Rozporządzenie delegowane 2019/715 w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów utworzonych na podstawie TFUE oraz Traktatu Euratom, o których mowa w art. 70 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046
Dz.U.UE.L.2019.122.1
Akt obowiązującyROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2019/715
z dnia 18 grudnia 2018 r.
w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów utworzonych na podstawie TFUE oraz Traktatu Euratom, o których mowa w art. 70 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w związku z Traktatem ustanawiającym Europejską Wspólnotę Energii Atomowej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 z dnia 18 lipca 2018 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii, zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1296/2013, (UE) nr 1301/2013, (UE) nr 1303/2013, (UE) nr 1304/2013, (UE) nr 1309/2013, (UE) nr 1316/2013, (UE) nr 223/2014, (UE) nr 283/2014 oraz decyzję nr 541/2014/UE, a także uchylające rozporządzenie (UE, Euratom) nr 966/2012 1 , w szczególności jego art. 70,
(1) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1271/2013 2 ustanawia ramowe rozporządzenie finansowe dla organów utworzonych przez Unię na podstawie Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej oraz Traktatu ustanawiającego Europejską Wspólnotę Energii Atomowej, które posiadają osobowość prawną i otrzymują wkład finansowy obciążający budżet Unii ("organy Unii"). Rozporządzenie delegowane (UE) nr 1271/2013 opiera się na rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 3 . Rozporządzenie (UE, Euratom) nr 966/2012 zostało zastąpione rozporządzeniem (UE, Euratom) 2018/1046.
(2) Konieczne jest uchylenie rozporządzenia (UE) nr 1271/2013 i zastąpienie go niniejszym rozporządzeniem celem ujednolicenia z rozporządzeniem (UE, Euratom) 2018/1046, umożliwienia dalszego uproszczenia i wyjaśnienia zasad, z uwzględnieniem doświadczeń zgromadzonych podczas ich stosowania, oraz dalszego usprawnienia struktury zarządzania organami Unii oraz ich rozliczalności.
(3) Bez uszczerbku dla aktu założycielskiego w niniejszym rozporządzeniu należy ustanowić ogólne zasady i podstawowe reguły mające zastosowanie do organów ustanowionych na mocy TFUE oraz Traktatu Euratom, które otrzymują wkład finansowy obciążający budżet Unii. Na podstawie niniejszego rozporządzenia organy Unii powinny przyjąć własne przepisy finansowe, które nie mogą odbiegać od przepisów niniejszego rozporządzenia, z wyjątkiem przypadków, gdy jest to konieczne ze względu na ich szczególne potrzeby i po uzyskaniu wcześniejszej zgody Komisji.
(4) Dla zachowania spójności w pełni samofinansujące się organy Unii, do których niniejsze rozporządzenie nie ma zastosowania, powinny jednak ustanowić w stosownych przypadkach podobne przepisy. Zgodnie ze wspólnym oświadczeniem Parlamentu Europejskiego, Rady i Komisji z dnia 19 lipca 2012 r. w sprawie agencji zdecentralizowanych organy te powinny przedkładać Parlamentowi Europejskiemu, Radzie i Komisji roczne sprawozdanie w sprawie wykonania swojego budżetu i należycie uwzględnić ich stosowne wnioski i zalecenia.
(5) Organy Unii powinny uchwalać i wykonywać swoje budżety zgodnie z zasadą jednolitości, rzetelności, uniwersalności, specyfikacji, jednoroczności, równowagi, jednostki rozliczeniowej, należytego zarządzania finansami i wykonania oraz przejrzystości.
(6) Należy pokreślić równoważący charakter wkładu finansowego Unii. Kwota pozytywnego wyniku budżetowego organu Unii, przekraczająca kwotę wkładu finansowego Unii wypłaconego w trakcie danego roku, powinna zostać zwrócona do budżetu Unii.
(7) W przypadku gdy akt założycielski stanowi, że dochód składa się z opłat i należności stanowiących dodatek do wkładu finansowego Unii oraz że dochód pochodzący z opłat i należności jest przeznaczony na finansowanie konkretnych pozycji wydatków, organy Unii powinny mieć możliwość przeniesienia salda w formie dochodów przeznaczonych na określony cel. Aby dopuścić elastyczność, ujemny wynik związany z dochodem przeznaczonym na określony cel, pochodzącym z opłat i należności, mógłby być równoważony zakumulowaną nadwyżką z lat poprzednich.
(8) W celu pokrycia kosztów świadczenia usług oraz uniknięcia znacznych nadwyżek należy zadbać o to, by opłaty zostały ustanowione na odpowiednim poziomie.
(9) Możliwość przekazania zadań organom Unii oraz przydzielenia im dotacji w sytuacjach wyjątkowych powinna być dopuszczona w akcie założycielskim lub w akcie podstawowym oraz należycie uzasadniona charakterem tych zadań i szczególną wiedzą specjalistyczną, którą dysponuje organ Unii, przy jednoczesnym zapewnieniu należytego zarządzania finansami oraz opłacalności. Takie dodatkowe zadania powinny wchodzić w zakres celów organu Unii i powinny być zgodne z mandatem organu Unii określonym w akcie założycielskim.
(10) Aby zwiększyć przejrzystość, Komisja powinna co do zasady zawierać z organami UE umowy partnerskie obejmujące całość funduszy stanowiących uzupełnienie rocznego wkładu Unii, zwłaszcza gdy te fundusze mają istotny wpływ na działalność organu Unii.
(11) Należy zmienić przepisy dotyczące przeniesień i dochodów przeznaczonych na określony cel, tak aby uwzględnić przepisy rozporządzenia (UE, Euratom) 2018/1046. Jeżeli chodzi o wewnętrzne dochody przeznaczone na określony cel, należy dopuścić finansowanie nowych przedsięwzięć z zakresu nieruchomości w oparciu o dochody z najmu i sprzedaży budynków, jak stanowi rozporządzenie (UE, Euratom) 2018/1046. W tym celu dochody takie należy uznać za wewnętrzne dochody przeznaczone na określony cel, które można przenosić do czasu całkowitego ich wykorzystania.
(12) Aby umożliwić dodatkową elastyczność, organy Unii powinny mieć możliwość realizowania transakcji w walutach innych niż euro na potrzeby zarządzania administracyjnego.
(13) Zgodnie z rozporządzeniem (UE, Euratom) 2018/1046, rozbicie zobowiązań trwających dłużej niż jeden rok budżetowy na kilka rocznych rat powinno być dopuszczone tylko wtedy, gdy przewiduje to akt założycielski lub akt podstawowy, lub w przypadku, gdy zobowiązania dotyczą wydatków administracyjnych.
(14) Mając na uwadze specyfikę organów Unii, przyjmowanie darowizn powinno być objęte wzmocnionym nadzorem. Ponadto organy Unii nie powinny mieć możliwości wykorzystywania sponsoringu korporacyjnego.
(15) Należy wyjaśnić pojęcie "wykonanie". Wykonanie powinno być powiązane z zasadą należytego zarządzania finansami. Należy wyjaśnić zasadę należytego zarządzania finansami. Należy stworzyć związek między wyznaczaniem celów a wskaźnikami wykonania, wynikami a ekonomią, wydajnością a skutecznością w odniesieniu do wykorzystania środków.
