Regulamin Zgromadzenia Parlamentarnego Euronest.
Dz.U.UE.C.2011.198.7
Akt utracił mocREGULAMIN ZGROMADZENIA PARLAMENTARNEGO EURONEST
(Dz.U.UE C z dnia 6 lipca 2011 r.)
Charakter i cele
a) kwestie związane z podstawowymi wartościami, w tym demokracja, rządy prawa, poszanowanie praw człowieka i podstawowych wolności, oraz kwestie związane z gospodarką rynkową, zrównoważonym rozwojem i dobrym sprawowaniem rządów;
b) dalsza integracja gospodarcza pomiędzy UE a jej partnerami z Europy Wschodniej, wsparcie dla reform społeczno-gospodarczych w krajach partnerskich Europy Wschodniej oraz liberalizacja handlu i inwestycji, skutkujące zbliżeniem przepisów i norm do tych obowiązujących w UE w celu ustanowienia sieci pogłębionych i kompleksowych stref wolnego handlu;
c) wspólne mechanizmy wsparcia i bezpieczeństwa oraz ujednolicenie polityki i ustawodawstwa krajów partnerskich Europy Wschodniej w dziedzinie energetyki;
d) upowszechnianie kontaktów i ułatwianie komunikacji pomiędzy obywatelami Unii Europejskiej i krajów partnerskich Europy Wschodniej, zwłaszcza wśród młodzieży; upowszechnianie współpracy kulturalnej i dialogu międzykulturowego oraz wspieranie edukacji, badań naukowych i rozwoju społeczeństwa informacyjno-medialnego.
Skład
a) 60 posłów do Parlamentu Europejskiego;
b) 10 posłów z każdego z reprezentowanych parlamentów krajów partnerskich Europy Wschodniej.
Kompetencje
Zgromadzenie Parlamentarne EURONEST jest parlamentarnym forum debaty, konsultacji, kontroli i monitorowania wszelkich spraw dotyczących Partnerstwa Wschodniego. W tym celu Zgromadzenie Parlamentarne EURONEST między innymi przyjmuje rezolucje, zalecenia i opinie skierowane do uczestników szczytu Partnerstwa Wschodniego, instytucji i konferencji ministerialnych poświęconych rozwojowi Partnerstwa Wschodniego oraz instytucji Unii Europejskiej i krajów partnerskich Europy Wschodniej. Jest również właściwe do wydawania na wniosek szczytu lub konferencji ministerialnych opinii i propozycji podjęcia konkretnych środków dotyczących poszczególnych dziedzin partnerstwa.
Przewodniczący i Prezydium
Stosunki ze szczytem Partnerstwa Wschodniego, z Radą, Komisją Europejską oraz konferencjami ministerialnymi
Obserwatorzy
Posiedzenia plenarne Zgromadzenia Parlamentarnego EURONEST
Przewodniczenie posiedzeniom
Porządek obrad
a) sprawozdania komisji stałych; ich liczbę ogranicza się do trzech sprawozdań każdej komisji na jednym posiedzeniu plenarnym. Projekty rezolucji, które mogą również być zawarte w sprawozdaniu, należy przedkładać cztery tygodnie przed rozpoczęciem posiedzenia plenarnego, na którym mają być omawiane i głosowane. Objętość projektów rezolucji określa załącznik II do niniejszego Regulaminu;
b) sprawy pilne zaproponowane przez komisję stałą lub przedstawione przez Prezydium; sprawy pilne wpisuje się do porządku obrad tylko wyjątkowo, a ich liczba nie może przekroczyć trzech na jednym posiedzeniu plenarnym
Kworum
Porządek miejsc na sali posiedzeń
Języki urzędowe i robocze
Jawność obrad
Posiedzenia plenarne Zgromadzenia Parlamentarnego EURONEST są jawne, chyba że Zgromadzenie zdecyduje inaczej.
Prawo do zabierania głosu
Wystąpienia w sprawie przestrzegania Regulaminu
Prawo do głosowania i zasady głosowania
Rezolucje i zalecenia Zgromadzenia Parlamentarnego EURONEST
Przesłania do uczestników szczytu Partnerstwa Wschodniego
Prezydium Zgromadzenia Parlamentarnego EURONEST przedstawia projekt przesłania adresowanego do uczestników szczytu Partnerstwa Wschodniego i, jeśli to właściwe, do spotkania ministrów Partnerstwa Wschodniego, przygotowanego na podstawie rezolucji i zaleceń przyjętych przez Zgromadzenie Parlamentarne EURONEST. Przesłanie jest przekazywane do właściwych instytucji wspólnie przez współprzewodniczących.
