Rezolucja 2021/1557 zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2019, sekcja VIII - Europejski Rzecznik Praw Obywatelskich

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2021.340.163

Akt nienormatywny
Wersja od: 24 września 2021 r.

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2021/1557
z dnia 29 kwietnia 2021 r.
zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2019, sekcja VIII - Europejski Rzecznik Praw Obywatelskich

PARLAMENT EUROPEJSKI,

- uwzględniając swoją decyzję w sprawie absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2019, sekcja VIII - Europejski Rzecznik Praw Obywatelskich,

- uwzględniając art. 100 Regulaminu i załącznik V do Regulaminu,

- uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A9-0065/2021),

A. mając na uwadze, że w ramach procedury udzielania absolutorium organ udzielaj ący absolutorium chce podkreślić szczególne znaczenie dalszego wzmacniania demokratycznej legitymacji instytucji Unii przez zwiększanie przejrzystości i odpowiedzialności oraz wdrażanie koncepcji budżetowania celowego i właściwego zarządzania zasobami ludzkimi;

1.
stwierdza z zadowoleniem, że Trybunał Obrachunkowy (zwany dalej "Trybunałem") nie odnotował żadnych istotnych niedociągnięć w objętych kontrolą obszarach działalności Europejskiej Rzecznik Praw Obywatelskich (zwanej dalej "Rzecznik") dotyczących zasobów ludzkich i zamówień publicznych;
2.
podkreśla, że na podstawie przeprowadzonych prac kontrolnych Trybunał stwierdził, iż w roku budżetowym zakończonym 31 grudnia 2019 r. w łącznych płatnościach związanych z wydatkami administracyjnymi Rzecznik nie wystąpiły istotne błędy;
3.
wyraża ubolewanie, jako uwagę ogólną, że - pomimo tego, iż dział 5 "Administracja" wieloletnich ram finansowych uznaje się za obarczony niskim ryzykiem - zakres i wnioski rozdziału 9 "Administracja" sprawozdania rocznego Trybunału są raczej ograniczone; domaga się, aby czynności audytorskie związane z rozdziałem "Administracja" w większym stopniu koncentrowały się na kwestiach o dużym lub nawet decydującym znaczeniu dla Rzecznik;
4.
zauważa, że rok 2019 był dla Rzecznik rokiem przejściowym, ponieważ zbiegał się z zakończeniem jej pierwszej kadencji i ponownym wyborem na kadencję 2019-2024; w pełni popiera cele określone przez Rzecznik w ramach jej strategii "W kierunku 2024 r." przewidzianej na drugą kadencję;

Zarządzanie budżetem i finansami:

5.
zwraca uwagę, że budżet Rzecznik jest w większości administracyjny oraz że znaczną jego część stanowią wydatki dotyczące pracowników, budynków, mebli, wyposażenia oraz różnych kosztów bieżących; zauważa, że w 2019 r. wyniósł on 11 496 261 EUR (w porównaniu z 10 837 545 EUR w 2018 r. i 10 905 441 EUR w 2017 r.);
6.
zauważa, że wskaźnik wykonania w odniesieniu do zobowiązań (w tym środków przeniesionych z 2019 r. na 2020 r.) wynosi 92,3 % (w porównaniu z 95,3 % w 2018 r. i 93,91 % w 2017 r.), a 89,5 % łącznych środków w 2019 r. stanowiły środki na zobowiązania (w porównaniu z 91,3 % w 2018 r. i 86,2 % w 2017 r.);
7.
z zadowoleniem przyjmuje poprawę w zakresie środków przeniesionych, której przykładem jest fakt, że kwota środków przeniesionych z 2019 r. na 2020 r. wyniosła 323 410 EUR, co stanowiło 2,8 % budżetu na 2019 r. (w porównaniu z kwotą 433 866 EUR przeniesioną z 2018 r. na 2019 r., co stanowiło 4 % budżetu na 2018 r.); zauważa ponadto, że wykorzystano 90,36 % środków przeniesionych z 2018 r. na 2019 r. (w porównaniu z 82,64 % w 2017 r.);
8.
dostrzega należyte zarządzanie finansami przez Rzecznik; na przykład w przypadku gdy niepełne wykorzystanie środków w niektórych liniach budżetowych wydaje się mieć charakter systemowy, w kolejnych latach Rzecznik obniżała związane z nimi środki, jak w przypadku linii budżetowej dotyczącej publikacji, którą Rzecznik proaktywnie i stopniowo zmniejszyła z 219 000 EUR w 2017 r. do 123 000 EUR w projekcie budżetu na 2021 r.;
9.
przypomina, że zgodnie z art. 228 ust. 1 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) Rzecznik "jest uprawniony do przyjmowania (...) skarg, które dotyczą przypadków niewłaściwego administrowania w działaniach instytucji, organów lub jednostek organizacyjnych Unii", z wyłączeniem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej wykonującego swoje funkcje sądowe; uznaje, że Rzecznik może prowadzić dochodzenia "z inicjatywy własnej lub w wyniku skargi" (art. 3 ust. 1 Statutu Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich) lub "za pośrednictwem członka Parlamentu Europejskiego" (art. 228 ust. 1 TFUE); przypomina, że Rzecznikwykonuje swoje obowiązki zgodnie z Traktatami i udzielonym jej mandatem;

Współpraca międzyinstytucjonalna:

10.
jest świadomy stale rosnącego obciążenia pracą i popiera strategię przyjmowania rozwiązań korporacyjnych tam, gdzie to możliwe, na przykład we współpracy w sprawach administracyjnych z Komisją oraz z Urzędem Administracji i Wypłacania Należności Indywidualnych (PMO), w celu ponownego przydzielenia pracowników do rozpatrywania skarg; zauważa, że liczba pracowników na dzień 31 grudnia 2019 r. była mniejsza niż na dzień 31 grudnia 2018 r. (74 stanowiska w porównaniu z 78 stanowiskami); zauważa, że wynika to z wolnych stanowisk, które nie były obsadzone w tym dniu, oraz ze spadku liczby pracowników kontraktowych;
11.
przypomina o swoim poparciu dla wniosku Rzecznik o zwiększenie liczby personelu w celu sprostania narastającemu obciążeniu pracą;
12.
z zadowoleniem przyjmuje umowy o świadczenie usług, takie jak wdrożenie narzędzia korporacyjnego (moduł akt osobowych SYSPER) do zarządzania aktami osobowymi pracowników oraz przekazanie PMO zarządzania uprawnieniami poszczególnych pracowników, co oznacza wzrost wydajności administracyjnej, w szczególności w przypadku mniejszych instytucji; zauważa, że sektor technologii informacyjnych (IT) ściśle współpracuje z Parlamentem i Komisją w zakresie integracji i utrzymania wszystkich unijnych narzędzi korporacyjnych oraz stosowania między- instytucjonalnych umów ramowych na usługi informatyczne;
13.
zachęca Rzecznik do utrzymywania i rozszerzania kontaktów z organami na szczeblu unijnym i krajowym z myślą o wymianie informacji i najlepszych praktyk oraz o przyjmowaniu, o ile to możliwe, wspólnego podejścia (jak na przykład w odniesieniu do wytycznych opracowanych przez Międzyinstytucjonalny Komitet Komunikacji Internetowej) do ogólnych kwestii administracyjnych, finansowych, kadrowych i informatycznych, a także do kwestii etyki, przejrzystości i integralności publicznej; z zadowoleniem przyjmuje intensywną wymianę informacji z krajowymi urzędami rzeczników praw obywatelskich oraz organizowanie spotkań między tymi urzędami w celu określenia tematów ewentualnych dochodzeń równoległych;
14.
ponawia apel do Rzecznik o ściślejszą współpracę z Komisją Kontroli Budżetowej Parlamentu polegającą na informowaniu tej komisji w zwięzłej i terminowej formie o istotnych uchybieniach w postaci niewłaściwego administrowania lub negatywnych odpowiedzi instytucji na zalecenia Rzecznik; docenia jednak fakt, że Rzecznik włączyła do swojego sprawozdania rocznego zatytułowanego "Putting it Right" szczegółowy opis sposobu, w jaki instytucje stosują się do jej zaleceń, oraz potwierdzenie przez Rzecznik, że w indywidualnych przypadkach będzie przekazywała zalecenia bezpośrednio właściwej komisji;

