Regulamin Komitetu Regionów.
Dz.U.UE.L.2004.175.1
Akt utracił mocKOMITET REGIONÓW
Komitet Regionów na podstawie art. 264 ust. 2 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską (Traktat WE) przyjął niniejszy Regulamin (decyzje z dnia 18 listopada 1999 r. w wersji z dnia 11 lutego 2004 r.).
UWAGI WSTĘPNE
Jeżeli chodzi o funkcje i stanowiska określone w niniejszym Regulaminie, to należy uwzględnić, że użyte pojęcia dotyczą zarówno rodzaju żeńskiego, jak i męskiego.
TYTUŁ I
CZŁONKOWIE I ORGANY KOMITETU
CZŁONKOWIE I ORGANY KOMITETU
Rozdział 1
Organy Komitetu
Organy Komitetu
Organy Komitetu
Organami Komitetu są Zgromadzenie Plenarne, Przewodniczący, Prezydium i komisje.
Rozdział 2
Członkowie Komitetu
Członkowie Komitetu
Status członków i zastępców
Zgodnie z art. 263 Traktatu WE członkowie Komitetu oraz ich zastępcy są przedstawicielami wspólnot regionalnych i lokalnych. Posiadają oni albo mandat społeczności regionalnej lub lokalnej, albo są odpowiedzialni politycznie przed wybranym zgromadzeniem. Do wykonywania swoich obowiązków nie muszą być oni związani żadnym mandatem imperatywnym. Są w pełni niezależni w wykonywaniu swych funkcji, w ogólnym interesie Wspólnoty.
Kadencja
Przywileje i immunitety
Członkowie i ich należycie upoważnieni zastępcy korzystają z przywilejów i immunitetów określonych przez Protokół w sprawie przywilejów i immunitetów Wspólnot Europejskich, załączony do Traktatu z dnia 8 kwietnia 1965 r. ustanawiającego jedną Radę i jedną Komisję Wspólnot Europejskich.
Udział zastępców
Udzielenie pełnomocnictwa do głosowania
Z zastrzeżeniem przypadków przewidzianych przez art. 5 i 29, prawo do głosowania nie może być przekazane.
Delegacje narodowe i frakcje polityczne
Delegacje narodowe i frakcje polityczne przyczyniają się w sposób równomierny do organizacji prac Komitetu.
Delegacje narodowe
Frakcje polityczne i członkowie niezrzeszeni
Grupy międzyregionalne
Członkowie i zastępcy mogą tworzyć grupy międzyregionalne. Informują o tym Przewodniczącego Komitetu.
TYTUŁ II
ORGANIZACJA I FUNKCJONOWANIE KOMITETU
ORGANIZACJA I FUNKCJONOWANIE KOMITETU
Rozdział 1
Zwołanie i ustanowienie Komitetu
Zwołanie i ustanowienie Komitetu
Zwołanie pierwszego posiedzenia
Komitet jest zwoływany po każdym czteroletnim wznowieniu przez najstarszego członka i zbiera się najpóźniej w ciągu jednego miesiąca po powołaniu członków przez Radę. Najstarszy z obecnych członków przewodniczy pierwszemu posiedzeniu jako Przewodniczący Senior. Stanowi on wraz z czterema najmłodszymi obecnymi członkami i Sekretarzem Generalnym Komitetu Prezydium Tymczasowe.
Ustanowienie Komitetu i sprawdzenie pełnomocnictw
Rozdział 2
Zgromadzenie Plenarne
Zgromadzenie Plenarne
Funkcje Zgromadzenia Plenarnego
Komitet zbiera się na Zgromadzeniu Plenarnym. Zgromadzenie Plenarne wykonuje w szczególności następujące podstawowe zadania:
a) zatwierdzenie opinii, sprawozdań i rozwiązań;
b) zatwierdzenie wstępnego projektu oszacowania dochodów i wydatków Komitetu;
c) zatwierdzenie na początku każdej kadencji programu politycznego Komitetu;
d) wybór Przewodniczącego, pierwszego Wiceprzewodniczącego i innych członków Prezydium;
e) utworzenie komisji;
f) zatwierdzenie i zmiana Regulaminu Komitetu.
Zwołanie Zgromadzenia Plenarnego
Porządek dzienny posiedzenia plenarnego
Rozpoczęcie posiedzenia plenarnego
Przewodniczący rozpoczyna posiedzenie plenarne i podaje do zatwierdzenia ostateczny projekt porządku dziennego.
