Regulamin ONZ nr 160 - Jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów silnikowych w zakresie rejestratora danych na temat zdarzeń.
Dz.U.UE.L.2021.221.15
Akt obowiązującyRegulamin ONZ nr 160 - Jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów silnikowych w zakresie rejestratora danych na temat zdarzeń
Niniejszy dokument służy wyłącznie do celów dokumentacyjnych. Autentycznym i prawnie wiążącym tekstem jest: ECE/ TRANS/WP.29/2020/123/Rev.1.
SPIS TREŚCI
REGULAMIN
1. Zakres
2. Definicje
3. Wystąpienie o homologację
4. Homologacja
5. Wymagania
6. Zmiana typu pojazdu oraz rozszerzenie homologacji
7. Zgodność produkcji
8. Sankcje z tytułu niezgodności produkcji
9. Ostateczne zaniechanie produkcji
10. Nazwy i adresy placówek technicznych odpowiedzialnych za przeprowadzanie badań homologacyjnych oraz nazwy i adresy organów udzielających homologacji typu
ZAŁĄCZNIKI
1. Zawiadomienie
2. Dokument informacyjny dotyczący homologacji typu pojazdu w zakresie jego rejestratora danych na temat zdarzeń
3. Układy znaków homologacji
4. Elementy i format danych
Do celów wspomnianych elementów skuteczności działania:
Uwaga: do rozwinięcia bocznych poduszek powietrznych może dojść również w innych trybach wypadkowych, w zależności od ustawień przyjętych przez producenta pojazdu;
Uwaga: do rozwinięcia bocznych kurtyn powietrznych może dojść również w innych trybach wypadkowych, w zależności od ustawień przyjętych przez producenta;
lub
Wymagania dotyczące pojazdów wyposażonych w rejestrator danych na temat zdarzeń obejmują elementy danych, format danych, pobieranie danych oraz wyniki badań zderzeniowych i zdolności do przetrwania wypadku.
Rejestrator danych na temat zdarzeń musi zapisywać pobrane dane w pojeździe i dane te muszą pozostać w pojeździe, z zastrzeżeniem przepisów pkt 5.3.4, przynajmniej do czasu ich odzyskania zgodnie z przepisami krajowymi lub regionalnymi albo nadpisania ich zgodnie z pkt 5.3.4.
Bufor pamięci trwałej rejestratora danych na temat zdarzeń musi mieć miejsce na dane dotyczące co najmniej dwóch różnych zdarzeń.
Elementy danych dotyczące każdego zdarzenia muszą być pobierane i rejestrowane przez rejestrator danych na temat zdarzeń, jak określono w pkt 5.1, zgodnie z następującymi warunkami i okolicznościami:
5.3.1. Warunki inicjujące rejestrację danych
Zdarzenie musi zostać zarejestrowane przez rejestrator danych na temat zdarzeń w przypadku osiągnięcia lub przekroczenia jednej z poniższych wartości progowych:
5.3.1.1. zmiany prędkości wzdłużnej pojazdu o więcej niż 8 km/h w przedziale czasu wynoszącym 150 ms lub mniej;
5.3.1.2. zmiany prędkości poprzecznej pojazdu o więcej niż 8 km/h w przedziale czasu wynoszącym 150 ms lub mniej;
5.3.1.3. uruchomienia jednokierunkowego urządzenia przytrzymującego osobę przebywającą w pojeździe;
5.3.1.4. uruchomienia dodatkowego systemu bezpieczeństwa niechronionego użytkownika drogi.
Jeżeli pojazd nie jest wyposażony w żaden dodatkowy system bezpieczeństwa niechronionego użytkownika drogi (VRU), niniejszy dokument nie wymaga ani rejestrowania danych, ani montowania takich systemów. Jeżeli jednak pojazd jest wyposażony w taki system, rejestrowanie danych o zdarzeniach następujących po uruchomieniu tego systemu jest obowiązkowe.
