Rezolucja legislacyjna w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Komisji (WE) zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 1653/2004 w sprawie typowego rozporządzenia finansowego dla agencji wykonawczych na podstawie rozporządzenia Rady (WE) nr 58/2003 ustanawiającego statut agencji wykonawczych, którym zostaną powierzone niektóre zadania w zakresie zarządzania programami wspólnotowymi (SEC(2007)0492 - C6-0123/2007 - 2007/0901(CNS)).

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2009.247E.60

Akt nienormatywny
Wersja od: 15 października 2009 r.

Zmiana typowego rozporządzenia finansowego dla agencji wykonawczych, którym powierzono zarządzanie programami wspólnotowymi *

P6_TA(2008)0111

Rezolucja legislacyjna Parlamentu Europejskiego z dnia 10 kwietnia 2008 r. w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Komisji (WE) zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 1653/2004 w sprawie typowego rozporządzenia finansowego dla agencji wykonawczych na podstawie rozporządzenia Rady (WE) nr 58/2003 ustanawiającego statut agencji wykonawczych, którym zostaną powierzone niektóre zadania w zakresie zarządzania programami wspólnotowymi (SEC(2007)0492 - C6-0123/2007 - 2007/0901(CNS))

(2009/C 247 E/14)

(Dz.U.UE C z dnia 15 października 2009 r.)

(Procedura konsultacji)

Parlament Europejski,

– uwzględniając wniosek dotyczący rozporządzenia Komisji (SEC(2007)0492),

– po konsultacji z Komisją, w piśmie z dnia 25 kwietnia 2007 r. (C6-0123/2007),

– uwzględniając art. 51 Regulaminu,

– uwzględniając sprawozdanie Komisji Budżetowej oraz opinię Komisji Kontroli Budżetowej (A6-0068/2008),

1. zatwierdza po poprawkach wniosek Komisji;

2. zwraca się do Komisji o odpowiednią zmianę jej wniosku;

3. zwraca się o ponowne skonsultowanie się z Parlamentem w przypadku, gdy Komisja uzna za stosowne wprowadzenie zmian do tekstu zatwierdzonego przez Parlament;

4. zobowiązuje swojego Przewodniczącego do przekazania stanowiska Parlamentu Radzie i Komisji.

TEKST PROPONOWANY PRZEZ KOMISJĘPOPRAWKI PARLAMENTU
Poprawka 1

PUNKT 3A PREAMBUŁY (nowy)

(3a) Fakt, że udzielenie dyrektorowi agencji absolutorium z wykonania budżetu administracyjnego jest odrębne od absolutorium udzielanego odnośnie do realizacji przez agencję środków operacyjnych związanych z programami wspólnotowymi, może zaszkodzić przejrzystości procedury udzielania absolutorium w przypadku wzrostu liczby agencji wykonawczych.
Poprawka 2

PUNKT 3B PREAMBUŁY (nowy)

(3b) Zważywszy na to, że termin, w którym Parlament Europejski podejmuje decyzję o udzieleniu absolutorium w odniesieniu do budżetu ogólnego - upływający z dniem 15 maja roku N+2 - jest różny od terminu, w którym podejmuje on decyzję dotyczącą udzielenia absolutorium agencjom wykonawczym - tj. od dnia 29 kwietnia roku N+2 - wszystkie podmioty, których dotyczy sprawa, powinny próbować unikać trudności w praktyce i czynić starania zmierzające do harmonizacji podstaw prawnych w przyszłości.
Poprawka 4

PUNKT 9A PREAMBUŁY (nowy)

(9a) Należy wyjaśnić, że zarząd bądź komitet kierownictwa - mianowany przez Komisję, która jest zatem odpowiedzialna za gwarantowanie, że członkowie zarządu posiadają niezbędne kwalifikacje i nie są narażeni na żaden konflikt interesów -ponosi pewną odpowiedzialność za budżet i kwestie związane z kontrolą i w związku z tym powinien odpowiadać przed organem udzielającym absolutorium.
Poprawka 5

ARTYKUŁ 1 PUNKT 1A (nowy)

Artykuł 9, ustęp 4 (rozporządzenie (WE) nr 1653/2004)

(1a) W art. 9 akapit czwarty otrzymuje brzmienie:

Środki dostępne w dniu 31 grudnia, wynikające z przydzielonych dochodów, o których mowa w art. 15, zostają przeniesione automatycznie. Środki postawione do dyspozycji odpowiadające przeniesionym dochodom przeznaczonym na określony cel muszą być wykorzystane w pierwszej kolejności. Najpóźniej do dnia 1 czerwca roku następnego agencja informuje Komisję o zastosowaniu przeniesionych dochodów przeznaczonych na określony cel. Komisja przesyła władzy budżetowej skrócone sprawozdanie dotyczące wykorzystania dochodów przeznaczonych na określony cel przez wszystkie agencje wykonawcze najpóźniej do dnia 15 lipca roku następnego.

