Rezolucja 2020/1857 zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Wspólnego Przedsięwzięcia Shift2Rail za rok budżetowy 2018

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2020.417.62

Akt nienormatywny
Wersja od: 11 grudnia 2020 r.

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2020/1857
z dnia 14 maja 2020 r.
zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Wspólnego Przedsięwzięcia Shift2Rail za rok budżetowy 2018

PARLAMENT EUROPEJSKI,

- uwzględniając swoją decyzję o udzieleniu absolutorium z wykonania budżetu Wspólnego Przedsięwzięcia Shift2Rail za rok budżetowy 2018,

- uwzględniając art. 100 Regulaminu i załącznik V do Regulaminu,

- uwzględniając opinię przedstawioną przez Komisję Transportu i Turystyki,

- uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A9-0055/2020),

A.
mając na uwadze, że Wspólne Przedsięwzięcie Shift2Rail (zwane dalej "Wspólnym Przedsięwzięciem") ustanowiono w czerwcu 2014 r. na okres 10 lat na mocy rozporządzenia (UE) nr 642/2014 1 ;
B.
mając na uwadze, że jego członkami założycielami są Unia Europejska, reprezentowana przez Komisję, i partnerzy z branży kolejowej (główne zainteresowane strony, w tym producenci urządzeń kolejowych, przedsiębiorstwa kolejowe, podmioty zarządzające infrastrukturą i ośrodki badawcze), przy czym inne podmioty mogą uczestniczyć we Wspólnym Przedsięwzięciu jako członkowie stowarzyszeni;
C.
mając na uwadze, że celami Wspólnego Przedsięwzięcia są stworzenie jednolitego europejskiego obszaru kolejowego, zwiększenie atrakcyjności i konkurencyjności europejskiego systemu kolejowego, zapewnienie przejścia z transportu drogowego na kolejowy oraz utrzymanie dominującej pozycji europejskiego sektora kolejowego na rynku światowym;
D.
mając na uwadze, że Wspólne Przedsięwzięcie funkcjonuje autonomicznie od maja 2016 r.;

Uwagi ogólne

1.
zauważa, że Trybunał Obrachunkowy (zwany dalej "Trybunałem") w swoim sprawozdaniu w sprawie rocznego sprawozdania finansowego Wspólnego Przedsięwzięcia za rok budżetowy 2018 (zwanym dalej "sprawozdaniem Trybunału") stwierdził, iż w sprawozdaniu tym Wspólne Przedsięwzięcie przedstawia rzetelnie we wszystkich istotnych aspektach swoją sytuację finansową na dzień 31 grudnia 2018 r. oraz wyniki transakcji, przepływy pieniężne i zmiany swych aktywów netto za kończący się tego dnia rok, zgodnie z przepisami swojego regulaminu finansowego oraz z zasadami rachunkowości przyjętymi przez księgowego Komisji;
2.
przyznaje, że zgodnie ze sprawozdaniem Trybunału operacje leżące u podstaw rocznego sprawozdania finansowego Wspólnego Przedsięwzięcia za rok budżetowy 2018 są legalne i prawidłowe we wszystkich istotnych aspektach;
3.
zauważa, że maksymalny wkład Unii w działania Wspólnego Przedsięwzięcia wynosi 450 000 000 EUR i jest wypłacany z programu "Horyzont 2020"; zauważa, że członkowie Wspólnego Przedsięwzięcia z branży są zobowiązani do wniesienia środków w wysokości co najmniej 470 000 000 EUR w postaci wkładów niepieniężnych i pieniężnych w wysokości co najmniej 350 000 000 EUR na rzecz działań operacyjnych i kosztów administracyjnych Wspólnego Przedsięwzięcia oraz wkładów niepieniężnych o wartości co najmniej 120 000 000 EUR na rzecz działań dodatkowych Wspólnego Przedsięwzięcia;
4.
zauważa, że skuteczna komunikacja to zasadniczy składnik udanych projektów finansowanych ze środków unijnych; uważa, że ważne jest zwiększanie widoczności osiągnięć Wspólnego Przedsięwzięcia oraz rozpowszechnianie informacji o ich wartości dodanej; apeluje do Wspólnego Przedsięwzięcia o kontynuację proaktywnej polityki komunikacyjnej poprzez rozpowszechnianie wyników badań wśród społeczeństwa, np. za pośrednictwem mediów społeczno- ściowych lub innych narzędzi medialnych, co pozwoli poszerzyć wiedzę społeczeństwa na temat znaczenia wsparcia udzielanego przez Unię, zwłaszcza w odniesieniu do wchodzenia na rynek;
5.
zwraca się do Trybunału o ocenę prawidłowości i wiarygodności metod obliczania i szacowania wkładów niepieniężnych; ocena ta ma dotyczyć opracowywania i solidności wytycznych w sprawie stosowania procedury wkładów niepieniężnych, aby pomóc w procesie planowania, sprawozdawczości i certyfikacji wkładów niepieniężnych;

