Regulamin nr 54 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) - Jednolite przepisy dotyczące homologacji opon pneumatycznych pojazdów użytkowych i ich przyczep.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2008.183.41

Akt obowiązujący
Wersja od: 17 marca 2010 r.

Regulamin nr 54 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) - Jednolite przepisy dotyczące homologacji opon pneumatycznych pojazdów użytkowych i ich przyczep

Jedynie oryginalne teksty EKG ONZ mają skutek prawny na mocy międzynarodowego prawa publicznego. Status i datę wejścia w życie niniejszego regulaminu należy sprawdzać w ostatniej wersji dokumentu EKG ONZ dotyczącego statusu TRANS/WP.29/343, dostępnego pod adresem: http://www.unece.org/trans/main/wp29/wp29wgs/wp29gen/wp29fdocstts.html

Obejmujący wszystkie obowiązujące teksty w tym:

Suplement 16 do oryginalnej wersji regulaminu - Data wejścia w życie: 13 listopada 2004 r.

1. 1 ZAKRES

Niniejszy regulamin obejmuje nowe opony pneumatyczne przeznaczone głównie do pojazdów należących do kategorii M2, N3, N, O3 i O4(*)(**). Niniejszego regulaminu nie stosuje się jednak do typów opon oznaczonych symbolami indeksu prędkości, które odpowiadają prędkościom niższym niż 80 km/h.

2. DEFINICJE

Do celów niniejszego regulaminu:

2.1. "Typ opony pneumatycznej" oznacza kategorię opon, które nie różnią się między sobą pod względem następujących podstawowych właściwości:

2.1.1. Producent;

2.1.2. Oznaczenie rozmiaru opony;

2.1.3. Kategoria zastosowania;

2.1.4. Budowa (diagonalna; radialna);

2.1.5. Indeks prędkości;

2.1.6. Indeksy nośności; oraz

2.1.7. Przekrój;

2.2. Kategoria zastosowania:

2.2.1. "Opona zwykła" oznacza oponę przeznaczoną do normalnego, codziennego użytkowania drogowego;

2.2.2. "Opona do zastosowań specjalnych" oznacza oponę przeznaczoną do mieszanego zastosowania drogowego i terenowego lub do innych zastosowań specjalnych.

2.2.3. "Opona śniegowa" oznacza oponę, której rzeźba bieżnika, mieszanka bieżnika lub budowa są zasadniczo zaprojektowane tak, aby w warunkach występowania śniegu zapewnić lepszą charakterystykę pracy niż w przypadku zwykłej opony, pod względem zdolności opony do zapoczątkowania i utrzymania ruchu pojazdu.

2.3. "Budowa" opony pneumatycznej oznacza charakterystykę techniczną osnowy opony. W szczególności wyróżnia się następujące typy budowy:

2.3.1. "Diagonalna" określa typ budowy opony pneumatycznej, w którym warstwy kordu sięgają do stopki (kołnierza) opony i są ułożone na przemian pod kątami znacznie mniejszymi niż 90 ° w stosunku do osi bieżnika;

2.3.2. "Radialna" (promieniowa) określa typ budowy opony pneumatycznej, w którym warstwy kordu sięgają do stopki (kołnierza) opony i są ułożone zasadniczo pod kątem 90 ° w stosunku do osi bieżnika, a osnowę stabilizuje ułożone obwodowo i zasadniczo nierozciągliwe opasanie.

2.4. "Stopka" (kołnierz) oznacza tę część opony pneumatycznej, której kształt i budowa umożliwiają założenie i utrzymanie opony na obręczy koła(1);

2.5. "Kord" oznacza włókna, które tworzą tkaninę warstw osnowy w oponie pneumatycznej(1);

2.6. "Warstwa osnowy" oznacza pokrytą gumą warstwę równolegle ułożonego kordu(1);

2.7. "Osnowa" oznacza część opony pneumatycznej, inną niż bieżnik i gumowe ściany boczne, która po napełnieniu opony powietrzem jest odpowiedzialna za przenoszenie obciążeń(1);

2.8. "Bieżnik" oznacza część opony pneumatycznej, która wchodzi w kontakt z nawierzchnią, zabezpiecza osnowę opony przed uszkodzeniami mechanicznymi i zwiększa jej przyczepność do nawierzchni(1);

2.9. "Ściana boczna" oznacza część opony pneumatycznej, która znajduje się pomiędzy bieżnikiem a powierzchnią, którą przykrywa kołnierz obręczy koła(1);

2.10. "Dolna ściana boczna" oznacza powierzchnię pomiędzy linią największej szerokości przekroju opony a powierzchnią, którą przykrywa kołnierz obręczy koła(1);

2.10.1. Jednakże, w przypadku opon oznaczonych symbolem "A" w odniesieniu do "konfiguracji opony do obręczy" (patrz pkt 3.1.11.), termin ten oznacza powierzchnię opony osadzoną na obręczy.

2.11. "Rowek bieżnika" oznacza przestrzeń pomiędzy dwoma sąsiadującymi żeberkami lub klockami rzeźby bieżnika(1);

2.12. "Szerokość przekroju (S)" oznacza odległość liniową pomiędzy zewnętrznymi powierzchniami ścian bocznych napełnionej powietrzem opony pneumatycznej, z wyłączeniem wyniesień ponad powierzchnię opony, wynikających z oznakowania, elementów ozdobnych bądź wzmocnień lub żebrowania zabezpieczającego oponę przed uszkodzeniem(1);

2.13. "Szerokość całkowita" oznacza odległość liniową pomiędzy zewnętrznymi powierzchniami ścian bocznych napełnionej powietrzem opony pneumatycznej, włącznie z oznakowaniem, elementami ozdobnymi oraz wzmocnieniami lub żebrowaniem zabezpieczającym oponę przed uszkodzeniem(1);

2.14. "Wysokość przekroju (H)" oznacza odległość równą połowie różnicy pomiędzy średnicą zewnętrzną opony a średnicą nominalną obręczy;

2.15. "Nominalny współczynnik kształtu (Ra)" (profil) oznacza stukrotność liczby otrzymanej przez podzielenie liczby wyrażającej wysokość przekroju (H) przez liczbę wyrażającą nominalną szerokość przekroju (S1), przy czym obie wartości muszą być wyrażone w tych samych jednostkach;

2.16. "Średnica zewnętrzna (D)" oznacza średnicę całkowitą nowej, napełnionej powietrzem opony pneumatycznej(1);

2.17. "Oznaczenie rozmiaru opony" to:

2.17.1. Oznaczenie, w którym zawarte są następujące elementy:

2.17.1.1. Nominalna szerokość przekroju (S1). Szerokość ta musi być wyrażona w mm, z wyjątkiem typów opon, których oznaczenie rozmiaru znajduje się w pierwszej kolumnie w tabelach w załączniku VI do niniejszego regulaminu;

2.17.1.2. Nominalny współczynnik kształtu, z wyjątkiem niektórych typów opon, których oznaczenie rozmiaru znajduje się w pierwszej kolumnie w tabelach w załączniku V do niniejszego regulaminu lub, w zależności od typu opony, nominalna średnica zewnętrzna wyrażona w mm;

2.17.1.3. Liczba umowna "d" (symbol "d"), oznaczająca nominalną średnicę obręczy i odpowiadająca średnicy obręczy wyrażonej za pomocą kodu liczbowego (liczba poniżej 100) lub w milimetrach (liczba powyżej 100). Oznaczenie może zawierać liczby odpowiadające obydwu typom pomiaru;

2.17.1.3.1. Wartości symbolu "d" wyrażone w milimetrach podane są w poniższej tabeli:

Kod nominalnej średnicy obręczy (symbol "d")Wartość symbolu "d" wyrażona w mm
8203
9229
10254
11279
12305
13330
14356
15381
16406
17432
18457
19482
20508
21533
22559
24610
25635
14,5368
16,5419
17,5445
19,5495
20,5521
22,5572
24,5622
26660
28711
30762

2.17.1.4. Oznaczenie konfiguracji opony do obręczy, jeżeli opona jest przeznaczona do montażu na obręczy niestandardowej i konfiguracja ta nie została już wyrażona za pomocą symbolu "d", oznaczającego kod nominalnej średnicy obręczy.

