Rezolucja 2020/1906 zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Wspólnego Przedsięwzięcia SESAR za rok budżetowy 2018

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2020.417.222

Akt nienormatywny
Wersja od: 11 grudnia 2020 r.

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2020/1906
z dnia 14 maja 2020 r.
zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Wspólnego Przedsięwzięcia SESAR za rok budżetowy 2018

PARLAMENT EUROPEJSKI,
uwzględniając swoją decyzję w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Wspólnego Przedsięwzięcia SESAR za rok budżetowy 2018,
uwzględniając art. 100 Regulaminu i załącznik V do Regulaminu,
uwzględniając opinię Komisji Transportu i Turystyki,
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A9-0044/2020),
A.
mając na uwadze, że Wspólne Przedsięwzięcie SESAR (zwane dalej "Wspólnym Przedsięwzięciem") zostało ustanowione w lutym 2007 r. z zamiarem prowadzenia programu badań z zakresu zarządzania ruchem lotniczym w jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej (SESAR), który ma na celu unowocześnienie zarządzania ruchem w Unii;
B.
mając na uwadze, że w wyniku przyjęcia rozporządzenia Rady (UE) nr 721/2014 program SESAR 2020 wydłużył czas istnienia Wspólnego Przedsięwzięcia do dnia 31 grudnia 2024 r.;
C.
mając na uwadze, że Wspólne Przedsięwzięcie zostało pomyślane jako partnerstwo publiczno-prywatne, którego członkami założycielskimi są Unia i Eurocontrol;
D.
mając na uwadze, że wkład Unii w fazę wdrażania programu SESAR 2020 w latach 2014-2024 wyasygnowany z programu "Horyzont 2020" wynosi 585 000 000 EUR; mając na uwadze, że zgodnie z nowymi umowami członkowskimi w ramach programu "Horyzont 2020" oczekuje się, iż wkład Eurocontrol wyniesie około 500 000 000 EUR, a wkład innych partnerów z branży lotniczej - co najmniej 500 000 000 EUR, z czego około 90 % będzie stanowił wkład niepieniężny Eurocontrol i innych partnerów;

Uwagi ogólne

1.
na podstawie sprawozdania Trybunału Obrachunkowego (zwanego dalej "Trybunałem") w sprawie sprawozdania finansowego Wspólnego Przedsięwzięcia za rok zakończony w dniu 31 grudnia 2018 r. (zwanego dalej "sprawozdaniem Trybunału") stwierdza, że przedstawia ono rzetelnie, we wszystkich istotnych aspektach jego sytuację finansową na dzień 31 grudnia 2018 r. oraz wyniki transakcji, przepływy pieniężne i zmiany w aktywach netto za zakończony w tym dniu rok budżetowy, zgodnie z przepisami jego regulaminu finansowego i z zasadami rachunkowości przyjętymi przez księgowego Komisji;
2.
odnotowuje, że zgodnie ze sprawozdaniem Trybunału Obrachunkowego operacje leżące u podstaw rocznego sprawozdania finansowego Wspólnego Przedsięwzięcia za rok budżetowy 2018 są legalne i prawidłowe we wszystkich istotnych aspektach;
3.
zauważa, że skuteczna komunikacja to zasadniczy składnik udanych projektów finansowanych ze środków UE; uważa za ważne zwiększenie widoczności osiągnięć Wspólnego Przedsięwzięcia oraz rozpowszechnianie informacji o jego wartości dodanej; apeluje do Wspólnego Przedsięwzięcia o kontynuowanie proaktywnej polityki komunikacyjnej i rozpowszechnianie wyników badań wśród obywateli - np. za pośrednictwem mediów społecznościowych lub innych narzędzi medialnych - w celu uświadamiania obywatelom, jak istotne jest wsparcie udzielane przez Unię, zwłaszcza w przypadku zastosowań komercyjnych;
4.
zwraca się do Trybunału o ocenę prawidłowości i wiarygodności metod obliczania i szacowania wkładów niepieniężnych; ocena ta ma dotyczyć opracowywania i solidności wytycznych w sprawie stosowania procedury wkładów niepieniężnych, aby pomóc w procesie planowania, sprawozdawczości i certyfikacji wkładów niepieniężnych;
5.
przypomina, że SESAR jest technologicznym filarem jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej (SES), a jego rolą jest koordynowanie i prowadzenie badań, które mają przyczynić się do przezwyciężenia rozdrobnienia SES; zwraca uwagę, że jednym z głównych osiągnięć Wspólnego Przedsięwzięcia jest swoboda planowania tras umożliwiająca ograniczenie emisji z lotów i zużycia paliwa; uważa zatem, że Wspólne Przedsięwzięcie mogłoby nadal służyć zrównoważonemu rozwojowi sektora lotniczego;
6.
podkreśla znaczenie podejmowanych przez Wspólne Przedsięwzięcie działań mających pomóc w szybszej absorpcji innowacji; podkreśla ponadto jego rolę w znacznym rozwoju U-space i w opracowaniu planu działania umożliwiającego bezpieczne wprowadzenie i wykorzystywanie dronów na niższych wysokościach, co stanowi podstawę nowoczesnego i szybko rozwijającego się sektora;