(16) W myśl art. 53 rozporządzenia (UE, Euratom) 2018/1046 organ Unii jest zobowiązany brać udział w analizie porównawczej wraz z innymi organami Unii oraz instytucjami Unii.
(17) Konieczne jest ustanowienie zasad dotyczących planów działania w zakresie prowadzenia działań następczych dotyczących wniosków z całościowych ocen okresowych w celu zapewnienia ich skutecznego wdrożenia.
(18) Na potrzeby zapewnienia spójnego programowania organ Unii powinien sporządzić jednolity dokument programowy zawierający roczne i wieloletnie programowanie, preliminarz dochodów i wydatków, planowanie zasobów, informacje o polityce w zakresie nieruchomości, strategię współpracy z państwami trzecimi lub organizacjami międzynarodowymi strategię osiągnięcia przyrostu wydajności i synergii. Organ Unii powinien ponadto opracować strategię zarządzania operacyjnego i systemy kontroli wewnętrznej, w tym strategię przeciwdziałania nadużyciom finansowym. Jednolity dokument programowy powinien uwzględniać wytyczne Komisji.
(19) Dokument programowy powinien zawierać strategię zapobiegania powtarzającym się przypadkom konfliktu interesów, nieprawidłowościom oraz nadużyciom finansowym, zwłaszcza jeżeli niedociągnięcia znalazły odzwierciedlenie w zasadniczych zaleceniach.
(20) Harmonogram jednolitego dokumentu programowego powinien zostać dostosowany do procedury budżetowej, co pozwoli na zagwarantowanie jego skuteczności i spójności wszystkich dokumentów programowych.
(21) W przypadkach, w których organy Unii utrzymują biura oddalone od siedziby głównej, powinny one dostosować swoje systemy kontroli wewnętrznej.
(22) Stosowne wydaje się zapewnienie organom Unii możliwości zawierania umów o gwarantowanym poziomie usług zgodnie z art. 59 rozporządzenia (UE, Euratom) 2018/1046, zwłaszcza między sobą i z instytucjami Unii, co ułatwi realizację przyznanych im środków, o ile jest to zgodne z zasadą należytego zarządzania finansami. Należy zapewnić odpowiednią sprawozdawczość w odniesieniu do tych umów o gwarantowanym poziomie usług.
(23) Konieczne jest jasne określenie struktury audytu wewnętrznego oraz funkcji kontroli wewnętrznej, jak również uproszczenie wymogów w zakresie sprawozdawczości. Audyt wewnętrzny w organie Unii powinien być przeprowadzany przez audytora wewnętrznego Komisji, który powinien przeprowadzać kontrole w przypadkach uzasadnionych istniejącymi zagrożeniami. Konieczne jest określenie zasad dotyczących ustanowienia i funkcjonowania jednostek audytu wewnętrznego.
(24) Należy uprościć obowiązki sprawozdawcze. Organy Unii powinny przedkładać skonsolidowane roczne sprawozdanie z działalności, zawierające wyczerpujące informacje dotyczące osiągnięcia celów i wyników, wdrożenia programu prac, budżetu, planu polityki kadrowej, systemu zarządzania operacyjnego i kontroli wewnętrznej.
(25) Aby zwiększyć opłacalność organów Unii, konieczne jest umożliwienie wzajemnego świadczenia usług lub przekazywania ich innemu organowi Unii lub Komisji. W związku z tym konieczne jest umożliwienie powierzenia księgowemu Komisji wszystkich lub niektórych zadań księgowego organu Unii.
(26) Aby dostosować przepisy dotyczące dochodów przeznaczonych na określony cel do przepisów rozporządzenia (UE, Euratom) 2018/1046, konieczne jest określenie zasad dotyczących zróżnicowania wewnętrznych i zewnętrznych dochodów przeznaczonych na określony cel oraz ich przeniesienia.
(27) Aby dostosować zasady dotyczące postępowania w odniesieniu do odsetek z tytułu wkładu finansowego Unii dla organu Unii do przepisów rozporządzenia (UE, Euratom) 2018/1046, należy zapewnić, by odsetki te nie były należne budżetowi.
(28) W rozporządzeniu (UE, Euratom) 2018/1046 przewidziano możliwość zaciągnięcia zobowiązania prawnego przed zaciągnięciem zobowiązania budżetowego w szczególnych przypadkach. Organy Unii powinny również korzystać z takiej możliwości.
(29) Aby zapewnić spójność, nie należy dopuszczać możliwości ustanawiania szczegółowych przepisów regulujących zamówienia publiczne i dotacje. Stosowanie jednego zestawu przepisów gwarantuje uproszczenie prac organu Unii i pozwala na korzystanie z wytycznych oraz modeli przygotowanych przez Komisję.
(30) Organ Unii powinien mieć możliwość przyznawania dotacji i nagród zgodnie z aktem założycielskim lub w wyniku delegowania Komisji, zgodnie z art. 62 ust. 1 lit. c) pkt (iv) rozporządzenia (UE, Euratom) 2018/1046.
(31) W uzupełnieniu form wkładów Unii, które są już sprawdzone (zwrot faktycznie poniesionych kosztów kwalifikowalnych, koszty jednostkowe, sumy ryczałtowe oraz finansowanie według stawek zryczałtowanych), odpowiednie wydaje się zezwolenie organom Unii na zapewnienie finansowania niepowiązanego z kosztami odnośnych operacji. Ta dodatkowa forma finansowania powinna opierać się na spełnieniu określonych warunków ex ante lub osiągnięciu rezultatów mierzonych przez odniesienie do wcześniej ustalonych celów pośrednich lub za pomocą wskaźników wykonania.
(32) Celem ochrony interesów finansowych Unii do organów Unii zastosowanie powinny mieć przepisy dotyczące jednolitego systemu wczesnego wykrywania i wykluczania, ustanowionego w rozporządzeniu (UE, Euratom) 2018/1046.
(33) Zgodnie z art. 8 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 883/2013 4 organy UE przekazują niezwłocznie Europejskiemu Urzędowi ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych wszelkie informacje dotyczące ewentualnych przypadków nadużyć finansowych, korupcji lub jakiejkolwiek innej nielegalnej działalności mającej wpływ na interesy finansowe Unii. Zgodnie z art. 24 ust. 1 rozporządzenia Rady (UE) 2017/1939 5 organy Unii niezwłocznie zgłaszają w Prokuraturze Europejskiej wszelkie czyny zabronione, w odniesieniu do których Prokuratura Europejska mogłaby wykonywać swoje kompetencje w myśl przywołanego rozporządzenia. Aby proces zarządzania organami Unii przebiegał skuteczniej, powinny one także bezzwłocznie zgłaszać Komisji przypadki nadużyć finansowych, nieprawidłowości finansowych i dochodzeń. Komisja i organy Unii powinny wprowadzić procedury, które w należyty sposób chronią dane osobowe i gwarantują poszanowanie zasady wiedzy koniecznej przy każdym przekazywaniu informacji dotyczących domniemanych nadużyć finansowych lub innych nieprawidłowości oraz dotyczących trwających lub zakończonych dochodzeń.
(34) Aby zidentyfikować ryzyko i prawidłowo nim zarządzać w przypadku faktycznego lub domniemanego konfliktu interesów, organy Unii powinny przyjąć zasady dotyczące zapobiegania konfliktowi interesów i zarządzania nim. Zasady te powinny uwzględniać wytyczne opracowane przez Komisję.
