Rezolucja 2020/1912 zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Eurojustu (obecnie: Agencja Unii Europejskiej ds. Współpracy Wymiarów Sprawiedliwości w Sprawach Karnych (Eurojust)) za rok budżetowy 2018

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2020.417.238

Akt nienormatywny
Wersja od: 11 grudnia 2020 r.

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2020/1912
z dnia 14 maja 2020 r.
zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Eurojustu (obecnie: Agencja Unii Europejskiej ds. Współpracy Wymiarów Sprawiedliwości w Sprawach Karnych (Eurojust)) za rok budżetowy 2018

PARLAMENT EUROPEJSKI,
uwzględniając swoją decyzję w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Eurojustu za rok budżetowy 2018,
uwzględniając art. 100 Regulaminu i załącznik V do Regulaminu,
uwzględniając opinię Komisji Wolności Obywatelskich, Sprawiedliwości i Spraw Wewnętrznych,
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A9-0048/2020),
A.
mając na uwadze, że zgodnie z zestawieniem dochodów i wydatków 1  ostateczny budżet Eurojustu na rok budżetowy 2018 wyniósł 38 606 737 EUR, co oznacza kwotę o 20,71 % niższą w porównaniu z rokiem 2017; mając na uwadze, że zmniejszenie budżetu jest związane ze zmniejszeniem potrzeb budżetowych zapisanych w tytule 2; mając na uwadze, że budżet Eurojustu pochodzi w całości z budżetu Unii 2 ;
B.
mając na uwadze, że w swoim sprawozdaniu dotyczącym rocznego sprawozdania finansowego Eurojustu za rok budżetowy 2018 (zwanym dalej "sprawozdaniem Trybunału") Trybunał Obrachunkowy (zwany dalej "Trybunałem") stwierdził, iż uzyskał wystarczającą pewność, że roczne sprawozdanie finansowe Eurojustu jest wiarygodne oraz że transakcje leżące u jego podstaw są legalne i prawidłowe;

Zarządzanie budżetem i finansami

1.
odnotowuje z zadowoleniem, że wysiłki związane z monitorowaniem budżetu w ciągu roku budżetowego 2018 doprowadziły do osiągnięcia wskaźnika wykonania budżetu w wysokości 99,94 %, co stanowi nieznaczny spadek o 0,03 % w porównaniu z rokiem 2017; ponadto odnotowuje, że wskaźnik wykonania środków na płatności wyniósł 86,91 %, co oznacza wzrost o 2,96 % w porównaniu z rokiem 2017;

