur udzielania zamówień publicznych na roboty budowlane, dostawy i usługi, zgodnie z zasadami pomocy państwa. Aby skuteczniej wspierać działalność badawczą ERI,

podnosząc w ten sposób jej konkurencyjność na szczeblu globalnym, państwa członkowskie oraz uczestniczące kraje trzecie powinny dołożyć wszelkich starań, aby przyznać ERI jak najszersze zwolnienie z pozostałych podatków.

Poprawka 11
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Punkt 17 preambuły
(17) Należy koniecznie zapewnić, z jednej strony, możliwość zmiany statutu przez ERI oraz, z drugiej strony, możliwość kontrolowania określonych kluczowych elementów tego statutu przez Wspólnotę, która utworzyła ERI. Gdy zmiany dotyczą kwestii wyszczególnionych w wyciągu ze statutu załączonym do decyzji o utworzeniu ERI, mogą one wejść w życie dopiero po ich zatwierdzeniu decyzją Komisji, która jest podejmowana z zachowaniem takiej samej procedury jak w przypadku tworzenia ERI, ponieważ informacje zawarte w wyciągu ze statutu są uważane za kluczowe. Wszelkie inne zmiany powinny być przesyłane Komisji, która ma możliwość zgłoszenia wobec nich zastrzeżeń, jeżeli uzna je za sprzeczne z niniejszym rozporządzeniem. W przypadku braku zastrzeżeń ze strony Komisji należy opublikować odpowiednie ogłoszenie oraz zwięzłe streszczenie zmiany.(17) Należy koniecznie zapewnić, z jednej strony, możliwość zmiany statutu przez ERI oraz, z drugiej strony, możliwość kontrolowania określonych kluczowych elementów tego statutu przez Wspólnotę, która utworzyła infrastrukturę badawczą w formie ERI. Gdy zmiany dotyczą kwestii wyszczególnionych w wyciągu ze statutu załączonym do decyzji o utworzeniu ERI, mogą one wejść w życie dopiero po ich zatwierdzeniu decyzją Komisji, która jest podejmowana z zachowaniem takiej samej procedury jak w przypadku tworzenia ERI, ponieważ informacje zawarte w wyciągu ze statutu są uważane za kluczowe. Wszelkie inne zmiany powinny być przesyłane Komisji, która ma możliwość zgłoszenia wobec nich zastrzeżeń, jeżeli uzna je za sprzeczne z niniejszym rozporządzeniem. W przypadku braku zastrzeżeń ze strony Komisji należy opublikować odpowiednie ogłoszenie oraz zwięzłe streszczenie zmiany.
Poprawka 12
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Punkt 20 preambuły
(20) ERI mogą otrzymywać współfinansowanie z instrumentów finansowych polityki spójności, zgodnie z rozporządzeniem Rady (WE) nr 1083/2006 z dnia 11 lipca 2006 r. ustanawiającym przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności i uchylającym rozporządzenie (WE) nr 1260/1999.(20) ERI mogą otrzymywać współfinansowanie z instrumentów finansowych polityki spójności, zgodnie z rozporządzeniem Rady (WE) nr 1083/2006 z dnia 11 lipca 2006 r. ustanawiającym przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności i uchylającym rozporządzenie (WE) nr 1260/1999 oraz rozporządzeniem Rady (WE) nr 1084/2006 z dnia 11 lipca 2006 r. ustanawiające Fundusz Spójności (1).
______

(1) Dz.U. L 210 z 31.7.2006, s. 79.

Poprawka 13
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Punkt 22 preambuły
(22) Ponieważ ERI jest tworzona zgodnie z prawem wspólnotowym, powinna podlegać również prawu wspólnotowemu, obok prawa kraju, w którym mieści się jej statutowa siedziba. Istnieje jednak możliwość, że ERI będzie posiadać miejsce prowadzenia działalności w innym kraju. W takim przypadku prawo tego innego kraju powinno mieć zastosowanie w zakresie zdrowia i bezpieczeństwa publicznego oraz bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony środowiska, unieszkodliwiania substancji niebezpiecznych oraz wydawania wymaganych zezwoleń. ERI powinna podlegać również postanowieniom swojego statutu przyjętego zgodnie z wymienionymi powyżej źródłami prawa oraz postanowieniom wykonawczym zgodnym ze statutem.(22) Ponieważ ERI jest tworzona zgodnie z prawem wspólnotowym, powinna podlegać również prawu wspólnotowemu, obok prawa kraju, w którym mieści się jej statutowa siedziba. Istnieje jednak możliwość, że ERI będzie posiadać miejsca prowadzenia działalności w innych krajach. W takim przypadku prawo tych innych krajów powinno mieć zastosowanie w zakresie zdrowia i bezpieczeństwa publicznego oraz bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony środowiska, unieszkodliwiania substancji niebezpiecznych oraz wydawania wymaganych zezwoleń. ERI powinna podlegać również postanowieniom swojego statutu przyjętego zgodnie z wymienionymi powyżej źródłami prawa oraz postanowieniom wykonawczym zgodnym ze statutem.
