Rezolucja legislacyjna w sprawie wniosku dotyczącego decyzji Rady dotyczącej programu szczegółowego, który ma zostać zrealizowany w formie działań pośrednich w ramach wdrażania programu ramowego Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej w zakresie działań badawczych i szkoleniowych w dziedzinie jądrowej (2012-2013) (COM(2011)0073 - C7-0075/2011 - 2011/0043(NLE)).
Dz.U.UE.C.2013.153E.171
Akt nienormatywnyP7_TA(2011)0483
Rezolucja legislacyjna Parlamentu Europejskiego z dnia 15 listopada 2011 r. w sprawie wniosku dotyczącego decyzji Rady dotyczącej programu szczegółowego, który ma zostać zrealizowany w formie działań pośrednich w ramach wdrażania programu ramowego Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej w zakresie działań badawczych i szkoleniowych w dziedzinie jądrowej (2012-2013) (COM(2011)0073 - C7-0075/2011 - 2011/0043(NLE))
(2013/C 153 E/30)
(Dz.U.UE C z dnia 31 maja 2013 r.)
(Konsultacja)
Parlament Europejski,
TEKST PROPONOWANY PRZEZ KOMISJĘ | POPRAWKA |
Poprawka 1 Wniosek dotyczący decyzji Punkt 3 a preambuły (nowy) | |
(3a) Projekt i realizacja programu ramowego (2012-2013) powinny się kierować zasadami prostoty, stabilności, przejrzystości, pewności prawnej, spójności, wysokiej jakości i zaufania zgodnie z zaleceniami Parlamentu Europejskiego zawartymi w jego rezolucji z dnia 11 listopada 2010 r. w sprawie uproszczenia realizacji programów ramowych w zakresie badań naukowych(1). ______ (1) P7_TA(2010)0401. | |
Poprawka 2 Wniosek dotyczący decyzji Punkt 8 preambuły | |
(8) Należy przedsięwziąć odpowiednie środki, proporcjonalne do interesów finansowych Unii, w celu monitorowania zarówno skuteczności udzielonego wsparcia finansowego, jak i skuteczności wykorzystania funduszy, tak aby zapobiec nieprawidłowościom i nadużyciom finansowym. Należy również przedsięwziąć właściwe środki, aby odzyskać utracone, niesłusznie wypłacone lub nieodpowiednio wykorzystane środki, zgodnie z rozporządzeniem Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002, rozporządzeniem (WE, Euratom) nr 2342/ 2002, rozporządzeniem Rady (WE, Euratom) nr 2988/95 z dnia 18 grudnia 1995 r. w sprawie ochrony interesów finansowych Wspólnot Europejskich, rozporządzeniem Rady (Euratom, WE) nr 2185/96 z dnia 11 listopada 1996 r. w sprawie kontroli na miejscu oraz inspekcji przeprowadzanych przez Komisję w celu ochrony interesów finansowych Wspólnot Europejskich przed nadużyciami finansowymi i innymi nieprawidłowościami oraz rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1073/1999 z dnia 25 maja 1999 r. dotyczącym dochodzeń prowadzonych przez Europejski Urząd ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF). | (8) Należy przedsięwziąć odpowiednie środki, proporcjonalne do interesów finansowych Unii, w celu monitorowania zarówno skuteczności udzielonego wsparcia finansowego, jak i skuteczności wykorzystania funduszy, tak aby zapobiec nieprawidłowościom i nadużyciom finansowym. Należy zwrócić szczególną uwagę na opracowanie porozumień umownych, które zmniejszają ryzyko niepowodzenia w zakresie wdrażania środków oraz realokację ryzyka i kosztów w czasie. Należy również przedsięwziąć właściwe środki, aby odzyskać utracone, niesłusznie wypłacone lub nieodpowiednio wykorzystane środki, zgodnie z rozporządzeniem Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002, rozporządzeniem (WE, Euratom) nr 2342/ 2002, rozporządzeniem Rady (WE, Euratom) nr 2988/95 z dnia 18 grudnia 1995 r. w sprawie ochrony interesów finansowych Wspólnot Europejskich, rozporządzeniem Rady (Euratom, WE) nr 2185/96 z dnia 11 listopada 1996 r. w sprawie kontroli na miejscu oraz inspekcji przeprowadzanych przez Komisję w celu ochrony interesów finansowych Wspólnot Europejskich przed nadużyciami finansowymi i innymi nieprawidłowościami oraz rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1073/1999 z dnia 25 maja 1999 r. dotyczącym dochodzeń prowadzonych przez Europejski Urząd ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF). |
