Rezolucja Europejskiego Komitetu Regionów - Wniosek dotyczący Europejskiego Roku Młodzieży

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2022.97.7

Akt nienormatywny
Wersja od: 28 lutego 2022 r.

Rezolucja Europejskiego Komitetu Regionów - Wniosek dotyczący Europejskiego Roku Młodzieży
Dokument przedłożony przez grupy EPL, PES, Renew Europe, EKR, EA i Zieloni
(2022/C 97/02)

EUROPEJSKI KOMITET REGIONÓW,

- uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej dotyczący decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej w sprawie Europejskiego Roku Młodzieży 2022 1 ,

1. Z zadowoleniem przyjmuje wniosek Komisji Europejskiej dotyczący ogłoszenia roku 2022 Europejskim Rokiem Młodzieży i popiera ogólne cele wniosku, które mają zachęcić młodych ludzi do udziału w życiu demokratycznym i obywatelskim oraz wspomóc rozwój talentów, a także rozwój osobisty, społeczny i zawodowy młodzieży w bardziej ekologicznej, cyfrowej i sprzyjającej włączeniu społecznemu Unii.

2. Podkreśla, że Europejski Rok Młodzieży 2022 powinien być okazją do zachęcenia młodych ludzi do uczestnictwa w życiu demokratycznym z myślą o wzmocnieniu demokracji uczestniczącej i przedstawicielskiej, nie tylko poprzez informowanie ich o strategiach politycznych, które ich dotyczą, lecz także poprzez zaangażowanie młodzieży w opracowywanie tych strategii, kierowanie nimi i ich wdrażanie.

3. W tym celu zwraca uwagę na potrzebę zaangażowania młodych ludzi w proces decyzyjny na szczeblu unijnym, krajowym, regionalnym i lokalnym, również odnośnie do nurtów polityki związanych z transformacją ekologiczną i cyfrową, w przypadku których odczuwalne są różnice pokoleniowe. Szczególną uwagę należy zwrócić na szklany sufit, który utrudnia szeroki udział młodych ludzi w życiu politycznym; w tym kontekście podkreśla kluczową rolę władz lokalnych i regionalnych w propagowaniu uczestnictwa młodzieży w lokalnej demokracji lub wspieraniu lokalnych organizacji, rad i parlamentów młodzieżowych.

4. W tym względzie zaznacza, jak istotna jest Konferencja w sprawie przyszłości Europy jako sposób krzewienia tożsamości europejskiej i obywatelstwa w oparciu o wspólne wartości oraz zmniejszenia deficytu demokratycznego w UE. Apeluje do Parlamentu Europejskiego, Rady UE i Komisji Europejskiej, by zatroszczyły się o pełne uwzględnienie wkładu młodych ludzi, który wnoszą oni za pomocą różnych kanałów, takich jak Europejskie Spotkanie Młodzieży (EYE2021).

5. Uważa, że aby zapewnić długotrwałą spuściznę Europejskiego Roku Młodzieży i uznać międzysektorowy charakter polityki młodzieżowej, dodatkowym celem Roku powinno być włączenie perspektywy młodzieżowej do wszystkich obszarów polityki UE na szczeblu unijnym, krajowym, regionalnym i lokalnym.

6. Wyraża gotowość do dalszego wzmacniania programu dla młodych demokratycznie wybranych polityków (YEPs) w swych pracach, a także do dzielenia się najlepszymi przykładami tego programu z innymi zainteresowanymi stronami. W tym względzie zwraca uwagę, że dialogi lokalne KR-u są skuteczną metodą wzmacniania otwartej, dwustronnej komunikacji na temat programu politycznego UE z obywatelami, zwłaszcza młodymi ludźmi, oraz przedstawiania ich poglądów decydentom UE.

