Rozporządzenie 2018/1475 ustanawiające ramy prawne Europejskiego Korpusu Solidarności oraz zmieniające rozporządzenie (UE) nr 1288/2013, rozporządzenie (UE) nr 1293/2013 i decyzję nr 1313/2013/UE

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2018.250.1

Akt utracił moc
Wersja od: 4 października 2018 r.

ROZPORZĄDZENIE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) 2018/1475
z dnia 2 października 2018 r.
ustanawiające ramy prawne Europejskiego Korpusu Solidarności oraz zmieniające rozporządzenie (UE) nr 1288/2013, rozporządzenie (UE) nr 1293/2013 i decyzję nr 1313/2013/UE

PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 165 ust. 4 i art. 166 ust. 4,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,

uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego 1 ,

po konsultacji z Komitetem Regionów,

stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą 2 ,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Solidarność obywateli Unii i państw członkowskich stanowi jedną z uniwersalnych wartości, na których opiera się Unia. Unia w swoich działaniach kieruje się tą wspólną wartością, która zapewnia jedność niezbędną do stawiania czoła obecnym i przyszłym wyzwaniom społecznym, w czym młodzi Europejczycy chcą pomóc, wykazując swoją solidarność w praktycznych działaniach. Solidarność rozbudza również zainteresowanie osób młodych wspólnym europejskim projektem. Zasada solidarności została zapisana w art. 2 Traktatu o Unii Europejskiej (TUE) oraz w preambule Karty praw podstawowych Unii Europejskiej.

(2) W orędziu o stanie Unii wygłoszonym dnia 14 września 2016r. podkreślono potrzebę inwestowania w osoby młode oraz ogłoszono, że ma zostać utworzony Europejski Korpus Solidarności, w celu stworzenia osobom młodym z całej Unii szansy na wniesienie znaczącego wkładu do społeczeństwa, okazanie solidarności oraz rozwijanie swoich umiejętności, kompetencji oraz wiedzy, a tym samym nabywanie cennych ludzkich doświadczeń, mających również zasadnicze znaczenie dla powstania aktywnego i zaangażowanego obywatelstwa Unii.

(3) W swoim komunikacie z dnia 7 grudnia 2016 r. zatytułowanym "Europejski Korpus Solidarności" Komisja podkreśliła potrzebę wzmocnienia podstaw prac na rzecz solidarności w całej Europie, aby zapewnić osobom młodym więcej lepszych możliwości podejmowania wysokiej jakości działań solidarnościowych o szerokim zasięgu oraz aby wspierać podmioty krajowe, regionalne i lokalne w ich próbach radzenia sobie z różnymi wyzwaniami i kryzysami. Komunikatem tym Komisja rozpoczęła pierwszy etap Europejskiego Korpusu Solidarności, w ramach którego zmobilizowano różne programy unijne w celu zaoferowania osobom młodym możliwości podjęcia wolontariatu, stażu lub pracy w całej Unii. Działania te, wdrożone przed wejściem lub po wejściu w życie niniejszego rozporządzenia, powinny nadal opierać się na stosowaniu zasad i warunków określonych w poszczególnych programach Unii, w ramach których finansowano te działania w czasie pierwszego etapu Europejskiego Korpusu Solidarności.

(4) W kontekście niniejszego rozporządzenia solidarność można rozumieć jako poczucie odpowiedzialności za innych i gotowość poświęcenia się dla wspólnego dobra, wyrażające się konkretnymi działaniami podejmowanymi bez oczekiwania w zamian jakiejkolwiek przysługi.

(5) Osobom młodym należy zapewnić łatwo dostępne możliwości zaangażowania się w wysokiej jakości działania solidarnościowe o wyraźnym wymiarze europejskim, będące jednym ze sposobów wzmocnienia spójności, solidarności, włączenia społecznego i demokracji w państwach uczestniczących z korzyścią dla społeczności lokalnych, a także podniesienia kompetencji w kontekście własnego rozwoju osobistego, a tym samym wzmocnienia poczucia własnej wartości, niezależności i motywacji do nauki, stymulowania rozwoju edukacyjnego, społecznego, artystycznego, językowego, kulturowego, obywatelskiego i zawodowego oraz sprzyjania aktywności obywatelskiej, szansom na zatrudnienie i wchodzeniu na rynek pracy. Te działania solidarnościowe wspierałyby także mobilność uczestników.

(6) Na mocy niniejszego rozporządzenia ustanawia się program działań Unii zwany Europejskim Korpusem Solidarności, będący podstawą dokonania pozytywnej zmiany społecznej poprzez udzielanie wsparcia grupom osób fizycznych i podmiotom chcącym poszerzać solidarność w Europie. W niniejszym rozporządzeniu przewiduje się więc instrument finansowania działań Unii, który będzie miał zastosowanie od dnia wejścia w życie niniejszego rozporządzenia na stałe, oraz ustanawia się podstawę Europejskiego Korpusu Solidarności jako wspólnoty i jako źródła inspiracji do umocnienia ducha solidarności w Europie dzięki szerokim skutkom działań prowadzonych w ramach Europejskiego Korpusu Solidarności.

(7) Działania solidarnościowe oferowane osobom młodym powinny być wysokiej jakości w takim sensie, iż powinny przyczyniać się do osiągnięcia celów Europejskiego Korpusu Solidarności i pomagać w przezwyciężaniu wyzwań społecznych, a jednocześnie zaspokajać potrzeby społeczności lokalnych. Działania solidarnościowe powinny oferować osobom młodym możliwość zdobycia cennych kompetencji dla rozwoju osobistego, społecznego, obywatelskiego i zawodowego, łącznie z silnym wymiarem edukacyjnoszkoleniowym, być dostępne dla osób młodych, zostać wdrożone w bezpiecznych i zdrowych warunkach oraz być odpowiednio walidowane. Działania solidarnościowe nie powinny mieć negatywnego wpływu na istniejące miejsca pracy lub staże i powinny przyczyniać się do wzmocnienia zobowiązań podjętych przez przedsiębiorstwa w ramach społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw, nie zastępując ich.

(8) Każdy podmiot chcący uczestniczyć w Europejskim Korpusie Solidarności - bez względu na to, czy jest on finansowany z budżetu Europejskiego Korpusu Solidarności, w ramach innego programu unijnego lub z innego źródła finansowania - powinien uzyskać znak jakości, pod warunkiem że zostaną spełnione specjalne wymogi. Wymóg uzyskania znaku jakości nie powinien dotyczyć osób fizycznych ubiegających się o wsparcie finansowe w imieniu nieformalnej grupy uczestników z przeznaczeniem na ich projekty solidarnościowe. Znak jakości przyznany organizacjom uczestniczącym powinien poświadczać zdolność tych organizacji do zapewnienia jakości oferowanych przez nie działań solidarnościowych. Proces przyznawania znaku jakości powinien być prowadzony przez organy wykonawcze Europejskiego Korpusu Solidarności w przystępny i przejrzysty sposób. Przyznany znak jakości należy poddawać okresowej ocenie i powinna istnieć możliwość jego cofnięcia, jeśli w wyniku przeprowadzenia ponownej oceny okaże się, że warunki, które doprowadziły do jego przyznania, nie są już spełniane.

(9) Europejski Korpus Solidarności pełniłby rolę pojedynczego punktu kontaktowego do działań solidarnościowych w całej Unii. Należy zapewnić spójność i komplementarność Europejskiego Korpusu Solidarności z innymi stosownymi politykami, programami i instrumentami Unii. Europejski Korpus Solidarności powinien wykorzystywać mocne strony i synergię dotychczasowych i poprzednich programów, w szczególności programów Erasmus + oraz "Młodzież w działaniu". Powinien on także uzupełniać starania państw członkowskich na rzecz wspierania osób młodych i ułatwiania im przechodzenia ze szkoły do zatrudnienia w ramach mechanizmów takich jak Gwarancje dla młodzieży, wprowadzonych zgodnie z zaleceniem Rady z dnia 22 kwietnia 2013 r. w sprawie ustanowienia Gwarancji dla młodzieży, 3  poprzez zapewnienie im dodatkowych możliwości uczestnictwa w działaniach solidarnościowych w formie staży lub stanowisk pracy w ich stosownych państwach członkowskich lub za granicą. Należy również zapewnić komplementarność z dotychczasowymi unijnymi sieciami związanymi z działaniami w ramach Europejskiego Korpusu Solidarności, takimi jak Europejska Sieć Publicznych Służb Zatrudnienia, EURES i sieć Eurodesk. Ponadto należy wspierać komplementarność i lojalną współpracę między istniejącymi mechanizmami powiązanymi i Europejskim Korpusem Solidarności, zwłaszcza z przeznaczonymi dla osób młodych mechanizmami solidarności, wolontariatu, służby cywilnej i mobilności, działającymi na poziomach krajowym, regionalnym lub lokalnym, a także z priorytetami związanymi z solidarnością i młodzieżą w krajach uczestniczących, w stosownych przypadkach, aby wzajemnie zwiększać i wzbogacać wpływ oraz jakość tych mechanizmów, a także wykorzystywać dobre praktyki. Europejski Korpus Solidarności nie powinien zastępować podobnych krajowych mechanizmów solidarności, wolontariatu, służby cywilnej i mobilności. Należy zapewnić wszystkim osobom młodym jednakowy dostęp do krajowych działań solidarnościowych. Należy zachęcać do nawiązywania partnerstw z europejskimi sieciami specjalizującymi się w określonych pilnych kwestiach społecznych.

(10) Aby zmaksymalizować wpływ Europejskiego Korpusu Solidarności, inne unijne programy powinny być w stanie wnieść wkład w osiąganie celów Europejskiego Korpusu Solidarności poprzez wspieranie jego działań. Wkład ten powinien być finansowany zgodnie z odpowiednimi aktami prawnymi stosownych programów z myślą o zapewnieniu większego udziału osób młodych, społeczeństwa obywatelskiego oraz istniejących programów wolontariatu w państwach członkowskich. Po uzyskaniu ważnego znaku jakości organizacje uczestniczące powinny uzyskać dostęp do portalu Europejskiego Korpusu Solidarności oraz mieć zapewnione środki dotyczące jakości i wsparcia w zależności od rodzaju oferowanych działań solidarnościowych.

(11) Europejski Korpus Solidarności powinien otwierać osobom młodym nowe możliwości odbycia wolontariatu, stażu lub podjęcia pracy, a także dawać im możliwość opracowywania lub rozwijania z ich własnej inicjatywy projektów solidarnościowych, posiadających wyraźną europejską wartość. Takie możliwości powinny pomóc wyjść naprzeciw niezaspokojonym potrzebom społecznym oraz przyczyniać się do wzmacniania społeczności, a także wspierać rozwój osobisty, edukacyjny, społeczny, obywatelski i zawodowy osób młodych. Europejski Korpus Solidarności powinien również wspierać działania służące tworzeniu sieci kontaktów dla uczestników i uczestniczących organizacji, a także środki zapewniające jakość działań objętych wsparciem i usprawniające system walidacji efektów uczenia się. Powinien on także przyczyniać się do wspierania i umacniania istniejących organizacji realizujących działania solidarnościowe.

