Rezolucja 2023/1917 zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Fundacji Kształcenia (ETF) za rok budżetowy 2021

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2023.242.395

Akt nienormatywny
Wersja od: 29 września 2023 r.

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2023/1917
z dnia 10 maja 2023 r.
zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Fundacji Kształcenia (ETF) za rok budżetowy 2021

PARLAMENT EUROPEJSKI,

- uwzględniając swoją decyzję w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Fundacji Kształcenia za rok budżetowy 2021,

- uwzględniając art. 100 Regulaminu i załącznik V do Regulaminu,

- uwzględniając opinię przedstawioną przez Komisję Zatrudnienia i Spraw Socjalnych,

- uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A9-0135/2023),

A. mając na uwadze, że zgodnie z zestawieniem dochodów i wydatków 1  ostateczny budżet Europejskiej Fundacji Kształcenia (zwanej dalej "Fundacją") na rok budżetowy 2021 wyniósł 21 402 739 EUR, czyli 2,13 % więcej niż w 2020 r.; mając na uwadze, że budżet Fundacji pochodzi w całości z budżetu Unii;

B. mając na uwadze, że w swoim sprawozdaniu dotyczącym rocznego sprawozdania finansowego Fundacji za rok budżetowy 2021 Trybunał Obrachunkowy stwierdził, iż uzyskał wystarczającą pewność, że roczne sprawozdanie finansowe Fundacji jest wiarygodne oraz że operacje leżące u jego podstaw są legalne i prawidłowe;

Zarządzanie budżetem i finansami

1.
z uznaniem zauważa, że wysiłki związane z monitorowaniem budżetu w ciągu roku budżetowego 2021 doprowadziły do osiągnięcia wysokiego wskaźnika wykonania środków na zobowiązania na bieżący rok w wysokości 99,91 %, co oznacza niewielki wzrost o 0,04 % w porównaniu z rokiem 2020; zwraca jednak uwagę, że wskaźnik wykonania środków na płatności w bieżącym roku wyniósł 86,23 %, co oznacza spadek o 9,43 % w porównaniu z rokiem 2020;
Wydajność
2.
zauważa, że program prac Fundacji na 2021 r. został ukończony w 95,58 %, co stanowi najlepszy wynik w ciągu ostatnich pięciu lat, a wskaźnik terminowego ukończenia wyniósł 91,15 %; z uznaniem zauważa, że Fundacja przekroczyła cele w przypadku wszystkich kluczowych wskaźników skuteczności działania;
3.
odnotowuje kluczowe osiągnięcia Fundacji w 2021 r., których podstawą są trzy cele strategiczne: adekwatność i przewidywanie umiejętności, rozwój i walidacja umiejętności oraz wyniki i jakość polityki kształcenia i szkolenia; zauważa, że cele te są realizowane przez Fundację w ramach trzech podstawowych usług: centrum wiedzy, monitorowania i oceny oraz doradztwa w zakresie polityki;
4.
odnotowuje nowe inicjatywy zainicjowane przez Fundację w 2021 r., takie jak analiza pozycjonowania umiejętności ekologicznych i wolnych miejsc pracy w krajach partnerskich z wykorzystaniem dużych zbiorów danych, a także analizy zakresu, warunków i potencjału pracy za pośrednictwem platform internetowych w krajach Partnerstwa Wschodniego i Bałkanów Zachodnich; zauważa, że w 2021 r. Fundacja z powodzeniem przetransponowała zmiany w zapotrzebowaniu na umiejętności, zarówno bieżące, jak i przewidywane, na wymogi w zakresie dostosowania w celu dopasowania strategii politycznych, a mianowicie rozszerzenia swojej sieci doskonałości; odnotowuje ponadto stały rozwój forum Fundacji na rzecz zapewniania jakości, skupiającego 22 kraje partnerskie w ramach platformy dwustronnego i wielostronnego dialogu na temat zarządzania kształceniem i szkoleniem zawodowym; podkreśla działania Fundacji mające na celu pomoc krajom w okresie transformacji i krajom rozwijającym się w wykorzystaniu potencjału ich kapitału ludzkiego poprzez reformę systemów kształcenia, szkolenia i rynku pracy w kontekście polityki Unii w zakresie stosunków zewnętrznych;
5.
ze szczególnym zadowoleniem przyjmuje inicjatywę Fundacji "Umiejętności na rzecz rozwoju przedsiębiorczości" 2 , która odpowiada na potrzebę dostosowania umiejętności poprzez powiązanie kształcenia i szkolenia zawodowego z małymi i średnimi przedsiębiorstwami (MŚP) w krajach sąsiadujących z Unią, krajach objętych procesem rozszerzenia i krajach Azji Środkowej; podkreśla, że dzięki tej inicjatywie przedsiębiorstwa mogą reagować na wyzwania, w tym te wynikające z pandemii COVID-19, oraz radzić sobie z nimi poprzez budowanie bardziej ekologicznych, inkluzywnych i innowacyjnych społeczeństw oraz pobudzanie zrównoważonej konkurencyjności, sprawiedliwości społecznej i odporności, a zatem gwarantuje ona rozwój biznesu i ciągłość działania przedsiębiorstwa;
6.
z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Fundacja zacieśniła współpracę i stosunki z krajami partnerskimi w regionach objętych polityką sąsiedztwa i rozszerzenia UE; z zadowoleniem przyjmuje również fakt, że w marcu 2022 r. Fundacja dokonała przeglądu swojej współpracy z Rosją i Białorusią w następstwie niczym niesprowokowanej i nieuzasadnionej rosyjskiej agresji na Ukrainę i zaprzestała wszelkiej współpracy;
7.
z zadowoleniem przyjmuje inicjatywę fundacji, aby monitorować kryzys na Ukrainie i reagować tam, gdzie jest to możliwe i stosowne, w ścisłej współpracy z różnymi służbami Komisji, wykorzystywać swoją wiedzę fachową i wiedzę na temat systemów kształcenia i szkolenia w danym kraju, a jednocześnie wzmacniać partnerstwo z lokalnymi zainteresowanymi stronami i nie tylko;