Zarządzanie budżetem i finansami

7.
odnotowuje, że w 2018 r. środki na płatności wyniosły 94 800 000 EUR (90 900 000 EUR w 2017 r.), a środki na zobowiązania wyniosły 129 517 762 EUR (109 900 000 EUR w 2017 r.); łącznie z niewykorzystanymi środkami z poprzednich lat, które Wspólne Przedsięwzięcie ponownie zaksięgowało w budżecie na bieżący rok, oraz dochodami przeznaczonymi na określony cel całkowity dostępny budżet na płatności wyniósł 166 465 000 EUR (213 000 000 EUR w 2017 r.), a całkowity dostępny budżet na zobowiązania - 175 918 000 EUR (130 900 000 EUR w 2017 r.);
8.
zauważa, że w grudniu 2016 r. program SESAR 1 został oficjalnie zamknięty, ostatnia płatność w ramach dotacji została zrealizowana w grudniu 2017 r., a niewykorzystane środki na płatności w wysokości 40 000 000 EUR z poprzednich lat zostały przeniesione na 2018 r. z tytułu zwrotu przez uczestników programu SESAR 1 z branży nadwyżek otrzymanych przez nich środków pieniężnych oraz w związku z płatnościami z tytułu opóźnionych, lecz nadal uzasadnionych zestawień poniesionych wydatków w ramach siódmego programu ramowego i projektów dotyczących transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T); zauważa z zaniepokojeniem, że na koniec 2018 r. jedynie 1 800 000 EUR (5 %) z tych środków można było wykorzystać na płatności korygujące, 20 000 000 EUR (50 %) musiano anulować, a 18 200 000 EUR (45 %) przeniesiono na 2019 r.; ubolewa nad tym, że na koniec 2018 r. w końcowej fazie programu SESAR 1 Wspólne Przedsięwzięcie nadal wykazywało dużą kwotę otwartych zobowiązań w wysokości 61 400 000 EUR i że te przydzielone Wspólnemu Przedsięwzięciu zasoby nie zostaną w pełni wykorzystane;

Wykonanie budżetu wieloletniego w ramach siódmego programu ramowego i programu TEN-T

9.
zauważa, że z łącznej puli środków w kwocie 1 284 300 000 EUR z wkładów niepieniężnych i pieniężnych, które mają wnieść inni członkowie na rzecz działań operacyjnych i administracyjnych Wspólnego Przedsięwzięcia (700 000 000 EUR ze środków Eurocontrol i 584 300 000 EUR od członków z branży ruchu lotniczego), Wspólne Przedsięwzięcie zatwierdziło do końca 2018 r. wkłady o wartości 1 099 800 000 EUR (560 700 000 EUR ze strony Eurocontrol i 539 100 000 EUR ze strony branży ruchu lotniczego);

Wykonanie budżetu wieloletniego w ramach programu "Horyzont 2020"