Poprawka 14
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Punkt 23 preambuły
(23) W celu zapewnienia dostatecznej kontroli dotyczącej zgodności z przepisami niniejszego rozporządzenia, ERI powinna przedkładać Komisji roczne sprawozdania oraz ewentualne informacje o okolicznościach, które mogą w poważnym stopniu zagrażać realizacji zadań ERI. W przypadku uzyskania przez Komisję (na podstawie rocznego sprawozdania lub z innego źródła) informacji wskazujących, że działanie ERI stanowi poważne naruszenie przepisów niniejszego rozporządzenia lub przepisów innego właściwego prawa, Komisja zwraca się do ERI lub jej członków o wyjaśnienia lub podjęcie działań naprawczych. W wyjątkowych przypadkach i w razie braku działań naprawczych Komisja może uchylić decyzję ustanawiającą ERI. Decyzja taka powoduje wszczęcie postępowania likwidacyjnego ERI.(23) W celu zapewnienia dostatecznej kontroli dotyczącej zgodności z przepisami niniejszego rozporządzenia, ERI powinna przedkładać Komisji roczne sprawozdania oraz ewentualne informacje o okolicznościach, które mogą w poważnym stopniu zagrażać realizacji jej zadań. W przypadku uzyskania przez Komisję (na podstawie rocznego sprawozdania lub z innego źródła) informacji wskazujących, że działanie ERI stanowi poważne naruszenie przepisów niniejszego rozporządzenia lub przepisów innego właściwego prawa, Komisja zwraca się do ERI lub jej członków o wyjaśnienia lub podjęcie działań naprawczych. W wyjątkowych przypadkach i w razie braku działań naprawczych Komisja może uchylić decyzję ustanawiającą ERI. Decyzja taka powoduje wszczęcie postępowania likwidacyjnego ERI.
Poprawka 15
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Punkt 23 a preambuły (nowy)
(23a) W oparciu o praktykę regularnych aktualizacji mapy drogowej ESFRI Komisja powinna regularnie przedkładać Parlamentowi Europejskiemu informacje w sprawie rozwoju europejskich infrastruktur badawczych w europejskiej przestrzeni badawczej wraz z oceną i zaleceniami w tej dziedzinie.
Poprawka 16
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Punkt 24 preambuły
(24) Ponieważ cel planowanego działania, tj. stworzenie ram prawnych europejskich infrastruktur badawczych wspólnych dla kilku państw członkowskich, nie może zostać osiągnięty w sposób wystarczający przez państwa członkowskie w ramach ich krajowych porządków konstytucyjnych, w związku z ponadnarodowym charakterem tego zagadnienia, możliwe jest lepsze osiągnięcie tego celu na poziomie Wspólnoty. Wspólnota może zatem przyjąć środki zgodnie z zasadą pomocniczości określoną w art. 5 Traktatu. Zgodnie z zasadą proporcjonalności wymienioną w powyższym artykule, niniejsze rozporządzenie nie wykracza poza środki, które są konieczne do osiągnięcia tych celów.(24) Ponieważ cel planowanego działania, tj. stworzenie ram prawnych europejskich infrastruktur badawczych stworzonych wspólnie przez kilka państw członkowskich, nie może zostać osiągnięty w sposób wystarczający przez państwa członkowskie w ramach ich krajowych porządków konstytucyjnych, w związku z ponadnarodowym charakterem tego zagadnienia, możliwe jest lepsze osiągnięcie tego celu na poziomie Wspólnoty. Wspólnota może zatem przyjąć środki zgodnie z zasadą pomocniczości określoną w art. 5 Traktatu. Zgodnie z zasadą proporcjonalności wymienioną w powyższym artykule, niniejsze rozporządzenie nie wykracza poza środki, które są konieczne do osiągnięcia tych celów.