Rozpowszechnianie informacji, osoby z zewnątrz i osoby zaproszone do zabrania głosu, sprawy bieżące
Czas wypowiedzi
Lista mówców
Wnioski formalne
Kworum
Głosowanie
Składanie poprawek
Postępowanie z poprawkami
Jeżeli istnieje zalecenie głosowania, Przewodniczący może przystąpić do głosowania grupowego poprawek, które są w nim zawarte. Każdy członek może odmówić zaleceniu głosowania; w tym przypadku musi on określić, które poprawki muszą być przedmiotem osobnego głosowania.
Opinie i sprawozdania pilne
W przypadku niecierpiącym zwłoki, gdy procedura zwyczajna nie pozwala na dotrzymanie terminu wyznaczonego przez Radę, Komisję lub Parlament Europejski i gdy właściwa komisja przyjęła jednogłośnie projekt opinii lub sprawozdania, Przewodniczący przekazuje ten projekt do wiadomości Rady, Komisji i Parlamentu Europejskiego. Projekt opinii lub sprawozdania jest poddany zatwierdzeniu bez zmian na następnym posiedzeniu Zgromadzenia Plenarnego. Wszystkie dokumenty dotyczące tego tekstu muszą zaznaczać, że chodzi tu o opinię lub sprawozdanie będące przedmiotem procedury niecierpiącej zwłoki.
Procedury uproszczone
Zamknięcie posiedzenia plenarnego
Przed zamknięciem posiedzenia plenarnego Przewodniczący zawiadamia o miejscu i dacie następnego posiedzenia, jak również o punktach porządku dziennego, które są już znane.
Rozdział 3
Prezydium i Przewodniczący
Prezydium i Przewodniczący
Skład Prezydium
Prezydium składa się z:
a) Przewodniczącego,
b) pierwszego Wiceprzewodniczącego,
c) Wiceprzewodniczącego z każdego Państwa Członkowskiego,
d) dwudziestu innych członków,
e) przewodniczących frakcji politycznych.
Oprócz funkcji Przewodniczącego i funkcji przewodniczących frakcji politycznych, funkcje w Prezydium są podzielone między delegacje narodowe w następujący sposób:
– trzy stanowiska: Niemcy, Zjednoczone Królestwo, Francja, Włochy, Hiszpania, Polska,
– dwa stanowiska: Holandia, Grecja, Republika Czeska, Belgia, Węgry, Portugalia, Szwecja, Austria, Słowacja, Dania, Finlandia, Irlandia, Litwa,
– jedno stanowisko: Łotwa, Słowenia, Estonia, Cypr, Luksemburg, Malta.
Przedstawiciele członków Prezydium
Zasady wyboru
Wybór Przewodniczącego i pierwszego Wiceprzewodniczącego
Wybór wiceprzewodniczących, innych członków Prezydium i przewodniczących frakcji politycznych jako członków Prezydium
Wybór przedstawicieli
Przy wyborze kandydata na stanowisko w Prezydium wybiera się również jego przedstawiciela.
Wybory uzupełniające na wolne miejsca w Prezydium
Członek Prezydium lub jego przedstawiciel, którzy przestają urzędować w Komitecie lub rezygnują z Prezydium, są zastępowani na okres pozostały do końca kadencji zgodnie z art. 28-33. Wybory uzupełniające na wolne miejsca w Prezydium odbywają się na Zgromadzeniu Plenarnym pod przewodnictwem Przewodniczącego lub zastępcy Przewodniczącego zgodnie z art. 37 ust. 3.
Funkcje Prezydium
Zadania Prezydium to:
a) ustanowienie projektu programu politycznego na początku każdej kadencji i nadzorowanie jego wykonania. Raz do roku, jak również przy wygaśnięciu każdego mandatu, Przewodniczący na wniosek Prezydium przestawia Zgromadzeniu Plenarnemu sprawozdanie z oceny oddziaływania prac Komitetu;
b) przygotowanie, organizacja i koordynacja prac Zgromadzenia Plenarnego i komisji;
c) właściwość ogólna w sprawach natury finansowej, organizacyjnej i administracyjnej, dotyczących członków i zastępców, organizacji wewnętrznej Komitetu i jego Sekretariatu Generalnego, włączając w to również plan organizacji i organy Komitetu,
d) Prezydium może:
– ustanawiać grupy robocze składające się z jego członków lub członków Komitetu, aby doradzały mu one w sprawach szczególnych; takie grupy robocze mogą mieć do 8 członków,
– zapraszać do udziału w jego posiedzeniach innych członków Komitetu oraz osobistości z zewnątrz z uwagi na ich znajomość rzeczy lub ich urząd;
e) zatrudnienie Sekretarza Generalnego, urzędników oraz innych pracowników obsługi, wymienionych w art. 63 ust. 1 i 2,
f) przedstawienie Zgromadzeniu Plenarnemu projektu tymczasowego stanu dochodów i wydatków Komitetu, zgodnie z art. 64,
g) zezwolenie na posiedzenia poza stałym miejscem pracy.
