Rozporządzenie wykonawcze 2020/595 przyznające dopłaty do prywatnego przechowywania mięsa baraniego i koziego oraz ustalające z góry kwotę tych dopłat

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2020.140.21

Akt utracił moc
Wersja od: 4 maja 2020 r.

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2020/595
z dnia 30 kwietnia 2020 r.
przyznające dopłaty do prywatnego przechowywania mięsa baraniego i koziego oraz ustalające z góry kwotę tych dopłat

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólną organizację rynków produktów rolnych oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 922/72, (EWG) nr 234/79, (We) nr 1037/2001 i (WE) nr 1234/2007 1 , w szczególności jego art. 18 ust. 2 i art. 223 ust. 3 lit. c),

uwzględniając rozporządzenie Rady (UE) nr 1370/2013 z dnia 16 grudnia 2013 r. określające środki dotyczące ustalania niektórych dopłat i refundacji związanych ze wspólną organizacją rynków produktów rolnych 2 , w szczególności jego art. 4 ust. 2 lit. b),

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej, zarządzania nią i monitorowania jej oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 352/78, (WE) nr 165/94, (WE) nr 2799/98, (WE) nr 814/2000, (WE) nr 1290/2005 i (WE) nr 485/2008 3 , w szczególności jego art. 62 ust. 2 lit. b),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Ze względu na daleko idące ograniczenia w przemieszczaniu się wprowadzone w państwach członkowskich w celu zaradzenia obecnej pandemii COVID-19 poważnie ucierpiała sprzedaż niektórych kategorii produktów z mięsa baraniego i koziego, takich jak tusze jagnięce i kozie pochodzące ze zwierząt w wieku poniżej dwunastu miesięcy, których odbiorcą jest branża hotelarsko-gastronomiczna.

(2) W rezultacie odnotowano gwałtowny spadek popytu na niektóre produkty z mięsa baraniego i koziego. W związku z tym branża hodowli owiec i kóz stoi w obliczu zakłóceń na rynku ze względu na zaburzenie równowagi między podażą a popytem. Ma to znaczny negatywny wpływ na marże w tym sektorze i zagraża rentowności unijnych gospodarstw rolnych. Przewiduje się, że bez środków przeciwdziałających zakłóceniom na rynku, ceny produktów z mięsa baraniego i koziego w Unii ulegną obniżeniu i prawdopodobnie ta tendencja spadkowa będzie się utrzymywać.

(3) Obecna nierównowaga między podażą a popytem na rynkach mięsa baraniego i koziego może zostać złagodzona poprzez przechowywanie tusz owiec i kóz w wieku poniżej dwunastu miesięcy, które w innym przypadku byłyby w większości przeznaczone dla branży hotelarsko-gastronomicznej.

(4) Daleko idące ograniczenia w przemieszczaniu się wprowadzone w państwach członkowskich w celu zaradzenia obecnej pandemii COVID-19 wpłynęły również na dostępność siły roboczej w rzeźniach i w przetwórstwie spożywczym oraz zmniejszyły zdolności transportowe i logistyczne.

(5) W celu zmniejszenia obecnych trudności, a w szczególności obecnej nierównowagi między podażą a popytem, która z kolei wywołuje spadek cen wszystkich produktów z mięsa baraniego i koziego, oraz w celu poprawy tych trudnych warunków rynkowych, należy przyznać dopłaty do prywatnego przechowywania świeżego lub schłodzonego mięsa z owiec i kóz w wieku poniżej dwunastu miesięcy.

(6) W rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2016/1238 4  i rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2016/1240 5  ustanowiono przepisy dotyczące realizacji dopłat do prywatnego przechowywania. O ile niniejsze rozporządzenie nie stanowi inaczej, przepisy rozporządzenia delegowanego (UE) 2016/1238 i rozporządzenia wykonawczego (UE) 2016/1240 powinny mieć zastosowanie do dopłat do prywatnego przechowywania świeżego lub schłodzonego mięsa z owiec i kóz w wieku poniżej dwunastu miesięcy.

