Rezolucja 2020/1848 zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Urzędu Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych (EIOPA) za rok budżetowy 2018

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2020.417.39

Akt nienormatywny
Wersja od: 11 grudnia 2020 r.

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2020/1848
z dnia 14 maja 2020 r.
zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Urzędu Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych (EIOPA) za rok budżetowy 2018

PARLAMENT EUROPEJSKI,
uwzględniając swoją decyzję w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Urzędu Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych za rok budżetowy 2018,
uwzględniając art. 100 Regulaminu i załącznik V do Regulaminu,
uwzględniając opinię Komisji Gospodarczej i Monetarnej,
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A9-0042/2020),
A.
mając na uwadze, że zgodnie z zestawieniem dochodów i wydatków 1  ostateczny budżet Europejskiego Urzędu Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych (zwanego dalej "Urzędem") na rok budżetowy 2018 wyniósł 25 207 008 EUR, co stanowi wzrost o 5,03 % w porównaniu z rokiem 2017; mając na uwadze, że Urząd jest finansowany z wkładu Unii (9 365 000 EUR, czyli 37,15 %) i wkładów krajowych organów nadzoru państw członkowskich (15 742 008 EUR, czyli 62,45 %) 2 ;
B.
mając na uwadze, że Trybunał Obrachunkowy (zwany dalej "Trybunałem") stwierdza w swoim sprawozdaniu dotyczącym rocznego sprawozdania finansowego Europejskiego Urzędu Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych za rok budżetowy 2018 (zwanym dalej "sprawozdaniem Trybunału"), iż uzyskał wystarczającą pewność, że roczne sprawozdanie finansowe Urzędu jest wiarygodne oraz że transakcje leżące u jego podstaw są legalne i prawidłowe;

Zarządzanie budżetem i finansami

1.
zauważa z zadowoleniem, że wysiłki związane z monitorowaniem budżetu w ciągu roku budżetowego 2018 doprowadziły do osiągnięcia wskaźnika wykonania budżetu w wysokości 100 %, co oznacza wzrost o 0,21 % w porównaniu z rokiem 2017; zauważa ponadto, że wskaźnik wykonania środków na płatności wyniósł 85,48 %, co oznacza spadek o 2,61 % w porównaniu z rokiem 2017;
2.
zauważa, że ciężar obowiązków Urzędu wciąż się zmienia i obejmuje zarówno zadania regulacyjne, jak i egzekwowanie oraz stosowanie prawa unijnego;