5.3.2. Warunki inicjujące blokowanie danych
W przypadku wystąpienia poniższych okoliczności zapis zdarzenia w pamięci zostanie zablokowany, aby zapobiec nadpisaniu danych w przyszłości przez kolejne zdarzenie.
5.3.2.1. We wszystkich przypadkach, w których stosuje się jednokierunkowe urządzenia przytrzymujące osobę przebywającą w pojeździe.
5.3.2.2. W przypadku zderzenia czołowego, jeżeli pojazd nie jest wyposażony w jednokierunkowe urządzenie przytrzymujące w sytuacji zderzenia czołowego, gdy zmiana prędkości pojazdu w kierunku osi x przekracza 25 km/h w odstępie czasu wynoszącym 150 ms lub krótszym.
5.3.2.3. Uruchomienia dodatkowego systemu bezpieczeństwa niechronionego użytkownika drogi.
5.3.3. Warunki ustalenia czasu zero
Czas zero ustala się w momencie, w którym po raz pierwszy wystąpi którakolwiek z poniższych okoliczności:
5.3.3.I. w przypadku systemów z systemami kontroli poduszek powietrza typu "wake-up" - moment uruchomienia algorytmu kontroli przytrzymania osoby przebywającej w pojeździe; lub
5.3.3.2. w przypadku algorytmów działających w trybie ciągłym -
5.3.3.2.1. pierwszy punkt w przedziale czasowym, w którym skumulowana zmiana prędkości wzdłużnej w okresie 20 ms osiąga wartość przekraczającą 0,8 km/h; lub
5.3.3.2.2. w przypadku pojazdów rejestrujących "zmianę prędkości poprzecznej" - pierwszy punkt w przedziale czasowym, w którym skumulowana zmiana prędkości poprzecznej w okresie 5 ms osiąga wartość przekraczającą 0,8 km/h; lub
5.3.3.3. w przypadku zastosowania jednokierunkowych rozwijanych urządzeń przytrzymujących lub w przypadku uruchomienia dodatkowego systemu ochrony bezpieczeństwa niechronionych użytkowników drogi.
5.3.4. Nadpisywanie danych
5.3.4.1. Jeżeli nie jest dostępny bufor pamięci trwałej rejestratora danych na temat zdarzeń, w którym nie ma danych dotyczących poprzednich zdarzeń, wówczas zarejestrowane dane - z zastrzeżeniem przepisów pkt 5.3.2 - są nadpisywane przez dane dotyczące bieżących zdarzeń według zasady "pierwsze weszło, pierwsze wyszło" lub zgodnie z różnymi strategiami ustalonymi przez producenta i udostępnionymi odpowiednim organom Umawiających się Stron.
5.3.4.2. Ponadto, jeżeli nie jest dostępny bufor pamięci trwałej rejestratora danych na temat zdarzeń, w którym nie ma danych dotyczących poprzednich zdarzeń, wówczas dane, których źródłem są zdarzenia związane z uruchomieniem jednokierunkowego urządzenia przytrzymującego lub dodatkowych systemów bezpieczeństwa niechronionych użytkowników drogi, o czym mowa w pkt 5.3.2, zawsze nadpisują wszelkie inne dane, które nie są zablokowane zgodnie z pkt 5.3.2.
5.3.5. Awaria zasilania
Dane zapisane w pamięci trwałej zostają zachowane po zaniku zasilania.
Odzyskanie danych musi być możliwe nawet po uderzeniu, którego siła została określona w regulaminach ONZ nr 94, 95 lub 137.
Jeżeli posiadacz homologacji ostatecznie zaniecha produkcji typu pojazdu homologowanego zgodnie z niniejszym regulaminem, informuje o tym organ udzielający homologacji, który udzielił homologacji. Organ ten z kolei bezzwłocznie powiadamia o tym pozostałe Umawiające się Strony Porozumienia stosujące niniejszy regulamin na formularzu zawiadomienia zgodnym ze wzorem przedstawionym w załączniku 1 do niniejszego regulaminu.
