Decyzja 85/204/EWG przyjmująca, w imieniu Wspólnoty, trzy załączniki do Międzynarodowej Konwencji Dotyczącej Uproszczenia i Harmonizacji Postępowania Celnego

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.1985.87.8

Akt obowiązujący
Wersja od: 10 marca 1994 r.

DECYZJA RADY
z dnia 7 marca 1985 r.
przyjmująca, w imieniu Wspólnoty, trzy załączniki do Międzynarodowej Konwencji Dotyczącej Uproszczenia i Harmonizacji Postępowania Celnego *

(85/204/EWG)

(Dz.U.UE L z dnia 27 marca 1985 r.)

RADA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą,

uwzględniając zalecenie Komisji,

a także mając na uwadze, co następuje:

na mocy decyzji 75/199/EWG(1) Wspólnota jest stroną Międzynarodowej Konwencji dotyczącej Uproszczenia i Harmonizacji Postępowania Celnego;

załączniki do wymienionej konwencji dotyczące odprawy ostatecznej, ostatecznego wywozu i zwrotu należności przywozowych i podatków, mogą zostać przyjęte przez Wspólnotę;

jednakże przy tym przyjęciu należy zgłosić pewne zastrzeżenia w celu uwzględnienia szczególnych wymogów unii celnej i obecnego stanu harmonizacji ustawodawstwa celnego,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Wymienione poniżej załączniki do Międzynarodowej Konwencji dotyczącej Uproszczenia i Harmonizacji Postępowania Celnego zostają przyjęte w imieniu Wspólnoty, z podanymi zastrzeżeniami:

– załącznik B.1 dotyczący odprawy ostatecznej (załącznik I do niniejszej decyzji), z ogólnym zastrzeżeniem i zastrzeżeniami odnoszącymi się do normy 28 i zaleceń praktycznych 19 i 52,

– załącznik C.1 dotyczący ostatecznego wywozu (załącznik II do niniejszej decyzji), z ogólnym zastrzeżeniem i zastrzeżeniami odnoszącymi się do normy 21 i zalecenia praktycznego 10,

– załącznik F.6 dotyczący zwrotu cła przywozowego i podatków (Załącznik III do niniejszej decyzji), z ogólnym zastrzeżeniem i zastrzeżeniem odnoszącym się do normy 7.

Artykuł  2

Przewodniczący Rady wyznacza osobę upoważnioną do powiadomienia sekretarza generalnego Rady Współpracy Celnej o przyjęciu, w imieniu Wspólnoty, załączników określonych w art. 1, wraz z zastrzeżeniami tam podanymi.

Sporządzono w Brukseli, dnia 7 marca 1985 r.

W imieniu Rady
A. BIONDI
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. L 100 z 21.4.1975, str. 1.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

ZAŁĄCZNIK B.1

ZAŁĄCZNIK DOTYCZĄCY ODPRAWY OSTATECZNEJ

Wstęp

Towary, które są przywożone ostatecznie z zamiarem zużycia lub spożycia na danym obszarze celnym, muszą zostać odprawione ostatecznie w przywozie.

Towary mogą być odprawione ostatecznie w przywozie bezpośrednio przy przywozie towarów lub w związku z innym postępowaniem celnym, takim jak: skład celny, odprawa czasowa lub tranzyt celny.

Podstawowe zobowiązania, które musi spełnić zgłaszający w celu odprawy ostatecznej towarów, polegają głównie na złożeniu zgłoszenia celnego wraz z dokumentami towarzyszącymi (pozwolenie na przywóz, świadectwo pochodzenia itd.) i uiszczeniu należnego cła przywozowego i podatków. Uiszczenie cła przywozowego i podatków może zostać odroczone, jeśli spełnione zostaną pewne warunki. Gdzie stosowne, władze celne mogą zażądać złożenia zabezpieczenia w celu zagwarantowania uiszczenia cła przywozowego i podatków.

Środki podejmowane przez władze celne w związku z odprawą celną towarów to: kontrola zgłoszenia celnego i dokumentów towarzyszących, kontrola towarów, wymierzenie i pobranie cła przywozowego i podatków, dopuszczenie towarów do obrotu. W zależności od krajowej praktyki administracyjnej czynności te mogą być wykonywane w innej kolejności niż ta, w której zostały wymienione. Władze celne mogą być również odpowiedzialne za uzyskanie danych wymaganych przy sporządzaniu statystyk handlowych oraz za stosowanie innych postanowień odnoszących się do kontroli przywożonych towarów. Inne właściwe organy mogą również przeprowadzać kontrolę (weterynaryjną, sanitarną, fitosanitarną itp.) towarów odprawionych ostatecznie w przywozie.

Postanowienia niniejszego załącznika mają zastosowanie do wszelkich formalności i środków (formalności celne) związanych z odprawą ostateczną towarów, niezależnie od tego, w jaki sposób zostały przywiezione.

Niniejszy załącznik nie ma zastosowania do odprawy ostatecznej towarów przesyłanych pocztą lub przewożonych w bagażu podróżnych.

Definicje

W rozumieniu niniejszego załącznika:

a) określenie "odprawa ostateczna" oznacza postępowanie celne, w którego wyniku towary przywożone mogą na stałe pozostać w obszarze celnym. Postępowanie to zakłada płatność należnego cła przywozowego i podatków oraz spełnienie wszystkich niezbędnych formalności celnych;

b) określenie "należności przywozowe i podatki" oznacza cło i wszelkie inne należności, podatki i opłaty lub różne obciążenia pobierane od przywozu lub w związku z przywozem towarów, z wyjątkiem opłat i należności, których wysokość jest ograniczona do przybliżonych kosztów świadczonych usług;

c) określenie "zgłoszenie celne" oznacza oświadczenie złożone w formie ustalonej przez władze celne, w którym zainteresowana osoba wskazuje postępowanie celne mające zastosowanie do towarów i podaje informacje, jakich wymagają władze celne do zastosowania tego postępowania;

d) określenie "zgłaszający" oznacza osobę, która podpisuje lub w imieniu której podpisywane jest zgłoszenie celne;

e) określenie "kontrola zgłoszenia celnego" oznacza czynności władz celnych przeprowadzane w celu upewnienia się, czy zgłoszenie celne zostało właściwie sporządzone, czy załączono wymagane dokumenty towarzyszące i czy spełniają one warunki autentyczności i ważności;

f) określenie "kontrola towarów" oznacza fizyczne badanie towarów przez władze celne przeprowadzane w celu upewnienia się, czy ich rodzaj, pochodzenie, stan, ilość i wartość są zgodne z informacjami umieszczonymi w zgłoszeniu celnym;

g) określenie "wymierzenie cła przywozowego i podatków" oznacza określenie kwoty cła przywozowego i podatków do pobrania;

h) określenie "dopuszczenie do obrotu" oznacza czynność podjętą przez władze celne mającą na celu przekazanie odprawianych towarów do dyspozycji zainteresowanych osób;

ij) określenie "zabezpieczenie" oznacza takie zabezpieczenie, które zapewnia, zgodnie z wymaganiami władz celnych, wypełnienie zobowiązań wobec nich; zabezpieczenie jest określane jako "generalne", w przypadku gdy gwarantuje wypełnienie zobowiązań wynikających z szeregu operacji;

k) określenie "osoba" oznacza zarówno osobę fizyczną, jak i prawną, chyba że z kontekstu wynika inaczej.

Zasady

1.
Norma

Odprawę ostateczną regulują postanowienia niniejszego załącznika.

2.
Norma

Ustawodawstwo krajowe określa warunki i formalności celne, które muszą być spełnione w celu odprawy ostatecznej towarów.

Uwagi

1. Ustawodawstwo krajowe może wprowadzać zakazy lub ograniczenia w przywozie niektórych kategorii towarów.

2. Zobowiązania, które należy wypełnić w celu odprawy ostatecznej towarów obejmują złożenie zgłoszenia celnego, przedstawienie dokumentów towarzyszących oraz uiszczenie należnego cła przywozowego i podatków.

Właściwe urzędy celne

3.
Norma

Organy celne wyznaczają urzędy celne, w których towary mogą być odprawiane ostatecznie. Przy ustalaniu właściwości tych urzędów oraz godzin ich urzędowania uwzględnia się takie czynniki, jak szczególne wymogi handlu i przemysłu.

Uwagi

1. Organy celne mogą zezwolić, aby towary były odprawiane ostatecznie w wewnętrznych urzędach celnych

2. Właściwość niektórych urzędów celnych może zostać ograniczona ze względu na sposób transportu, określoną kategorię towarów lub przesłanie towarów do określonego regionu (np. strefy przygranicznej lub strefy przemysłowej).

3. Organy celne mogą zażądać, aby odprawa ostateczna niektórych kategorii towarów (np. diamenty, antyki, dzieła sztuki) dokonywana było w specjalnie do tego wyznaczonych urzędach celnych.

4.
Zalecenie praktyczne

Jeżeli właściwe urzędy celne położone są na wspólnej granicy, organy celne obu zainteresowanych państw powinny, w miarę możliwości, dostosować godziny urzędowania i właściwość tych urzędów.

Zgłaszający

a) Osoby uprawnione do występowania w charakterze zgłaszającego

5.
Norma

Ustawodawstwo krajowe określa warunki, na jakich osoba jest uprawniona do występowania w charakterze zgłaszającego.