(12) Wolontariat stanowi ważne doświadczenie w kontekście uczenia się formalnego i nieformalnego, które wspiera rozwój osobisty, społecznoedukacyjny i zawodowy oraz szanse na zatrudnienie, a także aktywne obywatelstwo osób młodych. Wolontariat nie powinien zastępować staży ani pracy i powinien się opierać na pisemnej umowie wolontariackiej. Komisja i państwa członkowskie współpracują w zakresie polityki wolontariatu dotyczącej młodzieży przez zastosowanie otwartej metody koordynacji.

(13) Praktyki zawodowe i miejsca pracy powinny być wyraźnie oddzielone od wolontariatu, zarówno z punktu widzenia finansowego, jak i organizacyjnego. Staże nie powinny nigdy prowadzić do zastępowania rzeczywistego zatrudnienia. Jednakże płatne staże i praca mogą stanowić dla osób młodych w niekorzystnej sytuacji oraz osób młodych o mniejszych możliwościach zachętę do uczestnictwa w działaniach solidarnościowych, które w przeciwnym wypadku mogłyby być dla nich niedostępne. Staże mogą ułatwiać osobom młodym przejście od edukacji do zatrudnienia oraz zwiększyć szanse osób młodych na zatrudnienie, co ma decydujące znaczenie dla ich trwałej integracji na rynku pracy. Staże i miejsca pracy oferowane w ramach Europejskiego Korpusu Solidarności powinny zawsze być opłacane przez organizację uczestniczącą przyjmującą lub zatrudniającą uczestnika. W stosownym przypadku staże powinny opierać się na pisemnej umowie wolontariackiej zgodnej z mającymi zastosowanie ramami regulacyjnymi kraju, w którym staż ma miejsce, i być zgodne z zasadami określonymi w zaleceniu Rady z dnia 10 marca 2014 r. w sprawie ram jakości staży 4 .

Praca powinna być oparta na umowie o pracę zgodnie z krajowymi ramami regulacyjnymi lub mającymi zastosowanie układami zbiorowymi - lub też z oboma tymi systemami - państwa uczestniczącego, w którym praca jest wykonywana. Okres wsparcia finansowego dla organizacji uczestniczących oferujących pracę nie powinien przekraczać dwunastu miesięcy. Stażom i pracy powinno towarzyszyć odpowiednie przygotowanie, szkolenie w miejscu pracy oraz wsparcie po ich zakończeniu w związku z udziałem uczestnika. W przypadku działań transgranicznych stosowne podmioty rynku pracy, w szczególności publiczne i prywatne służby zatrudnienia, partnerzy społeczni oraz izby handlowe, a także organizacje członkowskie EURES, zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/589 5 , powinny zapewniać ułatwienia w zakresie staży i pracy.

(14) Duch inicjatywy osób młodych oraz ich aktywne obywatelstwo jest istotną wartością dla społeczeństwa. Europejski Korpus Solidarności powinien przyczyniać się do pielęgnowania tego aspektu poprzez oferowanie osobom młodym możliwości opracowywania lub rozwijania ich własnych projektów, mających wyraźną wartość dodaną, ukierunkowanych na kluczowe wyzwania i służących społecznościom lokalnym, zwłaszcza społecznościom na obszarach wiejskich, odizolowanych lub marginalizowanych. Projekty te powinny stanowić dla osób młodych okazję do rozwijania innowacyjnych rozwiązań, a także wypróbowania pomysłów w zrównoważony sposób oraz do zdobycia doświadczenia polegającego na inicjowaniu działań solidarnościowych. Mogłyby one także służyć jako odskocznia w dalszym zaangażowaniu w działania solidarnościowe i być pierwszym krokiem w kierunku zachęcania uczestników do podejmowania działalności o charakterze przedsiębiorczości społecznej lub w charakterze wolontariuszy w stowarzyszeniach, organizacjach pozarządowych, organizacjach młodzieżowych lub innych podmiotach aktywnie działających w sektorach zaangażowanych w działania solidarnościowe, non-profit i działania na rzecz młodzieży, a także do zakładania własnych stowarzyszeń. Wsparcie po zakończeniu aktywności ma na celu wspieranie osób młodych w kontynuowaniu zaangażowania i aktywności w obszarze solidarności, w tym dzięki zaangażowaniu w działalność stowarzyszeń, spółdzielni, przedsiębiorstw społecznych, organizacji młodzieżowych i ośrodków społeczności lokalnych.

(15) Wolontariat i projekty solidarnościowe powinny pokrywać ponoszone przez uczestników wydatki wynikające z uczestnictwa w takich działaniach solidarnościowych, ale nie powinny im zapewniać wynagrodzenia ani korzyści ekonomicznych.

(16) Uczestnicy i organizacje uczestniczące powinny czuć, że należą do wspólnoty osób i do podmiotów zaangażowanych we wzmacnianie solidarności w całej Europie i poza nią. Jednocześnie organizacje uczestniczące potrzebują wsparcia, aby zwiększać swoje zdolności oferowania coraz większej liczbie uczestników wysokiej jakości działań solidarnościowych, a także by przyciągać nowe osoby. Europejski Korpus Solidarności powinien wspierać działania służące tworzeniu sieci kontaktów, mające na celu zwiększenie zdolności osób młodych i organizacji uczestniczących do zaangażowania się w tę wspólnotę, pielęgnowanie ducha Europejskiego Korpusu Solidarności, a także wspieranie wymiany przydatnych praktyk i doświadczeń solidarnościowych, czerpiących także - w stosownych przypadkach - z doświadczenia w zakresie ochrony cywilnej. Działania służące tworzeniu sieci kontaktów powinny także przyczyniać się do podnoszenia świadomości na temat Europejskiego Korpusu Solidarności wśród podmiotów publicznych i prywatnych, a także obejmować gromadzenie informacji zwrotnych od uczestników i organizacji uczestniczących na temat jego wdrożenia.

(17) Szczególną uwagę należy zwrócić na zapewnienie jakości działań solidarnościowych i innych możliwości oferowanych w ramach Europejskiego Korpusu Solidarności, w szczególności przez oferowanie uczestnikom szkoleń internetowych (online) i prowadzonych poza internetem (offline) oraz wsparcia językowego (z poszanowaniem zasady wielojęzyczności), ubezpieczenia, wsparcia administracyjnego oraz wsparcia przed rozpoczęciem działania solidarnościowego, po zakończeniu działania solidarnościowego, lub w obu przypadkach, a także na walidacji kompetencji zdobytych w czasie aktywności w ramach Europejskiego Korpusu Solidarności. Te środki wsparcia powinny być opracowywane i udzielane we współpracy z organizacjami młodzieżowymi i innymi organizacjami non-profit oraz organizacjami społeczeństwa obywatelskiego w celu skorzystania z ich wiedzy fachowej w tej dziedzinie. Te środki wsparcia powinny uwzględniać środowisko i rodzaj działań wykonywanych przez uczestników, ze szczególnym uwzględnieniem wszelkiego ewentualnego ryzyka.

(18) Aby zapewnić wpływ działań w ramach Europejskiego Korpusu Solidarności na rozwój osobisty, edukacyjny, artystyczny, społeczny, obywatelski i zawodowy uczestników, kompetencje stanowiące efekty uczenia się uzyskane podczas działań solidarnościowych powinny być właściwie zidentyfikowane i udokumentowane, zgodnie z okolicznościami i specyfiką danego kraju oraz zgodnie z zaleceniem Rady z dnia 20 grudnia 2012 r. w sprawie walidacji uczenia się pozaformalnego i nieformalnego 6 . W tym celu należy zachęcać do wykorzystywania istniejących na poziomach unijnym i krajowym instrumentów uznawania pozaformalnego i nieformalnego uczenia się, takich jak - w stosownych przypadkach - Youthpass i Europass.

(19) Każdy podmiot publiczny lub prywatny, w tym organizacje międzynarodowe, organizacje społeczeństwa obywatelskiego, organizacje młodzieżowe oraz przedsiębiorstwa społeczne, powinien mieć możliwość ubiegania się o znak jakości. Należy ustanowić oddzielne znaki jakości dla wolontariatu oraz staży i pracy w celu zapewnienia skutecznego i stałego przestrzegania przez organizacje uczestniczące zasad i wymogów Europejskiego Korpusu Solidarności w zakresie ich praw i obowiązków na wszystkich etapach działań w obszarze solidarności. Uzyskanie znaku jakości powinno być warunkiem wstępnym uczestnictwa, lecz nie powinno automatycznie prowadzić do finansowania w ramach Europejskiego Korpusu Solidarności.

(20) Organizacje uczestniczące mogą sprawować różne funkcje w Europejskim Korpusie Solidarności. Pełniąc funkcję przyjmującą, prowadzą one działania związane z przyjmowaniem uczestników, łącznie z organizowaniem - w stosownych przypadkach - działań i udzielaniem uczestnikom wskazówek oraz wsparcia podczas działania solidarnościowego. Pełniąc funkcję wspierającą, prowadzą one działania związane z wysyłaniem i przygotowywaniem uczestników przed wyjazdem oraz podczas i po zakończeniu działania solidarnościowego, w tym szkolenie uczestników i kierowanie ich do organizacji lokalnych po zakończeniu działania solidarnościowego.

(21) Centra Zasobów Europejskiego Korpusu Solidarności powinny udzielać pomocy organom wykonawczym, organizacjom uczestniczącym oraz uczestnikom w celu podnoszenia jakości działań solidarnościowych i ich wdrażania, jak również oraz w lepszej identyfikacji i walidacji kompetencji zdobytych poprzez działania solidarnościowe, w tym poprzez wydawanie Youth Pass.

(22) Należy stale ulepszać portal Europejskiego Korpusu Solidarności, aby zapewnić łatwy dostęp do Europejskiego Korpusu Solidarności oraz by ustanowić punkt kompleksowej obsługi dla zainteresowanych osób i organizacji, między innymi do celów rejestracji, identyfikacji i dopasowywania profili i możliwości, tworzenia sieci kontaktów oraz wirtualnych wymian, szkoleń internetowych, wsparcia językowego oraz wszelkiego innego wsparcia przed rozpoczęciem działania solidarnościowego, po zakończeniu działania solidarnościowego, lub w obu przypadkach, a także do innych przydatnych funkcji, które mogłyby pojawić się w przyszłości.

(23) Organy wykonawcze podejmują środki konieczne do zagwarantowania, że zarejestrowanym kandydatom oferuje się wolontariat, staże i pracę w rozsądnym i względnie przewidywalnym wymiarze czasu. Ponadto, aby pobudzić zaangażowanie się zarejestrowanych kandydatów, zorganizowane zostaną systematyczne działania informacyjne, i komunikacyjne oraz w zakresie tworzenia sieci kontaktów.

