Decyzja 2008/376/WE w sprawie przyjęcia Programu badawczego Funduszu Badawczego Węgla i Stali i wieloletnich wytycznych technicznych dotyczących tego programu

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2008.130.7

Akt obowiązujący
Wersja od: 25 lipca 2021 r.

DECYZJA RADY
z dnia 29 kwietnia 2008 r.
w sprawie przyjęcia Programu badawczego Funduszu Badawczego Węgla i Stali i wieloletnich wytycznych technicznych dotyczących tego programu
(2008/376/WE)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając załączony do Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską Protokół w sprawie skutków finansowych wygaśnięcia Traktatu EWWiS oraz w sprawie Funduszu Badawczego Węgla i Stali,

uwzględniając decyzję Rady 2003/76/WE z dnia 1 lutego 2003 r. ustanawiającą środki niezbędne do wykonania Protokołu załączonego do Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską w sprawie skutków finansowych wygaśnięcia Traktatu EWWiS i w sprawie Funduszu Badawczego Węgla i Stali 1 , w szczególności jej art. 4 ust. 3,

uwzględniając wniosek Komisji,

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego 2 ,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Przychód z inwestycji wartości netto aktywów Europejskiej Wspólnoty Węgla i Stali w likwidacji oraz, z chwilą zakończenia likwidacji, majątek Funduszu Badawczego Węgla i Stali, zostaje przyznany Funduszowi Badawczemu Węgla i Stali, którego wyłącznym celem jest finansowanie projektów badawczych nieobjętych wspólnotowym ramowym programem w zakresie badań, rozwoju technologicznego i demonstracji w sektorach związanych z branżami węgla i stali.

(2) Fundusz Badawczy Węgla i Stali ma być zarządzany przez Komisję zgodnie z zasadami podobnymi do tych, które dotyczą obecnych programów badawczych EWWiS w dziedzinie węgla i stali oraz na podstawie wieloletnich wytycznych technicznych, które powinny stanowić rozszerzenie tych programów EWWiS, umożliwiając wysokie nasilenie działalności badawczej i zapewniając, aby uzupełniały one działania prowadzone w zakresie ramowego programu Wspólnoty dotyczącego badań, rozwoju technicznego i demonstracji.

(3) Siódmy program ramowy Wspólnoty Europejskiej w zakresie badań, rozwoju technologicznego i demonstracji (2007-2013), określony w decyzji nr 1982/2006/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. 3  (zwany dalej "siódmym programem ramowym") przewiduje środek zachęcający do przeglądu decyzji Rady 2003/78/WE z dnia 1 lutego 2003 r. ustanawiającej wieloletnie wytyczne techniczne dotyczące Programu badawczego Funduszu Badawczego Węgla i Stali 4  w celu zapewnienia, by Fundusz Badawczy Węgla i Stali stanowił uzupełnienie siódmego ramowego programu w sektorach związanych z branżami węgla i stali.

(4) Badania i rozwój techniczny stanowią bardzo ważny środek wspierania celów UE w dziedzinie energetyki w odniesieniu do zaopatrywania Wspólnoty w węgiel oraz do jego konkurencyjnego i przyjaznego dla środowiska przekształcania i wykorzystania. Ponadto coraz większe umiędzynarodowienie rynku węgla i globalna skala stojących przed nim problemów oznaczają, że Unia Europejska musi przejąć wiodącą rolę w podejmowaniu wyzwań związanych z nowoczesnymi technologiami, bezpieczeństwem kopalń i ochroną środowiska na całym świecie przez zapewnienie transferu wiedzy technicznej (know-how) niezbędnej dla dalszego postępu technologicznego, poprawy warunków pracy (bezpieczeństwo i higiena pracy) i lepszej ochrony środowiska.

(5) W ramach ogólnego celu zwiększania konkurencyjności i przyczyniania się do zrównoważonego rozwoju główny nacisk w zakresie badań i rozwoju technologicznego położono na rozwój nowych lub udoskonalonych technologii, aby zapewnić rentowną, czystą i bezpieczną produkcję stali i wyrobów stalowych, charakteryzującą się stałą poprawą w zakresie parametrów, przydatności do konkretnych zastosowań, zadowolenia klienta, zakładanego okresu użytkowania, łatwości odzysku i recyklingu.

(6) Kolejność, w jakiej cele badawcze w dziedzinie węgla i stali przedstawione są w niniejszej decyzji, nie powinna odzwierciedlać hierarchii ważności tych celów.

(7) W zarządzaniu Funduszem Badawczym Węgla i Stali Komisja powinna być wspierana przez grupy doradcze i techniczne reprezentujące szerokie spektrum interesów branż i innych zainteresowanych stron.

(8) Ostatnie rozszerzenie obejmujące nowe państwa członkowskie wymaga zmiany wieloletnich wytycznych technicznych ustanowionych decyzją 2003/78/WE, w szczególności w odniesieniu do składu grup doradczych oraz do definicji węgla.

(9) Zgodnie z oświadczeniem nr 4 decyzji przedstawicieli rządów państw członkowskich zebranych w Radzie 2002/234/EWWiS z dnia 27 lutego 2002 r. 5  Komisja ponownie zbadała definicję stali i doszła do wniosku, że zmiana tej definicji nie jest konieczna. Co więcej, odlewy stalowe, odkuwki i wyroby metalurgii proszków stanowią zagadnienia objęte już siódmym programem ramowym.

