Realizacja wspólnego celu dotyczącego zwiększenia uczestnictwa młodzieży w systemie demokracji przedstawicielskiej.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2005.141.3

Akt nienormatywny
Wersja od: 10 czerwca 2005 r.

Rezolucja Rady i przedstawicieli rządów Państw Członkowskich zgromadzonych w Radzie, z dnia 24 maja 2005 r., w sprawie realizacji wspólnego celu dotyczącego zwiększenia uczestnictwa młodzieży w systemie demokracji przedstawicielskiej

(2005/C 141/02)

(Dz.U.UE C z dnia 10 czerwca 2005 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ I PRZEDSTAWICIELE RZĄDÓW PAŃSTW CZŁONKOWSKICH ZGROMADZENI W RADZIE,

Mając na uwadze, co następuje:

1. Biała księga Komisji Europejskiej zatytułowana "Zarządzanie europejskie"(1) przedstawiona dnia 31 lipca 2001 r. umieszcza otwartość i uczestnictwo na pierwszych pozycjach wykazu pięciu zasad leżących u podstaw dobrych rządów.

2. Biała księga Komisji Europejskiej zatytułowana "Nowe impulsy dla młodzieży europejskiej"(2) przedstawiona dnia 21 listopada 2001 r. określa nowe ramy dla współpracy europejskiej w sprawach młodzieży.

3. Rada, w swoich konkluzjach z dnia 14 lutego 2002 r.(3), uznała tę białą księgę za punkt wyjścia dla tworzenia ram współpracy w sprawach młodzieży.

4. W swojej rezolucji z dnia 27 czerwca 2002 r.(4) Rada

a) przyjęła otwartą metodę koordynacji jako nowe ramy dla współpracy w zakresie polityki wobec młodzieży i zatwierdziła cztery priorytety tematyczne: uczestnictwo, informowanie, wolontariat oraz lepsze zrozumienie i poznanie młodzieży;

b) wezwała Komisję do przygotowania, najpóźniej do zakończenia realizacji pierwszego zadania w zakresie czterech priorytetów tematycznych, sprawozdania oceniającego w porozumieniu z Państwami Członkowskimi w sprawie ram współpracy, obejmującego w szczególności ocenę otwartej metody koordynacji oraz, w odpowiednich przypadkach, propozycje jej zmian, a także do przedłożenia tego sprawozdania do rozważenia przez Radę.

5. W swojej rezolucji z dnia 25 listopada 2003 r.(5) Rada:

a) przyjęła wspólne cele w zakresie dwóch pierwszych priorytetów, tj. uczestnictwa i informowania młodzieży, określając zwiększone uczestnictwo młodzieży w systemie demokracji przedstawicielskiej jako jeden z głównych celów priorytetu dotyczącego uczestnictwa;

b) przypomniała, że realizacja musi przebiegać elastycznie, metodą kolejnych kroków i w sposób odpowiedni dla obszaru młodzieży, z poszanowaniem kompetencji Państw Członkowskich oraz zasady pomocniczości;

c) wezwała Komisję do zwołania, w odpowiednich przypadkach, posiedzenia przedstawicieli administracji krajowych zajmujących się obszarem młodzieży, w celu wspierania wymiany informacji dotyczących dokonanego postępu i najlepszych praktyk.

6. Unia Europejska opiera się na obu zasadach: demokracji przedstawicielskiej i demokracji uczestniczącej,

DOSTRZEGA dokonania osiągnięte w czasie prezydencji Irlandii, w szczególności podczas nieoficjalnej konferencji ministerialnej w Clare oraz debatę rozpoczętą w ramach kooperacji z Radą Europy.

MA ŚWIADOMOŚĆ, ŻE:

a) młodzi ludzie są nadal aktywnie zaangażowani w sprawy społeczne i interesują się tymi sprawami;

b) gotowość młodzieży do przyjęcia roli aktywnych obywateli nie oznacza jej automatycznego uczestnictwa w instytucjach demokracji przedstawicielskiej;

c) w wielu Państwach Członkowskich UE występuje tendencja do spadku uczestnictwa młodzieży w instytucjach demokracji przedstawicielskiej i jej zainteresowania tymi instytucjami;

d) ten brak zainteresowania dla instytucji demokratycznych znajduje często odbicie w niechęci do angażowania się na czas dłuższy w działalność organizacji młodzieżowych, niskiej frekwencji podczas wyborów, spadku liczby członków partii politycznych i ich struktur młodzieżowych.

