Regulamin pracowniczy Centrum Satelitarnego Unii Europejskiej.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2002.39.44

Akt utracił moc
Wersja od: 21 grudnia 2001 r.

TŁUMACZENIE
REGULAMIN PRACOWNICZY CENTRUM SATELITARNEGO UNII EUROPEJSKIEJ(1)

UWAGI WSTĘPNE

Regulamin pracowniczy Centrum Satelitarnego Unii Europejskiej został sporządzony równolegle z regulaminem Instytutu Studiów Nad Bezpieczeństwem, co wyjaśnia liczne podobieństwa między tymi dokumentami. Należy jednakże podkreślić istniejące różnice wynikające z niektórych specyficznych cech Centrum.

Centrum jest organem operacyjnym, co wyjaśnia dlaczego w niektórych przypadkach pracownicy muszą przejmować odpowiedzialność za działania na szczeblu wyższym, niż zezwala na to zajmowane przez nich stanowisko oraz dlaczego czas ich pracy przekracza często "zwykły" wymiar czasu pracy.

Specyficzne położenie Centrum w wojskowych bazach lotniczych kraju przyjmującego jest kolejnym czynnikiem uzasadniającym niektóre różnice, w szczególności z zakresu bezpieczeństwa i transportu.

PREAMBUŁA

Centrum Satelitarne jest agencją Unii Europejskiej, powiązane z Organizacjami Skoordynowanymi.

Artykuł  1

Niniejszy regulamin określa status, prawa i obowiązki pracowników Centrum Satelitarnego Unii Europejskiej Studiów nad Bezpieczeństwem, zwanego dalej "Centrum".

Pracownicy Centrum to osoby fizyczne, z którymi zawarto stałą lub czasową umowę o pracę. Płatni biegli i uczestnicy szkoleń podlegają przepisom szczególnym określonym w tytule IV.

Dyrektor Centrum jest upoważniony do dokonywania niezbędnych zmian niniejszego regulaminu za zgodą zarządu.

Niniejszy regulamin ma zastosowanie do wszystkich pracowników z wyjątkiem przypadków, kiedy zarząd podejmuje decyzje sprzeczne z przepisami niniejszego regulaminu, dotyczące pracowników wyższego szczebla.

TYTUŁ  I

PRZEPISY OGÓLNE

Artykuł  2

Przepisy mające zastosowanie do wszystkich pracowników

1. Władza

Pracownicy podlegają władzy dyrektora i odpowiadają przed nim za wypełnianie swoich obowiązków, które wykonywać powinni możliwie najbardziej dokładnie i sumiennie.

2. Oświadczenie

Podejmując zatrudnienie Centrum Satelitarnym każdy pracownik podpisuje następujące oświadczenie:

"Uroczyście zobowiązuję się wykonywać sumiennie, lojalnie i przy zachowaniu pełnej dyskrecji funkcje powierzone mi jako pracownikowi Centrum Satelitarnego i wypełniać te funkcje mając na względzie jedynie dobro Centrum. Zobowiązuję się również nie przyjmować żadnych instrukcji dotyczących wykonywania moich obowiązków od jakichkolwiek innych organów niż organy Centrum."

3. Postępowanie

Pracownicy powinni zachowywać się w każdej sytuacji w sposób zgodny z ich pozycją przedstawicieli Centrum Satelitarnego Unii Europejskiej. Zaniechają oni działań lub czynności, które mogłyby w jakikolwiek sposób podważyć powagę ich stanowiska oraz naruszyć dobre imię Centrum.

4. Odpowiedzialność materialna

Pracownicy mogą być zobowiązani do pełnego lub częściowego zwrotu kosztów z tytułu strat finansowych poniesionych przez Centrum w wyniku ich zaniedbania lub świadomego naruszenia jakichkolwiek przepisów lub procedur zatwierdzonych przez zarząd lub dyrektora.

5. Bezpieczeństwo

Podejmując zatrudnienie pracownicy powinni zapoznać się z przepisami bezpieczeństwa obowiązującymi w Centrum. Muszą również podpisać oświadczenie, w myśl którego przyjmują odpowiedzialność dyscyplinarną i materialną w przypadku braku poszanowania tych przepisów.

a) Wszyscy pracownicy, włączając oddelegowanych biegłych i biegłych oddelegowanych z państw trzecich oraz uczestników szkoleń, mogą być objęci wymaganą procedurą dopuszczenia do informacji niejawnych zapewniającą im dostęp do poufnych dokumentów podczas wykonywania obowiązków służbowych. Wniosek o takie dopuszczenie składa właściwym organom urzędnik ds. Bezpieczeństwa Centrum. Do czasu oficjalnego dopuszczenia dyrektor może udzielić dopuszczenia tymczasowego.

b) Pracownicy powinni niezwłocznie informować urzędnika ds. bezpieczeństwa o podejrzewanym zaginięciu jakichkolwiek poufnych dokumentów.

TYTUŁ  II

STATUS PRACOWNIKÓW

ROZDZIAŁ  I

PRZEPISY OGÓLNE

Artykuł  3

Przepisy ogólne mające zastosowanie do pracowników

Pracownicy Centrum to osoby fizyczne, z którymi zawarto umowę o pracę określoną w rozdziale II, i zajmujące stanowiska wymienione w tabeli zatrudnienia, załączanej co roku do budżetu Instytutu.

1. Przywileje i immunitety

Przywileje i immunitety przyznawane pracownikom są zgodne z interesami Centrum Satelitarnego i nie służą prywatnym interesom pracowników. Nie mogą być wykorzystywane w celu unikania prywatnych zobowiązań lub odpowiedzialności w przypadku łamania prawa obowiązującego w kraju przyjmującym.

O każdym zdarzeniu, w którym odgrywają rolę te przywileje i immunitety, pracownik powinien niezwłocznie powiadomić dyrektora. W przypadku naruszenia miejscowego prawa dyrektor może uchylić przywileje lub immunitet, jeżeli uzna to za stosowne.

2. Pomoc i odszkodowanie

Centrum zapewnia pomoc wszystkim pracownikom, którzy z powodu obecnego zatrudnienia i wykonywania obowiązków w Centrum i bez własnej winy, są obiektem gróźb, zniewag, zniesławienia lub krytyki. Odszkodowanie za poniesione szkody materialne może być zapewnione, jeśli spełnione zostaną następujące warunki:

– pracownik nie spowodował danej szkody świadomie lub przez zaniedbanie,

– nie uzyskano żadnego zadośćuczynienia,

– pracownik przekazuje Centrum wszelkie roszczenia wysuwane wobec stron trzecich, w szczególności zakładów ubezpieczeń.

Wszelkie decyzje w tej sprawie, które mogłyby wymagać działania lub płatności ze strony Centrum należą do dyrektora, który ma swobodę decydowania w sprawie oceny okoliczności zajścia, formy udzielonej pomocy oraz wysokości ewentualnego odszkodowania.

3. Prawa własności

Wszystkie prawa, włączając prawo do tytułu, prawa autorskie i prawa patentowe, do jakiejkolwiek pracy wykonanej w ramach wypełniania obowiązków służbowych, przysługują Centrum.

4. Działalność zewnętrzna

W odniesieniu do organizacji i osób działających poza Centrum, pracownicy powinni uzyskać uprzednią zgodę dyrektora, jeżeli mają zamiar:

– wygłaszać publiczne oświadczenia dotyczące działalności Centrum, w szczególności w organach informacji publicznej,

– wykładać lub nauczać przedmiotów bezpośrednio związanych z ich działalnością w Centrum,

– przyjmować opłaty lub wynagrodzenie za wyżej wskazana działalność,

– przyjmować odznaczenia, tytuły i jakiekolwiek korzyści materialne z nimi związane.

5. Kandydowanie na stanowiska publiczne lub polityczne

a) Pracownicy, którzy z jakichkolwiek powodów osobistych chcieliby ubiegać się o urząd publiczny lub polityczny, powinni o tym zamiarze powiadomić dyrektora.

b) Każdy pracownik ubiegający się o urząd publiczny lub polityczny otrzymuje bezpłatny urlop z dniem rozpoczęcia kampanii wyborczej.

c) Pracownik, który zostanie wybrany, powinien wystąpić o rozwiązanie umowy. Rozwiązanie umowy w tym przypadku nie uprawnia go do odszkodowania z tytułu utraty zatrudnienia.

d) Pracownik, który nie obejmie stanowiska publicznego jest uprawniony do takiego samego wynagrodzenia i kategorii, jakie posiadał w chwili odejścia na urlop bezpłatny.

e) Czas spędzony na urlopie bezpłatnym nie jest brany pod uwagę przy określaniu stażu pracy oraz uprawnień do świadczeń emerytalnych. Podczas urlopu bezpłatnego pracownik może być zastąpiony przez pracowników czasowych.

ROZDZIAŁ  II

REKRUTACJA I UMOWY

Artykuł  4

Procedura rekrutacyjna

1.
Oferty zatrudnienia są składane przez dyrektora, z wyjątkiem stanowiska dyrektorskiego Instytut jest odpowiedzialny za publikowanie informacji o wolnych etatach.
2.
Kandydaci poniżej 18 i powyżej 60 roku życia nie są zazwyczaj brani pod uwagę przy zatrudnieniu.
3.
Kandydaci spokrewnieni lub spowinowaceni z pracownikami Centrum nie są zazwyczaj zatrudniani. Dyrektor może zgodzić się na wyjątek pod warunkiem że osoby te nie pracują na stanowiskach podrzędnych wobec siebie.
4.
Centrum zatrudnia jedynie obywateli Państw Członkowskich Unii Europejskiej.
5.
Pracownicy zatrudniani otrzymują najniższy stopień służbowy na stanowisku, które obejmują. Dyrektor może jednak, w uzasadnionym przypadku, przydzielić pracownikowi wyższy stopień.
6.
Dyrektor ustala, które stanowiska zostaną obsadzone w wyniku egzaminu lub konkursu oraz określa testy, które kandydaci na poszczególne stanowiska muszą zdać. Członków Komisji egzaminacyjnych lub konkursowych dyrektor wybiera spośród pracowników Centrum. W skład Komisji mogą też wchodzić egzaminatorzy zewnętrzni.
7.
Koszty podróży i zakwaterowania kandydatów zaproszonych do Centrum na rozmowę lub egzamin są pokrywane na tych samych warunkach, co koszty podróży służbowych pracowników(2).
Artykuł  5

Limit wiekowy osób zatrudnianych

Limit wiekowy przypada na koniec miesiąca, w którym pracownik kończy 65 lat. Dyrektor może zgodzić się na jego przedłużenie o nie więcej niż 12 miesięcy.

Artykuł  6

Badania lekarskie

1.
Osoby ubiegające się o pracę w Centrum powinny przedstawić zaświadczenie wydane przez lekarza uznawanego przez Centrum stwierdzające, że kandydat jest zdolny fizycznie do pracy oraz że nie cierpi na żadne schorzenia mogące stanowić zagrożenie dla pozostałych pracowników.
2.
Pracownicy muszą co roku poddawać się badaniom lekarskim.
3.
Lekarz uznawany przez Centrum udziela dyrektorowi porad w sprawie niezdolności pracowników do kontynuowania pracy na danym stanowisku.
4.
W przypadku gdy coroczne lub inne badania lekarskie wykażą, że pracownik nie jest zdolny do dalszego wypełniania swych obowiązków, jego umowa zostanie rozwiązana w terminie trzech miesięcy, oraz zostanie zwołana specjalna Komisja lekarska w celu ustalenia jego prawa do renty inwalidzkiej.
Artykuł  7

Umowy i czas ich trwania

1. Umowy wstępne

Z zastrzeżeniem przepisów szczególnych dotyczących stanowiska dyrektora i osób prowadzących badania, umowy wstępne są zawierane na trzy lata. Umowa może zostać przedłużona przez dyrektora, za zgodą pracownika, na ten sam lub krótszy okres czasu.