(35) W niniejszym rozporządzeniu należy dokładnie określić obszerne prawa dostępu Komisji, Europejskiego Urzędu ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych i Trybunału Obrachunkowego.
(36) Przepisy dotyczące polityki w zakresie nieruchomości, w tym przepisy dopuszczające możliwość finansowania przez organy Unii projektów polegających na nabyciu budynku w drodze pożyczki oraz określające warunki takiego finansowania, powinny zostać dostosowane do rozporządzenia (UE, Euratom) 2018/1046 w celu zapewnienia spójnego stosowania przepisów przez wszystkie organy i instytucje Unii.
(37) Mając na uwadze, że uchylono rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1268/2012 6 , należy także usunąć wymóg zobowiązujący organ UE do uzyskania uprzedniej zgody Komisji przed przyjęciem własnych przepisów wykonawczych.
(38) Ze względu na fakt, iż Komisja potrzebuje czasu na opracowanie odpowiednich wytycznych we współpracy z organami Unii, a organy Unii potrzebują czasu na dostosowanie się do nowego programowania i sprawozdawczości, konieczne jest opracowanie przepisów przejściowych dotyczących programowania i sprawozdawczości.
(39) Niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, w celu terminowego przyjęcia zmienionych rozporządzeń finansowych przez organy Unii, najpóźniej do dnia 1 lipca 2019 r. oraz umożliwienia organom odniesienia korzyści z uproszczenia i dostosowania do rozporządzenia (UE, Euratom) 2018/1046,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
TYTUŁ I
PRZEPISY OGÓLNE
PRZEPISY OGÓLNE
Przedmiot
Niniejsze rozporządzenie ustanawia istotne zasady finansowe dla organów utworzonych przez Unię na podstawie Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej oraz Traktatu ustanawiającego Europejską Wspólnotę Energii Atomowej oraz które posiadają osobowość prawną i otrzymują wkład finansowy obciążający budżet Unii ("organy Unii").
Na podstawie niniejszego rozporządzenia każdy organ Unii przyjmuje swoje własne przepisy finansowe. Przepisy finansowe organu Unii nie odbiegają od przepisów niniejszego rozporządzenia z wyjątkiem sytuacji, gdy jest to konieczne ze względu na szczególne potrzeby organu i po uzyskaniu wcześniejszej zgody Komisji.
Definicje
Do celów niniejszego rozporządzenia stosuje się następujące definicje:
Art. 2 rozporządzenia (UE, Euratom) 2018/1046 stosuje się odpowiednio.
Okresy, daty i terminy
Jeżeli nie przewidziano inaczej, do terminów określonych w niniejszym rozporządzeniu zastosowanie ma rozporządzenie Rady (EWG, Euratom) nr 1182/71 7 .
Ochrona danych osobowych
Niniejsze rozporządzenie pozostaje bez uszczerbku dla wymogów ustanowionych w rozporządzeniach Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 8 i (UE) 2016/679 9 .
TYTUŁ II
BUDŻET I ZASADY BUDŻETOWE
BUDŻET I ZASADY BUDŻETOWE
Poszanowanie dla zasad budżetowych
Budżet organu Unii uchwala się i wykonuje zgodnie z zasadami jedności, rzetelności budżetowej, jednoroczności, równowagi, jednostki rozliczeniowej, uniwersalności, specyfikacji, zasadą należytego zarządzania finansami oraz zasadą przejrzystości, jak określono w niniejszym rozporządzeniu.
ROZDZIAŁ 1
ZASADY JEDNOŚCI I RZETELNOŚCI BUDŻETOWEJ
ZASADY JEDNOŚCI I RZETELNOŚCI BUDŻETOWEJ
Zakres budżetu organu Unii
Umowy o przyznanie wkładu, umowy o udzielenie dotacji i partnerstwa finansowe na podstawie umowy ramowej
Przepisy szczególne dotyczące zasad jedności i rzetelności budżetowej
ROZDZIAŁ 2
ZASADA JEDNOROCZNOŚCI
ZASADA JEDNOROCZNOŚCI
Definicja
Środki zapisane w budżecie organu Unii są zatwierdzane na okres jednego roku budżetowego, który trwa od dnia 1 stycznia do dnia 31 grudnia.
Rachunkowość budżetowa dla dochodów i środków
Zaciąganie zobowiązań
Anulowanie i przenoszenie środków
W odniesieniu do akapitu pierwszego lit. b), dany organ Unii najpierw wykorzystuje środki zatwierdzone na bieżący rok budżetowy i do czasu ich wyczerpania nie wykorzystuje środków przeniesionych.
Szczegółowe przepisy dotyczące anulowania i przenoszenia środków
Umorzenie środków
Zasady mające zastosowanie w przypadku opóźnionego przyjęcia budżetu organu Unii
Nie można przekroczyć limitu środków przewidzianych w preliminarzu dochodów i wydatków.
Płatności można dokonywać miesięcznie w poszczególnych rozdziałach do maksymalnej wysokości jednej dwunastej kwoty środków zatwierdzonych w odnośnym rozdziale budżetu organu Unii na poprzedni rok budżetowy. Suma ta nie może jednak przekraczać jednej dwunastej kwoty środków przewidzianych w odpowiednim rozdziale preliminarza dochodów i wydatków.
Dodatkowe dwunaste części są zatwierdzane w całości i są niepodzielne.
ROZDZIAŁ 3
ZASADA RÓWNOWAGI
ZASADA RÓWNOWAGI
Definicja i zakres
Saldo roku budżetowego
Pierwszy akapit ma również zastosowanie w przypadku, gdy dochód organu Unii składa się z opłat i należności stanowiących dodatek do wkładu finansowego Unii.
Różnica między wkładem zapisanym w budżecie oraz wypłaconym organowi Unii zostaje anulowana.
Jeżeli opłaty i należności stanowią dochody przeznaczone na określony cel, negatywny wynik związany z tym dochodem przeznaczonym na określony cel może zostać zrównoważony zakumulowaną nadwyżką z lat poprzednich, o ile jest ona dostępna.
Organ Unii przedstawia szacunki dotyczące wyniku budżetowego z roku N-1 nie później niż do dnia 31 stycznia roku N. Komisja należycie uwzględnia te informacje, dokonując oceny potrzeb finansowych organu Unii na rok N+1.
ROZDZIAŁ 4
ZASADA JEDNOSTKI ROZLICZENIOWEJ
ZASADA JEDNOSTKI ROZLICZENIOWEJ
Stosowanie euro
W przypadku gdy taki dzienny kurs nie został opublikowany, właściwy urzędnik zatwierdzający stosuje kurs, o którym mowa w ust. 3.
ROZDZIAŁ 5
ZASADA UNIWERSALNOŚCI
ZASADA UNIWERSALNOŚCI
Zakres
Nie naruszając przepisów art. 20, suma dochodów pokrywa sumę środków na płatności. Nie naruszając przepisów art. 24, wszystkie dochody i wydatki zapisuje się w pełnej wysokości, bez wprowadzania jakichkolwiek korekt między nimi.
Dochody przeznaczone na określony cel
Dochody przeznaczone na określony cel mogą zostać uwzględnione w preliminarzu wydatków i dochodów tylko w takiej wysokości, jaka jest pewna w dniu przyjmowania preliminarza.