(7) Kwotę dopłaty należy ustalić z góry, aby możliwe było utworzenie szybkiego i elastycznego systemu operacyjnego. Zgodnie z art. 4 rozporządzenia (UE) nr 1370/2013 dopłatę do prywatnego przechowywania ustalaną z wyprzedzeniem należy określać na podstawie kosztów przechowywania i innych odpowiednich czynników rynkowych. Należy ustalić dopłatę na cały okres przechowywania w oparciu o koszty wprowadzenia do przechowywania i wydania z magazynu, koszty za dzień przechowywania w chłodni oraz częściową rekompensatę za utratę wartości produktu ze świeżego lub schłodzonego mięsa baraniego i koziego, w przypadku gdy zostanie zamrożone.

(8) Aby dopłata do prywatnego przechowywania była skuteczna i wywierała rzeczywisty wpływ na rynek, powinna być przyznawana wyłącznie w odniesieniu do produktów, które nie zostały jeszcze wprowadzone do przechowywania. W związku z tym należy ustalić okres przechowywania.

(9) Ze względu na skuteczność administracyjną i uproszczenie procedury należy ustalić minimalną ilość produktów, którą musi obejmować każdy wniosek.

(10) Należy ustalić zabezpieczenie w celu uzyskania gwarancji intencji wnioskodawcy oraz zapewnienia, by środek wywarł pożądany wpływ na rynek.

(11) Środki wprowadzone w celu zaradzenia pandemii COVID-19 mogą mieć wpływ na zgodność z wymogami dotyczącymi kontroli na miejscu w odniesieniu do dopłat do prywatnego przechowywania zgodnie z art. 60 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2016/1240. Należy zapewnić elastyczność państwom członkowskim, których dotyczą te środki, poprzez przedłużenie okresu kontroli wprowadzenia do przechowywania lub zastąpienie ich wykorzystaniem innych istotnych dowodów, a także poprzez niestosowanie wymogu przeprowadzania niezapowiedzianych kontroli. Do celów niniejszego rozporządzenia należy zatem odstąpić od niektórych przepisów rozporządzenia wykonawczego (UE) 2016/1240.

(12) Art. 42 ust. 1 lit. b) rozporządzenia wykonawczego (UE) 2016/1240 stanowi, że państwa członkowskie powinny powiadamiać Komisję o ważnych wnioskach raz w tygodniu. W celu zapewnienia przejrzystości, monitorowania kwot dostępnych do celów pomocy i właściwego zarządzania nimi, częstsze powiadomienia są niezbędne do skutecznego zarządzania programem.

(13) Aby niniejsze rozporządzenie wywarło natychmiastowy wpływ na rynek i przyczyniło się do ustabilizowania cen, powinno ono wejść w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej,

(14) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Wspólnej Organizacji Rynków Rolnych,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Przedmiot i zakres stosowania

1. 
W niniejszym rozporządzeniu ustanawia się dopłaty do prywatnego przechowywania świeżego lub schłodzonego mięsa baraniego i koziego pochodzącego ze zwierząt w wieku poniżej dwunastu miesięcy, o których mowa w art. 17 akapit pierwszy lit. i) rozporządzenia (UE) nr 1308/2013, zwane dalej "dopłatami".
2. 
O ile przepisy niniejszego rozporządzenia nie stanowią inaczej, stosuje się rozporządzenie delegowane (UE) 2016/1238 i rozporządzenie wykonawcze (UE) 2016/1240.
Artykuł  2

Kwalifikujące się produkty

1. 
Wykaz produktów kwalifikujących się do objęcia dopłatami jest określony w załączniku.
2. 
Aby kwalifikować się do objęcia dopłatami, mięso musi być solidnej i właściwej jakości handlowej i pochodzić z Unii. Produkt spełnia wymogi określone w sekcji III załącznika VI do rozporządzenia delegowanego (UE) 2016/1238.
3. 
Dopłaty przyznaje się wyłącznie w odniesieniu do ilości świeżego lub schłodzonego mięsa, które nie zostały jeszcze wprowadzone do przechowywania.
Artykuł  3

Składanie wniosków i ich dopuszczalność

1. 
Wnioski o dopłaty można składać od dnia 7 maja 2020 r.
2. 
Każdy wniosek odnosi się do produktów wymienionych w załączniku, ze wskazaniem odpowiedniego kodu CN.
3. 
Minimalna kwalifikująca się ilość dla jednego wniosku wynosi 5 ton.
Artykuł  4