2. Okres próbny

Pierwsze sześć miesięcy umowy wstępnej stanowi okres próbny zaczynający się w chwili rozpoczęcia pracy.

W tym czasie umowa może zostać rozwiązana, bez prawa do odszkodowania z tytułu utraty zatrudnienia, z zachowaniem miesięcznego okresu wypowiedzenia zarówno przez Centrum, jak i przez pracownika.

Pod koniec okresu próbnego pracownik powinien zostać poinformowany o potwierdzeniu lub rozwiązaniu jego umowy.

Okres próbny jest integralną częścią umowy wstępnej. Jest brany pod uwagę przy ustalaniu stażu pracy i uprawnień do świadczeń emerytalnych.

3. Rozwiązywanie umów

W przypadkach przewidzianych w załączniku I, umowy mogą być rozwiązane lub nieprzedłużone przez Centrum lub samego pracownika:

a) przez Centrum,

i) z zachowaniem sześciomiesięcznego okresu wypowiedzenia:

– w wyniku likwidacji stanowiska zajmowanego dotychczas przez pracownika,

– przez zmianę charakteru lub funkcji związanych z danym stanowiskiem,

– z powodu niedostatecznych kompetencji pracownika należycie wykazanych w dwóch kolejnych sprawozdaniach rocznych, lub

– z powodu fizycznej niezdolności pracownika do dalszej pracy, która została ujawniona podczas wykonywania obowiązków.

ii) z zachowaniem maksymalnie jednomiesięcznego okresu wypowiedzenia, w wyniku postępowania dyscyplinarnego, które wykazało odpowiedzialność pracownika za wykroczenia, jak określono w rozdziale VII.

b) Przez pracownika, z zachowaniem trzymiesięcznego okresu wypowiedzenia, z powodów osobistych, bez konieczności ich wyjaśnienia.

4. Odszkodowanie z tytułu utraty zatrudnienia

Rozwiązanie lub nieprzedłużenie umowy z powodów innych niż dyscyplinarne pociąga za sobą:

1. dla pracowników o stażu służbowym dłuższym niż 10 lat ustalenie uprawnień do zaległych świadczeń emerytalnych oraz wypłata odszkodowania z tytułu utraty zatrudnienia, zgodnie z warunkami wymienionymi w załączniku I;

2. dla pracowników o stażu służbowym krótszym niż 10 lat, wypłata odprawy oraz odszkodowania z tytułu utraty zatrudnienia w przypadku pracowników, których umowy zostały rozwiązane przedwcześnie, zgodnie z warunkami wymienionymi w załączniku I;

3. dla pracowników, których umowy zostały rozwiązane z powodu ich fizycznej niezdolności do pracy i których trwała niezdolność do pracy została stwierdzona przez powołaną do tego celu Komisję lekarską, przyznanie świadczeń z tytułu niezdolności do pracy na warunkach ustanowionych w Zasadach Przyznawania Rent i Emerytur.

Rozwiązanie lub nieprzedłużenie umowy przez pracownika pozbawia go uprawnień do odszkodowania z tytułu utraty zatrudnienia(3).

5. Skrócony okres wypowiedzenia umowy

Jeżeli wymaga tego dobro Centrum, okres wypowiedzenia ustalony w ust. 3 lit. a) może zostać skrócony; w takim przypadku pracownik jest uprawniony do wypłaty dodatkowej kwoty stanowiącej sumę wynagrodzenia i dodatków, które otrzymałby, gdyby zakończył pracę po upływie sześciomiesięcznego okresu wypowiedzenia.

Niniejsze przepisy nie mają zastosowania w przypadku zwolnień dyscyplinarnych.

ROZDZIAŁ  III

WYNAGRODZENIA I DODATKI

Artykuł  8

Przepisy ogólne

Wynagrodzenie wypłacane na rzecz pracowników Centrum stanowią: wynagrodzenie podstawowe, dodatek za rozłąkę oraz dodatki rodzinne i socjalne.

Uposażenie to jest pomniejszone o składki i potrącenia związane z podatkiem wewnętrznym, systemem emerytalnym i opieką społeczną.

Odpowiednia kwota zostanie przelana na rachunki bieżące pracowników w ostatnim tygodniu roboczym miesiąca.

Zmiany w sytuacji życiowej pracownika, które mogą pociągać za sobą skutki finansowe, będą brane pod uwagę w naliczaniu wynagrodzenia od miesiąca, kiedy zostaną zgłoszone do działu administracji Centrum. Zmiany w wynagrodzeniu już wypłaconym nie będą dokonywane.

Wszystkie wypłaty wynagrodzeń w kwocie przekraczającej kwotę należną pracownikowi zostaną przez niego zwrócone na rzecz Centrum.

Artykuł  9

Wynagrodzenie podstawowe

Kwota odpowiadająca kategorii i stopniowi pracownika w skali zatwierdzanej co roku przez zarząd stanowi wynagrodzenie podstawowe netto.

Wynagrodzenie podstawowe netto powiększone o podatek wewnętrzny płacony przez pracownika stanowi wynagrodzenie podstawowe brutto.

Artykuł  10

Dodatek za rozłąkę

Dodatek ten jest wypłacany na rzecz pracowników kategorii A, L i B, którzy w chwili rozpoczęcia służby nie byli obywatelami kraju, na terytorium którego wykonują obowiązki służbowe oraz którzy nie byli mieszkańcami tego kraju nieprzerwanie przez trzy lata.

Wypłata tego dodatku zostaje wstrzymana w chwili przeniesienia pracownika do kraju, którego jest obywatelem.

Kwota dodatku jest naliczana zgodnie z załącznikiem II.

W przypadku gdy pracownik zostaje zatrudniony przez Centrum niezwłocznie po ustaniu zatrudnienia w kraju, gdzie wypełniał obowiązki w innych organizacjach międzynarodowych lub placówkach administracyjnych, lata spędzone w poprzednim miejscu zatrudnienia są brane pod uwagę w przyznawaniu praw do dodatku i naliczaniu jego wysokości.

Artykuł  11

Dodatki rodzinne i socjalne

Następujące dodatki doliczane są co miesiąc do wynagrodzenia:

1. Dodatek rodzinny

Niniejszy dodatek:

a) wypłacany jest na rzecz pracownika, który jest żonaty, owdowiały, pozostaje w separacji lub w stanie wolnym i co najmniej jedna osoba pozostaje na jego utrzymaniu, w rozumieniu załącznika III do niniejszego regulaminu;

b) wynosi 6 % wynagrodzenia podstawowego netto;

c) w przypadku pracowników nie mających nikogo na utrzymaniu, których współmałżonek wykonuje pracę zarobkową, dodatek stanowi różnicę między wynagrodzeniem podstawowym netto kategorii B3 stopnia 1 powiększoną o dodatek formalnie przysługujący pracownikowi, a zarobkami współmałżonka. Jeżeli zarobki współmałżonka są równe lub przekraczają tę sumę, dodatek nie jest wypłacany;

d) nie jest wypłacany na rzecz pracownika, którego współmałżonek jest członkiem organizacji międzynarodowej lub jeśli jego wynagrodzenie podstawowe jest wyższe niż pracownika.

2. Dodatek na dzieci i inne osoby pozostające na utrzymaniu

Niniejszy dodatek:

a) jest wypłacany na rzecz pracownika, na którego stałym utrzymaniu pozostaje prawnie uznane dziecko, inny członek rodziny na mocy zobowiązań prawnych lub sądowych lub dziecko, które straciło oboje rodziców i nad którym pracownik sprawuje opiekę;

b) jest stałą kwotą przypadającą na każdą osobę pozostającą na utrzymaniu, wyznaczaną co roku w skali zatwierdzonej przez zarząd;

c) w przypadku gdy oboje współmałżonków pracuje dla organizacji międzynarodowych, dodatek wypłacany jest na rzecz tego z nich, który otrzymuje dodatek rodzinny lub jego ekwiwalent.

Definicje i warunki, na jakich przyznawany jest dodatek są określone w załączniku III.

3. Dodatek na kształcenie

Pracownicy otrzymujący dodatek rodzinny, których dzieci kształcą się w placówkach oświatowych na poziomie podstawowym, średnim lub wyższym(4) są uprawnieni do rocznego dodatku na kształcenie. Dodatek, równy podwojonej sumie dodatku na dzieci pozostające na utrzymaniu, przysługuje każdemu dziecku i jest wypłacany jednorazowo na początku roku szkolnego. Na początku każdego roku szkolnego pracownik powinien przedstawić do działu administracji Centrum rachunek na potwierdzenie wydatków.

4. Dodatek na niepełnosprawne dzieci i inne osoby pozostające na utrzymaniu

a) Dodatek na niepełnosprawne dzieci lub inne osoby pozostające na utrzymaniu jest wypłacany na rzecz pracowników będących nieprzerwanie ich opiekunami. Dzieci lub inne osoby pozostające na utrzymaniu muszą spełniać warunki określone w załączniku III.

b) Szczegóły przyznawania i wypłaty dodatku są podane w załączniku IV.

5. Dodatek na czynsz najmu mieszkania

a) Dodatek ten jest wypłacany na rzecz pracowników kategorii B, C, A1, L1 i L2, którzy są lokatorami lub współlokatorami opłacającymi czynsz - z wyjątkiem opłat obciążających lokatora w danym państwie - który przekracza ustalony odsetek ich uposażenia.

b) Sposób naliczania dodatku jest określony w załączniku V.

c) Pracownicy otrzymujący dodatek powinni niezwłocznie informować kierownika działu administracji i kadr o wszelkich zmianach, które mogłyby wpłynąć na ich uprawnienia do dodatku.

d) Dodatek nie jest wypłacany na rzecz pracowników:

– którzy otrzymują podobne świadczenie od organów państwa, którego są obywatelami;

– których współmałżonek otrzymuje podobny dodatek od innej organizacji międzynarodowej.

6. Zasiłek transportowy

Ponieważ placówka służbowa położona jest daleko od obszarów zamieszkałych i Centrum Satelitarne mieści się na terenie bazy wojskowej, nieobsługiwanej przez środki transportu publicznego, pracownicy Centrum otrzymują comiesięczny zryczałtowany zasiłek transportowy, w kwocie ustalanej przez dyrektora Centrum na początku każdego roku kalendarzowego.

Artykuł  12

Dodatek za obowiązki dodatkowe

a) Dodatek ten dyrektor może przyznać pracownikom, którzy w interesie Centrum zobowiązani są do czasowego przejęcia części lub całości obowiązków pracownika wyższej kategorii. Dodatek wypłacany jest na podstawie wynagrodzenia Dodatek jest naliczany na podstawie wynagrodzenia dwóch stopni kategorii pracownika i nie może zostać wypłacony bez zatwierdzenia przez dyrektora Centrum wykonywania dodatkowych obowiązków służbowych przypisanych do wyższej kategorii stanowiska przez pracownika nieprzerwanie przez okres jednego miesiąca. Dodatek należny jest od dnia, w którym pracownik rozpoczął wykonywanie tych dodatkowych obowiązków.

b) Do niektórych stanowisk może zostać indywidualnie przypisany przez dyrektora dodatek za odpowiedzialność dodatkową, jeżeli pracownik jest odpowiedzialny za zarządzanie zespołem pracowników tej samej kategorii. Maksymalną wysokość takiego dodatku ustala dyrektor na początku każdego roku kalendarzowego.