Poprawka 17
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Artykuł 1
1. Niniejsze rozporządzenie ustanawia ramy prawne określające wymogi, procedury oraz skutki dotyczące tworzenia europejskiej infrastruktury badawczej (zwanej dalej "ERI").

2. Niniejsze rozporządzenie ma zastosowanie do infrastruktury badawczej o znaczeniu ogólnoeuropejskim.

1. Niniejsze rozporządzenie ustanawia wymogi i procedury dotyczące tworzenia infrastruktury badawczej o znaczeniu ogólnoeuropejskim w formie europejskiej infrastruktury badawczej (zwanej dalej "ERI").
Poprawka 18
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Artykuł 1 - ustęp 2a (nowy)
2a. Infrastruktura badawcza o znaczeniu ogólnoeuropejskim oznacza jednostkę obejmującą zasoby i powiązane usługi, która może być wykorzystana przez społeczność naukową do przeprowadzania skomplikowanych badań w jej dziedzinach działalności. Niniejsza definicja obejmuje ważne wyposażenie naukowe lub zestawy instrumentów; zasoby oparte na wiedzy takie jak zbiory, archiwa lub uporządkowane informacje naukowe; infrastrukturę dostępową opartą na technologiach informacyjno-komunikacyjnych, taką jak sieć "Grid", infrastrukturę komputerową, oprogramowanie i infrastrukturę łączności; wszelkie inne obiekty o unikalnym charakterze, które są niezbędne do osiągnięcia doskonałości w badaniach naukowych. Infrastruktury badawcze tego typu mogą być zlokalizowane w jednej placówce lub "rozproszone" (zorganizowana sieć zasobów).
Poprawka 19
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Artykuł 2 - tytuł
Zadania ERI i jej działalność gospodarczaCele i działalność gospodarcza ERI
Poprawka 20
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Artykuł 2 - ustęp 1
1. Zadaniem ERI jest tworzenie infrastruktury badawczej i jej eksploatacja.1. Celem ERI jest ułatwianie i wspieranie badań o znaczeniu ogólnoeuropejskim w ramach istniejącej infrastruktury europejskiej, lub w ramach nowej infrastruktury powołanej wspólnie przez kilka państw członkowskich.
Poprawka 21
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Artykuł 2 - ustęp 2
2. ERI realizuje powyższe zadanie w ramach działalności niegospodarczej. ERI może jednak prowadzić, w ograniczonym zakresie, działalność gospodarczą ściśle związaną ze swoim zadaniem, pod warunkiem że nie zagraża to realizacji tego zadania.2. ERI prowadzi działalność o charakterze niegospodarczym. ERI może jednak prowadzić, w ograniczonym zakresie, działalność gospodarczą ściśle związaną ze swoim celem, pod warunkiem że nie zagraża to realizacji tego celu, a dochody z tej działalności wykorzystane zostaną wyłącznie do realizacji celu ERI.
Poprawka 22
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Artykuł 2 - ustęp 3a (nowy)
3a. ERI zwracają szczególną uwagę na patenty oraz inne prawa własności intelektualnej będące rezultatem ich działalności, a także informują o tych prawach własności intelektualnej, sporządzając dla niej roczne sprawozdania.
Poprawka 23
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Artykuł 3 - tytuł
Wymogi dotyczące infrastrukturyWymogi ogólne
Poprawka 24
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Artykuł 3 - ustęp 1 - wprowadzenie
Infrastruktura badawcza tworzona przez ERI spełnia następujące wymogi:Infrastruktura badawcza tworzona w formie ERI spełnia następujące wymogi:
Poprawka 25
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Artykuł 3 - litera b)
(b) stanowi wartość dodaną z punktu widzenia rozwoju europejskiej przestrzeni badawczej oraz przyczynia się do znacznych osiągnięć w odpowiednich dyscyplinach naukowo-technicznych w skali międzynarodowej;(b) stanowi wartość dodaną z punktu widzenia rozwoju europejskiej przestrzeni badawczej, między innymi poprzez uwolnienie potencjału badawczego we wszystkich regionach UE i poprawę metod badawczych, oraz przyczynia się do znacznych osiągnięć w odpowiednich, wyspecjalizowanych dyscyplinach naukowo-technicznych w skali międzynarodowej;
Poprawka 26
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Artykuł 3 - ustęp 1 - litera c)
(c) ma do niej rzeczywisty dostęp europejskie środowisko naukowe, w którego skład wchodzą badacze z państw członkowskich i krajów stowarzyszonych na potrzeby wspólnotowego programu badań, rozwoju technologicznego i demonstracji; oraz(c) ma do niej rzeczywisty dostęp europejskie środowisko naukowe, w którego skład wchodzą badacze z państw członkowskich i krajów stowarzyszonych na potrzeby wspólnotowego programu badań, rozwoju technologicznego i demonstracji, zgodnie z zasadami zawartymi w statutach;
Poprawka 27
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Artykuł 3 - ustęp 1 - litera ca) (nowa)
(ca) przyczynia się do szkolenia młodych naukowców; oraz
Poprawka 28
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Artykuł 3 - litera da) (nowa)
(da) zwiększa skuteczność interdyscyplinarnych badań poprzez koncentrację w czasie projektów badawczych.