Umawiające się Strony Porozumienia stosujące niniejszy regulamin przekazują sekretariatowi Organizacji Narodów Zjednoczonych 3 nazwy i adresy placówek technicznych odpowiedzialnych za przeprowadzanie badań homologicznych raz organów udzielających homologacji, którym należy przesyłać formularze poświadczające udzielenie, rozszerzenie, odmowę udzielenia lub cofnięcie homologacji.
ZAŁĄCZNIKI
ZAŁĄCZNIK 2
Dokument informacyjny dotyczący homologacji typu pojazdu w zakresie rejestratora danych na temat zdarzeń
Dokument informacyjny dotyczący homologacji typu pojazdu w zakresie rejestratora danych na temat zdarzeń
Należy także dostarczyć rysunki w odpowiedniej skali i o dostatecznym stopniu szczegółowości, na papierze formatu A4 lub na arkuszu złożonym do formatu A4.
Fotografie, jeżeli zostały załączone, muszą być dostatecznie szczegółowe.
Informacje ogólne
1. Nazwa handlowa lub marka pojazdu:
2. Typ pojazdu:
3. Sposób identyfikacji typu, jeżeli oznaczono na pojeździe:
4. Umiejscowienie oznakowania:
5. Umiejscowienie i sposób umieszczenia znaku homologacji:
6. Kategoria pojazdu:
7. Nazwa i adres producenta:
8. Adres zakładu montażowego (zakładów montażowych):
9. Fotografie lub rysunki reprezentatywnego pojazdu:
10. Rejestrator danych na temat zdarzeń
10.1. Marka (nazwa handlowa producenta):
10.2. Typ i ogólny opis handlowy:
10.3. Rysunki lub fotografie ukazujące umiejscowienie i sposób umieszczenia rejestratora danych na temat zdarzeń w pojeździe:
10.4. Opis parametru uruchamiającego:
10.5. Opis wszelkich innych istotnych parametrów (pojemność pamięci, odporność na duże zmniejszenia prędkości i naprężenia mechaniczne związane z silnym uderzeniem itp.):
10.6. Elementy i format danych przechowywane w rejestratorze danych na temat zdarzeń:
Element danych | Przedział czasowy/czas zapisu (w stosunku do czasu zero) | Częstotliwość próbkowania danych (liczba próbek na sekundę) | Minimalny zakres | Dokładność | Rozdzielczość |
10.7. Instrukcja dotycząca odzyskiwania danych z rejestratora danych na temat zdarzeń:
ZAŁĄCZNIK 3
Układy znaków homologacji
Układy znaków homologacji
a = min. 8 mm
Powyższy znak homologacji umieszczony na pojeździe wskazuje, że odnośny typ pojazdu uzyskał homologację w Niemczech (E1) w zakresie rejestratora danych na temat zdarzeń na podstawie regulaminu ONZ nr 160. Pierwsze dwie cyfry numeru homologacji oznaczają, że homologacji udzielono zgodnie z wymaganiami określonymi w regulaminie ONZ nr 160 w jego pierwotnej wersji.
a > 8 mm
Powyższy niepowtarzalny identyfikator wskazuje, że dany typ pojazdu uzyskał homologację i że odpowiednie informacje dotyczące tej homologacji typu są dostępne w bezpiecznej internetowej bazie danych ONZ przy użyciu nr 270650 jako niepowtarzalnego identyfikatora. Wszelkie początkowe zera w niepowtarzalnym identyfikatorze można pominąć w oznakowaniu homologacji.