Zarządzanie budżetem i finansami

6.
zauważa, że ostateczny budżet do wykonania na 2018 r. obejmował środki na zobowiązania w wysokości 84 756 000 EUR oraz środki na płatności w wysokości 71 890 204 EUR; podkreśla, że wskaźniki wykorzystania środków na zobowiązania oraz środków na płatności wynosiły odpowiednio 100 % i 82,3 %, co stanowi niski poziom, zwłaszcza w odniesieniu do środków na płatności; zauważa, że niższe niż spodziewane wykonanie środków na płatności wynika z oczekiwania na decyzję prawną dotyczącą członkostwa we Wspólnym Przedsięwzięciu; odnotowuje niski (63,4 %) wskaźnik wykonania środków na płatności w tytule 2 (wydatki administracyjne, stanowiące 3 % budżetu Wspólnego Przedsięwzięcia) z powodu opóźnień w wystawianiu faktur przez dostawców na podstawie wieloletnich umów ramowych; ponadto zauważa, że w 2018 r. większość płatności dokonanych przez Wspólne Przedsięwzięcie stanowiły płatności okresowe na rzecz projektów w ramach programu "Horyzont 2020", które zostały wybrane w efekcie ogłoszenia zaproszeń do składania wniosków z lat 2015 i 2016, oraz płatności zaliczkowe na rzecz projektów w ramach programu "Horyzont 2020", które zostały wybrane w efekcie ogłoszenia zaproszeń do składania wniosków z roku 2018;
7.
zwraca uwagę, że z kwoty 411 200 000 EUR (obejmującej 158 900 000 EUR jako maksymalny wkład pieniężny Unii oraz wkład pieniężny członków z branży w wysokości 6 500 000 EUR w koszty administracyjne Wspólnego Przedsięwzięcia) do końca 2018 r. Wspólne Przedsięwzięcie zaciągnęło zobowiązania w wysokości 84 756 000 EUR i dokonało płatności na realizację pierwszej serii projektów na kwotę 59 155 000 EUR; świadczy to o tym, że Wspólne Przedsięwzięcie jest obecnie zobowiązane wzajemnie powiązanymi wieloletnimi umowami o udzielenie dotacji i umowami dotyczącymi zamówień publicznych na rzecz wdrożenia 39 % programu Wspólnego Przedsięwzięcia w zakresie badań naukowych i innowacji, zgodnie ze swoim wieloletnim programem prac;
8.
wyraża zadowolenie z faktu, że z wynoszącej 350 000 000 EUR kwoty wkładów, którą mają wnieść członkowie z branży na rzecz działań operacyjnych i kosztów administracyjnych Wspólnego Przedsięwzięcia, do końca 2018 r., tj. po czterech miesiącach od momentu, gdy Wspólne Przedsięwzięcie rozpoczęło realizację pierwszych projektów w ramach programu "Horyzont 2020", członkowie z branży zgłosili wkłady niepieniężne na rzecz działań operacyjnych w wysokości 63 700 000 EUR, z czego poświadczono już wkłady w wysokości 21 700 000 EUR; zauważa ponadto, że z wynoszącej 120 000 000 EUR kwoty wkładów, którą mają wnieść członkowie z branży na rzecz działań dodatkowych Wspólnego Przedsięwzięcia, członkowie branży zgłosili wkłady pieniężne na rzecz działań dodatkowych spoza planu prac Wspólnego Przedsięwzięcia w wysokości 6 500 000 EUR;
9.
zwraca uwagę, że na koniec 2018 r. łączna kwota wkładów ze strony członków z branży wyniosła 252 300 000 EUR, zaś kwota wkładów pieniężnych ze strony Unii wyniosła 158 900 000 EUR;
10.
zauważa, że w 2018 r. Wspólne Przedsięwzięcie podpisało 17 umów o udzielenie dotacji w wyniku zaproszeń do składania wniosków z 2018 r., a wartość działań w zakresie badań naukowych i innowacji w związku z tymi zaproszeniami wyniosła 152 600 000 EUR, która to kwota będzie współfinansowana przez Wspólne Przedsięwzięcie maksymalnie do wysokości 77 300 000 EUR; zauważa, że pozostali członkowie zgodzili się ograniczyć wnioski o współfinansowanie do 44,44 % całkowitych kosztów projektu, co stanowi najniższą ogólną wartość dla programu "Horyzont 2020"; zauważa z ubolewaniem, że na zaproszenie do składania wniosków z 2018 r. odpowiedziało tylko 76 małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP) (120 w 2017 r.), a 40 MŚP (50 w 2017 r.) zostało zakwalifikowanych do finansowania (21,6 % wszystkich uczestników zakwalifikowanych do finansowania);

