Rezolucja 2023/1932 zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Agencji Unii Europejskiej ds. Współpracy Wymiarów Sprawiedliwości w Sprawach Karnych (Eurojust) za rok budżetowy 2021

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2023.242.435

Akt nienormatywny
Wersja od: 29 września 2023 r.

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2023/1932
z dnia 10 maja 2023 r.
zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Agencji Unii Europejskiej ds. Współpracy Wymiarów Sprawiedliwości w Sprawach Karnych (Eurojust) za rok budżetowy 2021

PARLAMENT EUROPEJSKI,

- uwzględniając swoją decyzję w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Agencji Unii Europejskiej ds. Współpracy Wymiarów Sprawiedliwości w Sprawach Karnych (Eurojust) za rok budżetowy 2021,

- uwzględniając art. 100 Regulaminu i załącznik V do Regulaminu,

- uwzględniając opinię przedstawioną przez Komisję Wolności Obywatelskich, Sprawiedliwości i Spraw Wewnętrznych,

- uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A9-0122/2023),

A. mając na uwadze, że zgodnie z zestawieniem dochodów i wydatków Agencji Unii Europejskiej ds. Współpracy Wymiarów Sprawiedliwości w Sprawach Karnych (Eurojust) (zwanej dalej "Agencją") 1  jej ostateczny budżet na rok budżetowy 2021 wyniósł 53 297 699 EUR, co stanowi wzrost o 27,81 % w porównaniu z 2020 r.; mając na uwadze, że budżet Agencji pochodzi niemal wyłącznie z budżetu Unii;

B. mając na uwadze, że w sprawozdaniu dotyczącym rocznego sprawozdania finansowego Agencji za rok budżetowy 2021 (zwanym dalej "sprawozdaniem Trybunału") Trybunał Obrachunkowy (zwany dalej "Trybunałem") stwierdza, iż uzyskał wystarczającą pewność, że roczne sprawozdanie finansowe Agencji jest wiarygodne oraz że operacje leżące u jego podstaw są legalne i prawidłowe;

