Rezolucja 2021/1564 zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego (Cedefop) (przed 20 lutego 2019 r.: Europejskie Centrum Rozwoju Szkolenia Zawodowego) za rok budżetowy 2019

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2021.340.191

Akt nienormatywny
Wersja od: 24 września 2021 r.

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2021/1564
z dnia 29 kwietnia 2021 r.
zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego (Cedefop) (przed 20 lutego 2019 r.: Europejskie Centrum Rozwoju Szkolenia Zawodowego) za rok budżetowy 2019

PARLAMENT EUROPEJSKI,

- uwzględniając swoją decyzję w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego (Cedefop) za rok budżetowy 2019,

- uwzględniając art. 100 Regulaminu i załącznik V do Regulaminu,

- uwzględniając opinię przedstawioną przez Komisję Zatrudnienia i Spraw Socjalnych,

- uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A9-0069/2021),

A. mając na uwadze, że zgodnie z zestawieniem dochodów i wydatków 1  Europejskiego Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego (Cedefop) (zwanego dalej "Centrum") jego ostateczny budżet na rok budżetowy 2019 wyniósł 17 866 920 EUR, co stanowi wzrost o 0,09 % w stosunku do budżetu za rok 2018; mając na uwadze, że budżet Centrum pochodzi głównie z budżetu Unii;

B. mając na uwadze, że w swoim sprawozdaniu dotyczącym rocznego sprawozdania finansowego Centrum za rok budżetowy 2019 (zwanym dalej "sprawozdaniem Trybunału") Trybunał Obrachunkowy (zwany dalej "Trybunałem") stwierdził, iż uzyskał wystarczaj ącą pewność, że roczne sprawozdanie finansowe Centrum jest wiarygodne oraz że operacje leżące u jego podstaw są legalne i prawidłowe;

Zarządzanie budżetem i finansami

1. zauważa z uznaniem, że wysiłki związane z monitorowaniem budżetu w ciągu roku budżetowego 2019 doprowadziły do osiągnięcia wskaźnika wykonania budżetu w wysokości 99,99 %, co oznacza bardzo nieznaczny spadek o 0,01 % w porównaniu z rokiem 2018; przyjmuje do wiadomości, że wskaźnik wykonania środków na płatności wyniósł 95,12 %, co oznacza spadek o 1,38 % w porównaniu z rokiem 2018;

2. z zaniepokojeniem zauważa, że ze sprawozdania Trybunału wynika, że Centrum nie zastosowało właściwej metody obliczania składek dla Islandii i Norwegii, w wyniku czego składki te były za niskie;

Wyniki

3. zauważa, że Centrum stosuje interesujący system pomiaru wyników obejmujący kluczowe wskaźniki skuteczności działania w celu oceny wartości dodanej wynikającej z działań Centrum na poziomie projektów, działań i organizacji, a także inne środki mające na celu poprawę zarządzania budżetem;

4. z zadowoleniem przyjmuje wprowadzenie w latach 2018-2019 większej liczby wskaźników jakościowych, które miały na celu zapewnienie bardziej wyważonego obrazu wyników Centrum; przypomina Centrum, aby regularnie dokonywało przeglądu i aktualizowało swój system pomiaru wyników i kluczowe wskaźniki efektywności w celu zapewnienia skutecznego wkładu i wiedzy fachowej Centrum na szczeblu Unii; zachęca Centrum do uważnego przeanalizowania wyników i wykorzystania ich do poprawy strategii i planowania działań Centrum;

5. zauważa, że podczas oceny zewnętrznej, której podlegało Centrum w 2017 r. zgodnie z wymogami przepisów finansowych, pozytywnie oceniono pracę Centrum; z zadowoleniem przyjmuje działania planowane w celu realizacji wydanych zaleceń i wzywa Centrum do dalszej współpracy z innymi agencjami; zachęca Centrum do dalszego wdrażania wskaźników pomiaru wyników i do dostosowania metodologii wskaźników wykonania do metodologii innych agencji w celu przedstawienia wdrożonych strategii politycznych w bardziej szczegółowy sposób; z zadowoleniem przyjmuje wprowadzenie wskaźnika środowiskowego;