10.
zauważa, że z dotacji unijnej w wysokości 585 000 000 EUR w ramach programu "Horyzont 2020" do końca 2018 r. skumulowane wkłady pieniężne Unii (Dyrekcja Generalna ds. Mobilności i Transportu (DG MOVE)) na rzecz działań operacyjnych Wspólnego Przedsięwzięcia wyniosły 216 900 000 EUR oraz że pozostali członkowie zobowiązali się wnieść wkłady niepieniężne i pieniężne w wysokości co najmniej 1 000 000 000 EUR na rzecz działań operacyjnych Wspólnego Przedsięwzięcia SESAR 2020 (szacunkową kwotę 500 000 000 EUR ze strony Eurocontrol oraz odpowiadającą jej szacunkową kwotę 500 000 000 EUR ze strony branży ruchu lotniczego); zauważa ponadto, że pod koniec 2018 r. pozostali członkowie wnieśli wkład pieniężny w wysokości 14 400 000 EUR i uzyskali zatwierdzenie wkładu niepieniężnego w wysokości 114 000 000 EUR, podczas gdy dodatkowy wkład niepieniężny w wysokości 120 200 000 EUR został zgłoszony, ale nie został jeszcze zatwierdzony;
11.
zauważa, że w przypadku programu SESAR 2020 pod koniec 2018 r. Wspólne Przedsięwzięcie zrealizowało 81 % środków na zobowiązania i 61 % środków na płatności dostępnych dla projektów w ramach programu "Horyzont 2020" oraz anulowało około 44 600 000 EUR (35 %) środków na płatności dostępnych w ramach programu "Horyzont 2020" (wskaźniki wykorzystania środków na zobowiązania i środków na płatności w 2017 r. wyniosły odpowiednio 80,24 % i 67,97 %);
12.
odnotowuje uwagi Trybunału, zgodnie z którymi niskie wskaźniki wykonania i wysokie wskaźniki anulowania środków na płatności w ramach programu "Horyzont 2020" dostępnych w 2018 r. wynikały głównie z konserwatywnego planowania budżetu Wspólnego Przedsięwzięcia oraz z faktu, że w przy planowaniu i monitorowaniu budżetu nie uwzględniono w pełni kwoty niewykorzystanych środków na płatności z poprzednich lat;

Wyniki

13.
odnotowuje kluczowe wskaźniki efektywności Wspólnego Przedsięwzięcia w 2018 r., w szczególności prognozowane wartości wskaźnika dźwigni PPP na koniec programu:
zgodnie z metodą oceny okresowej: 1,22,
zgodnie z metodą doprecyzowanej oceny okresowej: 1,26,
w przypadku programu "Horyzont 2020": 2,26 oraz
efekt dźwigni wynikającej z partnerstwa: 1,74;
14.
zauważa, że Wspólne Przedsięwzięcie osiągnęło swoje kluczowe cele polityczne i operacyjne określone w jednolitym dokumencie programowym na lata 2017-2019;
15.
przypomina, że wezwał Wspólne Przedsięwzięcie do podjęcia kroków w celu osiągnięcia w całym okresie 2014-2020 zamierzonego efektu dźwigni w wysokości 1,41;
16.
zwraca uwagę, że wskaźnik kosztów zarządzania (budżet administracyjny/operacyjny) utrzymuje się poniżej 5 %, co wskazuje na nierozbudowaną i skuteczną strukturę organizacyjną Wspólnego Przedsięwzięcia;
17.
zauważa, że Wspólne Przedsięwzięcie SESAR jest jednym z kilku wspólnych przedsięwzięć, które w większym stopniu wykorzystują synergię operacyjną z unijnymi agencjami zdecentralizowanymi działającymi w ich odpowiednich obszarach badań i innowacji, a konkretnie Wspólne Przedsięwzięcie i Agencja Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego współpracowały nad dronami;
18.
zauważa, że w rocznym sprawozdaniu z działalności Wspólnego Przedsięwzięcia za rok 2018 informacje o kluczowych wskaźnikach skuteczności działania w odniesieniu do równowagi płci dotyczą jedynie roku 2017, a nie 2018; stwierdza, że informacje dotyczące roku 2017 odnoszą się do zaproszenia Wspólnego Przedsięwzięcia do składania wniosków dotyczącego programu "Horyzont 2020" w 2016 r., a przedstawione wartości kluczowych wskaźników skuteczności działania kształtują się następująco: odsetek kobiet uczestniczących w projektach realizowanych w ramach programu "Horyzont 2020" - 15,4 %, odsetek koordynatorek projektów - 12 %, odsetek kobiet w grupach konsultacyjnych i grupach ekspertów Komisji - 33,3 %;
19.
zauważa, że Wspólne Przedsięwzięcie przeprowadziło w 2018 r. trzy główne inicjatywy o kluczowym znaczeniu dla powstania wizji dotyczącej przyszłości zarządzania ruchem lotniczym w Europie oraz że wyniki tych działań, uznane przez całe środowisko zarządzania ruchem lotniczym, przekazano Komisji, która podejmie dalsze działania na rzecz ich włączenia do ram ustawodawczych i politycznych dotyczących lotnictwa;
20.
przyznaje, że niezależnie od wyników projektów w zakresie badań poszukiwawczych, Wspólne Przedsięwzięcie okazało się kluczowym podmiotem w innowacjach dla lotnictwa z tego względu, że włącza w nie nowe podmioty spoza grupy tradycyjnych podmiotów w dziedzinie badań i innowacji na rzecz zarządzania ruchem lotniczym;

