Rezolucja 2023/1935 zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Agencji Unii Europejskiej ds. Współpracy Organów Ścigania (Europol) za rok budżetowy 2021

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2023.242.443

Akt nienormatywny
Wersja od: 29 września 2023 r.

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2023/1935
z dnia 10 maja 2023 r.
zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Agencji Unii Europejskiej ds. Współpracy Organów Ścigania (Europol) za rok budżetowy
2021

PARLAMENT EUROPEJSKI,

- uwzględniając swoją decyzję w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Agencji Unii Europejskiej ds. Współpracy Organów Ścigania (Europol) za rok budżetowy 2021,

- uwzględniając art. 100 Regulaminu i załącznik V do Regulaminu,

- uwzględniając opinię przedstawioną przez Komisję Wolności Obywatelskich, Sprawiedliwości i Spraw Wewnętrznych,

- uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A9-0138/2023),

A. mając na uwadze, że zgodnie z zestawieniem dochodów i wydatków Agencji Unii Europejskiej ds. Współpracy Organów Ścigania (Europol) 1  jej ostateczny budżet na rok budżetowy 2021 wyniósł 178 310 917 EUR, co stanowi wzrost o 12,41 % w porównaniu z 2020 r.; mając na uwadze, że budżet Agencji pochodzi głównie z budżetu Unii;

B. mając na uwadze, że w swoim sprawozdaniu dotyczącym rocznego sprawozdania finansowego Agencji za rok budżetowy 2021 (zwanym dalej "sprawozdaniem Trybunału") Trybunał Obrachunkowy (zwany dalej "Trybunałem") stwierdza, iż uzyskał wystarczającą pewność, że roczne sprawozdanie finansowe Agencji jest wiarygodne oraz że operacje leżące u jego podstaw są zgodne z prawem i prawidłowe;

Zarządzanie budżetem i finansami

1. zauważa z zadowoleniem, że wysiłki związane z monitorowaniem budżetu w roku budżetowym 2021 doprowadziły do osiągnięcia wskaźnika wykonania budżetu w wysokości 98,72 %, co oznacza spadek o 0,72 % w porównaniu z rokiem 2020; zwraca uwagę, że wskaźnik wykonania środków na płatności wyniósł 83,51 %, co oznacza spadek o 1,58 % w porównaniu z rokiem 2020;

2. zauważa z niepokojem, że nadal aktualna jest uwaga Trybunału, w której podkreślono, że Agencja stoi przed wyzwaniami związanymi z opóźnieniami w płatnościach; podziela opinię Trybunału, zgodnie z którą to powtarzające się niedociągnięcie naraża Agencję na ryzyko utraty reputacji; odnotowuje wysiłki Agencji na rzecz zmniejszenia jej opóźnień w płatnościach; wyraża uznanie dla faktu, że w 2021 r. wskaźnik opóźnień w płatnościach wyniósł 7,8 % w porównaniu z 32,8 % w 2020 r.; z zadowoleniem przyjmuje zobowiązanie Agencji do osiągnięcia maksymalnie 5 % opóźnień w płatnościach w 2022 r., w tym przez monitorowanie wskaźnika efektywności w ujęciu miesięcznym i inne działania zaradcze; zauważa, że środki związane z obecnym budżetem przeniesione z 2021 r. na 2022 r. są stosunkowo wysokie i wynoszą 15,20 %, czyli 25,7 mln EUR; wzywa Agencję do kontynuowania wysiłków i zajęcia się tą kwestią w pełnej zgodności z zasadą jednoroczności;

Wyniki działalności

3. z zadowoleniem zauważa, że Agencja stosuje niektóre kluczowe wskaźniki skuteczności działania do oceny wartości dodanej wynikającej z jej działalności oraz inne środki do usprawnienia zarządzania budżetem; zauważa, że w 2021 r. Agencja monitorowała łącznie 44 instytucjonalne wskaźniki skuteczności działania, z których 33 osiągnęło lub przekroczyło ustalone cele;