Poprawka 29
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Artykuł 3 - ustęp 1a (nowy)
Infrastruktura badawcza tworzona w formie ERI wraz z wnioskiem przedkłada ocenę skutków.
Poprawka 30
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Artykuł 3 - ustęp 1b (nowy)
Członkowie struktury badawczej tworzonej w formie ERI zapewniają zasoby ludzkie i środki finansowe niezbędne do jej powołania i funkcjonowania.
Poprawka 31
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Artykuł 4 - tytuł
Wniosek o utworzenie ERIWniosek
Poprawka 32
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Artykuł 4 - ustęp 1 - część wprowadzająca
1. Podmioty wnioskujące o utworzenie ERI (zwane dalej "wnioskodawcami") przedkładają odpowiedni wniosek Komisji. Wniosek jest składany w formie pisemnej w jednym z języków urzędowych Unii Europejskiej i zawiera:1. Podmioty wnioskujące o utworzenie infrastruktury badawczej w formie ERI (zwane dalej "wnioskodawcami") przedkładają odpowiedni wniosek Komisji. Wniosek jest składany w formie pisemnej w jednym z języków urzędowych Unii Europejskiej i zawiera:
Poprawka 33
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Artykuł 4 - ustęp 1 - litera a)
(a) postulat utworzenia ERI przez Komisję;(a) wniosek do Komisji o utworzenie infrastruktury badawczej w formie ERI;
Poprawka 34
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Artykuł 4 - ustęp 1 - litera c)
(c) techniczno-naukowy opis infrastruktury badawczej, którą stworzy i będzie eksploatować ERI, ze szczególnym uwzględnieniem wymogów, o których mowa w art. 3;(c) techniczno-naukowy opis infrastruktury badawczej stworzonej w formie ERI, jak również skutki społeczno-ekonomiczne oraz udział w realizacji celów konwergencji UE, ze szczególnym uwzględnieniem wymogów, o których mowa w art. 3;
Poprawka 35
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Artykuł 4 - ustęp 2
2. Komisja dokonuje oceny wniosku. Podczas dokonywania oceny Komisja może zasięgać opinii niezależnych ekspertów, w szczególności w dziedzinie planowanej działalności ERI. Wnioskodawcy są informowani o wyniku przeprowadzonej oceny i w razie potrzeby mogą zostać wezwani do uzupełnienia lub zmiany wniosku w rozsądnym terminie.skreślony
Poprawka 36
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Artykuł 5 - tytuł
Decyzja w sprawie wnioskuOcena i decyzja w sprawie wniosku
Poprawka 37
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Artykuł 5 - ustęp -1 (nowy)
-1. Komisja dokonuje oceny wniosku. Podczas dokonywania oceny Komisja musi zasięgać opinii niezależnych ekspertów, w szczególności w dziedzinie planowanej działalności ERI. Wnioskodawcy są informowani o wyniku przeprowadzonej oceny i w razie potrzeby mogą zostać wezwani do uzupełnienia lub zmiany wniosku w rozsądnym terminie.