Zarządzanie budżetem i finansami

1.
z zadowoleniem zauważa, że dzięki wysiłkom na rzecz monitorowaniem budżetu w ciągu roku budżetowego 2021 osiągnięto wskaźnik wykonania budżetu w wysokości 99,97 %; zauważa, że stanowi to nieznaczny spadek o 0,02 % w porównaniu z 2020 r.; zauważa, że wskaźnik wykonania w odniesieniu do środków na płatności wyniósł 84,58 %, co oznacza spadek o 0,49 % w porównaniu z 2020 r.;
Wyniki działalności
2.
zauważa, że Agencja stosuje kluczowe wskaźniki skuteczności działania do oceny wartości dodanej wynikającej z jej działalności oraz do usprawnienia zarządzania budżetem; zauważa, że Agencja określiła 59 kluczowych wskaźników skuteczności działania w swoim rocznym planie prac na 2021 r. oraz 9 wieloletnich kluczowych wskaźników skuteczności działania w odniesieniu do strategii wieloletniej na lata 2019-2021; zauważa, że z wyłączeniem kluczowych wskaźników skuteczności działania, na które miała wpływ pandemia COVID-19, oraz tych, których zmierzenie lub ocenę uznano za niemożliwe, Agencja osiągnęła cele jedynie w odniesieniu do 36 z 49 kluczowych wskaźników skuteczności działania (czyli 73 %, jak w 2020 r.) i 6 z 6 wieloletnich kluczowych wskaźników skuteczności działania (100 %);
3.
zauważa, że Agencja nie ustawała w wysiłkach na rzecz współpracy operacyjnej i przyjmowania spraw przekazywanych jej przez prokuratorów łącznikowych (290 nowych spraw w 2021 r.); z zadowoleniem zauważa, że Agencja nadal podejmowała kroki w celu zwiększenia liczby spraw przekazywanych między Agencją a Europejską Siecią Sądową i że w 2021 r. do Europejskiej Sieci Sądowej skierowano 44 sprawy; z zadowoleniem zauważa, że w 2021 r. Agencja ułatwiła wykonanie europejskich nakazów aresztowania związanych z 480 nowymi i 713 toczącymi się sprawami oraz umożliwiła zastosowanie 4 262 europejskich nakazów dochodzeniowych; zauważa ponadto, że prokuratorzy krajowi z całej Unii i spoza niej zwrócili się do Agencji o pomoc w 10 105 dochodzeniach transgranicznych (wzrost o 15 % w porównaniu z 2020 r.), przy czym w 4 808 przypadkach chodziło o nowe sprawy wszczęte w 2021 r., a w 5 297 o sprawy już w toku;
4.
docenia, że Agencja wspiera Komisję w przygotowaniach do rozpoczęcia negocjacji w sprawie umów międzynarodowych między Unią a 13 państwami trzecimi w zakresie wymiany informacji operacyjnych, w tym danych osobowych; zauważa ponadto, że w 2021 r. sieć punktów kontaktowych Agencji rozszerzyła się i obejmuje teraz 60 państw; odnotowuje również zacieśnienie współpracy transgranicznej między Unią a Zjednoczonym Królestwem dzięki powołaniu przy Agencji prokuratora łącznikowego i asystentów ze Zjednoczonego Królestwa;
5.
podkreśla ważną rolę Agencji we wspieraniu właściwych organów państw członkowskich w ściganiu poważnej i zorganizowanej przestępczości transgranicznej; docenia wkład specjalnego zespołu prawników i analityków Agencji w zapewnianie doradztwa prawnego, analiz i pomocy operacyjnej i zauważa, że w 2021 r. zespół udzielił bezpośredniego wsparcia w 466 sprawach; wyraża uznanie dla Agencji za to, że w 2021 r. wsparła 457 spotkań koordynacyjnych i 22 centrów koordynacyjnych, zapewniając wideokonferencje i inne rozwiązania hybrydowe jako uzupełnienie spotkań organizowanych na żywo; z satysfakcją zauważa, że Agencja udzieliła szybkich odpowiedzi w 1 928 pilnych sprawach, wspierając w ten sposób organy sądowe;
6.
z zadowoleniem przyjmuje fakt, że w 2021 r. Agencja zacieśniła współpracę strategiczną z partnerami w przestrzeni wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości, takimi jak Frontex, Europol i eu-LISA; ponadto z zadowoleniem przyjmuje podpisanie porozumienia roboczego między Agencją a Prokuraturą Europejską (EPPO) z myślą o praktycznym zastosowaniu narzędzi współpracy przewidzianych w ich odpowiednich przepisach; z zadowoleniem przyjmuje późniejszą pomoc prawną i operacyjną zaoferowaną Prokuraturze Europejskiej w celu ułatwienia współpracy z nie- uczestniczącymi państwami członkowskimi;
7.
popiera dalsze zacieśnianie przez Agencję współpracy z Agencją Praw Podstawowych Unii Europejskiej (FRA), zwłaszcza w kwestii dostępu do prawników, praw ofiar i problemów związanych z warunkami panującymi w więzieniach;