(10) Ogólna koncepcja zmiany decyzji Rady 2003/78/WE powinna polegać na utrzymaniu nienaruszonych procedur, które uznane zostały przez grupy wspierające za skuteczne, wraz z ograniczoną, ale konieczną liczbą zmian i uproszczeń administracyjnych, w celu zapewnienia zgodności z siódmym programem ramowym.

(11) Zmiany te obejmują skreślenie niektórych środków towarzyszących, jak zostało to już przewidziane w siódmym programie ramowym. Konieczne jest także dostosowanie częstotliwości przeglądów i mianowania ekspertów Programu badawczego Funduszu Badawczego Węgla i Stali do takiej, jaka przewidziana jest w siódmym programie ramowym.

(12) Należy zmienić przepisy dotyczące składu grup doradczych, zwłaszcza w odniesieniu do reprezentacji zainteresowanych państw członkowskich i do równowagi płci zgodnie z decyzją Komisji 2000/407/WE z dnia 19 czerwca 2000 r. dotyczącą zapewnienia równowagi płci w powołanych przez nią komitetach i grupach ekspertów 6 .

(13) Komisji należy umożliwić ogłaszanie szczegółowych zaproszeń do składania wniosków w ramach celów badawczych określonych w niniejszej decyzji.

(14) Maksymalną łączną kwotę wkładu finansowego ze środków Funduszu Badawczego Węgla i Stali na projekty pilotażowe i demonstracyjne należy zwiększyć do 50 % kosztów kwalifikowalnych.

(15) Należy utrzymać koncepcję kosztów kwalifikowalnych wraz z bardziej precyzyjną definicją kategorii kosztów i zmienioną wartością procentową stosowaną do określania kosztów ogólnych.

(16) Komisja ponownie oceniła wieloletnie wytyczne techniczne określone w decyzji 2003/78/WE i stwierdziła, że w świetle wymaganych zmian decyzję tę należy zastąpić inną.

(17) W celu zapewnienia niezbędnej ciągłości z decyzją 2003/78/WE niniejszą decyzję należy stosować od dnia 16 września 2007 r. Wnioskodawcy, którzy złożą wnioski w okresie od dnia 16 września 2007 r. do dnia wejścia w życie niniejszej decyzji, powinni zostać zaproszeni do ponownego złożenia swoich wniosków zgodnie z niniejszą decyzją, co powinno umożliwić im skorzystanie z bardziej korzystnych warunków przewidzianych niniejszą decyzją, zwłaszcza w odniesieniu do wsparcia finansowego projektów pilotażowych i demonstracyjnych.

(18) Środki niezbędne do wykonania niniejszej decyzji należy przyjąć zgodnie z decyzją Rady 1999/468/WE z dnia 28 czerwca 1999 r. ustanawiającą warunki wykonywania uprawnień wykonawczych przyznanych Komisji 7 ,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

ROZDZIAŁ  I

PRZEPISY OGÓLNE

Artykuł  1

Przedmiot

Niniejsza decyzja przewiduje przyjęcie Programu badawczego Funduszu Badawczego Węgla i Stali oraz ustanawia wieloletnie wytyczne techniczne dotyczące realizacji tego programu.

ROZDZIAŁ  II

PROGRAM BADAWCZY FUNDUSZU BADAWCZEGO WĘGLA I STALI

SEKCJA  1

Przyjęcie programu badawczego

Artykuł  2 8

Przyjęcie

Niniejszym przyjmuje się Program badawczy Funduszu Badawczego Węgla i Stali (zwany dalej "programem badawczym").

Program badawczy zapewnia wsparcie na rzecz badań prowadzonych w ramach współpracy w sektorach węgla i stali. W ramach programu badawczego udziela się również wsparcia na rzecz przełomowych technologii czystej stali skutkujących projektami dotyczącymi niemal bezemisyjnej produkcji stali i projektami badawczymi dotyczącymi zarządzania sprawiedliwą transformacją wcześniej działających kopalni węgla lub zamykanych kopalni węgla i infrastruktury towarzyszącej zgodnie z mechanizmem sprawiedliwej transformacji i zgodnie z art. 4 ust. 2 decyzji 2003/76/WE. Program badawczy jest zgodny z politycznymi, naukowymi i technologicznymi celami Unii oraz uzupełnia działania prowadzone w państwach członkowskich i w ramach istniejącego unijnego programu ramowego w zakresie badań, rozwoju technologicznego i demonstracji (zwanego dalej "programem ramowym w zakresie badań").

Należy wspierać koordynację, komplementarność i synergię między tymi programami, jak również wymianę informacji między projektami finansowanymi w ramach programu badawczego oraz projektami finansowanymi w ramach programu ramowego w dziedzinie badań.

Program badawczy wspiera działania badawcze służące realizacji celów określonych w odniesieniu do węgla w sekcji 3 oraz w odniesieniu do stali w sekcji 4.