Artykuł  13

Dodatek na zagospodarowanie się w nowym miejscu pracy

1.
Dodatek na zagospodarowanie się w nowym miejscu pracy jest wypłacany na rzecz pracowników, których w chwili podjęcia zatrudnienia w Centrum miejsce zamieszkania znajdowało się dalej niż 100 kilometrów od placówki służbowej.
2.
Kwota dodatku równa jest miesięcznemu wynagrodzeniu podstawowemu.
3.
Dodatek na zagospodarowanie się w nowym miejscu pracy wypłacany jest pracownikowi, który rozpoczyna wykonywanie obowiązków służbowych w Centrum.
4.
Pracownicy zobowiązani są do zwrotu połowy dodatku na zagospodarowanie się w nowym miejscu pracy, w przypadku gdy z własnej woli opuszczają stanowisko w Centrum przed upływem dwóch lat.
5.
Dyrektor może odstąpić od wykonania przepisów dotyczących zwrotu w przypadku gdy ich ścisłe zastosowanie mogłoby spowodować znaczne trudności.
Artykuł  14

Potrącenia

1. Podatek wewnętrzny

Podatek wewnętrzny wynosi 40 % wynagrodzenia podstawowego danej kategorii i stopnia. Kwotę tę dodaje się do wynagrodzenia podstawowego netto, aby otrzymać wynagrodzenie podstawowe brutto. Kwota ta powinna być wykazana w comiesięcznej liście płac.

2. Składka emerytalna

Kwota wysokości 8,3 % wynagrodzenia podstawowego netto jest co miesiąc odejmowana od uposażenia pracownika i przekazywana na rzecz funduszu emerytalnego Centrum.

3. Składka na ubezpieczenie dodatkowe

Składka na ubezpieczenie dodatkowe jest odejmowana co miesiąc od uposażenia pracownika. Jej wysokość, obowiązująca przez 12 miesięcy, ustalana jest na początku roku na podstawie umowy między Centrum a zakładem ubezpieczeń obsługującym system ubezpieczeń. Suma potrącona dodawana jest do składki pracodawcy i wypłacana na koniec roku na rzecz zakładu ubezpieczeń.

Artykuł  15

Zaliczki na poczet wynagrodzenia i ich zwrot

1.
Jeżeli dyrektor nie postanowi inaczej, kierownik działu administracji i kadr może, w zależności od dostępnych zasobów gotówkowych, zezwolić na wypłatę nieoprocentowanych zaliczek na poczet wynagrodzenia pracownikom, którzy uzasadnią taką potrzebę.
2.
Kwota zaliczki nie może przekroczyć wartości trzymiesięcznego wynagrodzenia podstawowego.
3.
Zaliczki takie spłacane są przez comiesięczne potrącenia z wynagrodzenia pracownika; spłaty zaliczki należy dokonać w terminie 10 miesięcy od zakończenia miesiąca udzielenia zaliczki.

ROZDZIAŁ  IV

KOSZTY PODRÓŻY

Artykuł  16

Koszty zagospodarowania się i wyjazdu

1.
Pracownicy są uprawnieni do zwrotu kosztów podróży, swoich i członków rodziny z ich poprzedniego miejsca pracy do siedziby Centrum.
2.
Te same uprawnienia przysługują pracownikom, którzy kończą służbę w Centrum i wracają do kraju, gdzie obejmowali poprzednie stanowisko.
3.
Zwrot obejmuje koszty przeprowadzki przedmiotów urządzenia domowego należących do dokonuje się zgodnie z przepisami sekcji I załącznika VI.
Artykuł  17

Koszty przeprowadzki

1.
Pracownicy są uprawnieni do zwrotu kosztów przeprowadzki z ich poprzedniego miejsca pracy do siedziby Centrum.

Te same uprawnienia przysługują pracownikom, którzy kończą służbę w Centrum i wracają do kraju, gdzie obejmowali poprzednie stanowisko.

2.
Zwrot obejmuje koszty transportu przedmiotów urządzenia domowego pracowników, z wyjątkiem samochodów, łodzi i innych środków transportu lub składki ubezpieczeniowe, do rozmiarów i wagi określonej w załączniku VI.

Zwrot dokonywany jest bezpośrednio przez Centrum, przez pokrycie rachunku wystawionego przez przedsiębiorstwo dokonujące przeprowadzki.

Artykuł  18

Podróże służbowe

Pracownicy Centrum uprawnieni są do zwrotu kosztów poniesionych w związku z wyjazdem służbowym z polecenia dyrektora(5).

Zwrot obejmuje koszty podróży, zakwaterowania i inne wydatki z tym związane poniesione w miejscu, w które pracownik został skierowany. Warunki, stawki i inne dane szczegółowe są określone w załączniku VII.

ROZDZIAŁ  V

ORGANIZACJA WEWNĘTRZNA

Artykuł  19

Godziny pracy

a) Zwykły czas pracy pracowników Centrum wynosi 40 godzin tygodniowo, według ogólnego harmonogramu ustalonego przez dyrektora.

b) Dyrektor może zgodzić się na elastyczny czas pracy, w przypadku gdy wymaga tego osobista sytuacja pracownika lub charakter wykonywanej pracy.

c) Praca w godzinach nadliczbowych. Praca w godzinach nadliczbowych wykonywana przez pracowników poza zwykłym czasem pracy określonym w lit. a) niniejszego artykułu uprawnia ich do odbioru w zamian wolnego czasu w ramach zwykłego czasu pracy lub wynagrodzenia za czas przepracowany w godzinach nadliczbowych. Jednakże za pracę w godzina nadliczbowych uznawany jest wyłącznie czas przepracowany za uprzednią zgodą właściwego kierownika działu. Należy dołożyć wszelkich starań, by pracę w godzinach nadliczbowych ograniczyć do minimum.

Praca w godzinach nadliczbowych uprawnia danych pracowników do:

i) do odbioru w zamian wolnego czasu w ramach zwykłego czasu pracy; lub

ii) w przypadku gdy brak jest możliwości odbioru wolnego czasu w zamian z powodu wymagań służbowych, wynagrodzenie za pracę w godzinach nadliczbowych oblicza się z zastosowaniem stawki 133 % wynagrodzenia podstawowego.

d) Praca w godzinach nocnych

Praca w godzinach 20.30-7.00 jest opłacana według stawek za pracę w godzinach nocnych. Jeżeli jednak praca ta stanowi przedłużenie dnia pracy i nie następuje między nimi przerwa, praca taka nie jest traktowana jako praca nocna, chyba że trwa przez ponad półtorej godziny po 20.30.

Praca w godzinach nocnych, nieprzekraczająca liczby godzin wymienionej w lit. a) uprawnia pracownika do dodatkowego wynagrodzenia w wysokości 50 % wynagrodzenia podstawowego.

Za godziny nadliczbowe przepracowane nocą należy się wynagrodzenie według stawki równej 150 % stawki dziennej za pracę w godzinach nadliczbowych.

e) W wyjątkowych okolicznościach, gdy dyrektor uzna, że sytuacja tego wymaga, niektórzy pracownicy mogą otrzymać polecenie pracy w weekendy. W takich przypadkach godziny przepracowane uprawniają pracownika do odbioru równoważnej ilości godzin wolnych w porozumieniu z kierownikiem działu administracji i kadr.

f) Urzędnikom kategorii A4, L4 i wyższych, pracującym w godzinach nadliczbowych lub nocnych nie przysługuje prawo do rekompensaty lub dodatkowego wynagrodzenia.

Artykuł  20

Dni ustawowo wolne od pracy

Wykaz dni ustawowo wolnych od pracy sporządza dyrektor na podstawie urzędowego wykazu dni ustawowo wolnych od pracy, publikowanego w Boletin Oficial del Estado (BOE).

Dni ustawowo wolne od pracy nie są odliczane od urlopu rocznego przysługującego pracownikowi.

Jeżeli taki dzień wypada w sobotę lub niedzielę, dyrektor może przyznać pracownikom jeden dzień wolny w zamian.

Artykuł  21

Urlopy

1. Coroczny urlop wypoczynkowy

a) Uprawnienia

Pracownikom przysługuje płatny coroczny urlop wypoczynkowy w wymiarze 2,5 dnia roboczego przypadającego na każdy miesiąc pracy. Uprawnienia te mają zastosowanie w każdym roku kalendarzowym.

Pracownikom zatrudnionym między dniem 1 kwietnia a dniem 30 lipca przysługuje 15 dni na poczet urlopu w jego rocznym wymiarze, pod warunkiem że urlop ten zostanie wykorzystany po dniu 30 lipca.

Jeżeli w dniu 31 grudnia, z powodu wymogów służbowych, pracownikowi pozostały niewykorzystane dni urlopu, dyrektor lub osoba przez niego delegowana może zezwolić na przesunięcie zaległego urlopu na rok następny. Urlop ten musi zostać wykorzystany do dnia 31 marca, w przeciwnym przypadku zostanie unieważniony.

b) Procedura administracyjna

Pracownik pragnący otrzymać przysługujący mu urlop, określony w lit. a), musi uzyskać uprzednią zgodę dyrektora.

Rejestr udzielonych urlopów jest przechowywany w dziale administracji Centrum.

Obowiązująca w tym zakresie procedura określona jest w wewnętrznym memorandum podpisywanym przez dyrektora.

c) Niewykorzystany urlop w przypadku pracowników odchodzących z pracy

Urlop niewykorzystany w chwili odejścia pracownika z pracy w Centrum zostaje unieważniony. Jednakże jeżeli dyrektor poświadczy na piśmie, że z powodu nieprzewidzianych trudności w pracy pracownik nie mógł wykorzystać całego urlopu, pracownikowi przysługuje wypłata w wysokości jednej sześćdziesiątej miesięcznego uposażenia podstawowego netto za każdy dzień zaległego urlopu.

2. Urlop bezpłatny

Na wniosek pracownika dyrektor może udzielić mu bezpłatnego urlopu nieprzekraczającego 15 kolejnych dni.

Urlop ten nie ma wpływu na staż pracy ani na uprawnienia do świadczeń emerytalnych.

Składka emerytalna i składka na zabezpieczenie społeczne będą potrącane, jak gdyby pracownik przebywający na urlopie bezpłatnym otrzymywał normalne wynagrodzenie.

3. Zwolnienia chorobowe, urlopy macierzyńskie i inne urlopy specjalne

Urlopy specjalne będą przyznawane, niezależnie od urlopu rocznego, w przypadku choroby, urodzenia dziecka lub innych sytuacji wyjątkowych.

Szczegóły i sposób postępowania określone są w załączniku VIII.

Artykuł  22

Urlop na czas wizyty w kraju ojczystym

a) Pracownikom uprawnionym do dodatku za rozłąkę przysługuje urlop na czas wizyty w kraju ojczystym; wyjątek stanowią pracownicy, którzy w chwili zatrudnienia byli obywatelami kraju, w którym pracują.

1. Urlop na czas wizyty w kraju ojczystym wynosi osiem dni roboczych, co dwa lata oraz na czas potrzebny do odbycia podróży, obliczanego z zastosowaniem najszybszego środka transportu.

2. Urlop na czas wizyty w kraju ojczystym może być udzielony na sześć miesięcy przed końcem okresu, za który przysługuje. Urlop niewykorzystany w czasie sześciu miesięcy po zakończeniu okresu, za który przysługuje, zostanie w okresie tych dwóch lat unieważniony. Data rozpoczęcia urlopu w danym okresie nie ma wpływu na datę rozpoczęcia następnego urlopu.