Uwaga

Zgłaszający nie musi być właścicielem towarów; może nim być np. przewoźnik, spedytor, odbiorca lub agent zatwierdzony przez władze celne.

6.
Zalecenie praktyczne

Każda osoba posiadająca prawo do dysponowania towarami powinna być uprawniona do występowania w charakterze zgłaszającego.

Uwaga

Organy celne mogą zażądać od zgłaszającego udowodnienia jego prawa do dysponowania towarami.

b) Odpowiedzialność zgłaszającego

7.
Norma

Zgłaszający jest odpowiedzialny przed organami celnymi za prawidłowość danych szczegółowych podanych w zgłoszeniu celnym oraz uiszczenie cła przywozowego i podatków.

c) Uprawnienia zgłaszającego

8.
Norma

Przed złożeniem zgłoszenia celnego i na warunkach określonych przez organy celne zgłaszający jest upoważniony do:

a) kontroli towarów oraz

b) pobierania próbek.

9.
Zalecenie praktyczne

Organy celne nie powinny żądać, aby próbki, które mogą zostać pobrane pod dozorem celnym, zostały oddzielnie odprawione ostatecznie w przywozie, pod warunkiem że wymienione próbki objęte są zgłoszeniem celnym towarów do odprawy ostatecznej, dotyczącym przesyłki towarów, z których pochodzą, i że zgłoszenie to jest złożone w wyznaczonym terminie.

10.
Zalecenie praktyczne

W przypadku szczególnych trudności na wniosek zgłaszającego organy celne powinny przekazać mu wszelkie niezbędne informacje będące w ich posiadaniu, pomocne w wypełnieniu zgłoszenia celnego towarów do odprawy ostatecznej.

Zgłoszenie celne towarów do odprawy ostatecznej

a) Formularz i treść zgłoszenia celnego

11.
Norma

Formularze zgłoszenia celnego towarów do odprawy ostatecznej są zgodne z urzędowym wzorem określonym przez właściwe organy.

Właściwe organy wymagają podania w zgłoszeniu celnym tylko takich informacji, które uważają za niezbędne do wymierzenia oraz poboru cła przywozowego i podatków, sporządzania statystyk oraz stosowania innych przepisów ustawowych i wykonawczych, które organy celne mają obowiązek stosować.

Uwagi

1. Organy celne wymagają:

a) informacji dotyczących osób:

– nazwisko/nazwa i adres zgłaszającego,

– nazwisko/nazwa i adres importera,

– nazwisko/nazwa i adres wysyłającego;

b) informacji dotyczących transportu:

– sposób transport,

– identyfikacja środka transportu;

c) informacji dotyczących towarów:

– kraj wysyłki i kraj pochodzenia,

– opis opakowań (liczba, rodzaj, znaki i numery, masa),

– opis towarów zgodnie z ich rodzajem taryfowym;

d) informacji dla wymierzenia cła przywozowego i podatków (dla opisu towarów):

– pozycja taryfowa,

– stawki cła przywozowego i podatków,

– masa brutto, masa netto i inne ilości,

– wartości celnej;

e) innych informacji:

– numer pozycji statystycznej mającej zastosowanie do każdego opisu towarów,

– obszar wysyłki towarów lub odniesienie do stosowanych przepisów (w przypadku gdy występuje się o traktowanie preferencyjne),

– odniesienie do dokumentów przedstawionych na poparcie zgłoszenia celnego;

f) miejsca, daty i podpisu zgłaszającego.

2. Jeżeli organy celne rozważają korektę aktualnych formularzy lub przygotowanie nowych formularzy zgłoszeń celnych towarów do odprawy ostatecznej, mogą wykorzystać wzór formularza przedstawiony w dodatku I do niniejszego załącznika, uwzględniając uwagi zawarte w dodatku II.

12.
Zalecenie praktyczne

Jeśli z powodów uznanych przez organy celne za ważne zgłaszający nie dysponuje wszystkimi informacjami wymaganymi do sporządzenia zgłoszenia celnego towarów do odprawy ostatecznej, powinien mieć możliwość złożenia zgłoszenia czasowego lub niekompletnego, pod warunkiem że zawiera ono informacje uznane przez organy celne za niezbędne, a zgłaszający zobowiąże się uzupełnić zgłoszenie w określonym terminie. Przyjęcie przez organy celne zgłoszenia czasowego lub niekompletnego nie powinno wiązać się z traktowaniem taryfowym odmiennym od tego, które zostałoby zastosowane, gdyby złożono zgłoszenie kompletne i prawidłowe.

Uwaga

Jeśli dopuszczenie do obrotu nastąpiło przed przekazaniem wszystkich niezbędnych informacji, zgłaszający może zostać zobowiązany do złożenia zabezpieczenia płatności należnych kwot.

b) Liczba egzemplarzy, które należy przedstawić

13.
Zalecenie praktyczne

Organy celne powinny, w miarę możliwości, ograniczyć liczbę egzemplarzy zgłoszeń celnych towarów do odprawy ostatecznej, które musi przedstawić zgłaszający.

14.
Zalecenie praktyczne

Jeżeli wymaga się sporządzenia kilku egzemplarzy zgłoszenia celnego towarów do odprawy ostatecznej, zgłaszający powinien mieć możliwość wypełnienia wszystkich egzemplarzy metodą samokopiującą.

c) Dokumenty, które należy przedstawić na poparcie zgłoszenia celnego

15.
Norma

Na poparcie zgłoszenia celnego organy celne wymagają jedynie dokumentów, które uważają za niezbędne do przeprowadzenia kontroli czynności i zapewnienia spełnienia wymogów dotyczących stosowania odpowiednich ograniczeń lub innych przepisów.

Uwaga

Organy celne często wymagają przedstawienia na poparcie zgłoszenia celnego towarów do odprawy ostatecznej następujących dokumentów: pozwolenia na przywóz, dowodu pochodzenia, świadectwa sanitarnego lub fitosanitarnego, faktury handlowej, dokumentów przewozowych.

16.
Zalecenie praktyczne

Jeżeli niektóre dokumenty towarzyszące nie mogą zostać złożone wraz ze zgłoszeniem celnym, a zgłaszający poda przyczyny uznane przez organy celne za ważne, te ostatnie powinny umożliwić zgłaszającemu przedstawienie danych dokumentów w określonym terminie.

Uwaga

W przypadku dopuszczenia towarów do obrotu przed przedstawieniem brakujących dokumentów można zażądać od zgłaszającego złożenia zabezpieczenia płatności należnych kwot.

17.
Zalecenie praktyczne

Jeżeli dokumenty przedstawiane na poparcie zgłoszenia celnego sporządzono w innym języku niż język kraju przywozu, organy celne nie powinny żądać każdorazowo przedstawienia tłumaczenia informacji podanych w tych dokumentach.

d) Korekta zgłoszenia celnego

18.
Norma

Organy celne pozwalają zgłaszającemu na dokonanie korekty zgłoszenia celnego, które złożył, pod warunkiem że w chwili otrzymania jego wniosku nie rozpoczęły one kontroli zgłoszenia celnego ani kontroli towarów.

19.
Zalecenie praktyczne

Wniosek o dokonanie korekty zgłoszenia celnego, złożony przez zgłaszającego po rozpoczęciu kontroli zgłoszenia celnego lub kontroli towarów, powinien zostać przyjęty przez organy celne, jeśli powody podane przez zgłaszającego uznano za ważne.

Uwaga

Korekta zgłoszenia celnego towarów do odprawy ostatecznej nie stanowi przeszkody do podejmowania przez organy celne niezbędnych czynności, jeśli w trakcie kontroli zgłoszenia celnego lub kontroli towarów zostało ujawnione przestępstwo.

e) Wycofanie zgłoszenia celnego

20.
Zalecenie praktyczne

Zgłaszający powinien mieć możliwość wycofania zgłoszenia celnego towarów do odprawy ostatecznej i zwrócenia się z wnioskiem o zastosowanie innego postępowania celnego, pod warunkiem że wniosek został przedstawiony organom celnym przed dopuszczeniem towarów do obrotu i że powody podane przez zgłaszającego uznano za ważne.

Uwaga

Wycofanie zgłoszenia celnego towarów do odprawy ostatecznej nie stanowi przeszkody do podejmowania przez organy celne niezbędnych czynności, jeśli w trakcie kontroli zgłoszenia celnego lub kontroli towarów zostało ujawnione przestępstwo.

Złożenie zgłoszenia celnego

a) Wybór urzędu odprawy celnej

21.
Norma

Zgłoszenie celne towarów do odprawy ostatecznej składa się we właściwym urzędzie celnym, w którym przedstawiane są towary.

Uwaga

Jeśli stałego pozwolenia na dopuszczenie towarów do obrotu udzielono przed przedstawieniem zgłoszenia, organy celne mogą zażądać, aby zgłoszenie celne zostało złożone w określonym urzędzie celnym.

b) Termin na złożenie zgłoszenia celnego

22.
Norma

Jeżeli ustawodawstwo krajowe przewiduje termin na złożenie zgłoszenia celnego towarów do odprawy ostatecznej we właściwym urzędzie celnym, termin ten określa się w taki sposób, aby umożliwić zgłaszającemu zebranie informacji niezbędnych do sporządzenia zgłoszenia i uzyskanie wymaganych dokumentów towarzyszących.

