Regulamin Zgromadzenia Parlamentarnego Euronest.
Dz.U.UE.C.2015.315.26
Akt utracił mocREGULAMIN
przyjęty w dniu 3 maja 2011 r. w Brukseli, zmieniony w dniu 3 kwietnia 2012 r. w Baku, w dniu 29 maja 2013 r. w Brukseli i w dniu 18 marca 2015 r. w Erywaniu
(Dz.U.UE C z dnia 23 września 2015 r.)
Charakter i cele
Skład
Kompetencje
Zgromadzenie Parlamentarne Euronest jest parlamentarnym forum debaty, konsultacji, kontroli i monitorowania wszelkich spraw dotyczących Partnerstwa Wschodniego. W tym celu Zgromadzenie Parlamentarne Euronest między innymi przyjmuje rezolucje, zalecenia i opinie skierowane do uczestników szczytu Partnerstwa Wschodniego, instytucji i konferencji ministerialnych poświęconych rozwojowi Partnerstwa Wschodniego oraz instytucji Unii Europejskiej i krajów partnerskich Europy Wschodniej. Jest również właściwe do wydawania na wniosek szczytu lub konferencji ministerialnych opinii i propozycji podjęcia konkretnych środków dotyczących poszczególnych dziedzin partnerstwa.
Przewodniczący i Prezydium
Stosunki ze szczytem Partnerstwa Wschodniego, z Radą Ministrów, Komisją Europejską oraz konferencjami ministerialnymi
Obserwatorzy
Posiedzenia plenarne Zgromadzenia Parlamentarnego Euronest
Przewodniczenie posiedzeniom
Porządek obrad
Kworum
Porządek miejsc na sali posiedzeń
Języki urzędowe i robocze
Jawność obrad
Posiedzenia plenarne Zgromadzenia Parlamentarnego Euronest są jawne, chyba że Zgromadzenie zdecyduje inaczej.
Prawo do zabierania głosu
Wystąpienia w sprawie przestrzegania Regulaminu
Prawo do głosowania i zasady głosowania
Rezolucje i zalecenia Zgromadzenia Parlamentarnego Euronest
Przesłania do uczestników szczytu Partnerstwa Wschodniego
Prezydium Zgromadzenia Parlamentarnego Euronest przedstawia przesłanie adresowane do uczestników szczytu i, jeśli to właściwe, do spotkania ministrów Partnerstwa Wschodniego, przygotowanego na podstawie rezolucji i zaleceń przyjętych przez Zgromadzenie Parlamentarne Euronest. Przesłanie jest przekazywane do właściwych instytucji wspólnie przez współprzewodniczących.
Deklaracje
Prezydium może wspólnie i w trybie pilnym wydawać oświadczenia dotyczące wszelkich spraw związanych z Partnerstwem Wschodnim, jak również w przypadku wszelkich klęsk żywiołowych, zaistniałych kryzysów lub konfliktów, gdy za stosowne lub konieczne uważa się wezwanie wszystkich stron na szczeblu instytucjonalnym do zaprzestania aktów przemocy lub rozpoczęcia negocjacji politycznych lub w celu wyrażenia solidarności z poszkodowanymi osobami i krajami. Oświadczenia powinny opierać się na rezolucjach i zaleceniach przyjętych przez Zgromadzenie Parlamentarne Euronest, jak również powinny być jak najszybciej przekazywane do wiadomości wszystkim posłom do Zgromadzenia Parlamentarnego Euronest. Oświadczenia podawane są do publicznej wiadomości przez współprzewodniczących.
Poprawki
Pytania wymagające odpowiedzi pisemnej
Pytania wymagające odpowiedzi ustnej
Wydawanie opinii przez Zgromadzenie Parlamentarne Euronest
Na wniosek uczestników szczytu Partnerstwa Wschodniego, konferencji ministerialnych, Komisji Europejskiej lub innych instytucji UE lub państw Partnerstwa Wschodniego Zgromadzenie Parlamentarne Euronest może, na zalecenie Prezydium, sporządzać opinie i wnioski o przyjęcie konkretnych środków związane z poszczególnymi obszarami działalności Partnerstwa Wschodniego. W takich przypadkach wniosek przekazuje się Prezydium, które może przedłożyć go Zgromadzeniu Parlamentarnemu Euronest wraz z zaleceniem.
Protokół obrad
Wersje robocze protokołów posiedzeń plenarnych oraz posiedzeń Prezydium, komisji stałych i grup roboczych łącznie z listami obecności i tekstami podjętych decyzji przygotowuje i przechowuje sekretariat delegacji organizującej sesje i posiedzenia. Po zakończeniu posiedzeń pozostałe delegacje otrzymują kopie roboczych wersji tych protokołów.
Stałe komisje parlamentarne
Komisje tymczasowe i monitorujące
Na wniosek Prezydium lub posłów do Zgromadzenia, w tym co najmniej jednej trzeciej składowej Partnerstwa Wschodniego i jednej trzeciej składowej Parlamentu Europejskiego, Zgromadzenie Parlamentarne Euronest może w dowolnym czasie utworzyć komisje tymczasowe i monitorujące, określając w decyzji o utworzeniu ich zadania, skład i kadencję. Równocześnie mogą działać tylko dwie komisje tego rodzaju. Komisje monitorujące powinny zakończyć prace w terminie jednego roku, w szczególnych przypadkach termin ten może zostać wydłużony o kolejne 6 miesięcy.
Grupy robocze i przesłuchania
Stosunki z komisjami współpracy parlamentarnej i delegacjami
Finansowanie kosztów organizacji, udziału, tłumaczenia ustnego i pisemnego
Sekretariat
Sekretariat wspiera również Prezydium, komisje i grupy robocze podczas posiedzeń plenarnych. W celu zagwarantowania profesjonalnego i bezstronnego wsparcia dla Zgromadzenia obie składowe będą wspierać ścisłą współpracę i tworzenie potencjału, a także wzajemną wymianę doświadczenia zawodowego pomiędzy różnymi składowymi Sekretariatu.
Wykładnia Regulaminu
Kwestie dotyczące wykładni Regulaminu rozstrzygają współprzewodniczący posiedzenia lub, na ich wniosek, Prezydium.
Zmiana Regulaminu
ZAŁĄCZNIKI
ZAŁĄCZNIK I
KOMPETENCJE, ZAKRES ODPOWIEDZIALNOŚCI, SKŁAD I PROCEDURY OBOWIĄZUJĄCE W KOMISJACH STAŁYCH
KOMPETENCJE, ZAKRES ODPOWIEDZIALNOŚCI, SKŁAD I PROCEDURY OBOWIĄZUJĄCE W KOMISJACH STAŁYCH
Utworzone zostają cztery stałe komisje parlamentarne o następujących kompetencjach i zakresie odpowiedzialności:
ZAŁĄCZNIK II
OBJĘTOŚĆ TEKSTÓW
OBJĘTOŚĆ TEKSTÓW
- uzasadnienia, wstępne dokumenty robocze oraz protokoły posiedzeń grup roboczych i misji informacyjnych: 6 stron,
- projekty rezolucji zawarte w sprawozdaniach i sporządzane w trybie pilnym: 4 strony, z uwzględnieniem punktów preambuły, ale z wyłączeniem odniesień.
Za stronę obliczeniową przyjmuje się 1 500 znaków bez spacji.
Zmiany w niniejszym załączniku mogą być wprowadzane przez Prezydium.
© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.