Republika Kolumbii-Unia Europejska. Umowa ustanawiająca ramy udziału Republiki Kolumbii w prowadzonych przez Unię Europejską operacjach zarządzania kryzysowego. Bogota.2014.08.05.
Dz.U.UE.L.2014.251.8
Akt obowiązującyUMOWA
między Unią Europejską a Republiką Kolumbii ustanawiająca ramy udziału Republiki Kolumbii w prowadzonych przez Unię Europejską operacjach zarządzania kryzysowego
z jednej strony oraz
REPUBLIKA KOLUMBII
z drugiej strony,
zwane dalej łącznie "Stronami",
mając na uwadze, co następuje:
(1) W ramach wspólnej polityki zagranicznej i bezpieczeństwa Unia Europejska może decydować o rozpoczęciu operacji zarządzania kryzysowego, które mogą obejmować, zgodnie z decyzją Rady, zadania określone w art. 42 ust. 1 i art. 43 ust. 1 Traktatu o Unii Europejskiej.
(2) Republika Kolumbii i UE uznają znaczenie pokoju na świecie dla rozwoju wszystkich państw i nadal są zaangażowane w przyczynianie się do utrzymywania pokoju i bezpieczeństwa w ich sąsiedztwie i na całym świecie, na podstawie zasad zawartych w Karcie Narodów Zjednoczonych.
(3) Uwzględniając zaangażowanie obu Stron w umocnienie współpracy w kwestiach dotyczących pokoju i bezpieczeństwa oraz uznając fakt, że potencjał i zdolności sił bezpieczeństwa Republiki Kolumbii mogą być wykorzystywane w operacjach zarządzania kryzysowego prowadzonych przez UE.
(4) Republika Kolumbii i UE pragną określić ogólne warunki udziału Republiki Kolumbii w operacjach zarządzania kryzysowego prowadzonych przez UE w drodze umowy ustanawiającej ramy takiego ewentualnego przyszłego udziału, zamiast określać te warunki oddzielnie dla każdej operacji.
(5) Umowa taka powinna pozostawać bez uszczerbku dla autonomii podejmowania decyzji przez Unię oraz nie powinna przesądzać o indywidualnym charakterze decyzji Republiki Kolumbii dotyczących udziału w operacji zarządzania kryzysowego prowadzonej przez UE.
(6) Unia zdecyduje, czy państwa trzecie zostaną zaproszone do udziału w operacji zarządzania kryzysowego prowadzonej przez UE. Republika Kolumbii może przyjąć zaproszenie Unii i zaoferować swój wkład. W takim przypadku Unia zdecyduje, czy przyjąć proponowany wkład,
UZGADNIAJĄ, CO NASTĘPUJE:
SEKCJA 1
POSTANOWIENIA OGÓLNE
POSTANOWIENIA OGÓLNE
Decyzje dotyczące udziału
Ramy
Status personelu i sił Republiki Kolumbii
Informacje niejawne
SEKCJA II
POSTANOWIENIA DOTYCZĄCE UDZIAŁU W CYWILNYCH OPERACJACH ZARZĄDZANIA KRYZYSOWEGO PROWADZONYCH PRZEZ UE
POSTANOWIENIA DOTYCZĄCE UDZIAŁU W CYWILNYCH OPERACJACH ZARZĄDZANIA KRYZYSOWEGO PROWADZONYCH PRZEZ UE
Personel oddelegowany do cywilnej operacji zarządzania kryzysowego prowadzonej przez UE
Struktura dowodzenia
Kwestie finansowe
Wkład do budżetu operacyjnego
SEKCJA III
POSTANOWIENIA DOTYCZĄCE UDZIAŁU W WOJSKOWYCH OPERACJACH ZARZĄDZANIA KRYZYSOWEGO PROWADZONYCZ PRZEZ UE
POSTANOWIENIA DOTYCZĄCE UDZIAŁU W WOJSKOWYCH OPERACJACH ZARZĄDZANIA KRYZYSOWEGO PROWADZONYCZ PRZEZ UE
Udział w wojskowej operacji zarządzania kryzysowego prowadzonej przez UE
Struktura dowodzenia
Kwestie finansowe
Wkład w koszty wspólne
W przypadku, gdy zastosowanie ma formuła z lit. b) i Republika Kolumbii wysyła jedynie personel do dowództwa operacji lub sił zbrojnych, bierze się pod uwagę stosunek jej personelu do całkowitej liczby odpowiedniego personelu dowództwa. W innych przypadkach bierze się pod uwagę stosunek całkowitej liczby członków personelu wysłanego przez Republikę Kolumbii do całkowitej liczby personelu operacji.
SEKCJA IV
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
Ustalenia wykonawcze do Umowy
Bez uszczerbku dla art. 8 ust. 5 i art. 12 ust. 4, wszelkie niezbędne ustalenia techniczne i administracyjne służące wykonaniu niniejszej Umowy zawierane są między właściwymi organami Stron.
Właściwe organy
Do celów niniejszej Umowy właściwym organem Republiki Kolumbii jest Ministerstwo Obrony Narodowej, chyba że Unia Europejska otrzyma odmienne powiadomienie.