2.18. "Nominalna średnica obręczy (d)" (średnica osadzenia) oznacza średnicę obręczy, do montażu na której przeznaczona jest dana opona(1);

2.19. "Obręcz" oznacza element, na którym osadzona jest stopka opony, stanowiący element nośny dla opony dętkowej, składającej się z opony i dętki, lub dla opony bezdętkowej(1);

2.20. "Obręcz teoretyczna" oznacza obręcz, której szerokość byłaby równa x-krotności nominalnej szerokości przekroju opony; wartość x powinna być określona przez producenta danego typu opony;

2.21. "Obręcz pomiarowa" oznacza obręcz, na którą zakłada się oponę do celów pomiarów rozmiaru;

2.22. "Obręcz badawcza" oznacza obręcz, na którą zakłada się oponę do celów obciążeniowych/-prędkościowych badań trwałościowych;

2.23. "Wyłamywanie się elementów bieżnika" oznacza odpadanie kawałków gumy z bieżnika;

2.24. "Oderwanie kordu" oznacza oddzielenie się kordu od jego powłoki;

2.25. "Rozwarstwienie" oznacza oddzielenie się sąsiadujących warstw osnowy;

2.26. "Oderwanie bieżnika" oznacza oddzielenie się bieżnika od osnowy;

2.27. "Indeks nośności" składa się z jednej lub dwóch liczb oznaczających dopuszczalne obciążenie opony w układzie pojedynczym lub bliźniaczym przy prędkości odpowiadającej właściwemu indeksowi prędkości oraz przy zachowaniu warunków użytkowania określonych przez producenta. Dany typ opony pneumatycznej może posiadać jeden lub dwa zestawy indeksów nośności w zależności od tego, czy stosuje się przepisy pkt 6.2.5. Wykaz ww. indeksów i odpowiadającego im obciążenia podany jest w załączniku IV;

2.28. "Indeks prędkości" oznacza:

2.28.1. Największą wartość prędkości, wyrażoną za pomocą symbolu, przy której opona może być obciążona do nośności wskazanej przez odpowiedni indeks nośności;

2.28.2. Indeksy prędkości podane są w tabeli poniżej(2):

Symbol indeksu prędkościPrędkość (km/h)
F80
G90
J100
K110
L120
M130
N140
P150
Q160
R170
S180
T190
U200
H210

2.29. "Tabela zmian nośności w zależności od prędkości" oznacza:

Tabelę w załączniku VIII, przedstawiającą, jako funkcję indeksu nośności i nominalnego indeksu prędkości, zmiany obciążenia, jakie może wytrzymać opona pneumatyczna w warunkach użytkowania z prędkością inną niż ta odpowiadająca jej symbolowi nominalnego indeksu prędkości. Wskazania zmian obciążenia nie stosuje się w przypadku zastosowania dodatkowych symboli nośności i prędkości, wynikających ze stosowania przepisów pkt 6.2.5.

3. OZNACZENIA

3.1. Na oponach pneumatycznych przedstawionych do homologacji powinny znajdować się następujące oznaczenia, umieszczone na obu ścianach bocznych w przypadku opon symetrycznych oraz co najmniej na zewnętrznej ścianie bocznej w przypadku opon asymetrycznych:

3.1.1. Nazwa lub znak towarowy producenta;

3.1.2. Oznaczenie rozmiaru opony zgodnie z definicją w pkt 2.17. niniejszego regulaminu;

3.1.3. Oznaczenie budowy opony, podane w sposób następujący:

3.1.3.1. Na oponach diagonalnych: brak oznaczenia lub litera "D";

3.1.3.2. Na oponach radialnych: litera "R" umieszczona przed oznaczeniem średnicy obręczy oraz, nieobowiązkowo, napis "RADIAL" ("RADIALNA");

3.1.4. Symbol lub symbole indeksu prędkości;

3.1.4.1. Oznaczenie nominalnego indeksu prędkości opony w postaci symbolu określonego w pkt 2.28.2. powyżej;

3.1.4.2. Oznaczenie drugiego indeksu prędkości w przypadkach, kiedy stosuje się przepisy pkt 6.2.5. poniżej;

3.1.5. Napis M+S lub M.S lub M&S w przypadku opon śniegowych;

3.1.6. Indeksy nośności zgodnie z definicją w pkt 2.27. niniejszego regulaminu;

3.1.7. Napis "TUBELESS" ("BEZDĘTKOWA"), jeżeli opona przeznaczona jest do używania bez dętki;

3.1.8. Data produkcji w postaci grupy czterech cyfr, przy czym pierwsze dwie wskazują tydzień, zaś ostatnie dwie rok produkcji. Jednakże, oznaczenie to, które może być ograniczone tylko do jednej ściany bocznej, jest nieobowiązkowe w przypadku opon przedstawionych do homologacji przed upływem dwóch lat od daty wejścia w życie niniejszego regulaminu(3);

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

3.1.9. W przypadku opon, których bieżnik można pogłębić przez nacinanie, wklęsły lub wypukły symbol "grafika" o średnicy co najmniej 20 mm lub napis "REGROOVABLE" ("DO POGŁĘBIANIA BIEŻNIKA") na obu ścianach bocznych;

3.1.10. Oznaczenie, za pomocą wskaźnika "PSI", wartości ciśnienia wewnętrznego w oponach do celów obciążeniowych/prędkościowych badań trwałościowych, zgodnie z objaśnieniami w załączniku VII, dodatek 2. Jednakże oznaczenie to, które może być ograniczone tylko do jednej ściany bocznej, jest nieobowiązkowe w przypadku opon przedstawionych do homologacji przed upływem dwóch lat od daty wejścia w życie niniejszego regulaminu.

3.1.11. W przypadku opon homologowanych po raz pierwszy po 1 marca 2004 r., oznaczenie, o którym mowa w pkt 2.17.1.4., umieszcza się wyłącznie bezpośrednio po oznaczeniu średnicy obręczy, o którym mowa w pkt 2.17.1.3.

3.1.12. Napis "ET" lub "ML" lub "MPT" w przypadku "Opon do zastosowań specjalnych"(4).

3.1.13. Przyrostek "C" lub "LT" po oznaczeniu średnicy obręczy, o którym mowa w pkt 2.17.1.3., oraz, jeżeli dotyczy, po oznaczeniu konfiguracji opony do obręczy, o którym mowa w pkt 2.17.1.4.:

3.1.13.1. oznaczenie to jest nieobowiązkowe w przypadku opon, które przeznaczone są do montażu na obręczach profilowanych 5 °, mogą być stosowane w układzie pojedynczym lub bliźniaczym, posiadają w układzie pojedynczym indeks nośności mniejszy lub równy 121 oraz przeznaczone są do stosowania w pojazdach silnikowych.

3.1.13.2. oznaczenie to jest obowiązkowe w przypadku opon, które przeznaczone są do montażu na obręczach profilowanych 5 °, mogą być stosowane wyłącznie w układzie pojedynczym, posiadają indeks nośności większy lub równy 122 oraz przeznaczone są do stosowania w pojazdach silnikowych.

3.1.14. Przyrostek "CP" po oznaczeniu średnicy obręczy, o którym mowa w pkt 2.17.1.3., oraz, jeżeli dotyczy, po oznaczeniu konfiguracji opony do obręczy, o którym mowa w pkt 2.17.1.4. Oznaczenie to jest obowiązkowe w przypadku opon, które przeznaczone są do montażu na obręczach profilowanych 5 °, posiadają w układzie pojedynczym indeks nośności mniejszy lub równy 121 oraz przeznaczone są specjalnie do stosowania w samochodach kempingowych.

3.1.15. Napis "FRT" ("Free Rolling Tyre" - "Opona na koło swobodne") w przypadku opon przeznaczonych do stosowania na kołach osi przyczepy oraz na kołach osi pojazdów silnikowych innych niż przednia oś kierowana i osie pędne.

3.2. Na oponie powinno być wystarczająco dużo wolnego miejsca na umieszczenie znaku homologacji przedstawionego w załączniku II do niniejszego regulaminu.

3.3. W załączniku III do niniejszego regulaminu przedstawiono przykładowy układ oznaczeń opony.

3.4. Oznaczenia, o których mowa w pkt 3.1., oraz znak homologacji, określony w pkt 5.4. niniejszego regulaminu, powinny być wytłoczone na oponie w sposób wklęsły lub wypukły. Oznaczenia powinny być łatwo czytelne oraz, z wyjątkiem oznaczenia, o którym mowa w pkt 3.1.1. powyżej, powinny być umieszczone na co najmniej jednej dolnej ścianie bocznej.

3.4.1. Jednakże w przypadku opon oznaczonych symbolem "A" w odniesieniu do "konfiguracji opony do obręczy" (patrz pkt 3.1.11.), oznaczenia mogą być umieszczone w dowolnym miejscu na ścianie bocznej opony.

4. WNIOSEK O UDZIELENIE HOMOLOGACJI

4.1. Wniosek o udzielenie homologacji typu opony pneumatycznej składa właściciel nazwy handlowej lub znaku towarowego producenta lub jego należycie umocowany przedstawiciel. We wniosku należy określić:

4.1.1. Oznaczenie rozmiaru opony zgodnie z definicją w pkt 2.17. niniejszego regulaminu;

4.1.2. Nazwę handlową lub znak towarowy producenta;

4.1.3. Kategorię zastosowania (opona zwykła, do zastosowań specjalnych lub śniegowa);

4.1.4. Budowę: diagonalną lub radialną;

4.1.5. Indeks prędkości;

4.1.6. Indeksy nośności;

4.1.7. Czy opona jest przeznaczona do stosowania z dętką czy bez dętki;

4.1.8. Wymiary całkowite: całkowitą szerokość przekroju i średnicę zewnętrzną;

4.1.9. Współczynnik "x", o którym mowa w pkt 2.20. powyżej;

4.1.10. Obręcze, na które może być zakładana dana opona;

4.1.11. Obręcz pomiarową i obręcz badawczą;

4.1.12. Wskaźnik ciśnienia pomiarowego i ciśnienia badawczego;

4.1.13. Dodatkowe kombinacje obciążenia i prędkości, w przypadku stosowania przepisów pkt 6.2.5. poniżej.

4.2. Do wniosku o udzielenie homologacji należy dołączyć następujące materiały w trzech egzemplarzach: rysunek lub reprezentatywne zdjęcie rzeźby bieżnika opony oraz rysunek przekroju napełnionej powietrzem opony założonej na obręcz pomiarową, przedstawiający odpowiednie wymiary typu opony przedstawionego do homologacji (patrz pkt 6.1.1. oraz 6.1.2.). Do wniosku należy również dołączyć sprawozdanie z badań wydane przez akredytowane laboratorium badawcze albo jedną lub dwie próbki typu opony, według uznania właściwych organów. Rysunki lub zdjęcia ściany bocznej oraz bieżnika opony należy złożyć po rozpoczęciu produkcji, nie później jednak niż w terminie jednego roku od daty udzielenia homologacji typu.