Polityka kadrowa

8.
z uznaniem zauważa, że na dzień 31 grudnia 2021 r. plan zatrudnienia zrealizowano w 100 %, zatrudniając na czas określony 207 na 207 pracowników zatwierdzonych w budżecie unijnym (dla porównania w 2020 r. obsadzono 204 z 207 zatwierdzonych stanowisk); zauważa ponadto, że w 2021 r. Agencja miała obsadzonych 30,5 stanowisk pracowników kontraktowych i że pracowało dla niej 19 z 21 (w ekwiwalencie pełnego czasu pracy,) oddelegowanych ekspertów krajowych; na podstawie odpowiedzi Agencji skierowanej do organu udzielającego absolutorium odnotowuje jednak jej obawy w kwestii niewystarczających zasobów ludzkich przydzielonych w WRF na lata 2021-2027, zwłaszcza że wzrosła liczba zadań Agencji i zapotrzebowanie na jej wsparcie w sprawach operacyjnych, a nowe ramy prawne Eurojustu przyniosły dodatkowe obciążenie pracą; wzywa Agencję i Komisję, by nawiązały aktywny dialog i zajęły się kwestią niedoboru personelu w przyszłych planach zatrudnienia;
9.
zauważa brak równowagi płci i równowagi geograficznej w Agencji w 2021 r.; zauważa, że według informacji od Agencji kadra kierownicza wyższego i średniego szczebla liczy 6 mężczyzn (67 %) i 3 kobiety (33 %), w jej zarządzie zasiada 18 mężczyzn (67 %) i 9 kobiet (33 %), natomiast ogólnie zatrudnia ona 77 mężczyzn (33 %) i 158 kobiet (67 %); apeluje do Agencji, by w przyszłości zapewniła równowagę płci i równowagę geograficzną wśród personelu; zwraca się do Komisji i państw członkowskich, by mianując kandydatów na członków zarządu Agencji, pamiętały, że należy zapewnić równowagę płci;
10.
z zadowoleniem odnotowuje stosowane przez Agencję środki i nieustające wysiłki na rzecz przeciwdziałania nękaniu i molestowaniu; zauważa, że w związku z wygaśnięciem poprzedniego mandatu powołano nową grupę zaufanych doradców; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że w 2021 r. Agencja zaoferowała całemu personelowi szkolenia przypominające na temat nękania psychicznego i molestowania seksualnego oraz dodatkowe szkolenie dla zaufanych doradców i kierowników w zakresie zarządzania konfliktami i ich rozwiązywania; odnotowuje, że w 2021 r. nie zgłoszono żadnego przypadku nękania ani molestowania;
11.
z zainteresowaniem zauważa, że Agencja podjęła pewne działania wewnętrzne, by zmniejszyć stres związany z rozszerzeniem zakresu telepracy, stosując m.in. środki na rzecz prawa do bycia offline i prawa do koncentracji; zauważa z zadowoleniem, że jeśli chodzi o prawo do koncentracji, wprowadzono "spokojne tygodnie" i "dni bez zebrań", aby zmniejszyć stres i przeciążenie cyfrowe spowodowane wirtualnymi zebraniami i pozwolić pracownikom skupić się na konkretnych zadaniach; apeluje do Agencji, by w ramach współpracy z innymi zdecentralizowanymi agencjami Unii podzieliła się wynikami osiągniętymi dzięki tym działaniom i dobrymi praktykami w dziedzinie dobrostanu pracowników;
12.
zauważa z uznaniem, że Agencja wyznaczyła punkt kontaktowy ds. informowania o nieprawidłowościach i zapewnia pracownikom poufne i bezstronne wytyczne dotyczące zasad informowania o nieprawidłowościach; z zadowoleniem przyjmuje zorganizowanie w 2021 r. szkolenia w zakresie etyki i informowania o nieprawidłowościach dla wszystkich pracowników;
13.
zauważa, że w 2021 r. Agencja zatrudniła w drodze zewnętrznych procedur rekrutacji 23 pracowników na czas określony i pracowników kontraktowych; zauważa, że zatrudniono dwie osoby, by zaradzić skutkom pracy w niepełnym wymiarze godzin, która w ciągu roku wyniosła średnio 4,9 EPC; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że zgodnie z kluczowymi wskaźnikami skuteczności działania Agencji w 2021 r. odsetek personelu na stanowiskach operacyjnych był wyższy niż w 2020 r.; zauważa jednak, że OLAF prowadzi dochodzenie w sprawie zarzutów dotyczących nieprawidłowości w rekrutacji; odnotowuje, że w 2021 r. OLAF nie wydał żadnych zaleceń dla Agencji; apeluje do Agencji, by ściśle współpracowała z OLAF-em i bezzwłocznie i przejrzyście poinformowała władzę budżetową o wynikach dochodzenia;
14.
zauważa z uznaniem, że Agencja wdrożyła etap 1 narzędzia ds. zasobów ludzkich SYSPER, a pierwsze moduły udostępniono we wrześniu 2021 r.; zachęca Agencję do dalszego wdrażania kolejnych modułów, aby usprawnić zarządzanie zasobami ludzkimi;