Polityka kadrowa

8.
zauważa, że 31 grudnia 2021 r. plan zatrudnienia zrealizowano w 102,3 %, gdyż przyjęto 88 pracowników na czas określony w celu obsadzenia 86 stanowisk tego rodzaju (w tym dwóch dodatkowych pracowników zatrudnionych na czas określony w celu zrównoważenia pracy w niepełnym wymiarze czasu pracy zgodnie z art. 38 ust. 2 rozporządzenia finansowego Fundacji) zatwierdzonych w budżecie Unii (w porównaniu z 86 zatwierdzonymi stanowiskami w 2020 r.); odnotowuje ponadto, że w 2021 r. Fundacja zatrudniała 42 pracowników kontraktowych i jednego pracownika miejscowego;
9.
z dużym zaniepokojeniem zauważa, że równowaga geograficzna nadal stanowi wyzwanie; zwraca uwagę, że 43 % pracowników Fundacji to obywatele państwa członkowskiego, w którym się ona znajduje; wyraża głębokie zaniepokojenie faktem, że jedynie 16,8 % personelu Fundacji pochodzi z państw członkowskich, które przystąpiły do Unii po 2004 r., choć owe państwa członkowskie reprezentują 23,2 % ludności; zauważa, że Fundacja stosuje procedurę selekcji w oparciu o kryteria merytoryczne, a w przypadku osób o takich samych kwalifikacjach wybiera kandydatów pochodzących ze słabiej reprezentowanych krajów; wzywa Fundację, aby nadała równowadze geograficznej najwyższy priorytet w procedurach rekrutacyjnych i poinformowała organ udzielający absolutorium o poczynionych w związku z tym postępach;
10.
zauważa, że jeśli chodzi o równowagę płci, w 2021 r. sześciu na dziesięciu członków kadry kierowniczej średniego i wyższego szczebla stanowiły kobiety (tak samo jak w 2020 r.); w kwestii równowagi płci zauważa, że wśród członków zarządu 40 % to mężczyźni, a 60 % to kobiety (odpowiednio 10 i 15 członków), natomiast wśród całego personelu 34 % to mężczyźni, a 66 % to kobiety (odpowiednio 44 i 87 członków); przypomina, jak ważne jest zapewnienie równowagi płci, i wzywa Fundację do uwzględnienia tego aspektu podczas przyszłych nominacji;
11.
zauważa, że podczas pandemii COVID-19 w 2021 r. Fundacja oferowała wszystkim współpracownikom zdalne usługi zaufanych doradców; zauważa z zadowoleniem, że wszyscy nowi pracownicy wzięli udział w spotkaniu wprowadzającym na temat molestowania, a także w prezentacji przeprowadzonej przez zaufanych doradców; ubolewa jednak, że niektórzy pracownicy mają dostęp jedynie do nieformalnej procedury; zauważa, że w 2021 r. nie zarejestrowano przypadków molestowania, nie prowadzono dochodzeń w takich sprawach ani nie wniesiono do sądu żadnych spraw dotyczących molestowania;