4.3. Przed udzieleniem homologacji typu, właściwy organ dokona weryfikacji istnienia zadowalających metod kontroli zgodności produkcji.

4.4. W przypadku, kiedy producent opony składa wniosek o udzielenie homologacji typu dla szeregu opon, nie wymaga się oddzielnego obciążeniowego/prędkościowego badania trwałościowego dla każdego typu opony z szeregu. Może być wybrany najbardziej niekorzystny wariant, według uznania organu udzielającego homologacji.

5. HOMOLOGACJA

5.1. Homologacji danego typu opony udziela się, jeżeli typ opony pneumatycznej przystawiony do

homologacji na mocy niniejszego regulaminu spełnia wymogi określone w pkt 6 poniżej.

5.2. Każdy typ, któremu udzielono homologacji, otrzymuje numer homologacji. Dwie pierwsze cyfry takiego numeru (obecnie 00, co odpowiada regulaminowi w oryginalnej wersji) oznaczają serię poprawek obejmujących ostatnie główne zmiany dostosowujące regulamin do postępu technicznego przed datą udzielenia homologacji. Ta sama Umawiająca się Strona nie może przydzielić tego samego numeru innemu typowi opony pneumatycznej.

5.3. Zawiadomienie o udzieleniu lub odmowie udzielenia homologacji danego typu opony pneumatycznej na mocy niniejszego regulaminu zostaje przekazane Stronom Porozumienia stosującym niniejszy regulamin w postaci formularza zgodnego ze wzorem przedstawionym w załączniku I do niniejszego regulaminu.

5.4. Na każdej oponie pneumatycznej zgodnej z typem opony homologowanym na mocy niniejszego regulaminu, dodatkowo oprócz oznaczeń wymaganych na mocy pkt 3.1. powyżej, w miejscu określonym w pkt 3.2. powyżej, umieszcza się w sposób widoczny międzynarodowy znak homologacji składający się z:

5.4.1. okręgu otaczającego literę "E", po której następuje numer wskazujący kraj, który udzielił homologacji(5); oraz

5.4.2. numeru homologacji.

5.5. Znak homologacji powinien być łatwy do odczytania i nieusuwalny.

5.6. Przykładowy układ znaku homologacji podano w załączniku II do niniejszego regulaminu.

5.7. Ponowne bieżnikowanie zgodnie z regulaminem nr 109.

W przypadku, kiedy w czasie produkcji danego typu opony producent otrzyma nową homologację zezwalającą na umieszczenie na tym samym typie opony opisu eksploatacyjnego wskazującego na wyższy indeks nośności lub inny symbol indeksu prędkości niż poprzednie oznaczenie oraz kiedy producent opony zezwala na ponowne bieżnikowanie wcześniej wyprodukowanego typu opony i oznaczenie takiego typu nowym opisem eksploatacyjnym, to producent opony zobowiązany jest do wypełnienia dokumentu komunikatu stanowiącego załącznik IX do niniejszego regulaminu oraz przekazania tego dokumentu organowi, który udzielił nowej homologacji typu. Jeżeli zezwolenie na zmianę oznaczeń na wyższe dotyczy tylko opon pochodzących z określonego zakładu produkcyjnego lub produkowanych w określonym czasie, to dokument komunikatu powinien zawierać odpowiednie informacje niezbędne do zidentyfikowania takich opon.

Organ udzielający homologacji typu przekaże powyższą informację Stronom Porozumienia stosującym niniejszy regulamin. Producenci opon lub organy udzielające homologacji typu są zobowiązani do udzielenia powyższej informacji na życzenie dowolnego zakładu bieżnikowania akredytowanego na mocy przepisów regulaminu nr 109.

6. SPECYFIKACJE

6.1. Wymiary opon

6.1.1. Szerokość przekroju opony

6.1.1.1. Szerokość przekroju oblicza się za pomocą następującego wzoru:

S = S1 + K (A - A1),

gdzie:

S = "szerokość przekroju" wyrażona w milimetrach i zmierzona na obręczy pomiarowej;

S1 = "nominalna szerokość przekroju" w milimetrach, podana na ścianie bocznej opony jako część wymaganego oznaczenia opony;

A = szerokość obręczy pomiarowej w milimetrach, podana przez producenta w opisie;

A1 = szerokość obręczy teoretycznej w milimetrach.

Przyjmuje się, że wartość A1 równa się wartości S1 pomnożonej przez współczynnik x określony przez producenta, natomiast wartość K jest równa 0,4.

6.1.1.2. Jednakże, dla istniejących typów opon, których oznaczenie znajduje się w pierwszej kolumnie tabel w załączniku V do niniejszego regulaminu, za szerokość przekroju przyjmuje się wartość podaną w ww. tabelach i odpowiadającą danemu oznaczeniu rozmiaru opony.

6.1.1.3. Jednakże, dla opon oznaczonych symbolem "A" w odniesieniu do "konfiguracji opony do obręczy" (patrz pkt 3.1.11.), przyjmuje się, że wartość K jest równa 0,6.

6.1.2. Średnica zewnętrzna opony

6.1.2.1. Średnicę zewnętrzną opony oblicza się za pomocą następującego wzoru:

D = d + 2H

gdzie:

D średnica zewnętrzna wyrażona w milimetrach;

D liczba umowna określona w pkt 2.17.1.3. powyżej, wyrażona w milimetrach;

S1 nominalna szerokość przekroju wyrażona w milimetrach;

Ra nominalny współczynnik kształtu;

H nominalna wysokość przekroju wyrażona w milimetrach i równa S1 x 0,01 Ra.

Wszystkie wartości powinny być zgodne z oznaczeniem opony podanym na ścianie bocznej opony zgodnie z wymogami pkt 3.4. powyżej.

6.1.2.2. Jednakże, dla istniejących typów opon, których oznaczenie znajduje się w pierwszej kolumnie tabel w załączniku V do niniejszego regulaminu, za średnicę zewnętrzną przyjmuje się wartość podaną w ww. tabelach i odpowiadającą danemu oznaczeniu rozmiaru opony.

6.1.2.3. Jednakże, dla opon oznaczonych symbolem "A" w odniesieniu do "konfiguracji opony do obręczy" (patrz pkt 3.1.11.), za średnicę zewnętrzną przyjmuje się wartość podaną w oznaczeniu rozmiaru opony na ścianie bocznej opony.

6.1.3. Metoda pomiaru opon pneumatycznych

Wymiary opon pneumatycznych mierzy się zgodnie z procedurą opisaną w załączniku VI do niniejszego regulaminu.

6.1.4. Specyfikacje dotyczące szerokości przekroju opony

6.1.4.1. Szerokość całkowita opony może być mniejsza niż szerokość lub szerokości przekroju określone zgodnie z pkt 6.1.1. powyżej.

6.1.4.2. Wartość szerokości całkowitej opony może przekraczać tę wartość o 4% w przypadku opon radialnych i o 8 % w przypadku opon diagonalnych. Jednakże, w przypadku opon o nominalnej szerokości przekroju większej niż 305 mm, przeznaczonych do stosowania w układzie bliźniaczym, wartość określona zgodnie z pkt 6.1.1. powyżej nie może być przekroczona o więcej niż 2 % w przypadku opon radialnych o nominalnym współczynniku kształtu większym od 60 lub 4 % w przypadku opon diagonalnych.

6.1.4.3. Jednakże, dla opon oznaczonych symbolem "A" w odniesieniu do "konfiguracji opony do obręczy" (patrz pkt 3.1.11.), całkowita szerokość opony w dolnej części opony jest równa nominalnej szerokości obręczy, na którą założona jest dana opona, podanej przez producenta w opisie, powiększonej o 27 mm.

6.1.5. Specyfikacje dotyczące średnicy zewnętrznej opony

Średnica zewnętrzna opony nie może być mniejsza od wartości Dmin i większa od wartości Dmax, obliczonych za pomocą następujących wzorów:

Dmin = d + (2H × a)

Dmax = d + (2H × b)

gdzie:

6.1.5.1. W przypadku rozmiarów wymienionych w załączniku V i w przypadku opon oznaczonych symbolem "A" w odniesieniu do "konfiguracji opony do obręczy" (patrz pkt 3.1.11.), nominalna wysokość przekroju H jest równa:

H = 0,5 (D-d) - objaśnienia symboli w pkt 6.1.2.1.