Kwota dopłaty i okres przechowywania

1. 
Odpowiednie kwoty dopłat za okres przechowywania są określone w załączniku.
2. 
Przechowywanie objęte umową kończy się w dniu poprzedzającym wydanie z magazynu.
3. 
Dopłaty mogą być przyznane tylko w przypadku, gdy okres przechowywania wynosi 90, 120 lub 150 dni.
Artykuł  5

Zabezpieczenie

Przy składaniu wniosku o przyznanie dopłaty na produkty kwalifikujące się do objęcia dopłatami, wysokość zabezpieczenia wymaganego zgodnie z art. 4 lit. b) rozporządzenia delegowanego (UE) 2016/1238 wynosi 100 EUR za tonę.

Artykuł  6

Kontrole

1. 
Na zasadzie odstępstwa od art. 60 ust. 1 i 2 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2016/1240, jeżeli w wyniku środków wprowadzonych w związku z pandemią COVID-19, zwanych dalej "środkami", agencja płatnicza nie ma możliwości przeprowadzenia w odpowiednim czasie kontroli, o których mowa w art. 60 ust. 1 i 2 tego rozporządzenia, zainteresowane państwo członkowskie może:
a)
przedłużyć okres, o którym mowa w art. 60 ust. 1 akapit pierwszy, w celu przeprowadzenia tych kontroli najpóźniej 30 dni po zakończeniu stosowania środków; lub
b)
w zastępstwie kontroli przeprowadzanych w okresie, w którym środki mają zastosowanie, wykorzystać stosowne dowody, w tym zdjęcia geotagowane lub inne dowody w postaci elektronicznej.
2. 
Na zasadzie odstępstwa od art. 60 ust. 3 akapit pierwszy rozporządzenia wykonawczego (UE) 2016/1240, jeżeli ze względu na wprowadzone środki agencja płatnicza nie ma możliwości przeprowadzenia niezapowiedzianych kontroli na miejscu, nie jest ona zobowiązana do przeprowadzania niezapowiedzianych kontroli w okresie stosowania środków.
Artykuł  7

Powiadomienia o ilościach, w odniesieniu do których złożono wnioski

Na zasadzie odstępstwa od art. 42 ust. 1 lit. b) rozporządzenia wykonawczego (UE) 2016/1240 państwa członkowskie powiadamiają Komisję o ilościach produktów, które zostały objęte ważnym wnioskiem, oraz przekazują stosowne informacje w następujący sposób:

a)
w każdy poniedziałek nie później niż do godz. 12.00 (czasu obowiązującego w Brukseli) - ilości produktów objętych ważnym wnioskiem złożonym w czwartek i piątek poprzedniego tygodnia;
b)
w każdy czwartek nie później niż do godz. 12.00 (czasu obowiązującego w Brukseli) - ilości produktów objętych ważnym wnioskiem złożonym w poniedziałek, wtorek i środę tego samego tygodnia.
Artykuł  8

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 30 kwietnia 2020 r.
W imieniu Komisji
Ursula VON DER LEYEN
Przewodnicząca

ZAŁĄCZNIK

Wykaz produktów kwalifikujących się do objęcia dopłatami, o których mowa w art. 2 ust. 1, oraz odpowiednich kwot dopłat za okres przechowywania, o których mowa w art. 4 ust. 1

Kod nomenklatury celnej (kod CN) produktuOpis produktuKwota dopłaty za okres przechowywania (EUR/t)
90 dni120 dni150 dni
12345
ex 0204 10 00Tusze i półtusze z jagniąt, w wieku poniżej dwunastu miesięcy, świeże lub schłodzone866890915
ex 0204 50 11Tusze i półtusze z koźląt, w wieku poniżej dwunastu miesięcy, świeże lub schłodzone
1 Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 671.
2 Dz.U. L 346 z 20.12.2013, s. 12.
3 Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 549.
4 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2016/1238 z dnia 18 maja 2016 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 w odniesieniu do interwencji publicznej i dopłat do prywatnego przechowywania (Dz.U. L 206 z 30.7.2016, s. 15).
5 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2016/1240 z dnia 18 maja 2016 r. ustalające zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 w odniesieniu do interwencji publicznej i dopłat do prywatnego przechowywania (Dz.U. L 206 z 30.7.2016, s. 71).

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.