Uwagi

1. Ustawodawstwo krajowe może przewidywać, że terminy na złożenie zgłoszenia celnego zaczynają biec np. od chwili rozładunku towarów, przedstawienia towarów w urzędzie celnym lub od momentu ich dopuszczenia do obrotu.

2. Jeżeli zgłoszenie celne nie zostało złożone w wyznaczonym terminie, organy celne mogą podjąć czynności, które uznają za niezbędne, w szczególności dla ochrony interesów Skarbu Państwa.

23.
Zalecenie praktyczne

Na wniosek zgłaszającego i z powodów uznanych przez organy celne za ważne, te ostatnie powinny przedłużyć termin na złożenie zgłoszenia celnego.

24.
Zalecenie praktyczne

Zgłaszający powinien mieć możliwość złożenia zgłoszenia celnego towarów do odprawy ostatecznej we właściwym urzędzie celnym przed przybyciem tam towarów.

Uwaga

Zgłoszenie może zostać również złożone dla towarów, które nie zostały jeszcze wprowadzone na obszar celny.

c) Okresowe składanie zgłoszeń

25.
Zalecenie praktyczne

Jeśli towary są przywożone często przez tę samą osobę, organy celne powinny zezwolić, aby jedno zgłoszenie celne obejmowało cały przywóz dokonywany przez tę osobę w określonym czasie.

Uwagi

1. Organy celne mogą uzależnić przyznanie tego ułatwienia od prowadzenia przez importera księgowości handlowej w określony sposób (np. z wykorzystaniem komputerów) oraz od możliwości podjęcia niezbędnych środków kontroli.

2. Jeśli organy celne przyznają to ułatwienie, mogą zażądać, aby zgłaszający przedstawiał przy każdym przywozie dokument handlowy lub urzędowy (faktura handlowa, list przewozowy, kwit wysyłkowy itd.) zawierający podstawowe informacje dotyczące danej przesyłki

d) Złożenie zgłoszenia celnego poza godzinami urzędowania urzędu celnego

26.
Norma

Zgłoszenie celne należy złożyć w godzinach urzędowania właściwego urzędu celnego.

27.
Zalecenie praktyczne

Na wniosek zgłaszającego i z powodów uznanych przez organy celne za ważne te ostatnie powinny zezwolić, w miarę możliwości, aby zgłoszenie celne zostało złożone poza godzinami urzędowania właściwego urzędu celnego; wszystkim kosztami, jakie to za sobą pociąga, może być obciążony zgłaszający.

Przyjęcie zgłoszenia celnego

28.
Norma

Zgłoszenie celne uważa się za przyjęte, jeśli urząd celny, w którym zostało złożone, ustalił, że zawiera ono wszystkie niezbędne informacje oraz że załączono do niego wszystkie wymagane dokumenty. 29. Norma

Jeżeli organy celne nie mogą przyjąć zgłoszenia celnego towarów do odprawy ostatecznej, które zostało złożone w urzędzie celnym, podają one zgłaszającemu powody odmowy przyjęcia zgłoszenia celnego.

Uwaga

Odmowa przyjęcia zgłoszenia celnego może mieć miejsce, na przykład, gdy urząd celny nie jest właściwy lub gdy niezbędne jest niezwłoczne przedstawienie brakujących dokumentów.

Kontrola zgłoszenia celnego

30.
Norma

Kontroli zgłoszenia celnego towarów do odprawy ostatecznej dokonuje się tak szybko, jak to jest możliwe, po przyjęciu zgłoszenia celnego.

31.
Norma

W celu kontroli zgłoszenia celnego organy celne podejmują tylko takie czynności, które uznają za niezbędne dla zapewnienia zgodności z przepisami ustawowymi i wykonawczymi, za których wprowadzanie są odpowiedzialne.

Uwaga

Co do zasady, władze celne:

– upewniają się, czy podana pozycja taryfowa odpowiada opisowi towarów i czy podane stawki cła przywozowego i podatków są stawkami obowiązującymi,

– kontrolują, czy informacje zawarte w zgłoszeniu celnym są zgodne z informacjami zawartymi w przedstawionych dokumentach, w szczególności dotyczącymi identyfikacji opakowań, ilości i wartości zgłoszonych towarów,

– kontrolują autentyczność i ważność dokumentów przedstawionych na poparcie zgłoszenia celnego.

Kontrola towarów

a) Termin kontroli towarów

32.
Norma

Jeżeli organy celne zdecydują o kontroli towarów odprawianych ostatecznie w przywozie, kontrola ta przeprowadzana jest, tak szybko jak jest to możliwe, po przyjęciu zgłoszenia celnego.

33.
Zalecenie praktyczne

W pierwszej kolejności powinna być dokonywana kontrola żywych zwierząt, towarów łatwo psujących się i innych pilnych przesyłek.

34.
Zalecenie praktyczne

Jeżeli towary muszą zostać poddane kontroli również innych właściwych organów (w ramach stosowania kontroli weterynaryjnej, sanitarnej, fitosanitarnej itd.) władze celne powinny, tam gdzie ma to zastosowanie, przeprowadzić kontrolę w tym samym czasie.

Uwaga

Organy celne mogą zażądać, aby towary, które mają zostać poddane kontroli innych właściwych organów, zostały odprawione w urzędach celnych wyznaczonych do tego celu.

b) Kontrola towarów poza godzinami urzędowania urzędu celnego

35.
Norma

Na wniosek zgłaszającego i z powodów uznanych przez organy celne za ważne, te ostatnie pozwalają, o ile jest to możliwe, aby towary odprawione ostatecznie w przywozie zostały poddane kontroli poza godzinami urzędowania urzędu celnego; wszystkimi kosztami, jakie to za sobą pociąga, może zostać obciążony zgłaszający.

Uwaga

Kontrola poza godzinami urzędowania urzędu celnego może mieć miejsce w szczególności w przypadku towarów łatwo psujących się, żywych zwierząt oraz innych pilnych przesyłek.

c) Kontrola towarów poza urzędem celnym

36.
Norma

Na wniosek zgłaszającego i z powodów uznanych przez organy celne za ważne te ostatnie pozwalają, o ile jest to możliwe, aby towary odprawiane ostatecznie w przywozie zostały poddane kontroli poza urzędem celnym, w którym zgłoszenie celne zostało złożone, wszystkimi kosztami, jakie to za sobą pociąga, może zostać obciążony zgłaszający.

Uwagi

1. Towary mogą zostać poddane kontroli, odpowiednio do okoliczności, w lokalach osoby zainteresowanej, w odpowiednio wyposażonych lokalach, w każdym pomieszczeniu znajdującym się w okręgu nadzoru władz celnych lub w urzędzie celnym, innym niż urząd, w którym złożono zgłoszenie celne.

2. Przypadki, w których kontroli można dokonać poza urzędem celnym, w którym zgłoszenie celne zostało złożone, obejmują:

– towary, które nie mogą być łatwo poddane kontroli aż do chwili ich rozładunku w miejscu przeznaczenia (np. pszenica, olej lub kruszce przywożone statkami lub barkami; przesyłki wielkotowarowe części w kontenerach, meble i majątek ruchomy gospodarstwa domowego przywożony przy zmianie miejsca pobytu),

– towary, które nie mogą być poddane kontroli bez odpowiedniego wyposażenia (np. ciemnia, chłodnia),

– towary, w odniesieniu do których nie można skutecznie wymagać, aby zostały przedstawione w urzędzie celnym (np. produkty uzyskane z wykorzystania gruntów lub z kamieniołomów położonych w pobliżu granicy, przywożone najkrótszą drogą).

d) Obecność zgłaszającego przy kontroli towarów

37.
Norma

Zgłaszający ma prawo być obecny przy kontroli towarów lub może być przy niej reprezentowany. Jeśli organy celne uznają to za przydatne, mogą zażądać, aby zgłaszający był obecny przy kontroli towarów lub był przy niej reprezentowany w celu udzielenia organom celnym pomocy niezbędnej dla ułatwienia kontroli towarów.

Uwagi

1. Zgłaszający może zostać zobowiązany do zebrania paczek, otwarcia ich, posortowania towarów zgodnie z opisem i policzenia ich.

2. Jeżeli towary odprawione ostatecznie w przywozie to towary niebezpieczne, delikatne lub kruche, zgłaszający może zostać zobowiązany do powołania ekspertów do pomocy organom celnym.

3. Zgłaszający może również zostać zobowiązany do przedstawienia organom celnym specyfikacji technicznych przywożonych towarów.

e) Zakres kontroli towarów

38.
Norma

Dokonując kontroli towarów, organy celne podejmują tylko czynności, które uznają za niezbędne dla zapewnienia zgodności z przepisami ustawowymi i wykonawczymi, które władze celne mają obowiązek stosować.

Uwagi

1. Kontrola towarów może być kontrolą uproszczoną lub szczegółową. W przypadku kontroli uproszczonej organy celne mogą przeprowadzać niektóre, ale niekoniecznie wszystkie, z następujących czynności kontrolnych: liczenie opakowań, sprawdzanie ich znaków i numerów oraz ustalanie opisu towarów. Kontrola szczegółowa wiąże się z gruntownym badaniem towarów mającym na celu ustalenie, tak dokładne, jak jest to możliwe, składu, ilości, pozycji taryfowej, wartości i, w miarę potrzeby, pochodzenia.