Zwołanie Prezydium i podejmowanie decyzji
Przewodniczący
Opinie, sprawozdania i rezolucje - Procedura Prezydium
Opinie - Podstawy prawne
Zgodnie z art. 265 Traktatu WE Komitet zatwierdza swoje opinie:
a) o ile Komisja lub Rada zwraca się o opinię w przypadkach przewidzianych przez Traktat WE, jak również przez ich instytucje lub Parlament Europejski we wszystkich innych przypadkach;
b) z własnej inicjatywy;
c) o ile, w przypadku konsultacji przez Komitet Ekonomiczno-Społeczny na mocy art. 262 Traktatu WE, Komitet uważa, że wchodzą w grę szczególne interesy regionalne.
Opinie i sprawozdania - Wyznaczenie właściwej komisji
a) zaproponować Prezydium utworzenie grupy roboczej, złożonej z przedstawicieli danych komisji; albo
b) w szczególnych przypadkach obciążyć jedną lub kilka komisji, innych niż te wybrane jako główne, złożeniem projektu opinii lub dodatkowego sprawozdania. Komisja wybrana jako główna przystąpi do głosowania w sprawie zaleceń projektów opinii lub sprawozdania innych komisji i włączy je do tych, które sama zatwierdziła. Niemniej jednak tylko komisja wybrana jako główna posiada właściwość do złożenia sprawozdania przed Zgromadzeniem Plenarnym.
Wyznaczenie sprawozdawcy generalnego
Opinie i sprawozdania z własnej inicjatywy
Przedstawienie rezolucji
a) wpisać projekt rezolucji do wstępnego projektu porządku dnia posiedzenia plenarnego, zgodnie z art. 15 ust. 1; albo
b) wyznaczyć właściwą komisję, wyznaczając jej termin do opracowania projektu rezolucji; właściwa komisja opracowuje projekt rezolucji zgodnie z procedurą opracowania projektów opinii lub sprawozdania. W tym przypadku przepisów art. 51 i 52 nie stosuje się; albo
c) w przypadku posiedzenia plenarnego. Tekst ten jest więc rozpatrywany podczas drugiego dnia posiedzenia.
Każdy członek może na Zgromadzeniu Plenarnym złożyć zmiany do nadzwyczajnie pilnych projektów rezolucji.
Rozpowszechnianie opinii, sprawozdań i rezolucji
Prezydium jest odpowiedzialne za rozpowszechnianie opinii, sprawozdań i rezolucji zatwierdzonych przez Komitet.
Rozdział 4
Komisje
Komisje
Skład i zakres działania
Przewodniczący i wiceprzewodniczący
Funkcje komisji
Komisje mają przede wszystkim za zadanie opracowywanie projektów opinii, sprawozdań i rezolucji, które są następnie poddawane do zatwierdzenia podczas Zgromadzenia Plenarnego.
Zwołanie komisji i porządek dzienny
Upowszechnianie informacji
Przesłuchania publiczne
W szczególnych przypadkach i za porozumieniem z Prezydium komisja może przeprowadzić publiczne przesłuchanie albo zaprosić osoby z zewnątrz, z uwagi na ich wiedzę w związku z jednym lub więcej punktami porządku dziennego.
Termin opracowania opinii i sprawozdań
Struktura opinii
- preambuły, która określa podstawy prawne opinii i procedury wykorzystane do jej opracowania i sformułowania, a jeżeli jest to niezbędne, również uwagi wstępne,
- części głównej, która przedstawia opinie i zalecenia Komitetu w rozpatrywanej sprawie, jak również, w danym przypadku, konkretne propozycje wprowadzenia zmian do rozpatrywanego dokumentu.