Struktura służąca uwzględnieniu dochodów przeznaczonych na określony cel oraz zapewnianie odpowiadających im środków
W przypadku, o którym mowa w akapicie pierwszym lit. a), stosuje się zapis symboliczny "pro memoria", a w uwagach podaje się do wiadomości informację o szacowanych dochodach.
Darowizny
Sponsoring korporacyjny
Art. 26 rozporządzenia (UE, Euratom) 2018/1046 nie stosuje się do organów Unii.
Zasady dotyczące odliczeń oraz korekt z tytułu różnic kursowych
Art. 27 rozporządzenia (UE, Euratom) 2018/1046 stosuje się odpowiednio.
ROZDZIAŁ 6
ZASADA SPECYFIKACJI
ZASADA SPECYFIKACJI
Przepisy ogólne
Przesunięcia
Zasady szczególne dotyczące przesunięć
Środki odpowiadające dochodom przeznaczonym na określony cel można przesuwać tylko pod warunkiem wykorzystania tych dochodów na cel, na który zostały przeznaczone.
ROZDZIAŁ 7
ZASADA NALEŻYTEGO ZARZĄDZANIA FINANSAMI ORAZ WYKONANIE
ZASADA NALEŻYTEGO ZARZĄDZANIA FINANSAMI ORAZ WYKONANIE
Wykonanie oraz zasady oszczędności, efektywności i skuteczności
Analiza porównawcza obejmuje:
Podczas przeprowadzania analizy porównawczej, o której mowa w akapicie pierwszym i drugim, organ Unii dokonuje niezbędnych uzgodnień w celu uniknięcia konfliktu interesów.
Ocena
Wewnętrzna kontrola wykonania budżetu
ROZDZIAŁ 8
ZASADA PRZEJRZYSTOŚCI
ZASADA PRZEJRZYSTOŚCI
Publikacja sprawozdań finansowych i budżetów
W streszczeniu zamieszcza się zbiorcze liczby dla każdego tytułu budżetu organu Unii, plan zatrudnienia oraz szacowaną liczbę pracowników kontraktowych wyrażoną jako ekwiwalenty pełnego czasu pracy, na które w budżecie zapisano odpowiednie środki, oraz oddelegowanych ekspertów krajowych. Podaje się także odpowiednie informacje za poprzedni rok budżetowy.
TYTUŁ III
UCHWALANIE I STRUKTURA BUDŻETU
UCHWALANIE I STRUKTURA BUDŻETU
ROZDZIAŁ 1
UCHWALANIE BUDŻETU ORGANU UNII
UCHWALANIE BUDŻETU ORGANU UNII
Jednolity dokument programowy
Strategie, o których mowa w akapicie pierwszym, są poddawane corocznej ocenie i w razie potrzeby aktualizowane. Jednolity dokument programowy sporządza się z uwzględnieniem wytycznych określonych przez Komisję.
To ogólne programowanie strategiczne wykazuje także orientacyjne zasoby finansowe i ludzkie, jakie uznaje się za niezbędne do osiągnięcia wyznaczonych celów - w rozbiciu na poszczególne działania, a także przedstawia wkład organu Unii w realizację priorytetów politycznych UE.
To programowanie strategiczne będzie w stosownych przypadkach aktualizowane, w szczególności w celu uwzględnienia wyników całościowych ocen, o których mowa w akcie założycielskim.
W programie tym wskazuje się wyraźnie, które zadania organu Unii zostały dodane, zmienione lub usunięte w porównaniu z rocznym programem prac przyjętym na poprzedni rok budżetowy. Wyniki oceny są przywoływane jako podstawy merytoryczne uzasadniające ewentualne zwiększenie lub zmniejszenie proponowanego budżetu organu Unii w porównaniu z budżetem przyjętym na poprzedni rok budżetowy.
Roczny program prac jest spójny z wieloletnim programem, o którym mowa w ust. 2.
Wszelkie istotne zmiany rocznego programu prac przyjmuje się w drodze tej samej procedury, którą zastosowano w odniesieniu do początkowego programu prac, zgodnie z postanowieniami aktu założycielskiego.
Zarząd może przekazać uprawnienia do dokonywania nieznacznych zmian w rocznym programie prac urzędnikowi zatwierdzającemu organu Unii.
taka sama informacja jest przekazywana w odniesieniu do liczby pracowników kontraktowych i oddelegowanych ekspertów krajowych, wyrażanej w ekwiwalentach pełnego czasu pracy.
Dokument programowy dotyczący zasobów jest aktualizowany co roku.
Jeżeli organ Unii nie uwzględni w pełni opinii Komisji, ma on obowiązek przedstawić Komisji odpowiednie wyjaśnienia.
Ustanowienie budżetu
Komisja dostarcza projekt planu zatrudnienia organów Unii oraz szacunkową liczbę pracowników kontraktowych i oddelegowanych ekspertów krajowych wyrażoną w ekwiwalentach pełnego czasu pracy, w odniesieniu do której wniesiono o środki, niezwłocznie po uchwaleniu projektu budżetu przez Komisję.
Budżety korygujące
Wszelkie zmiany budżetu organu Unii, w tym jego planu zatrudnienia, wykraczające poza zmiany zatwierdzone na podstawie art. 26 ust. 1 i art. 38 ust. 1 tego rozporządzenia, są przedmiotem budżetu korygującego, przyjmowanego w drodze tej samej procedury, co budżet początkowy organu Unii, zgodnie z przepisami aktu założycielskiego oraz art. 32 niniejszego rozporządzenia.
Budżetom korygującym towarzyszą uzasadnienia i informacje dotyczące wykonania budżetu za poprzednie lata budżetowe i bieżący rok budżetowy, dostępne w chwili ich uchwalania.
ROZDZIAŁ 2
STRUKTURA I PREZENTACJA BUDŻETU ORGANU UNII
STRUKTURA I PREZENTACJA BUDŻETU ORGANU UNII
Struktura budżetu organu Unii
Budżet organu Unii składa się z zestawienia dochodów i zestawienia wydatków.
Nomenklatura budżetowa
W zakresie, w jakim jest to uzasadnione charakterem działalności organu Unii, zestawienie wydatków należy określić na podstawie nomenklatury zawierającej klasyfikację według celu. Nomenklatura ustalana jest przez organ Unii; w ramach nomenklatury dokonuje się wyraźnego rozróżnienia między przyznanymi środkami na wydatki administracyjne i środkami operacyjnymi.
Nomenklatura budżetowa jest zgodna z zasadami specyfikacji, należytego zarządzania finansami i przejrzystości. Zapewnia jasność i przejrzystość niezbędne w procesie budżetowym, ułatwiając identyfikację najważniejszych celów określonych w odpowiednich podstawach prawnych i umożliwiając wybór priorytetów politycznych oraz efektywną i skuteczną realizację.