ZAŁĄCZNIK 4
Elementy i format danych 4
Elementy i format danych 4
Element danych | Warunek zastosowania wymagania (1) | Przedział czasowy/czas zapisu (2) (w stosunku do czasu zero) | Częstotliwość próbkowania danych (liczba próbek na sekundę) | Minimalny 1 7 zakres | Dokładność (3) | Rozdzielczość | Rejestrowane zdarzenie(-a) (4) |
Zmiana prędkości wzdłużnej | Obowiązkowy - nie jest wymagany, jeżeli przyspieszenie wzdłużne rejestrowane jest przy częstotliwości > 500 Hz z wystarczającym zakresem i rozdzielczością do obliczenia zmiany prędkości z wymaganą dokładnością | 0-250 ms lub 0-czas zakończenia zdarzenia plus 30 ms, w zależności od tego, który z tych przedziałów jest krótszy. | 100 | -100 km/h - +100 km/h | ± 10 % | 1 km/h | Kolizja |
Maksymalna zmiana prędkości wzdłużnej | Obowiązkowy - nie jest wymagany, jeżeli przyspieszenie wzdłużne rejestrowane jest ź zęstotliwością > 500 Hz | 0-300 ms lub 0-czas zakończenia zdarzenia plus 30 ms, w zależności od tego, który z tych przedziałów jest krótszy. | Nd. | -100 km/h - +100 km/h | ± 10 % | 1 km/h | Kolizja |
Czas osiągnięcia maksymalnej zmiany prędkości wzdłużnej | Obowiązkowy - nie jest wymagany, jeżeli przyspieszenie wzdłużne rejestrowane jest z częstotliwością > 500 Hz | 0-300 ms lub 0-czas zakończenia zdarzenia plus 30 ms, w zależności od tego, który z tych przedziałów jest krótszy. | Nd. | 0-300 ms lub 0-czas zakończenia zdarzenia plus 30 ms, w zależności od tego, który z tych przedziałów jest krótszy. | ± 3 ms | 2,5 ms | Kolizja |
Prędkość wskazywana w pojeździe | Obowiązkowy | -5,0-0 s | 2 | 0 km/h- 250 km/h | ± 1 km/h | 1 km/h | Kolizja Wypadek z udziałem niechronionego użytkownika drogi Przewrócenie się pojazdu |
Procent całkowitego otwarcia przepustnicy (lub procent pełnego wciśnięcia pedału przyspieszenia) | Obowiązkowy | -5,0-0 s | 2 | 0-100 % | ± 5 % | 1 % | Kolizja Przewrócenie się pojazdu Wypadek z udziałem niechronionego użytkownika drogi |
Hamulec roboczy, włączony/ wyłączony | Obowiązkowy | -5,0-0 s | 2 | W położeniu włączonym lub wyłączonym | Nd. | W położeniu włączonym lub wyłączonym | Kolizja Wypadek z udziałem niechronionego użytkownika drogi Przewrócenie się pojazdu |
Cykl zapłonu w chwili wypadku | Obowiązkowy | -1,0 s | Nd. | 0-60 000 | ± 1 cykl | 1 cykl | Kolizja Wypadek z udziałem niechronionego użytkownika drogi Przewrócenie się pojazdu |
Cykl zapłonu w chwili pobrania | Obowiązkowy | W momencie pobierania danych (5) | Nd. | 0-60 000 | ± 1 cykl | 1 cykl | Kolizja Wypadek z udziałem niechronionego użytkownika drogi Przewrócenie się pojazdu |
Stan pasów bezpieczeństwa (kierowca) | Obowiązkowy | -1,0 s | Nd. | Zapięte, niezapięte | Nd. | Zapięte, niezapięte | Kolizja Przewrócenie się pojazdu |
Kontrolka poduszki powietrznej (6) | Obowiązkowy | -1,0 s | Nd. | W położeniu włączonym lub wyłączonym | Nd. | W położeniu włączonym lub wyłączonym | Kolizja Przewrócenie się pojazdu |