Struktura sprawozdań
Sprawozdanie Komitetu składa się z:
– preambuły, która wskazuje procedury wykorzystane do jego opracowania i która zawiera spis treści,
– wstępu, który opisuje ogólną treść rozpatrywanych spraw,
– części głównej, która przedstawia szczególne uwagi oraz analizę tych spraw,
– wniosków, które przedstawiają streszczenie punktów widzenia i końcowych zaleceń Komitetu w danej sprawie.
W miarę potrzeby załączniki mogą zawierać wykorzystaną dokumentację, teksty odniesień i informacje dodatkowe.
Sprawozdawcy
Grupy robocze
Eksperci
Kworum
Głosowanie
Decyzje są podejmowane większością oddanych głosów. Artykuł 22 ust. 2 stosuje się odpowiednio.
Poprawki
Odstąpienie od opracowania opinii lub sprawozdania
Komisja, która jest wyznaczona przez Prezydium jako odpowiedzialna za propozycję i która stwierdza, że tekst ten nie ma wpływu na interesy regionalne lub lokalne lub że nie ma on zasięgu politycznego, może zdecydować o odstąpieniu od opracowania opinii lub sprawozdania w danej sprawie.
Rozdział 5
Administracja Komitetu
Administracja Komitetu
Sekretariat Generalny
Sekretarz Generalny
Zatrudnienie Sekretarza Generalnego
Regulamin pracowniczy urzędników i warunki zatrudnienia innych pracowników Wspólnot Europejskich
– w przypadku urzędników stopni 5-10 kategorii A* oraz urzędników kategorii B*, C* i D* - przez Sekretarza Generalnego,
– w przypadku innych stanowisk urzędniczych - przez Prezydium działające na wniosek Sekretarza Generalnego.
– w przypadku personelu tymczasowego stopni 5-10 kategorii A* oraz personelu tymczasowego kategorii B*, C* i D* - przez Sekretarza Generalnego,
– w przypadku innych stanowisk - przez Prezydium działające na wniosek Sekretarza Generalnego,
– w przypadku personelu tymczasowego biura Przewodniczącego lub pierwszego Wiceprzewodniczącego:
– w przypadku personelu tymczasowego kategorii A* stopni 5-10, jak również w przypadku personelu tymczasowego kategorii B*, C* i D* - przez Sekretarza Generalnego, na wniosek Przewodniczącego,
– w przypadku innego personelu tymczasowego - przez Prezydium działające na wniosek Przewodniczącego.
Personel tymczasowy biura Przewodniczącego lub Pierwszego Zastępcy Przewodniczącego jest zatrudniony do końca kadencji Przewodniczącego lub pierwszego Wiceprzewodniczącego,
– personel pomocniczy, pracownicy kontraktowi i personel lokalny - przez Sekretarza Generalnego,
– w przypadku doradców specjalnych - przez Sekretarza Generalnego zgodnie z warunkami ustalonymi w art. 119 warunków zatrudnienia innych pracowników Wspólnot Europejskich.
Komisja ds. Zagadnień Finansów i Administracji
a) doradzanie i przyjmowanie przedstawionego przez Sekretarza Generalnego wstępnego projektu preliminarza wydatków i przychodów zgodnie z artykułem 65;
b) opracowywanie projektów przepisów wykonawczych i decyzji Prezydium w sprawach finansowych, organizacyjnych i administracyjnych, włączając w to przepisy i decyzje dotyczące członków i zastępców.
Budżet
TYTUŁ III
INNE PRZEPISY
INNE PRZEPISY
Rozdział 1
Współpraca z innymi instytucjami
Współpraca z innymi instytucjami
Porozumienia o współpracy instytucjonalnej
W zakresie współpracy międzyinstytucjonalnej Prezydium na wniosek Sekretarza Generalnego może zawierać porozumienia o współpracy z innymi organami (instytucje, organy i organizacje) Unii Europejskiej.
Przekazywanie i opublikowanie opinii, sprawozdań i rezolucji
Rozdział 2
Jawność i przejrzystość
Jawność i przejrzystość
Dostęp opinii publicznej do dokumentów
Rozdział 3
Przepisy dotyczące Regulaminu
Przepisy dotyczące Regulaminu
Zmiana Regulaminu
Przepisy Prezydium
Prezydium może określić w drodze zarządzeń sposób zastosowania przepisów niniejszego regulaminu, w zgodności z tym ostatnim.
Wejście w życie Regulaminu
Niniejszy regulamin wchodzi w życie dzień po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.