2. Szczegółowa kontrola towarów uzasadniona jest w szczególności, gdy organy celne mają wątpliwości co do ścisłości niektórych informacji zawartych w zgłoszeniu celnym lub w dokumentach towarzyszących.

3. Towary podlegające wysokim cłom przywozowym i podatkom mogą być regularnie poddawane szczegółowej kontroli.

39.
Zalecenie praktyczne

Organy celne powinny w jak największej ilości przypadków ograniczać się do kontroli uproszczonej towarów odprawianych ostatecznie.

Uwaga

Przeprowadzenie kontroli uproszczonej może zostać uznane za wystarczające, na przykład, gdy towary o tym samym opisie są często przywożone przez osobę znaną organom celnym jako osoba godna zaufania lub gdy ścisłość informacji zawartych w zgłoszeniu celnym może zostać poddana kontroli na podstawie dokumentów towarzyszących lub innych dowodów, lub gdy dane cła przywozowe i podatki są niskie.

40.
Zalecenie praktyczne

Jeżeli organy celne przeprowadzają szczegółową kontrolę towarów wskazanych w zgłoszeniu celnym, które dotyczy przesyłki zawierającej wiele opakowań i które jest objęte specyfikacją lub innym podobnym dokumentem, kontrola taka powinna zwykle być podejmowana wyrywkowo.

Uwaga

Organy celne mogą zdecydować, uwzględniając liczbę pozostającego do ich dyspozycji personelu, aby przesyłki towarów odprawionych ostatecznie w przywozie były poddawane szczegółowej kontroli wyrywkowo.

f) Pobieranie próbek przez władze celne

41.
Norma

Próbki pobierane są jedynie, w przypadku gdy organy celne uznają to za niezbędne dla ustalenia opisu i/lub wartości towarów zgłaszanych do odprawy ostatecznej lub dla zapewnienia stosowania innych przepisów ustawodawstwa krajowego. Pobrane próbki powinny być możliwie najmniejsze.

Błędy w zgłoszeniu

42.
Norma

Jeżeli organy celne stwierdzą, że błędy w zgłoszeniu celnym lub przy wymierzaniu cła przywozowego i podatków doprowadzą lub doprowadziły do pobrania cła przywozowego i podatków w kwocie wyższej od kwoty prawnie należnej, dokonują zwrotu lub zwolnienia kwoty nadpłaconej lub powiadamiają o tym zgłaszającego, tak by mógł zmienić zgłoszenie lub wystąpić z roszczeniem o dokonanie zwrotu lub zwolnienia.

43.
Norma

Jeżeli organy celne stwierdzą, że błędy w zgłoszeniu celnym pociągają za sobą konieczność uiszczenia dodatkowych cła przywozowego i podatków, przedstawienia dodatkowych dokumentów towarzyszących lub zastosowania dodatkowych przepisów ustawowych lub wykonawczych, i gdy nie ma dowodów na to, że błędy te zostały popełnione z zamiarem popełnienia przestępstwa, niezwłocznie powiadamiają zgłaszającego. Jeżeli ustalą, że błędy te były niezamierzone i po stronie zgłaszającego nie doszło do poważnego zaniedbania, pozwalają zgłaszającemu na dokonanie zmian w zgłoszeniu i spełnienie niezbędnych dodatkowych formalności bez nakładania kary.

44.
Norma

Ustawodawstwo krajowe przewiduje, że w przypadku gdy błędy w zgłoszeniu celnym lub przy wymierzaniu cła przywozowego i podatków pociągają za sobą pobranie dodatkowego cła przywozowego i podatków w kwocie, którą można uznać za mało istotną, lub pociągają za sobą konieczność zwrotu takiej kwoty, organy celne nie dokonują pobrania ani zwrotu takiej kwoty.

Wymierzanie cła przywozowego i podatków

a) Czynniki, które należy wziąć pod uwagę

45.
Norma

Ustawodawstwo krajowe określa czynniki stanowiące podstawę wymierzania cła przywozowego i podatków oraz warunki, na jakich czynniki te są ustalane.

Uwagi

1. Czynniki stanowiące podstawę wymierzania cła przywozowego i podatków to przede wszystkim:

– klasyfikacja taryfowa,

– wartość lub ilość, w zależności od tego, czy stosowane stawki cła przywozowego i podatków są ad valorem, czy szczególne,

– kraj pochodzenia lub miejsce wysyłki, w przypadku gdy obciążenie należnościami zależy od tych czynników.

2. Zasady ustalania klasyfikacji taryfowej, wartości celnej lub ilości oraz pochodzenie mogą zostać wymienione w uwagach wyjaśniających sporządzonych przez właściwe organy.

b) Stosowane stawki cła przywozowego i podatków

46.
Norma

Stawki cła przywozowego i podatków, stosowane przy odprawie ostatecznej towarów, wymienia się w oficjalnych taryfach, które są odpowiednio publikowane.

47.
Norma

Ustawodawstwo krajowe określa moment, który należy wziąć pod uwagę przy ustalaniu stawek cła przywozowego i podatków należnych od towarów odprawianych ostatecznie.

Uwaga

Momentem, który należy wziąć pod uwagę przy ustalaniu należnych stawek, może być, na przykład, czas przybycia towarów, złożenia zgłoszenia celnego, przyjęcia zgłoszenia przez organy celne, uiszczenia cła przywozowego i podatków lub czas dopuszczenia towarów do obrotu.

Uiszczanie cła przywozowego i podatków

a) Dopuszczalne sposoby płatności

48.
Norma

Ustawodawstwo krajowe określa sposoby płatności należnego cła przywozowego i podatków.

49.
Zalecenie praktyczne

Organy celne powinny zezwolić na dokonanie płatności w inny sposób niż w gotówce.

Uwagi

1. Oprócz płatności w gotówce innymi dopuszczalnymi sposobami płatności mogą być: płatność czekiem, przelewem, przekazem bankowym lub pocztowym.

2. Jeśli dopuszczalnym sposobem płatności są czeki wystawione przez banki zagraniczne, może zostać wprowadzony wymóg, aby bank posiadał siedzibę w kraju przywozu.

b) Data i miejsce płatności

50.
Norma

Organy celne ustalają datę wymagalności kwoty należnego cła przywozowego i podatków, jak również miejsce dokonania płatności.

Uwagi

1. Uiszczenie cła przywozowego i podatków dokonywane jest zwykle w urzędzie celnym, w którym złożono zgłoszenie celne; może ono również być dokonane za pośrednictwem innego organu lub urzędu celnego wyznaczonego przez organy celne.

2. Co do zasady wymaga się, aby uiszczenie cła przywozowego i podatków nastąpiło w chwili złożenia lub przyjęcia zgłoszenia celnego, lub przed dopuszczeniem towarów do obrotu. W pewnych okolicznościach płatność może zostać odroczona.

c) Odroczenie płatności cła przywozowego i podatków

51.
Zalecenie praktyczne

Osobom dokonującym często odprawy ostatecznej towarów należy zezwalać na odroczoną płatność cła przywozowego i podatków bez pobierania odsetek.

Uwagi

1. Osoba korzystająca z tego ułatwienia może zostać wezwana do złożenia zabezpieczenia w wysokości wyznaczonej przez organy celne.

2. Każda osoba, która chce korzystać z odroczenia płatności, może zostać wezwana do przedstawienia organom celnym pisemnego wniosku.

52.
Zalecenie praktyczne

Jeżeli wymagane jest złożenie zabezpieczenia dla odroczonej płatności, osobom dokonującym często odprawy ostatecznej towarów w różnych urzędach celnych znajdujących się na tym samym obszarze celnym należy zezwalać na złożenia zabezpieczenia generalnego.

53.
Zalecenie praktyczne

Kwota zabezpieczenia, które należy złożyć, aby móc korzystać z odroczenia płatności, nie powinna przewyższać kwoty cła przywozowego i podatków, które mogłyby być należne od towarów przywiezionych w okresie, w którym płatność cła przywozowego i podatków jest odroczona.

Uwaga

Organy celne mogą określić kwotę zabezpieczenia na podstawie kwoty cła przywozowego i podatków zapłaconych we wcześniejszym czasie. W przypadku zmian, na przykład w wysokości stosowanej stawki lub wielkości przywozu, kwotę zabezpieczenia należy odpowiednio dostosować.

54.
Norma

Osobie wezwanej do złożenia zabezpieczenia odroczenia płatności należy zezwalać na wybór, spośród form zabezpieczeń przewidzianych przez ustawodawstwo krajowe, formy, która jej najbardziej odpowiada.

55.
Zalecenie praktyczne

Okres odroczenia płatności cła przywozowego i podatków powinien wynosić co najmniej 14 dni, licząc od dnia wymagalności kwoty należnego cła przywozowego i podatków.

Uwagi

1. Różne okresy mogą zostać określone dla każdego typu podatku.

2. Organy celne mogą zezwolić, aby cła przywozowe i podatki w odniesieniu do przywozu dokonywanego w określonym czasie zostały uiszczone w określonym terminie.

d) Dowód płatności

56.
Norma

W przypadku uiszczenia cła przywozowego i podatków osobie, która dokonała płatności, wystawia się pokwitowanie stanowiące dowód dokonania płatności.