Zasoby ludzkie:

15.
ponownie podkreśla potrzebę zapewnienia równowagi płci na wszystkich szczeblach hierarchii; przyznaje w tym zakresie, że Rzecznik przyjmuje proaktywne podejście do utrzymania równowagi między naborem mężczyzn i kobiet oraz że dysponuje ona wysoko wykwalifikowanym personelem zrównoważonym pod względem płci na stanowiskach kierowniczych;
16.
jest świadomy trudności, jakie napotyka mała instytucja w dążeniu do równowagi geograficznej, ale mimo wszystko zauważa, że w 2019 r. personel Rzecznik składał się z przedstawicieli 20 z 27 narodowości państw członkowskich; zauważa, że na stanowiskach kierowniczych było siedem osób i że były one przedstawicielami pięciu różnych narodowości (niemieckiej, irlandzkiej, włoskiej, polskiej i szwedzkiej), podczas gdy w 2018 r. osoby na stanowiskach kierowniczych reprezentowały sześć różnych narodowości; przyjmuje do wiadomości plany reorganizacji biura Rzecznik w 2020 r. w celu zwiększenia jego wydajności, prowadzące do zmniejszenia liczby stanowisk kierowniczych, przy jednoczesnym uwzględnieniu, na ile to możliwe, równowagi geograficznej;
17.
zauważa, że Rzecznik zaktualizowała swoją politykę różnorodności, która dotyczy niepełnosprawności i równowagi płci; uznaje, że w 2019 r. sfinalizowano wytyczne dotyczące wdrażania polityki przeciwko napastowaniu; zauważa, że w 2019 r. sfinalizowano również szereg innych strategii politycznych i decyzji w zakresie zasobów ludzkich, takich jak dotyczące "powrotu do szkoły", zwrotu kosztów przeprowadzki, zatrudnienia w niepełnym wymiarze czasu pracy, powrotu do pracy po długotrwałym zwolnieniu lekarskim, podczas gdy prace nad innymi strategiami politycznymi, w tym w zakresie działań zewnętrznych, wciąż trwają;
18.
zachęca Rzecznik do rozwiązywania problemów związanych z personelem i poszukiwania sposobów na poprawę procesów rekrutacji, tak aby wolne stanowiska nie pozostawały nieobsadzone zbyt długo, gdyż ma to bezpośredni negatywny wpływ na rozkład obciążenia pracą i mogłoby, w powiązaniu ze spadkiem liczby pracowników kontraktowych, szkodliwie wpływać na wydajność instytucji;
19.
zauważa elastyczną organizację pracy oferowaną personelowi (elastyczny czas pracy, telepraca i praca w niepełnym wymiarze czasu pracy), jak również szkolenie ze spójności zespołu; zachęca Rzecznik do dalszej poprawy dobrobytu personelu oraz do przeprowadzania ankiet satysfakcji w celu zebrania ewentualnych propozycji poprawy sytuacji; wzywa także Rzecznik do uzupełnienia elastycznej organizacji pracy o ochronę prawa pracowników do bycia offline;
20.
zwraca się do Rzecznik o przedstawienie sprawozdania z konkretnych osiągnięć zaktualizowanej polityki różnorodności, wyników działań podjętych w celu wzmocnienia różnorodności oraz uczynienia z biura Rzecznik miejsca pracy bardziej integracyjnego względem osób z niepełnosprawnościami;

Konflikt interesów, molestowanie, sygnalizowanie nieprawidłowości:

21.
przypomina o inicjatywie strategicznej Rzecznik SI/2/2018/AMF z 2018 r. w sprawie godności w pracy w instytucjach i agencjach Unii jako o przykładzie najlepszych praktyk w zakresie zapobiegania molestowaniu; zauważa, że podnoszenie świadomości pracowników na temat kwestii związanych z molestowaniem stało się dla Rzecznik kwestią priorytetową, gdyż wszystkim pracownikom oferowane są obowiązkowe szkolenia na temat godności i szacunku w miejscu pracy; odnotowuje szkolenia zorganizowane dla korespondentów ds. etyki i członków komitetu pojednawczego w celu przygotowania ich do pełnienia funkcji w kontekście polityki Rzecznik przeciwko napastowaniu; docenia fakt, że sesje informacyjne na temat etyki obejmujące takie kwestie, jak etyczne postępowanie i zachowanie, molestowanie, sygnalizowanie nieprawidłowości, konflikty interesów i działania zewnętrzne, stały się integralną częścią szkoleń wprowadzaj ących organizowanych przez Rzecznik dla nowych pracowników, jak również stażystów;
22.
gratuluje Rzecznik przyjaznej dla użytkownika strony internetowej, która oprócz wszystkich informacji na temat jej podstawowej działalności zawiera sekcję poświęconą etyce; docenia z uwagi na przejrzystość publikowany na stronie internetowej szczegółowy wykaz wyjazdów służbowych Rzecznik w 2019 r., w tym ich koszty, cel i czas trwania podróży, które to informacje są również dostępne w jej rocznym sprawozdaniu z działalności;
23.
zauważa, że potrzebne jest kompleksowe podejście, aby internetowe strony startowe instytucji europejskich były dostępne dla osób z wszelkimi rodzajami niepełnosprawności, w tym dostępne w narodowych językach migowych; sugeruje, aby w proces ten były zaangażowane organizacje działające w obszarze niepełnosprawności;
24.
docenia pracę Rzecznik w dziedzinie konfliktów interesów, szczególnie w ramach współpracy z Wysokim Urzędem ds. Przejrzystości w Życiu Publicznym (HATVP) we Francji, oraz uczestnictwo w organizowanych w Parlamencie i Europejskim Banku Centralnym wydarzeniach poświęconych temu ważnemu tematowi;

Zarządzanie wewnętrzne, wyniki, kontrola wewnętrzna:

25.
przyjmuje do wiadomości jasno sformułowany zestaw kluczowych wskaźników efektywności Rzecznik; z zadowoleniem przyjmuje zgłoszone przyrosty wydajności, takie jak w przypadku procesów rozpatrywania spraw, gdzie wskaźniki przewyższyły wyniki z poprzedniego roku, na przykład w 91 % spraw decyzję o dopuszczalności podjęto w ciągu jednego miesiąca (w porównaniu z 90 % w 2018 r.), w 63 % spraw dochodzenie zamknięto w ciągu 6 miesięcy (w porównaniu z 57 % w 2018 r.), a w 90 % spraw dochodzenie zamknięto w ciągu 18 miesięcy (w porównaniu z 88 % w 2018 r.);
26.
wzywa Rzecznik do zbadania, w jaki sposób można mierzyć w szerszym ujęciu wpływ dochodzeń Rzecznik i związanych z nimi zaleceń na instytucje Unii; doskonale wie, że zastosowanie się do propozycji jest odnotowywane w konkretnym momencie i nie odzwierciedla zmian, które następują wolniej i często są wynikiem szerzej zakrojonych dochodzeń; odnotowuje ogólny wskaźnik zgodności na poziomie 77 % (w porównaniu z 81 % w 2018 r.); apeluje ponadto, aby odpowiednie dane były przedstawiane jako określone kluczowe wskaźniki efektywności;
27.
z zadowoleniem przyjmuje fakt, że instytucje pozytywnie zareagowały na 90 ze 117 propozycji poprawy, które przedstawiła Rzecznik; zauważa, że propozycje przedstawiono w 69 sprawach, z czego w wyniku 52 spraw instytucje podjęły kroki w celu poprawy funkcjonowania; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że jedenaście instytucji osiągnęło 100% wskaźnik zgodności z propozycjami poprawy, podczas gdy Komisja, której dotyczy większość spraw, osiągnęła wskaźnik zgodności wynoszący 70,9 %;
28.
odnotowuje, że w 2019 r. liczba zarejestrowanych skarg wyniosła 2 171 (w porównaniu z 2 160 w 2018 r.), liczba rozpatrzonych nowych spraw wyniosła 2 201 (w porównaniu z 2 180 w 2018 r.), a liczba spraw w ramach mandatu Rzecznik wyniosła 871 (w porównaniu z 880 w 2018 r.); zauważa, że Rzecznik wszczęła 456 nowych dochodzeń na podstawie skarg (w porównaniu z 482 w 2018 r.) i zamknęła rekordową liczbę 552 dochodzeń na podstawie skarg (w porównaniu z 534 w 2018 r.), a w związku z dużym przerobem spraw tylko 117 dochodzeń przeniesiono na 2020 r. (w porównaniu z 222 przeniesionymi na 2019 r.);
29.
zauważa, że kategorie, w których odnotowano największy wzrost liczby skarg to: przestrzeganie praw podstawowych, właściwe korzystanie z uznania administracyjnego (w tym procedury w sprawie uchybienia zobowiązaniom), kultura usług, przejrzystość i poszanowanie praw proceduralnych; zachęca Rzecznik do dalszego przedstawiania Parlamentowi sprawozdań na temat zaleceń dla instytucji Unii w tym względzie;
30.
stwierdza, że w dochodzeniach zamkniętych przez Rzecznik w 2019 r. odnotowano następujące wyniki: w 56 % spraw nie stwierdzono niewłaściwego administrowania, w 33 % spraw sprawę rozwiązała instytucja, osiągnięto rozwiązania lub osiągnięto częściowe rozwiązania, w 5 % spraw dalsze dochodzenie nie było uzasadnione, w 5 % spraw stwierdzono przypadek niewłaściwego administrowania, uzgodniono lub częściowo uzgodniono zalecenie, a w 0,9 % spraw wynik należał do kategorii "Inne";
31.
zauważa, że w sprawozdaniu rocznym audytora wewnętrznego za 2018 r. stwierdzono, iż - pod warunkiem zakończenia pozostałych działań w zakresie zarządzania ciągłością działania - systemy zarządzania ryzykiem, kontroli i zarządzania Rzecznik są skuteczne i wydajne oraz dają wystarczaj ącą pewność, że będzie ona stale osiągała swoje cele w zakresie kontroli; zauważa, że Rzecznik opracowała synergie z Komisją, aby wykorzystywać wewnętrzne narzędzia lub usługi na potrzeby zarządzania personelem, zarządzania finansami i prowadzenia księgowości, zamówień publicznych oraz zarządzania misjami i rekrutacją; zwraca się do Rzecznik, aby informowała go o wszelkich działaniach następczych w odniesieniu do przeniesionych działań w zakresie zarządzania ciągłością działania;
32.
zauważa, że odpowiedź Rzecznik zawarta w jej sprawozdaniu z działań podjętych w następstwie udzielenia absolutorium za rok budżetowy 2018 dotyczyła procesu przeglądu Statutu Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich; zauważa, że po przyjęciu nowego rozporządzenia regulującego wykonywanie funkcji Rzecznika Praw Obywatelskich Rzecznik przeprowadzi odpowiedni przegląd przepisów wykonawczych do tego rozporządzenia i uwzględni wszelkie zmiany w tym zakresie w przyszłych rocznych sprawozdaniach z działalności;

Przejrzystość:

33.
podkreśla dochodzenie na podstawie skargi, w ramach którego Rzecznik zwróciła się do Sekretariatu Generalnego Rady o prowadzenie pełnej dokumentacji wszelkich spotkań lobbystów z przewodniczącym Rady Europejskiej lub członkami jego gabinetu; zgadza się ze stwierdzeniem Rzecznik, że członkowie gabinetu przewodniczącego powinni spotykać się wyłącznie z przedstawicielami grup interesu zarejestrowanymi w rejestrze służącym przejrzystości lub uczestniczyć w wydarzeniach organizowanych tylko przez takich przedstawicieli;
34.
korzysta z okazji, by pogratulować Rzecznik wszczęcia w 2017 r. dochodzenia (OI/2/2017) w sprawie przejrzystości prac legislacyjnych Rady, aby umożliwić obywatelom łatwiejsze śledzenie procesu legislacyjnego Unii; wyraża zadowolenie z niedawnego pozytywnego przyjęcia przez Rzecznik nowych działań Rady na rzecz przejrzystości, takich jak na przykład proaktywne publikowanie sprawozdań z postępów w negocjacjach nad projektami przepisów, która to zmiana jest zgodna z propozycjami Rzecznik wynikaj ącymi z jej dochodzeń; przypomina jednak opinię Rzecznik, że Rada powinna zwiększyć działania na rzecz przejrzystości między innymi poprzez publikowanie stanowisk państw członkowskich, dokumentów prawodawczych Rady, w tym protokołów posiedzeń grup roboczych, dokumentów z rozmów trójstronnych i innych kluczowych dokumentów roboczych; docenia propozycje Rzecznik służące przyjęciu bardziej systematycznego i skutecznego podejścia do rozwiązywania kwestii przechodzenia byłych członków personelu do sektora prywatnego lub przechodzenia pracowników z sektora prywatnego do Komisji;
35.
uznaje inny dobry przykład, jakim jest sprawozdanie na temat przypadków zastosowania przyspieszonej procedury publicznego dostępu i jej wdrażania; z zadowoleniem przyjmuje przeprowadzoną ocenę, z której wynika, że procedura przyspieszona doprowadziła do trzykrotnego skrócenia czasu rozpatrywania spraw dotyczących dostępu do dokumentów;
36.
docenia zakończenie prac nad przyjaznym dla użytkownika podręcznikiem rozpatrywania spraw, łączącym w sposób dynamiczny i zwięzły, a jednocześnie kompleksowy wszystkie procedury rozpatrywania spraw;
37.
z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Rzecznik automatycznie publikuje informacje o dochodzeniach na swojej stronie internetowej, chyba że składający skargę wyraźnie zawnioskuj ą o poufność lub sprawa zawiera dane osobowe;

Cyfryzacja, cyberbezpieczeństwo, ochrona danych:

38.
zwraca się do Rzecznik w kontekście jej polityki na rzecz cyfryzacji, aby w dalszym ciągu rozwijała mechanizmy komunikacji między stroną internetową a systemem zarządzania sprawami przez zapewnienie automatycznego importu informacji ze strony internetowej do systemu zarządzania skargami, co umożliwi skarżącemu dodawanie dalszej korespondencji do skargi złożonej przez internet, oraz aby na potrzeby kontaktu ze skarżącymi w trakcie całego procesu wykorzystywano konto internetowe;
39.
z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Rzecznik popiera znaczenie ochrony danych i zobowiązuje się do dalszego zwiększania świadomości użytkowników w zakresie znaczenia ochrony danych w internecie; gratuluje Rzecznik planu działania z 2018 r. dotyczącego unijnego rozporządzenia o ochronie danych, mającego ułatwić instytucjom przystosowanie się do nowych przepisów; gratuluje jej również postępów osiągniętych w realizacji 24 działań określonych w planie na 2019 rok; docenia utworzenie rejestru operacji przetwarzania dokonywanych przez Rzecznik oraz współpracę z Parlamentem Europejskim;
40.
z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Rzecznik wykorzystuje bezpłatne otwarte oprogramowanie na potrzeby komunikacji zewnętrznej i wewnętrznej; docenia fakt, że Rzecznik uznaje wartość dodaną otwartego oprogramowania w celu zwiększenia przejrzystości;
41.
zachęca Rzecznik do postępowania zgodnie z zaleceniami Europejskiego Inspektora Ochrony Danych dotyczącymi renegocjowania międzyinstytucjonalnej umowy licencyjnej oraz umowy wdrożeniowej, podpisanej przez instytucje Unii i Microsoft w 2018 r., w celu osiągnięcia niezależności cyfrowej, unikania uzależnienia od jednego dostawcy oraz braku kontroli, jak również zapewnienia ochrony danych osobowych;