(24) W niniejszym rozporządzeniu określono pulę środków finansowych na lata 2018-2020, która podczas corocznej procedury budżetowej ma stanowić dla Parlamentu Europejskiego i dla Rady całkowity budżet w rozumieniu pkt 17 Porozumienia międzyinstytucjonalnego z dnia 2 grudnia 2013 r. pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą i Komisją w sprawie dyscypliny budżetowej, współpracy w kwestiach budżetowych i należytego zarządzania finansami 7 .

(25) Aby zapewnić ciągłość działań objętych wsparciem w ramach programów przyczyniających się do realizacji Europejskiego Korpusu Solidarności, wsparcie finansowe na działania solidarnościowe powinno w przybliżeniu wynosić 90 % na wolontariat i projekty solidarnościowe z jednej strony oraz 10 % na staże albo miejsca pracy - lub oba te działania - z drugiej strony, z przeznaczeniem maksymalnie 20 % na działania krajowe.

(26) Aby zmaksymalizować wpływ Europejskiego Korpusu Solidarności, należy wprowadzić przepisy umożliwiające państwom uczestniczącym przekazywanie dodatkowego finansowania krajowego, regionalnego lub lokalnego dostępnego zgodnie z przepisami dotyczącymi Europejskiego Korpusu Solidarności.

(27) Aby uprościć wymagania dla beneficjentów, należy w możliwie najszerszym zakresie stosować kwoty ryczałtowe, koszty jednostkowe oraz finansowanie ryczałtowe.

(28) Państwa członkowskie powinny móc uczestniczyć w wolontariacie, stażach, pracy, projektach solidarnościowych i działaniach służących tworzeniu sieci kontaktów. Ponadto, podobnie jak w przypadku wolontariatu europejskiego, projekty solidarnościowe i działania służące tworzeniu sieci kontaktów powinny być otwarte na uczestnictwo innych krajów, ze szczególnym uwzględnieniem krajów sąsiadujących z Unią. Takie uczestnictwo powinno opierać się, w stosownych przypadkach, na dodatkowych środkach przyznawanych zgodnie z procedurami ustalonymi z zainteresowanymi państwami.

(29) Uczestnictwo w Europejskim Korpusie Solidarności powinno być otwarte dla osób młodych w wieku 18-30 lat. Uczestnictwo w działaniach solidarnościowych powinno wymagać wcześniejszej rejestracji na portalu Europejskiego Korpusu Solidarności, który jest dostępny dla osób w wieku 17-30 lat.

(30) Należy skupić się na tym, aby działania objęte wsparciem Europejskiego Korpusu Solidarności były dostępne dla wszystkich osób młodych, w szczególności osób młodych o mniejszych możliwościach, zgodnie ze szczegółowymi informacjami zawartymi w Strategii na rzecz Włączenia Społecznego i Różnorodności, opracowanej i stosowanej w ramach programu Erasmus+ w obszarze działań na rzecz młodzieży. Należy zatem wprowadzić specjalne środki wspierania włączenia społecznego i uczestnictwa osób młodych w niekorzystnej sytuacji, takie jak odpowiednie formy działań solidarnościowych i spersonalizowane doradztwo, a także uwzględnić ograniczenia wynikające z odległego położenia najbardziej oddalonych regionów Unii oraz krajów i terytoriów zamorskich zgodnie z decyzją Rady 2013/755/UE 8 . Analogicznie, państwa uczestniczące powinny starać się przyjąć wszystkie odpowiednie środki w celu zniesienia prawnoadministracyjnych przeszkód dla prawidłowego funkcjonowania Europejskiego Korpusu Solidarności. Obejmuje to rozwiązanie - tam, gdzie to możliwe i bez uszczerbku dla dorobku Schengen i prawa Unii w zakresie wjazdu i pobytu obywateli państw trzecich - kwestii administracyjnych powodujących trudności z uzyskaniem wiz i zezwoleń na pobyt.

(31) Podmiot chcący ubiegać się o finansowanie w celu oferowania działań solidarnościowych w ramach Europejskiego Korpusu Solidarności powinien najpierw, jako warunek wstępny - określony w sposób przystępny i przejrzysty - uzyskać znak jakości. Ten wymóg nie powinien dotyczyć osób fizycznych ubiegających się o wsparcie finansowe w imieniu nieformalnej grupy uczestników na ich projekty solidarnościowe. Odpowiednie organy wykonawcze powinny przeprowadzać kontrole jakości, aby zapewnić przestrzeganie przez te osoby fizyczne wymogów Europejskiego Korpusu Solidarności.

(32) Ważnym kryterium oceny jakości projektów powinny być potrzeby i oczekiwania społeczności lokalnych. W związku z tym należy wprowadzić odpowiednie wskaźniki.

(33) Skuteczne zarządzanie wykonaniem, w tym monitorowanie i ocena, wymaga opracowania zestawu określonych, wymiernych i realistycznych wskaźników jakościowych i ilościowych, które można mierzyć w czasie i które odzwierciedlają logikę interwencji.

(34) Należy zapewnić odpowiednie działania informacyjne, promocję i upowszechnianie możliwości i wyników działań objętych wsparciem w ramach Europejskiego Korpusu Solidarności, na poziomach europejskim, krajowym, regionalnym i lokalnym. Szczególną uwagę powinno się zwrócić na przedsiębiorstwa społeczne, które należy zachęcać do wspierania działań Europejskiego Korpusu Solidarności. Działania informacyjne, promocja i upowszechnianie powinny być realizowane, bez zwiększania obciążenia administracyjnego, przez wszystkie organy wykonawcze Europejskiego Korpusu Solidarności, w tym, w stosownych przypadkach, przy wsparciu innych kluczowych zainteresowanych podmiotów.

(35) W celu skuteczniejszego osiągania celów Europejskiego Korpusu Solidarności Komisja, państwa członkowskie i agencje narodowe powinny ściśle współpracować, najlepiej w ramach partnerstwa z organizacjami pozarządowymi, organizacjami młodzieżowymi i lokalnymi zainteresowanymi stronami dysponującymi wiedzą fachową w zakresie aktywności solidarnościowych.

(36) Aby zapewnić skuteczne i sprawne wdrożenie niniejszego rozporządzenia Europejski Korpus Solidarności powinien w jak największym stopniu wykorzystywać już istniejące mechanizmy zarządzania w ramach programu Erasmus+. Wdrożenie Europejskiego Korpusu Solidarności powinno zatem zostać powierzone istniejącym strukturom, takim jak Komisja Europejska, Agencja Wykonawcza ds. Edukacji, Kultury i Sektora Audiowizualnego, a także Agencje Narodowe odpowiedzialne za zarządzanie działaniami, o których mowa w rozdziale III rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1288/2013 9 . Na potrzeby uczestników i organizacji uczestniczących w odpowiednich dokumentach programowych, takich jak roczny program prac czy przewodnik po programie, opracowuje się jasne i szczegółowe procedury w odniesieniu do wszystkich etapów działania solidarnościowego. Komisja powinna regularnie przeprowadzać konsultacje z głównymi zainteresowanymi stronami, w tym z organizacjami uczestniczącymi, na temat realizacji Europejskiego Korpusu Solidarności.

(37) Aby zapewnić finansowo skuteczne wdrożenie i ścisłe monitorowanie Europejskiego Korpusu Solidarności na poziomie krajowym, istotne jest wykorzystanie istniejących władz krajowych odpowiedzialnych za zarządzanie działaniami, o których mowa w rozdziale III rozporządzenia (UE) nr 1288/2013.

(38) Organy krajowe wyznaczone do zarządzania działaniami, o których mowa w rozdziale III rozporządzenia (UE) nr 1288/2013, powinny również pełnić funkcję organów krajowych na potrzeby niniejszego rozporządzenia. Nie powinno to jednak uniemożliwiać wyznaczenia większej liczby organów krajowych zgodnie z prawem krajowym i praktyką krajową, jak przewidziano w art. 27 ust. 1 tego rozporządzenia. Jeśli w trakcie funkcjonowania Europejskiego Korpusu Solidarności państwo uczestniczące zechce zmienić swój organ krajowy, zastosowanie powinny mieć procedury przewidziane, w art. 27 ust. 2 tego rozporządzenia.

(39) Aby zapewnić skuteczne zarządzanie finansowe oraz pewność prawa w każdym państwie uczestniczącym, każdy organ krajowy powinien wyznaczyć niezależną instytucję audytową. Gdy jest to możliwe i aby zmaksymalizować efektywność, niezależna instytucja audytowa może być tym samym podmiotem, który wyznaczono do działań, o których mowa w rozdziale III rozporządzenia (UE) nr 1288/2013.

(40) Należy chronić interesy finansowe Unii z zastosowaniem proporcjonalnych środków w całym cyklu wydatkowania, w tym prewencji, wykrywania i analizy nieprawidłowości, odzyskiwania straconych, nienależnie wypłaconych lub nieodpowiednio wykorzystanych środków oraz, w stosownych przypadkach, nakładania kar.

(41) W celu zapewnienia jednolitych warunków wykonywania niniejszego rozporządzenia, należy powierzyć Komisji uprawnienia wykonawcze. Uprawnienia te powinny być wykonywane zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 182/2011 10 .

(42) Zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 11  Komisja powinna przyjąć programy prac i poinformować o nich Parlament Europejski i Radę. Programy prac powinny określać środki niezbędne do wdrożenia prac zgodnie z celami ogólnymi i szczegółowymi Europejskiego Korpusu Solidarności, kryteria wyboru i przyznawania dotacji, a także inne wymagane elementy. Programy prac i wszelkie ich zmiany powinny zostać przyjęte na podstawie aktów wykonawczych zgodnie z procedurą sprawdzającą.

(43) Ponieważ cel niniejszego rozporządzenia, mianowicie ustanowienie Europejskiego Korpusu Solidarności, nie może zostać osiągnięty w sposób wystarczający przez państwa członkowskie, natomiast ze względu na jego rozmiary i skutki możliwe jest jego lepsze osiągnięcie na poziomie Unii, Unia może podjąć działania zgodnie z zasadą pomocniczości określoną w art. 5 Traktatu o Unii Europejskiej. Zgodnie z zasadą proporcjonalności określoną w tym artykule niniejsze rozporządzenie nie wykracza poza to, co jest konieczne do osiągnięcia tego celu.

(44) Ze względów skuteczności i efektywności komitet ustanowiony na mocy rozporządzenia (UE) nr 1288/2013 powinien także pomóc Komisji we wdrażaniu niniejszego rozporządzenia. W odniesieniu do Europejskiego Korpusu Solidarności komitet ten powinien być zwoływany w określonej konfiguracji, a jego mandat powinien zostać dostosowany do pełnienia tej nowej roli. Państwa uczestniczące powinny powołać stosownych przedstawicieli na potrzeby tych posiedzeń, uwzględniając przedmiot, cele i działania Europejskiego Korpusu Solidarności.

(45) Należy wprowadzić zmiany do rozporządzenia (UE) nr 1288/2013 w celu uwzględnienia zmian wolontariatu europejskiego wynikających z wolontariatu w ramach niniejszego rozporządzenia.