Uwaga

Pokwitowanie może zostać wystawione na egzemplarzu zgłoszenia przeznaczonym dla zgłaszającego.

e) Termin pobrania cła przywozowego i podatków

57.
Norma

Ustawodawstwo krajowe wyznacza termin, w którym organy celne mogą podjąć działania prawne zmierzające do pobrania cła przywozowego i podatków, które nie zostały uiszczone w terminie ich wymagalności.

f) Odsetki za zaległości

58.
Norma

Ustawodawstwo krajowe określa stopę odsetek za zwłokę należnych od kwot cła przywozowego i podatków, które nie zostały uiszczone w terminie ich wymagalności oraz warunki stosowania tych stawek.

Dopuszczenie towarów do obrotu

59.
Norma

Towary odprawione ostatecznie w przywozie zwalnia się po dokonaniu kontroli przez organy celne lub po podjęciu przez nie decyzji o nieprzeprowadzaniu kontroli, pod warunkiem że nie ujawniono przestępstwa, a należne cła przywozowe i podatki zostały uiszczone, lub gdy podjęto środki niezbędne dla zapewnienia ich pobrania.

60.
Zalecenie praktyczne

Jeśli organy celne mają pewność, że wszystkie formalności związane z odprawą ostateczną zostaną spełnione przez zgłaszającego w okresie późniejszym, powinny dopuścić towary do obrotu, pod warunkiem że zgłaszający przedstawi dokument handlowy lub urzędowy zawierający podstawowe informacje dotyczące danej przesyłki, który może zostać przyjęty przez władze celne.

Uwagi

1. Organy celne mogą uzależnić dopuszczenie towarów do obrotu od przedstawienia wszystkich dokumentów towarzyszących, które organy celne uważają za niezbędne, oraz od dokonania przez właściwe organy kontroli przewidzianej w ustawodawstwie krajowym (kontrola weterynaryjna, sanitarna, fitosanitarna itd.).

2. Zgłaszający może zostać wezwany do złożenia zabezpieczenia w celu zapewnienia zgodności jego zobowiązań względem organów celnych.

61.
Zalecenie praktyczne

W przypadku gdy kontrola towarów nie może zostać przeprowadzona niezwłocznie, na przykład gdy trzeba powołać ekspertów lub gdy towary muszą zostać poddane analizie w laboratoriach specjalistycznych oraz gdy kontrola może zostać przeprowadzona na podstawie próbek lub szczegółowej dokumentacji technicznej, organy celne powinny, nie czekając na zakończenie kontroli, dopuścić towary do obrotu.

Uwaga

Dopuszczenie towarów do obrotu może zostać uzależnione od złożenia zabezpieczenia pobrania dodatkowego cła przywozowego i podatków, które mogą stać się należne.

62.
Zalecenie praktyczne

W przypadku gdy w trakcie kontroli zgłoszenia celnego lub dokumentów towarzyszących albo w trakcie kontroli towarów zostało ujawnione przestępstwo, organy celne powinny, nie czekając na wyjaśnienie sprawy, dopuścić towary do obrotu, pod warunkiem że zgłaszający złoży zabezpieczenie pobrania dodatkowego cła przywozowego i podatków, jak również należnych od niego kar oraz pod warunkiem że towary nie podlegają konfiskacie.

Zniszczenie lub przekazanie towarów

63.
Zalecenie praktyczne

Pod warunkiem że w trakcie kontroli zgłoszenia celnego lub kontroli towarów nie zostało ujawnione przestępstwo, zgłaszający lub zainteresowana osoba powinna zostać zwolniona od obowiązku uiszczenia cła przywozowego i podatków lub mieć możliwość uzyskania ich zwrotu:

– jeżeli na wniosek tej osoby towary, które zostały odprawione ostatecznie w przywozie, ale które nie zostały dopuszczone do obrotu, zostały przekazane na rzecz Skarbu Państwa lub zniszczone, lub pozbawione wartości handlowej pod kontrolą celną, jeśli organy celne tak zdecydują. Takie przekazanie lub zniszczenie nie obciąża Skarbu Państwa jakimikolwiek kosztami z tego tytułu,

– jeżeli towary odprawione ostatecznie w przywozie zostały zniszczone lub bezpowrotnie utracone na skutek wypadku lub działania siły wyższej, pod warunkiem że zniszczenie lub utrata nastąpiły przed dopuszczeniem towarów do obrotu i zostało to należycie stwierdzone, zgodnie z wymaganiami organów celnych.

Odpady i resztki pozostałe po zniszczeniu podlegają, w przypadku odprawy ostatecznej, cłu przywozowemu i podatkom, które byłyby zastosowane do takich odpadów i resztek przywiezionych w takim stanie.

Uwaga

W przypadku gdy zostało ujawnione przestępstwo, organy celne mogą uzależnić przyznanie takiego ułatwienia od zapłacenia kar przewidzianych przez ustawodawstwo krajowe.

64.
Zalecenie praktyczne

Jeżeli organy celne przystąpią do sprzedaży towarów, które nie zostały zgłoszone w wyznaczonym terminie lub które nie mogły zostać dopuszczone do obrotu, chociaż przestępstwo nie zostało ujawnione, przychody ze sprzedaży, po odliczeniu cła przywozowego i podatków, jak również wszystkich innych opłat i powstałych kosztów, powinny zostać, o ile jest to możliwe, przekazane osobie uprawnionej do ich otrzymania lub powinny zostać pozostawione do jej dyspozycji.

Uwaga

Postępowanie to może być stosowane w szczególności, gdy zgłoszenie celne zostało przyjęte, ale zgłaszający nie mógł uiścić cła przywozowego i podatków i nie wnioskował o objęcie towarów innym postępowaniem celnym.

Informacje dotyczące odprawy ostatecznej

65.
Norma

Organy celne powinny zapewnić, aby wszelkie informacje dotyczące odprawy ostatecznej towarów były dostępne dla każdej zainteresowanej osoby.

..................................................

Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

WZÓR FORMULARZA

zgłoszenia celnego towarów do odprawy ostatecznej

grafika

Dodatek II do Załącznika B.1

Uwagi

1. Rozmiar formularza jest rozmiarem ISO A4 (210 × 297 mm, 8,27 × 11,69 cali). Formularz posiada górny margines o szerokości 10 mm i lewy margines o szerokości 20 mm pozwalający na wpięcie go do akt. Odstęp między wierszami stanowi wielokrotność 4,24 mm (1/6 cala), a odstęp poprzeczny powinien stanowić wielokrotność 2,54 mm (1/10 cala). Wygląd formularza ma być zgodny z wzorem formularza Europejskiej Komisji Gospodarczej (EKG), przedstawionym w dodatku I. Dopuszczalne są niewielkie rozbieżności w rozmiarze pól itp., o ile odpowiadają szczególnym wymogom kraju emisji, takim jak: istnienie innego systemu niż system metryczny, cech szczególnych krajowego systemu wymiarowania dokumentów itd.

2. Państwa mogą określić normy dotyczące gramatury papieru na jeden m2 oraz użycia wzoru giloszującego, który ma zapobiec podrobieniu formularza.

3. Normalizacja dotyczy jedynie rozmiaru i wyglądu, wpisy umieszczone we wzorze formularza mają jedynie wskazywać rodzaj informacji, które należy w nim umieścić. Każde państwo może zastąpić te wpisy w swoim formularzu krajowym takimi wpisami, jakie uzna za bardziej odpowiednie, pod warunkiem że wpisy te nie zmieniają rodzaju informacji przewidzianych we wzorze formularza.

4. Ponadto administracje mogą pominąć w swoim formularzu pozycje wzoru formularza, które uznają za niepotrzebne. Powstałe w ten sposób wolne miejsca mogą zostać wykorzystane do celów urzędowych.

5. Dodatkowe pozycje wymagane przez administracje, a nieprzewidziane we wzorze formularza, mogą zostać przypisane do "miejsca do dowolnego wykorzystania".

ZAŁĄCZNIK  II

ZAŁĄCZNIK C.1

ZAŁĄCZNIK DOTYCZĄCY OSTATECZNEGO WYWOZU

Wstęp

Ostateczny wywóz towarów wiąże się ogólnie ze spełnieniem prostych formalności celnych. Zwykle wymagane jest przedstawienie zgłoszenia celnego, jednak w niektórych przypadkach wystarczy, że eksporter przedstawi władzom celnym dokument handlowy zawierający wymagane informacje dotyczące towarów, które mają stać się przedmiotem wywozu. W pewnych okolicznościach eksporter może przedłożyć jedno zgłoszenie celne lub skonsolidowaną deklarację obejmującą cały wywóz, jakiego dokonał w określonym czasie.

Oprócz poboru należnego cła przywozowego i podatków celem kontroli celnej jest w szczególności zapewnienie stosowania ustawodawstwa krajowego dotyczącego zakazów i ograniczeń wywozowych oraz kontrola informacji wykorzystywanych do ustalenia kwoty cła i podatków wewnętrznych, które mogą zostać zwrócone lub z których towary mogą zostać zwolnione. Ponadto władze celne są zobowiązane do zbierania informacji potrzebnych do sporządzania statystyk w dziedzinie handlu zewnętrznego.

Towary, które mają zostać wywiezione, mogą być również przedmiotem kontroli dokonywanej przez właściwe organy inne niż władze celne, na przykład przedmiotem kontroli weterynaryjnej, fitosanitarnej lub innej kontroli sanitarnej.