6. zauważa, że w przekrojowej ocenie unijnych agencji wchodzących w zakres kompetencji Dyrekcji Generalnej Komisji Europejskiej ds. Zatrudnienia zaproponowano szereg zaleceń dla każdej z agencji, ale zalecenia te nie sugerowały dalszych zmian ustawodawczych ani łączenia bądź zmiany lokalizacji agencji;

7. docenia wiedzę specjalistyczną Centrum i jego nieustanną wysokiej jakości pracę w celu dostarczania badań, analiz i świadczenia usług doradztwa technicznego na potrzeby strategii politycznych dotyczących kształcenia i szkolenia zawodowego, kwalifikacji i umiejętności, aby promować szkolenia wysokiej jakości, dostosowane do potrzeb jednostek i rynku pracy; zauważa jednak z zaniepokojeniem, że choć kształcenie i szkolenie zawodowe ma pozytywny wizerunek w Unii, jest ono nadal postrzegane jako drugi wybór w porównaniu z kształceniem ogólnym;

8. przypomina o ważnej roli Centrum w zapewnianiu włączenia umiej ętności cyfrowych do kształcenia i szkolenia zawodowego w całej Unii oraz w monitorowaniu wdrażania i wpływu zalecenia Rady z dnia 24 listopada 2020 r. w sprawie kształcenia i szkolenia zawodowego na rzecz trwałej konkurencyjności, sprawiedliwości społecznej i odporności 2 , nowego europejskiego programu na rzecz umiejętności oraz planu działania w dziedzinie edukacji cyfrowej;

9. podkreśla w szczególności istotne znaczenie niedawnych prac Centrum, których celem była pomoc w przeanalizowaniu za pośrednictwem narzędzia Skills-OVATE (narzędzie do analizy europejskich internetowych ofert pracy) wpływu pandemii COVID-19 na zapotrzebowanie na umiejętności i zatrudnienie na unijnym rynku pracy; w tym kontekście podkreśla, że należy zapewnić odpowiednie zasoby kadrowe i finansowe umożliwiające Centrum dalsze wykonywanie jego programu pracy przy bardzo wysokim wskaźniku realizacji działań;

10. odnotowuje regularną koordynację i współpracę Centrum z Europejską Fundacją Kształcenia i Europejską Fundacją na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy oraz Europejską Agencją Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy; zachęca Centrum do kontynuowania tej współpracy, która umożliwia tworzenie synergii, dzielenie się wiedzą, wiedzą fachową i najlepszymi praktykami z wszystkimi agencjami, a także unikanie powielania działań przez zapewnienie wspólnej przestrzeni, w której agencje mogą konsultować się ze sobą na temat wykonywania ich mandatu; z dużym zadowoleniem przyjmuje nową umowę o gwarantowanym poziomie usług z Agencją Unii Europejskiej ds. Cyberbezpieczeństwa, w szczególności w dziedzinach cyfryzacji, zamówień publicznych, ochrony danych i zasobów ludzkich;

11. z zadowoleniem przyjmuje działania Centrum mające na celu zwiększenie cyfryzacji wewnętrznego funkcjonowania i zarządzania, a także przyspieszenie cyfryzacji procedur; podkreśla, że Centrum powinno zachować proaktywną postawę w tym względzie, aby za wszelką cenę uniknąć przepaści cyfrowej między agencjami; zwraca jednak uwagę na konieczność dalszego podejmowania wszelkich niezbędnych środków bezpieczeństwa, aby uniknąć jakiegokolwiek ryzyka dla bezpieczeństwa przetwarzanych informacji w internecie;

12. z zadowoleniem przyjmuje inicjatywę Centrum dotyczącą nowego elementu działań związanego z cyfryzacją, a w szczególności narzędziami internetowymi, przewidującą zapewnianie informacji na temat poszczególnych krajów i większe możliwości wizualizacji danych internetowych, takie jak zasoby służące orientacji w informacjach o rynku pracy lub też prognozy zapotrzebowania na umiejętności; w związku z powyższym zwraca uwagę na ukierunkowane kampanie marketingowe Centrum mające na celu rozpowszechnianie wiedzy o zawartości jego strony internetowej;

13. z zadowoleniem odnotowuje nową umowę o gwarantowanym poziomie usług z Dyrekcją Generalną ds. Budżetu na migrację do systemu finansowego i rachunkowości Komisji;