Prezentacja budżetu organu Unii
W budżecie organu Unii wykazuje się:
Zasady dotyczące planów zatrudnienia w odniesieniu do personelu
Z wyjątkiem stopni AD 16, AD 15, AD 14 i AD 13 zarząd może jednak zmienić plan zatrudnienia o maksymalnie 10 % zatwierdzonych stanowisk pod następującymi warunkami:
TYTUŁ IV
WYKONANIE BUDŻETU ORGANU UNII
WYKONANIE BUDŻETU ORGANU UNII
ROZDZIAŁ 1
PRZEPISY OGÓLNE
PRZEPISY OGÓLNE
Wykonywanie budżetu zgodnie z zasadą należytego zarządzania finansami
Informacje dotyczące przekazywania danych osobowych do celów audytu
We wszystkich zaproszeniach publikowanych w związku z procedurami udzielania dotacji, zamówień lub przyznawania nagród przeprowadzanymi w ramach zarządzania bezpośredniego, potencjalnych beneficjentów, kandydatów, oferentów i uczestników informuje się, zgodnie z przepisami rozporządzenia (UE) 2018/1725, że do celów ochrony interesów finansowych Unii ich dane osobowe mogą zostać przekazywane służbom audytu wewnętrznego, Trybunałowi Obrachunkowemu lub Europejskiemu Urzędowi ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych, a także między urzędnikami zatwierdzającymi organów Unii oraz Komisją i agencjami wykonawczymi.
Delegowanie uprawnień do wykonywania budżetu
Konflikt interesów
W przypadku konfliktu interesów dana osoba przekazuje sprawę właściwemu organowi. Właściwy organ potwierdza na piśmie, czy stwierdzono istnienie konfliktu interesów. W takim przypadku właściwy organ zapewnia, aby dana osoba zaprzestała wszelkich działań w tej sprawie. Właściwy organ podejmuje dalsze stosowne działania.
ROZDZIAŁ 2
Metoda wykonywania budżetu organu Unii
ROZDZIAŁ 3
PODMIOTY UPOWAŻNIONE DO DZIAŁAŃ FINANSOWYCH
PODMIOTY UPOWAŻNIONE DO DZIAŁAŃ FINANSOWYCH
SEKCJA 1
Zasada rozdzielenia obowiązków
Zasada rozdzielenia obowiązków
Rozdzielenie obowiązków
Obowiązki urzędnika zatwierdzającego i księgowego są rozdzielone i nie mogą być łączone.
Organ Unii zapewnia każdemu podmiotowi upoważnionemu do działań finansowych zasoby niezbędne do wykonywania jego obowiązków oraz statut opisujący szczegółowo jego zadania, prawa i obowiązki.
SEKCJA 2
Urzędnik zatwierdzający
Urzędnik zatwierdzający
Uprawnienia i obowiązki urzędnika zatwierdzającego
Ustanowienie takiej struktury i takich systemów opiera się na kompleksowej analizie ryzyka uwzględniającej ich opłacalność oraz aspekty dotyczące wykonania.
Urzędnik zatwierdzający ustanawia w ramach swoich służb funkcję zapewniającą wiedzę fachową i doradztwo, wspomagającą go w zakresie kontroli ryzyka związanego z jego działalnością.
Zakres kontroli ex ante pod względem częstotliwości i intensywności określa urzędnik zatwierdzający, biorąc pod uwagę wyniki wcześniejszych kontroli, a także względy związane z ryzykiem i efektywnością kosztową, w oparciu o przeprowadzoną przez siebie analizę ryzyka. W przypadku wątpliwości urzędnik zatwierdzający odpowiedzialny za poświadczenie zasadności odnośnych operacji zwraca się - w ramach kontroli ex ante - z wnioskiem o przedstawienie dodatkowych informacji lub przeprowadza kontrolę na miejscu w celu uzyskania wystarczającej pewności.
Kontrole ex post mogą przyjmować formę kontroli (finansowych) w siedzibie beneficjenta.
Przepisy i zasady, w tym również ramy czasowe, dotyczące prowadzenia audytów wobec beneficjentów są jasne, spójne i przejrzyste oraz udostępniane w chwili podpisywania umowy o udzielenie dotacji.
Delegowanie uprawnień do wykonywania budżetu
W przypadku gdy - zgodnie z art. 41 - uprawnienia do wykonywania budżetu są delegowane lub subdelegowane, odpowiednie przepisy art. 45 stosuje się odpowiednio do delegowanych lub subdelegowanych urzędników zatwierdzających.
Przechowywanie dokumentów potwierdzających przez urzędników zatwierdzających
Roczne skonsolidowane sprawozdanie z działalności
W skonsolidowanym rocznym sprawozdaniu z działalności wskazuje się wyniki operacji w odniesieniu do ustalonych celów i aspektów dotyczących efektywności, ryzyka związanego z tymi operacjami, wykorzystania przekazanych zasobów oraz skuteczności i wydajności systemów kontroli wewnętrznej, w tym ogólnej oceny kosztów i korzyści z kontroli.
Skonsolidowane roczne sprawozdanie z działalności przedkładane jest zarządowi w celu przeprowadzenia jego oceny.
SEKCJA 3
Księgowy
Księgowy
Uprawnienia i obowiązki księgowego
Zarząd powołuje księgowego, który odpowiada w organie Unii za:
W odniesieniu do zadań, o których mowa w akapicie pierwszym lit. e), księgowy jest uprawniony do sprawdzania w każdej chwili zgodności z kryteriami walidacji.
Powołanie księgowego oraz zakończenie pełnienia przez niego obowiązków
Organy Unii mogą również uzgodnić z Komisją, iż księgowy Komisji pełni także funkcję księgowego organu Unii.
Organy Unii mogą powierzyć księgowemu Komisji część zadań księgowego organu Unii, z uwzględnieniem analizy kosztów i korzyści, o której mowa w art. 28.
Zestawienie obrotów i sald wraz z protokołem przekazania obowiązków jest przekazywane nowemu księgowemu przez księgowego kończącego pełnienie swych obowiązków lub - w przypadku gdy jest to niemożliwe - pracownika tego samego departamentu.
Nowy księgowy podpisuje przyjęcie zestawienia obrotów i sald w ciągu miesiąca od daty jego przekazania, z prawem do zgłoszenia zastrzeżeń.
Protokół przekazania obowiązków zawiera również wynik zestawienia obrotów i sald oraz wszelkie zastrzeżenia.
Reguły rachunkowości
Księgowy organu Unii stosuje zasady przyjęte przez księgowego Komisji oparte na przyjętych na szczeblu międzynarodowym standardach rachunkowości dla sektora publicznego.
Na potrzeby ustępu pierwszego niniejszego artykułu zastosowanie mają art. 80-84 oraz art. 87 rozporządzenia (UE, Euratom) 2018/1046. Art. 85 i 86 rozporządzenia (UE, Euratom) 2018/1046 mają zastosowanie z uwzględnieniem niezbędnych zmian.
SEKCJA 4
Administrator rachunków zaliczkowych
Administrator rachunków zaliczkowych
Rachunki zaliczkowe
Zastosowanie ma art. 88 rozporządzenia (UE, Euratom) 2018/1046.
Tworzenie rachunków zaliczkowych i administrowanie nimi
W przypadku gdy rachunki zaliczkowe są otwierane przez organ Unii, zastosowanie ma art. 89 rozporządzenia (UE, Euratom) 2018/1046.
ROZDZIAŁ 4
ODPOWIEDZIALNOŚĆ PODMIOTÓW UPOWAŻNIONYCH DO DZIAŁAŃ FINANSOWYCH
ODPOWIEDZIALNOŚĆ PODMIOTÓW UPOWAŻNIONYCH DO DZIAŁAŃ FINANSOWYCH
SEKCJA 1
Zasady ogólne
Zasady ogólne
Cofnięcie delegowania uprawnień na podmioty upoważnione do działań finansowych oraz zawieszenie tych podmiotów w wykonywaniu obowiązków
Zastosowanie ma art. 90 rozporządzenia (UE, Euratom) 2018/1046.