Przedmiotem niniejszego załącznika są wszelkie formalności i środki (formalności celne) związane z ostatecznym wywozem, niezależnie od sposobu transportu.

Zgodnie z definicją "ostatecznego wywozu" przedmiotem niniejszego załącznika nie są towary, które są wywożone w ramach postępowania celnego mającego na celu zwrot opłat przy wywozie lub procedury uszlachetniania; przedmiotem niniejszego załącznika nie jest też zwrot cła przywozowego i podatków. Nie obejmuje on również towarów przesyłanych pocztą lub przewożonych w bagażu podróżnych.

Definicje

W rozumieniu niniejszego załącznika:

a) określenie "ostateczny wywóz" oznacza postępowanie celne stosowane do towarów znajdujących się w swobodnym obrocie, które opuszczają obszar celny i mają ostatecznie pozostać poza tym obszarem, z wyjątkiem towarów wywożonych zgodnie z postępowaniem celnym mającym na celu zwrot opłat przy wywozie lub w ramach procedury uszlachetniania lub wywożonych ze zwrotem cła przywozowego i podatków;

b) określenie "towary znajdujące się w swobodnym obrocie" oznacza towary, którymi można dysponować bez ograniczeń celnych;

c) określenie "obszar celny" oznacza terytorium, na którym jest w pełni stosowane ustawodawstwo celne jednego państwa;

d) określenie "cła wywozowe i podatki" oznacza cła i wszelkie inne opłaty, podatki, akcyzy lub inne należności, które są pobierane w wywozie lub w związku z wywozem towarów, z wyjątkiem opłat i należności, których wysokość jest ograniczona do przybliżonych kosztów świadczonych usług;

e) określenie "zgłoszenie celne" oznacza oświadczenie złożone w formie ustalonej przez władze celne, w którym zainteresowana osoba wskazuje postępowanie celne, które ma zostać zastosowane do towarów i podaje informacje, jakich wymagają władze celne do zastosowania tego postępowania;

f) określenie "kontrola towarów" oznacza fizyczne badanie towarów przez władze celne przeprowadzane w celu upewnienia się czy rodzaj, pochodzenie, stan, ilość i wartość towarów są zgodne z informacjami umieszczonymi w zgłoszeniu celnym;

g) określenie "osoba" oznacza zarówno osobę fizyczną, jak i prawną, chyba że z kontekstu wynika inaczej.

Zasady

1.
Norma

Ostateczny wywóz regulują postanowienia niniejszego załącznika.

2.
Norma

Ustawodawstwo krajowe określa warunki i formalności celne, które należy spełnić w celu dokonania ostatecznego wywozu.

Uwagi

1. Ustawodawstwo krajowe może w szczególności przewidywać zakazy lub ograniczenia wywozowe niektórych kategorii towarów.

2. Warunki, które należy spełnić w związku z ostatecznym wywozem, obejmują, w szczególności, złożenie zgłoszenia celnego, przedstawienie dokumentów towarzyszących oraz uiszczenie należnego cła wywozowego i podatków.

Właściwe urzędy celne

3.
Norma

Organy celne wyznaczają urzędy celne, w których towary mogą być odprawiane w celu dokonania ostatecznego wywozu. Przy ustalaniu właściwości tych urzędów oraz godzin ich urzędowania uwzględnia się takie czynniki, jak szczególne wymogi handlu, przemysłu i transportu.

Uwagi

1. Właściwość niektórych urzędów celnych może zostać ograniczona do określonego sposobu transportu, pewnych kategorii towarów lub do towarów, które pochodzą z określonego regionu (np. strefy przygranicznej lub strefy przemysłowej).

2. Organy celne mogą zażądać, aby ostateczny wywóz niektórych kategorii towarów (np. diamenty, antyki, dzieła sztuki), w odniesieniu do których należy zastosować szczególne środki kontroli lub które muszą zostać poddane kontroli innych właściwych organów, dokonywany był w specjalnie do tego wyznaczonych urzędach celnych.

4.
Norma

Władze celne zezwalają, aby towary ostatecznie wywożone były zgłaszane w wewnętrznych urzędach celnych.

Uwagi

1. W uzasadnionych okolicznościach organy celne mogą zezwolić na urządzenie posterunku celnego w lokalach przedsiębiorstwa.

2. Kontroli towarów dokonuje się zwykle w wewnętrznym urzędzie celnym, w którym towary zostały odprawione ostatecznie w wywozie.

3. Organy celne mogą zażądać, aby towary odprawione ostatecznie w wywozie w wewnętrznym urzędzie celnym zostały przewiezione do urzędu wyjścia zgodnie z procedurą tranzytu celnego.

5.
Norma

Jeżeli właściwe urzędy celne położone są na wspólnej granicy, organy celne zainteresowanych państw powinny, w miarę możliwości, dostosować godziny urzędowania i właściwość tych urzędów.

Odprawa celna towarów poza godzinami urzędowania urzędu celnego

6.
Norma

Na wniosek zgłaszającego i z powodów uznanych przez organy celne za ważne, jeśli pozwala na to organizacja administracyjna, organy celne zezwalają, aby towary, które mają zostać ostatecznie wywiezione, zostały odprawione poza godzinami urzędowania właściwego urzędu celnego; wszystkim kosztami, jakie to za sobą pociąga, może być obciążony zgłaszający.

Zgłaszający

7.
Norma

Ustawodawstwo krajowe określa warunki, na jakich osoba jest uprawniona do występowania w charakterze zgłaszającego, jak również zakres jego odpowiedzialności i uprawnień.

Dokumenty, które należy przedstawić przy ostatecznym wywozie

a) Formularz zgłoszenia celnego i treść

8.
Norma

Formularze zgłoszenia celnego towarów do ostatecznego wywozu są zgodne z urzędowym wzorem określonym przez organy celne. Organy celne wymagają podania w zgłoszeniu celnym tylko takich informacji, które uważają za niezbędne do wymierzenia i poboru należnego cła przywozowego i podatków, zwrotu lub zwolnienia z cła i podatków wewnętrznych, sporządzania statystyk oraz stosowania innych przepisów ustawowych i wykonawczych, które organy celne mają obowiązek stosować.

Uwaga

Organy celne wymagają:

a) informacji dotyczących osób:

– nazwisko/nazwa i adres zgłaszającego,

– nazwisko/nazwa i adres eksportera,

– nazwisko/nazwa i adres odbiorcy;

b) informacji dotyczących transportu:

– sposób transportu,

– identyfikacja środka transportu;

c) informacji dotyczących towarów:

– kraj przeznaczenia,

– opis opakowań (znaki i numery, liczba, rodzaj),

– opis towarów,

– masa brutto,

– masa netto i inne ilości,

– wartość;

d) informacji do wymierzenia należnego cła przywozowego i podatków:

– pozycja taryfowa,

– stawki cła wywozowego i podatków,

– kwota cła wywozowego i podatków;

e) innych informacji:

– numer pozycji statystycznej mającej zastosowanie do każdego opisu towarów,

– odniesienie do przedstawionych dokumentów (na przykład, pozwolenia na wywóz, świadectwa sanitarnego lub innych);

f) miejsca, daty i podpisu zgłaszającego.

9.
Zalecenie praktyczne

Jeżeli organy celne rozważają korektę aktualnych formularzy lub przygotowanie nowych formularzy zgłoszeń celnych towarów do ostatecznego wywozu, powinny korzystać, w miarę możliwości, ze wzoru formularza przedstawionego w dodatku I do niniejszego załącznika, zgodnie z uwagami zawartymi w dodatku II.

b) Przyjęcie dokumentu handlowego w miejsce formularza urzędowego

10.
Zalecenie praktyczne

Organy celne powinny, w miarę możliwości, zapewnić, aby zamiast korzystania z formularza urzędowego zgłoszenie towarów było możliwe przez złożenie dokumentu handlowego (np. faktury) zawierającego niezbędne informacje dotyczące towarów, które mają zostać wywiezione.

Uwagi

1. Organy celne uznają zwykle dokument handlowy, w przypadku gdy towary, które mają zostać wywiezione, nie podlegają cłu przywozowemu i podatkom i nie powodują zwrotu lub zwolnienia od cła i podatków wewnętrznych oraz gdy zgłoszenie celne nie jest wykorzystywane do sporządzania statystyk.

2. Zalecenie dotyczące wzoru formularza faktury przeznaczonej do wykorzystania w handlu międzynarodowym zostało przyjęte przez Europejską Komisję Gospodarczą (EKG). Wzór formularza przedstawiony jest w dodatku III.

3. Organy celne mogą uznać dokumenty handlowe przedstawione za pomocą technik automatycznego przetwarzania danych.

11.
Zalecenie praktyczne

Organy celne powinny w porozumieniu z innymi organami właściwymi w sprawach handlu zagranicznego zapewnić, aby wszystkie dokumenty wymagane w związku z ostatecznym wywozem mogły zostać ujęte w standardowych seriach dokumentów handlu zagranicznego.