Poprawka 3 Wniosek dotyczący decyzji Artykuł 2 - ustęp 1 - litera a) | |
a) badania nad energią termojądrową (w tym ITER); | a) badania nad energią termojądrową (w tym głównie ITER); |
Poprawka 4 Wniosek dotyczący decyzji Artykuł 6 - ustęp 2 | |
2. W programie prac uwzględnia się odpowiednie działania badawcze prowadzone przez państwa członkowskie, państwa stowarzyszone oraz organizacje europejskie i międzynarodowe. Program jest aktualizowany stosownie do potrzeb. | 2. W programie prac uwzględnia się odpowiednie działania badawcze prowadzone przez państwa członkowskie, państwa stowarzyszone oraz organizacje europejskie i międzynarodowe, jak również przemysł. Program jest aktualizowany stosownie do potrzeb. |
Poprawka 5 Wniosek dotyczący decyzji Artykuł 6 - ustęp 3 | |
3. W programie prac określone są kryteria oceny wniosków dotyczących działań pośrednich w ramach systemów finansowania, a także kryteria wyboru projektów. Kryteriami tymi są doskonałość, znaczenie i realizacja. Dodatkowe wymogi, wagi i progi mogą zostać dokładniej określone lub uzupełnione w programie prac. | 3. W programie prac określone są kryteria oceny wniosków dotyczących działań pośrednich w ramach systemów finansowania, a także kryteria wyboru projektów. Kryteriami tymi są doskonałość, znaczenie i realizacja. Dodatkowe wymogi, wagi i progi, które są jasno uzasadnione, mogą zostać dokładniej określone lub uzupełnione w programie prac. |
Poprawka 6 Wniosek dotyczący decyzji Artykuł 7 - ustęp 2 a (nowy) | |
2a. Skład komitetu, o którym mowa w ust. 2, powinien w każdym wypadku zapewniać rozsądną równowagę między reprezentacją kobiet i mężczyzn oraz pomiędzy poszczególnymi państwami członkowskimi prowadzącymi działalność badawczą i szkoleniową w dziedzinie jądrowej. | |
Poprawka 7 Wniosek dotyczący decyzji Załącznik -część I - sekcja I.A - punkt 1 - ustęp 3 | |
Działania badawczo-rozwojowe wspierające budowę ITER będą prowadzone przez zrzeszenia na rzecz syntezy jądrowej oraz przedsiębiorstwa europejskie. Będą one obejmowały opracowanie i testowanie komponentów oraz systemów. | Działania badawczo-rozwojowe wspierające budowę ITER będą prowadzone przez zrzeszenia na rzecz syntezy jądrowej oraz przedsiębiorstwa europejskie. Będą one obejmowały opracowanie, testowanie, zatwierdzanie i kontrolę wiarygodności komponentów oraz zależnych systemów. |
Poprawka 8 Wniosek dotyczący decyzji Załącznik - część I - sekcja I.A - punkt 2 - tiret drugie a (nowe) | |
- przygotowanie nowego doświadczenia satelitarnego, które ma zostać przeprowadzone w ramach ósmego programu ramowego, zdolnego do wsparcia eksperymentu ITER, tak aby zagwarantować osiągnięcie oczekiwanych wyników przy jednoczesnym ograniczeniu ryzyka oraz kosztów operacyjnych, a także zdolnego do zbadania istotnych aspektów technologii DEMO; | |
Poprawka 9 Wniosek dotyczący decyzji Załącznik - część I - sekcja I.A - punkt 4 - tiret trzecie | |