6.1.5.2. W przypadku pozostałych rozmiarów niewymienionych w załączniku V

"H" i "d" są określone jak w pkt 6.1.2.1.

6.1.5.3. Współczynniki "a" i "b" wynoszą odpowiednio:

6.1.5.3.1. Współczynnik "a" = 0,97

6.1.5.3.2. Współczynnik "b"

RadialneDiagonalne
Opony do zastosowań zwykłych1,041,07
Opony do zastosowań specjalnych1,061,09

6.1.5.3.3. W przypadku opon śniegowych, wartość średnicy zewnętrznej (Dmax) określona zgodnie z powyższym może być przekroczona o 1 %.

6.2. Obciążeniowe/prędkościowe badania trwałościowe

6.2.1. Każdy typ opony pneumatycznej musi zostać poddany co najmniej jednemu obciążeniowemu/-prędkościowemu badaniu trwałościowemu wykonanemu zgodnie z procedurą opisaną w załączniku VII do niniejszego regulaminu.

6.2.2. Uznaje się, że dana opona uzyskała pozytywny wynik w badaniu trwałościowym, jeżeli po wykonaniu badania opona nie wykazuje żadnego rozwarstwienia, oderwania bieżnika, oderwania kordu, wyłamywania się elementów bieżnika ani przerwania kordu.

6.2.3. Średnica zewnętrzna opony, zmierzona po upływie sześciu godzin od zakończenia obciążeniowego/prędkościowego badania trwałościowego, nie może różnić się o więcej niż 3,5 % w stosunku do wartości średnicy zewnętrznej zmierzonej przed wykonaniem badania.

6.2.4. W przypadku wniosku o udzielenie homologacji typu opony pneumatycznej w odniesieniu do kombinacji obciążenia/prędkości podanych w tabeli w załączniku VIII, nie wymaga się wykonania badania trwałościowego określonego w pkt 6.2.1. powyżej w odniesieniu do wartości obciążenia i prędkości innych niż wartości nominalne.

6.2.5. W przypadku wniosku o udzielenie homologacji typu opony pneumatycznej, który posiada dodatkową kombinację obciążenia/prędkości oprócz kombinacji, która podlega zmianom obciążenia w zależności od prędkości zgodnie z tabelą w załączniku VIII, badanie trwałościowe opisane w pkt 6.2.1. powyżej należy wykonać również na drugiej oponie tego samego typu przy zastosowaniu dodatkowej kombinacji obciążenia i prędkości.

7. ZMIANA I ROZSZERZENIE HOMOLOGACJI TYPU OPONY

7.1. Każda zmiana typu opony wymaga powiadomienia służb administracyjnych, które udzieliły homologacji typu opony. W takim przypadku, służby administracyjne mogą:

7.1.1. Uznać za mało prawdopodobne, aby dokonane zmiany miały istotne negatywne skutki, i uznać, że dana opona spełnia dalej odpowiednie wymogi; lub

7.1.2. Zażądać dodatkowego sprawozdania z badań przeprowadzonych przez służby techniczne odpowiedzialne za takie badania.

7.2. Zmiana rzeźby bieżnika opony nie wymaga powtórnego przeprowadzenia badań określonych w pkt 6 niniejszego regulaminu.

7.3. Strony Porozumienia stosujące niniejszy regulamin zostaną powiadomione o potwierdzeniu lub odmowie homologacji, z określeniem zmiany, zgodnie z procedurą określoną w pkt 5.3. powyżej.

7.4. Właściwy organ, który udzielił rozszerzenia homologacji, przyznaje numer seryjny każdemu takiemu rozszerzeniu i powiadamia o nim pozostałe Strony Porozumienia z 1958 r. stosujące niniejszy regulamin za pomocą formularza komunikatu zgodnego ze wzorem przedstawionym w załączniku I do niniejszego regulaminu.

8. ZGODNOŚĆ PRODUKCJI

Procedury zgodności produkcji muszą być zgodne z procedurami określonymi w dodatku 2 do Porozumienia (E/ECE/324-E/ECE/TRANS/505/Rev.2) i następującymi wymogami:

8.1. Opony homologowane zgodnie z niniejszym regulaminem powinny być tak wytwarzane, aby spełniając wymogi określone w pkt 6. powyżej, odpowiadały homologowanemu typowi.

8.2. Właściwy organ, który udzielił homologacji typu, może w dowolnym czasie dokonać weryfikacji metod kontroli zgodności produkcji, stosowanych w każdej jednostce produkcyjnej. W przypadku każdej jednostki produkcyjnej, normalna częstotliwość takich weryfikacji wynosi raz na dwa lata.

9. SANKCJE ZA NIEZGODNOŚĆ PRODUKCJI

9.1. Homologacja typu opony pneumatycznej na mocy niniejszego regulaminu może być cofnięta, jeżeli nie jest spełniony wymóg określony w pkt 8.1. powyżej lub opony pobrane z serii uzyskały negatywny wynik w badaniach określonych w wyżej wymienionym punkcie.

9.2. Jeżeli Strona Porozumienia stosująca niniejszy regulamin postanowi cofnąć homologację, której uprzednio udzieliła, niezwłocznie powiadomi o tym fakcie pozostałe Umawiające się Strony stosujące niniejszy regulamin za pomocą formularza komunikatu zgodnego ze wzorem przedstawionym w załączniku I do niniejszego regulaminu.

10. OSTATECZNE ZAPRZESTANIE PRODUKCJI

Jeżeli posiadacz homologacji całkowicie zaprzestanie produkcji typu opony pneumatycznej homologowanego zgodnie z niniejszym regulaminem, jest zobowiązany poinformować o tym organ, który udzielił homologacji. Po otrzymaniu właściwego komunikatu, organ ten poinformuje o tym pozostałe Strony Porozumienia z 1958 r. stosujące niniejszy regulamin, za pomocą formularza komunikatu zgodnego ze wzorem przedstawionym w załączniku I do niniejszego regulaminu.

11. NAZWY I ADRESY SŁUŻB TECHNICZNYCH ODPOWIEDZIALNYCH ZA PRZEPROWADZANIE BADAŃ HOMOLOGACYJNYCH ORAZ SŁUŻB ADMINISTRACYJNYCH

11.1. Strony Porozumienia stosujące niniejszy regulamin zobowiązane są do przekazania Sekretariatowi Organizacji Narodów Zjednoczonych nazw i adresów służb technicznych przeprowadzających badania homologacyjne oraz, jeżeli dotyczy, akredytowanych laboratoriów badawczych oraz służb administracyjnych udzielających homologacji, którym należy przesłać wydane w innych krajach formularze poświadczające udzielenie homologacji, odmowę udzielenia lub cofnięcie homologacji.

11.2. Strony Porozumienia stosujące niniejszy regulamin mogą korzystać z usług laboratoriów producentów opon oraz mogą wyznaczyć na akredytowane laboratoria badawcze te spośród nich, które są położone na terytorium danej Strony lub na terytorium innej Strony Porozumienia na mocy umowy wstępnej dotyczącej takiej procedury, zawartej przez właściwy wydział administracyjny takiej Strony.

11.3. Jeżeli Strona Porozumienia stosuje przepisy pkt 11.2. powyżej, to w czasie badań, według swojego uznania, może być reprezentowana przez jedną lub więcej osób przez siebie wybranych.

Rysunek poglądowy

(patrz pkt 2. regulaminu)

grafika

______

(*) Zgodnie z definicją zawartą w załączniku 7 do ujednoliconej rezolucji w sprawie budowy pojazdów R.E.3 (dokument TRANS/WP.29/78/Rev.1, ostatnio zmieniony poprawką 4).

(**) W niniejszym regulaminie określone są wymogi dotyczące opon jako elementu. Nie ogranicza to ich instalacji w pojazdach należących do jakiejkolwiek kategorii.".

(1) Patrz rysunek poglądowy.

(2) W celu zachowania spójności, symbole i prędkości podane w powyższej tabeli są identyczne jak w przypadku samochodów osobowych (jak w regulaminie nr 30). Nie należy przyjmować powyższych wartości jako oznaczenia prędkości, z jakimi pojazdy użytkowe wyposażone w dane opony mogą poruszać się po drogach.

(3) Do dnia 1 stycznia 2000 r. data produkcji może być oznaczona za pomocą grupy trzech cyfr, przy czym pierwsze dwie wskazują tydzień, zaś ostatnia rok produkcji.

(4) Oznaczenie to jest obowiązkowe tylko dla typów opon homologowanych na mocy niniejszego regulaminu po dacie wejścia w życie suplementu 14 do regulaminu.

