Regulamin nr 121 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) - Jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów w zakresie rozmieszczenia i oznaczenia ręcznych urządzeń sterujących, kontrolek i wskaźników.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2010.177.290

Akt utracił moc
Wersja od: 18 stycznia 2006 r.

Jedynie oryginalne teksty EKG ONZ mają skutek prawny na mocy międzynarodowego prawa publicznego. Status i datę wejścia w życie niniejszego regulaminu należy sprawdzać w najnowszej wersji dokumentu EKG ONZ dotyczącego statusu TRANS/WP.29/343, dostępnej pod adresem: http://www.unece.org/trans/main/wp29/wp29wgs/wp29gen/wp29fdocstts.html

Regulamin nr 121 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) - Jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów w zakresie rozmieszczenia i oznaczenia ręcznych urządzeń sterujących, kontrolek i wskaźników

(Dz.U.UE L z dnia 10 lipca 2010 r.)

Obejmujący całość obowiązującego tekstu, w tym:

Suplement 3 do pierwotnej wersji regulaminu - data wejścia w życie: 24 października 2009 r.

1. ZAKRES

Niniejszy regulamin stosuje się do pojazdów należących do kategorii M i N(1). Regulamin określa wymogi dotyczące rozmieszczenia, oznaczenia, barwy i podświetlenia ręcznych urządzeń sterujących, kontrolek i wskaźników w pojazdach silnikowych. Celem niniejszego regulaminu jest zapewnienie, aby urządzenia sterujące, kontrolki i wskaźniki pojazdu były łatwo dostępne, dobrze widoczne i łatwe w wyborze w warunkach dziennych i nocnych, tak aby zminimalizować zagrożenia związane z odwracaniem uwagi kierowcy i błędami w wyborze urządzeń sterujących.

2. DEFINICJE

Do celów niniejszego regulaminu:

2.1. "Urządzenie sterujące" oznacza ręcznie obsługiwaną część danego urządzenia, która umożliwia kierowcy zmianę stanu lub sposobu działania pojazdu lub jego podzespołu.

2.2. "Urządzenie" oznacza część składową lub zespół części składowych spełniających jedną funkcję lub więcej.

2.3. "Wskaźnik" oznacza urządzenie wskazujące wartość wielkości fizycznej odczytywanej przez dany przyrząd.

2.4. "Powierzchnia wspólna" oznacza powierzchnię, na której mogą być wyświetlane różne funkcje informacyjne (np. symbole), ale nie równocześnie.

2.5. "Kontrolka" oznacza sygnał optyczny, który poprzez zaświecenie się sygnalizuje włączenie urządzenia, jego prawidłowe lub nieprawidłowe działanie lub stan, lub brak działania.

2.6. "Położenie sąsiadujące" oznacza położenie, w którym pomiędzy kontrolką, wskaźnikiem lub urządzeniem sterującym a oznaczającym taki element symbolem nie znajdują się żadne inne urządzenia sterujące, kontrolki, wskaźniki lub inne elementy mogące odwracać uwagę kierowcy.

2.7. "Producent" oznacza osobę lub podmiot odpowiedzialny wobec organu udzielającego homologacji w zakresie wszelkich aspektów procesu homologacji typu i w zakresie zapewnienia zgodności produkcji. Osoba ta nie musi bezpośrednio uczestniczyć we wszystkich etapach konstrukcji pojazdu, układu, części lub oddzielnego zespołu technicznego będącego przedmiotem procedury homologacji.

2.8. "Typ pojazdu" oznacza pojazdy silnikowe, które nie różnią się między sobą pod względem układu wnętrza w sposób, który mógłby mieć wpływ na identyfikację symboli urządzeń sterujących, kontrolek i wskaźników lub na obsługę urządzeń sterujących.

2.9. "Homologacja pojazdu" oznacza homologację danego typu pojazdu w odniesieniu do sposobu montażu, symboli graficznych, czytelności, barwy i jaskrawości urządzeń sterujących, kontrolek i wskaźników.