Polityka kadrowa

14. zwraca uwagę, że do 31 grudnia 2019 r. plan zatrudnienia wdrożono w 94,51 % i że przyjęto 12 urzędników i 74 pracowników zatrudnionych na czas określony, podczas gdy w budżecie Unii przewidziano 78 stanowisk dla pracowników zatrudnionych na czas określony i 13 urzędników (w porównaniu z 92 zatwierdzonymi stanowiskami w 2018 r.); zauważa, że w 2019 r. w Centrum pracowało również 25 pracowników kontraktowych i trzech oddelegowanych ekspertów krajowych;

15. odnotowuje brak równowagi płci wśród kadry kierowniczej wyższego szczebla Centrum (4 mężczyzn i 2 kobiety); zauważa z zadowoleniem, że zarząd jest prawie zrównoważony pod względem płci (53 % mężczyzn i 47 % kobiet); z zadowoleniem przyjmuje geograficzną reprezentacj ę pracowników w Centrum;

16. z niepokojem zauważa, że problemy Centrum dotyczące eksternalizacji jego służby prawnej, na które zwrócił uwagę organ udzielający absolutorium i Trybunał w ramach procedury udzielania absolutorium za 2018 r., nadal nie zostały rozwiązane oraz że eksternalizacja zwiększyła obciążenie pracą i koszty dla Centrum; wzywa Centrum do rozważenia przywrócenia wewnętrznej służby prawnej w celu ograniczenia wysokich kosztów i zapewnienia właściwej ścieżki audytu w odniesieniu do wydatków prawnych, a także do dalszego informowania organu udzielającego absolutorium o rozwoju sytuacji w tym względzie;

17. z zadowoleniem przyjmuje wysiłki Centrum na rzecz stworzenia bardziej zróżnicowanego i integracyjnego środowiska i kultury pracy poprzez podejmowanie działań na rzecz osób z niepełnosprawnościami; zwraca się do Centrum o ocenę możliwości dalszego wzmacniania i integrowania zasad równych szans w zakresie rekrutacji, szkoleń, rozwoju kariery i warunków pracy, a także o podnoszenie świadomości pracowników na temat tych aspektów; zwraca się do Centrum, by przeanalizowało możliwe racjonalne usprawnienia i modyfikacje w swoich budynkach (dostęp, odpowiedni sprzęt biurowy) dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się lub z innymi niepełnosprawnościami;

18. zachęca Centrum do kontynuowania opracowywania długoterminowych ram polityki kadrowej koncentruj ących się na równowadze między życiem zawodowym a prywatnym, poradnictwie przez całe życie i rozwoju kariery zawodowej, równowadze płci, telepracy, równowadze geograficznej oraz rekrutacji i integracji osób niepełnosprawnych;

19. z ubolewaniem stwierdza, że na mocy wyroku Sądu w sprawie T-187/18 Centrum musi wypłacić odszkodowanie w wysokości 40 000 EUR, i zwraca uwagę na znaczenie przestrzegania obowiązujących przepisów prawa pracy w celu uniknięcia takich przypadków w przyszłości;

20. z zadowoleniem przyjmuje wysiłki Centrum na rzecz stworzenia przyjaznego dla środowiska miejsca pracy oraz wszystkie środki podejmowane przez Centrum w celu zmniejszenia śladu węglowego i zużycia energii oraz wprowadzenia elektronicznego obiegu dokumentów;

Zamówienia

21. z zadowoleniem przyjmuje wprowadzenie e-przetargów i elektronicznego składania ofert w ramach otwartych procedur oraz inicjatywę przystąpienia do międzyinstytucjonalnych umów ramowych Komisji lub innych agencji oraz zorganizowania wspólnych procedur udzielania zamówień z innymi agencjami;

22. z niepokojem zauważa, że zgodnie ze sprawozdaniem Trybunału popełniono błędy w zamówieniach i zarządzaniu umowami, że Centrum zaakceptowało zmianę w wykonaniu umowy bez odpowiedniego udokumentowania, czy alternatywa zaproponowana przez wykonawcę była co najmniej równoważna rozwiązaniu zaproponowanemu w ofercie, oraz że Centrum nie zmieniło umowy ramowej zawartej z tym wykonawcą w celu uwzględnienia takiej zmiany; odnotowuje, że Centrum sformalizowało swoje wytyczne dotyczące zarządzania umowami w celu uzupełnienia szkoleń dla pracowników zarządzających umowami, a także przepływu pracy i kontroli na miejscu;