Zamówienia publiczne

15.
zauważa, że w 2021 r. zakończono 51 postępowań o udzielenie zamówienia na łączną kwotę 42 249 672 EUR; przyjmuje do wiadomości, że Trybunał skontrolował Agencję w ramach kontroli wykonania zadań w odniesieniu do "czarnej listy podmiotów gospodarczych", która to kontrola objęła system wczesnego wykrywania i wykluczania (EDES) i miała na celu sprawdzenie, czy wykluczenie jest skutecznie wykorzystywane do ochrony funduszy Unii przed nierzetelnymi odbiorcami; wzywa Agencję do poinformowania organu udzielającego absolutorium o wnioskach z tej kontroli, gdy tylko będą one dostępne;
16.
z zadowoleniem odnotowuje przyjęcie i wdrożenie elektronicznych procedur przetargowych i elektronicznego składania ofert w ramach cyfryzacji postępowań o udzielenie zamówienia, a także aktualne testowanie narzędzia zarządzania zamówieniami publicznymi (PPMT); wzywa Agencję, by poinformowała organ udzielający absolutorium o wdrożeniu PPMT oraz by kontynuowała proces cyfryzacji procedur udzielania zamówień;
17.
zauważa, że zgodnie z uwagą Trybunału zawartą w sprawozdaniu z kontroli za rok budżetowy 2020 r. postępowanie o udzielenie zamówienia na leasing pojazdów w związku z umową ramową podpisaną w 2018 r. było nieprawidłowe; odnotowuje uwagę Trybunału, że wszystkie późniejsze płatności dokonane na podstawie tej umowy były nieprawidłowe i że w 2021 r. płatności te opiewały na kwotę 34 022 EUR; przyjmuje do wiadomości odpowiedź Agencji, że w takich przypadkach przewidziano środki zaradcze; podkreśla, że takie sytuacje mogą zaszkodzić reputacji Agencji; wzywa Agencję, by jak najszybciej zajęła się tą kwestią i poinformowała organ udzielający absolutorium, jakie rozwiązanie znalazła;

Zapobieganie konfliktom interesów i zarządzanie nimi oraz przejrzystość

18.
przyjmuje do wiadomości stosowane przez Agencję środki i nieustające wysiłki na rzecz przejrzystości oraz zapobiegania konfliktom interesów i zarządzania nimi; zauważa, że po przeprowadzonej w pierwszej połowie 2021 r. ocenie ryzyka nadużyć finansowych 21 czerwca 2021 r. Agencja przyjęła nową strategię zwalczania tego rodzaju nadużyć; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że ocena ryzyka potwierdziła stosunkowo niskie ryzyko nadużyć finansowych w Agencji;
19.
przyjmuje do wiadomości standardową procedurę operacyjną Agencji dotyczącą zarządzania konfliktami interesów; ponadto z zainteresowaniem zauważa, że wszyscy pracownicy odchodzący z Agencji proszeni są o wypełnienie wniosku o zezwolenie na zatrudnienie w ciągu dwóch następnych lat w celu zagwarantowania, że nie wystąpi konflikt interesów między ich przyszłym stanowiskiem a pracą w Agencji; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Agencja publikuje na swojej stronie internetowej deklaracje interesów i życiorysy swoich przedstawicieli krajowych, przedstawiciela Komisji w zarządzie oraz dyrektora administracyjnego; ubolewa jednak, że na stronie brak jest życiorysów kadry kierowniczej wyższego szczebla oraz ekspertów zewnętrznych i wewnętrznych; wzywa Agencję do ich bezzwłocznego opublikowania na stronie;