3. WYSTĄPIENIE O HOMOLOGACJĘ

3.1. O udzielenie homologacji typu pojazdu w odniesieniu do specyfikacji urządzeń sterujących, kontrolek i wskaźników występuje producent pojazdu lub jego należycie upoważniony przedstawiciel.

3.2. Do wniosku należy dołączyć następujące dokumenty i dane w trzech egzemplarzach:

3.2.1. opis typu pojazdu;

3.2.2. wykaz obejmujący te urządzenia określone w tabeli 1 niniejszego regulaminu, które zostały przewidziane przez producenta jako urządzenia sterujące, kontrolki lub wskaźniki danego pojazdu;

3.2.3. symbole graficzne oznaczające poszczególne urządzenia sterujące, kontrolki i wskaźniki; oraz

3.2.4. rysunki lub zdjęcia pokazujące rozmieszczenie urządzeń sterujących i położenie kontrolek i wskaźników w pojeździe.

3.3. Placówce technicznej upoważnionej do wykonywania badań homologacyjnych dostarcza się pojazd odpowiadający typowi pojazdu, którego dotyczy wniosek o homologację, lub reprezentatywną część takiego pojazdu wyposażoną w kompletny zestaw urządzeń sterujących, kontrolek i wskaźników zgodnie z pkt 3.2.2 powyżej.

4. HOMOLOGACJA

4.1. Homologacji danego typu pojazdu udziela się, jeżeli typ pojazdu zgłoszony do homologacji na podstawie niniejszego regulaminu spełnia wymogi tego regulaminu.

4.2. Każdy typ, któremu udzielono homologacji, otrzymuje numer homologacji. Dwie pierwsze cyfry takiego numeru (obecnie 00, co odpowiada regulaminowi w wersji pierwotnej) oznaczają serię poprawek obejmujących ostatnie główne zmiany techniczne wprowadzone do regulaminu do chwili udzielenia homologacji. Ta sama Umawiająca się Strona nie może przydzielić tego samego numeru innemu typowi pojazdu ani temu samemu typowi pojazdu przedstawionemu do homologacji z wyposażeniem innym niż wymienione w wykazie, o którym mowa w pkt 3.2.2 powyżej, z zastrzeżeniem przepisów pkt 6 niniejszego regulaminu.

4.3. Zawiadomienie o udzieleniu, rozszerzeniu lub odmowie udzielenia homologacji, lub ostatecznym zaniechaniu produkcji danego typu/części pojazdu zgodnie z niniejszym regulaminem przekazuje się Stronom Porozumienia z 1958 r. stosującym niniejszy regulamin, wykorzystując w tym celu formularz zgodny ze wzorem zamieszczonym w załączniku 1 do niniejszego regulaminu.

4.4. Na każdym pojeździe zgodnym z typem pojazdu homologowanym na mocy niniejszego regulaminu umieszcza się w widocznym i łatwo dostępnym miejscu określonym w formularzu homologacji międzynarodowy znak homologacji. Znak taki składa się z:

4.4.1. okręgu zawierającego literę "E" i numeru wyróżniającego kraj, który udzielił homologacji(2);

4.4.2. numeru niniejszego regulaminu, po którym następuje litera "R", myślnik oraz numer homologacji po prawej stronie okręgu określonego w pkt 4.4.1.

4.5. Jeżeli pojazd jest zgodny z typem pojazdu homologowanym na mocy innego regulaminu lub kilku innych regulaminów stanowiących załącznik do Porozumienia, w kraju, który udzielił homologacji na podstawie niniejszego regulaminu, to znak określony w pkt 4.4.1 nie musi się powtarzać; w takim przypadku numery regulaminów i homologacji oraz dodatkowe symbole wszystkich innych regulaminów, na podstawie których udzielono homologacji w kraju, w którym udzielono homologacji na mocy niniejszego regulaminu, umieszcza się w pionowych kolumnach po prawej stronie znaku określonego w pkt 4.4.1.