3. W przypadku gdy współmałżonkowie są oboje zatrudnieni w Centrum i przysługuje im urlop na czas wizyty w kraju ojczystym, zostanie on przyznany na następujących warunkach:

i) w przypadku gdy oboje posiadają dom w tym samym kraju, urlop na czas wizyty w kraju ojczystym przysługuje im co dwa lata;

ii) w przypadku gdy ich domy znajdują się w różnych krajach, każdemu z nich przysługuje co dwa lata urlop na wyjazd do własnego kraju;

iii) dzieci pozostające na utrzymaniu danej pary oraz, jeżeli właściwe, osoba towarzysząca dzieciom są uprawnione do jednego urlopu na czas wizyty w kraju ojczystym w okresie dwóch lat. W przypadku gdy domy rodziców znajdują się w dwóch różnych krajach, urlop może być wykorzystany w obu tych krajach.

b) Pracownicy przebywający na urlopie są uprawnieni, według przepisów wymienionych w art. 18, do zwrotu kosztów podróży w obie strony poniesionych przez nich, ich dzieci oraz, jeżeli otrzymują dodatek rodzinny, ich współmałżonków. Nie przysługuje im jednak dzienny dodatek za czas spędzony w podróży.

c) Pracownikom, którzy nie wykorzystają swego urlopu na czas wizyty w kraju ojczystym nie przysługuje z tego tytułu żadna rekompensata.

d) Urlop na czas wizyty w kraju ojczystym przyznawany jest na następujących warunkach:

i) osoba zainteresowana powinna musi zobowiązać się na piśmie do spędzenia urlopu w miejscu stałego zameldowania;

ii) osoba zainteresowana musi zobowiązać się na piśmie, że nie zrezygnuje z pracy w Centrum w przeciągu sześciu miesięcy po zakończeniu okresu, za który urlop na czas wizyty w kraju ojczystym przysługuje (bez względu na termin rozpoczęcia urlopu);

iii) kierownik działu musi potwierdzić, istnienie wysokiego prawdopodobieństwa, że będzie potrzebował usług danego pracownika w okresie czasu określonym w ii).

Niespełnienie warunków określonych w i) pociąga za sobą konieczność zwrotu przez pracownika wszelkich kosztów poniesionych przez Centrum Satelitarne w związku z jego urlopem, jak również odjęcia dni przyznanego urlopu na czas wizyty w kraju ojczystym od niewykorzystanego urlopu rocznego. Dyrektor może się zgodzić na odstąpienie od przepisów ii) i iii), jeżeli ich ścisłe zastosowanie będzie nieuzasadnione lub narazi pracownika na szczególne trudności.

Artykuł  22a

Urlopy specjalne

a) Pracownicy powołani do służby w siłach zbrojnych w celu przeszkolenia wojskowego są uprawnieni do specjalnego płatnego urlopu w maksymalnym wymiarze dwóch tygodni w ciągu roku lub czterech tygodni w ciągu dwóch lat. Jeżeli czas służby jest dłuższy, pozostałe dni będą odjęte od urlopu rocznego pracownika.

b) Jeżeli pracownicy otrzymują od właściwych organów rekompensatę finansową z tytułu powołania do służby, rekompensata ta zostanie odliczona od ich wynagrodzenia.

ROZDZIAŁ  VI

SPRAWOZDANIA I AWANSE

Artykuł  23

Przepisy ogólne

1.
Praca wszystkich pracowników, z wyjątkiem dyrektora, poddawana jest corocznej ocenie, najpóźniej do dnia 15 grudnia.

Sprawozdanie, zawierające uwagi dotyczące biegłości pracowników w wypełnianiu ich obowiązków, stwarza okazję do nagrodzenia pracowników lub, w przeciwnych przypadkach, do zwrócenia uwagi na ich niedociągnięcia w celu podniesienia jakości wykonywania ich obowiązków służbowych.

2.
W sprawozdaniach brane są pod uwagę następujące kryteria:

a) pilność i punktualność;

b) jakość i szybkość realizacji zadań;

c) inicjatywa;

d) kultura osobista i relacje z innymi pracownikami,

Całościowa ocena zawarta jest w formularzu rocznego sprawozdania, przechowywanego w aktach osobowych pracownika.

Artykuł  24

Procedura

1.
Dyrektor wyznacza osoby odpowiedzialne za przygotowanie sprawozdania dotyczącego pracy podległych im pracowników.
2.
Po przygotowaniu wszystkich sprawozdań, dyrektor zwołuje Komisję ds. awansów, której przewodniczy. W skład Komisji wchodzą osoby, które złożyły jedno lub więcej sprawozdań. Kierownik działu administracji i kadr bierze udział w posiedzeniach Komisji, gdzie ma prawo głosu w sprawach dotyczących pracowników mu podległych oraz pełni funkcję doradczą w sprawie pozostałych pracowników.
3.
Korzystając z rad kierownika działu administracji i kadr dyrektor dokonuje ostatecznej oceny każdego pracownika, po czym zarządza sporządzenie sprawozdania, podpisywanego przez wszystkich członków Komisji ds. awansów.
4.
Jeżeli konieczne, dyrektor lub osoba przez niego delegowana odbywa rozmowę z każdym pracownikiem, zwykle podczas posiedzenia Komisji. Pracownik zostaje powiadomiony o rocznej ocenie swej pracy i podpisuje formularz potwierdzający otrzymanie tej informacji.
5.
Sprawozdanie roczne jest środkiem administracyjnym do użytku wewnętrznego i nie można się przeciw niemu odwoływać do żadnych organów zewnętrznych.
Artykuł  25

Postępowanie po złożeniu sprawozdania

1.
Bardzo dobre sprawozdanie może spowodować awans na wyższy stopień lub nawet kategorię, o ile zezwala na to dane stanowisko, lub przyznanie nagrody finansowej w postaci premii. Maksymalną kwotę przyznawanej premii ustala dyrektor na początku każdego roku kalendarzowego.
2.
Dwa kolejne nieprzychylne sprawozdania powodują pozostanie pracownika na dotychczasowym stopniu przez kolejny rok.
3.
Dwa lub więcej nieprzychylnych sprawozdań może spowodować nieprzedłużenie umowy.

ROZDZIAŁ  VII

ŚRODKI DYSCYPLINARNE

Artykuł  26

Definicje

1.
Każdy przypadek nieprzestrzegania przez obecnego lub byłego pracownika, zarówno przez umyślne działanie z jego strony jak i przez niedbalstwo, przepisów regulaminu pracowniczego jest podstawą do wszczęcia uproszczonego, finansowego lub ustawowego postępowania dyscyplinarnego, bez względu na naprawienie szkody, do którego może być zobowiązany na mocy art. 2 ust. 4 oraz art. 27 regulaminu.

a) Uproszczone postępowanie dyscyplinarne obejmuje:

– ustne upomnienie,

– naganę pisemną.

b) Środki finansowe obejmują:

– wstrzymanie rocznej podwyżki wynagrodzenia.

c) Środki ustawowe obejmują:

– czasowe zawieszenie wykonywania obowiązków umożliwiające całkowite lub częściowe wstrzymanie wypłaty wynagrodzenia,

– usunięcie ze stanowiska połączone z rozwiązaniem umowy i całkowitą lub częściową utratą prawa do odszkodowania z tytułu utraty zatrudnienia oraz możliwym zmniejszeniem lub czasowym zawieszeniem wypłaty świadczeń w ramach systemu rent i emerytur.

O wyborze środków dyscyplinarnych decyduje dyrektor; decyzje w sprawie uproszczonych środków dyscyplinarnych może jednak podjąć w jego imieniu kierownik działu administracji i kadr, z wyjątkiem przypadków, gdy zwołana została Komisja dyscyplinarna(6).

2.
Jeżeli przeciwko pracownikowi wysuwa się zarzut o poważne naruszenie, a dyrektor uzna, że jest on uzasadniony i że pozostawanie przez pracownika na stanowisku do czasu wyjaśnienia sprawy może zaszkodzić Centrum, pracownik może zostać zawieszony w wykonywaniu obowiązków do czasu wyjaśnienia sprawy; do dyrektora należy decyzja o ewentualnym wstrzymaniu wypłaty wynagrodzenia.
Artykuł  27

Obowiązek naprawienia wyrządzonych szkód

Pracownicy mogą być zobowiązani do całkowitego lub częściowego naprawienia szkód poniesionych przez Centrum w wyniku ich niedbalstwa lub umyślnego działania. W przypadku gdy pracownik zakończył pracę w Centrum naprawienie szkody może być uzyskane poprzez wstrzymanie wypłat odsetek należnych pracownikowi w ramach systemu emerytalnego, do maksymalnej wysokości 70 % renty lub emerytury.

Artykuł  28

Powiadomienia o skargach

W przypadku wniosku o wszczęcie postępowania dyscyplinarnego przeciwko któremuś z pracowników na mocy art. 26, pracownik powinien zostać powiadomiony w ciągu dwóch dni od chwili złożenia wniosku o wszczęcie postępowania dyscyplinarnego do dyrektora lub kierownika działu administracji i kadr. Do powiadomienia powinny być załączone dokumenty określające podstawę składanej skargi, jak również sprawozdanie dotyczące danego pracownika.

Artykuł  29

Komisja dyscyplinarna

W ciągu pięciu dni od chwili otrzymania powiadomienia przewidzianego w art. 28, pracownik może zwrócić się z pisemnym wnioskiem o rozpatrzenie jego sprawy przez Komisję dyscyplinarną, która powinna zostać zwołana przez dyrektora w ciągu pięciu dni. Komisja zbiera się w następnym tygodniu po jej zwołaniu.

Skład i procedura Komisji dyscyplinarnej są określone w załączniku IX.

Opinia Komisji dyscyplinarnej nie jest wiążąca dla dyrektora.

ROZDZIAŁ  VIII

ODWOŁANIA I KOMISJA ODWOŁAWCZA

Artykuł  30

Odwołania

Obecni i byli pracownicy oraz ich spadkobiercy lub pełnomocnicy, mogą odwoływać się od decyzji dyrektora. Odwołania i procedury z nimi związane nie wstrzymują wykonania decyzji, których dotyczą.

1. Wewnętrzne odwołania w trybie administracyjnym

Odwołanie wewnętrzne w trybie administracyjnym to procedura, w ramach której pracownik będący zdania, że naruszone zostały jego prawa ustanowione w niniejszym regulaminie składa do dyrektora Centrum wniosek o uchylenie decyzji naruszającej te prawa, wraz z uzasadnieniem.

Dyrektor przyjmuje odwołanie i udziela odpowiedzi w ciągu pięciu dni od chwili otrzymania wniosku.

W przypadku odpowiedzi negatywnej pracownik może zwrócić się z wnioskiem o mediację. Mediacja nie jest jednak obowiązkowa.

2. Mediacje

Mediatorem może być wykwalifikowany niezależny prawnik mianowany przez dyrektora na okres trzech lat z możliwością przedłużenia

Dyrektor i pracownik powinni udostępnić mu wszystkie dokumenty, które uzna za niezbędne dla dokładnego zbadania sprawy.

Mediator powinien przedstawić swoje wnioski w ciągu 15 dni od chwili rozpoczęcia badania danej sprawy.

Wnioski te nie są wiążące ani dla dyrektora, ani dla pracownika.

Koszty mediacji ponosi Centrum. Jeżeli dyrektor odrzuci wnioski mediatora; 50 % kosztów ponosi pracownik, jeśli to on nie zgadza się z wynikami ustaleń.

3. Sporne odwołania

Po wykorzystaniu wszystkich możliwości, jakie niesie ze sobą odwołanie wewnętrzne w trybie administracyjnym, pracownik może odwoływać się do Komisji odwoławczej Centrum

Skład Komisji, jej sposób działania i procedury podane są w załączniku X.