SEKCJA  2

Definicje węgla i stali

Artykuł  3

Definicje

Do celów niniejszej decyzji zastosowanie mają następujące definicje:

1)
węgiel oznacza którekolwiek z następujących pojęć:
a)
węgiel kamienny, w tym wysoko- i średnio uwęglony węgiel "A" (węgiel podbitumiczny) w rozumieniu międzynarodowego systemu kodyfikacji węgla Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ;
b)
brykiety z węgla kamiennego;
c)
koks i półkoks z węgla kamiennego;
d)
węgiel brunatny, w tym nisko uwęglony węgiel "C" (lub ortolignity) i nisko uwęglony węgiel "B" (lub metalignity) w rozumieniu określonego powyżej systemu kodyfikacyjnego;
e)
brykiety z węgla brunatnego;
f)
koks i półkoks z węgla brunatnego;
g)
łupki naftowe;
2)
stal oznacza którekolwiek z następujących pojęć:
a)
surowce do produkcji żelaza i stali, takie jak ruda żelaza, żelazo gąbczaste i złom żelazny;
b)
surówkę (w tym gorący metal) i żelazostopy;
c)
surowe wyroby i półwyroby z żelaza, stali węglowej lub stali specjalnej (w tym wyroby do ponownego użycia i wtórnego walcowania), takie jak stal płynna odlewana w odlewaniu ciągłym lub w inny sposób oraz półwyroby, takie jak kęsiska kwadratowe, kęsy, sztaby, kęsiska płaskie i taśmy;
d)
gorące wyroby gotowe z żelaza, stali węglowej lub stali specjalnej (wyroby powlekane lub niepowlekane, z wyłączeniem odlewów stalowych, odkuwek i wyrobów metalurgii proszków), takie jak szyny, kształtowniki grodzicowe, kształtowniki konstrukcyjne, pręty, walcówki, blachy grube i blachy uniwersalne, taśmy i blachy cienkie oraz kęsy okrągłe i kwadratowe do wyrobu rur bez szwu;
e)
wyroby końcowe z żelaza, stali węglowej i stali specjalnej (powlekane lub niepowlekane), takie jak taśmy walcowane na zimno, blachy cienkie i blachy elektrotechniczne;
f)
produkty przetwarzania wstępnego stali mogące zwiększyć konkurencyjność określonych powyżej wyrobów żelaznych i stalowych, takie jak wyroby rurowe, wyroby ciągnione i polerowane, wyroby walcowane i formowane na zimno.

SEKCJA  3

Cele badawcze w odniesieniu do węgla

Artykuł  4  9

Wspieranie sprawiedliwej transformacji sektora węgla i regionów górniczych

1. 
W ramach projektów badawczych wspiera się przejście na neutralną dla klimatu gospodarkę Unii do 2050 r. w celu wsparcia stopniowego wycofywania paliw kopalnych, opracowania alternatywnych rodzajów działalności w dawnych kopalniach oraz unikania szkód w środowisku spowodowanych przez zamykane kopalnie węgla, wcześniej działające kopalnie węgla i ich otoczenie lub w celu zajęcia się takimi szkodami. Projekty koncentrują się w szczególności na:
a)
rozwoju i testowaniu technologii wychwytywania, wykorzystania i składowania dwutlenku węgla;
b)
wykorzystaniu energii geotermalnej na terenach dawnych kopalni węgla;
c)
zastosowaniach innych niż produkcja energii i na produkcji surowców z odpadów górniczych i pozostałości z wcześniej działających kopalni węgla lub zamykanych kopalni węgla, przy zapewnieniu, by wpływ na klimat, środowisko i zdrowie był zminimalizowany i niższy niż w przypadku rozwiązań alternatywnych;
d)
zmianach przeznaczenia kopalni węgla kamiennego i brunatnego oraz infrastruktury związanej z węglem, z uwzględnieniem usług w zakresie dostaw energii elektrycznej, zgodnie z neutralną dla klimatu i przyjazną dla środowiska transformacją;
e)
wspieraniu rozwoju skutecznych programów w zakresie przekwalifikowania i podnoszenia kwalifikacji przeznaczonych dla pracowników dotkniętych stopniowym wycofywaniem się z wydobycia węgla, w tym badania nad szkoleniami i przekwalifikowaniem pracowników zatrudnionych lub uprzednio zatrudnionych w sektorze węgla.
2. 
Szczególną uwagę zwraca się na wzmocnienie wiodącej pozycji Europy w zakresie zarządzania procesem transformacji wcześniej działających kopalni węgla i infrastruktury związanej z węglem poprzez rozwiązania technologiczne i nietechnologiczne, przy równoczesnym wspieraniu transferu technologii i rozwiązań nietechnologicznych. Działania badawcze na rzecz tych celów muszą przedstawiać wymierne korzyści dla klimatu i środowiska zgodnie z celem osiągnięcia neutralności klimatycznej do 2050 r.
Artykuł  5  10

Poprawa w zakresie zdrowia i bezpieczeństwa

1. 
W projektach obejmujących działania, o których mowa w art. 4 i 6, uwzględnia się kwestie dotyczące bezpieczeństwa w zamykanych kopalniach węgla i wcześniej działających kopalniach węgla w celu poprawy warunków pracy, ochrony zdrowia i bezpieczeństwa w miejscu pracy, a także kwestie środowiskowe mające szkodliwy wpływ na zdrowie.
2. 
Projekty badawcze koncentrują się na chorobach związanych z działalnością górniczą w celu poprawy stanu zdrowia osób żyjących w regionach górniczych w okresie transformacji. Projekty badawcze zapewniają również środki ochronne w trakcie zamykania kopalni i we wcześniej działających kopalniach.
Artykuł  6  11

