Decyzja 91/179/EWG w sprawie przyjęcia statutu Międzynarodowej Grupy Badawczej ds. Miedzi
Dz.U.UE.L.1991.89.39
Akt obowiązującyDECYZJA RADY
z dnia 25 marca 1991 r.
w sprawie przyjęcia statutu Międzynarodowej Grupy Badawczej ds. Miedzi
(Dz.U.UE L z dnia 10 kwietnia 1991 r.)
RADA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą, w szczególności jego art. 113 i 116,
uwzględniając wniosek Komisji,
a także mając na uwadze, co następuje:
statut Międzynarodowej Grupy Badawczej ds. Miedzi został przyjęty w Genewie w dniu 24 lutego 1989 r. na konferencji Narodów Zjednoczonych w sprawie miedzi;
państwa i organizacje międzynarodowe biorące udział w wyżej wymienionej konferencji zostały poproszone o notyfikowanie Sekretarzowi Generalnemu Narodów Zjednoczonych przyjęcia przez nie przedmiotowego statutu zgodnie z jego ust. 22 lit. b);
Grupa Badawcza będzie prowadziła istotne działania związane z analizą i badaniem rynku miedzi oraz handlu miedzią;
instytucjonalna struktura Międzynarodowej Grupy Badawczej ds. Miedzi ustanowiona w przedmiotowym statucie zakłada wspólne uczestnictwo Wspólnoty i Państw Członkowskich, które zgodziły się na taki statut;
niektóre Państwa Członkowskie wyraziły zamiar uczestniczenia w pracach Grupy Badawczej;
Wspólnota i te Państwa Członkowskie, które postanowiły uczestniczyć w pracach Grupy Badawczej, powinny zatem w tym samym czasie, w oparciu o wspólne stanowisko, złożyć swoje dokumenty przyjęcia,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Europejska Wspólnota Gospodarcza niniejszym przyjmuje statut Międzynarodowej Grupy Badawczej ds. Miedzi.
Wspólnota oraz Państwa Członkowskie, które na tym etapie postanowiły uczestniczyć w pracach Grupy Badawczej, składają równocześnie swoje dokumenty przyjęcia Sekretarzowi Generalnemu Narodów Zjednoczonych, niezwłocznie po zakończeniu niezbędnych procedur wewnętrznych.
Tekst statutu jest załączony do niniejszej decyzji.
Niniejszym upoważnia się przewodniczącego Rady do wyznaczenia osób umocowanych do złożenia dokumentu przyjęcia w imieniu Wspólnoty.
Sporządzono w Brukseli, dnia 25 marca 1991 r.
W imieniu Rady | |
R. STEICHEN | |
Przewodniczący |
ZAŁĄCZNIK
STATUT MIĘDZYNARODOWEJ GRUPY BADAWCZEJ DS. MIEDZI
STATUT MIĘDZYNARODOWEJ GRUPY BADAWCZEJ DS. MIEDZI
Ustanowienie
Cel
Definicje
b) "Miedź" oznacza rudy lub koncentraty miedzi: miedź w postaci metalu nierafinowaną i rafinowaną, włącznie z miedzią wtórną; stopy miedzi; złom, odpady i pozostałości miedziane; półprodukty oraz inne produkty zawierające miedź określone przez Grupę.
c) "Członkowie" oznacza wszystkie państwa i organizacje międzyrządowe przewidziane w ust. 5, które notyfikowały przyjęcie przez siebie niniejszego statutu zgodnie z ust. 22.
Funkcje
a) prowadzenie konsultacji i wymiana informacji w zakresie międzynarodowej gospodarki miedziowej;
b) poprawienie statystyk dotyczących miedzi;
c) wykonywanie regularnych ocen sytuacji rynkowej oraz prognoz dla światowego przemysłu miedziowego;
d) podejmowanie badań w zakresie kwestii interesujących Grupę;
e) podejmowanie działań związanych z staraniami innych organizacji mających na celu rozwijanie rynku miedziowego oraz zwiększanie popytu na miedź;
f) rozpatrywanie szczególnych problemów i trudności, które istnieją lub mogą powstać w międzynarodowej gospodarce miedziowej.