- badania nad socjologicznymi i ekonomicznymi aspektami produkcji energii termojądrowej oraz działania propagujące wiedzę na temat syntezy jądrowej i jej zrozumienie. | - badania nad socjologicznymi i ekonomicznymi aspektami produkcji energii termojądrowej oraz działania propagujące wiedzę na temat syntezy jądrowej i jej zrozumienie. Zostanie położony szczególny nacisk na zapewnienie, aby właściwe informacje były podawane do wiadomości publicznej, a także zostaną podjęte odpowiednie działania mające zagwarantować efektywność komunikacji i kampanii informacyjnej. |
Poprawka 10 Wniosek dotyczący decyzji Załącznik - część I - sekcja I.A - punkt 6 | |
Realizacja projektu ITER w Europie, w międzynarodowych ramach organizacji ITER, będzie stanowić element nowej infrastruktury badawczej o ważnym wymiarze europejskim. | Realizacja projektu ITER w Europie, w międzynarodowych ramach organizacji ITER, będzie stanowić element nowej infrastruktury badawczej o ważnym wymiarze europejskim i pociągnie za sobą, w ramach europejskiego programu wspierającego, budowę nowej infrastruktury badawczej zdolnej do wsparcia eksperymentu ITER. |
Poprawka 11 Wniosek dotyczący decyzji Załącznik - część I - sekcja I.B - wprowadzenie | |
Ogólnym celem jest poprawa wyników oraz zwiększenie bezpieczeństwa, efektywnego gospodarowania zasobami i opłacalności rozszczepienia jądrowego i innych zastosowań promieniowania w przemyśle i medycynie. Działania pośrednie w dziedzinie rozszczepienia jądrowego i ochrony przed promieniowaniem zostaną przeprowadzone w pięciu głównych obszarach działalności opisanych poniżej. Istnieją istotne powiązania z badaniami prowadzonymi zgodnie z siódmym programem ramowym Unii przyjętym decyzją nr 1982/2006/WE Parlamentu Europejskiego i Rady, zwłaszcza w dziedzinie energii, norm europejskich, edukacji i szkolenia, ochrony środowiska, zdrowia, materiałoznawstwa, administrowania, wspólnych infrastruktur, kultury ochrony i bezpieczeństwa. Międzynarodowa współpraca będzie kluczowym elementem działań w wielu obszarach działalności, zwłaszcza w dziedzinie zaawansowanych systemów jądrowych, które są obecnie badane w ramach Międzynarodowego Forum IV Generacji. | Ogólnym celem jest poprawa wyników oraz zwiększenie bezpieczeństwa, efektywnego gospodarowania zasobami i opłacalności rozszczepienia jądrowego i innych zastosowań promieniowania w przemyśle i medycynie. Działania pośrednie w dziedzinie rozszczepienia jądrowego i ochrony przed promieniowaniem zostaną przeprowadzone w pięciu głównych obszarach działalności opisanych poniżej. Istnieją istotne powiązania z badaniami prowadzonymi zgodnie z siódmym programem ramowym Unii przyjętym decyzją nr 1982/2006/WE Parlamentu Europejskiego i Rady, zwłaszcza w dziedzinie energii, norm europejskich, edukacji i szkolenia, ochrony środowiska, zdrowia, materiałoznawstwa, administrowania, wspólnych infrastruktur, kultury ochrony i bezpieczeństwa, a także z propozycjami dotyczącymi rozszczepienia jądrowego zawartymi w strategicznym planie w dziedzinie technologii energetycznych zatwierdzonym przez Radę w marcu 2008 r. Międzynarodowa współpraca będzie kluczowym elementem działań w wielu obszarach działalności, zwłaszcza w dziedzinie zaawansowanych systemów jądrowych, które są obecnie badane w ramach Międzynarodowego Forum IV Generacji. Zazwyczaj planowany okres działania obecnej generacji elektrowni jądrowych funkcjonujących w Europie wynosi 40 lat i przewiduje się możliwe dodatkowe przedłużenie okresu ich eksploatacji. Elektrownie jądrowe III Generacji i przyszłej, bezpiecznej IV Generacji mają działać przez 60 lat lub dłużej przy obniżeniu kosztów operacyjnych i kosztów utrzymania wynikających ze starzenia się elektrowni. |
