Przyjęcie programu prac i finansowania działań w zakresie żywności i paszy na rok 2014 w celu zapewnienia stosowania prawodawstwa dotyczącego żywności i paszy.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2014.166.5

Akt utracił moc
Wersja od: 17 listopada 2014 r.

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI

z dnia 27 maja 2014 r.

dotycząca przyjęcia programu prac i finansowania działań w zakresie żywności i paszy na rok 2014 w celu zapewnienia stosowania prawodawstwa dotyczącego żywności i paszy *

(2014/C 166/05)

(Dz.U.UE C z dnia 3 czerwca 2014 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 1 , w szczególności jego art. 84,

uwzględniając decyzję Rady 2009/470/WE z dnia 25 maja 2009 r. w sprawie wydatków w dziedzinie weterynarii 2 , w szczególności jej art. 16, 19, 20, 21, 23 i 27,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1107/2009 z dnia 21 października 2009 r. dotyczące wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin i uchylające dyrektywy Rady 79/117/EWG i 91/414/EWG 3 , w szczególności jego art. 76 ust. 1,

uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 882/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie kontroli urzędowych przeprowadzanych w celu sprawdzenia zgodności z prawem paszowym i żywnościowym oraz regułami dotyczącymi zdrowia zwierząt i dobrostanu zwierząt 4 , w szczególności jego art. 66 ust. 1 lit. c),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Aby zapewnić realizację działań w zakresie żywności i paszy mających na celu zapewnienie stosowania prawodawstwa dotyczącego żywności i paszy oraz zdrowia roślin, należy przyjąć decyzję w sprawie finansowania oraz program prac na 2014 r. W art. 94 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) nr 1268/2012 5 w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii ustanowiono szczegółowe zasady dotyczące decyzji w sprawie finansowania.

(2) Należy zezwolić na przyznawanie dotacji bez zaproszenia do składania wniosków organom wskazanym w programie prac i ze wskazanych w nim przyczyn.

(3) Niniejsza decyzja powinna uwzględniać płatność odsetek za zwłokę w płatnościach na podstawie art. 92 rozporządzenia finansowego oraz art. 111 ust. 4 rozporządzenia delegowanego (UE) nr 1268/2012.

(4) Do celów stosowania niniejszej decyzji należy zdefiniować termin "istotna zmiana" w rozumieniu art. 94 ust. 4 rozporządzenia delegowanego (UE) nr 1268/2012.

(5) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt,

STANOWI, CO NASTĘPUJE:

Artykuł  1

Program prac

Przyjmuje się roczny program prac w brzmieniu określonym w załączniku w celu wykonania art. 16, 19, 20, 21, 23 oraz 27 decyzji Rady 2009/470/WE, rozporządzenia (WE) nr 1107/2009 oraz art. 66 ust. 1 lit. c) rozporządzenia (WE) nr 882/2004.

Roczny program prac stanowi decyzję w sprawie finansowania w rozumieniu art. 84 rozporządzenia (UE, Euratom) nr 966/2012.

Artykuł  2

Wkład Unii

Maksymalny wkład na realizację programu na rok 2014 ustala się na poziomie 5.177.230 EUR i jest on finansowany z następujących linii budżetowych budżetu ogólnego Unii Europejskiej na 2014 r.:

a)
linia budżetowa 17.04.01 - 1.000.000 EUR;
b)
linia budżetowa 17.04.03 - 4.177.230 EUR.

Środki przewidziane w akapicie pierwszym mogą również obejmować odsetki za zwłokę w płatnościach.

Artykuł  3

Klauzula elastyczności

Zmian, które dotyczą przydziału środków finansowych na działania w ramach każdego programu prac, a które łącznie nie przekraczają 20 % maksymalnego wkładu przewidzianego w art. 2 niniejszej decyzji, nie uznaje się za istotne zmiany w rozumieniu art. 94 ust. 4 rozporządzenia delegowanego (UE) nr 1268/2012, o ile zmiany te nie wywierają znaczącego wpływu na charakter tych działań i cel programu prac.