(46) Pula środków finansowych Europejskiego Korpusu Solidarności w ramach działu 1a wieloletnich ram finansowych również korzysta ze środków przesuniętych z programu "Erasmus+". Środki te powinny pochodzić wyłącznie ze środków przyznanych na finansowanie działań w ramach wolontariatu europejskiego, które wchodziłyby w zakres wolontariatu w ramach niniejszego rozporządzenia.

(47) Pula środków finansowych Europejskiego Korpusu Solidarności w ramach działu 1a wieloletnich ram finansowych powinna zostać dodatkowo uzupełniona przez wkłady finansowe z innych programów i działów budżetu, co wymaga zmiany rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1293/2013 12 , a także decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1313/2013 13 .

(48) Niniejsze rozporządzenie powinno być stosowane od daty jego wejścia w życie. Aby umożliwić szybkie zastosowanie środków przewidzianych w niniejszym rozporządzeniu, powinno ono wejść w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej,

PRZYJMUJĄ NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

ROZDZIAŁ  I

PRZEPISY OGÓLNE

Artykuł  1

Przedmiot

1. 
Niniejsze rozporządzenie określa ramy prawne Europejskiego Korpusu Solidarności, który zwiększy udział osób młodych i organizacji w dostępnych działaniach solidarnościowych wysokiej jakości, w celu przyczynienia się do wzmocnienia spójności, solidarności i demokracji w Europie, a w szczególności do promowania włączenia społecznego.
2. 
Europejski Korpus Solidarności realizuje swoje cele poprzez działania solidarnościowe oraz środki jakości i wsparcia. Działania solidarnościowe są realizowane zgodnie ze szczegółowymi wymogami określonymi dla każdego z rodzajów działań solidarnościowych prowadzonych w ramach Europejskiego Korpusu Solidarności oraz zgodnie z obowiązującymi ramami regulacyjnymi w państwach uczestniczących.
3. 
Europejski Korpus Solidarności wspiera działania solidarnościowe, które cechują się wyraźną europejską wartością dodaną, na przykład ze względu na:
a)
transgraniczny charakter, w szczególności jeśli chodzi o mobilność i współpracę edukacyjną;
b)
zdolność do uzupełniania innych programów i polityk na poziomach lokalnym, regionalnym, krajowym, unijnym i międzynarodowym;
c)
europejski wymiar, w odniesieniu do tematów, celów, podejść, spodziewanych rezultatów i innych aspektów tych działań solidarnościowych;
d)
podejście w odniesieniu do angażowania osób młodych z różnych środowisk;
e)
wkład w skuteczne wykorzystanie unijnych narzędzi przejrzystości i uznawalności.
Artykuł  2

Definicje

Do celów niniejszego rozporządzenia stosuje się następujące definicje:

1)
"działanie solidarnościowe" oznacza tymczasowe działanie wysokiej jakości, które nie zakłóca funkcjonowania rynku pracy; które wychodzi naprzeciw ważnym wyzwaniom społecznym z korzyścią dla danej społeczności lub społeczeństwa jako całości, a tym samym przyczynia się do osiągnięcia celów Europejskiego Korpusu Solidarności; które przybiera formę wolontariatu, staży, pracy, projektów solidarnościowych i działań służących tworzeniu sieci kontaktów w różnych dziedzinach; które zapewnienia europejską wartość dodaną i przestrzeganie przepisów w obszarze zdrowia i bezpieczeństwa, obejmuje silny wymiar edukacyjnoszkoleniowy poprzez odpowiednie działania, które można zaoferować uczestnikom przed działaniem solidarnościowym, w trakcie jego trwania i po nim;. które można podejmować w szeregu dziedzin, takich jak ochrona środowiska, łagodzenie zmiany klimatu i większe włączenie społeczne, ale nie obejmuje działań, które są częścią programów nauczania w kształceniu formalnym, systemów kształcenia i szkolenia zawodowego, ani działań na rzecz reagowania kryzysowego;
2)
"zarejestrowany kandydat" oznacza osobę w wieku 17-30 lat, która legalnie przebywa w państwie uczestniczącym i zarejestrowała się na portalu Europejskiego Korpusu Solidarności w celu wyrażenia zainteresowania podjęciem działania solidarnościowego, ale która jeszcze w takim działaniu solidarnościowym nie uczestniczy;
3)
"uczestnik" oznacza osobę w wieku 18-30 lat, która legalnie przebywa w państwie uczestniczącym, zarejestrowała się na portalu Europejskiego Korpusu Solidarności i uczestniczy w działaniu solidarnościowym;
4)
"osoby młode o mniejszych możliwościach" oznaczają osoby w wieku 18-30 lat, które potrzebują dodatkowego wsparcia z powodu faktu, że znajdują się one w niekorzystnej sytuacji w porównaniu z rówieśnikami, spowodowanej różnymi przeszkodami, na przykład niepełnosprawnością, problemami zdrowotnymi, trudnościami w nauce, różnicami kulturowymi lub barierami ekonomicznymi, społecznymi i geograficznymi, w tym osoby młode ze społeczności zmarginalizowanej lub zagrożonej dyskryminacją ze względu na którąkolwiek z przesłanek zapisanych w art. 21 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej;
5)
"organizacja uczestnicząca" oznacza podmiot publiczny lub prywatny, o charakterze niedochodowym lub dochodowym, lokalny, regionalny, krajowy lub międzynarodowy, któremu przyznano znak jakości w związku z pełnioną funkcją podmiotu przyjmującego albo funkcją podmiotu wspierającego, w tym podmiotu wysyłającego, lub z obydwoma funkcjami, który to znak jakości zapewnia, aby podmiot ten był w stanie realizować działania solidarnościowe zgodnie z celami Europejskiego Korpusu Solidarności oraz oferuje uczestnikowi wolontariat, staż lub możliwość pracy lub realizuje i wspiera inne działania w ramach Europejskiego Korpusu Solidarności;
6)
"wolontariat" oznacza działanie solidarnościowe, które przybiera postać dobrowolnego działania nieodpłatnego przez okres do dwunastu miesięcy; które daje osobom młodym możliwość wniesienia wkładu w codzienną pracę organizacji prowadzących działania solidarnościowe, docelowo na korzyść społeczności, w których działania te są prowadzone; które odbywa się w kraju innym niż kraj zamieszkania uczestnika (forma transgraniczna), albo w kraju zamieszkania uczestnika (forma krajowa); które nie zastępuje staży ani pracy, a zatem w żadnym wypadku nie jest równoważne zatrudnieniu, i które musi się opierać na pisemnej umowie wolontariackiej;
7)
"działania zespołów wolontariuszy" oznaczają wolontariat, który umożliwia zespołom uczestników z różnych państw uczestniczących wspólny wolontariat przez okres od dwóch tygodni do dwóch miesięcy, oraz który szczególnie przyczynia się do włączania osób młodych o mniejszych możliwościach w Europejski Korpus Solidarności albo jest uzasadniony swoimi konkretnymi celami, lub spełnia oba warunki;
8)
"staż" oznacza działanie solidarnościowe, które przybiera postać praktyki zawodowej przez okres od dwóch do sześciu miesięcy, z możliwością jednorazowego przedłużenia do maksymalnie 12 miesięcy w obrębie tej samej organizacji uczestniczącej; które jest oferowane i opłacane przez organizację uczestniczącą przyjmującą uczestnika, w kraju innym niż kraj zamieszkania uczestnika (forma transgraniczna), albo w kraju zamieszkania uczestnika (forma krajowa; które obejmuje element kształceniowy i szkoleniowy, aby pomóc uczestnikowi w zdobyciu odpowiedniego doświadczenia w celu rozwijania kompetencji przydatnych uczestnikowi w jego rozwoju osobistym, edukacyjnym, społecznym, obywatelskim i zawodowym; które opiera się na pisemnej umowie o staż, zawartej na początku okresu stażu zgodnie z obowiązującymi ramami regulacyjnymi kraju, w którym staż ma miejsce, stosownie do przypadku, określającej cele edukacyjne, warunki pracy, czas trwania stażu, wynagrodzenie uczestnika oraz prawa i obowiązki stron, i uwzględniającej ramy jakości staży oraz które nie zastępuje pracy;
9)
"praca" oznacza działanie solidarnościowe, podjęte na okres od trzech do dwunastu miesięcy, które jest opłacane przez organizację uczestniczącą zatrudniającą uczestnika w kraju innym niż kraj zamieszkania uczestnika (forma transgraniczna), albo w kraju zamieszkania uczestnika (forma krajowa). Jeżeli okres obowiązywania umowy o pracę przekracza dwanaście miesięcy, organizacjom uczestniczącym oferującym pracę udziela się wsparcia finansowego przez okres nieprzekraczający 12 miesięcy. Praca taka obejmuje element kształceniowy i szkoleniowy oraz opiera się na umowie pisemnej zgodnej ze wszystkimi warunkami zatrudnienia określonymi w prawie krajowym, mających zastosowanie układach zbiorowych lub w obu tych systemach uregulowań w państwie, w którym praca jest wykonywana;
10)
"projekt solidarnościowy" oznacza nieodpłatne krajowe działanie solidarnościowe, podjęte na okres od dwóch do dwunastu miesięcy, które jest opracowywane i realizowane przez grupę co najmniej pięciu uczestników w celu zajęcia się kluczowymi wyzwaniami w ich społecznościach i cechuje się wyraźną europejską wartością dodaną, oraz które nie zastępują staży ani pracy;
11)
"działania służące tworzeniu sieci kontaktów" oznaczają krajowe lub transgraniczne działania służące zwiększaniu zdolności organizacji uczestniczącej do oferowania wysokiej jakości projektów coraz większej liczbie uczestników w celu przyciągnięcia nowych uczestników - zarówno osób młodych, jak i organizacji - oraz do zapewniania możliwości przekazywania informacji zwrotnych o działaniach solidarnościowych, które mogą także przyczyniać się do wymiany doświadczeń i zwiększania poczucia przynależności uczestników i uczestniczących organizacji, a tym samym wspierać jego szerszy pozytywny wpływ Europejskiego Korpusu Solidarności;
12)
"znak jakości" oznacza certyfikat przyznawany organizacji, która chce zapewnić działania solidarnościowe pełniąc funkcję podmiotu przyjmującego albo funkcję podmiotu wspierającego, w tym podmiotu wysyłającego, lub obie funkcje, który to znak jakości poświadcza, że organizacja jest w stanie zapewnić jakość działań solidarnościowych zgodnie z zasadami i celami przewidzianymi w Karcie Europejskiego Korpusu Solidarności, oraz który jest przyznawany zgodnie ze szczegółowymi wymogami zależnie od rodzaju działania solidarnościowego i funkcji organizacji;
13)
"Centra Zasobów Europejskiego Korpusu Solidarności" oznaczają dodatkowe funkcje pełnione przez wyznaczone agencje narodowe w celu wspierania opracowywania, wdrażania i jakości działań w ramach Europejskiego Korpusu Solidarności oraz wspierania identyfikacji kompetencji zdobywanych przez uczestników w trakcie działań solidarnościowych, w tym związanych ze szkoleniami;
14)
"portal Europejskiego Korpusu Solidarności" oznacza interaktywne narzędzie internetowe dostępne we wszystkich językach urzędowych Unii, za zarządzanie którym odpowiada Komisja, dostarczające stosowne usługi internetowe służące wspieraniu dobrego jakościowo wdrażania Europejskiego Korpusu Solidarności i uzupełniające działania organizacji uczestniczących, do których to usług należą przekazywanie informacji na temat Europejskiego Korpusu Solidarności, rejestracja uczestników, wyszukiwanie uczestników, promowanie i wyszukiwanie działań solidarnościowych, wyszukiwanie potencjalnych partnerów projektów, wspieranie nawiązywania kontaktów i ofert działań solidarnościowych, szkolenia, działania informacyjne i działania służące tworzeniu sieci kontaktów, informowanie i powiadamianie o możliwościach, zapewnianie mechanizmu przekazywania informacji zwrotnych na temat jakości działań solidarnościowych oraz inne stosowne usługi związane z Europejskim Korpusem Solidarności;
15)
"unijne narzędzia przejrzystości i uznawalności" oznaczają instrumenty ułatwiające zainteresowanym stronom zrozumienie, docenienie oraz, w stosownych przypadkach, uznanie efektów pozaformalnego i nieformalnego uczenia się w całej Unii.
Artykuł  3