Wyniki

11.
zauważa, że trzeci zestaw kluczowych wskaźników efektywności zostanie opracowany na podstawie pierwszych wyników programu "Horyzont 2020" z uwagi na charakter projektów; zauważa ponadto, że Wspólne Przedsięwzięcie kontynuowało opracowywanie modelu kluczowych wskaźników efektywności w celu pomiaru wkładu działań w zakresie badań naukowych i innowacji do rozporządzenia; zauważa, że prace te wciąż trwają, a pierwsze wyniki przedstawiono Radzie Zarządzającej w grudniu 2018 r.;
12.
zwraca uwagę, że wskaźnik kosztów zarządzania (budżet administracyjny/operacyjny) utrzymuje się poniżej 5 %, co wskazuje na nierozbudowaną i skuteczną strukturę organizacyjną Wspólnego Przedsięwzięcia;
13.
zauważa, że Wspólne Przedsięwzięcie przyczyniło się do stworzenia ciągłości i wspólnej wizji badań naukowych w dziedzinie kolei w obrębie społeczności kolejowej; zauważa, że Wspólne Przedsięwzięcie przyczyniło się również do budowy zaufania między podmiotami, które w innym przypadku nie miałyby możliwości dzielenia się pomysłami i których poza sytuacją handlową nie łączyłyby wspólne interesy; zwraca uwagę, że z czasem należy wzmocnić obecność operatorów kolejowych we Wspólnym Przedsięwzięciu;
14.
zauważa, że Wspólne Przedsięwzięcie powinno przyczyniać się do rozwiązania problemów, z którymi boryka się sektor kolejowy, skupiając się na potrzebach systemu kolejowego i jego użytkowników, w tym w państwach członkowskich, na terenie których nie ma systemu kolejowego; zwraca uwagę, że w tym celu Wspólne Przedsięwzięcie wdraża program "Shift2Rail" oraz działania w zakresie badań naukowych i innowacji w sektorze kolejowym w Europie poprzez współpracę między zainteresowanymi stronami i państwami członkowskimi; odnotowuje, że należy zwrócić szczególną uwagę na promowanie konkretnych środków mających na celu usunięcie pozostałych przeszkód technicznych stojących na drodze do zwiększenia interoperacyjności, a także na działania wspierające bardziej zintegrowany, skuteczniejszy i bezpieczniejszy rynek kolejowy w Unii, którego ostatecznym celem jest utworzenie jednolitego europejskiego obszaru kolejowego;
15.
zauważa, że w 2018 r. Wspólne Przedsięwzięcie wystosowało zaproszenie do składania wniosków o udzielenie dotacji wykorzystując system finansowania ryczałtowego jedynie do swoich członków; eksperci finansowi uczestniczący w pracach na etapie oceny dotacji wykryli jednak pewne istotne odchylenia w części finansowej wniosków; w ramach etapu przygotowawczego dotacji Wspólne Przedsięwzięcie przeanalizowało złożone przez beneficjentów wyjaśnienia dotyczące tych odchyleń i w stosownych przypadkach skorygowało kwotę płatności ryczałtowych; wzywa Wspólne Przedsięwzięcie do dalszego działania na rzecz zapewnienia większej wiarygodności danych finansowych w jego bazie danych beneficjentów i do przedstawiania ważnych uwag ekspertów finansowych w sprawozdaniu podsumowującym ocenę; odnotowuje odpowiedź Wspólnego Przedsięwzięcia, w której zapewnia ono, że ściśle przestrzegało wszystkich aspektów prawnych i finansowych decyzji Komisji C(2017)7151 2  oraz że urzędnik zatwierdzający dopilnował, by wszystkie uwagi ekspertów, zarówno techniczne, jak i finansowe, zostały należycie uwzględnione; ponadto, biorąc pod uwagę zalecenie Trybunału, cały proces ulegnie dalszemu wzmocnieniu w zaproszeniu do składania wniosków z 2019 r;
16.
zwraca uwagę, że według rocznego sprawozdania z działalności Wspólnego Przedsięwzięcia za 2018 r. kluczowe wskaźniki efektywności w zakresie równowagi płci za ten rok wskazują na bardzo niski udział kobiet w Radzie Zarządzającej - jedynie 15 %, podczas gdy kobiety stanowią 34 % składu grupy przedstawicieli Wspólnego Przedsięwzięci i 40 % składu Komitetu Naukowego;