Poprawka 6

ARTYKUŁ 1, PUNKT 2A (nowy)

Artykuł 13, akapit drugi (rozporządzenie (WE) nr 1653/2004)

(2a) Artykuł 13 akapit drugi otrzymuje brzmienie:

Dla celów związanych z przepływami pieniężnymi księgowy agencji wykonawczej może jednak w uzasadnionych przypadkach dokonywać operacji w walutach krajowych.

Poprawka 7

ARTYKUŁ 1, PUNKT 4

Artykuł 19a, ustęp 2, litera c (rozporządzenie (WE) nr 1653/2004)

c) ochrony aktywów i informacji;c) ochrony aktywów i przejrzystości informacji;
Poprawka 8

ARTYKUŁ 1, PUNKT 5, LITERA A

Artykuł 20, ustęp 2 (rozporządzenie (WE) nr 1653/2004)

Ostatecznie przyjęty budżet oraz budżety korygujące przekazywane są dla celów informacyjnych władzy budżetowej, Trybunałowi Obrachunkowemu i Komisji oraz publikowane na stronie internetowej danej agencji. Streszczenie budżetów i budżetów korygujących publikowane jest w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej w ciągu trzech miesięcy od dnia ich przyjęcia.Ostatecznie przyjęty budżet oraz budżety korygujące przekazywane są dla celów informacyjnych władzy budżetowej, Trybunałowi Obrachunkowemu i Komisji oraz publikowane na stronie internetowej danej agencji. Streszczenie budżetów i budżetów korygujących publikowane jest w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej w ciągu trzech miesięcy od dnia ich przyjęcia. Streszczenie to zawiera następujące punkty: dochody i wydatki, z podaniem zmian w stosunku do roku poprzedniego; pięć głównych pozycji wydatków w budżetach administracyjnym i operacyjnym; pięć głównych pozycji dochodów budżetowych; plan zatrudnienia obejmujący urzędników oraz pracowników tymczasowych, a także informacje przeglądowe dotyczące pracowników kontraktowych i ekspertów krajowych, z podaniem zmian w stosunku do roku poprzedniego.
Poprawka 9

ARTYKUŁ 1, PUNKT 5, LITERA B

Artykuł 20, ustęp 2a (rozporządzenie (WE) nr 1653/2004)

Agencja udostępnia we właściwy sposób informacje o beneficjentach środków pochodzących z jej budżetu. Informacje takie udostępniane są przy zapewnieniu należytego przestrzegania wymogów zachowania poufności, w szczególności ochrony danych osobowych zgodnie z przepisami rozporządzenia (WE) nr 45/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2001 r. o ochronie osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje i organy wspólnotowe i o swobodnym przepływie takich danych(*), a także wymogów bezpieczeństwa.Agencja udostępnia na swojej stronie internetowej informacje o beneficjentach środków pochodzących z jej budżetu. Publikowane informacje powinny być łatwo dostępne dla osób trzecich, przejrzyste i kompleksowe. Informacje takie udostępniane są przy zapewnieniu należytego przestrzegania wymogów zachowania poufności, w szczególności ochrony danych osobowych zgodnie z przepisami rozporządzenia (WE) nr 45/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2000 r. o ochronie osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje i organy wspólnotowe i o swobodnym przepływie takich danych, a także wymogów bezpieczeństwa. W przypadku, gdy informacje nie są publikowane w całości, dane beneficjentów są udostępniane we właściwy sposób Komisji Kontroli Budżetowej Parlamentu Europejskiego. Informacje o otrzymanych środkach są publikowane w formie anonimowej z podaniem przyczyn poufności i jednostkę odpowiedzialną za decyzję o zachowaniu poufności, zgodnie z pierwszymi dwoma zdaniami niniejszego ustępu.
Poprawka 10

ARTYKUŁ 1, PUNKT 6A (nowy)

Artykuł 21, litera a (rozporządzenie (WE) nr 1653/2004)