Niewypełnianie obowiązków
Jeżeli jedna ze Stron nie wypełnia swoich obowiązków określonych w niniejszej Umowie, druga Strona ma prawo do rozwiązania niniejszej Umowy w formie pisemnego powiadomienia z zachowaniem jednomiesięcznego okresu wypowiedzenia.
Rozstrzyganie sporów
Spory dotyczące interpretacji lub stosowania niniejszej Umowy rozstrzygane są przez Strony na drodze dyplomatycznej.
Wejście w życie, okres obowiązywania i rozwiązanie Umowy
W DOWÓD CZEGO niżej podpisani, odpowiednio upoważnieni do tego przez Strony, które reprezentują, złożyli swoje podpisy pod niniejszą Umową.
Sporządzono w Bogocie dnia piątego sierpnia roku dwa tysiące czternastego w języku angielskim i hiszpańskim, przy czym każdy z tych tekstów jest na równi autentyczny.
W imieniu Unii Europejskiej | W imieniu Republiki Kolumbii |
OŚWIADCZENIEPAŃSTW CZŁONKOWSKICHUESTOSUJĄCYCHDECYZJĘRADYUEWSPRAWIEOPERACJI ZARZĄDZANIA KRYZYSOWEGO PROWADZONEJ PRZEZ UE, W KTÓREJ BIERZE UDZIAŁREPUBLIKA KOLUMBII, DOTYCZĄCE ODSTĄPIENIA OD ROSZCZEŃ
"Państwa członkowskie UE stosujące decyzję Rady UE w sprawie operacji zarządzania kryzysowego prowadzonej przez UE, w której bierze udział Republika Kolumbii, dołożą starań - w stopniu, w jakim zezwalają na to ich krajowe systemy prawne - by w miarę możliwości odstąpić w stosunku do Republiki Kolumbii od wszelkich roszczeń z tytułu uszkodzeń ciała lub śmierci członka ich personelu lub uszkodzenia lub straty jakichkolwiek należących do nich składników majątku używanych w operacji zarządzania kryzysowego prowadzonej przez UE, jeżeli takie uszkodzenia ciała, śmierć, szkoda lub strata:
"Państwa członkowskie UE stosujące decyzję Rady UE w sprawie operacji zarządzania kryzysowego prowadzonej przez UE, w której bierze udział Republika Kolumbii, dołożą starań - w stopniu, w jakim zezwalają na to ich krajowe systemy prawne - by w miarę możliwości odstąpić w stosunku do Republiki Kolumbii od wszelkich roszczeń z tytułu uszkodzeń ciała lub śmierci członka ich personelu lub uszkodzenia lub straty jakichkolwiek należących do nich składników majątku używanych w operacji zarządzania kryzysowego prowadzonej przez UE, jeżeli takie uszkodzenia ciała, śmierć, szkoda lub strata:
- wynikły z użycia składników majątku należącego do Republiki Kolumbii, pod warunkiem że takie składniki majątku zostały użyte w związku z operacją oraz z wyjątkiem przypadków rażącego niedbalstwa lub umyślnego działania personelu, który Republika Kolumbii przydzieliła do operacji zarządzania kryzysowego prowadzonej przez UE, używającego takich składników majątku.".
OŚWIADCZENIE REPUBLIKI KOLUMBII DOTYCZĄCE ODSTĄPIENIA OD ROSZCZEŃ W ODNIESIENIU DO PAŃSTW BIORĄCYCH UDZIAŁ W OPERACJI ZARZĄDZANIA KRYZYSOWEGO PROWADZONEJ PRZEZUE
"Republika Kolumbii, zgodziwszy się na udział w operacji zarządzania kryzysowego prowadzonej przez UE, dołoży starań - w stopniu, w jakim zezwala na to jej krajowy system prawny - by w miarę możliwości w stosunku do państw biorących udział w operacji zarządzania kryzysowego prowadzonej przez UE odstąpić od wszelkich roszczeń z tytułu uszkodzeń ciała lub śmierci członka jej personelu lub uszkodzenia lub straty jakichkolwiek należących do niej składników majątku używanych w operacji zarządzania kryzysowego prowadzonej przez UE, jeżeli takie uszkodzenia ciała, śmierć, szkoda lub strata:
"Republika Kolumbii, zgodziwszy się na udział w operacji zarządzania kryzysowego prowadzonej przez UE, dołoży starań - w stopniu, w jakim zezwala na to jej krajowy system prawny - by w miarę możliwości w stosunku do państw biorących udział w operacji zarządzania kryzysowego prowadzonej przez UE odstąpić od wszelkich roszczeń z tytułu uszkodzeń ciała lub śmierci członka jej personelu lub uszkodzenia lub straty jakichkolwiek należących do niej składników majątku używanych w operacji zarządzania kryzysowego prowadzonej przez UE, jeżeli takie uszkodzenia ciała, śmierć, szkoda lub strata:
- wynikły z użycia składników majątku należących do państw biorących udział w operacji zarządzania kryzysowego prowadzonej przez UE, pod warunkiem że takie składniki majątku zostały użyte w związku z operacją oraz z wyjątkiem przypadków rażącego niedbalstwa lub umyślnego działania personelu operacji zarządzania kryzysowego prowadzonej przez UE, który używa takich składników majątku.".
© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.