Grupa wykonuje wyżej wymienione funkcje bez naruszania praw każdego członka do zarządzania wszystkimi aspektami własnej wewnętrznej gospodarki miedziowej i bez uszczerbku dla kompetencji innych organizacji we właściwym dla nich zakresie.
Członkostwo
Kompetencje Grupy
b) Grupa nie ma kompetencji, ani bezpośrednio, ani pośrednio, do zawierania umów handlowych w sprawie miedzi lub jakiegokolwiek innego towaru lub produktu, ani umów w sprawie transakcji typu futures; nie posiada ona również kompetencji do zaciągania żadnych zobowiązań finansowych do takich celów.
c) Grupa przyjmuje taki regulamin wewnętrzny, jaki uważa za konieczny do wykonywania swoich funkcji oraz który podlega niniejszemu statutowi i nie jest z nim niezgodny.
d) Grupa nie ma kompetencji i nie jest uważana za upoważnioną przez swoich członków do zaciągania jakichkolwiek zobowiązań nieobjętych niniejszym statutem lub regulaminem wewnętrznym.
Siedziba
Podejmowanie decyzji
b) Grupa, Stały Komitet, kreślony w ust. 9, oraz komitety i organy pomocnicze, które mogą być powołane, podejmują decyzje na zasadzie konsensusu i bez głosowania, z wyjątkiem tych decyzji, co do których w statucie albo w regulaminie wewnętrznym przewidziano ustaloną większość głosów.
c) Każde Państwo Członkowskie ma prawo do jednego głosu.
Stały Komitet
b) Stały Komitet podejmuje takie zadania, które mogą zostać mu powierzone przez Grupę, oraz składa Grupie sprawozdania z zakończenia lub stanu zaawansowania jego prac.
Komitety i organy pomocnicze
Sekretariat
b) Sekretarz generalny jest głównym funkcjonariuszem administracyjnym Grupy i jest przed nią odpowiedzialny za administrowanie niniejszym statutem i jego funkcjonowanie, zgodnie z decyzjami podejmowanymi przez Grupę.
Współpraca z innymi podmiotami
b) Grupa może również, jeżeli uzna to za właściwe, dokonywać uzgodnień mających na celu utrzymanie kontaktu z zainteresowanymi rządami państw nieuczestniczących w działalności Grupy, z innymi pozarządowymi organizacjami międzynarodowymi lub z instytucjami z sektora prywatnego, stosownie do przypadku.
c) Do udziału w posiedzeniach Grupy lub jego organów pomocniczych mogą zostać zaproszeni obserwatorzy, na warunkach ustalonych przez Grupę lub organy pomocnicze.
Relacje ze Wspólnym Funduszem
Status prawny
b) Status Grupy na terytorium rządu przyjmującego jest regulowany umową w sprawie siedziby między krajem przyjmującym a Grupą.
Składki do budżetu
b) Grupa ustala składkę każdego członka za każdy rok budżetowy w jednej walucie, o której ma zdecydować Grupa, i zgodnie z przepisami dotyczącymi składek określonymi w regulaminie wewnętrznym. Każdy członek wpłaca składki zgodnie z jego procedurami konstytucyjnymi.
c) Ponadto oprócz wpłat do budżetu Grupa może przyjmować dotacje ze źródeł zewnętrznych.
Dane statystyczne i informacje
b) Grupa dokonuje uzgodnień, jakie uzna za właściwe, dzięki którym możliwa będzie wymiana informacji z zainteresowanymi rządami państw nieuczestniczących w działalności Grupy oraz z właściwymi organizacjami pozarządowymi i międzyrządowymi w celu zapewnienia dostępności najnowszych i wiarygodnych danych dotyczących produkcji, zużycia, zapasów, handlu międzynarodowego, uznanych na arenie międzynarodowej publikowanych cen miedzi oraz innych czynników wpływających na popyt i podaż na miedź.
c) Grupa dokłada starań, aby wszystkie informacje przez nią publikowane nie naruszały poufności działań rządów, osób lub przedsiębiorstw produkujących, przetwarzających, wprowadzających na rynek lub zużywających miedź.