Rozwinięcie przedniej poduszki powietrznej, czas potrzebny na rozwinięcie w przypadku jednostopniowej poduszki powietrznej lub czas do pierwszego etapu w przypadku wielostopniowej poduszki powietrznej (kierowca). | Obowiązkowy | Zdarzenie | Nd. | 0-250 ms | ± 2ms | 1 ms | Kolizja |
Rozwinięcie przedniej poduszki powietrznej, czas potrzebny na rozwinięcie w przypadku jednostopniowej poduszki powietrznej lub czas do pierwszego etapu w przypadku wielostopniowej poduszki powietrznej (pasażer siedzący z przodu). | Obowiązkowy | Zdarzenie | Nd. | 0-250ms | ± 2 ms | 1 ms | Kolizja |
Wypadek obejmujący wiele zdarzeń, liczba zdarzeń | Jeżeli zarejestrowano dane (7) | Zdarzenie | Nd. | 1 lub większa liczba | Nd. | 1 lub większa liczba | Kolizja Wypadek z udziałem niechronionego użytkownika drogi Przewrócenie się pojazdu |
Czas, jaki upłynął między zdarzeniem 1 i 2 | Obowiązkowy | W razie potrzeby | Nd. | 0-5,0 s | ± 0,1 s | 0,1 s | Kolizja Przewrócenie się pojazdu |
Kompletne zarejestrowane dane (tak, nie) | Obowiązkowy | Po innych danych | Nd. | Tak lub nie | Nd. | Tak lub nie | Kolizja Wypadek z udziałem niechronionego użytkownika drogi Przewrócenie się pojazdu |
Przyspieszenie poprzeczne (po kolizji) | Jeżeli zarejestrowano dane | 0-250 ms lub 0-czas zakończenia zdarzenia plus 30 ms, w zależności od tego, który z tych przedziałów jest krótszy. | 500 | -50 - +50g | +/-10 % | 1 g | Kolizja Przewrócenie się pojazdu |
Przyspieszenie wzdłużne (po kolizji) | Jeżeli zarejestrowano dane | 0-250 ms lub 0-czas zakończenia zdarzenia plus 30 ms, w zależności od tego, który z tych przedziałów jest krótszy. | 500 | -50 - +50g | +/-10 % | 1 g | Kolizja |
Przyspieszenie normalne (po kolizji) | Jeżeli zarejestrowano dane | -1,0 do 5,0 s (8) | 10 Hz | -5 g do +5 g | ± 10 % | 0,5 g | Przewrócenie się pojazdu |
Zmiana prędkości poprzecznej | Obowiązkowy - nie jest wymagany, jeżeli przyspieszenie poprzeczne rejestrowane jest przy częstotliwości > 500 Hz i z wystarczającym zakresem i rozdzielczością do obliczenia zmiany prędkości z wymaganą dokładnością | 0-250 ms lub 0-czas zakończenia zdarzenia plus 30 ms, w zależności od tego, który z tych przedziałów jest krótszy. | 100 | -100 km/h - +100 km/h | ± 10 % | 1 km/h | Kolizja |
Maksymalna zmiana prędkości poprzecznej | Obowiązkowy - nie jest wymagany, jeżeli przyspieszenie poprzeczne rejestrowane jest z częstotliwością > 500 Hz | 0-300 ms lub 0-czas zakończenia zdarzenia plus 30 ms, w zależności od tego, który z tych przedziałów jest krótszy. | Nd. | -100 km/h - +100 km/h | ± 10 % | 1 km/h | Kolizja |
Czas maksymalnej zmiany prędkości poprzecznej | Obowiązkowy - nie jest wymagany, jeżeli przyspieszenie poprzeczne rejestrowane jest z częstotliwością > 500 Hz | 0-300 ms lub 0-czas zakończenia zdarzenia plus 30 ms, w zależności od tego, który z tych przedziałów jest krótszy. | Nd. | 0-300 ms lub 0-czas zakończenia zdarzenia plus 30 ms, w zależności od tego, który z tych przedziałów jest krótszy. | ± 3 ms | 2,5 ms | Kolizja |