(5) 1 - Niemcy, 2 - Francja, 3 - Włochy, 4 - Niderlandy, 5 - Szwecja, 6 - Belgia, 7 - Węgry, 8 - Republika Czeska, 9 - Hiszpania, 10 - Serbia i Czarnogóra, 11 - Zjednoczone Królestwo, 12 - Austria, 13 - Luksemburg, 14 - Szwajcaria, 15 (numer wolny), 16 - Norwegia, 17 - Finlandia, 18 - Dania, 19 - Rumunia, 20 - Polska, 21 - Portugalia, 22 - Federacja Rosyjska, 23 - Grecja, 24 - Irlandia, 25 - Chorwacja, 26 - Słowenia, 27 - Słowacja, 28 - Białoruś, 29 - Estonia, 30 (numer wolny), 31 - Bośnia i Hercegowina, 32 - Łotwa, 33 (numer wolny), 34 - Bułgaria, 35 (numer wolny), 36 - Litwa, 37 - Turcja, 38 (numer wolny), 39 - Azerbejdżan, 40 - Była Jugosłowiańska Republika Macedonii, 41 (numer wolny), 42 - Wspólnota Europejska (homologacje udzielane są przez jej państwa członkowskie z użyciem właściwych im symboli EKG), 43 - Japonia, 44 (numer wolny), 45 - Australia, 46 - Ukraina, 47 - Republika Południowej Afryki oraz 48 - Nowa Zelandia. Kolejne numery przydzielane są pozostałym krajom w porządku chronologicznym, zgodnie z ratyfikacją lub ich przystąpieniem do Porozumienia dotyczącego przyjęcia jednolitych wymogów technicznych dla pojazdów kołowych, wyposażenia i części, które mogą być stosowane w tych pojazdach, oraz wzajemnego uznawania homologacji udzielonych na podstawie tych wymogów, a Sekretarz Generalny Organizacji Narodów Zjednoczonych powiadamia Umawiające się Strony Porozumienia o przydzielonych w ten sposób numerach.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

 KOMUNIKAT

(Maksymalny format: A4 (210 × 297 mm))

grafika

ZAŁĄCZNIK  II

 UKŁAD ZNAKU HOMOLOGACJI

grafika

Powyższy znak homologacji umieszczony na oponie pneumatycznej oznacza, że dany typ opony otrzymał homologację w Niderlandach (E 4) pod numerem homologacji 002439. Pierwsze dwie cyfry numeru homologacji oznaczają, że homologacji udzielono zgodnie z wymogami regulaminu nr 54 w oryginalnej wersji.

Uwaga:

Numer homologacji musi być umieszczony w pobliżu okręgu oraz powyżej lub poniżej bądź z lewej lub z prawej strony litery "E". Cyfry numeru homologacji musza znajdować się po tej samej stronie litery "E" i muszą być skierowane w tę samą stronę. W numerach homologacji nie należy stosować cyfr rzymskich w celu uniknięcia ewentualnych pomyłek z innymi symbolami.

ZAŁĄCZNIK  III

 Układ oznaczeń opony

grafika
Minimalna wysokość oznaczeń

(mm)

Opony o nominalnej średnicy obręczy < 508 mm (kod 20) lub nominalnej szerokości przekroju ≤ 235 mm (kod 9)Opony o nominalnej średnicy obręczy ≥ 508 mm (kod 20) lub nominalnej szerokości przekroju > 235 mm (kod 9)
B69
C4
D6
1.
Powyższe oznaczenia są podane przykładowo i określają oponę pneumatyczną o następujących parametrach:

nominalna szerokość przekroju równa 255;

nominalny współczynnik kształtu równy 70;

budowa radialna (R);

nominalna średnica obręczy równa 572 mm, określana symbolem 22.5;

nośność równa 3.150 kg w układzie pojedynczym i 2.900 kg w układzie bliźniaczym, co odpowiada indeksom nośności 148 i 145 podanym w załączniku IV do niniejszego regulaminu;

prędkość odniesienia równa 100 km/h, co odpowiada symbolowi indeksu prędkości: J;

kategoria zastosowania: opona śniegowa M+S

opona dodatkowo dopuszczona do stosowania przy prędkości 120 km/h (symbol indeksu prędkości L) i nośności 3.000 kg w układzie pojedynczym i 2.725 kg w układzie bliźniaczym, co odpowiada indeksom nośności 145 i 143 podanym w załączniku 4 do niniejszego regulaminu;

możliwość montażu bez dętki: "TUBELESS" ("BEZDĘTKOWA");

opona wyprodukowana w dwudziestym piątym tygodniu roku 2003; oraz

ciśnienie wewnętrzne w oponie powinno wynosić 620 kPa do celów obciążeniowych/prędkościowych badań trwałościowych, co odpowiada symbolowi PSI 90.

2.
W szczególnym przypadku opon oznaczonych symbolem konfiguracji opony do obręczy "A", oznaczenie opony będzie miało następującą przykładową postać:

235-700 R 450A, gdzie:

235 oznacza nominalną szerokość przekroju w mm

700 oznacza średnicę zewnętrzną wyrażoną w mm

R to oznaczenie typu budowy opony - patrz pkt 3.1.3. niniejszego regulaminu

450 oznacza nominalną średnicę obręczy wyrażoną w mm

A oznacza typ konfiguracji opony do obręczy.

Oznaczenia indeksu nośności, symbol indeksu prędkości, data produkcji oraz pozostałe oznaczenia powinny być zgodne z przykładem 1 podanym powyżej.

3.
Położenie i kolejność znaków składających się na oznaczenie opony są następujące:
a)
Oznaczenie rozmiaru opony określone w pkt 2.17. niniejszego regulaminu powinno być zespolone, jak na powyższych przykładach: 255/70 R 22.5 lub 235-700 R 450A;
b)
Opis eksploatacyjny zawierający indeks(-y) nośności oraz symbol prędkości powinien być umieszczony bezpośrednio po oznaczeniu rozmiaru opony określonym w pkt 2.17. niniejszego regulaminu;
c)
Symbole "TUBELESS" ("BEZDĘTKOWA") oraz "M+S" lub "FRT", lub "MPT" (i równoważne) mogą być położone w pewnej odległości od oznaczenia rozmiaru opony;
d)
Jeżeli stosuje się przepisy pkt 6.2.5. niniejszego regulaminu, to dodatkowe indeksy nośności oraz symbol indeksu prędkości powinny być umieszczone w środku okręgu w pobliżu nominalnych indeksów nośności i symbolu nominalnego indeksu prędkości, znajdujących się na ścianie bocznej opony.

ZAŁĄCZNIK  IV

 Wykaz symboli indeksów nośności

Indeks nośnościMaksymalne dopuszczalne obciążenie (kg)
60250
61257
62265
63272
64280
65290
66300
67307
68315
69325
70335
71345
72355
73365
74375
75387
76400
77412
78425
79437
80450
81462
82475
83487
84500
85515
86530
87545
88560
89580
90600
91615
92630
93650
94670
95690
96710
97730
98750
99775
100800
101825
102850
103875
104900
105925
106950
107975
1081.000
1091.030
1101.060
1111.090
1121.120
1131.150
1141.180
1151.215
1161.250
1171.285
1181.320
1191.360
1201.400
1211.450
1221.500
1231.550
1241.600
1251.650
1261.700
1271.750
1281.800
1291.850
1301.900
1311.950
1322.000
1332.060
1342.120
1352.180
1362.240
1372.300
1382.360
1392.430
1402.500
1412.575
1422.650
1432.725
1442.800
1452.900
1463.000
1473.075
1483.150
1493.250
1503.350
1513.450
1523.550
1533.650
1543.750
1553.875
1564.000
1574.125
1584.250
1594.375
1604.500
1614.625
1624.750
1634.875
1645.000
1655.150
1665.300
1675.450
1685.600
1695.800
1706.000
1716.150
1726.300
1736.500
1746.700
1756.900
1767.100
1777.300
1787.500
1797.750
1808.000
1818.250
1828.500
1838.750
1849.000
1859.250
1869.500
1879.750
18810.000
18910.300
19010.600
19110.900
19211.200
19311.500
19411.800
19512.150
19612.500
19712.850
19813.200
19913.600
20014.000

ZAŁĄCZNIK  V

 Oznaczenie rozmiaru opony i wymiary CZĘŚĆ I

OPONY EUROPEJSKIE

Tabela A

Opony o rozmiarze oznaczonym kodowo, przeznaczone do montażu na obręczach profilowanych 5° lub obręczach płaskich. Budowa radialna i diagonalna

Oznaczenie rozmiaru opony(+)Kod szerokości

obręczy

pomiarowej

Nominalna

średnica obręczy

d (mm)