4. pochwala postępy poczynione przez Agencję w realizacji jej pięciu wieloletnich priorytetów strategicznych określonych w strategii Europolu 2020+; odnotowuje w szczególności utworzenie biura SIRENE, udostępnienie portalu analizy danych na potrzeby analizy operacyjnej, obejmującego nowe funkcje mające na celu zwiększenie ochrony danych już w fazie projektowania oraz regularne wspieranie przez Agencję czterech głównych innowacyjnych projektów w ramach programu "Horyzont 2020"; odnotowuje ponadto zatwierdzenie w 2021 r. planu wdrożenia strategii Agencji w zakresie zarządzania informacjami, która ma na celu osiągnięcie ośmiu celów strategicznych przez działania i zadania, które będą regularnie monitorowane i regularnie zgłaszane przez nowo utworzoną jednostkę ds. zarządzania informacjami;

5. podkreśla, że w 2021 r. liczba operacji wyniosła 2 519, tj. o 9 % więcej niż w 2020 r.; podkreśla ponadto wyjątkowe wyniki w kilku obszarach, takich jak korzystanie z EIS (systemu informacyjnego Europolu) i QUEST (Kwerendy w systemach Europolu), w których w 2021 r. zarejestrowano ponad 12 mln wyszukiwań, co stanowi wzrost o 20 % w porównaniu z 2020 r.; odnotowuje pozytywne oceny wyrażone przez użytkowników w 2021 r. przy okazji badań satysfakcji użytkowników przeprowadzonych przez Agencję w odniesieniu do jej kilku działań;

6. z zadowoleniem przyjmuje fakt, że w 2021 r. Europejskie Centrum ds. Zwalczania Terroryzmu (ECTC) wsparło łącznie 1 010 operacji w dziedzinie zwalczania terroryzmu, co znacznie przekracza roczny cel wyznaczony na 650; zauważa, że w kontekście umowy w sprawie programu śledzenia środków finansowych należących do terrorystów zawartej ze Stanami Zjednoczonymi w 2021 r. Unia zwróciła się o 104 przeszukania w porównaniu z 174 takimi wnioskami w poprzednim roku;

7. z zadowoleniem przyjmuje działania Agencji w ramach Partnerstwa dla Bałkanów Zachodnich przeciwko przestępczości i terroryzmowi, w szczególności pierwsze warsztaty poświęcone analizie operacyjnych potrzeb szkoleniowych, które odbyły się w Sarajewie, a następnie regionalne szkolenie poświęcone zwalczaniu finansowania terroryzmu w Budapeszcie, a także kilka warsztatów i seminariów internetowych;

8. z zadowoleniem przyjmuje inicjatywy transgraniczne w dziedzinie zwalczania terroryzmu, a mianowicie inicjatywy z krajami Bałkanów Zachodnich, krajami Bliskiego Wschodu i Afryki Północnej oraz Turcją; odnotowuje w szczególności posiedzenia ECTC organizowane przez Dyrekcję Generalną Komisji ds. Migracji i Spraw Wewnętrznych ze wszystkimi partnerami z Bałkanów Zachodnich, aby omówić postępy i sprawozdania z realizacji wspólnego planu działania dla Bałkanów Zachodnich w zakresie zwalczania terroryzmu; odnotowuje udział ECTC w kilku warsztatach, konferencjach i spotkaniach organizowanych przez delegacje z Europejskiej Służby Działań Zewnętrznych w regionie Bliskiego Wschodu i Afryki Północnej, Radę Arabskich Ministerstw Spraw Wewnętrznych oraz w projekcie dotyczącym zwalczania terroryzmu w regionie Bliskiego Wschodu i Afryki Północnej; zachęca Agencję do kontynuowania współpracy transgranicznej z państwami trzecimi w dziedzinie zwalczania terroryzmu;

9. zauważa z zadowoleniem, że Agencja dąży do ścisłej współpracy z innymi organami Unii i organizacjami międzynarodowymi w celu zagwarantowania bezpieczeństwa wszystkim obywatelom Unii; z zadowoleniem przyjmuje współpracę Agencji z Europejskim Urzędem ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF) w ramach operacji Sentinel, do której dołączył OLAF, z Prokuraturą Europejską w ramach operacji Sentinel przeciwko nadużyciom finansowym związanym z unijnymi środkami na odbudowę po pandemii COVID-19 oraz z Agencją Unii Europejskiej ds. Szkolenia w Dziedzinie Ścigania (CEPOL) na różne sposoby, np. przez sesje szkoleniowe i konferencje; wzywa Agencję, aby nadal rozwijała silne więzi z innymi właściwymi instytucjami Unii; zachęca Agencję, by w przypadku pokrywających się zadań zbadała możliwości wspólnego wykorzystywania zarówno zasobów, jak i personelu z innymi agencjami prowadzącymi podobne działania, a zwłaszcza z CEPOL-em;