Poprawka 12 Wniosek dotyczący decyzji Załącznik - część I - sekcja I.B - wprowadzenie - ustęp 1 a (nowy) | |
Istnieje wyraźna potrzeba wzmocnienia współpracy z MAEA w zakresie norm bezpieczeństwa dotyczących wszystkich obiektów i działań związanych z energetyką jądrową. Standardy te powinny być powszechnie stosowane przez projektantów, producentów i operatorów w energetyce, medycynie, przemyśle, badaniach i edukacji. | |
Poprawka 13 Wniosek dotyczący decyzji Załącznik - część I - sekcja I.B - punkt 1 - tytuł | |
1. Składowanie geologiczne | 1. Każdy rodzaj składowania w tym składowanie geologiczne |
Poprawka 14 Wniosek dotyczący decyzji Załącznik - część I - sekcja I.B - punkt 1 - ustęp 1 | |
Ustalenie, poprzez badania ukierunkowane na realizację, solidnych technicznych i naukowych podstaw demonstracji technologii i bezpieczeństwa unieszkodliwiania wypalonego paliwa jądrowego oraz długożyciowych odpadów promieniotwórczych w formacjach geologicznych oraz wspomaganie tworzenia wspólnego europejskiego podejścia do głównych kwestii związanych z gospodarowaniem odpadami i ich unieszkodliwianiem. | Ustalenie, poprzez badania ukierunkowane na realizację, solidnych technicznych i naukowych podstaw demonstracji technologii i bezpieczeństwa unieszkodliwiania wypalonego paliwa jądrowego oraz długożyciowych odpadów promieniotwórczych, w tym długożyciowych odpadów z likwidacji cywilnych elektrowni jądrowych oraz liczne zastosowania izotopów promieniotwórczych w medycynie, przemyśle, rolnictwie, badaniach i działaniach edukacyjnych, w formacjach geologicznych oraz wspomaganie tworzenia wspólnego europejskiego podejścia do głównych kwestii związanych z gospodarowaniem odpadami i ich unieszkodliwianiem. |
Poprawka 15 Wniosek dotyczący decyzji Załącznik - część I - sekcja I.B - punkt 1 - ustęp 2 | |
Składowanie geologiczne: Badania techniczne i demonstracja koncepcji ostatecznego składowania, charakterystyka insitu formacji geologicznych przyjmujących odpady (zarówno w ogólnych, jak i specyficznych dla lokalizacji podziemnych laboratoriach badawczych), zbadanie otoczenia lokalizacji składowisk geologicznych, badania istotnych procesów pola bliskiego (forma odpadów oraz bariery techniczne) i pola dalekiego (podłoże skalne i drogi przenikania do biosfery), opracowanie solidnych metod oceny skuteczności i bezpieczeństwa oraz badanie kwestii administracyjnych oraz kwestii związanych z akceptacją społeczną. | Składowanie geologiczne: Badania techniczne i demonstracja koncepcji ostatecznego składowania, charakterystyka insitu formacji geologicznych przyjmujących odpady (zarówno w ogólnych, jak i specyficznych dla lokalizacji podziemnych laboratoriach badawczych), zbadanie otoczenia lokalizacji składowisk geologicznych, badania istotnych procesów pola bliskiego (forma odpadów oraz bariery techniczne) i pola dalekiego (podłoże skalne i drogi przenikania do biosfery), opracowanie solidnych metod oceny skuteczności i bezpieczeństwa oraz badanie kwestii administracyjnych oraz kwestii związanych z akceptacją społeczną. Skuteczniejsze zapobieganie uwalnianiu się substancji radioaktywnych w nieprzewidzianych okolicznościach wymaga wprowadzenia niezawodnych systemów utrzymania obsługi przy niższym trybie pracy. |