Minimalizacja wpływu na środowisko kopalni węgla w okresie transformacji

1. 
W ramach projektów badawczych dąży się do zminimalizowania wpływu zamykanych kopalni węgla oraz wcześniej działających kopalni węgla na atmosferę, wodę i glebę. Badania naukowe muszą być ukierunkowane na zachowanie i odtworzenie zasobów naturalnych dla przyszłych pokoleń oraz na zminimalizowanie wpływu zamykanych kopalni węgla i wcześniej działających kopalni węgla na środowisko.
2. 
Pierwszeństwo przyznaje się projektom przewidującym przynajmniej jeden z następujących celów:
a)
nowe i usprawnione technologie mające na celu uniknięcie zanieczyszczenia środowiska, w tym ucieczki metanu, przez zamykane kopalnie węgla, wcześniej działające kopalnie węgla i ich otoczenie (w tym zanieczyszczenia atmosfery, ziemi, gleby i wody);
b)
wychwytywanie, unikanie i minimalizowanie emisji gazów cieplarnianych, w szczególności metanu, z zamykanych złóż węgla;
c)
gospodarowanie odpadami górniczymi, popiołem i produktami odsiarczania z zamykanych kopalni węgla i wcześniej działających kopalni węgla oraz ich ponowne wykorzystywanie, a także w stosownych przypadkach gospodarowanie innymi rodzajami odpadów oraz ich ponowne wykorzystywanie;
d)
rekultywacja hałd odpadów i przemysłowe wykorzystywanie pozostałości z procesu produkcji i zużycia węgla w regionach górniczych w okresie transformacji;
e)
ochrona warstw wodonośnych i oczyszczanie wód kopalnianych;
f)
odtworzenie stanu środowiska dawnych lub zamykanych instalacji, które wykorzystywały węgiel, oraz ich otoczenia, w szczególności w odniesieniu do wody, gruntów, gleby i różnorodności biologicznej;
g)
ochrona infrastruktury powierzchniowej przed skutkami osiadania gleby i ruchów ziemi w perspektywie krótko- i długoterminowej.
Artykuł  7  12

 (uchylony).

SEKCJA  4

Cele badawcze w odniesieniu do stali

Artykuł  8  13

Nowe, zrównoważone i niskoemisyjne wytwarzanie stali i procesy wykończeniowe

Badania i rozwój technologiczny mają na celu opracowywanie, demonstrowanie i udoskonalanie niemal bezemisyjnych procesów produkcji stali w celu poprawy jakości produktów i zwiększania produktywności. Znaczna redukcja emisji, zużycia energii, śladu węglowego i innych skutków dla środowiska, jak również ochrona zasobów, stanowią integralną część planowanych działań. Projekty badawcze dotyczą przynajmniej jednej z następujących dziedzin:

a)
nowe i usprawnione przełomowe niemal bezemisyjne procesy i działania w zakresie produkcji żelaza i stali, ze szczególnym uwzględnieniem bezpośredniego unikania emisji dwutlenku węgla lub inteligentnego wykorzystania dwutlenku węgla lub obu tych kwestii;
b)
optymalizacja procesu produkcji stali i łańcucha procesów wytwarzania (z uwzględnieniem redukcji i wstępnej redukcji rudy żelaza, wytwarzania żelaza i stali, procesów opartych na przetapianiu złomu z recyklingu, obróbki pozapiecowej, odlewania, walcowania, wykańczania oraz powlekania) za pomocą przyrządów, wykrywania właściwości produktów pośrednich i końcowych, modelowania, sterowania i automatyzacji, w tym cyfryzacji, stosowania technologii dużych zbiorów danych, sztucznej inteligencji oraz wszelkich innych zaawansowanych technologii;
c)
integracja procesów produkcji stali i wydajność procesów w niemal bezemisyjnej produkcji stali;
d)
konserwacja i niezawodność narzędzi do produkcji stali;
e)
techniki zwiększania zdolności do recyklingu, recykling i ponowne wykorzystanie stali oraz rozwijanie gospodarki o obiegu zamkniętym;
f)
techniki zwiększania efektywności energetycznej produkcji stali poprzez odzyskiwanie ciepła odpadowego, zapobieganie stratom energii, techniki ogrzewania hybrydowego oraz rozwiązania w zakresie gospodarowania energią;
g)
innowacyjne technologie i rozwiązania dla procesów wytwarzania żelaza i stali, promujące działania międzysekto- rowe, projekty demonstracyjne integrujące bezemisyjną produkcję energii lub przyczyniające się do czystej gospodarki wodorowej.
Artykuł  9  14

Zaawansowane gatunki stali i ich zastosowania

Badania i rozwój technologiczny koncentrują się na spełnianiu wymogów użytkowników stali w celu opracowywania nowych niemal bezemisyjnych produktów oraz tworzenia nowych możliwości rynkowych przy jednoczesnym ograniczaniu emisji i wpływu na środowisko. W kontekście technologii, o których mowa w art. 8, projekty badawcze dotyczą co najmniej jednego z następujących obszarów w celu realizacji w Unii niemal bezemisyjnych i zrównoważonych procesów produkcji stali:

a)
nowe zaawansowane gatunki stali;
b)
poprawa właściwości stali, takich jak właściwości mechaniczne i fizyczne, przydatność do dalszego przetworzenia, przydatność do różnych zastosowań oraz różne warunki pracy;
c)
wydłużenie okresu użytkowania, w szczególności poprzez zwiększenie odporności stali i konstrukcji stalowych na wysokie temperatury i korozję, zmęczenie mechaniczne i cieplne oraz inne niekorzystne czynniki;
d)
modele predyktywnej symulacji mikrostruktur, właściwości mechanicznych i procesów produkcji;
e)
technologie związane z kształtowaniem, zgrzewaniem i łączeniem stali i innych materiałów;
f)
standaryzacja metod testowania i oceny;
g)
stal wysokiej jakości do zastosowań takich jak mobilność, z uwzględnieniem zrównoważonego charakteru, metod ekoprojektu, modernizacji, projektu lekkich konstrukcji oraz rozwiązań w zakresie bezpieczeństwa.
Artykuł  10  15