Wybór i rekrutacja pracowników

17.
zauważa, że w 2018 r. zgodnie z planem zatrudnienia Wspólne Przedsięwzięcie zatrudniało dwóch oddelegowanych ekspertów krajowych oraz, za zgodą organów władzy budżetowej, trzeciego na roczny okres oddelegowania w celu zastąpienia jednego z kierowników programu;
18.
zauważa, że na koniec 2018 r. Wspólne Przedsięwzięcie zatrudniało 22 pracowników, przy czym w planie zatrudnienia przewidziano 23 pracowników;

Kontrola wewnętrzna

19.
zauważa, że Wspólne Przedsięwzięcie ustanowiło wiarygodne procedury kontroli ex ante opierające się na przeglądzie dokumentacji finansowej i operacyjnej oraz że Wspólna Służba Audytu Dyrekcji Generalnej Komisji ds. Badań Naukowych i Innowacji odpowiada za kontrolę ex post wniosków o zwrot kosztów projektów w ramach programu "Horyzont 2020"; zauważa również, że sytuacja na koniec 2018 r. świadczy o tym, że wdrożono w znacznym stopniu najważniejsze standardy kontroli wewnętrznej, przy czym niektóre działania, zwłaszcza przegląd modelu kluczowych wskaźników efektywności, mają zostać ukończone w 2019 r.;
20.
zauważa, że według Trybunału poziom błędu rezydualnego dla programu "Horyzont 2020" znajdował się poniżej progu istotności i wynosił 0,97 %; bierze pod uwagę, że na koniec 2018 r. Wspólne Przedsięwzięcie mogło obliczyć poziom błędu w oparciu o cztery sprawozdania z audytów ex post - jedno dotyczące audytu opartego na wynikach analizy ryzyka oraz trzy obejmujące reprezentatywną próbę dobraną przez Wspólne Przedsięwzięcie;
21.
odnotowuje fakt, że służba audytu wewnętrznego pełni funkcję audytora wewnętrznego Wspólnego Przedsięwzięcia i w związku z tym podlega pośrednio Radzie Zarządzającej i dyrektorowi wykonawczemu; zauważa, że w ramach pierwszej wizyty kontrolnej stworzono profil ryzyka Wspólnego Przedsięwzięcia w celu ustanowienia trzyletniego planu prac audytu wewnętrznego; zwraca uwagę, że w czerwcu 2017 r. przedstawiono strategiczny plan audytu wewnętrznego służby audytu wewnętrznego na lata 2017-2019; ponadto, zgodnie z tym planem audytu, w 2018 r. służba audytu wewnętrznego przeprowadziła ograniczony przegląd wdrażania standardów kontroli wewnętrznej; odnotowuje z satysfakcją, że z pięciu zaleceń skierowanych do kierownictwa w celu zaradzenia stwierdzonym niedociągnięciom, które nie zostały w pełni wdrożone, tylko jedno nadal wymagało działań w 2019 r.;
22.
z ubolewaniem stwierdza, że na koniec 2017 r. nie ukończono jeszcze modyfikacji wspólnych narzędzi Komisji służących do zarządzania dotacjami i monitorowania ich w ramach programu "Horyzont 2020", niezbędnych do przetwarzania wkładów niepieniężnych Wspólnego Przedsięwzięcia; zauważa jednak, że w 2018 r. dyrektor wykonawczy zatwierdził wkłady niepieniężne;
23.