4.6. Znak homologacji powinien być łatwy do odczytania i nieusuwalny.

4.7. Znak homologacji umieszcza się w pobliżu lub na tabliczce znamionowej pojazdu umieszczonej przez producenta.

4.8. Przykładowe układy znaków homologacji podano w załączniku 2 do niniejszego regulaminu.

5. SPECYFIKACJE

Pojazd wyposażony w urządzenia sterujące, kontrolki lub wskaźniki wymienione w tabeli 1 musi spełniać wymogi niniejszego regulaminu w zakresie rozmieszczenia, oznaczenia, barwy i podświetlenia takich urządzeń sterujących, kontrolek lub wskaźników.

5.1. Rozmieszczenie

5.1.1. Urządzenia sterujące przeznaczone do obsługi przez kierowcę w czasie jazdy muszą być rozmieszczone w taki sposób, aby kierowca mógł ich używać w warunkach określonych w pkt 5.6.2.

5.1.2. Kontrolki i wskaźniki muszą być rozmieszczone w taki sposób, aby w warunkach określonych w pkt 5.6.1 i 5.6.2 kierowca mógł je zobaczyć i rozpoznać zarówno w dzień, jak i w nocy. Wyłączone kontrolki i wskaźniki nie muszą być widoczne ani rozpoznawalne.

5.1.3. Oznaczenia kontrolek, wskaźników i urządzeń sterujących muszą być umieszczone bezpośrednio na oznaczanych przez nie kontrolkach, wskaźnikach lub urządzeniach sterujących lub w położeniu sąsiadującym. W przypadku wielofunkcyjnego urządzenia sterującego oznaczenia nie muszą się znajdować w jego bezpośrednim sąsiedztwie. Muszą być one jednak umieszczone możliwie jak najbliżej urządzenia.

5.1.4. Niezależnie od przepisów pkt 5.1.1, 5.1.2 i 5.1.3, jeżeli w pojeździe występuje kontrolka "wyłączonej poduszki powietrznej pasażera", to musi być umieszczona we wnętrzu pojazdu, z przodu i powyżej w stosunku do konstrukcyjnych punktów H siedzenia kierowcy i przedniego siedzenia pasażera przy obu siedzeniach w pozycji siedzącej i wysuniętych maksymalnie do przodu. Włączona kontrolka informująca osoby siedzące z przodu o wyłączeniu poduszki powietrznej pasażera musi być widoczna dla kierowcy i pasażerów siedzących z przodu w każdych warunkach jazdy.

5.2. Oznaczenia

5.2.1. Urządzenia sterujące, kontrolki i wskaźniki zamontowane w pojeździe i wymienione w kolumnie 3 tabeli 1 muszą być oznaczone za pomocą odpowiednich symboli określonych w kolumnie 2 tabeli 1. Wymogu tego nie stosuje się do urządzenia sterującego klaksonem (ostrzegawczym sygnałem dźwiękowym), jeżeli sygnał jest uruchamiany za pomocą urządzenia w formie wąskiego pierścienia lub za pomocą cięgła. W przypadku oznaczania urządzeń sterujących, kontrolek lub wskaźników innych niż wymienione w tabeli 1 zaleca się stosowanie symboli przewidzianych do tego celu w normie ISO 2575:2000, o ile poszukiwany symbol istnieje i odpowiada danemu zastosowaniu.

5.2.2. Do oznaczania urządzeń sterujących, kontrolek lub wskaźników niewymienionych w tabeli 1 lub w normie ISO 2575:2000 producent może zastosować swoje własne symbole. Symbole takie mogą zawierać międzynarodowo uznawane oznaczenia alfabetyczne lub numeryczne. Wszystkie stosowane symbole muszą być zgodne z wytycznymi projektowymi określonymi w pkt 4 normy ISO 2575:2000.

5.2.3. Aby zapewnić jednoznaczność, w połączeniu z symbolami określonymi w tabeli 1 lub normie ISO 2575:2000 można w razie konieczności stosować symbole uzupełniające.