Odpowiedzialny urzędnik zatwierdzający może przyjąć zmiany, o których mowa w akapicie pierwszym, zgodnie z zasadą należytego zarządzania finansami i zasadą proporcjonalności.

Artykuł  4

Dotacje

Dotacje mogą być przyznawane bez zaproszenia do składania wniosków organom wskazanym w załączniku i zgodnie z określonymi w nim warunkami.

Sporządzono w Brukseli dnia 27 maja 2014 r.

W imieniu Komisji

Tonio BORG

Członek Komisji

ZAŁĄCZNIK

Roczny plan prac na rok 2014 w zakresie żywności i paszy

1. WPROWADZENIE

Niniejszy program prac obejmuje środki wykonawcze na 2014 r. Na podstawie celów przewidzianych w decyzji Rady 2009/470/WE, rozporządzeniu (WE) nr 882/2004, rozporządzeniu (WE) nr 1107/2009, rozporządzeniu (WE) nr 1333/2008, rozporządzeniu (UE) nr 609/2013, rozporządzeniu (UE) nr 1169/2011, dyrektywie Rady 2001/89/WE niniejszy program obejmuje następujące działania podlegające finansowaniu oraz następujący podział budżetu:

Orientacyjne działaniaOrientacyjne kwoty
Dotacje (1)660.000 EUR
Zamówienia publiczne (23)4.132.000 EUR
Umowy administracyjne (4)385.230 EUR
ŁĄCZNIE (28 działań)5.177.230 EUR

2. DOTACJE

2.1. Konferencje i seminaria OIE

2.2. Podstawa prawna

Art. 22. decyzji Rady 2009/470/WE.

2.3. Linia budżetowa

17.04.03 - 660.000 EUR

2.4. Orientacyjny wykaz przewidywanych działań

DziałaniaSzacowana liczba akcjiOrientacyjna dataOrientacyjna kwota (w EUR)
Organizowane przez OIE ogólnoświatowe konferencje, regionalne seminaria i spotkania oraz działania w zakresie zdrowia i dobrostanu zwierząt1 umowa o udzielenie dotacji2. kwartał 2014660 000

2.5. Opis, cele i przewidywane wyniki środków wykonawczych

Organizowane przez OIE ogólnoświatowe konferencje, regionalne seminaria i spotkania oraz działania w zakresie zdrowia i dobrostanu zwierząt.

Światowa Organizacja Zdrowia Zwierząt (OIE) jest organizacją międzyrządową odpowiedzialną za dążenie do poprawy zdrowia zwierząt na świecie. W celu poprawy zdrowia zwierząt na świecie i tym samym zmniejszenia ryzyka występowania chorób zwierząt w UE ważne jest, aby podejście UE do zdrowia i dobrostanu zwierząt podzielane było przez wszystkie państwa członkowskie OIE, a także by UE aktywnie wspierała konferencje, seminaria szkoleniowe, spotkania i działania organizowane przez OIE, propagując przy tej okazji politykę UE w zakresie zdrowia i dobrostanu zwierząt.

Ogólnoświatowe konferencje zrzeszające ośrodki referencyjne OIE i dotyczące zdrowia zwierząt wodnych; regionalne seminaria europejskich punktów centralnych OIE w kwestii komunikacji, powiadamiania o chorobach zwierząt i weterynaryjnych produktów leczniczych; regionalne spotkania i działania Platformy na rzecz Dobrostanu Zwierząt w Europie (Animal Welfare Platform for Europe); regionalne spotkania i działania w kwestii afrykańskiego pomoru świń w regionie Europy oraz w celu wdrażania ścieżki stopniowego zwalczania pryszczycy w Azji Środkowej i Eurazji Zachodniej; regionalne posiedzenia i działania Wspólnego Stałego Komitetu Sieci ds. Zdrowia Zwierząt Śródziemnomorskich (REMESA), w tym bank szczepionek przeciwko wściekliźnie oraz ścieżka stopniowego zwalczania pryszczycy w Afryce Północnej; regionalne działania edukacyjne w zakresie norm dobrostanu zwierząt w regionach OIE: Azja, Daleki Wschód i Oceania.