(6a) W art. 21 lit. a) otrzymuje następujące brzmienie:

a) plan zatrudnienia, określający liczbę stanowisk tymczasowych, których pokrycie będzie możliwe w granicach środków budżetowych, według grup zaszeregowania i kategorii, a także oparta na solidnych danych szacunkowa liczba pracowników kontraktowych, która została zaplanowana i wstępnie zapisana w budżecie;

Poprawka 11

ARTYKUŁ 1, PUNKT 6B (nowy)

Artykuł 21, litera b (rozporządzenie (WE) nr 1653/2004)

(6b) W art. 21 lit. b) otrzymuje następujące brzmienie:

b) szczegółową dokumentację dotyczącą dochodów przeznaczonych na określony cel;

Poprawka 12

ARTYKUŁ 1, PUNKT 6C (nowy)

Artykuł 21, litera c (rozporządzenie (WE) nr 1653/2004)

(6c) Artykuł 21 lit. c) otrzymuje następujące brzmienie:

c) informacje na temat osiągnięcia wszystkich uprzednio ustalonych celów różnych działań, jak również na temat nowych celów mierzonych za pomocą wskaźników; wyniki oceny są konsultowane i określone jako dowód na podobny zakres proponowanej zmiany budżetowej.

Poprawka 13

ARTYKUŁ 1, PUNKT 6D (nowy)

Artykuł 22, ustęp 3 (rozporządzenie (WE) nr 1653/2004)

(6d) W art. 22 akapit trzeci otrzymuje następujące brzmienie:

Władza budżetowa przyjmuje plan zatrudnienia wszystkich agencji oraz wszelkie jego późniejsze zmiany zgodnie z art. 24. Zatwierdzony plan zatrudnienia publikowany jest w załączniku do sekcji III - Komisja - budżetu ogólnego Unii Europejskiej wraz z szacunkową liczbą pracowników kontraktowych, którą zaplanowano i wstępnie wpisano w budżecie na odnośny rok budżetowy.

Poprawka 14

ARTYKUŁ 1, PUNKT 6E (nowy)

Artykuł 23, ustęp 1, litera b (rozporządzenie (WE) nr 1653/2004)

(6e) W art. 23 ust. 1 lit. b) otrzymuje następujące brzmienie:

b) dochód za ubiegły rok budżetowy oraz dochód za rok N-2, w tym dochód przeznaczony na określony cel;

Poprawka 15

ARTYKUŁ 1, PUNKT 6F (nowy)

Artykuł 24, ustęp 1, akapit pierwszy (rozporządzenie (WE) nr 1653/2004)

(6f) W art. 24 ust. 1 pierwszy akapit otrzymuje następujące brzmienie:

1. W planie zatrudnienia, o którym mowa w art. 21, przedstawia się liczbę etatów zatwierdzonych na dany rok budżetowy, a także liczbę etatów zatwierdzonych na rok poprzedni oraz liczbę etatów faktycznie zajmowanych, jak również liczbę pracowników kontraktowych i ekspertów krajowych. Analogicznie oparta na solidnych danych szacunkowa liczba pracowników kontraktowych, która została zaplanowana i wstępnie zapisana w budżecie na rok budżetowy, o której mowa w art. 21, powinna również obejmować liczbę pracowników kontraktowych przewidzianą na rok poprzedni oraz liczbę pracowników rzeczywiście zatrudnionych.

Plan zatrudnienia określa nieprzekraczalny limit pracowników agencji; nie można wyznaczyć dodatkowych stanowisk poza ustalony limit.

Poprawka 16

ARTYKUŁ 1, PUNKT 8

Artykuł 27, ustęp 1 (rozporządzenie (WE) nr 1653/2004)

1. Wszystkim podmiotom działającym w sferze finansów w rozumieniu rozdziału 2 niniejszego tytułu, jak i wszystkim innym osobom zaangażowanym w wykonanie budżetu, zarządzanie oraz kontrolę czy audyt zabrania się podejmowania jakichkolwiek operacji w ramach wykonywania budżetu, które mogą spowodować powstanie konfliktu ich interesów z interesami danej agencji bądź Wspólnot. W przypadku zaistnienia takiej sytuacji dana osoba musi powstrzymać się od realizacji takich działań i przekazać sprawę swojemu przełożonemu. Dyrektor ma obowiązek powiadomienia o tym komitetu kierownictwa.1. Wszystkim podmiotom działającym w sferze finansów w rozumieniu rozdziału 2 niniejszego tytułu, jak i wszystkim innym osobom zaangażowanym w wykonanie budżetu, zarządzanie oraz kontrolę czy audyt zabrania się podejmowania jakichkolwiek środków, które mogą spowodować powstanie konfliktu ich interesów z interesami danej agencji bądź Wspólnot. Przepisy rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Unii Europejskiej, jak również przepisy określone w regulaminie pracowniczym urzędników Wspólnot Europejskich oraz warunkach zatrudnienia innych pracowników Wspólnot stosuje się odpowiednio. W przypadku zaistnienia takiej sytuacji dana osoba musi powstrzymać się od podejmowania takich środków i przekazać sprawę swojemu przełożonemu. Dyrektor ma obowiązek powiadomienia o tym komitetu kierownictwa.
Poprawka 17