Poprawka 16 Wniosek dotyczący decyzji Załącznik - część I - sekcja I.B - punkt 2 - ustęp 2 | |
Bezpieczeństwo instalacji jądrowych: Bezpieczeństwo funkcjonowania istniejących i przyszłych instalacji jądrowych, obejmujące przede wszystkim ocenę i zarządzanie cyklem życia instalacji, kulturę bezpieczeństwa (minimalizacja ryzyka wystąpienia błędu ludzkiego lub organizacyjnego), zaawansowane metody oceny bezpieczeństwa, numeryczne narzędzia symulacyjne, oprzyrządowanie i kontrolę oraz zapobieganie poważnym wypadkom i łagodzenie ich skutków oraz powiązane z tymi obszarami działania na rzecz optymalizacji zarządzania wiedzą oraz utrzymania kompetencji. | Bezpieczeństwo instalacji jądrowych: Bezpieczeństwo funkcjonowania istniejących i przyszłych instalacji jądrowych, uwzględniając zwłaszcza implikacje badawcze wypadku w Fukushimie, obejmujące przede wszystkim ocenę i zarządzanie cyklem życia instalacji, kulturę bezpieczeństwa (minimalizacja ryzyka wystąpienia błędu ludzkiego lub organizacyjnego), zaawansowane metody oceny bezpieczeństwa, numeryczne narzędzia symulacyjne, oprzyrządowanie i kontrolę oraz zapobieganie poważnym wypadkom i łagodzenie ich skutków oraz powiązane z tymi obszarami działania na rzecz optymalizacji zarządzania wiedzą oraz utrzymania kompetencji. Dodatkowe prace podjęte w związku z wypadkiem w Fukushimie powinny obejmować: zwiększenie odporności na wstrząsy sejsmiczne, ponowne określenie wydarzeń, których nie można przewidzieć w fazie projektowania, analiza często występujących rodzajów awarii, poprawa zarządzania kryzysowego, unikanie gromadzenia się wodoru powstałego w wyniku reakcji rozgrzanego metalu z parą, rekombinacja wodoru, zaprojektowanie systemów filtrów/płuczek będących w stanie stawić opór nadmiernemu ciśnieniu gazu. |
Poprawka 17 Wniosek dotyczący decyzji Załącznik - część I - sekcja I.B - punkt 2 - ustęp 3 | |
Zaawansowane systemy jądrowe: Zwiększona wydajność obecnych systemów i paliw oraz badania nad zaawansowanymi systemami reaktorów służące ocenie ich potencjału, ich charakterystyki w zakresie zapobiegania rozprzestrzenianiu oraz skutków dla długoterminowej trwałości, w tym podstawowe, przekrojowe działania badawcze o kluczowym znaczeniu (takie jak materiałoznawstwo) oraz badania nad cyklem paliwowym, kwestiami dotyczącymi innowacyjnych paliw i gospodarowania odpadami, w tym podziału i transmutacji oraz bardziej wydajnego wykorzystania materiałów rozszczepialnych w istniejących reaktorach. | Zaawansowane systemy jądrowe: Zwiększona wydajność obecnych systemów i paliw oraz badania nad zaawansowanymi systemami reaktorów służące ocenie ich potencjału, ich charakterystyki w zakresie zapobiegania rozprzestrzenianiu oraz skutków dla długoterminowej trwałości, w tym podstawowe, przekrojowe działania badawcze o kluczowym znaczeniu (takie jak materiałoznawstwo) oraz badania nad cyklem paliwowym, kwestiami dotyczącymi innowacyjnych paliw i gospodarowania odpadami, w tym podziału i transmutacji oraz bardziej wydajnego wykorzystania materiałów rozszczepialnych w istniejących reaktorach. Powyższe działania powinny być ukierunkowane na wspieranie europejskiej inicjatywy przemysłowej na rzecz zrównoważonej energii jądrowej ogłoszonej na konferencji w sprawie strategicznego planu w dziedzinie technologii energetycznych zorganizowanej przez belgijską prezydencję w listopadzie 2010 r., obejmującego zaprojektowanie kluczowych modeli badawczych ASTRID, ALLEGRO, ALFRED i MYRRHA. |
© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.