Celem tego działania jest przedstawienie wszystkim członkom OIE unijnego podejścia do zdrowia i dobrostanu zwierząt oraz weterynaryjnego zdrowia publicznego poprzez propagowanie polityki Unii przy okazji konferencji, seminariów szkoleniowych, spotkań i działań organizowanych przez OIE. Docelowo poprawa zdrowia zwierząt, dobrostanu zwierząt oraz statusu weterynaryjnego zdrowia publicznego na świecie i zmniejszenie ryzyka w UE.

Oczekiwane wyniki: Podwyższenie poziomu wiedzy na temat unijnej polityki w zakresie zdrowia i dobrostanu zwierząt oraz zbliżenie do niej, udoskonalenie norm zdrowia i dobrostanu zwierząt w krajach sąsiadujących oraz w całym europejskim regionie OIE, a dzięki temu zmniejszenie ryzyka wprowadzenia chorób zwierząt do UE.

2.6. Wdrażanie

Wdrażanie: Bezpośrednio przez DG SANCO

Bezpośrednia dotacja na rzecz Światowej Organizacji Zdrowia Zwierząt (OIE)

Będąc organizacją referencyjną, uznaną przez Światową Organizację Handlu w zakresie podwyższenia poziomu zdrowia zwierząt na całym świecie, Światowa Organizacja Zdrowia Zwierząt (OIE) posiada faktyczny monopol w tym sektorze i z tego powodu, zgodnie z art. 190 ust. 1 lit. c) zasad stosowania, zaproszenie do składania wniosków nie jest konieczne do udzielenia przez UE wkładu na rzecz organizowania ogólnoświatowych konferencji i seminariów regionalnych dotyczących zdrowia i dobrostanu zwierząt.

Maksymalny poziom współfinansowania: 50 % kosztów kwalifikowanych

Kryteria przyznania wkładu:

- adekwatność wniosku w odniesieniu do celów działań zmierzających do tworzenia u urzędników państw członkowskich i państw trzecich kwalifikacji związanych z polityką UE i normami OIE w zakresie zdrowia zwierząt, dobrostanu zwierząt i weterynaryjnej ochrony zdrowia publicznego,

- wpływ oczekiwanych wyników wniosku na ogólne cele zakładające zmniejszenie ryzyka chorób zwierząt w UE i promowanie polityki UE oraz norm OIE w zakresie zdrowia zwierząt, dobrostanu zwierząt i weterynaryjnej ochrony zdrowia publicznego w odniesieniu do produktów przywożonych z państw trzecich.

3. ZAMÓWIENIA PUBLICZNE

Ogólne środki przeznaczone w budżecie na umowy w sprawie zamówienia publicznego w 2014 r. wynoszą 4.132.000 EUR.

3.1. Podstawa prawna

Art. 8, 10, 20 i 23 decyzji Rady 2009/470/WE, art. 66 rozporządzenia (WE) nr 882/2004, art. 29 rozporządzenia (WE) nr 1333/2008, art. 13 oraz motyw 33 rozporządzenia (UE) nr 609/2013, art. 18 ust. 2 dyrektywy Rady 2001/89/WE.