Uwaga

Wykorzystanie standardowych serii dokumentów handlu zagranicznego do wzoru formularza Europejskiej Komisji Gospodarczej (lub zgodne z nim) pozwala na powielenie informacji wspólnych dla tych dokumentów na uprzednio wydrukowanych lub czystych formularzach metodą samokopiującą.

c) Liczba egzemplarzy, które należy przedstawić

12.
Zalecenie praktyczne

Organy celne powinny, w miarę możliwości, ograniczyć liczbę egzemplarzy zgłoszenia celnego lub dokumentu handlowego, które musi przedłożyć zgłaszający.

d) Dokumenty, które należy przedstawić na poparcie zgłoszenia celnego lub dokumentu handlowego

13.
Norma

Na poparcie zgłoszenia celnego lub dokumentu handlowego organy celne wymagają jedynie dokumentów, które uważają za niezbędne, aby przeprowadzić kontrolę czynności i upewnić się, że są one zgodne z wymogami dotyczącymi stosowania odpowiednich ograniczeń lub innych przepisów.

Uwaga

Organy celne mogą zażądać, gdzie stosowne, przedstawienia pozwolenia na wywóz, świadectwa fitosanitarnego lub innego świadectwa zdrowia.

e) Okresowe składanie zgłoszeń celnych lub dokumentów handlowych

14.
Norma

Jeśli towary są przywożone często przez tę samą osobę, organy celne powinny dopuścić, na warunkach przez nie ustanowionych, aby jedno zgłoszenie celne lub skonsolidowana deklaracja określająca niezbędne informacje obejmowały cały wywóz dokonywany przez tę osobę w określonym czasie.

Uwagi

1. Organy celne mogą uzależnić przyznanie tego ułatwienia od prowadzenia przez eksportera księgowości handlowej w określony sposób oraz od możliwości podjęcia niezbędnych środków kontroli.

2. Organy celne mogą zażądać od zgłaszającego, aby przedstawiał przy każdym wywozie odpis dokumentu przewozowego lub innego dokumentu towarzyszącego.

3. Organy celne mogą uznać skonsolidowane deklaracje przedstawione z wykorzystaniem technik automatycznego przetwarzania danych.

Kontrola towarów

a) Zakres kontroli

15.
Norma

W celu kontroli zgłoszenia celnego organy celne podejmują tylko takie czynności, które uważają za niezbędne dla zapewnienia zgodności z przepisami ustawowymi i wykonawczymi, za których wprowadzanie są odpowiedzialne.

Uwaga

Kontrola towarów przez organy celne ogranicza się zazwyczaj do policzenia paczek, sprawdzenia opisu towarów i wywiezionych ilości.

b) Kontrola towarów poza urzędem celnym

16.
Norma

Na wniosek zgłaszającego i z powodów uznanych przez organy celne za ważne te ostatnie pozwalają, o ile jest to możliwe, aby towary zostały poddane kontroli poza urzędem celnym; wszystkimi kosztami, jakie to za sobą pociąga, może zostać obciążony zgłaszający.

Uwaga

Kontrola może zostać przeprowadzona w lokalach osoby zainteresowanej, w chwili załadunku kontenera lub środka transportu.

c) Pobieranie próbek przez władze celne

17.
Norma

W przypadku gdy dla zapewnienia stosowania przepisów ustawodawstwa krajowego muszą zostać pobrane próbki, powinny one być możliwie najmniejsze.

Wymierzanie i uiszczanie należnego cła przywozowego i podatków

18.
Norma

Ustawodawstwo krajowe określa reguły postępowania, formalności, które muszą zostać spełnione, i ułatwienia udzielane przy wymierzaniu i uiszczaniu należnego cła wywozowego i podatków pobieranych przy ostatecznym wywozie.

Wywóz towarów

a) Pozwolenie na wywóz

19.
Norma

Wywóz może zostać dokonany po przeprowadzeniu przez organy celne i inne właściwe władze niezbędnych kontroli, pod warunkiem że:

– nie zostało ujawnione przestępstwo,

– przedstawiono pozwolenie na wywóz i inne wymagane dokumenty, i

– należne cła przywozowe i podatki zostały uiszczone lub podjęto niezbędne czynności mające na celu zapewnienie ich pobrania.

Uwagi

1. Towary, które nie są wywożone niezwłocznie po uzyskaniu pozwolenia na wywóz, mogą zostać umieszczone, aż do chwili dokonania ich rzeczywistego wywozu, pod kontrolą celną.

2. Państwa mogą określić drogi celne, tzn. drogi, drogi kolejowe, drogi żeglowne i drogi dla innych rodzajów transportu (rurociągi itd.), które muszą zostać wykorzystane przy wywozie towarów.

20.
Zalecenie praktyczne

Wywóz towarów nie powinien opóźniać się ze względu na fakt, że zgłoszenie celne jest niekompletne lub w dokumentach popełniono niewielkie błędy, pod warunkiem że nie narusza to interesów Skarbu Państwa lub obowiązujących zakazów lub ograniczeń wywozowych.

b) Dowód przybycia do miejsca przeznaczenia

21.
Norma

Władze celne nie wymagają dowodu przybycia towarów do kraju obcego.

Uwagi

1. Co do zasady, dowód taki jest wymagany tylko w odniesieniu do towarów, dla których nie ma żadnego innego potwierdzenia wywozu i które korzystają ze zwrotu lub zwolnienia od cła lub podatków wewnętrznych, których kwota jest wysoka, i istnieje obawa wystąpienia nadużycia, lub w odniesieniu do niektórych towarów, które są przedmiotem szczególnej kontroli (np. broń i amunicja).

2. W przypadku gdy taki dowód jest wymagany, może nim być oświadczenie odbiorcy odpowiednio poświadczone przez organy celne kraju przeznaczenia.

c) Zwrot lub zwolnienie od cła i podatków wewnętrznych

22.
Norma

Ustawodawstwo krajowe określa reguły postępowania i formalności, które muszą zostać spełnione, aby uzyskać zwrot lub zwolnienie od cła i podatków wewnętrznych.

23.
Zalecenie praktyczne

Towary, które przy ostatecznym wywozie korzystają ze zwrotu lub zwolnienia od cła i podatków wewnętrznych, powinny korzystać z takiego zwrotu lub zwolnienia możliwie najszybciej po dokonaniu wywozu.

Informacje dotyczące ostatecznego wywozu

24.
Norma

Organy celne powinny zapewnić, aby wszelkie informacje dotyczące ostatecznego wywozu były dostępne dla każdej zainteresowanej osoby.

WZÓR FORMULARZA

zgłoszenia celnego towarów do ostatecznego wywozu

grafika

Dodatek II do załącznika C.1

Uwagi

1. Rozmiar formularza jest rozmiarem ISO A4 (210 × 297 mm, 8,27 × 11,69 cali). Formularz posiada górny margines o szerokości 10 mm i lewy margines o szerokości 20 mm pozwalający na wpięcie go do akt. Odstęp między wierszami stanowi wielokrotność 4,24 mm (1/6 cala), a odstęp poprzeczny powinien stanowić wielokrotność 2,54 mm (1/10 cala). Wygląd formularza ma być zgodny ze wzorem formularza Europejskiej Komisji Gospodarczej (EKG), przedstawionym w dodatku I. Dopuszczalne są niewielkie rozbieżności w rozmiarze pól itp., o ile odpowiadają szczególnym wymogom kraju emisji, takim jak: istnienie innego systemu niż system metryczny, cech szczególnych krajowego systemu wymiarowania dokumentów itd.

2. Kraje mogą określić normy dotyczące gramatury papieru na jeden m2 oraz użycia wzoru giloszującego, który ma zapobiec podrobieniu formularza.

3. Normalizacja dotyczy jedynie rozmiaru i wyglądu, wpisy umieszczone we wzorze formularza mają jedynie wskazywać rodzaj informacji, które należy w nim umieścić. Każdy kraj może zastąpić te wpisy w swoim formularzu krajowym takimi wpisami, jakie uzna za bardziej odpowiednie, pod warunkiem że wpisy te nie zmieniają rodzaju informacji przewidzianych we wzorze formularza.

4. Ponadto administracje mogą pominąć w swoim formularzu pozycje wzoru formularza, które uznają za niepotrzebne. Powstałe w ten sposób wolne miejsca mogą zostać wykorzystane do celów urzędowych.

5. Dodatkowe pozycje wymagane przez administracje, a nieprzewidziane we wzorze formularza, mogą zostać przypisane do "miejsca do dowolnego wykorzystania".

WZÓR FORMULARZA

faktury

grafika

ZAŁĄCZNIK  III

ZAŁĄCZNIK F. 6

ZAŁĄCZNIK DOTYCZĄCY ZWROTU CŁA PRZYWOZOWEGO I PODATKÓW

Wstęp

W trakcie odprawy celnej ostatecznej przywozowej lub po odprawieniu może okazać się, że importer lub organy celne stwierdzają, iż podstawa, od której były obliczane należności celne, była nieprawidłowa z uwagi między innymi na błąd popełniony przez władze celne, osobę zgłaszającą czy też inną osobę (np. spedytora czy też przewoźnika) i na skutek tego cła przywozowe i podatki pobrane lub wymierzone przekraczają kwotę należną. Może się również zdarzyć, że towary są uszkodzone, zniszczone lub bezpowrotnie utracone w wyniku wypadku lub działania siły wyższej, w szczególności przed ich dopuszczeniem do obrotu. W takich wypadkach pobrane cła przywozowe i podatki mogą również być zwrócone w całości lub częściowo.