Wyniki

3.
zauważa, że każdy z trzech operacyjnych celów strategicznych Urzędu - oprócz innych wskaźników wykorzystywanych wewnętrznie - ma kluczowe wskaźniki efektywności (KPI) oceniające wartość dodaną działalności Urzędu i poprawę zarządzania budżetem;
4.
odnotowuje, że Urząd zrealizował swoje cele w odniesieniu do jedenastu KPI; dostrzega, że Urzędowi bardzo niewiele zabrakło do osiągnięcia celu w odniesieniu do pozostałych dwóch KPI;
5.
zauważa, że większość planowanych działań Urzędu (218 produktów i usług) została zrealizowana pomyślnie oraz że 25 produktów i usług miało niewielkie opóźnienia ze względu na niewystarczające zasoby, a także zmiany w wymogach i priorytetach; zauważa ponadto, że tylko trzy kierunki działań nie zostały zrealizowane zgodnie z planem lub z dopuszczalnym opóźnieniem;
6.
odnotowuje, że Urząd zastępuje obecny elektroniczny system zarządzania zasobami ludzkimi systemem Sysper udostępnionym przez Komisję; z zaniepokojeniem zauważa opóźnienie we wdrażaniu systemu Sysper 2; wzywa Urząd do poinformowania organu udzielającego absolutorium o poczynionych w związku z tym postępach;
7.
z zadowoleniem zauważa, że Urząd aktywnie poszukuje możliwości w zakresie efektywności i synergii z innymi agencjami, w szczególności z Europejskim Urzędem Nadzoru Bankowego (EUNB) i Europejskim Urzędem Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA), za pośrednictwem Wspólnego Komitetu Europejskich Urzędów Nadzoru oraz w drodze wspólnych zamówień; wyraża zadowolenie, że Urząd przykłada priorytetowe znaczenie do opracowania we współpracy z EUNB i ESMA wspólnych wytycznych wskazujących, w jaki sposób uwzględniać w ramach nadzoru ostrożnościowego przeciwdziałanie praniu pieniędzy i ryzyko związane z finansowaniem terroryzmu; zdecydowanie zachęca Urząd do aktywnego poszukiwania dalszych i szerszych płaszczyzn współpracy ze wszystkimi agencjami Unii; ponadto wzywa Urząd, aby zbadał możliwości połączenia swoich usług niezwiązanych z ekspertami, np. ITC, z innymi agencjami Unii;
8.
podkreśla, że rola Urzędu polegająca na wspieraniu wspólnego systemu nadzoru w europejskim systemie finansowym jest kluczowa dla zapewnienia stabilności finansowej, bardziej zintegrowanego, wydajniejszego i bezpieczniejszego rynku finansowego, jak również dla zadbania o wysoki poziom ochrony konsumentów w Unii przez promowanie uczciwości i przejrzystości na rynku towarów i usług finansowych;
9.
podkreśla kluczową rolę Urzędu, który wnosi wkład w wysokiej jakości wspólne standardy i praktyki regulacyjne i nadzorcze oraz przyczynia się do spójnego stosowania prawnie wiążących aktów unijnych, wspiera i ułatwia delegowanie zadań i kompetencji pomiędzy właściwymi organami, monitoruje i ocenia zmiany na rynku w zakresie swoich kompetencji oraz wzmacnia ochronę właścicieli polis, członków programów emerytalnych i uposażonych;
10.
podkreśla potrzebę ściślejszego nadzoru w niektórych państwach członkowskich, aby wyeliminować słabe punkty na rynkach ubezpieczeń tych państw członkowskich oraz chronić konsumentów przed nieuczciwymi praktykami wielonarodowych towarzystw ubezpieczeniowych;
11.
podkreśla, że dbając o to, aby wszystkie prace były wykonywane w pełni i w przewidzianym terminie, Urząd powinien trzymać się zadań i mandatu powierzonych mu przez Parlament i Radę, w pełni je realizować oraz nigdy nie powinien próbować przekraczać swojego mandatu; zwraca uwagę, że skoncentrowanie się na mandacie przyznanym przez Parlament i Radę doprowadzi do skuteczniejszego i wydajniejszego wykorzystania zasobów;
12.
podziela obawy Trybunału, że krajowe organy nadzorcze - poprzez wzajemną weryfikację - mają decydujący głos w najważniejszym organie zarządzającym Urzędu, co oznacza, że mogą decydować o zakresie działań podejmowanych przez Urząd, jeśli chodzi o ocenę własnej skuteczności;

Polityka kadrowa

13.
zauważa, że w dniu 31 grudnia 2018 r. plan zatrudnienia zrealizowano w 95,54 % - przyjęto 107 pracowników na czas określony, podczas gdy budżet Unii przewidywał 112 stanowisk dla pracowników na czas określony (w 2017 r. - 101 zatwierdzonych stanowisk); zauważa, że w 2018 r. Urząd zatrudniał ponadto 33 pracowników kontraktowych i 18 oddelegowanych ekspertów krajowych;
14.
ubolewa nad brakiem równowagi pod względem udziału mężczyzn (6 członków) i kobiet (1 członkini) w Zarządzie; zauważa, że w 2018 r. Urząd odnotował stosunkowo dobrą równowagę płci, jeśli chodzi o kadrę kierowniczą wyższego szczebla (5 mężczyzn i 3 kobiety);
15.
zauważa, że zdaniem Trybunału Urząd nie zdołał jeszcze zmienić ukierunkowania swoich zadań z regulacji na nadzór i że powinien wzmocnić swoje zasoby kadrowe przypisane do zadań nadzorczych;