3.2. Linia budżetowa

17.04.01 - 1.000.000 EUR

17.04.03 - 3.132.000 EUR

3.3. Orientacyjny wykaz przewidywanych umów

Działanie (17.04.01)Rodzaj umowySzacowana liczba umówOrientacyjna dataOrientacyjna kwota (w EUR)
Zakup szczepionek przeciwko chorobom zwierzątDostawcza12. półrocze 20141 000 000
Działania (17.04.03)Rodzaj umówSzacowana liczba umówOrientacyjna dataKwota (w EUR)
Analiza - Monitorowanie wdrażania dyrektywy 2006/52/WE w zakresie stosowania przez przemysł azotynów w różnych kategoriach produktów mięsnychUsługowa11. półrocze 201450 000
Analiza - Sprawozdanie na temat żywności przeznaczonej dla sportowcówUsługowa1Cały rok 2014100 000
Analiza wpływu obecnych ram prawnych mających zastosowanie do fałszowania żywności na kontrole urzędowe i działania w zakresie egzekwowaniaSzczególna/usługowa11. półrocze 2014150 000
Analiza w celu przygotowania wejścia w życie nowego prawodawstwa w zakresie kontroli urzędowychUsługowa12. półrocze 2014250 000
Horyzontalny wkład w komunikacjęSzczególna/usługowa10Cały rok 2014427 000
Przygotowanie do EXPO 2015Usługowa5Cały rok 2014260 000
Wytworzenie materiałów komunikacyjnych, publikacji, produktów multimedialnych, treści internetowych, imprez, materiałów promocyjnych itp. związanych z mandatem Biura ds. Żywności i WeterynariiSzczególna/usługowa5Cały rok 201480 000
Imprezy będące częścią EXPO 2015 w MediolanieSzczególna/usługowa52. kwartał 2014 -

2. kwartał 2015

250 000
Analiza kosztów niestosowania się do norm międzynarodowychSzczególna/usługowa12. półrocze 2014125 000
Konferencja "WildLife"Szczególna/usługowa12. półrocze 2014100 000
Seminarium dla studentówSzczególna/usługowa12. półrocze 201475 000
Uczestnictwo w imprezach międzynarodowychSzczególna/usługowa42. kwartał 2014 -

1. kwartał 2015

500 000
Wspieranie zintegrowanego skomputeryzowanego systemu weterynaryjnego TRACESUsługowa22. półrocze 201455 000
Działania mające na celu wsparcie bieżącej polityki w zakresie dobrostanu zwierząt Organizacja 3. warsztatów regionalnych dla lekarzy weterynariiSzczególna/usługowa12. kwartał 2014 -

3. kwartał 2014

150 000
Produkcja publikacji poświęconych dobrostanowi zwierzątSzczególna/usługowa12. kwartał 2014 -

3. kwartał 2014

35 000
Promocja materiałów edukacyjnych dotyczących dobrostanu zwierzątSzczególna/usługowa12. kwartał 2014 -

3. kwartał 2014

75 000
Konferencja w sprawie dobrostanu psów i kotówSzczególna/usługowa12. kwartał 2014 -

3. kwartał 2014

50 000
Produkcja serii filmów lub narzędzi do e-uczenia się dotyczących ochrony świńSzczególna/usługowa12. kwartał 2014 -

3. kwartał 2014

130 000
Analiza w celu określenia wskaźników polityki w zakresie dobrostanu zwierzątSzczególna/usługowa12. kwartał 2014 -

3. kwartał 2014

60 000
Analiza na temat stosowania wskaźników w zakresie dobrostanu zwierząt w kontekście przygotowania możliwych przepisów ramowych dotyczących dobrostanu zwierzątSzczególna/usługowa12. kwartał 2014 -

3. kwartał 2014

60 000
Analiza dotycząca metod znieczulania świń, które muszą zostać poddane kastracji chirurgicznejUsługowa12. kwartał 2014 -

3. kwartał 2014

100 000
Zewnętrzna ocena laboratoriów referencyjnych Unii EuropejskiejUsługowa5Czerwiec 201450 000

3.4. Wdrażanie

Działania będą realizowane bezpośrednio przez DG SANCO.