Postępowania o udzielenie zamówienia i procedury naboru pracowników

21.
na podstawie sprawozdania Trybunału stwierdza, że na dzień 31 grudnia 2018 r. Wspólne Przedsięwzięcie zatrudniało 42 pracowników (w 2017 r. - 40 pracowników);
22.
zauważa, że w 2018 r. Wspólne Przedsięwzięcie podpisało 48 umów, w tym 37 umów szczegółowych wprowadzających w życie umowy ramowe Wspólnego Przedsięwzięcia i umowy międzyinstytucjonalne, oraz że przeprowadzono 12 postępowań o udzielenie zamówienia: pięć procedur negocjacyjnych bez uprzedniej publikacji ogłoszenia o zamówieniu, pięć procedur negocjacyjnych dotyczących zamówień o bardzo niskiej, niskiej i średniej wartości, trzy procedury otwarte i jedną nagrodę;
23.
zauważa, że w ramach zawartej z DG MOVE umowy o przyznanie wkładu Wspólne Przedsięwzięcie opublikowało w styczniu 2018 r. otwarte zaproszenie do składania propozycji badań i prezentacji dotyczących zarządzania ruchem dronów w Europie (U-Space Call), przy czym maksymalna kwota dotacji w wysokości 9 500 000 EUR jest finansowana z instrumentu "Łącząc Europę"; z dużym zaniepokojeniem przyjmuje do wiadomości ustalenia Trybunału, że chociaż kryteria udzielenia zamówienia były ogólnie zgodne z wytycznymi określonymi w rozporządzeniu (UE) nr 1316/2013 1 , według Trybunału w kilku przypadkach kryteria udzielenia dotacji pokrywały się lub były niespójne z ich podkryteriami, co mogło zagrozić ogólnej skuteczności procesu oceny dotacji i powinno było zostać uwzględnione na etapie tworzenia koncepcji i przygotowywania procedury;

Kontrola wewnętrzna

24.
odnotowuje, że procedury kontroli ex ante Wspólnego Przedsięwzięcia, a w szczególności procedury odnoszące się do płatności okresowych i końcowych w ramach siódmego programu ramowego, są wiarygodne, przy czym Wspólne Przedsięwzięcie przeprowadza kontrole ex post w siedzibach beneficjentów, natomiast za kontrole ex post wniosków o zwrot kosztów projektów w ramach programu "Horyzont 2020" odpowiada Wspólna Służba Audytu Komisji; zauważa, że w wyniku kontroli ex post Wspólne Przedsięwzięcie zgłosiło na koniec 2018 r. poziom błędu rezydualnego wynoszący 1,29 % w przypadku projektów w ramach siódmego programu ramowego oraz 1,33 % w przypadku projektów w ramach programu "Horyzont 2020";
25.
na podstawie informacji o działaniach podjętych przez Wspólne Przedsięwzięcie w następstwie rezolucji Parlamentu w sprawie absolutorium za rok budżetowy 2017 stwierdza, że w odpowiedzi na zastrzeżenia Parlamentu Wspólne Przedsięwzięcie podjęło działania, a w szczególności mianowało nowego kierownika zespołu ds. budżetu i finansów, że członkiem zespołu jest nowy urzędnik ds. finansów i asystent ds. finansów, że Wspólne Przedsięwzięcie przeprowadza obecnie rekrutację dyrektora finansowego i że wprowadzono nową procedurę budżetową, dzięki której terminowo przygotowano szczegółowy budżet;