4. Decyzje Komisji odwoławczej

Decyzje Komisji odwoławczej są nieodwołalne i wiążące dla obu stron.

a) Komisja może uchylić lub podtrzymać zaskarżane decyzje.

b) Komisja może, w niektórych przypadkach, zarządzić wypłatę na rzecz pracownika odszkodowania za szkody materialne poniesione przez niego od chwili wejścia w życie uchylonej przez Komisję decyzji.

c) Komisja może również zarządzić, w granicach ustalonych przez Komisję, zwrot przez Centrum kosztów poniesionych przez pracownika, jak również kosztów podróży i utrzymania powołanych świadków. Koszty te obliczane są na podstawie art. 18 i załącznika VII do niniejszego regulaminu

ROZDZIAŁ  IX

SYSTEM EMERYTALNY

Wszystkie odpowiednie przepisy i warunki zawarte są w Zasadach Systemu Rent i Emerytur i są zgodne z systemem rent i emerytur obowiązującym w Organizacjach Skoordynowanych.

Zasady Systemu Rent i Emerytur są integralną częścią regulaminu pracowniczego Instytutu. art. 31-36 są tylko streszczeniem głównych przepisów zawartych w Zasadach Sytemu Rent i Emerytur, których treść jest w powszechnie obowiązująca.

Artykuł  31

Odprawa

1.
Pracownik opuszczający Centrum przed upływem pełnych 10 lat służby(7) jest uprawniony do odprawy (jak jest to przewidziane w Zasadach Systemu Rent i Emerytur).
2.
Odprawa składa się z dwóch części:

– kwota równa wynagrodzeniu podstawowemu netto za półtora miesiąca pomnożona przez liczbę lat służby (lub ich część),

– łączna suma składek potrąconych z miesięcznego wynagrodzenia, razem z odsetkami w wysokości 4 % rocznie.

Artykuł  32

Emerytura

1.
Pracownicy o stażu służbowym dłuższym niż 10 lat(8) w Centrum są uprawnieni do emerytury. Po 10 latach pracy pracownikowi przysługuje prawo do odejścia na emeryturę w dowolnej chwili.
2.
Kwota emerytury jest proporcjonalna do liczby lat odbytej służby. Wypłacana jest dożywotnio co miesiąc.
3.
Oprócz przypadków, w których dyrektor zdecyduje inaczej, pracownicy otrzymują prawo do emerytury w chwili ukończenia 65 lat, jeżeli odbywali służbę przez co najmniej 10 lat.
Artykuł  33

Renta inwalidzka

1.
Zgodnie z art. 6 ust. 4 niniejszego regulaminu pracownik, u którego stwierdzono trwałe kalectwo niepozwalające mu na wypełnianie obowiązków służbowych, jest uprawniony do renty inwalidzkiej.
2.
Kwota renty inwalidzkiej jest równa wysokości emerytury, która przysługiwałaby pracownikowi na warunkach ustalonych w regulaminie, gdyby kontynuował pracę do momentu osiągnięcia wieku emerytalnego, bez konieczności posiadania dziesięcioletniego stażu pracy przewidzianego w art. 32 ust. 1. Renta wypłacana jest na rzecz pracownika dożywotnio od pierwszego dnia miesiąca po urzędowym stwierdzeniu kalectwa pracownika.
Artykuł  34

Renta rodzinna

1.
W przypadku śmierci pracownika uprawnionego do renty inwalidzkiej lub emerytury, jego współmałżonek otrzymuje prawo do renty rodzinnej.
2.
Renta ta jest wypłacana dożywotnio wdowom lub wdowcom co miesiąc, rozpoczynając od pierwszego dnia miesiąca po śmierci pracownika(9).
3.
Uprawnienia do renty rodzinnej ustają w chwili śmierci danej osoby lub w chwili, gdy osoba ta przestaje spełniać warunki uprawniające ją do renty.
Artykuł  35

Renta sieroca

1.
W przypadku śmierci pracownika uprawnionego do renty inwalidzkiej lub emerytury jego dzieci lub inne osoby pozostające na jego utrzymaniu otrzymują prawo do renty na warunkach określonych w Zasadach Systemu Rent i Emerytur.
2.
Termin "dzieci lub inne osoby pozostające na utrzymaniu" oznacza osoby spełniające warunki określone w załączniku III do regulaminu. Dzieci urodzone nie później niż 300 dni po śmierci pracownika również są uprawnione do renty.
3.
Prawo do renty sierocej wygasa wraz z upływem miesiąca, w którym dziecko lub osoba pozostająca na utrzymaniu przestaje spełniać warunki uprawniające ją do renty sierocej.
Artykuł  36

Renty tymczasowe

1.
W przypadku zaginięcia byłego lub obecnego pracownika, otrzymującego rentę inwalidzką lub emeryturę, w okolicznościach wskazujących na domniemaną śmierć, jego współmałżonek lub osoby pozostające na utrzymaniu mogą czasowo otrzymać prawo do renty rodzinnej lub odpowiednio renty sierocej.
2.
Przepisy zawarte w ust. 1 mają zastosowanie również do osób pozostających na utrzymaniu owdowiałego współmałżonka otrzymującego rentę rodzinną, który jest od ponad roku uznany za zaginionego.
3.
Renty tymczasowe określone w ust. 1 i 2 zostaną zamienione na renty stałe w chwili urzędowego stwierdzenia śmierci pracownika lub jego współmałżonka lub w chwili uznania ich za zaginionych na mocy prawomocnego orzeczenia sądowego.

TYTUŁ  III

PRZEPISY MAJĄCE ZASTOSOWANIE DO PRACOWNIKÓW CZASOWYCH

Artykuł  37

Przepisy ustawowe

Pracownicy czasowi to dodatkowi pracownicy pomocniczy zatrudniani na krótki okres czasu. Osoby te nie mają statusu personelu międzynarodowego i podlegają całkowicie przepisom ustawowym i wykonawczym obowiązującym w kraju, w którym działa Centrum i w krajach, których są obywatelami.

1. Pracownicy czasowi nie zajmują stanowisk budżetowych określonych w wykazie etatów Centrum.

2. Pracownicy ci podlegają przepisom zawartym w tytule I i następującym przepisom tytułu II:

– rozdział I: art. 3 ust. 2 (pomoc i odszkodowania), ust. 4 (działalność poza Centrum) i ust. 5 (kandydowanie na stanowiska publiczne i polityczne),

– rozdział II: art. 5 (limit wiekowy osób zatrudnionych) i art. 6 (badania lekarskie),

– rozdział III: art. 15 (zaliczki na poczet wynagrodzenia),

– rozdział IV: art. 17 (koszty przeprowadzki) i art. 18 (podróże służbowe),

– rozdział V: art. 19 (godziny pracy) i art. 20 (dni ustawowo wolne od pracy),

– rozdział VII: art. 27 (obowiązek naprawienia wyrządzonych szkód),

– rozdział VIII: (odwołania) - z zastrzeżeniem art. 40 ust. 3.

Artykuł  38

Umowy

Pracownicy czasowi zatrudniani są na okres od 1 do 6 miesięcy. Umowy mogą być przedłużone na tych samych warunkach. Zarówno Centrum jak i pracownicy czasowi mogą rozwiązać umowę z zachowaniem 10 dniowego okresu wypowiedzenia.

Artykuł  39

Wynagrodzenie

1.
Wynagrodzenie pracowników czasowych ustalane jest w umowie. Składa się na nie jedynie miesięczne wynagrodzenie netto, bez żadnych dodatków, niezależnie od sytuacji rodzinnej lub socjalnej pracownika.
2.
Ponieważ pracownicy czasowi nie korzystają z systemu emerytalnego Centrum, z ich wynagrodzenia nie są potrącane związane z tym składki.
3.
Na początku roku wynagrodzenie pracowników czasowych zostaje zwiększone o taki sam odsetek, ustalany przez zarząd, co wynagrodzenie pracowników stałych.
Artykuł  40

Przepisy szczególne

1. Koszty zagospodarowania się i wyjazdu

Pracownicy czasowi mogą ubiegać się o zwrot kosztów zagospodarowania się i wyjazdu.

2. Urlopy

Pracownikom czasowym przysługuje urlop w wymiarze półtora dnia za każdy przepracowany miesiąc.

3. Kwestie sporne

Wewnętrzne kwestie sporne dotyczące praw i wynagrodzenia pracowników czasowych są rozstrzygane zgodnie z procedurą odwoławczą określoną w art. 30 niniejszego regulaminu.

Inne kwestie sporne podlegają jurysdykcji sądów krajowych w państwie, na którego terytorium działa Centrum.

TYTUŁ  IV

PRZEPISY STOSOWANE DO BIEGŁYCH I DELEGOWANYCH BIEGŁYCH

Artykuł  41

Przepisy ustawowe i finansowe

1.
Biegli i oddelegowani mają status gości Centrum. Podlegają oni przepisom zawartym w tytule I niniejszego regulaminu, z którymi powinni się zapoznać w chwili zgłoszenia się do wykonywania swych zadań.
2.
Ich całkowite wynagrodzenie ustalane jest w chwili rozpoczęcia wykonywania zadań w Centrum, wypłaca się je w ratach ustalanych przez dyrektora, zgodnie z postępami w realizacji powierzonych im zadań.
3.
Powołani biegli uprawnieni są do zwrotu własnych kosztów podróży do siedziby Centrum oraz podróży powrotnej. W wyjątkowych przypadkach dyrektor może zarządzić wypłatę zwrotu kosztów podróży na rzecz uczestnika szkolenia.
4.
Oddelegowani biegli z państw trzecich mają status gości Centrum. Podlegają oni przepisom tytułu I niniejszego regulaminu, bez uszczerbku dla przepisów Załącznika do wspólnego działania Rady w sprawie ustanowienia Centrum Satelitarnego Unii Europejskiej.
Artykuł  42

Reprezentacja pracowników

a) Walne zgromadzenie wszystkich pracowników, zwoływane corocznie, zgodnie z procedurą zatwierdzoną przez dyrektora dokonuje wyboru komitetu pracowniczego w celu działania jako organ wykonawczy pracowników.

b) Komitet pracowniczy:

1. broni interesów zawodowych wszystkich pracowników Centrum Satelitarnego;

2. składa wnioski w sprawie poprawy ogólnego dobra pracowników;

3. składa wnioski w sprawie działalności kulturalnej socjalnej, i sportowej pracowników.

4. reprezentuje wszystkich pracowników w ramach stowarzyszeń pracowników innych organizacji międzynarodowych.

______

(1) Przyjęty przez Radę według procedury pisemnej dnia 21 grudnia 2001 r., na podstawie art. 9 ust. 3 Wspólnego Działania Rady nr 555/WPZiB z dnia 20 lipca 2001 r. (Dz.U. L 200 z 25.7.2001, str. 5).

(2) Patrz załącznik VII.

(3) W celu zapoznania się z warunkami regulującymi prawo do odszkodowania z tytułu utraty zatrudnienia i obliczania jego kwoty, patrz załącznik I.

(4) Z wyłączeniem np. studium pielęgniarskiego lub podobnych.

(5) Taki zwrot dotyczy poniesionych wydatków i nie może być traktowany jako dodatek do wynagrodzenia.

(6) W takich przypadkach o wyborze środków dyscyplinarnych decyduje dyrektor.

(7) Lata pracy w innej organizacji stowarzyszonej są brane pod uwagę przy ustalaniu tych uprawnień, pod warunkiem że pracownik nie otrzymał odprawy opuszczając poprzednie stanowisko pracy.

(8) Lata pracy w innej organizacji stowarzyszonej są brane pod uwagę przy ustalaniu tych uprawnień, pod warunkiem że pracownik został zatrudniony w Centrum nie później niż sześć miesięcy po opuszczeniu poprzedniego stanowiska pracy.

(9) Lub rozpoczynając od dnia, w którym zaprzestaje być wypłacane wynagrodzenie zmarłemu

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

ODSZKODOWANIE Z TYTUŁU UTRATY ZATRUDNIENIA

Odniesienia: a) Artykuł 7 niniejszego regulaminu pracowniczego.

b) Załącznik V do 78 sprawozdania Komitetu Koordynacyjnego

Ekspertów Rządowych ds. Budżetu z sierpnia 1972 r.