Deklaracje
Prezydium może wspólnie i w trybie pilnym wydawać oświadczenia dotyczące wszelkich spraw związanych z Partnerstwem Wschodnim, jak również w przypadku wszelkich klęsk żywiołowych, zaistniałych kryzysów lub konfliktów, gdy za stosowne lub konieczne uważa się wezwanie wszystkich stron na szczeblu instytucjonalnym do zaprzestania aktów przemocy lub rozpoczęcia negocjacji politycznych lub w celu wyrażenia solidarności z poszkodowanymi osobami i krajami. Oświadczenia powinny opierać się na rezolucjach i zaleceniach przyjętych przez Zgromadzenie Parlamentarne EURONEST, jak również powinny być jak najszybciej przekazywane do wiadomości wszystkim posłom do Zgromadzenia Parlamentarnego EURONEST. Oświadczenia podawane są do publicznej wiadomości przez współprzewodniczących.
Poprawki
Pytania wymagające odpowiedzi pisemnej
Pytania wymagające odpowiedzi ustnej
Wydawanie opinii przez Zgromadzenie Parlamentarne EURONEST
Na wniosek uczestników szczytu Partnerstwa Wschodniego, konferencji ministerialnych, Komisji Europejskiej lub innych instytucji UE lub państw Partnerstwa Wschodniego Zgromadzenie Parlamentarne EURONEST może, na zalecenie Prezydium, sporządzać opinie i wnioski o przyjęcie konkretnych środków związane z poszczególnymi obszarami działalności Partnerstwa Wschodniego. W takich przypadkach wniosek przekazuje się Prezydium, które może przedłożyć go Zgromadzeniu Parlamentarnemu EURONEST wraz z zaleceniem.
Stałe komisje parlamentarne
– Komisja Spraw Politycznych, Praw Człowieka i Demokracji,
– Komisja ds. Integracji Gospodarczej i Konwergencji z Polityką UE,
– Komisja ds. Bezpieczeństwa Energetycznego,
– Komisja Spraw Społecznych, Edukacji, Kultury i Społeczeństwa Obywatelskiego.
Komisje tymczasowe i monitorujące
Na wniosek Prezydium lub członków Zgromadzenia, w tym co najmniej jednej trzeciej składowej Partnerstwa Wschodnioeuropejskiego i jednej trzeciej składowej Parlamentu Europejskiego, Zgromadzenie Parlamentarne EURONEST może w dowolnym czasie utworzyć komisje tymczasowe i monitorujące, określając w decyzji o utworzeniu ich zadania, skład i kadencję. Równocześnie mogą działać tylko dwie komisje tego rodzaju. Komisje monitorujące powinny zakończyć prace w terminie jednego roku, w szczególnych przypadkach termin ten może zostać wydłużony o kolejne 6 miesięcy.
Grupy robocze i przesłuchania
Stosunki z komisjami współpracy parlamentarnej i delegacjami
Finansowanie kosztów organizacji, udziału, tłumaczenia ustnego i pisemnego
Sekretariat
Wykładnia Regulaminu
Kwestie dotyczące wykładni Regulaminu rozstrzygają współprzewodniczący posiedzenia lub, na ich wniosek, Prezydium.
Zmiana Regulaminu
ZAŁĄCZNIKI
ZAŁĄCZNIK I
KOMPETENCJE, ZAKRES ODPOWIEDZIALNOŚCI, SKŁAD I PROCEDURY OBOWIĄZUJĄCE W KOMISJACH STAŁYCH
KOMPETENCJE, ZAKRES ODPOWIEDZIALNOŚCI, SKŁAD I PROCEDURY OBOWIĄZUJĄCE W KOMISJACH STAŁYCH
Utworzone zostają cztery stałe komisje parlamentarne o następujących kompetencjach i zakresie odpowiedzialności:
– Komisja Spraw Politycznych, Praw Człowieka i Demokracji,
– Komisja ds. Integracji Gospodarczej i Konwergencji z Polityką UE,
– Komisja ds. Bezpieczeństwa Energetycznego,
– Komisja Spraw Społecznych, Edukacji, Kultury i Społeczeństwa Obywatelskiego.