Zapobieganie konfliktom interesów i zarządzanie nimi oraz przejrzystość

12.
zauważa, że Fundacja opublikowała wszystkie deklaracje o konflikcie interesów, a także życiorysy członków zarządu oraz kadry kierowniczej wyższego i średniego szczebla;
13.
zauważa, że Fundacja nie opracowała jeszcze specjalnej strategii w zakresie zarządzania konfliktami interesów i zapobiegania im; zauważa jednak, że w 2018 r. Fundacja opracowała kompleksowe zestawienie kwestii związanych z etyką, obejmujące również konflikt interesów; zauważa ponadto, że w 2021 r. dokonano aktualizacji w celu wprowadzenia najnowszych odniesień regulacyjnych;

Zamówienia publiczne

14.
zauważa, że jeśli chodzi o zamówienia publiczne, dążono do synergii z innymi instytucjami, wykonując systematyczną ocenę możliwości ad hoc w odniesieniu do wszystkich potrzeb w tym zakresie; zauważa, że w 2021 r. Fundacja była stroną 28 umów międzyinstytucjonalnych, dziesięciu umów o gwarantowanym poziomie usług i pięciu umów otwartych dla innych agencji;
15.
zauważa, że elektroniczne składanie ofert przetargowych stało się normą w Fundacji; z zadowoleniem przyjmuje, że nowo utworzona grupa robocza ds. zielonych zamówień publicznych przetestowała ekologiczne kryteria wyboru i udzielania zamówień;