7. Z zadowoleniem przyjmuje wagę, jaką przykłada się do włączenia społecznego, i przyznaje, że cele Europejskiego Roku Młodzieży można osiągnąć wyłącznie z uwzględnieniem potrzeb i aspiracji wszystkich młodych ludzi, w całej ich różnorodności i z myślą o zapewnieniu równych szans. Dotyczy to również młodzieży z regionów wiejskich, peryferyjnych i słabiej rozwiniętych, a także grup zróżnicowanych społecznie lub słabszych, niezależnie od tego, czy jest to związane ze statusem społecznoekonomicznym, płcią, rasą, religią, orientacją seksualną, pochodzeniem lub niepełnosprawnością.

8. Uważa, że Rok nie powinien ograniczać się do udziału młodych ludzi z 27 państw członkowskich UE, lecz powinien obejmować również młodych migrantów i młodzież z krajów objętych procesem rozszerzenia.

9. Sądzi, że Europejski Rok powinien dać impuls do zwiększenia solidarności międzypokoleniowej na rzecz większej spójności społecznej, gospodarczej i terytorialnej oraz społeczeństw bardziej integracyjnych. W tym celu podkreśla nasilające się zmiany demograficzne, między którymi istnieją znaczne różnice terytorialne ze względu między innymi na drenaż i pozyskiwanie mózgów. Europejski Rok powinien dotyczyć bardzo istotnego wpływu tych zmian na młodzież, jeśli chodzi o solidarność międzypokoleniową i życie zawodowe, a także dysproporcje między obszarami miejskimi i wiejskimi.

10. Zwraca uwagę, że kryzys związany z COVID-19 spowodował znaczne komplikacje dla młodzieży w dziedzinie kształcenia, zatrudnienia, zdrowia psychicznego i dochodów finansowych. Apeluje, by Rok przyczynił się do wzmożenia wysiłków na rzecz rozwiązania problemu bezrobocia i niepewnych warunków pracy młodzieży, w tym bezpłatnych staży, oraz dostępu do mieszkań, a także do tworzenia dla nich nowych i godnych miejsc pracy, przy jednoczesnym rozwiązaniu kluczowej kwestii umiejętności dostosowanych do przyszłości.

11. Podkreśla znaczenie zaangażowania władz lokalnych i regionalnych, a także innych zainteresowanych stron, w tym sektora prywatnego i podmiotów trzeciego sektora, w realizację działań mających na celu zapewnienie integracji młodych ludzi na rynku pracy. Uważa, że systemy kształcenia i szkolenia powinny służyć lepszemu dopasowaniu kompetencji młodych ludzi do potrzeb rynku pracy, ułatwiając tym osobom zdobywanie umiejętności i środków potrzebnych do wzmocnienia ich pozycji oraz włączając ich w ten proces. Zaznacza, że należy to zagwarantować zwłaszcza na obszarach transgranicznych.

12. Wnosi, by zwrócono szczególną uwagę na przedsiębiorczość młodzieży, wspierając młode przedsiębiorczynie i przedsiębiorców, ze szczególnym uwzględnieniem małych i średnich przedsiębiorstw oraz przedsiębiorstw typu startup, między innymi poprzez ułatwienie dostępu do finansowania, gdyż często podmioty te napotykają trudności w tej dziedzinie. Należy zachęcać do podejmowania środków wspierających zatrudnianie młodzieży przez przedsiębiorstwa oraz do szkoleń. Przypomina o znaczeniu uczenia od najmłodszych lat przedsiębiorczości, innowacyjności, krytycznego myślenia, podejmowania decyzji, tolerancji na niepewność, przywództwa, współpracy, akceptacji sukcesu i porażki, a także innych wartości i umiejętności.

13. Oczekuje, że Europejski Rok stanie się kamieniem milowym w realizacji celu określonego w Planie działania na rzecz Europejskiego filaru praw socjalnych, którym jest zmniejszenie liczby dzieci zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym o 5 mln do 2030 r., oraz pobudzi wdrażanie europejskiej gwarancji dla dzieci, dzięki której państwa członkowskie gwarantują skuteczny i bezpłatny dostęp do wczesnej edukacji i opieki nad dzieckiem, kształcenia i zajęć w szkole, przynajmniej jednego zdrowego posiłku w każdym dniu nauki szkolnej, opieki zdrowotnej, zdrowego wyżywienia i odpowiedniego mieszkania.