I. Komisja Spraw Politycznych, Praw Człowieka i Demokracji
Komisja ta jest właściwa w następujących sprawach:
1) rozwój stabilnych demokratycznych instytucji, kwestie związane z zarządzaniem oraz rola, jaką pełnią partie polityczne;
2) propagowanie dialogu politycznego, środki w zakresie budowania wielostronnego zaufania oraz wkład w pokojowe rozwiązywanie konfliktów;
3) stosunki z innymi organizacjami krajowymi i międzynarodowymi oraz zgromadzeniami parlamentarnymi w kwestiach należących do zakresu jej kompetencji;
4) pokój, bezpieczeństwo, stabilność;
5) standardy wyborcze, uregulowania dotyczące mediów i zwalczanie korupcji.
II. Komisja ds. Integracji Gospodarczej i Konwergencji z Polityką UE
Komisja ta jest właściwa w następujących sprawach:
1) kontrola stosunków gospodarczych, finansowych i handlowych między UE i krajami partnerskimi Europy Wschodniej a krajami trzecimi i organizacjami regionalnymi;
2) stosunki z odpowiednimi organizacjami międzynarodowymi (przede wszystkim ze Światową Organizacją Handlu) i z organizacjami wspierającymi integrację gospodarczą i handlową na skalę regionalną;
3) środki związane z harmonizacją lub normalizacją techniczną w sektorach objętych przepisami prawa międzynarodowego;
4) sprawy dotyczące finansowania partnerstwa, w tym monitorowanie wykorzystania funduszy utworzonych przez Europejski Bank Inwestycyjny oraz innych środków i mechanizmów tego rodzaju;
5) rozwój społeczeństwa i człowieka, a także infrastruktury i usługi społeczne, w tym sprawy dotyczące zdrowia;
6) migracja i programy wymian;
7) zrównoważony rozwój, zasoby naturalne, ocieplenie klimatu i polityka energetyczna;
8) zarządzanie środowiskiem, inwestycje w kontekście regionalnym, zmiany klimatyczne;
9) ułatwianie połączenia wzajemnych sieci transportowych i telekomunikacyjnych; 10) harmonizacja otoczenia regulacyjnego.
III. Komisja ds. Bezpieczeństwa Energetycznego
Komisja ta jest właściwa w następujących sprawach:
1) monitorowanie opracowywania i wdrażania mechanizmów wzajemnego wsparcia i bezpieczeństwa energetycznego;
2) wspieranie intensyfikacji kontaktów w zakresie bezpieczeństwa energetycznego oraz podwyższenie poziomu gotowości na wypadek kryzysu energetycznego;
3) wspieranie prac panelu bezpieczeństwa energetycznego;
4) monitorowanie harmonizacji polityki energetycznej i ustawodawstwa w tym zakresie krajów partnerskich oraz dywersyfikacji tras dostawczych i tranzytowych;
5) wspieranie utworzenia powiązanego i zróżnicowanego rynku energii.
IV. Komisja Spraw Społecznych, Edukacji, Kultury i Społeczeństwa Obywatelskiego
Komisja ta jest właściwa w następujących sprawach:
1) wspieranie współpracy w dziedzinie kultury i edukacji oraz stosunków z właściwymi organizacjami i instytucjami międzynarodowymi;
2) sprawy dotyczące młodzieży i równości płci;
3) monitorowanie rozwoju społeczeństwa informacyjnego oraz roli mediów;
4) wspieranie współpracy w obszarze edukacji, nauki języków, młodzieży i badań;
5) stosunki z Forum Społeczeństwa Obywatelskiego i organizacjami pozarządowymi z UE i krajów partnerskich Europy Wschodniej;
6) wspieranie współpracy kulturalnej oraz dialogu międzykulturowego.
ZAŁĄCZNIK II
OBJĘTOŚĆ TEKSTÓW
OBJĘTOŚĆ TEKSTÓW
– uzasadnienia, wstępne dokumenty robocze oraz protokoły posiedzeń grup roboczych i misji informacyjnych: 6 stron,
– projekty rezolucji zawarte w sprawozdaniach i sporządzane w trybie pilnym: 4 strony, z uwzględnieniem punktów preambuły, ale z wyłączeniem odniesień.
Za stronę obliczeniową przyjmuje się 1 500 znaków bez spacji.
Zmiany w niniejszym załączniku mogą być wprowadzane przez Prezydium.
© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.