Ocena roczna i sprawozdania
b) Grupa sporządza sprawozdanie zawierające wyniki rocznej oceny i przekazuje je członkom. Jeżeli Grupa uzna to za właściwe, sprawozdanie to, jak również inne sprawozdania i badania przekazane członkom, mogą zostać udostępnione innym zainteresowanym stronom, zgodnie z regulaminem wewnętrznym.
Rozwój rynku
b) Grupa proponuje ułatwienie koordynacji działań między organizacjami zajmującymi się rozwojem rynku oraz wspieranie rozszerzania zakresu działań związanych z rozwojem rynku.
Badania
b) Badania mogą obejmować ogólne zalecenia lub sugestie, lecz takie zalecenia lub sugestie nie naruszają praw każdego członka do kierowania wszystkimi aspektami wewnętrznej gospodarki miedziowej i pozostają bez uszczerbku dla kompetencji innych organizacji międzynarodowych we właściwym dla nich zakresie.
Zobowiązania członków
Zmiany
Wejście w życie
b) Niniejszy statut wchodzi w życie tymczasowo, gdy państwa łącznie odpowiedzialne za co najmniej 60 % handlu miedzią, jak określono w Załączniku do niniejszego statutu, notyfikują depozytariuszowi o tymczasowym lub ostatecznym przyjęciu przez nie niniejszego statutu, zgodnie z lit. c) poniżej.
c) Każde państwo lub organizacja międzyrządowa określona w ust. 5, wyrażające wolę zostania członkiem Grupy, notyfikuje depozytariuszowi o przyjęciu niniejszego statutu albo tymczasowo, do czasu zakończenia własnych procedur wewnętrznych, albo ostatecznie. Każde państwo lub organizacja międzyrządowa, które dokonało(-a) notyfikacji o tymczasowym przyjęciu niniejszego statutu, dokłada starań, aby zakończyć własne procedury w ciągu 36 miesięcy od daty wejścia w życie niniejszego statutu lub od daty notyfikacji o tymczasowym przyjęciu, w zależności od tego, co nastąpiło później, oraz notyfikowania depozytariuszowi. Jeżeli państwo lub organizacja międzyrządowa nie jest w stanie zakończyć swoich procedur w wyżej wymienionym czasie, Grupa może wyrazić zgodę na przedłużenie wyznaczonego okresu dla zainteresowanego państwa lub organizacji międzyrządowej.
d) Jeżeli wymagania dotyczące wejścia w życie niniejszego statutu nie zostały spełnione w dniu 30 czerwca 1990 r., depozytariusz wzywa te państwa lub organizacje międzyrządowe, które notyfikowały o tymczasowym lub ostatecznym przyjęciu przez nie niniejszego statutu, aby one same zadecydowały o wprowadzeniu lub niewprowadzeniu go w życie między sobą.
e) Gdy niniejszy statut wejdzie w życie, depozytariusz jak najszybciej zwołuje inauguracyjne posiedzenie Grupy. Członków powiadamia się przynajmniej na miesiąc przed posiedzeniem, jeżeli to możliwe.
Wystąpienie
b) Wystąpienie pozostaje bez uszczerbku dla jakichkolwiek finansowych zobowiązań zaciągniętych przez występującego członka i nie upoważnia go do jakiegokolwiek obniżenia składki za rok, w którym następuje wystąpienie.
c) Wystąpienie staje się skuteczne 60 dni po otrzymaniu przez depozytariusza powiadomienia.
d) Sekretarz generalny Grupy niezwłocznie notyfikuje każdego członka o otrzymaniu każdego powiadomienia w związku z niniejszym ustępem.