Odpowiedzialność podmiotów upoważnionych do działań finansowych za nielegalną działalność, nadużycia finansowe lub korupcję
Zastosowanie ma art. 91 rozporządzenia (UE, Euratom) 2018/1046.
SEKCJA 2
Zasady mające zastosowanie do urzędników zatwierdzających
Zasady mające zastosowanie do urzędników zatwierdzających
Zasady mające zastosowanie do urzędników zatwierdzających
Zastosowanie ma art. 92 rozporządzenia (UE, Euratom) 2018/1046.
Traktowanie nieprawidłowości finansowych ze strony pracowników
Zastosowanie ma art. 93 rozporządzenia (UE, Euratom) 2018/1046.
SEKCJA 3
Zasady mające zastosowanie do księgowych oraz administratorów rachunków zaliczkowych
Zasady mające zastosowanie do księgowych oraz administratorów rachunków zaliczkowych
Zasady mające zastosowanie do księgowych
Zastosowanie ma art. 94 rozporządzenia (UE, Euratom) 2018/1046.
Zasady mające zastosowanie do administratorów rachunków zaliczkowych
Zastosowanie ma art. 95 rozporządzenia (UE, Euratom) 2018/1046.
ROZDZIAŁ 5
OPERACJE PO STRONIE DOCHODÓW
OPERACJE PO STRONIE DOCHODÓW
Wniosek o płatność
Organ Unii przedstawia Komisji wnioski o płatności całości lub części rocznego wkładu unijnego na podstawie art. 16 ust. 6 zgodnie z warunkami i w odstępach czasowych uzgodnionych z Komisją.
Postępowanie w odniesieniu do odsetek
Odsetki uzyskane z tytułu funduszy przekazanych organowi Unii przez Komisję za pośrednictwem wkładu finansowego nie są należne budżetowi Unii.
Prognoza należności
Zastosowanie ma art. 97 rozporządzenia (UE, Euratom) 2018/1046.
Ustalanie należności
Art. 98 rozporządzenia (UE, Euratom) 2018/1046 stosuje się odpowiednio.
Odsetki od zaległych płatności
Zastosowanie ma art. 99 rozporządzenia (UE, Euratom) 2018/1046.
Upoważnienie do odzyskania środków
Zezwolenie na odzyskanie środków to czynność polegająca na tym, że urzędnik zatwierdzający zleca księgowemu, wystawiając nakaz odzyskania środków, odzyskanie kwoty należnej ustalonej przez tego urzędnika zatwierdzającego.
Zasady dotyczące odzyskiwania środków
Art. 101 ust. 1-6 rozporządzenia (UE, Euratom) 2018/1046 stosuje się odpowiednio.
Odzyskiwanie przez potrącenie
Art. 102 rozporządzenia (UE, Euratom) 2018/1046 stosuje się odpowiednio.
Procedura odzyskiwania należności w przypadku braku dobrowolnej płatności
Zastosowanie ma art. 103 rozporządzenia (UE, Euratom) 2018/1046.
Dodatkowy czas na dokonanie płatności
Zastosowanie ma art. 104 rozporządzenia (UE, Euratom) 2018/1046.
Okres przedawnienia
Art. 105 rozporządzenia (UE, Euratom) 2018/1046 stosuje się odpowiednio.
Przepisy szczególne mające zastosowanie do opłat i należności
W przypadku gdy organ Unii pobiera opłaty i należności, o których mowa w art. 6 ust. 3 lit. b), całościowy tymczasowy preliminarz takich opłat i należności włączany jest do jednolitego dokumentu programowego, o którym mowa w art. 32.
W przypadku gdy opłaty i należności ustalane są wyłącznie na podstawie przepisów prawnych lub decyzji zarządu, urzędnik zatwierdzający po ustaleniu należnej kwoty może odstąpić od wystawienia nakazu odzyskania środków i wystawić bezpośrednio noty debetowe. W takim przypadku rejestruje się wszystkie szczegóły dotyczące należności organu Unii. Księgowy prowadzi wykaz wszystkich not debetowych i w sprawozdaniu organu Unii z zarządzania budżetem i finansami podaje liczbę not debetowych oraz ich łączną wartość.
W przypadku gdy organ Unii stosuje oddzielny system fakturowania, księgowy regularnie i co najmniej raz w miesiącu dokonuje zaksięgowania otrzymanych skumulowanych kwot opłat i należności.
Organ Unii świadczy usługi na podstawie zadań mu powierzonych wyłącznie wówczas, jeżeli odpowiednia opłata lub należność została wpłacona w całości. W wyjątkowych okolicznościach usługi mogą być jednak świadczone bez wcześniejszego otrzymania odpowiedniej opłaty lub należności. W przypadkach gdy usługa świadczona jest bez wcześniejszego otrzymania odpowiedniej opłaty lub należności, stosuje się art. 63-70.
ROZDZIAŁ 6
OPERACJE PO STRONIE WYDATKÓW
OPERACJE PO STRONIE WYDATKÓW
Decyzje w sprawie finansowania
Operacje po stronie wydatków
Na koniec okresów, o których mowa w art. 75, niewykorzystane saldo zobowiązań budżetowych jest umarzane.
Przy wykonywaniu operacji urzędnik zatwierdzający zapewnia, aby wydatki były zgodne z Traktatami, budżetem, niniejszym rozporządzeniem oraz innymi aktami przyjętymi na podstawie Traktatów, a także z zasadą należytego zarządzania finansami.
Pierwszy ustęp nie ma zastosowania do zobowiązań prawnych zaciągniętych po ogłoszeniu sytuacji kryzysowej w ramach planu ciągłości działania, zgodnie z procedurami przyjętymi przez organ Unii.
Niezależnie od akapitu pierwszego poświadczenie zasadności wydatku ma zastosowanie również do okresowych lub końcowych sprawozdań niezwiązanych z wnioskiem o płatność, w którym to przypadku skutki dla systemu rachunkowości będą ograniczone do kont księgi głównej.
Za pomocą adnotacji "potwierdzenie za zgodność" urzędnik zatwierdzający lub pracownik o odpowiednich kompetencjach technicznych należycie umocowany przez urzędnika zatwierdzającego poświadcza, że:
W przypadku, o którym mowa w ustępie drugim lit. c), szacowanych kosztów nie uznaje się za zgodne z warunkami kwalifikowalności określonymi w art. 186 ust. 3 rozporządzenia (UE, Euratom) 2018/1046. Ta sama zasada ma zastosowanie również do okresowych i końcowych sprawozdań niezwiązanych z wnioskiem o płatność.
Rodzaje zobowiązań budżetowych
Globalne zobowiązanie budżetowe zaciągane jest najpóźniej przed podjęciem decyzji w sprawie odbiorców i kwot oraz - w przypadku, gdy realizacja środków, których to dotyczy, obejmuje przyjęcie programu prac - najwcześniej po przyjęciu tego programu.
Terminy dotyczące zobowiązań
Rodzaje płatności
Płatność salda rozlicza wszystkie poprzednie wydatki. Aby odzyskać niewykorzystane kwoty, wystawia się nakaz odzyskania środków.