4. INNE DZIAŁANIA

4.1. Porozumienia administracyjne

4.2. Podstawa prawna

Artykuł 66 rozporządzenia (WE) nr 882/2004, art. 76 rozporządzenia (WE) nr 1107/2009 oraz art. 30 rozporządzenia (WE) nr 1169/2011

4.3. Linia budżetowa

17.04.03 - 385.230 EUR

4.4. Orientacyjny wykaz przewidywanych umów administracyjnych

DziałaniaSzacowana liczba umów administracyjnychOrientacyjna dataOrientacyjna kwota (w EUR)
Analiza - Ocena skutków dotycząca substancji zaburzających funkcjonowanie układu hormonalnego (identyfikacja substancji)12. kwartał 2014125 000
Analiza - Odróżnienie żywności barwiącej od barwników spożywczych11. półrocze 201475 230
Analiza - Pomoc merytoryczna dla Wspólnego Centrum Badawczego w związku ze sprawozdaniem dotyczącym izomerów trans kwasów tłuszczowych11. kwartał - 3. kwartał 201460 000
Analiza - Materiały przeznaczone do kontaktu z żywnością inne niż tworzywa sztuczne12. kwartał 2014125 000

4.5. Opis, cele i przewidywane wyniki środków wykonawczych

Komisja zamierza przeprowadzić następujące analizy we współpracy ze Wspólnym Centrum Badawczym (JRC):

Analiza - Ocena skutków dotycząca substancji zaburzających funkcjonowanie układu hormonalnego (identyfikacja substancji)

Cele: Przeprowadzenie oceny skutków różnych wariantów kryteriów naukowych służących określaniu właściwości chemikaliów w zakresie zaburzania funkcjonowania układu hormonalnego.

Analiza - Odróżnienie żywności barwiącej od barwników spożywczych

Cele: Aby wdrożyć wytyczne dotyczące klasyfikacji ekstraktów spożywczych o właściwościach barwiących jako barwników lub żywności barwiącej, należy ustanowić wartości referencyjne dla materiałów źródłowych.

Analiza - Pomoc merytoryczna dla Wspólnego Centrum Badawczego w związku ze sprawozdaniem dotyczącym izomerów trans kwasów tłuszczowych

Cele: Ocena wpływu stosownych środków, które mogą umożliwić konsumentom dokonywanie zdrowszych wyborów dotyczących żywności i ogólnej diety lub które mogą wspierać dostarczanie konsumentom zdrowszych wariantów żywności, w tym dostarczanie konsumentom informacji o izomerach trans kwasów tłuszczowych lub ograniczanie ich stosowania.

Analiza - Materiały przeznaczone do kontaktu z żywnością inne niż tworzywa sztuczne

Cele: Dodatkowe przepisy dotyczące materiałów przeznaczonych do kontaktu z żywnością mogą być konieczne do zapewnienia możliwości egzekwowania przepisów w zakresie takich materiałów. Do oceny obecnej sytuacji potrzebne są szczegółowe informacje oraz analiza.

4.6. Wdrażanie

Działania będą realizowane bezpośrednio przez DG SANCO w drodze porozumień administracyjnych ze Wspólnym Centrum Badawczym (JRC).

* Nin. decyzja została zauktualizowana przez art. 1 decyzji z dnia 17 listopada 2014 r. (Dz.U.UE.C.2014.410.3) zmieniającej nin. decyzję z dniem 17 listopada 2014 r.
1 Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.
2 Dz.U. L 155 z 18.6.2009, s. 30.
3 Dz.U. L 309 z 24.11.2009, s. 1.
4 Dz.U. L 165 z 30.4.2004, s. 1; sprostowane w Dz.U. L 191 z 28.5.2004, s. 1.
5 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1268/2012 z dnia 29 października 2012 r. w sprawie zasad stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii (Dz.U. L 362 z 31.12.2012, s. 1).

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.