Wygaśnięcie
b) Bez względu na wygaśnięcie niniejszego statutu, Grupa istnieje tak długo, jak to konieczne do zapewnienia jego likwidacji, włącznie z rozliczeniem rachunków.
Zastrzeżenia
ZAŁĄCZNIK
Handel miedzią(1)
Handel miedzią(1)
Kraj | Wywóz | Przywóz | Handel łącznie | Udział (%) |
(tysiące ton) | ||||
Australia | 150,7 | - | 150,7 | 1,41 |
Austria | 24,2 | 13,3 | 37,5 | 0,35 |
Belgia - Luksemburg | 222,6 | 430,9 | 653,5 | 6,12 |
Boliwia | 1,0 | - | 1,0 | 0,01 |
Brazylia | 2,3 | 153,8 | 156,1 | 1,46 |
Bułgaria | 1,0 | 2,0 | 3,0 | 0,03 |
Chile | 1.308,0 | - | 1.308,0 | 12,26 |
Chiny | 7,0 | 358,9 | 365,9 | 3,43 |
Dania | 2,5 | 1,8 | 4,3 | 0,04 |
Filipiny | 217,1 | - | 217,1 | 2,03 |
Finlandia | 21,9 | 54,5 | 76,4 | 0,72 |
Francja | 15,1 | 358,7 | 373,8 | 3,50 |
Grecja | - | 23,7 | 23,7 | 0,22 |
Hiszpania | 86,4 | 97,0 | 183,4 | 1,72 |
Indie | - | 64,6 | 64,6 | 0,61 |
Indonezja | 90,4 | 17,4 | 107,8 | 1,01 |
Iran (Islamska Republika) | 41,7 | - | 41,7 | 0,39 |
Irlandia | 0,9 | 0,2 | 1,1 | 0,01 |
Japonia | 55,4 | 1.217,1 | 1.272,5 | 11,92 |
Jugosławia | 16,5 | 34,5 | 51,0 | 0,48 |
Kanada | 635,1 | 78,7 | 713,8 | 6,69 |
Kuba | 2,7 | 6,5 | 9,2 | 0,09 |
Madagaskar | - | - | - | - |
Meksyk | 122,0 | 5,0 | 127,0 | 1,19 |
Niderlandy | 7,6 | 23,1 | 30,7 | 0,29 |
Niemiecka Republika Demokratyczna | 13,5 | 62,5 | 76,0 | 0,71 |
Norwegia | 53,5 | 12,0 | 65,5 | 0,61 |
Panama | - | - | - | - |
Papua Nowa Gwinea | 171,5 | - | 171,5 | 1,61 |
Peru | 343,4 | - | 343,4 | 3,22 |
Polska | 177,1 | 18,4 | 195,5 | 1,83 |
Portugalia | 3,1 | 16,7 | 19,8 | 0,19 |
Republika Federalna Niemiec | 70,7 | 713,0 | 783,7 | 7,34 |
Republika Korei | 4,2 | 177,9 | 182,1 | 1,71 |
Stany Zjednoczone Ameryki | 187,9 | 529,1 | 717,0 | 6,72 |
Szwecja | 81,6 | 81,9 | 163,5 | 1,53 |
Tajlandia | - | 17,6 | 17,6 | 0,16 |
Turcja | - | 46,3 | 46,3 | 0,43 |
Węgry | - | 34,0 | 34,0 | 0,32 |
Włochy | 13,1 | 355,7 | 368,8 | 3,46 |
Zair | 508,4 | - | 508,4 | 4,76 |
Zambia | 500,5 | 20,0 | 520,5 | 4,88 |
Zjednoczone Królestwo Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej | 32,1 | 324,5 | 356,6 | 3,34 |
Związek Socjalistycznych Republik Radzieckich | 103,3 | 23,6 | 126,9 | 1,19 |
RAZEM | 5.296,0 | 5.374,9 | 10.670,9 | 100,00 |
© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.