W przypadku umów o udzielenie dotacji lub zamówień, których wartość przekracza 5 000 000 EUR, urzędnik zatwierdzający uzyskuje na koniec każdego roku co najmniej informacje wymagane do określenia racjonalnego szacunku kosztów. Informacji tych nie wykorzystuje się w przypadku rozliczania płatności zaliczkowych, lecz urzędnik zatwierdzający i księgowy mogą je wykorzystać w celu zachowania zgodności z art. 82 ust. 2 rozporządzenia (UE, Euratom) 2018/1046.
Do celów akapitu drugiego w zaciąganych zobowiązaniach prawnych umieszcza się odpowiednie zapisy.
Terminy dotyczące płatności
Realizacja wydatków dokonywana jest zgodnie z art. 116 rozporządzenia (UE, Euratom) 2018/1046 oraz w terminach w nim określonych.
ROZDZIAŁ 7
AUDYTOR WEWNĘTRZNY
AUDYTOR WEWNĘTRZNY
Powołanie audytora wewnętrznego oraz jego uprawnienia i obowiązki
Audytor wewnętrzny jest odpowiedzialny w szczególności za:
Zarząd lub - jeżeli taka możliwość przewidziana jest w akcie założycielskim - rada wykonawcza i dyrektor zapewniają regularne monitorowanie realizacji zaleceń z audytu. Zarząd lub - jeżeli taka możliwość przewidziana jest w akcie założycielskim - rada wykonawcza analizuje informacje, o których mowa w art. 48 ust. 1 lit. a), oraz sprawdza, czy zalecenia zostały w pełni i terminowo wdrożone.
Każdy organ Unii analizuje, czy zalecenia zawarte w sprawozdaniach jej audytora wewnętrznego są odpowiednie i mogą posłużyć do wymiany najlepszych praktyk z pozostałymi organami Unii.
Niezależność audytora wewnętrznego
Ustanowienie jednostki audytu wewnętrznego
Cel, zakres kompetencji oraz odpowiedzialność jednostki audytu wewnętrznego określone są w karcie służby audytu wewnętrznego i podlegają zatwierdzeniu przez zarząd lub - jeżeli taka możliwość przewidziana jest w akcie założycielskim - przez radę wykonawczą.
Roczny plan audytu jednostki audytu wewnętrznego sporządzany jest przez kierownika jednostki audytu wewnętrznego, z uwzględnieniem między innymi przeprowadzonej przez dyrektora oceny ryzyka w organie Unii.
Plan jest weryfikowany i zatwierdzany przez zarząd lub - jeżeli taka możliwość przewidziana jest w akcie założycielskim - przez radę wykonawczą.
Jednostka audytu wewnętrznego składa zarządowi oraz dyrektorowi sprawozdanie dotyczące swoich ustaleń i zaleceń.
W takich przypadkach zarząd lub - jeżeli taka możliwość przewidziana jest w akcie założycielskim - rada wykonawcza przedmiotowych organów Unii uzgadniają praktyczne metody wykonania zadań wspólnej jednostki audytu wewnętrznego.
Zarząd lub - jeżeli taka możliwość przewidziana jest w akcie założycielskim - rada wykonawcza i dyrektor zapewniają regularne monitorowanie realizacji zaleceń jednostki audytu wewnętrznego.
TYTUŁ V
WSPÓLNE PRZEPISY
WSPÓLNE PRZEPISY
Formy wkładów wnoszonych przez organy Unii
Wkłady organów Unii wymienione w niniejszym ustępie akapit pierwszy lit. c), d) i e) określa się zgodnie z art. 181 rozporządzenia (UE, Euratom) 2018/1046 lub przepisami sektorowymi. Wkłady organów Unii wymienione w niniejszym ustępie akapit pierwszy lit. a) określa się zgodnie z art. 181 rozporządzenia (UE, Euratom) 2018/1046, przepisami sektorowymi lub decyzją Komisji.
Wzajemne uznawanie wyników ocen
Art. 126 rozporządzenia (UE, Euratom) 2018/1046 stosuje się odpowiednio.
Wzajemne uznawanie w zakresie audytów
Zastosowanie ma art. 127 rozporządzenia (UE, Euratom) 2018/1046.
Wykorzystywanie dostępnych już informacji
Zastosowanie ma art. 128 rozporządzenia (UE, Euratom) 2018/1046.
Współpraca w celu ochrony interesów finansowych Unii
Art. 129 rozporządzenia (UE, Euratom) 2018/1046 stosuje się odpowiednio.
Informowanie Komisji o przypadkach nadużyć finansowych i innych nieprawidłowościach finansowych
Bez uszczerbku dla zobowiązań wynikających z art. 8 ust. 1 rozporządzenia (UE, Euratom) nr 883/2013 i art. 24 ust. 1 rozporządzenia Rady (UE) 2017/1939 organ Unii bezzwłocznie informuje Komisję o przypadkach domniemanych nadużyć finansowych lub innych nieprawidłowości finansowych.
Ponadto organ Unii informuje Komisję o wszelkich zakończonych lub trwających dochodzeniach Prokuratury Europejskiej lub Europejskiego Urzędu ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF) oraz o wszelkich audytach i kontrolach prowadzonych przez Trybunał Obrachunkowy lub Służbę Audytu Wewnętrznego, nie naruszając poufności tych dochodzeń.
Jeżeli naruszona może zostać odpowiedzialność Komisji za wykonanie budżetu Unii lub w przypadkach związanych z potencjalnie poważnym ryzykiem utraty reputacji przez Unię Prokuratura Europejska lub OLAF niezwłocznie informują Komisję o wszelkich trwających lub zakończonych dochodzeniach, nie naruszając poufności i skuteczności tych dochodzeń.
System wczesnego wykrywania i wykluczania
Zastosowanie ma tytuł V rozdział 2 sekcja 2 rozporządzenia (UE, Euratom) 2018/1046.
Przepisy dotyczące procedur, zarządzania i e-administracji
Zastosowanie ma odpowiednio tytuł V rozdział 2 sekcje 1 i 3 oraz tytuł V rozdział 3 rozporządzenia (UE, Euratom) 2018/1046.
TYTUŁ VI
ZAMÓWIENIA PUBLICZNE I KONCESJE
ZAMÓWIENIA PUBLICZNE I KONCESJE
Przepisy wspólne
W odniesieniu do zamówień publicznych zastosowanie ma tytuł VII rozporządzenia (UE, Euratom) 2018/1046 oraz załącznik I do niego, z zastrzeżeniem art. 90.
Organ Unii może na swój wniosek zostać włączony jako instytucja zamawiająca do procedury udzielania zamówień Komisji lub do międzyinstytucjonalnej procedury udzielania zamówień oraz do procedur udzielania zamówień innych organów Unii.
Procedury udzielania zamówień publicznych
Organ Unii może zawszeć umowę o gwarantowanym poziomie usług, o której mowa w art. 43 ust. 2, nie odwołując się do procedury udzielania zamówień publicznych.
Organ Unii może skorzystać ze wspólnych procedur udzielania zamówień z instytucją zamawiającą przyjmującego państwa członkowskiego w celu zaspokojenia swoich potrzeb administracyjnych. W takim przypadku zastosowanie ma art. 165 rozporządzenia (UE, Euratom) 2018/1046.