5.2.4. Wszelkie symbole dodatkowe lub uzupełniające stosowane przez producenta muszą być takie, by wykluczyć możliwość pomyłki z symbolami określonymi w niniejszym regulaminie.

5.2.5. W przypadku gdy urządzenie sterujące jest zespolone z odpowiadającym mu wskaźnikiem lub kontrolką, to do oznaczenia takiego zespołu można zastosować pojedynczy symbol.

5.2.6. Z wyjątkiem przypadków określonych w pkt 5.2.7 wszystkie oznaczenia kontrolek, wskaźników i urządzeń sterujących wymienionych w tabeli 1 lub normie ISO 2575:2000 muszą być ustawione pionowo z punktu widzenia kierowcy. W przypadku urządzenia sterującego w postaci pokrętła wymóg ten stosuje się do położenia "OFF" odpowiadającego wyłączeniu urządzenia.

5.2.7. Oznaczenia następujących urządzeń nie muszą mieć kierunku pionowego z punktu widzenia kierowcy:

5.2.7.1. urządzenie sterujące dźwiękowym sygnałem ostrzegawczym;

5.2.7.2. urządzenia sterujące, kontrolki lub wskaźniki umieszczone na kole kierownicy znajdujące się w położeniu, w którym koło kierownicy pojazdu silnikowego jest w położeniu jazdy w kierunku innym niż na wprost; oraz

5.2.7.3. urządzenia sterujące obrotowe, które nie mają położenia odpowiadającego wyłączeniu urządzenia.

5.2.8. Urządzenia sterujące automatycznym układem utrzymywania stałej prędkości (tempomatem) oraz urządzenia sterujące układem ogrzewania i klimatyzacji muszą mieć oznaczenia wszystkich funkcji takich układów.

5.2.9. Wszelkie urządzenia sterujące funkcją danego układu w zakresie ciągłym muszą mieć oznaczenia granic zakresu takiej funkcji.

Jeżeli do zaznaczenia granic zakresu regulacji temperatury stosowane są oznaczenia barwne, to położenie odpowiadające górnej granicy temperatury oznacza się kolorem czerwonym, a dolnej - niebieskim. Jeżeli do wskazywania stanu lub granicznego ustawienia danej funkcji służy oddzielny wskaźnik umieszczony w położeniu innym niż sąsiadujące z urządzeniem sterującym danej funkcji, to urządzenie sterujące i wskaźnik muszą być oznaczone niezależnie, zgodnie z pkt 5.1.3.

5.3. Podświetlenie

5.3.1. W przypadku urządzeń sterujących, dla których w kolumnie 4 tabeli 1 wpisano "Tak", musi istnieć możliwość podświetlenia oznaczeń takich urządzeń przy włączeniu świateł pozycyjnych. Powyższego wymogu nie stosuje się do urządzeń sterujących umieszczonych w podłodze, na podłogowej tablicy przyrządów, na kole kierownicy, na kolumnie kierownicy lub nad przednią szybą, oraz do urządzeń sterujących układu ogrzewania i klimatyzacji, jeżeli powietrze nie jest kierowane bezpośrednio na szybę przednią.

5.3.2. Podświetlenie tych wskaźników i ich oznaczeń, dla których w kolumnie 4 tabeli 1 wpisano "Tak", musi być włączone, gdy urządzenie włączające lub wyłączające silnik znajduje się w położeniu umożliwiającym pracę silnika oraz włączone są światła pozycyjne.

5.3.3. Wskaźniki, ich oznaczenia oraz oznaczenia urządzeń sterujących nie muszą być podświetlone, kiedy reflektory używane są tylko do błyśnięcia światłami drogowymi lub działają jako światła jazdy dziennej.

5.3.4. Według uznania producenta wszystkie urządzenia sterujące, wskaźniki lub ich oznaczenia mogą być wykonane tak, aby ich podświetlenie było zawsze możliwe.