ARTYKUŁ 1, PUNKT 8A (nowy)

Artykuł 29, ustęp 2 (rozporządzenie (WE) nr 1653/2004)

(8a) Artykuł 29 akapit 2 otrzymuje brzmienie:

Zgodnie z minimalnymi normami przyjętymi przez Komisję dla jej własnych wydziałów oraz należycie uwzględniając konkretne zagrożenia związane ze środowiskiem zarządzania i charakterem finansowanych działań, intendent wprowadza w życie strukturę organizacyjną i wewnętrzne procedury zarządzania i kontroli, dostosowane do wykonywania swoich obowiązków, w stosownych przypadkach wraz z oceną ex post.

Poprawka 18

ARTYKUŁ 1, PUNKT 9A (nowy)

Artykuł 29, ustęp 5 (rozporządzenie (WE) nr 1653/2004)

(9a) W art. 29 ust. 5 otrzymuje następujące brzmienie:

Zgodnie z art. 9 ust. 7 rozporządzenia (WE) nr 58/2003 intendent przedkłada komitetowi kierownictwa sprawozdanie roczne ze swojej działalności najpóźniej do 15 marca każdego roku budżetowego. W sprawozdaniu tym intendent potwierdza poprzez podpisane własnoręcznie poświadczenie wiarygodności, że informacje zawarte w sprawozdaniu rocznym na temat sytuacji finansowej agencji są prawidłowe i rzetelne, z wyjątkiem przypadków, których dotyczyć mogą ewentualne zastrzeżenia.

Poprawka 19

ARTYKUŁ 1, PUNKT 10

Artykuł 30, część wprowadzająca (rozporządzenie (WE) nr 1653/2004)

Komitet kierownictwa mianuje księgowego, który jest oddelegowanym urzędnikiem bądź zatrudnionym bezpośrednio przez agencję członkiem personelu zatrudnionego na czas określony i który jest odpowiedzialny za:Komitet kierownictwa mianuje księgowego, który jest oddelegowanym urzędnikiem i który jest odpowiedzialny za:
Poprawka 20

ARTYKUŁ 1, PUNKT 10

Artykuł 30, akapit drugi (rozporządzenie (WE) nr 1653/2004)

Przed zatwierdzeniem przez komitet kierownictwa sprawozdania podpisywane są przez księgowego, który tym samym zaświadcza posiadanie racjonalnej pewności, że zawarte w nich informacje na temat sytuacji finansowej agencji są prawidłowe i rzetelne.Przed zatwierdzeniem przez komitet kierownictwa sprawozdania podpisywane są przez księgowego, który tym samym zaświadcza w poświadczeniu wiarygodności posiadanie racjonalnej pewności, że zawarte w nich informacje na temat sytuacji finansowej agencji są prawidłowe i rzetelne.
Poprawka 21

ARTYKUŁ 1, PUNKT 12A (nowy)

Artykuł 35, ustęp 1, akapit drugi (rozporządzenie (WE) nr 1653/2004)

(12a) W art. 35 ust. 1 akapit drugi otrzymuje następujące brzmienie:

Na podstawie opinii tego zespołu dyrektor podejmuje decyzje o wszczęciu postępowania pociągającego za sobą odpowiedzialność dyscyplinarną lub obowiązek zapłaty odszkodowania. Jeżeli zespół rozpozna problemy systemowe, przesyła sprawozdanie wraz z zaleceniami intendentowi i audytorowi wewnętrznemu Komisji. Jeżeli opinia dotyczy również dyrektora, zespół przesyła ją zarządowi i audytorowi wewnętrznemu Komisji. Wskazówki dyrektora dotyczące tych spraw oraz wyjaśnienie jego decyzji dodaje się do sprawozdania agencji w sprawie zarządzania budżetowego i finansowego dla władzy budżetowej.