TYTUŁ VII
DOTACJE I NAGRODY
DOTACJE I NAGRODY
Dotacje
Jeżeli organ Unii może przyznawać dotacje zgodnie z aktem założycielskim lub w ramach delegowania przez Komisję na podstawie art. 62 ust. 1 lit. c) ppkt (iv) rozporządzenia (UE, Euratom) 2018/1046, zastosowanie mają odpowiednie przepisy tytułu VIII rozporządzenia (UE, Euratom) 2018/1046.
Nagrody
Jeżeli organ Unii może przyznawać nagrody zgodnie z aktem założycielskim lub w ramach delegowania przez Komisję na podstawie art. 62 ust. 1 lit. c) ppkt (iv) rozporządzenia (UE, Euratom) 2018/1046, zastosowanie mają odpowiednie przepisy tytułu IX rozporządzenia (UE, Euratom) 2018/1046.
TYTUŁ VIII
INNE INSTRUMENTY WYKONANIA BUDŻETU
INNE INSTRUMENTY WYKONANIA BUDŻETU
Eksperci zewnętrzni otrzymujący wynagrodzenie
Art. 237 rozporządzenia (UE, Euratom) 2018/1046 stosuje się odpowiednio.
Eksperci nieotrzymujący wynagrodzenia
Art. 238 rozporządzenia (UE, Euratom) 2018/1046 stosuje się odpowiednio.
Składki członkowskie oraz inne płatności z tytułu składek
Art. 239 rozporządzenia (UE, Euratom) 2018/1046 stosuje się odpowiednio.
Inny instrument
Art. 240 rozporządzenia (UE, Euratom) 2018/1046 stosuje się odpowiednio.
TYTUŁ IX
ROCZNE SPRAWOZDANIE FINANSOWE ORAZ INNA SPRAWOZDAWCZOŚĆ FINANSOWA
ROCZNE SPRAWOZDANIE FINANSOWE ORAZ INNA SPRAWOZDAWCZOŚĆ FINANSOWA
ROZDZIAŁ 1
ROCZNE SPRAWOZDANIE FINANSOWE
ROCZNE SPRAWOZDANIE FINANSOWE
SEKCJA 1
Standardy rachunkowości
Standardy rachunkowości
Struktura sprawozdań finansowych
Roczne sprawozdanie finansowe organu Unii przygotowuje się za każdy rok budżetowy, który trwa od dnia 1 stycznia do dnia 31 grudnia. To sprawozdanie finansowe składa się z następujących elementów:
Sprawozdania finansowe
Informacje dodatkowe zawierają przynajmniej następujące elementy:
Sprawozdania z wykonania budżetu
Kwota różnicy, o której mowa w akapicie pierwszym, zostaje podwyższona lub pomniejszona, z jednej strony o kwotę netto środków przeniesionych z poprzednich lat budżetowych, które zostały anulowane, a z drugiej strony o:
Dokumenty potwierdzające
Każdego zapisu w sprawozdaniu finansowym dokonuje się na podstawie odpowiednich dokumentów potwierdzających zgodnie z art. 47 niniejszego rozporządzenia.
SEKCJA 2
Harmonogram rocznego sprawozdania finansowego
Harmonogram rocznego sprawozdania finansowego
Wstępne sprawozdania finansowe
Zatwierdzenie końcowego sprawozdania finansowego
Do końcowego sprawozdania rachunkowego dołączane jest oświadczenie księgowego, w którym stwierdza on, że końcowe sprawozdanie rachunkowe zostało sporządzone zgodnie z niniejszym tytułem oraz obowiązującymi zasadami, przepisami i metodami rachunkowości.
Link do strony internetowej, na której zamieszczono końcowe sprawozdanie rachunkowe organu Unii, publikowany jest w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej do dnia 15 listopada następnego roku.
ROZDZIAŁ 2
SPRAWOZDAWCZOŚĆ BUDŻETOWA I POZOSTAŁA SPRAWOZDAWCZOŚĆ FINANSOWA
SPRAWOZDAWCZOŚĆ BUDŻETOWA I POZOSTAŁA SPRAWOZDAWCZOŚĆ FINANSOWA
Roczne sprawozdanie z zarządzania budżetem i finansami
TYTUŁ X
KONTROLA ZEWNĘTRZNA, UDZIELENIE ABSOLUTORIUM I ZWALCZANIE NADUŻYĆ FINANSOWYCH
KONTROLA ZEWNĘTRZNA, UDZIELENIE ABSOLUTORIUM I ZWALCZANIE NADUŻYĆ FINANSOWYCH
Kontrola zewnętrzna
Jeżeli akt założycielski nie przewiduje inaczej, Trybunał Obrachunkowy przygotowuje specjalne sprawozdanie roczne dotyczące organu Unii zgodnie z wymogami art. 287 ust. 1 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.
Przygotowując sprawozdanie, Trybunał Obrachunkowy uwzględnia audyt przeprowadzony przez niezależnego audytora zewnętrznego, o którym mowa w akapicie pierwszym, oraz działania podjęte w odpowiedzi na ustalenia audytora.
Harmonogram procedury udzielania absolutorium
Procedura udzielania absolutorium
Środki następcze
Inspekcje na miejscu dokonywane przez Komisję, Trybunał Obrachunkowy i OLAF
TYTUŁ XI
ŚRODKI ADMINISTRACYJNE
ŚRODKI ADMINISTRACYJNE
Środki administracyjne
Przepisy szczegółowe dotyczące przedsięwzięć z zakresu nieruchomości
Zastosowanie mają art. 266 i 267 rozporządzenia (UE, Euratom) 2018/1046.
TYTUŁ XII
PRZEPISY PRZEJŚCIOWE I KOŃCOWE
PRZEPISY PRZEJŚCIOWE I KOŃCOWE
Wnioski o udzielenie informacji składane przez Parlament Europejski, Radę i Komisję
Parlament Europejski, Rada i Komisja są uprawnione do uzyskania wszelkich niezbędnych informacji lub wyjaśnień od organu Unii dotyczących kwestii budżetowych w zakresie swoich kompetencji.
Przyjęcie nowego rozporządzenia finansowego organu Unii
Każdy organ, o którym mowa w art. 70 rozporządzenia (UE, Euratom) 2018/1046, przyjmuje nowe przepisy finansowe najpóźniej w dniu 1 lipca 2019 r. lub w każdym przypadku w ciągu sześciu miesięcy od dnia, w którym organ zostaje objęty zakresem stosowania art. 70 tego rozporządzenia, po przyznaniu wkładu finansowego pokrywanego z budżetu. Do daty rozpoczęcia stosowania nowego rozporządzenia finansowego zastosowanie mają obecne przepisy finansowe organu Unii. Organ Unii publikuje obowiązujące go przepisy finansowe na swojej stronie internetowej.
Uchylenie
Rozporządzenie delegowane (UE) nr 1271/2013 traci moc ze skutkiem od dnia 1 stycznia 2019 r. Jednak do dnia 31 grudnia 2019 r. nadal stosuje się art. 32 i 47 tego rozporządzenia.
Wejście w życie
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 stycznia 2019 r. Art. 32 i 48 stosuje się od dnia 1 stycznia 2020 r.
W imieniu Komisji | |
Jean-Claude JUNCKER | |
Przewodniczący |
© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.