1. Okoliczności, w jakich przyznawane jest odszkodowanie

Odszkodowanie z tytułu utraty zatrudnienia(1) przysługuje pracownikowi, którego umowa została rozwiązana z następujących przyczyn:

a) likwidacja jego stanowiska pracy;

b) zmiany w charakterze stanowiska pracy, takie że kwalifikacje pracownika zajmującego je do tej pory okazują się niewystarczające;

c) wycofanie się z Zarządu Państwa Członkowskiego, którego obywatelem jest dany pracownik;

d) przeniesienie głównej siedziby Centrum na odległość ponad 100 km od miejsca, w którym pracownik został zatrudniony, w przypadku gdy pracownik odmawia przeniesienia, ponieważ taka ewentualność nie była przewidziana w jego umowie;

e) wycofanie pracownikowi dopuszczenia do dokumentów poufnych(2) z powodów innych niż dyscyplinarne.

Odszkodowanie nie przysługuje w przypadku gdy:

f) pracownik objął inne stanowisko przy zachowaniu tego samego stopnia w Centrum;

g) pracownik objął stanowisko w innej organizacji międzynarodowej w tej samej lokalizacji;

h) pracownik, jako urzędnik państwowy Państwa Członkowskiego, został ponownie przyjęty oraz otrzymał wynagrodzenie w administracji państwowej swojego kraju w terminie 30 dni od rozwiązania jego umowy z Centrum;

i) umowa z pracownikiem została rozwiązana w wyniku postępowania dyscyplinarnego.

2. Wypłata odszkodowania dla pracowników o stażu służbowym w Centrum krótszym niż 10 lat(3)

Jeżeli umowa nie dobiegła końca, pracownikom przysługuje odszkodowanie w wysokości 50 % miesięcznego wynagrodzenia netto pomnożonego przez liczbę miesięcy(4) pozostałych do zakończenia umowy w terminie, nieprzekraczającego jednak pięciomiesięcznego wynagrodzenia. Wynagrodzenie netto oznacza wynagrodzenie podstawowe oraz sumę wszystkich dodatków wypłacanych miesięcznie.

3. Wypłata odszkodowania dla pracowników o stażu służbowym w Centrum dłuższym niż 10 lat(3).

Pracownicy tacy mają prawo do odszkodowania w wysokości 100 % miesięcznego wynagrodzenia netto za każdy rok służby w Instytucie, nieprzekraczającego jednak wynagrodzenia za 24 miesiące.

Kwota odszkodowania nie obejmuje miesięcy(4) przekraczających okres czasu, który pracownik przepracowałby do chwili osiągnięcia wieku emerytalnego, określonego w art. 5 regulaminu.

______

(1) W odróżnieniu od odprawy, która stanowi jedynie ustalenie uprawnień do świadczeń emerytalnych.

(2) Jedynie w przypadku gdy zajmowane stanowisko wymaga takiego dopuszczenia.

(3) Lub 10 lat łącznie, w przypadku nieprzerwanej pracy w Centrum i innych organizacjach międzynarodowych.

(4) Lub ułamków miesięcy wyrażonych w częściach trzydziestych.

ZAŁĄCZNIK  II

DODATEK ZA ROZŁĄKĘ

1. Pracownicy uprawnieni na mocy art. 10 regulaminu pracowniczego, otrzymują miesięczny dodatek za rozłąkę.

Kwota świadczenia jest równa:

a) dla pracowników uprawnionych do dodatku rodzinnego:

- 18 % wynagrodzenia bazowego w ciągu pierwszych dziesięciu lat pracy,

- 17 % wynagrodzenia bazowego w ciągu jedenastego roku pracy,

- 16 % wynagrodzenia bazowego w ciągu dwunastego roku pracy,

- 15 % wynagrodzenia bazowego od czternastego roku pracy,

b) dla pracowników nieuprawnionych do dodatku rodzinnego:

- 14 % wynagrodzenia bazowego w ciągu pierwszych dziesięciu lat pracy,

- 13 % wynagrodzenia bazowego w ciągu jedenastego roku pracy,

- 12 % wynagrodzenia bazowego w ciągu dwunastego roku pracy,

- 11 % wynagrodzenia bazowego od czternastego roku pracy.

2. Wynagrodzenie bazowe stanowi wynagrodzenie podstawowe netto wypłacane przy stopniu 1 kategorii pracowników.

3. Dodatek za rozłąkę nie jest niższy niż wynagrodzenie podstawowe wypłacane przy kategorii B3 stopień 1.

ZAŁĄCZNIK  III

DZIECI I INNE OSOBY POZOSTAJĄCE NA UTRZYMANIU

1. Dzieci pozostające na utrzymaniu

a) Dziecko pochodzące z małżeństwa, uznane prawnie dziecko lub dziecko adoptowane pozostające na utrzymaniu pracownika to dziecko, którego koszty utrzymania i kształcenia pokrywa pracownik, które mieszka z rodziną w okolicy miejsca pracy pracownika lub w miejscu zamieszkania drugiego rodzica.

b) Zainteresowany pracownik musi dostarczyć do działu administracji kopie dokumentów stwierdzających, że dziecko jest zależne od wsparcia materialnego z jego strony.

c) Dziecko traci status osoby pozostającej na utrzymaniu pracownika w chwili, gdy:

- ukończy 26 lat,

- przed osiągnięciem tego wieku wykonuje pracę zarobkową otrzymując wynagrodzenie z tego tytułu,

- pracownik lub jego współmałżonek opiekujący się dzieckiem otrzymuje, zgodnie z prawem kraju, w którym mieszka, dodatek o podobnym charakterze,

d) Dział administracji ma prawo zażądać przedstawienia wszelkich dokumentów jakie uzna za niezbędne w celu ustalenia uprawnień do danych dodatków.

2. Inne osoby pozostające na utrzymaniu

a) Osoby inne niż dzieci opisane w ust. 1, mogą być uznane za pozostające na utrzymaniu pracownika, jeżeli spełniają następujące warunki:

- są rodzicami lub innymi bliskimi krewnymi lub powinowatymi pracownika,

- stale mieszkają z pracownikiem lub jego współmałżonkiem, lub pozostają w instytucji zapewniającej im specjalistyczną opiekę medyczną,

- nie posiadają własnych środków utrzymania.

b) Pracownik powinien przedstawić do działu administracji dowody, że dana osoba jest zależna od wsparcia materialnego z jego strony.

c) Dział administracji może zażądać przedstawienia wszelkich dokumentów, jakie uzna za niezbędne w celu ustalenia uprawnień do tych dodatków.

ZAŁĄCZNIK  IV

OSOBY NIEPEŁNOSPRAWNE POZOSTAJĄCE NA UTRZYMANIU

1. Osoba pozostająca na utrzymaniu może być uznana za niepełnosprawną, w badaniu medycznym stwierdzono, że cierpi ona na trwałe i poważne kalectwo pociągające za sobą potrzebę stałej opieki lub nadzoru, niedostępnej bezpłatnie, lub też specjalnej edukacji.

2. Decyzja o przyznaniu dodatku podejmowana jest przez dyrektora po konsultacji ze zwołaną w tym celu Komisją, w skład której wchodzi co najmniej jeden lekarz. Decyzja dyrektora, ustalająca okres wypłacania dodatku może ulec zmianie.

3. Kryterium uprawniającym do korzystania z przepisów zawartych w regulaminie jest trwałe i poważne upośledzenie funkcji fizycznych lub umysłowych.

Osoby pozostające na utrzymaniu mogą w związku z tym zostać uznane za niepełnosprawne w przypadku gdy cierpią na:

- poważne i trwałe schorzenia centralnego lub autonomicznego układu nerwowego, spowodowanego przez choroby mózgu, miopatię lub porażenie w obrębie układu autonomicznego;

- poważne schorzenia układu ruchowego,

- poważne schorzenia jednego lub więcej narządów zmysłów,

- trwałe upośledzenie umysłowe.

Powyższy wykaz nie jest wyczerpujący. Podany jest jedynie dla przykładu i nie może stanowić podstawy do określania stopnia niepełnosprawności.

4. Kwota dodatku jest równa dodatkowi na dziecko pozostające na utrzymaniu i jest przyznawana niezależnie od niej.

5. W przypadku gdy pracownik lub jego rodzina są uprawnieni do podobnego dodatku w ramach systemu państwowego lub międzynarodowego, wysokość dodatku wypłacanego przez Centrum równa jest różnicy, o jaką kwota przysługująca pracownikowi zgodnie z przepisami niniejszego regulaminu przekracza kwotę dodatku otrzymywanego w ramach innego systemu państwowego lub międzynarodowego.

ZAŁĄCZNIK  V

DODATEK NA CZYNSZ NAJMU MIESZKANIA

1. Kwota dodatku stanowi odsetek różnicy między opłacanym czynszem, z wyłączeniem opłat wyszczególnionych w art. 11 ust. 5 lit. a), a sumą obliczaną w następujący sposób:

a) 15 % wynagrodzenia podstawowego netto dla pracowników kategorii C i B, aż do kategorii B4 włącznie;

b) 20 % wynagrodzenia podstawowego netto dla pracowników kategorii B5 i B6;

c) 22 % wynagrodzenia podstawowego netto dla pracowników kategorii A.1 i L.1.

2. Odsetek ten wynosi:

a) 50 % dla pracowników w stanie wolnym oraz dla pracowników pozostających w związku małżeńskim nieposiadających dzieci ani innych osób na utrzymaniu;

b) 55 % dla pracowników posiadających na utrzymaniu jedną osobę;

c) 60 % dla pracowników posiadających na utrzymaniu dwie lub więcej osób.

3. Dodatek nie może przekraczać:

a) 10 % wynagrodzenia podstawowego netto pracowników kategorii C - B.4 włącznie;

b) 15 % wynagrodzenia podstawowego netto pracowników kategorii B.5 i B.6 oraz A.1 i L.1.

Za wynagrodzenie podstawowe netto uważa się rzeczywistą kwot, podaną w skali rocznej, ustalonej przez zarząd, z pominięciem dodatków i kwot potrąconych od wynagrodzenia.

ZAŁĄCZNIK  VI

KOSZTY PODRÓŻY I PRZEPROWADZKI

SEKCJA  I

Koszty poniesione przez pracowników i ich rodziny podczas podróży z ich miejsca zamieszkania do siedziby Centrum

1. Pracownicy, których miejsce zamieszkania oddalone jest o ponad 100 km lub 60 mil od miejsca rozpoczęcia służby, są uprawnieni, z zastrzeżeniem przepisów art. 22, do zwrotu rzeczywistych kosztów podróży:

a) w chwili rozpoczęcia służby, z miejsca zamieszkania do placówki służbowej;

b) w chwili przeniesienia z obecnej placówki służbowej do innej placówki oddalonej o ponad 100 km;

c) w chwili odejścia ze służby:

- na przejazd z placówki służbowej do tego samego miejsca zamieszkania, gdzie dokonano rekrutacji pracownika,

- albo na przejazd z placówki służbowej do nowego miejsca zamieszkania, pod warunkiem że wydatki nie są wyższe.

2. Zwrot kosztów podróży wymienionych w ust. 1 nie zostanie przyznany lub będzie przyznany częściowo w następujących przypadkach:

a) uprawnienia do zwrotu nie zostały ustalone w chwili rozpoczęcia przez pracownika służby;

b) jeżeli całość lub część wydatków pokryta została przez rząd lub inny organ;

c) jeżeli pracownik opuszczający Centrum nie odbędzie podróży w terminie trzech miesięcy od chwili zakończenia obowiązków służbowych lub w przypadku gdy wniosek o zwrot kosztów nie wpłynie do działu administracji w terminie 30 dni od odbytej podróży;

d) jeżeli pracownik odejdzie ze służby w Centrum przed upływem 12 miesięcy służby.