Wyniki

2.
odnotowuje z zadowoleniem, że Eurojust stosuje ilościowe i jakościowe kluczowe wskaźniki efektywności do mierzenia realizacji celów swoich rocznych działań i skutków, w tym wskaźniki wyników, wskaźniki działalności/ wyników oraz wskaźniki ekonomiczne, techniczne i operacyjne, a także wskaźniki wsparcia, zarządzania i dobrych rządów w celu poprawy zarządzania swoim budżetem; odnotowuje, że Eurojust był w stanie zmierzyć i ocenić osiągnięcie 98 z 119 kluczowych wskaźników efektywności (82 %) wyznaczonych na 2018 r., z czego osiągnięto lub przekroczono 72 % pierwotnie założonych celów; odnotowuje, że w rocznym programie prac na 2018 r. Eurojust wprowadził szereg nowych wskaźników, dla których nie istnieje wartość wyjściowa, oraz że w konsekwencji nie można było dokonać oceny 15 % kluczowych wskaźników efektywności; wzywa Eurojust do zajęcia się tą kwestią i zapewnienia możliwości właściwej oceny wszystkich wskaźników oraz do złożenia organowi udzielającemu absolutorium do czerwca 2020 r. sprawozdania z osiągniętych postępów;
3.
zwraca uwagę, że w 2018 r. prowadzono drugi etap restrukturyzacji organizacyjnej Eurojustu, dopracowano funkcję operacyjną oraz przekształcono służby administracyjne i służby wsparcia;
4.
zachęca Eurojust do dalszej cyfryzacji świadczonych usług;
5.
z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Eurojust nadal rozwija silną współpracę operacyjną z Agencją Unii Europejskiej ds. Współpracy Organów Ścigania (Europol) oraz z innymi partnerami w dziedzinie wymiaru sprawiedliwości i spraw wewnętrznych, a także z państwami trzecimi; zwraca uwagę, że w 2018 r. Eurojust rozpoczął negocjacje dotyczące umowy o współpracy z Europejską Agencją Straży Granicznej i Przybrzeżnej; zwraca uwagę, że Eurojust również współpracował z Europejskim Urzędem ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych, i zachęca organy krajowe do rozważenia zaangażowania obu organów w stosownych przypadkach; ponadto zachęca Eurojust do uczestniczenia we wspólnych procedurach udzielania zamówień z Europolem i Europejską Agencją Leków;
6.
wzywa Eurojust do zbadania możliwości współdzielenia wraz z innymi agencjami prowadzącymi podobną działalność zasobów przeznaczonych na pokrywające się zadania; zdecydowanie zachęca Eurojust do aktywnego poszukiwania dodatkowych szerszych płaszczyzn współpracy ze innymi agencjami Unii;
7.
przypomina, że w ostatnich latach wzrosła liczba nowych spraw, a także spraw będących w toku (tj. spraw wymagających złożonych dochodzeń, które mogą trwać kilka lat), oraz że oczekuje się dalszego wzrostu obciążenia pracą w związku z nowym mandatem, który wejdzie w życie pod koniec 2019 r., przy czym należy pamiętać o dodatkowych zasobach niezbędnych do tego, by Eurojust mógł wspierać prace Prokuratury Europejskiej; podkreśla, że oprócz aresztowań podstawowe znaczenie dla zapewnienia bezpieczeństwa obywateli w Unii, jeśli chodzi o obszary poważnej przestępczości transgranicznej, ma skuteczne ściganie; ponadto przypomina, że w 2018 r. utrzymywano 17 centrów koordynacyjnych, tyle samo co w 2017 r., co świadczy o popularności i użyteczności tego narzędzia operacyjnego; podkreśla zasadniczą rolę Eurojustu w łańcuchu bezpieczeństwa Unii i zaznacza, że aby Eurojust mógł wypełniać swój mandat, jego budżet powinien być współmierny do zadań i priorytetów; dlatego też jest bardzo zaniepokojony zaproponowanymi przez Komisję poważnymi cięciami budżetowymi w wieloletnich ramach finansowych na lata 2021-2027, co utrudniłoby prace Eurojustu i w związku z tym stanowiło zagrożenie dla bezpieczeństwa w państwach członkowskich; wzywa komisję Parlamentu ds. Wolności Obywatelskich, Sprawiedliwości i Spraw Wewnętrznych, aby zwróciły się do dyrektora administracyjnego Eurojustu o przedstawienie prognozowanych długoterminowych potrzeb finansowych Eurojustu obejmujących zakres, w jakim przewidywane przyszłe zadania można by sfinansować dzięki zwiększeniu wydajności, a także wyeliminowaniu braków operacyjnych, jakie powstałyby w wyniku niewystarczającego finansowania, oraz ich przewidywanego wpływu na walkę z przestępczością trans- graniczną;
8.
wyraża zadowolenie z przyjęcia przez kolegium w listopadzie 2018 r. zaktualizowanej strategii zwalczania nadużyć finansowych i planu działania w tym zakresie;
9.
zwraca uwagę na zapoczątkowaną pod koniec 2018 r. reorganizację struktury zarządczej Eurojustu, w tym wyraźne oddzielenie spraw wykonawczych od operacyjnych, w celu zapewnienia zgodności z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1727 3  (nowym rozporządzeniem w sprawie Eurojustu), które weszło w życie w grudniu 2019 r.; odnotowuje, że wniosek dotyczący wdrożenia zmienionych ram kontroli wewnętrznej miał zostać przyjęty do końca 2019 r. i wdrożony do końca 2020 r.;

Polityka kadrowa

10.
docenia, że do 31 grudnia 2018 r. plan zatrudnienia zrealizowano w 99,04 % - przyjęto 207 pracowników na czas określony, podczas gdy budżet Unii przewidywał 209 stanowisk dla pracowników na czas określony (w porównaniu z 208 zatwierdzonymi stanowiskami w 2017 r.); zwraca uwagę, że w 2018 r. Eurojust zatrudniał ponadto 15 pracowników kontraktowych i 16 oddelegowanych ekspertów krajowych;
11.
zauważa z niepokojem, że według zgłoszonych danych dotyczących równowagi płci w zarządzie w 2018 r. zasiadało 20 mężczyzn i 8 kobiet;
12.
odnotowuje z zadowoleniem, że zgodnie z sugestią Trybunału z lat ubiegłych od czerwca 2019 r. Eurojust ogłasza wolne stanowiska na stronie internetowej Europejskiego Urzędu Doboru Kadr, korzystając z możliwości publikowania nazw takich wolnych stanowisk we wszystkich językach urzędowych Unii, przy czym link do pełnego tekstu jest dostępny wyłącznie w języku angielskim; zachęca Eurojust, by w odniesieniu do pracowników niższego szczebla rozważył możliwość wspólnego korzystania z personelu i zasobów z innymi agencjami Unii;
13.
z zadowoleniem odnotowuje, że w świetle uwag organu udzielającego absolutorium Eurojust rozważy przyjęcie strategii w zakresie praw podstawowych, w tym zawarcie odniesienia do praw podstawowych w kodeksie postępowania, który mógłby określać obowiązki personelu i szkolenia dla personelu Eurojustu, i dokona tego w porozumieniu z Komisją i innymi agencjami Unii w celu zapewnienia skoordynowanego podejścia;

