Rezolucja legislacyjna w sprawie stanowiska Rady przyjętego w pierwszym czytaniu w celu przyjęcia dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie wskazania poprzez etykietowanie oraz standardowe informacje o produkcie zużycia energii oraz innych zasobów przez produkty związane z energią (przekształcenie) (05247/1/2010 - C7-0094/2010 - 2008/0222(COD)).

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2011.161E.267

Akt nienormatywny
Wersja od: 31 maja 2011 r.

Etykietowanie oraz standardowe informacje o produkcie zużycia energii oraz innych zasobów przez produkty związane z energią (przekształcenie) ***II

P7_TA(2010)0178

Rezolucja legislacyjna Parlamentu Europejskiego z dnia 19 maja 2010 r. w sprawie stanowiska Rady przyjętego w pierwszym czytaniu w celu przyjęcia dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie wskazania poprzez etykietowanie oraz standardowe informacje o produkcie zużycia energii oraz innych zasobów przez produkty związane z energią (przekształcenie) (05247/1/2010 - C7-0094/2010 - 2008/0222(COD))

(2011/C 161 E/35)

(Dz.U.UE C z dnia 31 maja 2011 r.)

(Zwykła procedura ustawodawcza: drugie czytanie)

Parlament Europejski,

– uwzględniając stanowisko Rady przyjęte w pierwszym czytaniu (05247/1/2010 - C7-0094/2010),

– uwzględniając wniosek Komisji skierowany do Parlamentu i Rady (COM(2008)0778),

– uwzględniając art. 251 ust. 2 i art. 95 traktatu WE, zgodnie z którymi Komisja przedstawiła wniosek Parlamentowi (C6-0412/2008),

– uwzględniając komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego i Rady zatytułowany "Konsekwencje wejścia w życie traktatu lizbońskiego dla trwających międzyinstytucjonalnych procedur decyzyjnych" (COM(2009)0665) oraz addendum do niego (COM(2010)0147,

– uwzględniając art. 294 ust. 7 i art. 194 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

– uwzględniając opinię Komisji Prawnej w sprawie proponowanej podstawy prawnej,

– uwzględniając stanowisko Parlamentu przyjęte w pierwszym czytaniu(1),

– uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego z dnia 24 marca 2009 r.(2),

– po zasięgnięciu opinii Komitetu Regionów,

– uwzględniając art. 72 i 37 Regulaminu,

– uwzględniając zalecenie do drugiego czytania przedstawione przez Komisję Przemysłu, Badań Naukowych i Energii (A7-0128/2010),

1. zatwierdza stanowisko Rady;

2. zatwierdza wspólne oświadczenie Parlamentu, Rady i Komisji załączone do niniejszej rezolucji;

3. przyjmuje do wiadomości oświadczenia Komisji s załączone do niniejszej rezolucji;

4. twierdza, że akt zostaje przyjęty zgodnie ze stanowiskiem Rady;

5. zobowiązuje swojego przewodniczącego do podpisania aktu wraz z przewodniczącym Rady, zgodnie z art. 297 ust. 1 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej;

6. zobowiązuje sekretarza generalnego do podpisania aktu po stwierdzeniu należytego zakończenia wszystkich procedur oraz do zlecenia, w porozumieniu z sekretarzem generalnym Rady, publikacji aktu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej;

7. zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania stanowiska Parlamentu Radzie, Komisji i parlamentom krajowym.

______

(1) Teksty przyjęte z 5.5.2009, P6_TA(2009)0345.

(2) Dz.U. C 228 z 22.9.2009, s. 90.

ZAŁĄCZNIK 

Oświadczenia

w sprawie dyrektywy 2010/30/UE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 19 maja 2010 r. w sprawie wskazania, poprzez etykietowanie oraz standardowe informacje o produkcie, zużycia energii oraz innych zasobów przez produkty związane z energią (przekształcenie)

Oświadczenie Parlamentu Europejskiego, Rady i Komisji w sprawie art. 290 TFUE

"Parlament Europejski, Rada i Komisja oświadczają, że przepisy dyrektywy 2010/30/UE nie przesądzają o przyszłym stanowisku tych instytucji w odniesieniu do stosowania art. 290 TFUE lub poszczególnych aktów ustawodawczych zawierających takie przepisy."

Oświadczenie Komisji w sprawie niektórych przepisów dyrektywy 2010/30/UE

Art. 1 ust. 2

"Przy ustalaniu priorytetowego wykazu produktów związanych z energią, o którym mowa w motywie 7, Komisja zwraca należytą uwagę także na produkty budowlane związane z energią, uwzględniając w szczególności potencjalne oszczędności energii, które można uzyskać dzięki etykietowaniu takich produktów, w związku z faktem, że budynki odpowiadają za 40 % całkowitego zużycia energii w UE."

Art. 10

"Przy przygotowywaniu aktów delegowanych na mocy dyrektywy 2010/30/UE Komisja dba o niepowielanie przepisów i utrzymanie ogólnej spójności w prawodawstwie UE dotyczącym produktów."

Art. 10 ust. 4 lit. d)

Znacząca część produktów dla celów przeglądu klasyfikacji etykiet

"Komisja uznaje część produktów w dwóch najwyższych klasach efektywności energetycznej za znaczącą, jeżeli można oszacować, że

– albo liczba modeli dostępnych na rynku wewnętrznym o klasie A+++ lub A++ wynosi co najmniej około jednej trzeciej całkowitej liczby odpowiednich dostępnych modeli,

– albo udział w rocznej sprzedaży produktów na rynku wewnętrznym o klasie A+++ lub A++ wynosi co najmniej około jednej trzeciej,

– lub spełnione są oba powyższe warunki."

Oświadczenie Komisji w sprawie informacji dla konsumentów

"Komisja wspiera stosowanie instrumentów unijnych takich jak program Inteligentna Energia - Europa, wnosząc wkład w:

– inicjatywy mające na celu poszerzenie wiedzy użytkowników końcowych o zaletach etykietowania ekologicznego

– inicjatywy monitorujące rozwój rynku i rozwój techniczny wiodący do uzyskania bardziej energooszczędnych produktów, w szczególności poprzez określenie najbardziej oszczędnych modeli w poszczególnych grupach produktów oraz udostępnianie informacji wszystkim zainteresowanym stronom, takim jak organizacje konsumenckie i organizacje pozarządowe związane z przemysłem lub ochroną środowiska, aby docelowo rozpowszechnić je wśród konsumentów.

Monitorowanie mogłoby również służyć za wskaźnik dla celów przeglądu środków w zakresie etykietowania lub ekoprojektu na mocy dyrektyw 2010/30/UE i 2009/125/WE."

Oświadczenie Komisji w sprawie okresów spowolnienia prac

"Komisja Europejska przyjmuje do wiadomości, że - oprócz przypadków, w których akt ustawodawczy przewiduje tryb pilny - Parlament Europejski i Rada uważają, że notyfikowanie aktów delegowanych musi uwzględniać okresy spowolnienia prac instytucji (zima, lato i wybory europejskie), tak aby Parlament Europejski i Rada mogły wykonywać swoje prerogatywy w terminach przewidzianych w odnośnych aktach ustawodawczych, i jest gotowa działać w zgodzie z powyższym."

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.