5.3.5. Kontrolka może świecić tylko w przypadku wystąpienia sygnalizowanego przez nią uszkodzenia lub stanu pojazdu i przy sprawdzaniu działania żarówki.

5.3.6. Jaskrawość świecenia kontrolek

Należy dopilnować, aby kontrolki i ich oznaczenia były widoczne i rozpoznawalne dla kierowcy w każdych warunkach jazdy.

5.4. Barwa

5.4.1. Światło każdej kontrolki wymienionej w tabeli 1 musi mieć barwę określoną w kolumnie 5 tabeli.

5.4.1.1. Jeżeli jednak symbol opatrzony przypisem 18 został już umieszczony w pojeździe zgodnie z tabelą 1 i specyfikacją barwną z kolumny 5, to można go też zastosować ze światłem o innej barwie w celu przekazania innego komunikatu, zgodnie z ogólnym kodowaniem barwnym określonym w pkt 5 normy ISO 2575:2004.

5.4.2. Wskaźniki, kontrolki oraz oznaczenia wskaźników i urządzeń sterujących niewymienione w tabeli 1 mogą mieć barwę dowolnie wybraną przez producenta, pod warunkiem że barwa ta nie zakłóca ani nie maskuje oznaczeń kontrolek, urządzeń sterujących i wskaźników wymienionych w tabeli 1. Wybrana barwa musi być zgodna z wytycznymi określonymi w pkt 5 normy ISO 2575:2000.

5.4.3. Symbole stosowane do oznaczenia kontrolek, urządzeń sterujących lub wskaźników muszą wyraźnie odróżniać się od tła.

5.4.4. Zamiast części symbolu wypełnionych ciemnym kolorem można zastosować ich kontur.

5.5. Powierzchnia wspólna do wyświetlania różnych informacji

5.5.1. Do wyświetlania informacji z różnych źródeł może służyć jedna powierzchnia wspólna, o ile spełnione są następujące warunki:

5.5.1.1. Kontrolki i wskaźniki umieszczone na powierzchni wspólnej muszą przekazywać odpowiednie informacje z chwilą wystąpienia właściwego sygnału uruchamiającego.

5.5.1.2. Jeżeli dany sygnał uruchamia co najmniej dwie kontrolki, to w takim przypadku:

5.5.1.2.1. wyświetlane informacje powtarzane są automatycznie w kolejności; albo

5.5.1.2.2. kierowca otrzymuje widoczny sygnał o dostępnych informacjach i może wyświetlić wybraną informację w warunkach określonych w pkt 5.6.2.

5.5.1.3. Kontrolki uszkodzenia hamulców, świateł drogowych, kierunkowskazów i pasa bezpieczeństwa nie mogą być wyświetlane na tej samej powierzchni wspólnej.

5.5.1.4. Jeżeli kontrolka uszkodzenia hamulców, świateł drogowych, kierunkowskazów lub pasa bezpieczeństwa jest wyświetlana na powierzchni wspólnej, to musi się wyświetlić po wystąpieniu właściwego dla niej sygnału uruchamiającego, zastępując wszelkie inne sygnały kontrolne znajdujące się na powierzchni wspólnej.

5.5.1.5. Z wyjątkiem kontrolek uszkodzenia hamulców, świateł drogowych, kierunkowskazów i pasa bezpieczeństwa, wyświetlana informacja może być kasowana automatycznie lub przez kierowcę.

5.5.1.6. O ile nie określono inaczej we właściwym regulaminie, wymogów dotyczących barw nie stosuje się do kontrolek znajdujących się na powierzchni wspólnej.

5.6. Warunki

5.6.1. Wzrok kierowcy musi być przyzwyczajony do otaczających warunków oświetlenia.

5.6.2. Kierowca powinien być przypięty do siedzenia za pomocą systemu chroniącego przed skutkami zderzenia, znajdującego się w pojeździe i ustawionego zgodnie z zaleceniami producenta, oraz powinien mieć swobodę ruchów w granicach, jakie umożliwia taki system.