Zamówienia publiczne

14.
odnotowuje, że - jak wynika ze sprawozdania Trybunału - Eurojust podpisał umowę ramową na usługi informatyczne z przedsiębiorstwem, które świadczyło te same usługi na podstawie poprzedniej umowy ramowej, bez uprzedniej publikacji ogłoszenia o zamówieniu w trakcie negocjowanej procedury zamówień publicznych; zwraca uwagę, że wszystkie płatności dokonane w ramach tej umowy ramowej i wszystkie związane z nią umowy szczegółowe są nieprawidłowe, a uproszczona procedura jest dopuszczalna jedynie w określonych okolicznościach, których zaistnienia Eurojust nie udowodnił; przyjmuje do wiadomości odpowiedź Eurojustu, zgodnie z którą wynegocjowaną procedurę przeprowadzono na podstawie art. 134 ust. 1 lit. f) rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) nr 1268/2012 4 , które dopuszczają stosowanie tej procedury w przypadku, gdy zmiana dostawcy spowodowałaby niezgodność lub nieproporcjonalne trudności techniczne w użytkowaniu i utrzymaniu sprzętu, w związku z czym rozwiązanie to uznano za najbardziej opłacalne; wzywa Eurojust do zapewnienia zgodności z przepisami dotyczącymi zamówień publicznych;

Zapobieganie konfliktom interesów i zarządzanie nimi oraz przejrzystość

15.
docenia środki przyjęte przez Eurojust i aktualnie wdrażane przez niego działania służące zapewnieniu przejrzystości, a także zapobieganiu konfliktom interesów i zarządzaniu nimi; zwraca uwagę, że Eurojust przyjął decyzję Kolegium 2019-02 w sprawie mających zastosowanie do całego personelu wytycznych Eurojustu dotyczących informowania o nieprawidłowościach; odnotowuje, że według Eurojustu w 2019 r. przeprowadzono wymagane szkolenia na temat takich przepisów;
16.
z zadowoleniem przyjmuje, że - w świetle uwag przedstawionych przez organ udzielający absolutorium - publikacja deklaracji interesów została obecnie uwzględniona przez zespół projektowy ds. regulaminu w projekcie kodeksu etyki Kolegium Eurojustu; zwraca uwagę, że Eurojust publikował dotychczas oświadczenia o braku konfliktu interesów; wzywa Eurojust do publikowania również życiorysów członków zarządu i kierownictwa wykonawczego; zwraca uwagę, że decyzją Kolegium 2018-19 z 6 listopada 2018 r. Eurojust przyjął zaktualizowaną strategię zwalczania nadużyć finansowych;

Kontrole wewnętrzne

17.
odnotowuje, że Służba Audytu Wewnętrznego (IAS) w ramach strategicznego planu kontroli wewnętrznej Eurojustu na lata 2018-2020 w 2018 r. wydała sześć pozostałych do wdrożenia zaleceń z audytu dotyczących monitorowania i sprawozdawczości oraz podstawowych elementów wiarygodności, a Eurojust zastosował się do pięciu z nich; z zadowoleniem odnotowuje, że w 2018 r. Eurojust przyjął politykę zarządzania ryzykiem oraz że plan wdrażania i rejestr ryzyka miały zostać opracowane w 2019 r. i wdrażane począwszy od 2020 r.;

Inne uwagi

18.
przyjmuje do wiadomości, że - po pomyślnym zakończeniu przeprowadzki do nowej siedziby w czerwcu 2017 r. - przeniesienie kwoty 2 339 809 EUR na kolejny okres rozliczeniowy dotyczyło głównie kosztów, które państwo przyjmujące zafakturowało z mocą wsteczną w 2018 r.; odnotowuje ponadto, że w 2018 r. wykorzystano i wypłacono wszystkie środki na zobowiązania z wyjątkiem kwoty w wysokości 73 000 EUR, natomiast największa część tej kwoty była związana z planowanymi zmianami, które nie zostały wprowadzone przez państwo przyjmujące;
19.
wzywa Eurojust do położenia nacisku na rozpowszechnianie wyników swoich badań wśród ogółu społeczeństwa oraz docieranie do obywateli za pośrednictwem mediów społecznościowych i innych narzędzi komunikacji;
20.
w odniesieniu do innych uwag towarzyszących decyzji w sprawie absolutorium, które mają charakter przekrojowy, odsyła do swojej rezolucji z dnia 14 maja 2020 r. 5  w sprawie wyników, zarządzania finansami i kontroli agencji.
1 Dz.U. C 108 z 22.3.2018, s. 82.
2 Dz.U. C 108 z 22.3.2018, s. 85.
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1727 z dnia 14 listopada 2018 r. w sprawie Agencji Unii Europejskiej ds. Współpracy Wymiarów Sprawiedliwości w Sprawach Karnych (Eurojust) oraz zastąpienia i uchylenia decyzji Rady 2002/187/WSiSW (Dz.U. L 295 z 21.11.2018, s. 138).
4 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1268/2012 z dnia 29 października 2012 r. w sprawie zasad stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii (Dz.U. L 362 z 31.12.2012, s. 1).
5 Teksty przyjęte, P9_TA(2020)0121.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.