Ochrona zasobów, ochrona środowiska i gospodarka o obiegu zamkniętym

Zarówno w produkcji, jak i użytkowaniu stali kwestie ochrony zasobów, zachowania ekosystemów, przejścia na gospodarkę o obiegu zamkniętym oraz bezpieczeństwa stanowią integralną część prac w zakresie badań i rozwoju technologicznego. Projekty badawcze dotyczą przynajmniej jednej z następujących dziedzin:

a)
techniki dotyczące recyklingu wycofanej z użycia stali i produktów ubocznych z różnych źródeł oraz poprawy jakości złomu stalowego;
b)
przetwarzanie odpadów i odzyskiwanie cennych surowców wtórnych, w tym żużlu, w obrębie stalowni i w jej otoczeniu;
c)
kontrola zanieczyszczeń i ochrona środowiska w miejscu pracy i w jego otoczeniu oraz w stalowni i w jej otoczeniu (emisje gazów, cząstek stałych lub cieczy, gospodarka wodna, hałas, odory, pył itd.);
d)
gatunki stali i projekty zmontowanych konstrukcji w celu ułatwienia prostego odzysku stali do celów recyklingu stali lub jej ponownego wykorzystania;
e)
wykorzystanie gazów procesowych i eliminowanie gazów odlotowych pochodzących z produkcji stali;
f)
ocena cyklu życia i myślenie w kategoriach cyklu życia w odniesieniu do produkcji i użytkowania stali.
Artykuł  10a  16  

Zarządzanie personelem i warunki pracy

Projekty badawcze dotyczą przynajmniej jednej z następujących dziedzin:

a)
opracowywanie i rozpowszechnianie kompetencji, aby nadążać za nowymi niemal bezemisyjnymi procesami produkcji stali, np. cyfryzacja, oraz aby odzwierciedlić zasadę uczenia się przez całe życie;
b)
poprawa warunków pracy, w tym ochrony zdrowia, bezpieczeństwa i ergonomii w miejscu pracy i w jego otoczeniu.

ROZDZIAŁ  III

WIELOLETNIE WYTYCZNE TECHNICZNE

SEKCJA  1

Uczestnictwo

Artykuł  11

Państwa członkowskie

Każde przedsiębiorstwo, organ publiczny, organizacja badawcza lub placówka szkolnictwa wyższego lub średniego lub inny podmiot prawny, w tym osoby fizyczne, posiadające stałe miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium danego państwa członkowskiego, mogą uczestniczyć w programie badawczym i składać wnioski o pomoc finansową, pod warunkiem że ich zamiarem jest prowadzenie działalności w zakresie BRT lub że mogą one wnieść znaczący wkład w taką działalność.

Artykuł  12

Kraje kandydujące

Każde przedsiębiorstwo, organ publiczny, organizacja badawcza lub placówka szkolnictwa wyższego lub średniego lub inny podmiot prawny, w tym osoby fizyczne, w krajach kandydujących, są uprawnione do uczestnictwa bez otrzymywania jakiegokolwiek wsparcia finansowego w ramach programu badawczego, o ile odpowiednie umowy europejskie i ich protokoły dodatkowe lub decyzje różnych rad stowarzyszenia nie stanowią inaczej.

Artykuł  13

Państwa trzecie

Każde przedsiębiorstwo, organ publiczny, organizacja badawcza lub placówka szkolnictwa wyższego lub średniego lub inny podmiot prawny, w tym osoby fizyczne, z państw trzecich, są uprawnione do uczestnictwa w poszczególnych projektach bez otrzymywania jakiegokolwiek wsparcia finansowego w ramach programu badawczego, pod warunkiem że takie uczestnictwo leży w interesie Wspólnoty.

SEKCJA  2

Kwalifikujące się działania

Artykuł  14

Projekty badawcze

Projekt badawczy powinien z założenia obejmować prace badawcze lub eksperymentalne mające na celu zdobycie dalszej wiedzy ułatwiającej osiągnięcie określonych celów praktycznych, takich jak tworzenie lub rozwój produktów, procesów produkcyjnych lub usług.

Artykuł  15

Projekty pilotażowe

Projekt pilotażowy obejmuje następujące elementy: budowa, eksploatacja i rozwój instalacji lub znacznej części instalacji na właściwą skalę oraz użycie odpowiednio dużych części składowych, w celu badania możliwości zastosowania wyników teoretycznych lub laboratoryjnych w praktyce lub zwiększenia rzetelności danych technicznych lub gospodarczych niezbędnych do przejścia do fazy demonstracyjnej, a w niektórych przypadkach do fazy przemysłowej lub handlowej.

Artykuł  16

Projekty demonstracyjne

Projekt demonstracyjny obejmuje następujące elementy: budowa lub eksploatacja instalacji na skalę przemysłową lub znacznej części takiej instalacji, w celu zgromadzenia wszystkich danych technicznych i gospodarczych, aby kontynuować przemysłowe lub handlowe wykorzystanie technologii przy zminimalizowanym ryzyku.

Artykuł  17

Środki towarzyszące

Środki towarzyszące odnoszą się do wspierania korzystania ze zdobytej wiedzy lub do organizowania szczegółowych warsztatów lub konferencji w związku z projektami lub priorytetami programu.