Kontrola wewnętrzna

20.
z zadowoleniem przyjmuje przeprowadzoną przez Agencję ocenę jej systemu kontroli wewnętrznej, z której wynika, że wszystkie zasady kontroli wewnętrznej są obecne i stosowane i występują tylko niewielkie niedociągnięcia, w przypadku których przewidziano środki naprawcze;
21.
odnotowuje ograniczony przegląd wdrażania nowych ram prawnych Agencji; podkreśla, że w końcowym sprawozdaniu z audytu przedłożonym w styczniu 2021 r. Służba Audytu Wewnętrznego (IAS) zawarła dwa zalecenia, z których jedno dotyczy działań Agencji mających na celu realizację własnych inicjatyw w zakresie zadań operacyjnych, a drugie konieczności aktualizacji przez Agencję jej rejestru zarządzania ryzykiem; zauważa, że zgodnie z planem działania Agencji przedłożonym w lutym 2021 r. działania przewidziane w odniesieniu do pierwszego zalecenia są w toku, natomiast działania przewidziane w odniesieniu do drugiego zalecenia oznaczono jako zakończone; wzywa Agencję, aby w pełni wdrożyła zalecenia IAS i poinformowała organ udzielający absolutorium o poczynionych postępach;
22.
odnotowuje ograniczony przegląd wdrażania nowych ram kontroli wewnętrznej (ICF) Agencji; podkreśla, że w końcowym sprawozdaniu z audytu przedłożonym w maju 2021 r. Służba Audytu Wewnętrznego zaleciła Agencji przeprowadzenie badania iCAT w celu wzmocnienia oceny "miękkich kontroli" w ramach ogólnej oceny ICF; zauważa, że zgodnie z planem działania Agencji przedłożonym w maju 2021 r. badanie wewnętrzne zaplanowano na 2022 r.; wzywa Agencję, aby kontynuowała prace nad wdrożeniem wszystkich zaleceń i przekazywała organowi udzielającemu absolutorium informacje na ten temat;
23.
zauważa, że w 2021 r. Europejski Inspektor Ochrony Danych (EIOD) przeprowadził pierwszy audyt w dziedzinie ochrony danych w odniesieniu do działań Agencji i stwierdził zadowalający, ogólnie rzecz biorąc, poziom przestrzegania przez Agencję ram ochrony danych oraz brak krytycznych problemów;