PRZYPOMINA JEDNAK, ŻE:

a) demokracja przedstawicielska stanowi jeden z filarów naszego społeczeństwa;

b) demokracjom potrzebne jest uczestnictwo wszystkich obywateli;

c) w szczególności uczestnictwo młodych ludzi w instytucjach demokracji przedstawicielskiej ma zasadnicze znaczenie dla właściwego funkcjonowania demokracji;

d) młodzież nie stanowi jednorodnej grupy, a problem braku jej uczestnictwa w instytucjach demokracji przedstawicielskiej stwarza różnorodne wyzwania, zależne od płci, poziomu wykształcenia, pochodzenia etnicznego lub innych czynników.

PODKREŚLA:

a) znaczenie dialogu toczącego się na szczeblu krajowym między młodymi ludźmi i przywódcami politycznymi dla tworzenia klimatu sprzyjającego uczestnictwu w instytucjach demokracji przedstawicielskiej;

b) znaczenie wytycznych Komisji dotyczących uporządkowanego dialogu między młodzieżą a przedstawicielami struktur politycznych;

c) kluczową rolę odgrywaną przez edukację pozaformalną i działania informacyjne ukierunkowane na młodzież dla zapewnienia edukacji obywatelskiej wysokiej jakości, obejmującej szerokie kręgi społeczeństwa;

d) szczególne znaczenie organizacji i stowarzyszeń młodzieżowych dla tworzenia młodym ludziom możliwości uczenia się mechanizmów demokratycznych i pełnienia roli aktywnych, krytycznych obywateli.

JEST ZGODNA CO DO TEGO, ŻE:

a) działania zmierzające do osiągania tych celów nie mogą być ukierunkowane wyłącznie na młodych ludzi, ale muszą również odnosić się do samych instytucji demokracji przedstawicielskiej;

b) należy podkreślać i promować zaangażowanie osób uczestniczących w demokracji przedstawicielskiej;

c) podczas realizacji wspólnego celu dotyczącego zwiększenia uczestnictwa młodych ludzi w systemie demokracji przedstawicielskiej, należy zwracać szczególną uwagę na tworzenie klimatu zachęcającego młodych ludzi do uczestnictwa, z uwzględnieniem istotnej roli systemu szkolnictwa, organizacji młodzieżowych, partii politycznych i rodziny;

d) należy szczególnie starannie dobierać środki pod kątem grup, do których są adresowane, i ich szczególnych cech;

e) należy angażować młodzież i organizacje młodzieżowe w tworzenie konkretnych środków realizacji.

WZYWA PAŃSTWA CZŁONKOWSKIE DO:

– propagowania wśród partii politycznych świadomości znaczenia zwiększania obecności młodzieży w ich szeregach, liczby młodych ludzi w ich organach oraz na ich listach wyborczych,

– propagowania, w stosownych przypadkach, umieszczania nazwisk młodych ludzi w spisach wyborców,

– mobilizowania wsparcia władz regionalnych i lokalnych dla uczestnictwa młodzieży w demokracji przedstawicielskiej,

– uświadamiania młodym ludziom znaczenia uczestnictwa w demokracji przedstawicielskiej, w szczególności poprzez udział w wyborach.

WZYWA KOMISJĘ I PAŃSTWA CZŁONKOWSKIE DO:

– zinwentaryzowania, w ramach wspólnego priorytetu dotyczącego lepszego zrozumienia i poznania młodzieży, istniejącej wiedzy na temat przeszkód utrudniających aktywne uczestnictwo młodzieży w demokracji przedstawicielskiej,

– stworzenia wspólnego zasobu przyjętych dotąd środków i przykładów dobrej praktyki w celu osiągnięcia wspólnego celu dotyczącego uczestnictwa młodzieży w systemie demokracji przedstawicielskiej, zarówno na szczeblu Państw Członkowskich, jak i europejskim,

– umocnienia dialogu między młodzieżą a przywódcami politycznymi, na przykład poprzez organizowanie regularnych spotkań,

– zorganizowania spotkania w 2006 r. w celu dokonania oceny postępów w realizacji tego celu na podstawie krajowych sprawozdań na temat priorytetu dotyczącego uczestnictwa.

______

(1) 11574/01 - COM(2001) 428 wersja ostateczna.

(2) 14441/01 - COM(2001) 681 wersja ostateczna.

(3) Dz.U. C 119 z 22.5.2002, str. 6.

(4) Dz.U. C 168 z 13.7.2002, str. 2.

(5) Dz.U. C 295. 5.12.2003, str. 6.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.