Audyty wewnętrzne

26.
zauważa, że Służba Audytu Wewnętrznego Komisji (IAS) wydała sprawozdanie końcowe z audytu dotyczące współpracy między Wspólnym Przedsięwzięciem a Wspólnym Centrum Wsparcia (CSC) oraz wdrażania narzędzi i usług CSC, którego rezultatem są trzy ważne zalecenia; zauważa, że w celu wyeliminowania zagrożeń leżących u źródła tych zaleceń Wspólne Przedsięwzięcie opracowało szczegółowy plan działania, który miał zostać wdrożony w 2019 r.;
27.
zauważa, że w 2018 r. działania jednostki audytu wewnętrznego (IAC) skoncentrowały się na kontrolach do celów poświadczenia wiarygodności i działaniach konsultacyjnych; zauważa, że jednostka audytu wewnętrznego przeprowadziła audyt uzupełniający dotyczący rekrutacji i aktywnie uczestniczyła w ocenie ryzyka przeprowadzonej przez Wspólne Przedsięwzięcie, współpracowała z IAS, Trybunałem i innymi właściwymi podmiotami audytowymi, monitorowała wdrażanie planów działania Wspólnego Przedsięwzięcia związanych z poprzednimi audytami oraz przeprowadziła działania następcze w związku z procedurą udzielania absolutorium;
28.
zauważa, że Wspólne Przedsięwzięcie zorganizowało w lipcu 2018 r. warsztaty dotyczące korporacyjnego zarządzania ryzykiem w celu sporządzenia sprawozdania na temat zarządzania ryzykiem i zatwierdzenia głównych zmian związanych z ryzykiem korporacyjnym;

Kwestie dotyczące fazy rozmieszczania projektu SESAR

29.
zauważa, że w 2019 r. Trybunał opublikował sprawozdanie specjalne nr 11/2019 poświęcone unijnym przepisom w sprawie modernizacji zarządzania ruchem lotniczym; zauważa, że w swoim sprawozdaniu specjalnym Trybunał ocenił, na ile umiejętnie Komisja zarządzała rozmieszczaniem w ramach projektu SESAR od 2011 r., czy interwencja Unii była ukierunkowana na projekty najbardziej potrzebujące wsparcia oraz czy stanowiła wartość dodaną dla zarządzania ruchem lotniczym w Unii; stwierdza, że w celu zapewnienia bezpieczeństwa i skuteczności konieczne jest w przyszłości właściwe zarządzanie ruchem lotniczym;
30.
z zaniepokojeniem odnotowuje ustalenia Trybunału, zgodnie z którymi większość skontrolowanych projektów zostałaby sfinansowana bez wsparcia finansowego ze strony Unii, wystąpiły niedociągnięcia we wdrażaniu systemu finansowania, a w szczególności niedostateczne wyznaczanie priorytetów, oraz że wciąż nie wykazano poprawy skuteczności zarządzania ruchem lotniczym w środowisku operacyjnym;
31.
zwraca się do Komisji o poinformowanie organu udzielającego absolutorium o podjętych przez nią środkach mających na celu ograniczenie ewentualnych konfliktów interesów, zwłaszcza w odniesieniu do wyboru projektów;
32.
popiera zalecenia Trybunału mające na celu rozwiązanie tych problemów i zauważa, że Komisja zaakceptowała wszystkie zalecenia Trybunału; wzywa Komisję do monitorowania wdrażania zaleceń Trybunału;