10. z zadowoleniem przyjmuje utworzenie sieci ekspertów Europolu ds. ochrony danych, wykorzystywanej jako kanał prezentacji projektów, najlepszych praktyk i wydarzeń związanych z ochroną danych w kontekście egzekwowania prawa;

11. odnotowuje współpracę między Agencją a Europejskim Inspektorem Ochrony Danych (EIOD) w 2021 r., wraz z intensyfikacją działań dotyczących uprzednich konsultacji zgodnie z wymogami art. 39 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/794 2  w sprawie Europolu; zauważa ponadto, że wszystkie działania (z wyjątkiem jednego oczekującego na wdrożenie techniczne) zawarte w planie działania przygotowanym przez Agencję w następstwie decyzji EIOD z 18 września 2020 r. dotyczącej przetwarzania dużych i złożonych zbiorów danych zostały w pełni wdrożone i ocenione; zauważa ponadto, że - zgodnie z szacunkami - 25 pracowników, reprezentujących 3 % siły roboczej Agencji, jest zaangażowanych w działania związane z nadzorem nad ochroną danych i z zapewnianiem ochrony danych; zauważa jednak, że we wrześniu 2022 r. EIOD zwrócił się do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) o unieważnienie dwóch przepisów zmienionego rozporządzenia w sprawie Europolu; z zadowoleniem przyjmuje działania podjęte przez państwa członkowskie, partnerów współpracy operacyjnej i Agencję w odpowiedzi na wniosek EIOD do TSUE o unieważnienie dwóch przepisów, ponieważ nie złożono żadnych wniosków dotyczących tych artykułów, a wszystkie dane przekazane przed wejściem w życie zmienionego rozporządzenia w sprawie Europolu zostały w międzyczasie przypisane do kategorii osób, których dane dotyczą;

12. jest zaniepokojony zwłaszcza jedną indywidualną skargą skierowaną do EIOD, wniesioną przeciwko Agencji w związku z odmową udzielenia dostępu do danych osobowych; zauważa, że EIOD wydał decyzję nakazującą Agencji zastosowanie się do wniosku osoby, której dane dotyczą, dwa lata po wniesieniu skargi w następstwie wymian między EIOD a Agencją; wzywa Agencję, aby poinformowała organ udzielający absolutorium o postępach w tej sytuacji oraz aby w pełni wywiązała się ze swoich zobowiązań dotyczących ochrony danych osobowych;

13. z zadowoleniem przyjmuje podpisanie protokołu ustaleń z Agencją Praw Podstawowych; protokół ten przyczyni się do zapewnienia przestrzegania przez Agencję praw podstawowych;

Polityka kadrowa

14. zauważa z zadowoleniem, że 31 grudnia 2021 r. plan zatrudnienia zrealizowano w 99,80 % - przyjęto 614 pracowników na czas określony, podczas gdy budżet Unii przewidywał 615 stanowisk dla tej kategorii pracowników (tak samo jak w 2020 r.); zauważa ponadto, że w 2021 r. Agencja zatrudniała również 214 pracowników kontraktowych i 59 oddelegowanych ekspertów krajowych, przy czym dla tych kategorii pracowników zatwierdzono odpowiednio 235 i 71 stanowisk; zauważa, że Agencja rozróżnia cztery kategorie oddelegowanych ekspertów krajowych, przy czym trzy kategorie nie przysparzają budżetowi Agencji żadnych kosztów lub koszty te są ograniczone i reprezentują kolejne 91 osoby, co oznacza, że całkowita liczba oddelegowanych ekspertów krajowych wynosiła 150 w 2021 r.;