6. ZMIANA TYPU POJAZDU LUB ZMIANA DOWOLNEJ CZĘŚCI SPECYFIKACJI URZĄDZEŃ STERUJĄCYCH,

KONTROLEK I WSKAŹNIKÓW ORAZ ROZSZERZENIE HOMOLOGACJI

6.1. Zmiana dotycząca typu pojazdu lub zmiana dowolnej części specyfikacji urządzeń sterujących, kontrolek i wskaźników lub wykazu, o którym mowa w pkt 3.2.2 powyżej, wymaga powiadomienia organu administracji, który udzielił homologacji typu pojazdu. W takim przypadku organ administracji może:

6.1.1. uznać za mało prawdopodobne, aby dokonane zmiany miały istotne negatywne skutki, i uznać, że dany pojazd nadal spełnia odpowiednie wymogi; lub

6.1.2. zażądać dodatkowego sprawozdania z badań przeprowadzonych przez placówkę techniczną upoważnioną do przeprowadzenia takich badań.

6.2. Strony Porozumienia stosujące niniejszy regulamin powiadamia się o potwierdzeniu lub odmowie udzielenia homologacji, wraz z określeniem zmian, w trybie określonym w pkt 4.3 powyżej.

6.3. Właściwy organ, który udzielił rozszerzenia homologacji, przydziela numer seryjny każdemu formularzowi powiadomienia sporządzonemu dla takiego rozszerzenia i powiadamia o nim pozostałe Strony Porozumienia z 1958 r. stosujące niniejszy regulamin, korzystając w tym celu z formularza powiadomienia zgodnego ze wzorem przedstawionym w załączniku 1 do niniejszego regulaminu.

7. ZGODNOŚĆ PRODUKCJI

Procedury zgodności produkcji muszą być zgodne z procedurami określonymi w dodatku 2 do Porozumienia (E/ECE/324-E/ECE/TRANS/505/Rev.2) i następującymi wymogami:

7.1. Pojazd homologowany zgodnie z niniejszym regulaminem musi być wyprodukowany w sposób zapewniający jego zgodność z homologowanym typem poprzez spełnienie wymogów określonych w pkt 5 powyżej.

7.2. Właściwy organ, który udzielił homologacji typu, może w dowolnym czasie dokonać weryfikacji metod kontroli zgodności produkcji stosowanych w każdej jednostce produkcyjnej. Normalna częstotliwość takich weryfikacji wynosi raz na dwa lata.

8. SANKCJE Z TYTUŁU NIEZGODNOŚCI PRODUKCJI

8.1. Homologacja typu pojazdu udzielona na podstawie niniejszego regulaminu może zostać cofnięta, jeżeli nie są spełnione określone wymogi lub pojazd opatrzony znakiem homologacji jest niezgodny z homologowanym typem.

8.2. Jeżeli Strona Porozumienia stosująca niniejszy regulamin postanowi o cofnięciu uprzednio przez siebie udzielonej homologacji, niezwłocznie powiadamia o tym fakcie pozostałe Umawiające się Strony stosujące niniejszy regulamin, wykorzystując w tym celu formularz zawiadomienia zgodny ze wzorem przedstawionym w załączniku 1 do niniejszego regulaminu.

9. OSTATECZNE ZANIECHANIE PRODUKCJI

Jeżeli posiadacz homologacji całkowicie zaprzestanie produkcji typu pojazdu homologowanego zgodnie z niniejszym regulaminem, zobowiązany jest poinformować o tym organ, który udzielił homologacji. Po otrzymaniu właściwego zawiadomienia organ ten informuje o tym pozostałe Strony Porozumienia stosujące niniejszy regulamin, wykorzystując w tym celu formularz zawiadomienia zgodny ze wzorem przedstawionym w załączniku 1 do niniejszego regulaminu.