odnotowuje przeprowadzoną przez Komisję ocenę śródokresową działalności operacyjnej Wspólnego Przedsięwzięcia w ramach programu "Horyzont 2020" obejmującej lata 2014-2016; zauważa, że w czerwcu 2018 r. Rada Zarządzająca przygotowała i przyjęła plan działania; bierze pod uwagę, że nie wszystkie zalecenia przedstawione w ocenie śródokresowej zostaną uwzględnione w obecnym ramowym programie finansowym; zauważa jednak, że niektóre z działań przedstawionych w planie działania zostały już zapoczątkowane, a inne mają zostać wdrożone do 2020 r.;

Inne kwestie

24.
podkreśla znaczenie współpracy między Wspólnym Przedsięwzięciem a Agencją Kolejową Unii Europejskiej (ERA); odnotowuje udział ERA w posiedzeniach Rady Zarządzającej Wspólnego Przedsięwzięcia i w grupach, które opracowały wieloletni plan działania; zauważa, że Wspólne Przedsięwzięcie oceniło wnioski dotyczące badań naukowych i innowacji pochodzące z ERA, aby uniknąć nakładania się działań oraz zmaksymalizować efektywność finansowania publicznego;
25.
zauważa, że w 2018 r. jeden z członków stowarzyszonych stał się spółką zależną, w której całościowy udział posiada członek założyciel, a tym samym reprezentacja tego członka założyciela w Radzie Zarządzającej wzrosła; zwraca uwagę, że przepisy obowiązujących ram prawnych Wspólnego Przedsięwzięcia w niewystarczający sposób rozwiązują problemy przejmowania spółek przez pochodzących z branży członków Wspólnego Przedsięwzięcia oraz kwestię konsekwencji, jakie może to mieć dla zrównoważonej reprezentacji członków w Radzie Zarządzającej; odnotowuje odpowiedź Wspólnego Przedsięwzięcia, w której zapewnia ono, że ramy prawne ustanowione dla Wspólnego Przedsięwzięcia nie pozwalają na zwiększenie wpływu członka założyciela na proces podejmowania decyzji i ogólnego zarządzania; zauważa, że ustalenia Trybunału zostaną rozpatrzone przy okazji ewentualnych zmian w rozporządzeniu;
26.
zauważa, że ocena śródokresowa Wspólnego Przedsięwzięcia została zakończona w terminie ustalonym w jego ramach prawnych; z ubolewaniem stwierdza, że ocena ta nie mogła zapewnić największej wartości dodanej dla procesu decyzyjnego Wspólnego Przedsięwzięcia na tak wczesnym etapie jego działania; odnotowuje odpowiedź Wspólnego Przedsięwzięcia, w której zapewnia ono, że ocenę przeprowadzono na wczesnym etapie działalności Wspólnego Przedsięwzięcia, jednak był to wymóg zgodny z rozporządzeniem ustanawiającym Wspólne Przedsięwzięcie i ogólnie z programem "Horyzont 2020";
27.
zwraca uwagę, że wskaźnik rotacji personelu w ostatnich dwóch latach był całkowicie spowodowany rotacją pracowników kontraktowych; z zadowoleniem przyjmuje działania podejmowane przez Wspólne Przedsięwzięcie w celu zaradzenia tej sytuacji; zauważa, że Wspólne Przedsięwzięcie korzystało z usług pracowników tymczasowych, którzy stanowili około 17 % całego personelu; odnotowuje odpowiedź Wspólnego Przedsięwzięcia, w której zapewnia ono, że główne przyczyny tej sytuacji leżą w obecnej strukturze planu zatrudnienia, która nie pozwala Wspólnemu Przedsięwzięciu oferować równie korzystnych warunków kontraktowych, jak w przypadku innych organów i instytucji; zauważa, że wdrożono niewiążące środki mające na celu zmniejszenie wysokiego stopnia rotacji; wzywa Komisję do monitorowania tej kwestii;