15. pochwala niski wskaźnik wakatów w Agencji wynoszący 0,2 % w 2021 r., znacznie poniżej rocznego celu, jakim jest maksymalny wskaźnik wakatów wynoszący 2 %, a także spadek wskaźnika rotacji z 10,9 % w 2020 r. do 6,9 % w 2021 r.; zauważa ponadto, że Agencja regularnie monitoruje te wskaźniki pod kątem celów rocznych; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Agencja przyjęła szereg środków, aby zapobiec wysokiej rotacji, takich jak możliwość wewnętrznego awansu zawodowego, elastyczny system pracy lub możliwości szkolenia i rozwoju; przyznaje jednak, że w przypadku niektórych wybranych stanowisk w głównym obszarze pracy organów ścigania maksymalny okres trwania umowy wynosi 9 lat;

16. odnotowuje zgłoszony podział płci w 2021 r. wśród kadry kierowniczej wyższego i średniego szczebla, gdzie 83 % stanowili mężczyźni (29 mężczyzn i 6 kobiet), w zarządzie, gdzie 79 % stanowili mężczyźni (44 mężczyzn i 12 kobiet), oraz wśród pracowników, gdzie 65 % to mężczyźni (541 mężczyzn i 288 kobiety); jest zaniepokojony spadkiem odsetka kobiet na stanowiskach kierowniczych - 17 % w 2021 r. w porównaniu z 21 % w 2020 r.; przyznaje, że odpowiedzialność za zapewnienie równowagi płci w zarządzie spoczywa na państwach członkowskich; ponawia apel do Agencji i państw członkowskich o zapewnienie w przyszłości bardziej równego podziału płci na szczeblu zarządu, kierownictwa Agencji i wśród personelu; przypomina również o znaczeniu wyważonej reprezentacji geograficznej wśród kadry kierowniczej i personelu Agencji;

17. odnotowuje odpowiedź Agencji, że w 2021 r. przeprowadzono jedno dochodzenie administracyjne w sprawie zarzutów molestowania w odniesieniu do związanej z pracą sytuacji konfliktowej; zauważa ponadto, że dochodzenie administracyjne zostało zakończone w czerwcu 2022 r. i do czasu, kiedy organ udzielający absolutorium otrzymał odpowiedź Agencji 16 września 2022 r., nie podjęto w tej sprawie żadnej decyzji; wzywa Agencję, aby na bieżąco informowała organ udzielający absolutorium o działaniach następczych podejmowanych w tej sprawie; zauważa ponadto, że w 2021 r. nie wszczęto na drodze sądowej żadnych spraw dotyczących molestowania w odniesieniu do pracowników Agencji;

18. wyraża zaniepokojenie 8 przypadkami wypalenia zawodowego zgłoszonymi przez Agencję w 2021 r.; przypomina jednak, że stanowi to mniej niż 1 % całkowitej liczby pracowników Agencji; zauważa z uznaniem, że Agencja podjęła szereg działań zapobiegawczych, w tym doradztwo w zakresie zdrowia i stylu życia w miejscu pracy, dostępność lekarzy w niepełnym wymiarze godzin, badania psychologiczne, opcje elastycznego czasu pracy lub specjalne spotkania dotyczące dobrego samopoczucia pracowników;

19. z zadowoleniem przyjmuje zatwierdzenie strategii Agencji w zakresie praw człowieka 2020+ oraz strategii na rzecz różnorodności i włączenia społecznego; ponadto z zadowoleniem przyjmuje audyty dotyczące różnorodności, równości i włączenia społecznego oraz przegląd zasad etycznych Agencji, przeprowadzone w 2021 r. przez jednostkę audytu wewnętrznego; pochwala pozytywne wnioski z tych audytów;

20. zauważa z uznaniem, że po udostępnieniu wszystkim pracownikom Agencji systemu zarządzania zasobami ludzkimi SYSPER Agencja wdrożyła podstawowy zestaw modułów, a także większość modułów opcjonalnych; odnotowuje, że wdrażanie kolejnych modułów jest w toku; wzywa Agencję do dalszej cyfryzacji systemu zarządzania zasobami ludzkimi;

Zamówienia publiczne

21. zauważa, że w 2021 r. realizacja rocznego planu zamówień Agencji wyniosła 79 %, uwzględniając 10 postępowań o udzielenie zamówienia dotyczących zamówień o wartości powyżej 15 000 EUR o łącznej wartości 58 314 000 EUR; zauważa z dużym zaniepokojeniem, że jedna umowa o wartości 405 000 EUR została zawarta w ramach procedury negocjacyjnej bez uprzedniej publikacji ogłoszenia o zamówieniu; wzywa Agencję do pełnego przestrzegania przy publikacji ogłoszeń o zamówieniach wszystkich przepisów dotyczących progów;

