Rezolucja Europejskiego Komitetu Regionów - Europejski Rok Dziedzictwa Kulturowego 2018.
Dz.U.UE.C.2017.88.7
Akt nienormatywnyRezolucja Europejskiego Komitetu Regionów - Europejski Rok Dziedzictwa Kulturowego 2018
(Dz.U.UE C z dnia 21 marca 2017 r.)
EUROPEJSKI KOMITET REGIONÓW (KR)
Wniosek dotyczący decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie Europejskiego Roku Dziedzictwa Kulturowego
Poprawka 1
Motyw 0
Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską | Poprawka KR-u |
Unia Europejska przyczynia się do ochrony i rozwijania niepodzielnych, powszechnych wartości godności osoby ludzkiej, wolności, równości i solidarności, z poszanowaniem różnorodności kultur, języków i tradycji narodów Europy, co zapisano w Karcie praw podstawowych Unii Europejskiej. |
Uzasadnienie
Nie wymaga uzasadnienia.
Poprawka 2
Motyw 4
Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską | Poprawka KR-u |
Jak podkreśliła Komisja Europejska w swoim komunikacie "Ku zintegrowanemu podejściu do dziedzictwa kulturowego w Europie" (8), dziedzictwo kulturowe należy traktować jako wspólny zasób i wspólne dobro, które zostało nam powierzone dla przyszłych pokoleń i którego ochrona jest wspólnym obowiązkiem wszystkich zainteresowanych. _________ (8) Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów z dnia 22 lipca 2014 r. "Ku zintegrowanemu podejściu do dziedzictwa kulturowego w Europie", COM (2014) 477 final. | Jak podkreśliła Komisja Europejska w swoim komunikacie "Ku zintegrowanemu podejściu do dziedzictwa kulturowego w Europie" (8), dziedzictwo kulturowe należy traktować jako wspólny zasób i wspólne dobro, które zostało nam powierzone dla przyszłych pokoleń i którego ochrona jest wspólnym obowiązkiem wszystkich zainteresowanych. W związku z tym art. 36 TFUE nie wyklucza zakazów lub ograniczeń przywozowych, wywozowych lub tranzytowych uzasadnionych względami ochrony narodowych dóbr kultury o wartości artystycznej, historycznej lub archeologicznej. _________ (8) Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów z dnia 22 lipca 2014 r. "Ku zintegrowanemu podejściu do dziedzictwa kulturowego w Europie", COM (2014) 477 final. |
Uzasadnienie
Istotne jest przypomnienie, że dobra należące do narodowych skarbów kultury są wyłączone z zakresu zastosowania przepisów UE dotyczących swobodnego przepływu towarów.
Poprawka 3
Motyw 11
Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską | Poprawka KR-u |
Dziedzictwo kulturowe może odegrać istotną rolę jako spoiwo społeczeństw w czasie, gdy rośnie różnorodność kulturowa europejskich narodów. Nowe partycypacyjne i międzykulturowe podejście do polityki i inicjatyw edukacyjnych w obszarze dziedzictwa, przewidujące godne traktowanie dziedzictwa kulturowego wszystkich kultur, może zwiększyć zaufanie, wzajemne poszanowanie i spójność społeczną. | Dziedzictwo kulturowe może odegrać istotną rolę jako spoiwo społeczeństw w czasie, gdy rośnie różnorodność kulturowa europejskich narodów.Miejsca, którym przyznano znak dziedzictwa europejskiego, mają istotny europejski wymiar, gdyż zostały wybrane ze względu na swą rolę w europejskiej historii. Jako takie symbolizują europejskie ideały, wartości, historię i integrację, a także zbliżają Unię Europejską do obywateli. Wraz z Europejskimi Stolicami Kultury zwiększają poczucie przynależności europejskich obywateli do wspólnego obszaru kulturowego. Dlatego też trzeba dążyć do komplementarności z Europejskim Rokiem Dziedzictwa Kulturowego. Nowe partycypacyjne i międzykulturowe podejście do polityki i inicjatyw edukacyjnych w obszarze dziedzictwa, przewidujące godne traktowanie dziedzictwa kulturowego wszystkich kultur, z poszanowaniem wolności sztuki zgodnie z art. 13 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej, może zwiększyć zaufanie, wzajemne poszanowanie i spójność społeczną. |
Uzasadnienie
Zarówno znak dziedzictwa europejskiego, jak i Europejskie Stolice Kultury są istotnymi narzędziami propagowania dziedzictwa kulturowego na szczeblu lokalnym i regionalnym, co powinno zostać odpowiednio uznane w decyzji. To samo dotyczy wolności sztuki, co jest podstawą europejskiej kreatywności.
Poprawka 4
art. 2 ust. 2 lit. k)
Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską | Poprawka KR-u |
budowanie synergii między Unią a państwami członkowskimi, między innymi przez wzmocnienie inicjatyw w zakresie zwalczenia nielegalnego handlu dobrami kultury. | budowanie synergii między Unią a państwami członkowskimi, między innymi przez wzmocnienie inicjatyw w zakresie zwalczenia nieuprawnionych wykopalisk i nielegalnego handlu dobrami kultury. |
Uzasadnienie
Dewastacja stanowisk archeologicznych spowodowana nielegalnymi wykopaliskami ma trudne do oszacowania konsekwencje dla europejskiego dziedzictwa kulturowego.
Poprawka 5
art. 4
Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską | Poprawka KR-u |
Koordynacja na poziomie krajowym Każde państwo członkowskie powołuje krajowego koordynatora odpowiedzialnego za uczestnictwo danego państwa członkowskiego w Europejskim Roku. Koordynator zapewnia koordynację odpowiednich działań na szczeblu krajowym. | Koordynacja na poziomie państwa członkowskiego Każde państwo członkowskie powołuje koordynatora odpowiedzialnego za uczestnictwo danego państwa członkowskiego w Europejskim Roku, z pełnym poszanowaniem uprawnień przyznanych krajowym, regionalnym i lokalnym szczeblom sprawowania rządów. Koordynator zapewnia koordynację odpowiednich działań na szczeblu państwa członkowskiego. |
Uzasadnienie
Przy powoływaniu koordynatorów państw członkowskich konieczne jest pełne uwzględnienie struktur państwa federalnego i szczebli niższych niż krajowy.
Bruksela, dnia 12 października 2016 r.
Przewodniczący Europejskiego Komitetu Regionów | |
Markku MARKKULA |
© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.