Artykuł  17a  17

Partnerstwa europejskie

1. 
Część programu badawczego, mianowicie badania nad przełomowymi technologiami na rzecz redukcji emisji CO2 w sektorze przemysłu stalowego, może być realizowana poprzez współprogramowane partnerstwa europejskie ustanowione zgodnie z zasadami określonymi w art. 10 i w załączniku III do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/695 18 .
2. 
Na potrzeby niniejszego artykułu współprogramowane partnerstwo europejskie oznacza inicjatywę przygotowaną przy wczesnym zaangażowaniu państw członkowskich, w której Unia wraz z partnerami prywatnymi, publicznymi lub zarówno prywatnymi, jak i publicznymi (takimi jak: przedstawiciele przemysłu, szkoły wyższe, organizacje badawcze, podmioty realizujące misję służby publicznej na szczeblu lokalnym, regionalnym, krajowym lub międzynarodowym oraz organizacje społeczeństwa obywatelskiego, w tym fundacje i organizacje pozarządowe) zobowiązuje się do wspólnego wspierania opracowania i realizacji programu działań badawczych. Współprogramowane partnerstwa europejskie są tworzone na podstawie protokołów ustaleń lub ustaleń umownych między Komisją a takimi partnerami prywatnymi, publicznymi lub zarówno prywatnymi, jak i publicznymi, określających cele partnerstwa, odpowiednie zobowiązania partnerów dotyczące wkładów finansowych, rzeczowych lub zarówno finansowych, jak i rzeczowych, kluczowe wskaźniki efektywności i oddziaływania oraz produkty, jakie mają zostać wygenerowane. Obejmują one identyfikację działań w zakresie uzupełniającej działalności badawczej, które są realizowane przez partnerów i program badawczy.
3. 
W ramach współprogramowanych partnerstw europejskich program badawczy może zapewniać finansowanie działań kwalifikowalnych na podstawie niniejszej sekcji w formie przewidzianej w art. 30. Może on ponadto zapewniać finansowanie w formie nagród.
4. 
Finansowanie działań w ramach niniejszej sekcji odbywa się zgodnie ze specjalnymi zaproszeniami do składania wniosków, o których mowa w art. 25 ust. 2 i 3.
Artykuł  18

Działania wspierające i przygotowawcze

Działaniami wspierającymi i przygotowawczymi są działania właściwe dla należytego i skutecznego zarządzania programem badawczym, takie jak ocena i wybór wniosków zgodnie z art. 27 i 28, okresowe monitorowanie i ocena zgodnie z art. 38, badania, łączenie w klastry lub tworzenie sieci pokrewnych projektów finansowanych w ramach programu badawczego.

Komisja może, w przypadkach, w których uzna to za stosowne, powoływać niezależnych i wysoko wykwalifikowanych ekspertów do pomocy w działaniach wspierających i przygotowawczych.

SEKCJA  3

Zarządzanie programem badawczym

Artykuł  19

Zarządzanie

Programem zarządza Komisja. Komisję wspierają Komitet ds. Węgla i Stali, grupy doradcze ds. węgla i stali oraz grupy techniczne ds. węgla i stali.

Artykuł  20

Utworzenie grup doradczych ds. węgla i stali

Grupy Doradcze ds. węgla i stali (dalej zwane "grupami doradczymi") są niezależnymi technicznymi grupami doradczymi.

Artykuł  21  19  

Zadania grup doradczych

Każda grupa doradcza doradza Komisji w kwestiach BRT odnoszących się do, odpowiednio, węgla i stali w następujących zakresach:

a)
ogólnego opracowywania programu badawczego, pakietu informacyjnego, o którym mowa w art. 25 ust. 3, i przyszłych wytycznych;
b)
spójności i ewentualnego dublowania z innymi programami BRT na poziomie unijnym i krajowym;
c)
określania zasad przewodnich monitorowania projektów BRT;
d)
znaczenia prac podjętych w odniesieniu do poszczególnych projektów;
e)
celów badawczych programu badawczego, wymienionych w sekcjach 3 i 4 rozdziału II;
f)
rocznych celów priorytetowych wymienionych w pakiecie informacyjnym, a także, w razie potrzeby, celów priorytetowych szczegółowych zaproszeń do składania wniosków, o których mowa w art. 25 ust. 2;
g)
sporządzenia instrukcji oceny i wyboru działań w zakresie BRT, o których mowa w art. 27 i 28;
h)
zasad, procedur i skuteczności dotyczących oceny wniosków dotyczących działań w zakresie BRT;
i)
liczby, kompetencji i organizacji grup technicznych, o których mowa w art. 24;
j)
opracowania szczegółowych zaproszeń do składania wniosków, o których mowa w art. 25 ust. 2;
k)
innych środków, w przypadku gdy zwróci się o to Komisja.
Artykuł  22 20

Skład grup doradczych

1. 
Skład każdej grupy doradczej jest zgodny z tabelami zawartymi w załączniku. Członkowie grup doradczych są osobami wyznaczanymi przez Komisję w celu reprezentowania wspólnego interesu zainteresowanych stron. Nie reprezentują oni indywidualnej zainteresowanej strony, ale wyrażają opinię wspólną dla różnych organizacji zainteresowanych stron.

Mianowania dokonuje się na okres 42 miesięcy. Członkowie, którzy utracą zdolność wnoszenia należytego wkładu w prace grupy, którzy złożą rezygnację, lub którzy, nawet po zaprzestaniu pełnienia swoich funkcji, rozpowszechniają informacje objęte obowiązkiem zachowania tajemnicy służbowej, w szczególności informacje o przedsiębiorstwach, ich stosunkach handlowych i składnikach kosztów, nie są już zapraszani do uczestnictwa w posiedzeniach grup doradczych i mogą zostać zastąpieni na okres, jaki pozostaje do wygaśnięcia ich kadencji.