Cel ogólny

Ogólnym celem Europejskiego Korpusu Solidarności jest promowanie solidarności jako wartości, głównie za pośrednictwem wolontariatu, zwiększenie zaangażowania osób młodych i organizacji w dostępne działania solidarnościowe wysokiej jakości, będące jednym ze sposobów wzmocnienia spójności, solidarności, demokracji i obywatelstwa w Europie, a także reagowanie na wyzwania społeczne i wzmocnienie społeczności, przy jednoczesnym podjęciu szczególnych starań na rzecz promowania włączenia społecznego. Przyczynia się to również do europejskiej współpracy istotnej dla osób młodych.

Artykuł  4

Cele szczegółowe

Europejski Korpus Solidarności realizuje następujące cele szczegółowe:

a)
zapewnianie osobom młodym, przy wsparciu ze strony organizacji uczestniczących, łatwo dostępnych możliwości angażowania się w działania solidarnościowe przynoszące pozytywne zmiany społeczne, przy jednoczesnym podnoszeniu ich umiejętności i kompetencji celem rozwoju osobistego, edukacyjnego, społecznego, obywatelskiego, kulturalnego i zawodowego, a także aktywnego obywatelstwa i zwiększenia ich szans na zatrudnienie oraz ułatwienia przejścia na rynek pracy, w tym przez wspieranie mobilności młodych wolontariuszy, stażystów i pracowników;
b)
zapewnianie, aby działania solidarnościowe oferowane uczestnikom były realizowane na wysokim poziomie jakości, odpowiednio walidowane i by przestrzegały zasad Europejskiego Korpusu Solidarności, o których mowa w art. 13 ust.2;
c)
zapewnianie, aby czynione były szczególne starania promujące włączenie społeczne i równość szans, zwłaszcza z myślą o angażowaniu osób młodych o mniejszych możliwościach za pomocą szeregu specjalnych środków, takich jak odpowiednie formy działań solidarnościowych i zindywidualizowane wsparcie;
d)
wniesienie wkładu w europejską współpracę na rzecz osób młodych oraz zwiększanie świadomości jej pozytywnego wpływu.
Artykuł  5

Spójność i komplementarność działań Unii

1. 
Działania Europejskiego Korpusu Solidarności muszą być spójne i komplementarne ze stosownymi politykami, programami, instrumentami na poziomie Unii oraz z istniejącymi na poziomie unijnym sieciami mającymi znaczenie dla działań Europejskiego Korpusu Solidarności.
2. 
Działania Europejskiego Korpusu Solidarności muszą być także spójne i komplementarne ze stosownymi politykami, programami i instrumentami na poziomie krajowym w państwach uczestniczących. W tym celu Komisja, organy krajowe i agencje narodowe wymieniają się informacjami o istniejących krajowych mechanizmach i priorytetach związanych z solidarnością i młodzieżą, z jednej strony, i o działaniach w ramach Europejskiego Korpusu Solidarności, z drugiej strony, w celu korzystania z odpowiednich dobrych praktyk oraz osiągnięcia skuteczności i wydajności.
3. 
Inne programy unijne także mogą przyczynić się do realizacji celów Europejskiego Korpusu Solidarności poprzez wspieranie działań wchodzących w jego zakres. Wkład ten jest finansowany zgodnie z odpowiednimi aktami podstawowymi tych programów.

ROZDZIAŁ  II

DZIAŁANIA EUROPEJSKIEGO KORPUSU SOLIDARNOŚCI

Artykuł  6

Działania Europejskiego Korpusu Solidarności

Europejski Korpus Solidarności realizuje swoje cele poprzez następujące rodzaje działań:

a)
wolontariat;
b)
staże, pracę;
c)
projekty solidarnościowe oraz działania służące tworzeniu sieci kontaktów; oraz
d)
środki dotyczące jakości i wsparcia.
Artykuł  7

Działania solidarnościowe

1. 
Działania, o których mowa w art. 6 lit. a), b) i c), wspierają działania solidarnościowe w formie:
a)
wolontariatu, stażu i pracy, w tym indywidualnych działań transgranicznych i krajowych. W przypadku wolontariatu wspierane są także działania zespołów uczestników z różnych państw uczestniczących;
b)
projektów solidarnościowych inicjowanych przez uczestników;
c)
działań służących tworzeniu sieci kontaktów dla uczestników i organizacji uczestniczących.
2. 
W stosownych przypadkach nadal prowadzony będzie wolontariat w ramach wolontariatu europejskiego zarówno na mocy rozporządzenia (UE) nr 1288/2013, jak i w ramach niniejszego rozporządzenia. Odniesienia do wolontariatu europejskiego w aktach prawnych Unii, w szczególności w dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/801 14 , należy rozumieć jako obejmujące wolontariat zarówno na mocy rozporządzenia (UE) nr 1288/2013, jak i niniejszego rozporządzenia.
Artykuł  8

Środki dotyczące jakości i wsparcia

Działanie, o którym mowa w art. 6 lit. d), ma na celu wsparcie:

a)
środków służących zapewnieniu jakości i dostępności wolontariatu staży pracy lub projektów solidarnościowych oraz zapewnieniu równych szans wszystkim osobom młodym w krajach uczestniczących, w tym szkoleń internetowych i pozainternetowych, wsparcia językowego, wsparcia administracyjnego dla uczestników i organizacji uczestniczących, ubezpieczenia uzupełniającego, wsparcia przed rozpoczęciem działania solidarnościowego i w razie konieczności po jego zakończeniu, a także dalszego wykorzystania instrumentu Youthpass w celu określenia i udokumentowania kompetencji zdobytych w trakcie działań solidarnościowych;
b)
opracowania i utrzymania odrębnych znaków jakości dla podmiotów chcących zapewnić, odpowiednio, wolontariat lub staże i pracę w ramach Europejskiego Korpusu Solidarności, w celu zapewnienia zgodności z zasadami i wymogami Europejskiego Korpusu Solidarności;
c)
działalności Centrów Zasobów Europejskiego Korpusu Solidarności w celu wspierania i podniesienia jakości wdrożenia działań Europejskiego Korpusu Solidarności oraz usprawnienia systemu walidacji efektów tych działań;
d)
utworzenia, utrzymania oraz aktualizacji portalu Europejskiego Korpusu Solidarności i innych stosownych usług online, a także niezbędnych informatycznych systemów wsparcia i narzędzi internetowych, z uwzględnieniem konieczności przezwyciężenia luki cyfrowej.

ROZDZIAŁ  III

PRZEPISY FINANSOWE

Artykuł  9

Budżet

1. 
Ogólny budżet dostępny na wdrożenie Europejskiego Korpusu Solidarności ustala się na 375 600 000 EUR według cen bieżących na okres od 1 stycznia 2018 r. do 31 grudnia 2020 r.
2. 
Wsparcie finansowe działań solidarnościowych, o których mowa w art. 7 ust. 1 lit. a) i b), wynosi orientacyjnie 90 % z przeznaczeniem na wolontariat i projekty solidarnościowe oraz 10 % z przeznaczeniem na staże albo pracę lub obie formy, przy maksymalnym pułapie 20 % na działania krajowe.
3. 
Przydzielone środki mogą również obejmować wydatki związane z pracami przygotowawczymi, monitorowaniem, kontrolą, audytem i oceną, które są niezbędne do zarządzania Europejskim Korpusem Solidarności i osiągnięcia jego celów, zwłaszcza wydatki na badania, posiedzenia ekspertów oraz działania informacyjne i komunikacyjne, wydatki związane z utworzeniem, utrzymaniem i aktualizacją portalu Europejskiego Korpusu Solidarności i niezbędnych informatycznych systemów wsparcia, a także wszystkie pozostałe wydatki na wsparcie techniczne i administracyjne ponoszone przez Komisję w związku z zarządzaniem Europejskim Korpusem Solidarności.
4. 
Jeśli będzie to konieczne istnieje możliwość ujęcia środków w budżecie wykraczającym poza 2020 r. w celu pokrycia podobnych wydatków, aby można było zarządzać działaniami, które do dnia 31 grudnia 2020 r. nie zostaną jeszcze zakończone.
5. 
Państwo uczestniczące może oddać do dyspozycji beneficjentów środki krajowe, które będą zarządzane zgodnie z zasadami Europejskiego Korpusu Solidarności, i wykorzystywać w tym celu zdecentralizowane struktury Europejskiego Korpusu Solidarności, o ile zapewni finansowanie tych struktur na zasadach komplementarności i proporcjonalności.
Artykuł  10

Formy finansowania Unii

1. 
Finansowanie Europejskiego Korpusu Solidarności może odbywać się w co najmniej jednej z form określonych w rozporządzeniu (UE, Euratom) 2018/1046, w szczególności w formie dotacji, zamówień i nagród.
2. 
Aby uprościć wymagania stawiane beneficjentom, należy w możliwie najszerszym zakresie stosować kwoty ryczałtowe, koszty jednostkowe oraz finansowanie ryczałtowe.
3. 
Komisja może wdrożyć Europejski Korpus Solidarności pośrednio, zgodnie z art. 62 ust. 1 lit. c) rozporządzenia (UE, Euratom) 2018/1046.