Czas osiągnięcia maksymalnej wypadkowej zmiany prędkości | Obowiązkowy - nie jest wymagany, jeżeli odpowiednie przyspieszenie rejestrowane jest przy częstotliwości > 500 Hz | 0-300 ms lub 0-czas zakończenia zdarzenia plus 30 ms, w zależności od tego, który z tych przedziałów jest krótszy. | Nd. | 0-300 ms lub 0-czas zakończenia zdarzenia plus 30 ms, w zależności od tego, który z tych przedziałów jest krótszy. | ± 3 ms | 2,5 ms | Kolizja |
Prędkość obrotowa silnika | Obowiązkowy | -5,0-0 s | 2 | 0-10 000 obr./min | ± 100 obr./ min (9) | 100 obr./min | Kolizja Przewrócenie się pojazdu |
Kąt przechylenia pojazdu | Jeżeli zarejestrowano dane | -1,0 do 5,0 s (8) | 10 | -1 080° do +1 080° | ± 10 % | 10° | Przewrócenie się pojazdu |
Działanie ABS | Obowiązkowy | -5,0-0 s | 2 | Uszkodzony, aktywny, uruchomiony (10) | Nd. | Uszkodzony, aktywny, uruchomiony (11) | Kolizja Wypadek z udziałem niechronionego użytkownika drogi Przewrócenie się pojazdu |
Kontrola stateczności | Obowiązkowy | -5,0-0 s | 2 | Uszkodzony, włączony, wyłączony, uruchomiony (11) | Nd. | Uszkodzony, włączony, wyłączony, uruchomiony (11) | Kolizja Wypadek z udziałem niechronionego użytkownika drogi Przewrócenie się pojazdu |
Ruchy kierownicą | Obowiązkowy | -5,0-0 s | 2 | -250° w prawo do +250° w lewo | ± 5 % | ± 1 % | Kolizja Przewrócenie się pojazdu Wypadek z udziałem niechronionego użytkownika drogi |
Stan pasów bezpieczeństwa (pasażer siedzący z przodu) | Obowiązkowy | -1,0 s | Nd. | Zapięte, niezapięte | Nd. | Zapięte, niezapięte | Kolizja Przewrócenie się pojazdu |
Stan dezaktywacji poduszki powietrznej po stronie pasażera | Obowiązkowy | -1,0 s | Nd. | Wyłączony lub niewyłączony | Nd. | Wyłączony lub niewyłączony | Kolizja Przewrócenie się pojazdu |
Rozwinięcie się przednich poduszek powietrznych, czas do n-tego etapu (kierowca) (3) | Obowiązkowy, jeżeli pojazd jest wyposażony w przednią poduszkę powietrzną kierowcy z wielostopniowym zespołem napełniającym. | Zdarzenie | Nd. | 0-250ms | ± 2 ms | 1 ms | Kolizja |
Rozwinięcie się przednich poduszek powietrznych, czas do n-tego etapu (pasażer siedzący z przodu) (11) | Obowiązkowy, jeżeli pojazd jest wyposażony w przednią poduszkę powietrzną pasażera siedzącego z przodu z wielostopniowym zespołem napełniającym. | Zdarzenie | Nd. | 0-250 ms | ± 2 ms | 1 ms | Kolizja |
Rozwinięcie bocznych poduszek powietrznych, czas rozwinięcia (kierowca) | Obowiązkowy | Zdarzenie | Nd. | 0-250 ms | ± 2 ms | 1 ms | Kolizja |
Rozwinięcie bocznych poduszek powietrznych, czas rozwinięcia (pasażer siedzący z przodu) | Obowiązkowy | Zdarzenie | Nd. | 0-250 ms | ± 2 ms | 1 ms | Kolizja |
Rozwinięcie bocznych kurtyn powietrznych, czas rozwinięcia (po stronie kierowcy) | Obowiązkowy | Zdarzenie | Nd. | 0-250 ms | ± 2 ms | 1 ms | Kolizja Przewrócenie się pojazdu |
Rozwinięcie bocznych kurtyn powietrznych, czas rozwinięcia (po stronie pasażera) | Obowiązkowy | Zdarzenie | Nd. | 0-250 ms | ± 2 ms | 1 ms | Kolizja Przewrócenie się pojazdu |
Aktywacja napinaczy, czas uruchomienia (kierowca) | Obowiązkowy | Zdarzenie | Nd. | 0-250ms | ± 2 ms | 1 ms | Kolizja Przewrócenie się pojazdu |