2. 
Członkowie grup doradczych są wybierani spośród ekspertów, którzy posiadają kompetencje w dziedzinach, o których mowa w sekcjach 3 i 4 rozdziału II, oraz którzy odpowiedzieli na publiczne zaproszenia do składania wniosków. Tacy eksperci mogą zostać wyznaczeni na podstawie propozycji przedłożonych przez podmioty określone w tabelach w załączniku lub przez państwa członkowskie.

Wykazują się oni aktywnością w danej dziedzinie i mają świadomość priorytetów przemysłowych.

3. 
W ramach każdej grupy doradczej Komisja dąży do zapewnienia, wysokiego poziomu wiedzy fachowej, a także wyważonej reprezentacji odpowiednich dziedzin wiedzy fachowej i obszarów zainteresowania oraz, w miarę możliwości, równowagi płci i pochodzenia geograficznego, biorąc pod uwagę konkretne zadania grup doradczych, rodzaj wymaganej wiedzy fachowej i wynik procedury selekcji ekspertów.
Artykuł  23

Posiedzenia grup doradczych

Posiedzenia grup doradczych zwoływane są przez Komisję, która im przewodniczy, a ponadto zapewnia pomoc sekretariatu. W razie konieczności przewodniczący może wezwać członków do głosowania. Każdemu członkowi przysługuje jeden głos.

W razie potrzeby przewodniczący może zaprosić ekspertów zewnętrznych lub obserwatorów do wzięcia udziału w posiedzeniach. Eksperci zewnętrzni i obserwatorzy nie mają prawa głosu.

W razie potrzeby takiej, jak udzielenie porady w sprawach mających znaczenie zarówno dla sektora węgla, jak i sektora stali, obie grupy doradcze zwołują wspólne posiedzenia.

Artykuł  24 21

Utworzenie i zadania grup technicznych ds. węgla i stali

1. 
Grupy techniczne ds. węgla i stali (zwane dalej "grupami technicznymi") wspierają Komisję w sprawach dotyczących monitorowania projektów badawczych i pilotażowych lub demonstracyjnych.

Członkowie grup technicznych są wyznaczani przez Komisję.

Członkowie, którzy utracą zdolność wnoszenia należytego wkładu w prace grupy, którzy złożą rezygnację, lub którzy, nawet po zaprzestaniu pełnienia swoich funkcji, rozpowszechniają informacje objęte obowiązkiem zachowania tajemnicy służbowej, w szczególności informacje o przedsiębiorstwach, ich stosunkach handlowych i składnikach kosztów, nie są już zapraszani do uczestnictwa w posiedzeniach grup technicznych.

2. 
Członkowie grup technicznych są wybierani spośród ekspertów, którzy posiadają kompetencje w zakresie strategii badań, zarządzania lub produkcji w dziedzinach, o których mowa w sekcjach 3 i 4 rozdziału II, oraz którzy odpowiedzieli na publiczne zaproszenie do składania wniosków.

Wykazują się oni aktywnością w danej dziedzinie i są odpowiedzialni za strategię badań, zarządzanie lub produkcję w pokrewnych sektorach.

3. 
W ramach każdej grupy technicznej Komisja dąży do zapewnienia, wysokiego poziomu wiedzy fachowej, a także wyważonej reprezentacji odpowiednich dziedzin wiedzy fachowej i obszarów zainteresowania oraz, w miarę możliwości, równowagi płci i pochodzenia geograficznego, biorąc pod uwagę konkretne zadania grup doradczych, rodzaj wymaganej wiedzy fachowej i wynik procedury selekcji ekspertów. Członkostwo w grupie technicznej nie wyklucza kwalifikowania się na eksperta ds. oceny.

Komisja zapewnia wdrożenie zasad i procedur mających na celu odpowiednie zapobieganie konfliktom interesów członków grup technicznych odpowiedzialnych za ocenę danego projektu oraz rozwiązywanie takich konfliktów. Procedury te zapewniają również równe traktowanie i sprawiedliwość w całym procesie monitorowania projektów.

W miarę możliwości posiedzenia grup technicznych odbywają się w miejscach wybranych w sposób zapewniający najlepsze warunki monitorowania projektów i oceny wyników.

SEKCJA  4

Realizacja programu badawczego

Artykuł  25 22

Zaproszenie do składania wniosków

1. 
Co roku publikuje się coroczne zaproszenie do składania wniosków. Datę rozpoczęcia składania wniosków publikuje się w pakiecie informacyjnym, o którym mowa w ust. 3. O ile nie ustalono inaczej, terminem składania wniosków do oceny jest dzień 15 września każdego roku. Jeśli 15 września wypada w weekend, w piątek lub w poniedziałek, termin ten zostaje automatycznie przesunięty na pierwszy dzień roboczy następujący po 15 września. Termin publikuje się w pakiecie informacyjnym, o którym mowa w ust. 3.
2. 
W przypadku gdy, działając zgodnie z art. 41 lit. d) i e), Komisja postanowi zmienić termin składania wniosków, o którym mowa w ust. 1 niniejszego artykułu, lub ogłosić szczegółowe zaproszenia do składania wniosków, Komisja publikuje tę informację w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Szczegółowe zaproszenia do składania wniosków zawierają terminy i warunki składania wniosków, w tym również informację, czy procedura przeprowadzona zostanie w jednym czy w dwóch etapach, oraz terminy i warunki oceny wniosków, priorytety, w miarę potrzeb rodzaj kwalifikujących się projektów, jak określono w art. 14-18, i przewidywaną kwotę wsparcia finansowego.