Poprawka 22

ARTYKUŁ 1, PUNKT 15

Artykuł 42a (rozporządzenie (WE) nr 1653/2004)

Księgowy prowadzi wykaz kwot podlegających windykacji, w którym należności agencji są pogrupowane według daty wystawienia zlecenia windykacji. Wykaz dołączany jest do sprawozdania z zarządzania budżetem i finansami agencji. Agencja ustanawia wykaz swoich należności, w którym podaje nazwy dłużników i kwoty długu, w przypadkach gdy dłużnik otrzymał nakaz zapłaty prawomocnym wyrokiem (res judicata) Trybunału oraz gdy w ciągu jednego roku od jego ogłoszenia nie dokonano żadnej bądź żadnej znaczącej płatności. Wykaz ten jest publikowany przy uwzględnieniu odnośnych przepisów prawnych w zakresie ochrony danych.Księgowy prowadzi wykaz kwot podlegających windykacji, w którym należności agencji są pogrupowane według daty wystawienia zlecenia windykacji. Wykaz dołączany jest do przedkładanego władzy budżetowej sprawozdania z zarządzania budżetem i finansami agencji. Zawiera ono również należności, z których w całości lub częściowo zrezygnowano.
Agencja ustanawia wykaz swoich należności związanych z jej własnym budżetem, w którym podaje nazwy dłużników i kwoty długu, w przypadkach gdy dłużnik otrzymał nakaz zapłaty prawomocnym wyrokiem (res judicata) Trybunału oraz gdy w ciągu jednego roku od jego ogłoszenia nie dokonano żadnej bądź żadnej znaczącej płatności. Wykaz ten jest publikowany przy uwzględnieniu odnośnych przepisów prawnych w zakresie ochrony danych.
Poprawka 23

ARTYKUŁ 1, PUNKT 16A (nowy)

Artykuł 48, akapit pierwszy a (nowy) (rozporządzenie (WE) nr 1653/2004)

(16a) W art. 48 dodaje się akapit w następującym brzmieniu:

W przypadku elektronicznych systemów płatności księgowy musi zapewnić bezpieczeństwo i niezawodność takich systemów.

Poprawka 24

ARTYKUŁ 1, PUNKT 19

Artykuł 50a (rozporządzenie (WE) nr 1653/2004)

Artykuł 265a rozporządzenia (WE, Euratom) nr 2342/2002 stosuje się mutatis mutandis do wyboru wynagradzanych na podstawie stałej kwoty ekspertów do pomocy agencjom w szczególności przy ocenie propozycji i wniosków o dotacje lub ofert na wykonanie zamówień publicznych oraz do zapewnienia pomocy technicznej przy działaniach następczych w związku z projektami oraz ostatecznej ocenie projektów. Agencje mogą także korzystać z list ekspertów sporządzonych przez Komisję.Artykuł 265a rozporządzenia (WE, Euratom) nr 2342/2002 stosuje się mutatis mutandis do wyboru wynagradzanych na podstawie stałej kwoty ekspertów do pomocy agencjom w szczególności przy ocenie propozycji i wniosków o dotacje lub ofert na wykonanie zamówień publicznych oraz do zapewnienia pomocy technicznej przy działaniach następczych w związku z projektami oraz ostatecznej ocenie projektów. Agencje mogą także korzystać z list ekspertów sporządzonych przez Komisję. Wykaz nazwisk ekspertów, którzy współpracowali z agencją w ciągu danego roku finansowego oraz wynagrodzeń, jakie otrzymywali ci eksperci, załączany jest do sprawozdania agencji wykonawczej z zarządzania budżetem i finansami, przedkładanego organowi budżetowemu, przy należytym uwzględnieniu ochrony danych osobowych.
Poprawka 25

ARTYKUŁ 1, PUNKT 21A (nowy)

Artykuł 66, ustęp 1 (rozporządzenie (WE) nr 1653/2004)

(21a) W art. 66 akapit pierwszy otrzymuje następujące brzmienie:
Działając na mocy zalecenia Rady stanowiącej większością kwalifikowaną, Parlament Europejski udziela dyrektorowi absolutorium z wykonania budżetu administracyjnego za rok n najpóźniej w terminie do dnia 29 kwietnia roku n+2. Dyrektor podaje do wiadomości zarządu uwagi Parlamentu Europejskiego zawarte w rezolucji towarzyszącej decyzji o udzieleniu absolutorium.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.