Transport i turystyka

33.
odnotowuje, że Wspólne Przedsięwzięcie przedstawiło swój budżet w podziale na dwie odrębne sekcje:(1) SESAR 1 oraz(2) SESAR 2020; zauważa ponadto, że SESAR 1 był współfinansowany z programów TEN-T i z siódmego programu ramowego w zakresie badań naukowych, a program SESAR 2020 jest współfinansowany z programu "Horyzont 2020";
34.
odnotowuje, że wskaźniki wykonania wyniosły 83 % w przypadku środków na zobowiązania i 47 % w przypadku środków na płatności (w przypadku SESAR 1: 99 % i 5 %, a w przypadku SESAR 2020: 81 % i 61 %); zauważa, że niski ogólny wskaźnik wykonania płatności wynika głównie z niskiego wskaźnika dla SESAR 1, odzwierciedlającego finansowe zamknięcie projektów i finalizację programu, a także z wysiłków podejmowanych przez Wspólne Przedsięwzięcie na rzecz utrzymania kosztów bieżących na minimalnym poziomie;
35.
podkreśla, że zarówno dalszy rozwój europejskiej przestrzeni powietrznej w ramach SES2+, jak i stosowanie dronów wymagają dostatecznych zasobów finansowych i ludzkich;
36.
odnotowuje, że działania Wspólnego Przedsięwzięcia były w pełni zgodne z czterema różnymi ramami prawnymi: "Horyzont 2020", program U-space dotyczący demonstracji dronów w ramach instrumentu "Łącząc Europę" oraz dwa szczegółowe programy ramowe dotyczące zaproszenia do składania wniosków w sprawie usług aktywnego geofencingu oraz badania mającego na celu opracowanie propozycji przyszłej struktury europejskiej przestrzeni powietrznej; przyznaje, że te różne ramy prawne oznaczają dla Wspólnego Przedsięwzięcia wysoki stopień złożoności, w związku z czym wyraża uznanie pod adresem Wspólnego Przedsięwzięcia za pomyślną realizację innowacyjnych projektów;
37.
podkreśla znaczenie podejmowanych przez Wspólne Przedsięwzięcie działań we wspieraniu szybszej absorpcji innowacji; podkreśla ponadto jego rolę w znaczącym rozwoju U-space i opracowaniu planu działania umożliwiającego bezpieczne wprowadzenie i wykorzystywanie dronów na niższych wysokościach, co stanowi podstawę nowoczesnego i szybko rozwijającego się sektora; podkreśla znaczenie Wspólnego Przedsięwzięcia w przygotowaniu do aktualizacji centralnego planu zarządzania ruchem lotniczym w Europie z myślą o stworzeniu cyfrowej europejskiej przestrzeni powietrznej w drodze całościowej i ukierunkowanej na pasażera cyfrowej transformacji lotnictwa; w związku z tym uważa, że należy uznać i wzmocnić rolę Wspólnego Przedsięwzięcia w następnych wieloletnich ramach finansowych;
38.
zauważa, że Wspólne Przedsięwzięcie kontynuowało proces finansowego i administracyjnego zamknięcia programu SESAR 1; odnotowuje, że rzeczywisty ogólny wskaźnik realizacji programu wynosi 89,9 %; zauważa, że na wirtualnym rachunku bankowym Wspólnego Przedsięwzięcia znajduje się 30,7 mln EUR przeznaczonych na pokrycie wszystkich pozostałych zobowiązań w ramach programu SESAR 1 oraz że - zgodnie z prognozami dotyczącymi płatności i odzyskanych środków - Wspólne Przedsięwzięcie powinno dokonać zamknięcia programu SESAR 1 z nadwyżką środków pieniężnych szacowaną na 30,6 mln EUR; przypomina, że skumulowane wyniki budżetowe programu SESAR 1 zostaną wykorzystane do zwrotu nadwyżki wkładów pieniężnych wniesionych przez członków Wspólnego Przedsięwzięcia, a pozostała niewykorzystana kwota zostanie zwrócona Unii;
39.
odnotowuje, że rok 2018 był pierwszym rokiem funkcjonowania programu SESAR 2020 bez projektów programu SESAR 1; zauważa ponadto, że kwota 96,0 mln EUR dochodów uzyskanych przez program SESAR 2020 w 2018 r. obejmuje wkład Unii wynoszący 88,2 mln EUR oraz wkład Eurocontrol wynoszący 5,2 mln EUR;
40.
zauważa, że niewykorzystane w 2018 r. środki na płatności spowodowały nadwyżkę w wysokości 19,3 mln EUR, która nadal należy do Wspólnego Przedsięwzięcia (z czego 0,05 mln EUR pochodzących z SESAR 1 i 19,25 mln EUR pochodzących z SESAR 2020), oraz że skumulowana nadwyżka wynosi 77,24 mln EUR (z czego 30,93 mln EUR pochodzących z SESAR 1 i 46,31 mln EUR pochodzących z SESAR 2020);
41.
odnotowuje, że ostatnie kontrole SESAR 1 dotyczące płatności dokonanych w 2017 r. rozpoczęto w 2018 r. oraz że zakończono czwarty cykl kontrolny obejmujący 23 kontrole przeprowadzone w ośmiu państwach członkowskich; jest zaniepokojony, że poziom błędu rezydualnego w 2018 r. wyniósł 5,07 %;
42.
odnotowuje następujące wyniki przeprowadzonej w 2018 r. analizy porównawczej dotyczącej zasobów ludzkich: 61,67 % stanowisk operacyjnych, 28,57 % stanowisk administracyjnych i 9,76 % stanowisk neutralnych.
1 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1316/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. ustanawiające instrument "Łącząc Europę", zmieniające rozporządzenie (UE) nr 913/2010 oraz uchylające rozporządzenia (WE) nr 680/2007 i (WE) nr 67/2010 (Dz.U. L 348 z 20.12.2013, s. 129).

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.