Poprawka 38
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Artykuł 5 - ustęp 1 - wprowadzenie
1. Kierując się wynikami oceny, o której mowa w art. 4 ust.2, i działając zgodnie z procedurą, o której mowa w art. 21, Komisja:1. Kierując się wynikami oceny, o której mowa w art. 5 ust. -1, oraz wymogami określonymi w europejskim forum strategii w sprawie harmonogramu tworzenia infrastruktur badawczych (ESFRI) i działając zgodnie z procedurą, o której mowa w art. 21, Komisja:
Poprawka 39
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Artykuł 5 - ustęp 1 - litera a)
(a) podejmuje decyzję o utworzeniu ERI, po upewnieniu się, że spełnione zostały wymogi określone w niniejszym rozporządzeniu; lub(a) podejmuje decyzję o utworzeniu infrastruktury badawczej w formie ERI, po upewnieniu się, że spełnione zostały wymogi określone w niniejszym rozporządzeniu; lub
Poprawka 40
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Artykuł 5 - ustęp 2
2. Wnioskodawcy są informowani o decyzji podjętej w sprawie wniosku. Decyzja o utworzeniu ERI jest publikowana w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, seria L.2. Wnioskodawcy są informowani o decyzji podjętej w sprawie wniosku. Decyzja o utworzeniu infrastruktury badawczej w formie ERI jest publikowana w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, seria L. W przypadku decyzji odmownej wnioskodawcom udostępnia się ocenę wniosku.
Poprawka 42
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Artykuł 6 - ustęp 1a (nowy)
1a. W przypadku infrastruktury posiadającej inną formę prawną pierwotna osoba prawna przestaje istnieć w dniu, o którym mowa w ust. 1, a ERI prowadzi działalność jako jej następca w wyniku sukcesji prawnej;
Poprawka 43
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Artykuł 7 - ustęp 2
2. ERI posiada nazwę, która zawiera słowa "europejska infrastruktura badawcza" lub skrót "ERI".2. ERI posiada nazwę, która zawiera słowa "europejska infrastruktura badawcza" lub skrót "ERI"oraz wskazanie określonej dziedziny (obszaru) działalności poznawczej.
Poprawka 44
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Artykuł 8 - ustęp 2
2. Wśród członków ERI są zawsze co najmniej trzy państwa członkowskie. Do ERI mogą w każdej chwili przystąpić dalsze państwa członkowskie, na sprawiedliwych i rozsądnych warunkach wskazanych w statucie.2. Wśród członków ERI są zawsze co najmniej trzy państwa członkowskie. Do ERI mogą w każdej chwili przystąpić dalsze państwa członkowskie, kraje trzecie lub organizacje międzyrządowe, na sprawiedliwych i rozsądnych warunkach wskazanych w statucie.
Poprawka 45
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Artykuł 8 - ustęp 4
4. Każde państwo członkowskie lub kraj trzeci może być reprezentowane lub reprezentowany przez jeden podmiot publiczny lub kilka podmiotów publicznych, w tym regiony, lub przez podmioty prywatne pełniące misję służby publicznej, do celów wykonywania określonych praw i obowiązków przysługujących temu państwu członkowskiemu lub krajowi trzeciemu jako członkowi ERI.4. Każde państwo członkowskie lub kraj trzeci może być reprezentowane lub reprezentowany na zgromadzeniu członków przez jeden podmiot publiczny lub kilka podmiotów publicznych, w tym regiony, lub przez podmioty prywatne pełniące misję służby publicznej, do celów wykonywania określonych praw i obowiązków przysługujących temu państwu członkowskiemu lub krajowi trzeciemu jako członkowi ERI.
Poprawka 46
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Artykuł 8 - ustęp 5
5. Kraje trzecie i organizacje międzyrządowe ubiegające się o członkostwo w ERI uznają, że ERI posiada osobowość prawną i zdolność do czynności prawnych zgodnie z art. 6 ust. 1 i 2 oraz, że podlega przepisom, które są określane zgodnie z art. 16.5. Kraje trzecie i organizacje międzyrządowe ubiegające się o członkostwo w ERI uznają, że ERI na ich terytorium i w ich organizacji posiada osobowość prawną i zdolność do czynności prawnych zgodnie z art. 6 ust. 1 i 2 oraz, że podlega przepisom, które są określane zgodnie z art. 16.
W razie wykorzystywania funduszy wspólnotowych przez ERI, międzynarodowi lub międzyrządowi członkowie ERI utrzymują swój status w ERI wyłącznie, jeżeli przyjmą zobowiązanie przekazywania audytów wewnętrznych i zewnętrznych do Europejskiego Trybunału Obrachunkowego oraz wewnętrznego audytora Komisji.
Poprawka 47
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Artykuł 8 - ustęp 6a (nowy)
6a. Jeżeli Wspólnota zostanie członkiem ERI - bezpośrednio lub przez pośrednika - obydwa organy władzy budżetowej są o tym natychmiast powiadamiane przez Komisję.