Średnica zewnętrzna D (mm)Szerokość przekroju S (mm)
RadialnaDiagonalnaRadialnaDiagonalna
Seria standardowa
4.00R8(*)2.50203414414107107
4.00R10(*)3.00254466466108108
4.00R12(*)3.00305517517108108
4.50R8(*)3.50203439439125125
4.50R10(*)3.50254490490125125
4.50R12(*)3.50305545545125128
5.00R8(*)3.00203467467132132
5.00R10(*)3.50254516516134134
5.00R12(*)3.50305568568134137
6.00R94.00229540540160160
6.00R14C4.50356626625158158
6.00R16(*)4.50406728730170170
6.50R105.00254588588177177
6.50R14C5.00356640650170172
6.50R16(*)4.50406742748176176
6.50R20(*)5.00508860-181-
7.00R125.00305672672192192
7.00R14C5.00356650668180182
7.00R15(*)5.00381746752197198
7.00R16C5.50406778778198198
7.00R165.50406784774198198
7.00R205.50508892898198198
7.50R105.50254645645207207
7.50R14C5.50356686692195192
7.50R15(*)6.00381772772212212
7.50R16(*)6.00406802806210210
7.50R17(*)6.00432852852210210
7.50R206.00508928928210213
8.25R156.50381836836230234
8.25R166.50406860860230234
8.25R176.50432886895230234
8.25R206.50508962970230234
9.00R156.00381840840249249
9.00R16(*)6.50406912900246252
9.00R207.005081.0181.012258256
10.00R157.50381918918275275
10.00R207.505081.0521.050275275
10.00R227.505591.1021.102275275
11.00R166.50406980952279272
11.00R208.005081.0821.080286291
11.00R228.005591.1321.130286291
11.00R248.006101.1821.180286291
12.00R208.505081.1221.120313312
12.00R228.505591.1741.174313312
12.00R248.506101.2261.220313312
13.00R209.005081.1761.170336342
14.00R2010.005081.2381.238370375
14.00R2410.006101.3401.340370375
16.00R2013.005081.3701.370446446
Seria 80
12/80 R 208.505081.008-305-
13/80 R 209.005081.048-326-
14/80 R 2010.005081.090-350-
14/80 R 2410.006101.192-350-
14.75/80 R 2010.005081.124-370-
15.5/80 R 2010.005081.158-384-
Opony superszerokie do wielozadaniowych samochodów ciężarowych
7.50 R 18 MPT5.50457885208
10.5 R 18 MPT9457905276270
10.5 R 20 MPT9508955276270
12.5 R 18 MPT11457990330325
12.5 R 20 MPT115081.040330325
14.5 R 20 MPT115081.095362355
14.5 R 24 MPT116101.195362355
(+) Opony o budowie diagonalnej są oznaczone łącznikiem zamiast litery "R" (np. 5.00-8).

(*) Do oznaczenia rozmiaru opony może być dodana litera "C" (np. 6.00-16C).

Tabela B

Opony o rozmiarze oznaczonym kodowo, przeznaczone do montażu na obręczach profilowanych 15° - Budowa radialna

Oznaczenie rozmiaru oponyKod szerokości obręczy pomiarowejNominalna średnica obręczy d (mm)Średnica zewnętrzna D (mm)Szerokość przekroju S (mm)
7 R 17.5(*)5.25445752185
7 R 19.55.25495800185
8 R 17.5(*)6.00445784208
8 R 19.56.00495856208
8 R 22.56.00572936208
8.5 R 17.56.00445802215
9 R 17.56.75445820230
9 R 19.56.75495894230
9 R 22.56.75572970230
9.5 R 17.56.75445842240
9.5 R 19.56.75495916240
10 R 17.57.50445858254
10 R 19.57.50495936254
10 R 22.57.505721.020254
11 R 22.58.255721.050279
11 R 24.58.256221.100279
12 R 22.59.005721.084300
13 R 22.59.755721.124320
15 R 19.511.75495998387
15 R 22.511.755721.074387
16.5 R 19.513.004951.046425
16.5 R 22.513.005721.122425
18 R 19.514.004951.082457
18 R 22.514.005721.158457
Seria 70
10/70 R 22.57.50572928254
11/70 R 22.58.25572962279
12/70 R 22.59.005721.000305
13/70 R 22.59.755721.033330
(*) Do oznaczenia rozmiaru opony może być dodana litera "C" (np. 7 R 17.5C).

Tabela C

Opony do lekkich pojazdów użytkowych - Budowa radialna i diagonalna

Oznaczenie rozmiaru opony(+)Kod szerokości obręczy pomiarowejNominalna średnica obręczy d (mm)Średnica zewnętrzna D (mm)Szerokość przekroju S (mm)
RadialnaDiagonalnaRadialnaDiagonalna
Oznaczenie metryczne
145 R 10 C4.00254492-147-
145 R 12 C4.00305542-147-
145 R 13 C4.00330566-147-
145 R 14 C4.00356590-147-
145 R 15 C4.00381616-147-
155 R 12 C4.50305550-157-
155 R 13 C4.50330578-157-
155 R 14 C4.50356604-157-
165 R 13 C4.50330596-167-
165 R 14 C4.50356622-167-
165 R 15 C4.50381646-167-
175 R 13 C5.00330608-178-
175 R 14 C5.00356634-178-
175 R 16 C5.00406684-178-
185 R 13 C5.50330624-188-
185 R 14 C5.50356650-188-
185 R 15 C5.50381674-188-
185 R 16 C5.50406700-188-
195 R 14 C5.50356666-198-
195 R 15 C5.50381690-198-
195 R 16 C5.50406716-198-
205 R 14 C6.00356686-208-
205 R 15 C6.00381710-208-
205 R 16 C6.00406736-208-
215 R 14 C6.00356700-218-
215 R 15 C6.00381724-218-
215 R 16 C6.00406750-218-
245 R 16 C7.00406798798248248
17 R 15 C5.00381678-178-
17 R 380 C5.00381678-178-
17 R 400 C150 mm400698-186-
19 R 400 C150 mm400728-200-
Oznaczenie kodowe
5.60 R 12 C4.00305570572150148
6.40 R 13 C5.00330648640172172
6.70 R 13 C5.00330660662180180
6.70 R 14 C5.00356688688180180
6.70 R 15 C5.00381712714180180
(+) Opony o budowie diagonalnej są oznaczone łącznikiem zamiast litery "R" (np. 145-10 C).

Tabela D

Opony do zastosowań specjalnych - Budowa radialna i diagonalna

Oznaczenie rozmiaru opony(+)Kod szerokości obręczy pomiarowejNominalna średnica obręczy d (mm)Średnica zewnętrzna D (mm)Szerokość przekroju S (mm)
Oznaczenie kodowe
15×4 1/2-83.25203385122
16×6-84.33203425152
18×74.33203462173
18×7-84.33203462173
21×8-96.00229535200
21×42.32330565113
22×4 1/23.11330595132
23×53.75330635155
23×9-106.50254595225
25×63.75330680170
27×10-128.00305690255
28×9-157.00381707216
Oznaczenie metryczne
200-156.50381730205
250-157.50381735250
300-158.00381840300
(+) Opony o budowie radialnej są oznaczone literą "R" zamiast łącznika "-" (np. 15x4 1/2 R 8)

CZĘŚĆ II

OPONY ZE STANÓW ZJEDNOCZONYCH

Należy stosować tolerancje podane na dole tabeli zamiast wartości podanych w pkt 6.1.4.2. i 6.1.5.3.
Średnica zewnętrzna podana jest w zależności od kategorii zastosowania: opony zwykłe, śniegowe, do zastosowań specjalnych.

Tabela A

Opony do lekkich pojazdów użytkowych (opony LT) Diagonalne i radialne

Oznaczenie rozmiaru opony(1)Kod szerokości obręczy pomiarowejNominalna średnica obręczy d (mm)Średnica zewnętrzna D (mm)(2)Szerokość przekroju S (mm)(3)
ZwykłaŚniegowa
6.00-16LT4.50406732743173
6.50-16LT4.50406755767182
6.70-16LT5.00406722733191
7.00-13LT5.00330647658187
7.00-14LT5.00356670681187
7.00-15LT5.50381752763202
7.00-16LT5.50406778788202
7.10-15LT5.00381738749199
7.50-15LT6.00381782794220
7.50-16LT6.00406808819220
8.25-16LT6.50406859869241
9.00-16LT6.50406890903257
G78-15LT6.00381711722212
H78-15LT6.00381727739222
L78-15LT6.50381749760236
L78-16LT6.50406775786236
7-14.5LT(4)6.00368677185
8-14.5LT(4)6.00368707203
9-14.5LT(4)7.00368711241
7-17.5LT5.25445758769189
8-17.5LT5.25445788799199
(1) Opony o budowie radialnej są oznaczone literą "R" zamiast łącznika "-" (np. 6.00 R 16LT).

(2) Współczynnik "b" do obliczania wartości Dmax: 1,08.

(3) Szerokość całkowita nie może być większa od tej wartości o więcej niż + 8 %.

(4) W oznaczeniu rozmiaru opony zamiast "LT" może wystąpić przyrostek "MH" (np. 7-14.5 MH).

Tabela B

Opony do lekkich pojazdów użytkowych (opony balonowe wymiarowane w systemie high flotation)

Diagonalne i radialne

Oznaczenie rozmiaru opony(1)Kod szerokości

obręczy

pomiarowej

Nominalna średnica obręczy d (mm)Średnica zewnętrzna D (mm)(2)Szerokość przekroju S (mm)(3)
ZwykłaŚniegowa
9-15LT8.00381744755254
10-15LT8.00381773783264
11-15LT8.00381777788279
24×7.50-13LT6330597604191
27×8.50-14LT7356674680218
28×8.50-15LT7381699705218
29×9.50-15LT7.5381724731240
30×9.50-15LT7.5381750756240
31×10.50-15LT8.5381775781268
31×11.50-15LT9381775781290
31×13.50-15LT11381775781345
31×15.50-15LT12381775781390
32×11.50-15LT9381801807290
33×12.50-15LT10381826832318
35×12.50-15LT10381877883318
37×12.50-15LT10381928934318
37×14.50-15LT12381928934372
8.00-16.5LT6.00419720730203
8.75-16.5LT6.75419748759222
9.50-16.5LT6.75419776787241
10-16.5LT8.25419762773264
12-16.5LT9.75419818831307
30×9.50-16.5LT7.50419750761240
31×10.50-16.5LT8.25419775787266
33×12.50-16.5LT9.75419826838315
37×12.50-16.5LT9.75419928939315
37×14.50-16.5LT11.25419928939365
33×9.50 R15LT7.50381826832240
35×12.50 R16.5LT10.00419877883318
37×12.50 R17LT10.00432928934318
(1) Opony o budowie radialnej są oznaczone literą "R" zamiast łącznika "-" (np. 24x7.50 R 13LT).