Transport i Turystyka

28.
podkreśla, że Wspólne Przedsięwzięcie ma na celu stworzenie jednolitego europejskiego obszaru kolejowego oraz zwiększenie atrakcyjności i konkurencyjności unijnego systemu kolejowego; zwraca uwagę, że transport kolejowy będzie miał zasadnicze znaczenie w przyszłych działaniach Unii służących promowaniu przejścia na mobilność niskoemisyjną i przeciwdziałaniu negatywnym skutkom zewnętrznym; podkreśla, że Wspólne Przedsięwzięcie musi dysponować niezbędnymi zasobami finansowymi, materialnymi i kadrowymi, aby skutecznie osiągnąć te kluczowe cele i przyczynić się do rzeczywistego przesunięcia międzygałęziowego;
29.
odnotowuje, że Wspólne Przedsięwzięcie jest partnerstwem publiczno-prywatnym ustanowionym w 2014 r. w ramach programu ramowego "Horyzont 2020"; zauważa, że program Shift2Rail jest finansowany wspólnie z wkładów Unii (w ramach budżetu operacyjnego Wspólnego Przedsięwzięcia) oraz wkładów niepieniężnych pozostałych członków, tj. ośmiu członków założycieli (innych niż UE) i dziewiętnastu członków stowarzyszonych;
30.
zwraca uwagę, że w 2018 r. Wspólne Przedsięwzięcie poczyniło postępy na drodze do osiągnięcia swoich celów, wdrażając program Shift2Rail i zapewniając skuteczne, efektywne i należyte zarządzanie finansami; zauważa, że w 2018 r. kontynuowano rozpoczęte w poprzednich latach działania w dziedzinie badań naukowych i innowacji, które są już teraz zaawansowane i w dużej mierze nabierają tempa; zauważa, że pod koniec roku rozpoczęto nową serię działań w dziedzinie badań naukowych i innowacji (zaproszenie do składania wniosków z 2018 r.); zauważa, że według szacunków całkowity koszt działań zrealizowanych w 2018 r. wyniesie 83 400 000 EUR;
31.
podkreśla, że należy zwiększyć atrakcyjność kolei dla przewoźników i pasażerów, aby zapewnić trwałe przejście z transportu drogowego na kolejowy, a ponadto zauważa, że następne pięć lat będzie miało zasadnicze znaczenie dla sukcesu kolei oraz że Wspólne Przedsięwzięcie odgrywa kluczową rolę w obniżaniu kosztów transportu kolejowego, a także zwiększaniu jego efektywności i atrakcyjności;
32.
podkreśla, że 25 do 30 % wszystkich prac konserwacyjnych w sieci kolejowej przypada na samą tylko konserwację zwrotnic lub naprawę uszkodzonych zwrotnic i odpowiada za znaczną część kosztów infrastruktury; z zadowoleniem przyjmuje starania Wspólnego Przedsięwzięcia na rzecz zwiększenia niezawodności systemu i obniżenia kosztów;
33.
z zadowoleniem przyjmuje cele Wspólnego Przedsięwzięcia, tj. zmniejszenie o połowę kosztów cyklu życia systemu kolei, podwojenie zdolności oraz zwiększenie niezawodności i punktualności o 50 %; wzywa do zapewnienia Wspólnemu Przedsięwzięciu nieograniczonego dostępu do zasobów ludzkich i finansowych niezbędnych do osiągnięcia tych celów;