Poprawka 48
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Artykuł 9 - ustęp 1 - litera b)
(b) zadania i działania ERI;(b) cele i działania ERI;
Poprawka 49
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Artykuł 9 - ustęp 1 - litera e)
(e) prawa i obowiązki członków, w tym obowiązek wnoszenia wkładów do budżetu, który powinien być zrównoważony;(e) prawa i obowiązki członków, w tym obowiązek wnoszenia wkładów do budżetu, który powinien być zrównoważony, oraz prawo głosu;
Poprawka 50
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Artykuł 9 - ustęp 1 - litera h) - punkt (i)
(i) polityki dostępu w odniesieniu do użytkowników;(i) polityki dostępu w odniesieniu do użytkowników oparte na osiągnięciach naukowych;
Poprawka 51
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Artykuł 9 - ust. 1 - litera h) - podpunkt (ia) (nowy)
(ia) polityki inwestycyjnej;
Poprawka 52
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Artykuł 9 - ust. 1 - litera h) - punkt (vi a) (nowy)
(via) polityki antydyskryminacyjnej ze szczególnym uwzględnieniem równości płci i wyrównywania szans osób niepełnosprawnych;
Poprawka 53
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Artykuł 9 - ust. 1 - punkt (ja) (nowy)
(ja) porozumienie w sprawie osoby upoważnionej do posługiwania się patentami i innymi prawami własności intelektualnej będącymi rezultatem działalności ERI, a także w sprawie wykorzystania dochodów uzyskanych w wyniku posługiwania się tymi prawami;
Poprawka 54
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Artykuł 13 - ustęp 6
6. ERI zawiera odpowiednie ubezpieczenie obejmujące wszystkie ryzyka charakterystyczne dla prowadzonej przez nią działalności.6. ERI zawiera odpowiednie ubezpieczenie obejmujące wszystkie ryzyka charakterystyczne dla budowy infrastruktury i jej działania.
Poprawka 55
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Artykuł 14
Finansowanie wspólnotowe może zostać przyznane ERI tylko zgodnie z tytułem VI rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich. Możliwe jest również finansowanie w ramach polityki spójności, zgodnie z odpowiednim prawodawstwem wspólnotowym.Finansowanie wspólnotowe może zostać przyznane ERI wyłącznie zgodnie z tytułem VI rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich. Możliwe jest również finansowanie w ramach polityki spójności, zgodnie z odpowiednim prawodawstwem wspólnotowym.
Jeżeli Wspólnota w dowolnym momencie zostanie członkiem ERI - bezpośrednio lub przez pośrednika - ERI należy traktować jako podmiot posiadający osobowość prawną na mocy art. 185 rozporządzenia finansowego. Ma to również zastosowane do ERI, które otrzymuje wkład (dotacje operacyjne) na mocy art. 185 rozporządzenia finansowego.
Poprawka 56
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Artykuł 16 - ustęp 1 - litera a)
(a) prawu wspólnotowemu, w szczególności przepisom niniejszego rozporządzenia oraz decyzjom, o których mowa w art. 5 ust. 1 lit. a) oraz art. 10 ust. 1;(a) prawu wspólnotowemu, w szczególności przepisom niniejszego rozporządzenia oraz decyzjom, o których mowa w art. 5 ust. 1 lit. a) oraz art. 10 ust. 1, oraz w odpowiednich przypadkach rozporządzeniu finansowemu;
Poprawka 57
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Artykuł 18 - ustęp 5
5. W przypadku niepodjęcia działania naprawczego Komisja może uchylić decyzję ustanawiającą ERI. Decyzja przekazywana jest ERI i publikowana w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Decyzja taka powoduje wszczęcie postępowania likwidacyjnego ERI.5. W przypadku niepodjęcia działania naprawczego Komisja może uchylić decyzję ustanawiającą infrastrukturę badawczą w formie ERI. Decyzja przekazywana jest ERI i publikowana w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Decyzja taka powoduje wszczęcie postępowania likwidacyjnego ERI.
Poprawka 58
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Artykuł 18 - ustęp 5a (nowy)
5a. Komisja przedkłada Parlamentowi Europejskiemu i Radzie roczne sprawozdanie z działalności oraz powiadamia ich o wszelkich decyzjach podjętych na podstawie ust. 3-5.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.