3. Pracownicy spełniający warunki wymienione w ust. 1 i 2, którzy otrzymują dodatek rodzinny, są uprawnieni do:

a) zwrotu kosztów podróży poniesionych przez ich współmałżonka i pozostające na utrzymaniu dzieci w celu dołączenia do pracownika przebywającego na placówce służbowej;

b) zwrotu rzeczywistych kosztów poniesionych przez współmałżonka i pozostające na utrzymaniu dzieci w czasie przejazdu z jednej placówki do drugiej, odległej o ponad 100 km lub 60 mil, w przypadku gdy pracownik zostaje przeniesiony na czas nieokreślony, ale przekraczający dwa miesiące;

c) zwrotu rzeczywistych kosztów poniesionych przez współmałżonka i pozostające na utrzymaniu dzieci na powrót do miejsca zamieszkania po zakończeniu przez pracownika służby, z pominięciem przypadków, gdy pracownik rezygnuje ze służby przed upływem 12 miesięcy, kiedy to zwrot nie przysługuje.

4. Przyjmuje się, że współmałżonkowie oraz pozostające na utrzymaniu dzieci(1) posiadają tą samą kategorię, co pracownicy.

SEKCJA  I

Koszty przeprowadzki

1. Pracownicy, których miejsce zamieszkania oddalone jest od placówki służbowej o ponad 100 km lub 60 mil są uprawnieni do zwrotu kosztów związanych z transportem przedmiotów swojego urządzenia domowego w następujących przypadkach:

a) w chwili rozpoczęcia służby;

b) w chwili przeniesienia na czas nieokreślony przekraczający dwa miesiące z jednej placówki do drugiej oddalonej o ponad 100 km lub 60 mil;

c) w chwili opuszczenia Centrum, z wyjątkiem przypadków, gdy pracownik rezygnuje ze służby przed upływem 12 miesięcy, kiedy to zwrot nie przysługuje.

2. Zwrot kosztów poniesionych w związku z przewozem przedmiotów urządzenia domowego, łącznie z ich pakowaniem, przysługuje w następujących granicach:

a) dla pracowników uprawnionych do dodatku rodzinnego:

6.000 kglub 40 m3

Dodatkowo 750 kg lub 5 m3 na każde dziecko zamieszkujące z pracownikiem.

b) dla pracowników nieuprawnionych do dodatku rodzinnego:

4.000 kglub 27 m3

Ubiegając się o zwrot wydatków na postawie przepisów zawartych w tej sekcji, pracownik powinien przedstawić kierownikowi działu administracji i kadr, w celu uzyskania uprzedniej zgody, co najmniej dwie prognozy kosztów przeprowadzki przygotowane przez różne przedsiębiorstwa przewozowe oraz spis posiadanych przedmiotów urządzenia domowego(2). Zwrotu dokonuje się w granicach określonych w uprawnieniach na podstawie niższej prognozy kosztów.

3. Pracownicy mogą ubiegać się o zwrot kosztów na powyższych warunkach, jeżeli ich wydatki nie są pokrywane przez rząd lub inne organy.

______

(1) Lub inne osoby pozostające na utrzymaniu na podstawie przepisów załącznika IV.

(2) Obie prognozy muszą odnosić się do tej samej wagi (lub objętości), przewożonej na tym samym odcinku.

ZAŁĄCZNIK  VII

WYDATKI ZWIĄZANE Z WYPEŁNIANIEM OBOWIĄZKÓW SŁUŻBOWYCH

Pracownicy podróżujący służbowo są uprawnieni do całkowitego zwrotu kosztów podróży oraz do dziennej diety pokrywającej koszty ich utrzymania z dala od ich placówki, na podstawie przepisów art. 18 regulaminu pracowniczego.

SEKCJA  I

Środek transportu

Podróż służbowa powinna odbywać się najbardziej ekonomicznym środkiem transportu, odstępstwa od tej zasady przewidziane są w tej sekcji(1).

Podróż odbywa się zazwyczaj drogą lotnicza lub koleją. Dyrektor może jednakże zezwolić na podróż prywatnym lub służbowym samochodem, zwłaszcza, gdy pracownik przedstawi zaświadczenie lekarskie, że podróż lotnicza jest niewskazana ze względów zdrowotnych, a podróż pociągiem byłaby niemożliwa, trwałaby zbyt długo albo byłaby zbyt kosztowna.

Jeżeli pracownik otrzyma pozwolenie na odbycie podróży służbowej środkiem transportu, który nie jest najtańszy i najszybszy z możliwych, stosuje się wobec niego następujące zasady:

- jest on uprawniony do zwrotu kosztów tylko za najtańszy i najszybszy środek transportu,

- otrzymywana przez niego dieta przysługuje jedynie za czas, który zajęłaby podróż najbardziej ekonomicznym środkiem transportu,

- dni spędzone w podróży służbowej przekraczające czas, jaki zajęłaby dana podróż przy wykorzystaniu najtańszego i najszybszego środka transportu są odliczane od urlopu rocznego pracownika.

1. Podróż lotnicza

Z wyjątkiem przypadków, gdy dyrektor zdecyduje inaczej, wszelkie podróże powinny odbywać się w klasie turystycznej.

2. Podróż koleją

a) pracownicy kategorii A i L są uprawnieni do podróży w pierwszej klasie;

b) wszyscy pozostali pracownicy podróżują drugą klasą;

c) w przypadku nocnych podróży koleją przekraczających sześć godzin, pracownicy uprawnieni są do zwrotu kosztów przejazdu w wagonie z miejscami do leżenia, ale nie miejsca w wagonie sypialnym; w przypadku korzystania z wagonu sypialnego, pracownikom przysługuje zwrot kosztów za miejsca do leżenia w klasie pierwszej lub drugiej w zależności od kategorii pracownika;

d) dyrektor może zezwolić na wspólną podróż pracowników różnych kategorii, jeżeli takie rozwiązanie ułatwi pomyślne załatwienie sprawy; w tym przypadku zwrot kosztów następuje na wyższym poziomie.

3. Podróż samochodowa - przy użyciu prywatnego samochodu

a) Pracownik może otrzymać zezwolenie na podróż prywatnym samochodem w interesach Centrum. W takich przypadkach jest uprawniony do dodatku za każdy kilometr obliczony na podstawie najkrótszej trasy. Dodatek jest naliczany według stawki obowiązującej w kraju, gdzie mieści się Centrum, bez względu na kraje, do których odbywa się podróż. Obowiązujące stawki ogłoszone w memorandum administracyjnym(2).

b) Jeżeli dany pracownik przewozi innych pracowników Centrum, jest uprawniony do dodatku wynoszącego 10 % stawki dodatku na kilometr przypadającego na każdego pasażera(3); jeżeli na trasie wymagane są dodatkowe opłaty (takie jak opłata za korzystanie z autostrad lub opłata za przewóz samochodu statkiem lub promem), koszty takie są zwracane po przedstawieniu odpowiednich rachunków, z wyjątkiem podróży lotniczych.

c) Pracownicy podróżujący własnym samochodem muszą wcześniej okazać posiadaną polisę ubezpieczeniową obejmującą ubezpieczenie osób trzecich, w szczególności pasażerów.

d) W razie wypadku Centrum nie zwraca kosztów za poniesione szkody materialne.

______

(1) Niniejszymi przepisami, na podstawie decyzji dyrektora, mogą być objęci także pracownicy czasowi.

(2) Całkowita kwota nie może przekraczać kwoty, którą Instytut musiałoby wypłacić w innym przypadku.

(3) W takich przypadkach pasażerom nie przysługuje zwrot kosztów podróży.

SEKCJA  II

Dieta na pokrycie kosztów utrzymania pracowników w podróży służbowej

1. Pracownicy w delegacji są uprawnieni do diety na pokrycie ich kosztów utrzymania, w wysokości ustalanej co roku przez zarząd.

Dyrektor może jednak przyznać:

a) specjalne stawki dla krajów, w których koszty są wyższe lub niższe od ustalonych stawek;

b) wypłacenie diety na poziomie wyższym niż normalnie przysługujący pracownikowi, jeżeli może to ułatwić pomyślne wypełnienie zadania;

c) wypłatę dodatku, jeżeli podczas wypełniania zadania pracownik przebywa na zwolnieniu chorobowym, z wyjątkiem sytuacji, gdy dane zadanie wypełniane jest w jego miejscu zamieszkania.

2. Dietę nalicza się w następujący sposób:

a) pracownik jest uprawniony do dziennej diety na pokrycie kosztów utrzymania za każdy 24-godzinny czas służby(1);

b) za czas krótszy niż 4 godziny dieta nie przysługuje;

c) W przypadku gdy czas służby wynosi 4 godziny lub więcej ale mniej niż 8 godzin, pracownik jest uprawniony do jednej czwartej dziennej diety. Jedna czwarta dziennej diety przysługuje mu również za każdy czas 4 lub więcej godzin, ale mniej niż 8 godzin powyżej pełnej doby;

d) W przypadku gdy czas służby wynosi powyżej 8 godzin bez zakwaterowania w hotelu, pracownik jest uprawniony do połowy dziennej diety. Połowa dziennej diety przysługuje mu również za każdy czas 8 lub więcej godzin, ale mniej niż 24 godziny powyżej pełnej doby;

e) W przypadku gdy wypełniane zadanie wymaga zakwaterowania w hotelu, pracownik jest uprawniony do pełnej stawki dziennej diety;

f) przy naliczaniu dziennej diety dodaje się do rzeczywistego czasu podróży dodatkowe godziny przeznaczone na dojazd do lotniska lub dworca kolejowego. Czas ten ustala się następująco:

- 2 godziny przy podróży koleją,

- 3 godziny przy podróży drogą lotniczą.

3. Zmniejszona dieta

Dieta ulega zmniejszeniu w następujących przypadkach:

a) podróż obejmuje posiłki lub zakwaterowanie, a 15 % wartości każdego posiłku i 50 % wartości zakwaterowania wliczone jest w cenę przejazdu;

b) o trzy dziesiąte, jeżeli pracownik podróżuje nocnym promem, pociągiem z miejscami do leżenia lub w wagonie sypialnym, koleją lub samolotem, za okres podróży;

c) o trzy dziesiąte, jeżeli pracownik odbywa podróż służbową do swego miejsca stałego zamieszkania lub do miasta, gdzie mieszka jego rodzina;

d) o trzy czwarte jeżeli zakwaterowanie zapewnione jest ze strony innych organów.

4. Dodatki do diety

Dieta powinna pokrywać wszystkie wydatki ponoszone przez pracownika w podróży służbowej, z wyjątkiem wydatków wymienionych poniżej, za które można żądać dodatkowego zwrotu:

a) opłaty wizowe lub inne opłaty wynikające bezpośrednio z wypełnianych obowiązków;

b) opłaty za nadbagaż zaakceptowany wyraźnie przez dyrektora;

c) opłaty pocztowe, telegraficzne oraz koszt zamiejscowych rozmów telefonicznych wykonywanych w sprawach służbowych;

d) wydatki na cele towarzyskie poniesione przez pracownika zgodnie z warunkami przewidzianymi przez dyrektora;

e) opłaty za przejazdy taksówką, pod warunkiem że dyrektor wyraził uprzednią zgodę, a pracownik może przedstawić rachunki na potwierdzenie poniesionych kosztów;

Jeżeli w pewnych okolicznościach wydatki na zakwaterowanie przekroczą 60 % dziennej diety, Centrum może całkowicie lub częściowo zwrócić nadwyżkę po przedstawieniu odpowiednich rachunków i wykazaniu, że dodatkowe wydatki były nieuniknione. Zwrot ten nie może przekroczyć 30 % dziennej diety.