22. z zadowoleniem przyjmuje fakt, że cyfryzacja procedur udzielania zamówień publicznych jest częścią polityki Agencji w zakresie zamówień publicznych i strategii jednostki finansowej; zauważa z zadowoleniem, że Agencja korzysta z narzędzi e-zamówień, takich jak eNotices, eSubmission i eTendering, które od 2022 r. mają również zastosowanie do procedur o średniej wartości; z zadowoleniem zauważa, że Agencja jest w trakcie wdrażania narzędzia zarządzania zamówieniami publicznymi, które ma zostać wdrożone od stycznia 2023 r.; zachęca Agencję do dalszej cyfryzacji procedur udzielania zamówień i do informowania organu udzielającego absolutorium o postępach w tym zakresie;

23. z zadowoleniem przyjmuje udział Agencji w 16 międzyinstytucjonalnych postępowaniach o udzielenie zamówienia organizowanych przez inne instytucje zamawiające; zachęca Agencję do dalszego uczestnictwa w takich postępowaniach, aby zwiększyć efektywność i osiągnąć korzyści skali;

24. wyraża uznanie dla faktu, że zgodnie ze sprawozdaniem Trybunału w obszarze zamówień publicznych i zarządzania umowami wszystkie działania następcze dotyczące uwag Trybunału z poprzednich lat zostały zakończone;

Zapobieganie konfliktom interesów i zarządzanie nimi oraz przejrzystość

25. odnotowuje istniejące środki i aktualnie prowadzone działania Agencji mające zapewnić przejrzystość, zapobiegać konfliktom interesów i zarządzać nimi, chronić sygnalistów oraz zwalczać molestowanie; z zadowoleniem odnotowuje, że deklaracje interesów oraz życiorysy członków zarządu i kierownictwa wyższego szczebla są publikowane na stronie internetowej Agencji; wyraża uznanie dla Agencji w szczególności za to, że znajduje się wśród dziewięciu agencji, które wprowadziły własne przepisy wewnętrzne w celu rozwiązania problemu braku w prawie Unii przepisów regulujących działalność członków zarządów agencji, wykraczając tym samym poza minimalne wymogi prawne przy rozwiązywaniu potencjalnych sytuacji związanych z efektem "drzwi obrotowych";

26. zauważa, że w latach 2019-2021 w dwóch przypadkach Agencja przeprowadzała ocenę, czy wystąpił ewentualny konflikt interesów w związku podjęciem przez pracownika wyższego szczebla pracy poza Agencją; z zaniepokojeniem odnotowuje ustalenie Trybunału, zgodnie z którym w jednym z tych przypadków Agencja nie wydała decyzji w terminie przewidzianym w art. 16 regulaminu pracowniczego, a tym samym faktycznie upoważniła daną osobę do podjęcia nowej pracy bez żadnych ograniczeń; odnotowuje odpowiedź Agencji, zgodnie z którą przeprowadzona ex post ocena potwierdziła, że nie doszło do konfliktu interesów; wzywa jednak Agencję do przestrzegania wszystkich przepisów regulaminu pracowniczego oraz do kompleksowego i skutecznego stosowania przepisów mających zastosowanie do potencjalnych sytuacji związanych z efektem "drzwi obrotowych" i wynikającego z nich ryzyka konfliktu interesów;

27. odnotowuje sprawozdania dotyczące współpracy między Agencją a Fronteksem w dziedzinie operacji straży granicznej, w szczególności w kontekście ustaleń dotyczących programu Fronteksu "Przetwarzanie danych osobowych do celów analizy ryzyka"; przypomina, że współpraca między Agencją a innymi agencjami WSiSW powinna być w pełni przejrzysta i podlegać odpowiednim ramom nadzoru i rozliczalności; wzywa Agencję do podjęcia środków, aby zapewnić pełną zgodność z unijnymi przepisami dotyczącymi przejrzystości, a także z prawami podstawowymi, zwłaszcza standardami ochrony danych i rozliczalnością, w tym podczas współpracy z innymi agencjami i partnerami WSiSW; uważa, że ujawnianie spotkań i interakcji między Agencją a stronami trzecimi, o ile jest to możliwe bez szkody dla ich działalności operacyjnej, przyczynia się do zapewnienia przejrzystości; z zadowoleniem przyjmuje szybkie mianowanie urzędnika Agencji ds. praw podstawowych; stanowisko to wprowadzono rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/991 3 , które zmieniło rozporządzenie w sprawie Europolu i weszło w życie 28 czerwca 2022 r.;