Aktywacja napinaczy, czas uruchomienia (pasażer siedzący z przodu) | Obowiązkowy | Zdarzenie | Nd. | 0-250ms | ± 2 ms | 1 ms | Kolizja Przewrócenie się pojazdu |
Stan przełącznika położenia fotela, pozycja najbardziej wysunięta do przodu (kierowca) | Obowiązkowy, jeżeli pojazd jest wyposażony w taki przełącznik i jeżeli odgrywa on rolę w podejmowaniu decyzji o rozwinięciu poduszki | -1,0 s | Nd. | Tak lub nie | Nd. | Tak lub nie | Kolizja Przewrócenie się pojazdu |
Stan przełącznika położenia fotela, pozycja najbardziej wysunięta do przodu (pasażer siedzący z przodu) | Obowiązkowy, jeżeli pojazd jest wyposażony w taki przełącznik i jeżeli odgrywa on rolę w podejmowaniu decyzji o rozwinięciu poduszki | -1,0 s | Nd. | Tak lub nie | Nd. | Tak lub nie | Kolizja Przewrócenie się pojazdu |
Klasyfikacja wzrostu osoby przebywającej w pojeździe (kierowca) | Jeżeli zarejestrowano dane | -1,0 s | Nd. | Kobieta 5-centylowa lub większa | Nd. | Tak lub nie | Kolizja Przewrócenie się pojazdu |
Klasyfikacja wzrostu osoby przebywającej w pojeździe (pasażer siedzący z przodu) | Jeżeli zarejestrowano dane | -1,0 s | Nd. | 6-latek - HIII US ATD lub Q6 ATD lub mniejszy | Nd. | Tak lub nie | Kolizja Przewrócenie się pojazdu |
(1) "Obowiązkowy" określają warunki wyszczególnione w sekcji 1. (2) Dane dotyczące czasu przed wypadkiem i dane dotyczące wypadku są asynchroniczne. Wymaganie dotyczące dokładności czasu próbki dla czasu przed wypadkiem wynosi od -0,1 do 1,0 s (np. T = -1 musiałoby wystąpić między -1,1 a 0 s). (3) Wymaganie dotyczące dokładności obowiązuje tylko w zakresie czujnika fizycznego. Jeżeli pomiary pobrane przez czujnik przekraczają zakres konstrukcyjny czujnika, zgłaszany element powinien wskazywać, kiedy pomiar po raz pierwszy przekroczył zakres konstrukcyjny czujnika. (4) "Kolizja" obejmuje zdarzenia wywołane, o których mowa w sekcjach 5.3.1.1, 5.3.1.2 i 5.3.1.3, a "wypadek z udziałem niechronionego użytkownika drogi" - zdarzenia wywołane, w których mowa w sekcji 5.3.1.4. (5) Liczba cykli zapłonu w chwili pobrania nie musi zostać zapisana w momencie wypadku, ale musi zostać podana w trakcie procesu pobierania danych. (6) Kontrolka poduszki powietrznej jest wskaźnikiem gotowości określonym w krajowych wymaganiach dotyczących poduszek powietrznych, może również zapalić się w celu zasygnalizowania usterki w innej części rozwijalnych urządzeń przytrzymujących. (7) "Jeżeli zarejestrowano dane" oznacza "jeżeli dane są rejestrowane w pamięci trwałej w celu późniejszego pobrania". (8) Zapis może nastąpić w dowolnym przedziale czasowym; sugeruje się przedział od -1,0 do 5,0. (9) Elementy te nie muszą spełniać wymagań dotyczących dokładności i rozdzielczości w określonych badaniach zderzeniowych. (10) Producenci mogą uwzględnić inne statusy systemu. (11) Należy wskazać ten element n-1 razy, po jednym razie na każdy etap rozwinięcia w przypadku wielostopniowego systemu poduszek powietrznych. |
© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.