Komunikacja:

42.
z zadowoleniem przyjmuje fakt, że w 2019 r. Rzecznik przekroczyła cele wyznaczone w odniesieniu do mediów społecznościowych; zauważa, że Rzecznik opublikowała 36 717 wpisów na Twitterze (poziom docelowy wynosił 20000) oraz że liczba obserwujących ją na tym portalu wzrosła z 22 600 na koniec 2018 r. do 26 300 w grudniu 2019 r., co stanowi wzrost o 16 %; zauważa, że najszybciej rozwijającym się kanałem był ten na Instagramie, gdzie liczba odbiorców wzrosła o 47 % w ciągu roku, oraz na LinkedIn, gdzie liczba obserwujących Rzecznik wzrosła o 21 %;
43.
gratuluje Rzecznik uruchomienia w grudniu 2019 r. nowego intranetu, SISTEO, w odniesieniu do którego w 2018 r. rozpoczęto projekt przeglądu mający na celu ułatwienie obiegu informacji oraz dostępu do procesów i narzędzi wewnętrznych, a także aplikacji i platform międzyinstytucjonalnych; z zadowoleniem przyjmuje również fakt, że w grudniu 2019 r. ukończono projekt ekstranetu europejskiej sieci rzeczników praw obywatelskich;
44.
podkreśla znaczenie dobrze funkcjonującej współpracy europejskiej sieci rzeczników praw obywatelskich, ponieważ prawo i polityka Unii mają coraz większe znaczenie dla codziennego życia obywateli państw członkowskich;
45.
podkreśla drugą edycję zainicjowanej przez Rzecznik nagrody za dobrą administrację, która obejmowała 54 inspirujące projekty głównych instytucji Unii, a także wielu agencji i innych organów, co świadczy o dużym zainteresowaniu tą nagrodą; zauważa, że ogólną nagrodę za dobrą administrację przyznano zespołom Komisji, które pracowały nad inicjatywą Unii mającą na celu zmniejszenie zanieczyszczenia tworzywami sztucznymi i nagłośnienie tego problemu;

Wymiar środowiskowy:

46.
z zadowoleniem przyjmuje zobowiązanie Rzecznik dotyczące zmniejszenia jej śladu środowiskowego przez konkretne działania takie jak intensywne korzystanie z infrastruktury do prowadzenia wideokonferencji na potrzeby posiedzeń wewnętrznych i międzyinstytucjonalnych, która umożliwiła ograniczenie liczby wyjazdów służbowych; odnotowuje politykę telepracy, z której korzysta wielu pracowników (oraz cały personel podczas kryzysu związanego z COVID-19) i która ogranicza używanie transportu indywidualnego. zachęca Rzecznik do dalszego podejmowania działań służących ograniczaniu śladu węglowego, jak również zwracania uwagi na koszyk energetyczny, z jakiego korzysta instytucja, z naciskiem na promowanie czystych i odnawialnych źródeł energii.
47.
z zadowoleniem przyjmuje podjętą przez biuro Rzecznik inicjatywę służącą zachęcaniu do korzystania z transportu publicznego poprzez zapewnienie wsparcia finansowego na roczne abonamenty oraz ograniczanie dostępnych miejsc parkingowych dla samochodów.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.