ROZDZIAŁ  IV

UCZESTNICTWO W EUROPEJSKIM KORPUSIE SOLIDARNOŚCI

Artykuł  11

Państwa uczestniczące

1. 
Europejski Korpus Solidarności jest otwarty dla uczestnictwa następujących państw (zwanych dalej "państwami uczestniczącymi"):
a)
wolontariat, staże, praca, projekty solidarnościowe oraz działania służące tworzeniu sieci kontaktów są otwarte dla państw członkowskich;
b)
wolontariat, projekty solidarnościowe oraz działania służące tworzeniu sieci kontaktów są otwarte dla:
(i)
państw przystępujących, państw kandydujących i potencjalnych państw kandydujących, które korzystają ze strategii przedakcesyjnej, zgodnie z ogólnymi zasadami i warunkami uczestnictwa tych państw w unijnych programach ustanowionych w odpowiednich umowach ramowych, decyzjach Rady Stowarzyszenia lub w podobnych umowach;
(ii)
państw EFTA będących stronami porozumienia o EOG, zgodnie z postanowieniami tego porozumienia;
(iii)
Konfederacji Szwajcarskiej, na podstawie umowy dwustronnej, która zostanie zawarta z tym państwem;
(iv)
tych państw objętych europejską polityką sąsiedztwa, które zawarły z Unią umowy przewidujące możliwość uczestnictwa w programach Unii, pod warunkiem zawarcia z Unią dwustronnej umowy w sprawie warunków ich uczestnictwa w Europejskim Korpusie Solidarności.
2. 
Państwa, o których mowa w ust. 1 lit. b), podlegają wszystkim zobowiązaniom i realizują wszystkie zadania określone w niniejszym rozporządzeniu w odniesieniu do państw członkowskich.
3. 
Europejski Korpus Solidarności wspiera współpracę z państwami partnerskimi, w szczególności z państwami objętymi europejską polityką sąsiedztwa, w działaniach, o których mowa w art. 2 pkt 6 i 11.
Artykuł  12

Uczestnictwo osób fizycznych

1. 
Osoby młode w wieku 17-30 lat, które chcą uczestniczyć w Europejskim Korpusie Solidarności rejestrują się na portalu Europejskiego Korpusu Solidarności lub otrzymują pomoc niezbędną do rejestracji. Jednakże w chwili rozpoczęcia wolontariatu, stażu, pracy lub projektu solidarnościowego osoba młoda musi mieć ukończone 18 lat i nie więcej niż 30 lat.
2. 
Przy wdrażaniu niniejszego rozporządzenia Komisja, państwa członkowskie i inne państwa uczestniczące zapewniają, aby przyjmowano konkretne i skuteczne środki na rzecz wspierania włączenia społecznego i równych warunków dostępu, zwłaszcza w kontekście uczestnictwa osób młodych o mniejszych możliwościach.
Artykuł  13

Organizacje uczestniczące

1. 
Europejski Korpus Solidarności jest otwarty na uczestnictwo podmiotów publicznych lub prywatnych o charakterze dochodowym lub niedochodowym, o ile takie podmioty oferują działania odpowiadające definicji działań solidarnościowych w rozumieniu niniejszego rozporządzenia i o ile uzyskały znak jakości. Zgodnie z rozporządzeniem (UE, Euratom) 2018/1046 dotacje nie mogą mieć na celu ani nie mogą powodować generowania zysków.
2. 
Wniosek podmiotu, który uzyska status organizacji uczestniczącej, jest rozpatrywany przez właściwy organ wykonawczy Europejskiego Korpusu Solidarności w oparciu o zasady równego traktowania, równych szans i niedyskryminacji, unikania zastępowania miejsc pracy, zapewniania działań wysokiej jakości o wymiarze nauczania skoncentrowanym na rozwoju osobistym, społecznoedukacyjnym i zawodowym, odpowiednich ustaleń dotyczących szkoleń, pracy i wolontariatu, bezpiecznego i stosownego otoczenia i warunków, a także "zasadę niedochodowości" zgodnie z rozporządzeniem (UE, Euratom) 2018/1046. Przestrzeganie tych zasad gwarantuje, że działania organizacji uczestniczących spełniają wymogi Europejskiego Korpusu Solidarności. Znak jakości przyznawany jest wyłącznie organizacjom zobowiązującym się do przestrzegania tych zasad. Ich faktyczne przestrzeganie podlega kontroli zgodnie z art. 22 i 23 niniejszego rozporządzenia. Każdy podmiot, który dokonuje istotnej zmiany zakresu swojej działalności, powiadamia o tym właściwy organ wdrażający, tak by mógł on przeprowadzić ponowną ocenę. Proces przyznawania znaku jakości w zakresie działalności wolontariackiej musi się różnić się od procesu przyznawania takiego znaku dotyczącego pracy i staży.
3. 
W wyniku takiej oceny podmiotowi może zostać przyznany znak jakości. Uzyskany znak podlega okresowej ocenie i może zostać cofnięty. Cofnięty znak jakości może zostać ponownie przyznany w następstwie nowego wniosku i dalszej oceny.
4. 
Podmiot, który uzyskał znak jakości, uzyskuje dostęp do portalu Europejskiego Korpusu Solidarności jako pełniący funkcję podmiotu przyjmującego albo funkcję podmiotu wspierającego, lub obie funkcje, i ma prawo składać zarejestrowanym kandydatom oferty działań solidarnościowych.
5. 
Znak jakości nie prowadzi automatycznie do uzyskania finansowania ze środków Europejskiego Korpusu Solidarności.
6. 
Działania solidarnościowe i związane z nimi środki jakości i wsparcia oferowane przez organizację uczestniczącą mogą otrzymać finansowanie w ramach Europejskiego Korpusu Solidarności lub innego programu unijnego, który w sposób niezależny przyczynia się do realizacji celów Europejskiego Korpusu Solidarności i respektuje jego wymogi, lub też z innych źródeł, niezależnych od budżetu Unii.
Artykuł  14

Dostęp do finansowania w ramach Europejskiego Korpusu Solidarności

Wszelkie podmioty publiczne lub prywatne ustanowione w państwie uczestniczącym prowadzące działania solidarnościowe w państwach uczestniczących mogą ubiegać się o finansowanie ze środków Europejskiego Korpusu Solidarności. W przypadku działań, o których mowa w art. 7 ust. 1 lit. a), organizacja uczestnicząca musi uzyskać znak jakości jako warunek wstępny otrzymania finansowania ze środków Europejskiego Korpusu Solidarności. W przypadku projektów solidarnościowych, o których mowa w art. 7 ust. 1 lit. b), osoby fizyczne mogą również ubiegać się o finansowanie w imieniu nieformalnych grup uczestników.

ROZDZIAŁ  V

WYKONANIE, WYNIKI I UPOWSZECHNIANIE

Artykuł  15

Monitorowanie oraz ocena wykonania i wyników

1. 
Komisja, we współpracy z organami krajowymi i agencjami narodowymi w państwach uczestniczących, przy zaangażowaniu organizacji uczestniczących, a także unijnych i krajowych zainteresowanych stron takich jak organizacje młodzieżowe, regularnie i skutecznie monitoruje wykonanie Europejskiego Korpusu Solidarności w kontekście osiągania jego celów. Komisja systematycznie zasięga opinii zainteresowanych stron, w tym organizacji uczestniczących, na temat wdrażania Europejskiego Korpusu Solidarności.
2. 
Na podstawie minimalnego zestawu wskaźników ustanowionych w załączniku najpóźniej do dnia 6 kwietnia 2019 r. Komisja opracuje we współpracy z państwami członkowskimi, w drodze aktów wykonawczych, szczegółowy program monitorowania produktów, wyników i wpływu Europejskiego Korpusu Solidarności. Szczegółowy program zawiera w tym celu rozszerzony zestaw wskaźników jakościowych i ilościowych, a także harmonogram i metodologię takiego monitorowania. Te akty wykonawcze przyjmuje się zgodnie z procedurą sprawdzającą, o której mowa w art. 25 ust. 2.
3. 
W 2020 r. Komisja opublikuje sprawozdanie podsumowujące postępy w osiąganiu celów Europejskiego Korpusu Solidarności.
4. 
Do dnia 6 października 2022 r. Komisja dokonuje niezależnej oceny niniejszego rozporządzenia w celu określenia skuteczności, wydajności i wpływu programu w porównaniu z jego celami i przedstawia Parlamentowi Europejskiemu, Radzie, Komitetowi Regionów oraz Europejskiemu Komitetowi Ekonomiczno-Społecznemu sprawozdanie z głównymi ustaleniami, w tym zaleceniami dotyczącymi przyszłości programu. W ramach oceny Komisja zapewni, jeśli będzie to konieczne, regularne konsultacje ze wszystkimi właściwymi stronami, w tym z uczestnikami, organizacjami uczestniczącymi i lokalnymi społecznościami, których ta kwestia dotyczy. Wyniki oceny zostaną wykorzystane przy opracowywaniu przyszłego programu oraz w propozycjach dotyczących przydziału środków.
Artykuł  16

Komunikacja i upowszechnianie

1. 
Komisja, we współpracy z organami krajowymi i agencjami narodowymi w państwach uczestniczących oraz odpowiednimi sieciami na poziomie unijnym zapewnia upowszechnianie informacji, promocję i działania następcze w zakresie wszystkich działań objętych wsparciem w ramach Europejskiego Korpusu Solidarności.
2. 
Agencje narodowe, o których mowa w art. 20, opracowują polityki skutecznych działań informacyjnych. Polityki te, które powinny dotyczyć również osób młodych o mniejszych możliwościach, w tym zamieszkałych na obszarach oddalonych, a także upowszechniania i wykorzystywania wyników działalności wspieranej w ramach działań, którymi zarządzają, w stosownych przypadkach również z udziałem organizacji młodzieżowych i wyspecjalizowanych młodzieżowych serwisów informacyjnych.
3. 
Działania komunikacyjne służą również komunikacji instytucjonalnej w zakresie priorytetów politycznych Unii, pod warunkiem że są one związane z celami ogólnymi niniejszego rozporządzenia oraz posiadają wartość dodaną i stanowią o widoczności Unii.
4. 
Do celów komunikacji i upowszechniania informacji dotyczących Europejskiego Korpusu Solidarności organizacje uczestniczące posługują się nazwą "Europejski Korpus Solidarności".

ROZDZIAŁ  VI

SYSTEM ZARZĄDZANIA I AUDYTU

Artykuł  17

Organy wykonawcze

Niniejsze rozporządzenie spójnie wdrażają następujące organy:

a)
na poziomie unijnym - Komisja;
b)
na poziomie krajowym w państwach uczestniczących - agencje narodowe.
Artykuł  18

Organ krajowy

W każdym państwie uczestniczącym w Europejskim Korpusie Solidarności organy krajowe wyznaczone do zarządzania działaniami, o których mowa w rozdziale III rozporządzenia (UE) nr 1288/2013, pełnią również funkcję organów krajowych dla celów Europejskiego Korpusu Solidarności. Do Europejskiego Korpusu Solidarności analogicznie ma zastosowanie art. 27 ust. 1, 3, 8, 9 i 11 - 16 tego rozporządzenia.