Mechanizmy kontroli wewnętrznej

28. zauważa, że Służba Audytu Wewnętrznego Komisji zakończyła audyt dotyczący zarządzania umowami przez Agencję i wydała cztery zalecenia oznaczone jako "ważne"; wzywa Agencję, aby podjęła stosowne działania i wprowadziła te zalecenia w życie; wzywa Agencję, by w pełni wdrożyła wszystkie nieuwzględnione zalecenia oznaczone jako "ważne" wydane przez Służbę Audytu Wewnętrznego w ramach poprzednich audytów dotyczących zarządzania zasobami ludzkimi, etyki i bezpieczeństwa informatycznego oraz aby informowała organ udzielający absolutorium o postępach poczynionych w tym zakresie;

29. zauważa, że elementy ram kontroli wewnętrznej Agencji były obecne i funkcjonowały w sposób zintegrowany w całej Agencji oraz że system kontroli wewnętrznej skutecznie ograniczył do akceptowalnego poziomu ryzyko nieosiągnię- cia rocznych i wieloletnich celów Agencji w zakresie operacji, sprawozdawczości i zgodności; odnotowuje znaczne postępy poczynione przez Agencję w odniesieniu do działań następczych w związku z zaleceniami z audytu jednostki audytu wewnętrznego, przy czym wskaźnik wykonania wszystkich kluczowych i bardzo ważnych zaleceń wydanych od 2015 r. (ogółem 381 zaleceń) i przewidzianych do ukończenia w 2021 r. wyniósł 87 %;

30. zauważa, że w 2021 r. jednostka audytu wewnętrznego zakończyła również trzy zadania kontrolne dotyczące całodobowego wsparcia operacyjnego Agencji, walidacji praw dostępu użytkowników przyznanych w systemie ABAC oraz działań Agencji w zakresie analizy kryminalistycznej dokumentów, wydając 32 zalecenia, z których dwa oznaczono jako "krytyczne", a dwa jako "bardzo ważne"; z zaniepokojeniem odnotowuje przeprowadzony przez jednostkę audytu wewnętrznego audyt zarządzania aktywami Agencji, obejmujący 39 zaleceń, z których 5 oznaczono jako "krytyczne", a 15 jako "bardzo ważne"; wzywa Agencję, aby wdrożyła w ustalonym terminie zalecenia jednostki audytu wewnętrznego oraz aby informowała organ udzielający absolutorium o postępach poczynionych w tej sprawie;

31. odnotowuje cztery zalecenia Trybunału przedstawione przez Trybunał w sprawozdaniu specjalnym z 2021 r. w sprawie skuteczności wsparcia Agencji dla państw członkowskich w zwalczaniu przemytu migrantów; wzywa Agencję, aby wdrożyła w ustalonym terminie zalecenia Trybunału oraz aby informowała organ udzielający absolutorium o postępach poczynionych w tym zakresie;

Cyfryzacja i transformacja ekologiczna

32. odnotowuje różne zmiany w dziedzinie technologii informacyjno-komunikacyjnych Agencji w 2021 r. w obszarach wymiany informacji, wyszukiwania, kontroli krzyżowych i zarządzania danymi oraz akredytacji systemów informacyjnych; odnotowuje ponadto postępy Agencji na drodze do interoperacyjności Unii i dostępu do wielkoskalowych unijnych systemów informatycznych, środki podjęte w celu zwiększenia cyberbezpieczeństwa Agencji oraz inne inicjatywy, takie jak zatwierdzenie strategii Agencji dotyczącej chmury hybrydowej, wybór narzędzia rozpoznawania twarzy za pomocą technologii biometrycznej oraz wprowadzenia narzędzia do składania podpisu elektronicznego na dokumentach wewnętrznych;