23. zauważa w odniesieniu do działań następczych podjętych w związku z zaleceniem dotyczącym absolutorium z poprzedniego roku w kwestii dokumentacji i metodyki udzielania zamówień, że wdrażanie jest nadal w toku, a jednocześnie uznaje kroki podjęte w celu wdrożenia zalecenia;

Zapobieganie konfliktom interesów i zarządzanie nimi oraz przejrzystość

24. odnotowuje istniejące środki i aktualnie prowadzone działania Centrum mające zapewnić przejrzystość, zapobiegać konfliktom interesów i zarządzać nimi, chronić sygnalistów oraz zwalczać molestowanie; zwraca jednak uwagę, że wciąż nie opublikowano 22 deklaracji o braku konfliktu interesów i życiorysów 163 członków i zastępców; przypomina, że wszyscy członkowie i zastępcy, którzy uczestniczą w posiedzeniach zarządu lub korzystają z prawa głosu, muszą złożyć deklarację interesów; wzywa Centrum, by opublikowało deklaracje interesów i życiorysy wszystkich członków zarządu, oraz by poinformowało organ udzielający absolutorium o podjętych w związku z tym działaniach;

Kontrole wewnętrzne

25. zauważa, że w następstwie audytu przeprowadzonego w dniach 14-18 stycznia 2018 r. przez Służbę Audytu Wewnętrznego (IAS) dotyczącego zarządzania zasobami ludzkimi i etyki w Centrum procedury rekrutacyjne zostały zaktualizowane w celu odzwierciedlenia zalecenia IAS, oraz że zalecenie to, początkowo oznaczone jako krytyczne, zostało zamknięte przez IAS po przeprowadzeniu działań następczych;

26. odnotowuje, że pięć z sześciu zaleceń z audytu dotyczącego zarządzania zasobami ludzkimi i etyki zostało wdrożonych; wzywa Centrum do poinformowania organu udzielaj ącego absolutorium o wdrożeniu ostatniego zalecenia;

27. zauważa, że dyrektor wykonawczy Centrum, jako urzędnik zatwierdzający, przekazał uprawnienia w zakresie wykonania budżetu zastępcy dyrektora i kierownikom departamentów; zauważa, że uprawnienia przekazane zastępcy dyrektora nie są ograniczone maksymalną kwotą na transakcje, podczas gdy uprawnienia przekazane kierownikowi departamentu ds. zasobów i wsparcia są ograniczone maksymalną kwotą 1 500 000 EUR na transakcję dotyczącą tytułu 1 (koszty osobowe), przy czym inne przekazane uprawnienia ograniczone są do środków dostępnych w ramach konkretnych linii budżetowych i do pułapu 1 000 000 EUR na transakcj ę; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Centrum ustala pułapy finansowe w ramach przekazywanych uprawnień w taki sposób, aby zapewnić równowagę między potrzebą elastyczności a potrzebą nadzoru i kontroli hierarchicznej nad transakcjami;

Inne uwagi

28. odnotowuje starania na rzecz zwiększenia cyberbezpieczeństwa i ochrony danych w Centrum, w szczególności w odniesieniu do szkoleń personelu i podnoszenia jego świadomości;

29. z zadowoleniem przyjmuje kampanie komunikacyjne Centrum oraz skupianie się na obecności w mediach społecz- nościowych, interaktywnych narzędziach internetowych i wizualizacjach; zachęca Centrum, by dalej promowało swoje prace, badania i działania w celu zwiększenia swojej widoczności w społeczeństwie;

30. kwestionuje potrzebę utrzymania zarządu złożonego z 84 osób;

31. w odniesieniu do innych uwag towarzyszących decyzji w sprawie absolutorium, które mają charakter przekrojowy, odsyła do swojej rezolucji z dnia 29 kwietnia 2021 r. 3  w sprawie wyników, zarządzania finansami i kontroli agencji.

1 Dz.U. C 107 z 31.3.2020, s. 1.
2 Dz.U. C 417 z 2.12.2020, s. 1.
3 Teksty przyjęte, P9_TA(2021)0215.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.