Mechanizmy kontroli wewnętrznej

16.
odnotowuje odpowiedź Fundacji na uwagę zawartą w sprawozdaniu Trybunału za 2020 r. dotyczącą nieprzestrzegania 12. zasady kontroli wewnętrznej oraz środków podjętych przez Fundację; zauważa, że Fundacja zastosowała się do zalecenia Trybunału, dokonując gruntownego i regularnego przeglądu wyjątków i przypadków niezgodności; odnotowuje ponadto opracowanie i wdrożenie nowej polityki Fundacji oraz usprawniony proces postępowania w przypadku odchyleń (wyjątki i przypadki niezgodności); zauważa ponadto, że w 2021 r. Fundacja przeprowadziła szczegółowy przegląd wszystkich decyzji podjętych w związku z pandemią COVID-19 do pierwszego kwartału 2021 r. w celu zapewnienia, aby wszystkie decyzje skutkujące odstępstwem od ram regulacyjnych Fundacji były odpowiednio rejestrowane, w tym odstępstwa o charakterze niefinansowym;
17.
zauważa, że w 2021 r. Fundacja rozpoczęła audyt wewnętrzny dotyczący mechanizmów komplementarności i współpracy między sobą a służbami Komisji, który zostanie zakończony w 2022 r.; zauważa, że audyt ten jest uwzględniony w planie wieloletnim Służby Audytu Wewnętrznego Komisji (IAS); zauważa również, że Fundacja oficjalnie zamknęła wszystkie poprzednie zalecenia wynikające z audytu IAS i nie ma zaległości, jeśli chodzi o zalecenia z audytów;
18.
przypomina, że Fundacja wciąż nie zareagowała na jedną uwagę Trybunału z 2018 r. dotyczącą procedury udzielenia zamówienia publicznego na usługi agencji pracy tymczasowej, w ramach której to procedury Fundacja zastosowała kryteria udzielenia zamówienia koncentrujące się na niekonkurencyjnych elementach cenowych; odnotowuje, że Fundacja zajmie się tą kwestią w 2023 r., kiedy rozpocznie się następna procedura zamówień na pracowników tymczasowych stosownie do planowanych działań;
19.
odnotowuje pozytywną ocenę Fundacji dotyczącą jej systemu kontroli wewnętrznej, w której zasady kontroli wewnętrznej oceniono jako skuteczne w 82,4 % (71 % w 2020 r.), a 17,6 % jako częściowo skuteczne (29 % w 2020 r.), przy czym konieczne są jedynie niewielkie usprawnienia; odnotowuje odpowiedź Fundacji na ustalenia Trybunału dotyczące rejestru wyjątków, polegającą na gruntownym i regularnym przeglądzie wyjątków i przypadków niezgodności;
20.
zauważa, że Fundacja rozwija i wdraża swoją własną strategię zwalczania nadużyć finansowych, opracowaną z wykorzystaniem metodologii stworzonej przez OLAF;
21.
przypomina o znaczeniu wzmocnienia systemów zarządzania i kontroli w celu zapewnienia właściwego funkcjonowania Fundacji; zdecydowanie nalega na wprowadzenie wymogu dysponowania skutecznymi systemami zarządzania i kontroli, aby uniknąć potencjalnych konfliktów interesów, brakujących kontroli ex ante lub ex post, niewłaściwego zarządzania zobowiązaniami budżetowymi i prawnymi oraz nieodnotowywania wyjątków w rejestrze odstępstw;

Cyfryzacja i transformacja ekologiczna

22.
z zadowoleniem przyjmuje strategię cyfrową Fundacji i plan jej wdrażania z 2021 r., co ma na celu zwiększenie wykorzystania narzędzi cyfrowych i internetowych do świadczenia usług Fundacji i do współpracy z zainteresowanymi stronami, a także poprawę wydajności wewnętrznej; pochwala przyspieszoną cyfryzację procesów wewnętrznych, takich jak zasoby ludzkie, procesy finansowe, podpis elektroniczny i zarządzanie zamówieniami publicznymi, a także interakcje zewnętrzne, takie jak wykorzystanie narzędzi cyfrowych online do wymiany i spotkań;
23.
odnotowuje konkretne działania wdrożone przez Fundację w 2021 r. w celu zwiększenia przyrostu wydajności, takie jak stosowanie jednolitego zlecenia płatniczego grupującego kilka wniosków o płatność, korzystanie z obiegu pracy pod podpisem cyfrowym w odniesieniu do dokumentów wewnętrznych oraz postępy w zakresie cyfryzacji dzięki pełnemu testowaniu i wdrożeniu narzędzia do zarządzania zamówieniami publicznymi w procesie udzielania zamówień, a także pełna cyfryzacja zarówno wewnętrznej, jak i zewnętrznej komunikacji na potrzeby procesów zarządzania finansami;
24.
zauważa, że w 2021 r. Fundacja przyjęła nową politykę bezpieczeństwa cybernetycznego, opracowaną w ramach skoordynowanego podejścia do bezpieczeństwa, obejmującą ogólną i szczegółową politykę w zakresie bezpieczeństwa informacji; zauważa ponadto, że Fundacja posiada skoordynowaną przekrojową grupę roboczą, której praca obejmuje aspekty cyberbezpieczeństwa, bezpieczeństwa informacji, bezpieczeństwa fizycznego personelu i bezpieczeństwa budynków; z zadowoleniem przyjmuje utworzenie przez Fundację wykazu zasobów informacyjnych oraz postępy poczynione w 2021 r. z myślą o przejściu do nowego systemu zarządzania rejestrami cyfrowymi;
25.
z zadowoleniem przyjmuje uzyskanie przez Fundację rejestracji systemu ekozarządzania i audytu oraz certyfikatów ISO 14001; pochwala konkretne środki podjęte przez Fundację, obejmujące działania na rzecz ekologizacji w 2021 r. w dziedzinie energii, tworzyw sztucznych, mobilności, emisji i zielonych zamówień publicznych;
26.
przypomina o znaczeniu zwiększenia roli technologii cyfrowych w wewnętrznym funkcjonowaniu Fundacji i zarządzaniu nią, ale również w celu przyspieszenia cyfryzacji procedur; podkreśla, że Fundacja musi nadal aktywnie działać w tym obszarze, aby uniknąć przepaści cyfrowej między agencjami; zwraca jednak uwagę na konieczność podejmowania wszystkich niezbędnych środków bezpieczeństwa, aby uniknąć wszelkiego ryzyka dla bezpieczeństwa informacji przetwarzanych online;
27.
zachęca Fundację do ścisłej współpracy z Agencją Unii Europejskiej ds. Cyberbezpieczeństwa (ENISA) i zespołem reagowania na incydenty komputerowe w instytucjach, organach i agencjach UE (CERT-UE), a także do regularnej oceny ryzyka w zakresie infrastruktury informatycznej oraz zapewnienia regularnych audytów i testów swojego cyberbezpie- czeństwa; sugeruje oferowanie regularnie aktualizowanych programów szkoleniowych w zakresie cyberbezpieczeń- stwa dla wszystkich pracowników Fundacji;