(2) Współczynnik "b" do obliczania wartości Dmax: 1,07.

(3) Szerokość całkowita nie może być większa od tej wartości o więcej niż + 7 %.

Tabela C

Opony oznaczone kodowo, przeznaczone do montażu na obręczach profilowanych 5° lub obręczach płaskich

Budowa radialna i diagonalna

Oznaczenie rozmiaru opony(1)Kod szerokości

obręczy

pomiarowej

Nominalna średnica obręczy d (mm)Średnica zewnętrzna D (mm)(2)Szerokość przekroju S (mm)(3)
Opona zwykłaOpona śniegowa
(a)(b)
6.50-205508878893184
7.00-15TR5.5381777792199
7.00-185.5457853868199
7.00-205.5508904919199
7.50-15TR6381808825215
7.50-176432859876215
7.50-186457884901215
7.50-206508935952215
8.25-15TR6.5381847855865236
8.25-206.5508974982992236
9.00-15TR7381891904911259
9.00-2075081.0191.0311.038259
10.00-15TR7.5381927940946278
10.00-207.55081.0541.0671.073278
10.00-227.55591.1041.1181.123278
11.00-2085081.0851.0991.104293
11.00-2285591.1351.1501.155293
11.00-2486101.1861.2011.206293
11.50-2085081.0851.0991.104296
12.00-208.55081.1251.146315
12.00-248.56101.2261.247315
14.00-20105081.2411.266375
14.00-24106101.3431.368375
(1) Opony o budowie radialnej są oznaczone literą "R" zamiast łącznika "-" (np. 6.50 R 20).

(2) Współczynnik "b" do obliczania wartości Dmax: 1,06. Kategoria zastosowania: Opony do normalnej eksploatacji: (a) Bieżnik drogowy (b) Bieżnik gruby

(3) Szerokość całkowita nie może być większa od tej wartości o więcej niż + 6%.

Tabela D

Opony oznaczone kodowo, do zastosowań specjalnych Diagonalne i radialne

Oznaczenie rozmiaru oponyKod szerokości obręczy pomiarowejNominalna średnica obręczy d (mm)Średnica zewnętrzna D (mm)(1)Szerokość przekroju S (mm)(2)
(a)(b)
10.00-20ML7.55081.0731.099278
11.00-22ML85591.1551.182293
13.00-24ML96101.302340
14.00-20ML105081.266375
14.00-24ML106101.368375
15-19.5ML11.754951.019389
24 R 21185331.372-610
(1) Współczynnik "b" do obliczania wartości Dmax: 1.06.

Kategoria zastosowania: specjalne (a) Bieżnik trakcyjny (b) Bieżnik gruby.

(2) Szerokość całkowita nie może być większa od tej wartości o więcej niż + 8 %.

Tabela E

Opony oznaczone kodowo, przeznaczone do montażu na obręczach profilowanych 15°

Diagonalne i radialne

Oznaczenie rozmiaru opony(1)Kod szerokości obręczy pomiarowejNominalna średnica obręczy d (mm)Średnica zewnętrzna D (mm)(2)przekroju

S (mm)(3)

Opona zwykłaOpona śniegowa
(a)(b)
8-19.56.00495859876203
8-22.56.00572935952203
9-22.56.75572974982992229
10-22.57.505721.0191.0311.038254
11-22.58.255721.0541.0671.073279
11-24.58.256221.1041.1181.123279
12-22.59.005721.0851.0991.104300
12-24.59.006221.1351.1501.155300
12.5-22.59.005721.0851.0991.104302
12.5-24.59.006221.1351.1501.155302
14-17.510.50445907921349 (-)
15-19.511.754951.0051.019389 (-)
15-22.511.755721.0821.095389 (-)
16.5-22.513.005721.1281.144425 (-)
18-19.514.004951.0801.096457 (-)
18-22.514.005721.1581.172457 (-)
(1) Opony o budowie radialnej są oznaczone literą "R" zamiast łącznika "-" (np. 8R19.5).

(2) Współczynnik "b" do obliczania wartości Dmax: 1,05.

Kategoria zastosowania: Opony do normalnej eksploatacji: (a) Bieżnik drogowy (b) Bieżnik gru

(3) Szerokość całkowita nie może być większa od tej wartości o więcej niż + 6 %.

(-) Szerokość całkowita nie może być większa od tej wartości o więcej niż + 5 %.

by.

ZAŁĄCZNIK  VI

 Metoda pomiaru opon pneumatycznych

1.
Oponę należy założyć na obręcz pomiarową określoną przez producenta zgodnie z pkt 4.1.11. niniejszego regulaminu i napełnić powietrzem do ciśnienia wewnętrznego określonego przez producenta zgodnie z pkt 4.1.12. niniejszego regulaminu.
2.
Oponę założoną na obręcz należy poddać kondycjonowaniu do temperatury otoczenia w laboratorium przez co najmniej 24 godziny.
3.
Ciśnienie wewnętrzne należy ponownie wyregulować do wartości określonej w pkt 1. powyżej.
4.
Szerokość całkowitą mierzy się za pomocą macek w sześciu punktach położonych w równej odległości od siebie, przy czym należy uwzględnić grubość wzmocnień lub żebrowania zabezpieczającego oponę przed uszkodzeniem. Za szerokość całkowitą przyjmuje się największą zmierzoną wartość.
5.
Średnicę zewnętrzną oblicza się z największej wartości obwodu.

ZAŁĄCZNIK  VII

 Procedura obciążeniowych/prędkościowych badań trwałościowych

1. PRZYGOTOWANIE OPONY

1.1. Nową oponę należy założyć na obręcz badawczą określoną przez producenta zgodnie z pkt 4.1.11. niniejszego regulaminu.

1.2. W przypadku badania opon dętkowych, należy zastosować nową dętkę lub zestaw składający się z dętki, zaworu i ochraniacza dętki, w razie potrzeby.

1.3. Oponę należy napełnić powietrzem do ciśnienia wewnętrznego odpowiadającego wskaźnikowi ciśnienia określonemu przez producenta zgodnie z pkt 4.1.12. niniejszego regulaminu.

1.4. Oponę założoną na obręcz należy poddać kondycjonowaniu w temperaturze pomieszczenia badawczego przez co najmniej trzy godziny.

1.5. Ciśnienie wewnętrzne należy ponownie wyregulować do wartości określonej w pkt 1.3. powyżej.

2. PROCEDURA BADAWCZA

2.1. Obręcz z założoną oponą należy zamontować na osi badawczej i docisnąć do zewnętrznej powierzchni czołowej gładkiego, napędzanego mechanicznie bębna badawczego o średnicy 1,70 m ± 1 % i o powierzchni przynajmniej tak samo szerokiej, jak bieżnik opony.

2.2. Do osi badawczej należy przyłożyć serię obciążeń badawczych wyrażonych jako procent obciążenia wskazanego w załączniku 4 do niniejszego regulaminu i odpowiadającego indeksowi nośności wytłoczonemu na ścianie bocznej opony, zgodnie z programem badania opisanym poniżej. Jeżeli opona posiada indeksy nośności dotyczące zastosowania w układzie pojedynczym oraz bliźniaczym, to za podstawę do obciążeń badawczych przyjmuje się obciążenie odniesienia dla zastosowania w układzie pojedynczym.

2.2.1. W przypadku opon posiadających symbol indeksu prędkości wyższy od P, należy zastosować procedury badawcze określone w pkt 3.

2.2.2. W przypadku wszystkich pozostałych typów opon, należy zastosować program badań trwałościowych określony w dodatku 1 do niniejszego załącznika.

2.3. W czasie trwania badań niedozwolona jest korekcja wartości ciśnienia wewnętrznego w oponie. Podczas każdego z trzech etapów badania należy utrzymywać stałe obciążenie badawcze.

2.4. W czasie trwania badania, temperatura w pomieszczeniu badawczym musi wynosić od 20 °C do 30 °C lub więcej, jeżeli producent wyrazi na to zgodę.

2.5. Program badań trwałościowych powinien być przeprowadzony bez żadnych przerw.

3. PROGRAM BADAŃ OBCIĄŻENIOWYCH/PRĘDKOŚCIOWYCH DLA OPON POSIADAJĄCYCH SYMBOL INDEKSU PRĘDKOŚCI Q I WYŻSZY

3.1. Niniejszy program ma zastosowanie do:

3.1.1. wszystkich opon posiadających w układzie pojedynczym indeks nośności mniejszy lub równy 121.

3.1.2. opon posiadających w układzie pojedynczym indeks nośności większy lub równy 122 oraz dodatkowe oznaczenie "C" lub "LT", o którym mowa w pkt 3.1.13. niniejszego regulaminu.