Zamówienia publiczne

16.
z zaniepokojeniem zauważa, że w przypadku jednego postępowania o udzielenie zamówienia Urząd zastosował kryteria udzielenia zamówienia, które obejmowały niekonkurencyjne elementy cenowe; wzywa Urząd do stosowania kryteriów, które koncentrują się na konkurencyjnych elementach cenowych;

Zapobieganie konfliktom interesów i zarządzanie nimi oraz przejrzystość

17.
docenia zastosowane przez Urząd środki oraz podejmowane przezeń wysiłki, aby zapewnić przejrzystość, zapobiegać konfliktom interesów i zarządzać nimi oraz chronić sygnalistów; odnotowuje fakt, że Urząd publikuje na swojej stronie internetowej rejestr spotkań z zewnętrznymi zainteresowanymi stronami;
18.
podkreśla znaczenie, jakie otwarta, efektywna i niezależna administracja ma dla wszystkich agencji unijnych i dla Unii jako całości; przypomina o problemie konfliktu interesów wynikającym z efektu "drzwi obrotowych" i podkreśla potrzebę stworzenia jednolitych ram prawnych w celu rozwiązania tego rodzaju problemów;

Kontrole wewnętrzne

19.
zauważa, że Służba Audytu Wewnętrznego Komisji wydała sprawozdanie z kontroli na temat testów warunków skrajnych w EIOPA, w wyniku których przedstawiono pięć zaleceń dotyczących usprawnień i wdrożenia planu działania;
20.
zauważa, że w 2018 r. Urząd korzystał z 29 pracowników tymczasowych na podstawie umów z agencjami pracy tymczasowej; przypomina, że zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/104/WE 3  pracownicy ci powinni pracować na takich samych warunkach pracy jak pracownicy zatrudnieni bezpośrednio przez Urząd; z niepokojem zauważa, że umowy nie wymagały od agencji pracy tymczasowej przestrzegania takich warunków pracy, co stwarza ryzyko sporów sądowych i uszczerbku na reputacji; wzywa Urząd, by przeanalizował warunki pracy pracowników tymczasowych i dopilnował, by były one zgodne z przepisami europejskiego i krajowego prawa pracy;

Inne uwagi

21.
zauważa, że wystąpienie Zjednoczonego Królestwa z Unii może w przyszłości spowodować spadek dochodów Urzędu; zauważa, że Urząd wydał ubezpieczycielom i krajowym organom nadzoru dwie opinie na temat kroków, jakie należy podjąć, aby uniknąć przerw w świadczeniu usług i aby zminimalizować ryzyko;
22.
podkreśla odpowiedzialność systemu finansowego, jeśli chodzi o podejmowanie wyzwań dotyczących zrównoważoności oraz dopilnowanie, by Unia wywiązywała się z zobowiązań podjętych w ramach porozumienia paryskiego na mocy Ramowej konwencji Narodów Zjednoczonych w sprawie zmian klimatu; podkreśla kluczową rolę Urzędu polegającą na uwzględnianiu czynników środowiskowych, społecznych i związanych z zarządzaniem w ramach regulacyjnych i nadzorczych oraz na mobilizowaniu i ukierunkowywaniu przepływów kapitału prywatnego na zrównoważone inwestycje; podkreśla w związku tym, że instytucje finansowe i właściwe organy krajowe muszą mieć zapewnione wystarczające środki, aby monitorować wdrażanie tych ram;
23.
wzywa Urząd, by kładł nacisk na rozpowszechnianie wyników swoich badań wśród społeczeństwa oraz docierał do obywateli za pośrednictwem mediów społecznościowych i innych narzędzi komunikacji;
24.
w odniesieniu do innych uwag towarzyszących decyzji w sprawie absolutorium, które mają charakter przekrojowy, odsyła do swojej rezolucji z dnia 14 maja 2020 r. 4  w sprawie wyników, zarządzania finansami i kontroli agencji.
1 Dz.U. C 108 z 22.3.2018, s. 147.
2 Dz.U. C 108 z 22.3.2018, s. 148.
3 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/104/WE z dnia 19 listopada 2008 r. w sprawie pracy tymczasowej (Dz.U. L 327 z 5.12.2008, s. 9).
4 Teksty przyjęte, P9_TA(2020)0121.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.