Ciągłość działania w czasie kryzysu związanego z COVID-19

28.
zauważa, że w 2021 r. Fundacja nadal ściśle współpracowała z siecią agencji UE w celu wymiany wiedzy na temat zarządzania kryzysem związanym z COVID-19 i nowych przepisów dotyczących telepracy; odnotowuje działania wspierające wdrożone przez Fundację na rzecz dalszego zarządzania pandemią, takie jak m.in. rozpatrywanie wniosków o wydanie certyfikat COVID, zawarcie porozumień z trzema ośrodkami medycznymi oraz podjęcie decyzji przez dyrektora w sprawie okularów i dodatków na sprzęt biurowy do użytku domowego;

Inne uwagi

29.
zauważa, że w 2021 r. Fundacja z powodzeniem zaangażowała się w partnerstwa medialne na rzecz kampanii na temat przyszłości pracy i przyszłości uczenia się, co odpowiada oczekiwaniom szerokiej publiczności; odnotowuje ponadto zaangażowanie Fundacji na różnych kanałach mediów społecznościowych, które skutkowało poprawą wskaźników w 2021 r.; wzywa Fundację do wzmożenia wysiłków i przekazywania obywatelom Unii i ogółowi społeczeństwa odpowiednich informacji na temat swoich wyników jasnym i przystępnym językiem; wzywa Fundację do zapewnienia większej przejrzystości i odpowiedzialności publicznej poprzez lepsze korzystanie z mediów, w tym mediów społecznościowych;
30.
z zadowoleniem odnotowuje długotrwałe partnerstwo i wspólne prace Fundacji z Europejskim Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego (Cedefop) i Europejską Fundacją na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy (Eurofound) w ramach odpowiednich umów o współpracy, a także przygotowanie w 2021 r. i wejście w życie w 2022 r. umowy z Europejską Agencją Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy (EU-OSHA) w celu wspólnego korzystania z usług księgowych; wzywa Fundację, aby nadal rozwijała efekty synergii (np. w dziedzinie zasobów ludzkich, zarządzania budynkami, usług informatycznych i bezpieczeństwa), prowadziła wymianę dobrych praktyk, zwłaszcza w dziedzinach będących przedmiotem wzajemnego zainteresowania, oraz zbadała możliwości rozszerzenia swojej działalności i porozumień roboczych z innymi organami i agencjami Unii w celu poprawy wydajności;
31.
w odniesieniu do innych uwag towarzyszących decyzji w sprawie absolutorium, które mają charakter przekrojowy, odsyła do swojej rezolucji z dnia 10 maja 2023 r. 3  w sprawie wyników, zarządzania finansami i kontroli agencji.
1 Dz.U. C 141 z 29.3.2022, s. 23.
3 Teksty przyjęte, P9_TA(2023)0190.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.