3.2. Obciążenie przyłożone do koła jako procent obciążenia odpowiadającego indeksowi nośności:

3.2.1. 90 % w przypadku badania na bębnie o średnicy 1,70 m ± 1 %;

3.2.2. 92 % w przypadku badania na bębnie o średnicy 2,0 m ± 1 %.

3.3. Początkowa prędkość badawcza: prędkość odpowiadająca symbolowi indeksu prędkości pomniejszona o 20 km/h;

3.3.1. Czas do osiągnięcia początkowej prędkości badawczej: 10 min.

3.3.2. Czas trwania pierwszego etapu =10 min.

3.4. Druga prędkość badawcza: prędkość odpowiadająca symbolowi indeksu prędkości pomniejszona o 10 km/h; 3.4.1. Czas trwania drugiego etapu = 10 min.

3.5. Końcowa prędkość badawcza: prędkość odpowiadająca symbolowi indeksu prędkości: 3.5.1. Czas trwania ostatniego etapu = 30 min.

3.6. Całkowity czas trwania badania: 1 h.

4. RÓWNOWAŻNE METODY BADAWCZE

W przypadku zastosowania metody innej niż opisana w pkt 2. powyżej, należy wykazać równoważność tej metody.

Dodatek 1 

Program badań trwałościowych

Indeks nośnościIndeks prędkości oponyPrędkość bębna badawczegoObciążenie przyłożone do koła jako procent obciążenia odpowiadającego indeksowi nośności
Opona radialna min-1Opona diagonalna

min-1

7 h.16 h.24 h.
122 i więcejF10010066 %84 %
G125100
J150125
K175150
L200-
M225-101 %
121 i mniejF100100
G125125
J150150
K175175
L20017570 % 4 h.88 % 6 h.106 %
M25020075 %97 %114 %
N275-75 %97 %114 %
P300-75 %97 %114 %
Uwagi:

(1) Opony "do zastosowań specjalnych" (patrz pkt 2.1.3. niniejszego regulaminu) należy badać z prędkością równą 85 % wartości prędkości określonej dla równoważnych opon zwykłych.

(2) Opony posiadające indeks nośności większy lub równy 122, indeks prędkości N lub P oraz dodatkowe oznaczenie "LT" lub "C", o którym mowa w pkt 3.1.13. niniejszego regulaminu, należy badać przy zastosowaniu tego samego programu, jak ten określony w powyższej tabeli dla opon o indeksie nośności mniejszym lub równym 121.

Dodatek 2 

Zależność między wskaźnikiem ciśnienia a jednostkami ciśnienia

Wskaźnik ciśnienia ("PSI")BarkPa
201,4140
251,7170
302,1210
352,4240
402,8280
453,1310
503,4340
553,8380
604,1410
654,5450
704,8480
755,2520
805,5550
855,9590
906,2620
956,6660
1006,9690
1057,2720
1107,6760
1157,9790
1208,3830
1258,6860
1309,0900
1359,3930
1409,7970
14510,01.000
150 ...10,3 ...1.030 ...

ZAŁĄCZNIK  VIII

 Zmiana nośności w zależności od prędkości dla opon pojazdów użytkowych. budowa radialna i diagonalna

(patrz pkt 2.27 i 2.29)
Zmiana nośności (w procentach)
Prędkość (km/h)Wszystkie indeksy nośnościIndeksy nośności ≥ 122(1)Indeksy nośności ≤ 121(1)
Symbol indeksu prędkościSymbol indeksu prędkościSymbol indeksu prędkości
FGJKLMLMNP(2)
0+ 150+ 150+ 150+ 150+ 150+ 150+ 110+ 110+ 110+ 110
5+ 110+ 110+ 110+ 110+ 110+ 110+ 90+ 90+ 90+ 90
10+ 80+ 80+ 80+ 80+ 80+ 80+ 75+ 75+ 75+ 75
15+ 65+ 65+ 65+ 65+ 65+ 65+ 60+ 60+ 60+ 60
20+ 50+ 50+ 50+ 50+ 50+ 50+ 50+ 50+ 50+ 50
25+ 35+ 35+ 35+ 35+ 35+ 35+ 42+ 42+ 42+ 42
30+ 25+ 25+ 25+ 25+ 25+ 25+ 35+ 35+ 35+ 35
35+ 19+ 19+ 19+ 19+ 19+ 19+ 29+ 29+ 29+ 29
40+ 15+ 15+ 15+ 15+ 15+ 15+ 25+ 25+ 25+ 25
45+ 13+ 13+ 13+ 13+ 13+ 13+ 22+ 22+ 22+ 22
50+ 12+ 12+ 12+ 12+ 12+ 12+ 20+ 20+ 20+ 20
55+ 11+ 11+ 11+ 11+ 11+ 11+ 17,5+ 17,5+ 17,5+ 17,5
60+ 10+ 10+ 10+ 10+ 10+ 10+ 15,0+ 15,0+ 15,0+ 15,0
65+ 7,5+ 8,5+ 8,5+ 8,5+ 8,5+ 8,5+ 13,5+ 13,5+ 13,5+ 13,5
70+ 5,0+ 7,0+ 7,0+ 7,0+ 7,0+ 7,0+ 12,5+ 12,5+ 12,5+ 12,5
75+ 2,5+ 5,5+ 5,5+ 5,5+ 5,5+ 5,5+ 11,0+ 11,0+ 11,0+ 11,0
800+ 4,0+ 4,0+ 4,0+ 4,0+ 4,0+ 10,0+ 10,0+ 10,0+ 10,0
85-3+ 2,0+ 3,0+ 3,0+ 3,0+ 3,0+ 8,5+ 8,5+ 8,5+ 8,5
90-60+ 2,0+ 2,0+ 2,0+ 2,0+ 7,5+ 7,5+ 7,5+ 7,5
95- 10- 2,5+ 1,0+ 1,0+ 1,0+ 1,0+ 6,5+ 6,5+ 6,5+ 6,5
100- 15-50000+ 5,0+ 5,0+ 5,0+ 5,0
105-8-2000+ 3,75+ 3,75+ 3,75+ 3,75
110- 13-4000+ 2,5+ 2,5+ 2,5+ 2,5
115-7-300+ 1,25+ 1,25+ 1,25+ 1,25
120- 12-7000000
1250- 2,5000
1300- 5,0000
135- 7,5- 2,500
140- 10-500
145- 7,5- 2,50
150- 10,0- 5,00
155- 7,5- 2,5
160- 10,0- 5,0
(1) Wartości indeksu nośności dotyczą eksploatacji w układzie pojedynczym.

(2) Zmiana nośności jest niedozwolona dla prędkości powyżej 160 km/h. W przypadku symbolu indeksu prędkości "Q" i wyższych, indeks

prędkości odpowiadający symbolowi indeksu prędkości (patrz pkt 2.28.2.) określa najwyższą dopuszczalną prędkość dla danej opony.

ZAŁĄCZNIK  IX

 KOMUNIKAT Podwyższenie parametrów opisu eksploatacyjnego do celów bieżnikowania zgodnie z regulaminem nr 109

(Maksymalny format: A4 (210 × 297 mm))

Wydany przez (nazwa i adres producenta opony): ...........

Oświadczenie:

Opona zgodna z poniższą specyfikacją otrzymała homologację dopuszczającą jej użytkowanie przy wyższych parametrach eksploatacyjnych niż określone w opisie eksploatacyjnym uprzednio homologowanej opony. W związku z powyższym zezwala się, z zastrzeżeniem ograniczeń określonych w pkt 4.1.1. poniżej, na bieżnikowanie opony posiadającej pierwotny opis eksploatacyjny i numer homologacji do wyższego opisu eksploatacyjnego.

Niniejsza informacja może być udzielona przez organ udzielający homologacji na życzenie dowolnego zakładu bieżnikowania akredytowanego na mocy przepisów regulaminu nr 109.

1. Nazwa handlowa lub znak towarowy producenta na oponie: ...........

2. Typ opony, model lub oznaczenie wzoru producenta: ...........

3. Oznaczenie rozmiaru opony: ...........

3.1. Kategoria zastosowania (opona zwykła, do zastosowań specjalnych lub śniegowa): ...........

4. Opis eksploatacyjny

4.1. Opona pierwotna: ..........

Numer homologacji na mocy regulaminu nr 54 ...........

Homologacja udzielona przez: ...........

4.1.1. Jeżeli dotyczy: zakład produkcyjny, w którym wyprodukowano opony odpowiednie do podwyższenia parametrów, właściwe okresy produkcyjne oraz metoda identyfikacji jednej lub obydwu z powyższych danych:

4.2. Opona o podwyższonych parametrach: ...........

Numer homologacji na mocy regulaminu nr 54 ...........

Homologacja udzielona przez: ...........

5. Zezwolenia na zmianę oznaczeń na wyższe udzielił(-a) (przedstawiciel producenta opony):

5.1. Imię i nazwisko (proszę wpisać literami drukowanymi): ...........

5.2. Dział: ...........

5.3. Podpis: ...........

1 Pkt 1 zmieniony przez Suplement nr 17 serii poprawek do nin. Regulaminu (Dz.U.UE.L.11.307.2) z dniem 17 marca 2010 r.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.