33. zauważa z zaniepokojeniem, że w 2021 r. publiczna strona internetowa Agencji doświadczyła dwóch rozproszonych cyberataków typu "odmowa usługi"; zauważa z zadowoleniem, że ataki te spowodowały jedynie minimalne zakłócenia;

34. zachęca Agencję do ścisłej współpracy z Agencją Unii Europejskiej ds. Cyberbezpieczeństwa i zespołem reagowania na incydenty komputerowe w instytucjach, organach i agencjach Unii, a także do przeprowadzania regularnej oceny ryzyka w zakresie infrastruktury informatycznej oraz zapewnienia, by regularnie przeprowadzano regularne audyty i testy jej cyberbezpieczeństwa; sugeruje, aby Agencja proponowała wszystkim swoim pracownikom regularnie aktualizowane programy szkoleniowe dotyczące cyberbezpieczeństwa;

35. wyraża uznanie dla Agencji za otrzymanie w 2021 r. certyfikatów EMAS i ISO 14001:2015; z zadowoleniem przyjmuje wysiłki Agencji na rzecz ograniczenia lub zrównoważenia emisji CO2, począwszy od zakupu energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych w 100 % po środki służące podnoszeniu świadomości wśród pracowników; zauważa, że w przypadku zamówień o wartości powyżej 15 000 EUR. Agencja uwzględnia kwestie środowiskowe; zauważa z uznaniem, że Agencja monitoruje swój wpływ na środowisko za pomocą wskaźników środowiskowych zawartych w rocznym sprawozdaniu z działalności Agencji;

Ciągłość działania w czasie kryzysu związanego z COVID-19

36. zauważa z uznaniem, że w 2021 r. zespół Agencji ds. zarządzania kryzysowego nadal zajmował się skutkami pandemii COVID-19, dostarczając pracownikom wytycznych dotyczących kroków, jakie należy podjąć, i regularnie je aktualizując; zauważa w tym kontekście, że niektóre działania wymagające fizycznej obecności musiały zostać przełożone lub odwołane, podczas gdy telepraca pozostała normą dla większości pracowników nieoperacyjnych; z zadowoleniem przyjmuje zatwierdzenie opracowanej przez Agencję analizy wpływu na działalność, która obejmuje wnioski wyciągnięte z kryzysu związanego z COVID-19 i jednorazowej przerwy w dostawie energii elektrycznej z 2020 r.;

Inne uwagi

37. odnotowuje w 2021 r. poprawę wskaźników dotyczących obecności Agencji w mediach internetowych o dużym oddziaływaniu oraz liczby odwiedzających stronę internetową Agencji, a także jej wysiłki na rzecz zwiększenia widoczności Agencji przez wywiady i komunikaty prasowe; zachęca Agencję do dalszego promowania jej prac, badań i działań;

38. wzywa Agencję, by położyła nacisk na rozpowszechnianie wyników swoich działań wśród ogółu społeczeństwa oraz docierała do obywateli za pośrednictwem mediów społecznościowych i innych narzędzi komunikacji; w związku z tym z zadowoleniem przyjmuje obecne wysiłki Agencji, by promować jej działalność;

39. w odniesieniu do innych uwag towarzyszących decyzji w sprawie absolutorium, które mają charakter przekrojowy, odsyła do swojej rezolucji z dnia 10 maja 2023 r. 4  w sprawie wyników, zarządzania finansami i kontroli agencji.

1 Dz.U. C 162 z 13.4.2022, s. 16.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/794 z dnia 11 maja 2016 r. w sprawie Agencji Unii Europejskiej ds. Współpracy Organów Ścigania (Europol), zastępujące i uchylające decyzje Rady 2009/371/WSiSW, 2009/934/WSiSW, 2009/935/WSiSW, 2009/936/WSiSW i 2009/968/WSiSW (Dz.U. L 135 z 24.5.2016, s. 53).
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/991 z dnia 8 czerwca 2022 r. zmieniające rozporządzenie (UE) 2016/794 w odniesieniu do współpracy Europolu z podmiotami prywatnymi, przetwarzania danych osobowych przez Europol w celu wspierania postępowań przygotowawczych oraz roli Europolu w zakresie badań naukowych i innowacji (Dz.U. L 169 z 27.6.2022, s. 1).
4 Teksty przyjęte, P9_TA(2023)0190.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.