Cyfryzacja i transformacja ekologiczna

24.
zauważa, że w 2021 r. Agencja rozpoczęła wdrażanie ram zgodności EMAS (system ekozarządzania i audytu)/ISO 14001; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że według dostawców energii Agencji 70 % jej źródeł energii to odnawialne źródła energii; zauważa ponadto, że w ramach unijnej sieci zazieleniania Agencja zorganizowała w 2021 r. przetarg publiczny na usługi związane z systemem zarządzania środowiskowego oraz z redukcją i kompensacją emisji gazów cieplarnianych;
25.
zauważa, że w 2021 r. Agencja zainicjowała szereg projektów ICT w obszarach takich jak narzędzia wideokonferen- cyjne, środki zaradcze, narzędzia e-rekrutacji; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że w zakresie narzędzi wideokonferen- cyjnych Agencja uruchomiła projekt mający na celu zwiększenie liczby dostępnych języków tłumaczenia ustnego i zapewnienie lepszych warunków osobom biorącym udział w wideokonferencjach Agencji;
26.
z zadowoleniem przyjmuje ciągłe wysiłki Agencji na rzecz monitorowania rejestrów bezpieczeństwa i reagowania na potencjalne incydenty związane z cyberbezpieczeństwem; zauważa, że w 2021 r. Agencja podpisała protokół ustaleń z zespółem reagowania na incydenty komputerowe w instytucjach, organach i agencjach UE (CERT-EU) w celu poprawy wsparcia w zakresie cyberbezpieczeństwa i monitorowania rejestrów; odnotowuje ponadto, że Agencja opracowuje strukturę cyberbezpieczeństwa, aby przygotować się do wdrożenia przyszłego rozporządzenia w sprawie cyberbezpieczeństwa; wzywa Agencję do informowania władzy budżetowej o postępach czynionych w tym względzie;
27.
z zadowoleniem przyjmuje udział Agencji, jako agencji pilotażowej, w procesie wdrażania przez Komisję zmodernizowanego systemu rachunkowości i zarządzania finansami SUMMA; zauważa, że w 2021 r. Agencja zapewniła użytkownikom kluczowe wsparcie na różnych etapach wdrażania SUMMA, od analizy i specyfikacji wymogów po testowanie, migrację danych i wprowadzenie do produkcji w 2022 r.;
28.
z zadowoleniem przyjmuje działania podjęte przez Agencję w 2021 r. w celu rozpoczęcia kluczowych inicjatyw w ramach przygotowań do wdrożenia nowego systemu zarządzania sprawami Eurojustu w związku z wnioskiem ustawodawczym w sprawie cyfrowej wymiany informacji na temat spraw dotyczących terroryzmu transgranicznego; podkreśla, że przydzielenie nowych zadań na mocy nowych przepisów należy skoordynować z zapewnieniem odpowiednich zasobów ludzkich i budżetowych, przewidując zarazem rozsądną dozę elastyczności, aby zapobiec sytuacjom, w których zasoby są przyznawane w nieodpowiednim momencie;

Ciągłość działania w czasie kryzysu związanego z COVID-19

29.
zauważa, że w 2021 r. zespół Agencji ds. ciągłości działania nadal spotykał się co tydzień, by proaktywnie reagować na wszelkie wydarzenia mające wpływ na pracę Agencji; zauważa, że Agencja podjęła pewne działania naprawcze, takie jak przesunięcia budżetowe i śródroczny przegląd wartości docelowych kluczowych wskaźników skuteczności działania w obszarach, na które pandemia COVID-19 nadal miała wpływ;
30.
odnotowuje, że w 2021 r. 83 % spotkań koordynacyjnych odbyło się online, a 7 % w trybie hybrydowym; przyjmuje do wiadomości, że Agencja zobowiązała się do dalszego organizowania minimalnego odsetka spotkań koordynacyjnych online lub w trybie hybrydowym oraz do zdalnego przeprowadzania selekcji;

Inne uwagi

31.
zauważa, że Agencja nie ustawała w wysiłkach, by zapewnić zgodność z przepisami w zakresie ochrony danych; przypomina, że zgodnie z art. 57 rozporządzenia w sprawie Agencji na jej stronie internetowej utworzono rejestr działań związanych z przetwarzaniem danych; zauważa, że do końca 2021 r. na jej stronie internetowej opublikowano 82 czynności przetwarzania; podkreśla, że w ciągu roku inspektor ochrony danych otrzymał i rozpatrzył 6 wniosków o dostęp do danych osobowych;
32.
wzywa Agencję, by dołożyła większych starań i przekazywała obywatelom Unii i ogółowi społeczeństwa odpowiednie informacje na temat wyników w jasnym i przystępnym języku; wzywa Agencję, by zapewniła większą przejrzystość i odpowiedzialność publiczną dzięki lepszemu wykorzystaniu mediów, w tym mediów społecznościowych;
33.
w odniesieniu do innych uwag towarzyszących decyzji w sprawie absolutorium, które mają charakter przekrojowy, odsyła do swojej rezolucji z dnia 10 maja 2023 r. 2  w sprawie wyników, zarządzania finansami i kontroli agencji.
1 Dz.U. C 141 z 29.3.2022, s. 91.
2 Teksty przyjęte, P9_TA(2023)0190.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.