Artykuł  19

Niezależna instytucja audytowa

1. 
Organ krajowy wyznacza niezależną instytucję audytową. Niezależna instytucja audytowa wydaje opinię z kontroli na temat rocznego poświadczenia dotyczącego zarządzania, o którym mowa w art. 155 ust. 1 lit. c) rozporządzenia (UE, Euratom) 2018/1046.
2. 
Niezależna instytucja audytowa:
a)
musi posiadać niezbędne kompetencje zawodowe do przeprowadzania audytów w sektorze publicznym;
b)
zapewnia, aby audyty były prowadzone z uwzględnieniem międzynarodowych standardów audytu;
c)
nie może pozostawać w sytuacji konfliktu interesów w odniesieniu do podmiotu prawnego, którego część stanowi agencja narodowa, o której mowa w art. 20, i musi być funkcjonalnie niezależna od podmiotu prawnego, którego część stanowi agencja narodowa.
3. 
Niezależna instytucja audytowa zapewnia Komisji i jej przedstawicielom oraz Trybunałowi Obrachunkowemu pełny dostęp do wszystkich dokumentów i sprawozdań na poparcie swojej opinii z audytu rocznego poświadczenia agencji narodowej dotyczącego zarządzania.
Artykuł  20

Agencja narodowa

1. 
W każdym państwie uczestniczącym w Europejskim Korpusie Solidarności agencje narodowe wyznaczone w odpowiednich państwach do zarządzania działaniami, o których mowa w rozdziale III rozporządzenia (UE) nr 1288/2013, pełnią również funkcję agencji narodowych w ramach Europejskiego Korpusu Solidarności.

Analogicznie, do Europejskiego Korpusu Solidarności mają zastosowanie art. 28 ust. 1, 2, 5-8 rozporządzenia (UE) nr 1288/2013.

2. 
Bez uszczerbku dla postanowień art. 28 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 1288/2013 agencja narodowa odpowiada także za zarządzanie wszystkimi etapami realizacji projektu w zakresie działań Europejskiego Korpusu Solidarności wymienionych w aktach wykonawczych, o których mowa w art. 24 niniejszego rozporządzenia, zgodnie z art. 62 ust. 1 lit. c) ppkt (v) i (vi) rozporządzenia (UE, Euratom) 2018/1046.
Artykuł  21

Komisja Europejska

1. 
Zasady dotyczące stosunku między Komisją a agencją narodową zostają określone - zgodnie z przepisami art. 28 rozporządzenia (UE) nr 1288/2013 - w pisemnym dokumencie. Dokument ten:
a)
określa wewnętrzne standardy kontroli dla agencji narodowych oraz zasady zarządzania unijnymi środkami na dofinansowanie przez agencje narodowe;
b)
zawiera program pracy agencji narodowej obejmujący powierzone jej zadania z zakresu zarządzania, na które otrzymuje wsparcie Unii;
c)
określa wymogi stawiane agencji narodowej w zakresie sprawozdawczości.
2. 
Komisja co roku udostępnia agencji narodowej następujące środki:
a)
środki na dofinansowanie w danym państwie uczestniczącym przeznaczone na działania w ramach Europejskiego Korpusu Solidarności, którymi zarządzanie zostało powierzone agencji narodowej;
b)
wkład finansowy na wsparcie zadań agencji narodowej w zakresie zarządzania i określony zgodnie z art. 29 ust. 4 lit. b) rozporządzenia (UE) nr 1288/2013.
3. 
Komisja określa wymogi dotyczące programu pracy agencji narodowej. Komisja nie udostępnia środków Europejskiego Korpusu Solidarności agencji narodowej do czasu formalnego zatwierdzenia przez Komisję programu pracy agencji narodowej z uwzględnieniem zasad określonych w art. 5 ust. 2 i art. 24.
4. 
Zgodnie z wymogami w zakresie zgodności przewidzianymi dla agencji narodowych, o których mowa w art. 27 ust. 4 rozporządzenia (UE) nr 1288/2013, Komisja dokonuje przeglądu krajowych systemów zarządzania i kontroli, poświadczenia agencji narodowej dotyczącego zarządzania oraz opinii niezależnej instytucji audytowej w tym względzie, z należytym uwzględnieniem informacji przekazanych przez organ krajowy na temat prowadzonych przez niego działań w zakresie monitorowania i nadzoru nad Europejskim Korpusem Solidarności.
5. 
Po przeprowadzeniu oceny rocznego poświadczenia dotyczącego zarządzania oraz opinii niezależnej instytucji audytowej na ten temat Komisja przekazuje swoją opinię i uwagi agencji narodowej i organowi krajowemu.
6. 
W przypadku gdy Komisja nie może zatwierdzić rocznego poświadczenia agencji narodowej dotyczącego zarządzania lub opinii niezależnej instytucji na ten temat, lub jeśli agencja narodowa nie realizuje w sposób zadowalający uwag Komisji, Komisja może wdrożyć wszelkie środki ostrożności oraz środki naprawcze niezbędne do zabezpieczenia interesów finansowych Unii zgodnie z art. 131 ust. 3 rozporządzenia (UE, Euratom) 2018/1046.
7. 
Komisja organizuje regularne spotkania i szkolenia z siecią agencji narodowych i dla tej sieci, aby zapewnić spójną realizację Europejskiego Korpusu Solidarności we wszystkich państwach uczestniczących. Komisja będzie systematycznie zasięgać opinii zainteresowanych stron, w tym organizacji uczestniczących, na temat wdrażania Europejskiego Korpusu Solidarności.

ROZDZIAŁ  VII

SYSTEM KONTROLI

Artykuł  22

Zasady systemu kontroli

1. 
Komisja, podejmuje odpowiednie środki zapewniające ochronę interesów finansowych Unii w trakcie realizacji akcji finansowanych na podstawie niniejszego rozporządzenia, poprzez stosowanie środków zapobiegawczych przeciw nadużyciom finansowym, korupcji i wszelkim innym bezprawnym działaniom, przez skuteczne kontrole oraz, w razie wykrycia nieprawidłowości, przez odzyskiwanie kwot nienależnie wypłaconych, a także, w stosownych przypadkach, przez skuteczne, proporcjonalne i odstraszające sankcje administracyjne i finansowe.
2. 
Komisja jest odpowiedzialna za kontrole nadzorcze działań w ramach Europejskiego Korpusu Solidarności, którymi zarządzają agencje narodowe. Komisja określa zbiór minimalnych wymogów dotyczących kontroli przeprowadzanych przez agencję narodową oraz niezależną instytucję audytową.
3. 
Agencje narodowe odpowiadają za wstępne kontrole beneficjentów dotacji na powierzone im działania w ramach Europejskiego Korpusu Solidarności. Kontrole te muszą być proporcjonalne i odpowiednie oraz dawać wystarczającą pewność, że przyznane dofinansowanie jest wykorzystywane zgodnie z przeznaczeniem i mającymi zastosowanie przepisami unijnymi.
4. 
W odniesieniu do środków, które są przekazywane agencjom narodowym, Komisja zapewnia odpowiednią koordynację swoich kontroli z władzami krajowymi i agencjami narodowymi w oparciu o zasadę pojedynczej kontroli oraz analizę opartą na ocenie ryzyka. Niniejszy ustęp nie ma zastosowania do dochodzeń prowadzonych przez Europejski Urząd ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF).
Artykuł  23

Ochrona interesów finansowych Unii

1. 
Komisja lub jej przedstawiciele oraz Trybunał Obrachunkowy mają uprawnienia do audytów na podstawie dokumentacji oraz do inspekcji na miejscu wobec wszystkich beneficjentów dofinansowania, wykonawców i podwykonawców oraz innych osób trzecich, które otrzymały środki unijne w ramach Europejskiego Korpusu Solidarności. Mogą oni również przeprowadzać audyty i kontrole agencji narodowych.
2. 
OLAF może prowadzić dochodzenia, w tym kontrole i inspekcje na miejscu u podmiotów gospodarczych korzystających bezpośrednio lub pośrednio z takiego finansowania, zgodnie z przepisami i procedurami określonymi w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 883/2013 15  oraz rozporządzeniu Rady (Euratom, WE) nr 2185/96 16 , w celu ustalenia, czy miały miejsce nadużycie finansowe, korupcja lub jakiekolwiek inne nielegalne działanie naruszające interesy finansowe Unii, w związku z umową o udzielenie dotacji, decyzją o udzieleniu dotacji lub umową w sprawie zamówienia finansowaną w ramach Europejskiego Korpusu Solidarności.
3. 
Bez uszczerbku dla ust. 1 i 2, umowy o współpracy z państwami trzecimi i z organizacjami międzynarodowymi, zamówienia, umowy o udzielenie dotacji i decyzje o udzieleniu dofinansowania i wynikające z wykonywania niniejszego rozporządzenia zawierają przepisy wyraźnie upoważniające Komisję, Trybunał Obrachunkowy i OLAF do prowadzenia takich audytów i dochodzeń zgodnie z ich odpowiednimi uprawnieniami.

ROZDZIAŁ  VIII

PRZEPISY WYKONAWCZE

Artykuł  24

Wdrożenie Europejskiego Korpusu Solidarności

1. 
W celu wdrożenia niniejszego rozporządzenia, Komisja przyjmuje w drodze aktów wykonawczych programy pracy, uwzględniając priorytety krajowych polityk w zakresie solidarności, o ile takie informacje zostaną przekazane Komisji. W każdym programie pracy zapewnia się spójną realizację celu ogólnego i celów szczegółowych określonych w art. 3 i 4 oraz przedstawia się oczekiwane wyniki, metodę realizacji i całkowitą kwotę finansowania. Programy pracy zawierają również opis finansowanych działań, wskazanie kwoty przydzielonej na każde działanie, a także alokację między państwa uczestniczące środków na działania, które mają być zarządzane za pośrednictwem agencji narodowych oraz orientacyjny harmonogram realizacji.
2. 
W przypadku budżetu zarządzanego za pośrednictwem agencji narodowych akt wykonawczy umożliwia tym agencjom podział kwot między główne działania krajowe i transgraniczne w sposób spójny z priorytetami wskazanymi w krajowych politykach w zakresie solidarności, zgodnie z art. 9 ust. 2 i w granicach ustanowionych w programach pracy.
3. 
Te akty wykonawcze przyjmuje się zgodnie z procedurą sprawdzającą, o której mowa w art. 25 ust. 2.
Artykuł  25

Procedura komitetowa

1. 
Komisję wspomaga komitet ustanowiony na mocy art. 36 rozporządzenia (UE) nr 1288/2013. Komitet ten jest komitetem w rozumieniu rozporządzenia (UE) nr 182/2011.
2. 
W przypadku odesłania do niniejszego ustępu stosuje się art. 5 rozporządzenia (UE) nr 182/2011.