34.
z zadowoleniem przyjmuje działania Wspólnego Przedsięwzięcia służące wprowadzeniu automatycznej obsługi pociągów; zwraca uwagę, że sektor ruchu drogowego osiągnął większy postęp w dziedzinie automatyzacji;
35.
z zadowoleniem przyjmuje decyzję Wspólnego Przedsięwzięcia o zaproponowaniu Radzie Zarządzającej, w rocznym programie prac na 2018 r., przyjęcia dotacji ryczałtowej, która została następnie wdrożona za pomocą projektu pilotażowego opartego na kwocie ryczałtowej w ramach adresowanej do członków części zaproszenia do składania wniosków z 2018 r.;
36.
uważa, że w celu zapewnienia jasności prawnej procesu podejmowania decyzji i ogólnego zarządzania Wspólnym Przedsięwzięciem niezwykle ważne jest doprecyzowanie zapisanych w jego ramach prawnych przepisów dotyczących przejmowania spółek przez jego członków z branży oraz skutków tego zjawiska dla członkostwa w Radzie Zarządzającej; w związku z tym zwraca się do Rady o zajęcie się tą kwestią w drodze ewentualnych zmian w rozporządzeniu Rady (UE) nr 642/2014;
37.
zauważa, że w 2018 r. Wspólne Przedsięwzięcie wszczęło 14 audytów reprezentatywnych i jeden audyt oparty na analizie ryzyka (oprócz 15 audytów reprezentatywnych i jednego audytu opartego na analizie ryzyka przeprowadzonych w 2017 r.), dzięki czemu bezpośrednim audytom Wspólnego Przedsięwzięcia poddano wydatki na kwotę 4 660 000 EUR; zauważa, że ogólny poziom wykrytych błędów w odniesieniu do trzech audytów reprezentatywnych i audytu opartego na analizie ryzyka, sfinalizowanych do dnia 31 grudnia 2018 r., wyniósł 0,94 % (średnia arytmetyczna) i 1,19 % (przy zastosowaniu średniej ważonej); zauważa, że wszystkie pozostałe poziomy błędu (reprezentatywne i rezydualne), choć ograniczone pod względem zakresu, są również niższe od docelowego progu wynoszącego 2 %;
38.
z zadowoleniem przyjmuje dalsze wdrażanie strategii Wspólnego Przedsięwzięcia w zakresie zwalczania nadużyć finansowych na lata 2017-2020, dzięki czemu nie doszło do żadnego przypadku "ścisłego monitorowania w związku ze stwierdzeniem wysokiego ryzyka wystąpienia nadużyć finansowych" i nie skierowano do OLAF-u żadnych spraw celem przeprowadzenia dochodzenia.
1 Rozporządzenie Rady (UE) nr 642/2014 z dnia 16 czerwca 2014 r. w sprawie ustanowienia Wspólnego Przedsięwzięcia Shift2Rail (Dz.U. L 177 z 17.6.2014, s. 9).
2 Decyzja Komisji C(2017)7151 z dnia 27 października 2017 r. w sprawie upoważnienia do wykorzystania zwrotu na podstawie kwoty ryczałtowej za koszty kwalifikowalne działań w ramach programu ramowego w zakresie badań naukowych i innowacji "Horyzont 2020" oraz programu badawczo-szkoleniowego Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej (2014-2018).

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.