Osoba zainteresowana powinna mieć możliwość, po zweryfikowaniu faktów, uzyskania zwrotu nadpłaconego cła przywozowego i podatków lub też, jeśli płatności jeszcze nie dokonano, zmniejszenia wymierzonych należności.

Jest istotne, zwłaszcza gdy nadpłata spowodowana została przez błąd organu celnego lub przez okoliczności, na które importer lub inna osoba zainteresowana nie mieli wpływu, aby zwrot nastąpił bez nieuzasadnionej zwłoki i wymagał minimum formalności. W niektórych jednak wypadkach może się okazać niezbędne uzależnienie zwrotu od spełnienia określonych warunków lub podjęcia działań mających na celu zabezpieczenie przed nadużyciem lub oszustwem.

Postanowienia niniejszego załącznika nie dotyczą zwrotów dokonywanych w ramach postępowania celnego mającego na celu zwrot opłat przy wywozie ani też zwrotu depozytów złożonych w charakterze zabezpieczenia płatności cła przywozowego i podatków.

Definicje

W rozumieniu niniejszego załącznika:

a) określenie "zwrot cła przywozowego i podatków" oznacza zwrot całkowity lub częściowy cła przywozowego i podatków uiszczonych za towary odprawione ostatecznie w przywozie i uchylenie całkowite lub częściowe wymierzonego cła i podatków, które nie zostały jeszcze uiszczone;

b) określenie "cła przywozowe i podatki" oznacza cła i wszelkie inne opłaty, podatki, akcyzy lub inne należności pobierane od przywozu lub w związku z przywozem towarów z zagranicy, z wyjątkiem opłat i należności, których wysokość jest ograniczona do przybliżonych kosztów świadczonych usług;

c) określenie "dopuszczenie do obrotu" oznacza czynność podjętą przez władze celne, mające na celu przekazanie odprawianych towarów do dyspozycji zainteresowanych osób;

d) określenie "osoba" oznacza zarówno osobę fizyczną, jak i prawną, chyba że z kontekstu wynika inaczej.

Zasada

1.
Norma

Zwrot cła przywozowego i podatków regulują postanowienia niniejszego załącznika.

Zakres

2.
Norma

Ustawodawstwo krajowe określa wypadki i warunki, w których należy dokonywać zwrotu cła przywozowego i podatków uiszczonych lub naliczonych, gdy przekraczają one kwoty należne.

Uwaga

Nie dokonuje się zwrotu cła przywozowego i podatków, które zostały zwrócone lub podlegają zwrotowi na podstawie innych postanowień.

Wypadki, w których powinien być dokonywany zwrot cła przywozowego i podatków

Błędne wymierzenie

3.
Norma

Należy dokonać zwrotu cła przywozowego i podatków, gdy ustalono, że nadpłata powstała na skutek błędnego ich wymierzenia.

Towary o wartości niższej od deklarowanej

4.
Norma

Należy dokonać zwrotu cła przywozowego i podatków, jeżeli ustalono, że cła przywozowe i podatki zostały wymierzone od wartości przekraczającej wartość celną, pod warunkiem że fakty zostały stwierdzone w należyty sposób zgodnie z wymaganiami organów celnych.

Nieprawidłowa klasyfikacja taryfowa

5.
Norma

Należy dokonać zwrotu cła przywozowego i podatków, jeżeli nadpłata powstała na skutek nieprawidłowej klasyfikacji taryfowej towarów zgłoszonych do odprawy, pod warunkiem że fakty zostały stwierdzone w należyty sposób zgodnie z wymaganiami organów celnych.

Towary uszkodzone, zniszczone lub utracone

6.
Norma

Należy dokonać zwrotu cła przywozowego i podatków w odniesieniu do towarów uszkodzonych, zniszczonych lub bezpowrotnie utraconych na skutek wypadku lub działania siły wyższej przed dopuszczeniem ich do obrotu, pod warunkiem że fakty zostały stwierdzone w należyty sposób zgodnie z wymaganiami organów celnych.

7.
Norma

W przypadku gdy towary zostały całkowicie lub częściowo zwolnione od cła przywozowego i podatków z uwagi na ich szczególne przeznaczenie i zostały one uszkodzone, zniszczone lub bezpowrotnie utracone na skutek wypadku lub działania siły wyższej po dopuszczeniu ich do obrotu, umarza się kwotę ceł przywozowych i podatków, pod warunkiem że uszkodzenie, zniszczenie lub utrata zostały stwierdzone w należyty sposób zgodnie z wymaganiami organów celnych.

Uwagi

Pozostałości towarów, o których mowa w normach 6 i 7, mogą być:

a) odprawione ostatecznie w przywozie, w stanie, w jakim się znajdują, tak jak gdyby były w takim stanie przywiezione; lub

b) powrotnie wywiezione; lub

c) przekazane na rzecz Skarbu Państwa bez obciążania go jakimikolwiek kosztami z tego tytułu; lub

d) pozbawione wartości handlowej pod kontrolą celną bez obciążenia Skarbu Państwa jakimikolwiek kosztami z tego tytułu;

w zależności od wymagań organów celnych.

Towary niezgodne ze specyfikacją

8.
Norma

Należy dokonywać zwrotu cła przywozowego i podatków w odniesieniu do towarów przywiezionych, które zostały uznane za wadliwe bądź też niezgodne ze specyfikacją w chwili przywozu, jeżeli nie były one użytkowane, naprawiane lub używane w inny sposób w kraju przywozu i są powrotnie wywożone w rozsądnym czasie do dostawcy zagranicznego lub innej osoby uzgodnionej z dostawcą. Użytkowanie takich towarów nie powinno jednak stanowić przeszkody w dokonaniu zwrotu, jeżeli było ono niezbędne dla wykrycia defektów lub ustalenia innych okoliczności, które powodują konieczność powrotnego wywozu towarów. Alternatywą wobec powrotnego wywozu towarów może być ich przekazanie na rzecz Skarbu Państwa lub zniszczenie, czy też pozbawienie wartości handlowej pod kontrolą celną. Tego rodzaju przekazanie lub zniszczenie nie powinno powodować obciążenia Skarbu Państwa jakimikolwiek kosztami.

Uwaga

Zwrot cła przywozowego i podatków w odniesieniu do towarów, o których mowa w pierwszym zdaniu niniejszej normy, może być również dokonany w ramach postanowień norm 4 i 5, jeżeli takie towary nie są powrotnie wywożone.

Niedobory

9.
Norma

Dokonuje się zwrotu cła przywozowego i podatków od towarów zgłoszonych do odprawy celnej w ramach większej partii, jeżeli stwierdzono w należyty sposób i zgodnie z wymaganiami organów potwierdzono, że towary te w rzeczywistości nie zostały przywiezione w tej partii na obszar celny.

Towary objęte innym postępowaniem celnym

10.
Zalecenie praktyczne

W przypadku gdy organy celne wyrażą zgodę na to, aby towary odprawione ostatecznie w przywozie były objęte innym postępowaniem celnym, należy dokonać zwrotu pobranego cła przywozowego i podatków.

Procedura dokonywania zwrotów

11.
Norma

Postępowanie przy składaniu wniosków w sprawie zwrotu cła przywozowego i podatków powinno być możliwie proste.

Uwaga

Zwrot może nastąpić na wniosek osoby zainteresowanej lub z urzędu.

12.
Norma

Decyzje w sprawie wniosku o zwrot powinny być wydawane na piśmie osobom zainteresowanym bez zbędnej zwłoki, a zwrot nadpłaconych kwot powinien być dokonany możliwie szybko po weryfikacji wniosku.

13.
Norma

W wypadku gdy nadpłata powstała z winy organu celnego, w wyniku błędnego ustalenia cła przywozowego i podatków, zwrot powinien być dokonany bezzwłocznie.

Limit czasowy

14.
Zalecenie praktyczne

Przy ustalaniu okresu, po upływie którego nie będą przyjmowane wnioski w sprawie zwrotu cła przywozowego i podatków, okres taki powinien być dostatecznie długi, aby uwzględnić różne okoliczności w każdym rodzaju wypadków, w których może być dokonany zwrot cła przywozowego i podatków.

Informacje dotyczące zwrotów

15.
Norma

Organy celne powinny zapewnić, aby wszelkie informacje dotyczące przepisów regulujących zwrot cła przywozowego i podatków były powszechnie dostępne dla wszystkich zainteresowanych osób.

* Z dniem 10 marca 1994 r. zastrzeżenia wprowadzone przez Wspólnotę Europejską w odniesieniu do załącznika B.1 zostały zmienione zgodnie z art. 1 decyzji Rady nr 94/167/WE z dnia 10 marca 1994 r. (Dz.U.UE.L.94.76.28). Zmiany nie zostały naniesione na tekst.

Załączniki B.1, C.1 i F.6 pozostają w mocy, pomimo że zgodnie z art. 2 Protokołu zmian do Międzynarodowej Konwencji dotyczącej uproszczenia i harmonizacji postępowania celnego (Dz.U.UE.L.03.86.23) zostaje zastąpiony przez jeden ze szczególnych załączników zawartych w dodatku III do przywoływanego Protokołu, gdyż zgodnie z art. 1 ust. 1 decyzji Rady nr 2003/231/WE z dnia 17 marca 2003 r. (Dz.U.UE.L.03.86.21) Wspólnota Europejska nie zatwierdziła dodatku III do przywoływanego Protokołu.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.