______

(1) Czas ten liczy się od chwili opuszczenia Instytutu lub domu aż do chwili powrotu do Instytutu lub do domu. Jeżeli przed rozpoczęciem podróży pracownik przebywał na urlopie, bierze się pod uwagę chwilę rozpoczęcia wypełniania zadania; jeżeli natomiast pracownik odchodzi na urlop niezwłocznie po jej zakończeniu, brana jest pod uwagę data i godzina zakończenia wypełniania zadania.

ZAŁĄCZNIK  VIII

ZWOLNIENIE CHOROBOWE, URLOP MACIERZYŃSKI I INNE URLOPY SPECJALNE

1. Nieobecność z powodów zdrowotnych i zwolnienie chorobowe

a) Pracownicy nieobecni z powodu choroby lub wypadku przez okres dłuższy niż trzy kolejne dni powinni przedstawić zwolnienie lekarskie w ciągu trzech pierwszych dni po powrocie do pracy.

b) Nieobecności spowodowane chorobą lub wypadkiem, trwające nie dłużej niż trzy dni, za które nie przedstawiono zwolnienia lekarskiego, mogą, jeżeli przekroczą w sumie dziewięć dni roboczych w roku kalendarzowym, być odliczone od wymiaru urlopu rocznego przysługującego pracownikowi lub pociągać za sobą obniżenie wynagrodzenia, jeżeli urlop roczny został już wykorzystany w całości.

c) Pracownicy nieobecni z powodu choroby lub wypadku uprawnieni są, po przedstawieniu zaświadczenia lekarskiego, do zwolnienia chorobowego, za które przysługuje pełne wynagrodzenie razem ze wszystkimi dodatkami, na okres nie przekraczający trzynastu kolejnych tygodni.

d) Ciągła nieobecność spowodowana chorobą lub wypadkiem przekraczająca trzynaście kolejnych tygodni może być uznana za podstawę do rozwiązania umowy.

e) Często powtarzające się krótkie okresy choroby mogą również zostać uznane za podstawę do rozwiązania umowy.

f) Dyrektor Centrum może w dowolnej chwili wydać pracownikowi polecenie poddania się badaniom lekarskim.

2. Choroby zakaźne, szczepienia i wypadki

a) Pracownik, u którego stwierdzono chorobę zakaźną, musi pozostać w domu oraz niezwłocznie zgłosić ten fakt kierownikowi działu administracji i kadr. Jeżeli choroba zostanie stwierdzona w rodzinie lub wśród bliskich przyjaciół pracownika, musi on niezwłocznie powiadomić kierownika działu administracji i kadr, który może zarządzić poddanie się przez pracownika środkom ostrożności. Wszyscy pracownicy, którzy mieli kontakt z osobą zarażoną chorobą zakaźną i muszą w związku z tym opuścić kilka dni pracy są uprawnieni do uposażenia w pełnym wymiarze, a nieobecność taka nie zostanie ani uznana za zwolnienie chorobowe, ani odliczona od wymiaru rocznego urlopu.

b) Pracownicy mają obowiązek poddać się wszystkim wymaganym szczepieniom ochronnym.

c) Każdy wypadek z udziałem pracowników, mający miejsce zarówno przy pracy jak i poza Centrum, jakkolwiek błahy mógłby się wydawać, powinien zostać niezwłocznie zgłoszony kierownikowi działu administracji i kadr, razem z nazwiskami i adresami świadków.

3. Urlop specjalny, urlop z okazji ślubu i urlop macierzyński

a) Urlop specjalny, płatny w całości, częściowo lub bezpłatny, nieprzekraczający dziesięciu dni roboczych w ciągu roku, może być przyznany przez dyrektora w wyjątkowych lub nagłych przypadkach osobistych.

b) Specjalny płatny w całości urlop w wymiarze pięciu dni roboczych przysługuje pracownikowi z okazji zawarcia związku małżeńskiego.

c) Płatny w całości urlop macierzyński, nieodliczany od zwolnienia chorobowego ani od wymiaru urlopu rocznego, przyznawany jest pracownikom po przedstawieniu odpowiedniego zaświadczenia lekarskiego. Urlop macierzyński, w wymiarze szesnastu tygodni, rozpoczyna się sześć tygodni przed przewidywanym terminem porodu. Jeżeli poród nastąpi później, urlop zostanie przedłużony do pełnych dziesięciu tygodni po porodzie.

ZAŁĄCZNIK  IX

SKŁAD I PROCEDURY KOMISJI DYSCYPLINARNYCH

1. Skład Komisji dyscyplinarnej

W skład Komisji dyscyplinarnej wchodzą:

a) przewodniczący-pracownik kategorii A lub L mianowany przez dyrektora, inny niż kierownik działu administracji i kadr lub osoba przed którą dany pracownik jest bezpośrednio odpowiedzialny;

b) pracownik mianowany przez dyrektora;

c) pracownik tej samej kategorii co pracownik, którego sprawa jest rozpatrywana, mianowany przez niego;

d) kierownik działu administracji i kadr jako doradca prawny, bez prawa głosu.

2. Procedura

a) Komisja dyscyplinarna powinna wziąć pod uwagę wszystkie dokumenty dotyczące rozpatrywanej sprawy. Powinna również, na wniosek strony zainteresowanej, wysłuchać jej racji. Strona zainteresowana może korzystać z pomocy innego pracownika lub być przez niego reprezentowana. Komisja wysłuchuje również zeznań innych osób, które uzna za stosowne wezwać.

b) Posiedzenia Komisji dyscyplinarnej objęte są tajemnicą. Jej członkowie nie mogą rozprzestrzeniać żadnych informacji ujawnionych w toku postępowania lub szczegółów postępowania.

c) Komisja dyscyplinarna przedstawia swoją uzasadnioną opinię dyrektorowi. Opinia powinna zawierać zalecenia dotyczące ewentualnego zastosowania sankcji oraz wysokości tych sankcji.

ZAŁĄCZNIK  X

KOMISJA ODWOŁAWCZA

A. Właściwość

Komisja odwoławcza ma prawo rozstrzygania sporów dotyczących naruszania przepisów regulaminu pracowniczego lub warunków umów przewidzianych w art. 7. W związku z tym ma prawo orzekania w sprawach odwołań wniesionych przez pracowników, obecnych lub byłych oraz przez ich spadkobierców lub pełnomocników, do decyzji dyrektora.

B. Skład i status

a) Komisja odwoławcza składa się z przewodniczącego i dwóch członków. Mogą oni być zastąpieni przez osoby w tym celu wyznaczone. Przewodniczący lub jeden z członków oraz jeden z zastępców muszą posiadać kwalifikacje prawnicze.

b) Przewodniczący, jego zastępca, a także członkowie i ich zastępcy są mianowani przez zarząd Centrum na okres dwóch lat, spoza pracowników Centrum. Jeżeli którakolwiek z tych osób jest niezdolna do wykonywania obowiązków, dokonuje się nowego wyboru na okres pozostały do zakończenia kadencji Komisji.

c) Posiedzenie Komisji nie może się odbyć bez udziału przewodniczącego lub jego zastępcy, bądź któregokolwiek z członków lub jego zastępcy.

d) Członkowie Komisji posiadają pełną niezależność w wykonywaniu swoich obowiązków.

e) Uposażenie przewodniczącego, członków i zastępców ustalane jest przez zarząd Centrum.

f) Komisja odwoławcza ustala swoje własny regulamin, z zastrzeżeniem przepisów zawartych w niniejszym załączniku.

C. Sekretariat Komisji

a) Sekretarz Komisji wybierany jest przez dyrektora spośród pracowników Centrum.

b) Obowiązki sekretarza Komisji polegają na prowadzeniu dokumentacji i podlega on jedynie władzy Komisji.

D. Odwołania

a) Odwołania przedstawiane Komisji są przyjmowane jedynie wówczas, gdy skarżący wykorzystał możliwości wewnętrznej procedury odwoławczej i nie jest usatysfakcjonowany jej wynikami.

b) Skarżący ma dwadzieścia dni od powiadomienia o zaskarżonej decyzji, lub od odrzucenia ustaleń dokonanych przez mediatora, na złożenie wniosku o rozpatrzenie danej sprawy przed Komisją odwoławczą. Wniosek powinien być skierowany do kierownika działu administracji i kadr, który potwierdzi jego przyjęcie i rozpocznie procedurę zwołania Komisji.

c) Odwołania wnosi się do sekretariatu Komisji odwoławczej w terminie dwóch miesięcy od chwili ogłoszenia zaskarżonej decyzji. Jednakże w wyjątkowych przypadkach, w szczególności z zakresu rent i emerytur, Komisja może zezwolić na wniesienie odwołania w terminie jednego roku od chwili ogłoszenia spornej decyzji.

d) Odwołania w formie pisemnej muszą zawierać uzasadnienie składanego odwołania oraz dokumentację dowodową przedstawianą przez skarżącego.

e) Złożone odwołanie nie wstrzymuje wykonania spornej decyzji.

E. Procedura wstępna

a) Złożone odwołania przekazywane są niezwłocznie dyrektorowi, który sporządza pisemny komentarz. Kopie tego komentarza przekazywane są w terminie miesiąca od złożenia odwołania, do sekretariatu Komisji. Kopie te otrzymuje również skarżący, który ma dwadzieścia dni na przygotowanie pisemnej odpowiedzi, przesyłanej następnie dyrektorowi przez sekretarza Komisji.

b) Odwołanie, razem z memorandum i dokumentacją dowodową, oraz komentarzem dyrektora i odpowiedzią skarżącego przekazywane są przez sekretariat członkom Komisji w terminie trzech miesięcy od daty złożenia odwołania i co najmniej na piętnaście dni przed datą posiedzenia.

F. Zwoływanie Komisji

Komisję odwoławczą zwołuje przewodniczący. Komisja rozpatruje odwołania dostarczone jej w terminie czterech miesięcy od daty ich złożenia.

G. Posiedzenia Komisji

a) Posiedzenia Komisji odbywają się przy drzwiach zamkniętych (o ile Komisja nie zadecyduje inaczej). Obrady Komisji objęte są tajemnicą.

b) Dyrektor lub jego przedstawiciel oraz skarżący biorą udział w posiedzeniach Komisji; mają oni prawo do składania oświadczeń na poparcie swego stanowiska zawartego w notatkach służbowych.

c) Komisja może zażądać przedstawienia wszelkich dokumentów, jakie uzna za potrzebne do rozpatrzenia danego odwołania. Do przedstawionych dokumentów muszą mieć również dostęp zarówno dyrektor, jak i skarżący.

d) Komisja wysłuchuje zeznań stron i świadków, których uzna za stosowne powołać. Pracownik wezwany w charakterze świadka musi wystąpić przed Komisją i nie może odmówić podania żądanych informacji.

e) Osoby biorące udział w obradach Komisji nie mogą rozpowszechniać ujawnionych informacji ani żadnych opinii wypowiadanych podczas posiedzenia.

H. Decyzje Komisji

a) W wyjątkowych przypadkach Komisja może tymczasowo wstrzymać wykonanie spornej decyzji, do czasu uchwalenia ostatecznej decyzji, zgodnie z poniższymi przepisami.

b) Decyzje podejmowane są większością głosów. Muszą być sporządzone w formie pisemnej wraz z ich uzasadnieniem. Nie przysługuje od nich odwołanie; muszą być wykonane przez obie strony w terminie jednego daty od ich ogłoszenia.

c) Komisji może zostać złożony wniosek o sprostowanie przypadkowego błędu w zapisie przedstawionej decyzji. Wnioski o sprostowanie muszą być złożone w terminie sześciu miesięcy od chwili zauważenia błędu.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.