14. Zwraca uwagę na ogromne znaczenie europejskich inwestycji w kształcenie i kulturę, a także w edukację obywatelską i umiejętność korzystania z mediów, gdyż ta ostatnia ma kluczowe znaczenie dla umożliwienia młodym ludziom bezpiecznego czerpania informacji z mediów społecznościowych i nie tylko, a także dla opierania się dezinformacji. W związku z powyższym konieczne jest również inwestowanie na poziomie europejskim w badania naukowe prowadzone przez młodzież.

15. Potwierdza swą gotowość, by - w następstwie Europejskiego Roku Kolei - współpracować z Komisją Europejską w celu dalszego rozwijania inicjatywy DiscoverEU i uczynienia jej bardziej włączającą pod względem geograficznym, a także, by wspierać programy regionalne inspirowane DiscoverEU i powiązać je z wydarzeniami i możliwościami kulturalnymi oferowanymi w europejskich miastach i regionach.

16. Przyjmuje z zadowoleniem zobowiązanie Komisji Europejskiej do prowadzenia badań i analiz na temat sytuacji młodych ludzi w UE. Zaznacza, że wysiłki te powinny zmierzać do rozwiązania problemu braku dostępnych danych na temat młodzieży na szczeblu lokalnym i regionalnym, co stanowi istotne wyzwanie z punktu widzenia zdolności władz lokalnych i regionalnych do właściwego opracowywania i wdrażania skutecznej, dostosowanej do potrzeb i konkretnego obszaru polityki młodzieżowej.

17. Z zadowoleniem przyjmuje propozycję posiedzeń z udziałem wyznaczonych przez państwa członkowskie koordynatorów krajowych w celu zorganizowania obchodów Europejskiego Roku Młodzieży i proponuje, że będzie w nich uczestniczyć jako obserwator.

18. Odnosi się pozytywnie do zaleceń w sprawie Europejskiego Roku Młodzieży sporządzonych przez młodych demokratycznie wybranych polityków KR-u i zachęca Komisję Europejską do jak największego ich uwzględnienia podczas projektowania i wdrażania etapów działań i inicjatyw w ramach Roku.

19. Dostrzega, że nagroda "Europejska Stolica Młodzieży" jest inicjatywą wzmacniającą pozycję młodzieży, w pełni uwzględniającą jej rolę i uświadamiającą jej potrzeby i aspiracje na szczeblu europejskim i lokalnym. Dlatego też jest zdania, że należy dążyć do komplementarności między Europejską Stolicą Młodzieży a Europejskim Rokiem Młodzieży w celu zwiększenia ich wzajemnej skuteczności i zasięgu.

20. Podkreśla, że przydział środków budżetowych Komisji Europejskiej na Europejski Rok Młodzieży 2022 powinien obejmować znaczne zobowiązanie z programów UE wykraczających poza program Erasmus+ i Europejski Korpus Solidarności, nie narażając na szwank realizacji istniejących projektów. Ponadto władze lokalne i regionalne powinny mieć dostęp do możliwości finansowania projektów mających na celu wspieranie lokalnych inicjatyw młodzieżowych w 2022 r. i późniejszym okresie.

21. Wzywa Parlament Europejski i Radę Unii Europejskiej do szybkiego osiągnięcia porozumienia w sprawie Europejskiego Roku Młodzieży, aby umożliwić rozpoczęcie realizacji działań od stycznia 2022 r.

22. Zobowiązuje swego przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji Komisji Europejskiej, Parlamentowi Europejskiemu, słoweńskiej, francuskiej i czeskiej prezydencji w Radzie UE oraz przewodniczącemu Rady Europejskiej.

Bruksela, dnia 2 grudnia 2021 r.
Apostolos TZITZIKOSTAS
Przewodniczący
Europejskiego Komitetu Regionów
1 COM(2021) 634 final.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.