ROZDZIAŁ  IX

PRZEPISY ZMIENIAJĄCE I KOŃCOWE

Artykuł  26

Zmiany w rozporządzeniu (UE) nr 1288/2013

W rozporządzeniu (UE) nr 1288/2013 wprowadza się następujące zmiany:

1)
art. 13 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 13

Mobilność edukacyjna osób

1. W ramach mobilności edukacyjnej osób wspiera się:

a) mobilność osób młodych biorących udział w uczeniu się pozaformalnym i nieformalnym między państwami uczestniczącymi w programie; taka mobilność może przyjąć formę wymiany młodzieżowej, a także innowacyjnych działań wykorzystujących istniejące przepisy dotyczące mobilności;

b) mobilność osób aktywnie uczestniczących w pracy z młodzieżą lub w organizacjach młodzieżowych oraz liderów młodzieży; taka mobilność może przyjąć formę zajęć szkoleniowych i działań służących tworzeniu sieci kontaktów.

2. Ta akcja wspiera również mobilność osób młodych, a także mobilność osób aktywnie uczestniczących w pracy z młodzieżą lub w organizacjach młodzieżowych oraz liderów młodzieży do państw partnerskich i z tych państw, w szczególności państw sąsiadujących.";

2)
w art. 18 ust. 1, 2 i 3 otrzymują brzmienie:

"1. Pulę środków finansowych na realizację niniejszego Programu począwszy od dnia 1 stycznia 2014 r. ustala się na 14 542 724 000 EUR według cen bieżących.

2. Kwota, o której mowa w ust. 1, jest przyznawana na akcje objęte Programem w następujący sposób, z uwzględnieniem marginesu elastyczności nieprzekraczającego 5 % każdej z przyznanych kwot:

a) co najmniej 80,8 % na kształcenie i szkolenie, z czego przyznawane są następujące minimalne kwoty:

(i) 44,3 % na szkolnictwo wyższe, tj. 35,7 % całego budżetu;

(ii) 21,4 % na kształcenie i szkolenie zawodowe, tj. 17,3 % całego budżetu;

(iii) 14,6 % na kształcenie szkolne, tj. 11,8 % całego budżetu;

(iv) 4,9 % na uczenie się dorosłych, tj. 3,9 % całego budżetu;

b) 8,6 % na młodzież;

c) do 1,5 % na instrument gwarancji kredytów studenckich;

d) 1,9 % na działania "Jean Monnet";

e) 1,8 % na sport, z czego nie więcej niż 10 % na działania, o których mowa w art. 17 ust. 1 lit. b);

f) 3,4 % na dofinansowanie operacyjne agencji narodowych;

g) 1,8 % na pokrycie wydatków administracyjnych.

3. Z przydzielonych środków, o których mowa w ust. 2 lit. a) i b), co najmniej 63 % przyznaje się na mobilność edukacyjną osób, co najmniej 27 % na współpracę na rzecz innowacji i wymiany dobrych praktyk, a co najmniej 4,2 % na wsparcie w reformowaniu polityk".

Artykuł  27

Zmiana w rozporządzeniu (UE) nr 1293/2013

W art. 4 rozporządzenia (UE) nr 1293/2013 dodaje się ustęp w brzmieniu:

"3. Z podprogramu działań na rzecz środowiska, odpowiadającego obszarowi priorytetowemu "Zarządzanie w zakresie środowiska", oraz z podprogramu działań na rzecz klimatu, odpowiadającego obszarowi priorytetowemu "Zarządzanie i informacja w zakresie klimatu", mogą zostać przeznaczone środki na finansowanie projektów w rozumieniu art. 17 ust. 4 niniejszego rozporządzenia, wdrażanych przez Europejski Korpus Solidarności zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1475 * " które przyczyniają się do działania na rzecz co najmniej jednego obszaru priorytetowego w rozumieniu art. 9 i 13 niniejszego rozporządzenia. Projekty te są realizowane wyłącznie zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2018/1475, z wyłączeniem wymogów szczególnych niniejszego rozporządzenia.".

Artykuł  28

Zmiana do decyzji nr 1313/2013/UE

W art. 19 ust. 1 decyzji (UE) nr 1313/2013/UE dodaje się po akapicie drugim akapit w brzmieniu:

"Pulę środków finansowych pochodzących z działu 3 "Bezpieczeństwo i obywatelstwo" można przeznaczyć na finansowanie działań realizowanych przez Europejski Korpus Solidarności zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1475 * , które przyczyniają się do realizacji co najmniej jednego z unijnych priorytetów w obszarze ochrony ludności. Takie działania są realizowane wyłącznie zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2018/1475, z wyłączeniem wymogów szczególnych niniejszej decyzji.".

Artykuł  29

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Strasburgu dnia 2 października 2018 r.
W imieniu Parlamentu Europejskiego W imieniu Rady
A. TAJANIJ. BOGNER-STRAUSS
PrzewodniczącyPrzewodnicząca

ZAŁĄCZNIK

Europejski Korpus Solidarności jest ściśle monitorowany, aby oszacować zakres osiągnięcia celu ogólnego i celów szczegółowych, a także śledzić jego wykonanie, wyniki i skutki. W tym celu ustanawia się minimalny zestaw wskaźników służący za podstawę przyszłego szczegółowego programu monitorowania wykonania, wyników i skutków Europejskiego Korpusu Solidarności i zawierający rozszerzony zestaw wskaźników jakościowych i ilościowych, o którym mowa w art. 15 ust. 2:

Wskaźniki wykonania

a)
liczba uczestników wolontariatu (działalność w kraju i działalność transgraniczna) w podziale na kraj, wiek, płeć, doświadczenie zawodowe i wykształcenie;
b)
liczba uczestników staży (działalność w kraju i działalność transgraniczna) w podziale na kraj, wiek, płeć, doświadczenie zawodowe i wykształcenie;
c)
liczba uczestników pracujących (działalność w kraju i działalność transgraniczna) w podziale na kraj, wiek, płeć, doświadczenie zawodowe i wykształcenie;
d)
liczba uczestników projektów solidarnościowych w podziale na kraj, wiek, płeć, doświadczenie zawodowe i wykształcenie;
e)
liczba organizacji posiadających znak jakości, w podziale na kraj i otrzymane finansowanie;
f)
liczba uczestniczących osób młodych o mniejszych możliwościach. Wskaźniki wyników (wskaźniki złożone)
g)
liczba uczestników zgłaszających pozytywne wyniki nauczania;
h)
liczba uczestników, których wyniki nauczania zostały uznane i którzy w dowód uznania otrzymali certyfikat, taki jak Youthpass, lub inny rodzaj formalnego uznania uczestnictwa w Europejskim Korpusie Solidarności;
i)
ogólny poziom zadowolenia uczestników w odniesieniu do jakości działań;
j)
liczba osób otrzymujących wsparcie, bezpośrednio lub pośrednio, dzięki działaniom solidarnościowym.

Ponadto zapewnia się w stosownym przypadku spójność z kluczowymi wskaźnikami dotyczącymi młodzieży, o których mowa w załączniku i do rozporządzenia (UE) nr 1288/2013.

1 Dz.U. C 81 z 2.3.2018, s. 160.
2 Stanowisko Parlamentu Europejskiego z dnia 11 września 2018 r. (dotychczas nieopublikowane w Dzienniku Urzędowym) oraz decyzja Rady z dnia 27 września 2018 r.
3 Dz.U. C 120 z 26.4.2013, s.1.
4 Dz.U. C 88 z 27.3.2014, s. 1.
5 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/589 z dnia 13 kwietnia 2016 r. w sprawie europejskiej sieci służb zatrudnienia (EURES), dostępu pracowników do usług w zakresie mobilności i dalszej integracji rynków pracy oraz zmiany rozporządzeń (UE) nr 492/2011 i (UE) nr 1296/2013 (Dz.U. L 107 z 22.4.2016, s. 1).
6 Dz.U. C 398 z 22.12.2012, s. 1.
7 Dz.U. C 373 z 20.12.2013, s. 1.
8 Decyzja Rady 2013/755/UE z dnia 25 listopada 2013 r. w sprawie stowarzyszenia krajów i terytoriów zamorskich z Unią Europejską ("decyzja o stowarzyszeniu zamorskim") (Dz.U. L 344, 19.12.2013, s.1).
9 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1288/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. ustanawiające "Erasmus+": unijny program na rzecz kształcenia, szkolenia, młodzieży i sportu oraz uchylające decyzje nr 1719/2006/WE, 1720/2006/WE i 1298/2008/WE (Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 50).
10 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 182/2011 z dnia 16 lutego 2011 r. ustanawiające przepisy i zasady ogólne dotyczące trybu kontroli przez państwa członkowskie wykonywania uprawnień wykonawczych przez Komisję (Dz.U. L 55 z 28.2.2011, s. 13).
11 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 z dnia 18 lipca 2018 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii, zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1296/2013, (UE) nr 1301/2013, (UE) nr 1303/2013, (UE) nr 1304/2013, (UE) nr 1309/2013, (UE) nr 1316/2013, (UE) nr 223/2014 i (UE) nr 283/2014 oraz decyzję nr 541/2014/UE, a także uchylające rozporządzenie (UE, Euratom) nr 966/2012 (Dz.U. L 193 z 30.7.2018, s. 1).
12 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1293/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. w sprawie ustanowienia programu działań na rzecz środowiska i klimatu (LIFE) i uchylające rozporządzenie (WE) nr 614/2007 (Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 185).
13 Decyzja Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1313/2013/UE z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie Unijnego Mechanizmu Ochrony Ludności (Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 924).
14 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/801 z dnia 11 maja 2016 r. w sprawie warunków wjazdu i pobytu obywateli państw trzecich w celu prowadzenia badań naukowych, odbycia studiów, szkoleń, udziału w wolontariacie, programach wymiany młodzieży szkolnej lub projektach edukacyjnych oraz podjęcia pracy w charakterze au pair (Dz.U. L 132 z 21.5.2016, s. 21).
15 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) z dnia 11 września 2013 r. dotyczące dochodzeń prowadzonych przez Europejski Urząd ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF) oraz uchylające rozporządzenie (WE) nr 1073/1999 Parlamentu Europejskiego i Rady i rozporządzenie Rady (Euratom) nr 1074/1999 (Dz.U. L 248 z 18.9.2013, s. 1).
16 Rozporządzenie Rady (Euratom, WE) nr 2185/96 z dnia 11 listopada 1996 r. w sprawie kontroli na miejscu oraz inspekcji przeprowadzanych przez Komisję w celu ochrony interesów finansowych Wspólnot Europejskich przed nadużyciami finansowymi i innymi nieprawidłowościami (Dz.U. L 292 z 15.11.1996, s. 2).
* Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1475 z dnia 2 października 2018 r. ustanawiające ramy prawne Europejskiego Korpusu Solidarności oraz zmieniające rozporządzenie (UE) nr 1288/2013, rozporządzenie (UE) nr 1293/2013 i decyzję nr 1313/2013/UE (Dz.U. L 250 z 4.10.2018, s. 1).
* Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1475 z dnia 2 października 2018 r. ustanawiające ramy prawne Europejskiego Korpusu Solidarności oraz zmieniające rozporządzenie (UE) nr 1288/2013, rozporządzenie (UE) nr 1293/2013 i decyzję nr 1313/2013/UE (Dz.U. L 250 z 4.10.2018, s. 1).

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.