10. NAZWY I ADRESY UPOWAŻNIONYCH PLACÓWEK TECHNICZNYCH WYKONUJĄCYCH BADANIA HOMOLOGACYJNE ORAZ NAZWY I ADRESY ORGANÓW ADMINISTRACJI

Strony Porozumienia z 1958 r. stosujące niniejszy regulamin przekazują Sekretariatowi Organizacji Narodów Zjednoczonych nazwy i adresy upoważnionych placówek technicznych wykonujących badania homologacyjne oraz nazwy i adresy organów administracji udzielających homologacji, którym przesyła się wydane w innych krajach formularze poświadczające udzielenie, rozszerzenie, odmowę udzielenia lub cofnięcie homologacji.

11. PRZEPISY WPROWADZAJĄCE

11.1. Od daty wejścia w życie niniejszego regulaminu Umawiające się Strony stosujące niniejszy regulamin nie mogą:

a) odmówić udzielenia homologacji EKG typu pojazdu na podstawie niniejszego regulaminu;

b) zabronić sprzedaży lub wprowadzenia do użytkowania typu pojazdu w odniesieniu do specyfikacji urządzeń sterujących, kontrolek i wskaźników,

jeżeli dany typ pojazdu spełnia wymogi niniejszego regulaminu.

11.2. W ciągu 2 lat od daty wejścia w życie niniejszego regulaminu Umawiające się Strony stosujące niniejszy regulamin nie mogą odmówić udzielenia krajowej homologacji typu pojazdu w odniesieniu do specyfikacji urządzeń sterujących, kontrolek i wskaźników, jeżeli typ pojazdu nie spełnia wymogów niniejszego regulaminu.

Tabela 1

Symbole, podświetlenie i barwy

grafika

______

(1) Kategorie M i N zgodnie z definicją zawartą w załączniku 7 do ujednoliconej rezolucji w sprawie budowy pojazdów (R.E.3), (dokument TRANS/WP.29/78/Rev.1/Amend.2, ostatnio zmieniony poprawką 4).

(2) 1 - Niemcy, 2 - Francja, 3 - Włochy, 4 - Niderlandy, 5 - Szwecja, 6 - Belgia, 7 - Węgry, 8 - Republika Czeska, 9 - Hiszpania, 10 - Jugosławia, 11 - Zjednoczone Królestwo, 12 - Austria, 13 - Luksemburg, 14 - Szwajcaria, 15 (numer wolny), 16 - Norwegia, 17 - Finlandia, 18 - Dania, 19 - Rumunia, 20 - Polska, 21 - Portugalia, 22 - Federacja Rosyjska, 23 - Grecja, 24 - Irlandia, 25 - Chorwacja, 26 - Słowenia, 27 - Słowacja, 28 - Białoruś, 29 - Estonia, 30 (numer wolny), 31 - Bośnia i Hercegowina, 32 - Łotwa, 33 (numer wolny), 34 - Bułgaria, 35 (numer wolny), 36 - Litwa, 37 - Turcja, 38 (numer wolny), 39 - Azerbejdżan, 40 - Była Jugosłowiańska Republika Macedonii, 41 (numer wolny), 42 - Wspólnota Europejska (homologacje udzielane są przez jej państwa członkowskie z użyciem właściwych im symboli EKG), 43 - Japonia, 44 (numer wolny), 45 - Australia, 46 - Ukraina, 47 - Republika Południowej Afryki, 48 - Nowa Zelandia, 49 - Cypr, 50 - Malta oraz 51 - Republika Korei. Kolejne numery przydzielane są pozostałym krajom w porządku chronologicznym, w jakim ratyfikują Porozumienia dotyczącego przyjęcia jednolitych wymagań technicznych dla pojazdów kołowych, wyposażenia i części, które mogą być stosowane w tych pojazdach, oraz wzajemnego uznawania homologacji udzielonych na podstawie tych wymagań lub do Porozumienia tego przystępują, a Sekretarz Generalny Organizacji Narodów Zjednoczonych powiadamia Umawiające się Strony Porozumienia o przydzielonych w ten sposób numerach.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  1

ZAWIADOMIENIE

ZAŁĄCZNIK  2

UKŁAD ZNAKÓW HOMOLOGACJI

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.