3. 
Komisja zapewnia, aby w momencie opublikowania zaproszenia do składania wniosków wszystkim potencjalnym uczestnikom udostępniono wystarczające wytyczne i informacje, w szczególności poprzez pakiet informacyjny dostępny na stronie internetowej Komisji. Wersję papierową tego pakietu informacyjnego można również uzyskać od Komisji na wniosek.

Pakiet informacyjny zawiera informacje na temat szczegółowych zasad uczestnictwa, metod zarządzania wnioskami i projektami, formularzy wniosków, zasad składania wniosków, wzorów umów w sprawie dotacji, kosztów kwalifikowalnych, maksymalnej dopuszczalnej kwoty wsparcia finansowego, sposobów płatności i rocznych celów priorytetowych programu badawczego.

Wnioski są przedkładane Komisji zgodnie z zasadami ustanowionymi w pakiecie informacyjnym.

Artykuł  26

Treść wniosków

Wnioski odnoszą się do celów badawczych określonych w sekcjach 3 i 4 rozdziału II oraz, w odpowiednich przypadkach, do celów priorytetowych wymienionych w pakiecie informacyjnym zgodnie z art. 25 ust. 3, lub do celów priorytetowych określonych w szczegółowych zaproszeniach do składania wniosków, o których mowa w art. 25 ust. 2.

Każdy wniosek zawiera szczegółowy opis proponowanego projektu i pełne informacje dotyczące celów, partnerstw - w tym precyzyjne określenie roli każdego partnera - strukturę zarządzania, przewidywane wyniki, oczekiwane zastosowania i ocenę przewidywanych korzyści dla przemysłu, gospodarki, społeczeństwa i środowiska.

Proponowany koszt całkowity i jego podział są realistyczne i efektywne, natomiast od projektu oczekuje się korzystnego stosunku kosztów do korzyści.

Artykuł  27 23

Ocena wniosków

Komisja zapewnia poufną, uczciwą i sprawiedliwą ocenę wniosków.

Komisja zapewnia, by instrukcja oceny i wyboru działań w zakresie BRT została udostępniona wszystkim potencjalnym uczestnikom.

Artykuł  28

Wybór wniosków i monitorowanie projektów

1. 
Komisja rejestruje otrzymane wnioski i sprawdza, czy się kwalifikują.
2. 
Komisja ocenia wnioski, korzystając z pomocy niezależnych ekspertów.
3.  24
 Komisja sporządza wykaz przyjętych wniosków, uszeregowanych pod względem znaczenia.
4. 
Komisja decyduje o wyborze projektów i podziale środków finansowych. W przypadku gdy szacunkowa kwota wsparcia finansowego Wspólnoty w ramach programu badawczego jest równa lub większa niż 0,6 mln EUR, zastosowanie ma art. 41 lit. a).
5. 
Komisja monitoruje projekty badawcze i działalność badawczą przy pomocy grup technicznych, o których mowa w art. 24.
Artykuł  29

Umowy w sprawie dotacji

Projekty oparte na wybranych wnioskach oraz środki i działania określone w art. 14-18 stanowią przedmiot umów w sprawie dotacji. Umowy w sprawie dotacji zawiera się z zastosowaniem odpowiednich wzorów umów w sprawie dotacji sporządzonych przez Komisję, z należytym uwzględnieniem charakteru danej działalności.

Umowy w sprawie dotacji określają wsparcie finansowe przyznane w ramach programu na podstawie kosztów kwalifikowalnych, jak również reguły dotyczące sprawozdawczości w zakresie kosztów, zamknięcia rozliczeń i certyfikatów odnoszących się do sprawozdań finansowych. Ponadto zawierają one postanowienia dotyczące dostępu praw użytkowania i upowszechniania oraz wiedzy.

Artykuł  29a  25  

Realizacja działań

1. 
Uczestnicy realizują działania zgodnie ze wszystkimi warunkami i obowiązkami określonymi w niniejszej decyzji, rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 26  i rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) nr 1268/2012 27 , a także zaproszeniu do składania wniosków i umowie o udzielenie dotacji.
2. 
Uczestnicy nie mogą podejmować zobowiązań niezgodnych z niniejszą decyzją lub umową o udzielenie dotacji. Jeśli uczestnik nie wypełnia swoich zobowiązań dotyczących realizacji działania od strony technicznej, pozostali uczestnicy wypełniają zobowiązania bez dodatkowego wkładu finansowania Unii, chyba że Komisja wyraźnie zwolni ich z któregoś obowiązku. Uczestnicy zobowiązują się do informowania Komisji w odpowiednim terminie o wszelkich istotnych zdarzeniach, które mogą mieć znaczący wpływ na realizację działania lub na interes Unii.
3. 
Uczestnicy realizują działanie i podejmują w tym celu wszystkie konieczne i uzasadnione kroki. Dysponują właściwymi zasobami w zakresie i czasie niezbędnym do realizacji działania. Jeśli jest to niezbędne dla realizacji działania, mogą oni zlecić osobom trzecim, w tym podwykonawcom, wykonanie prac w ramach działania. Uczestnicy zachowują odpowiedzialność wobec Komisji oraz wobec pozostałych uczestników za wykonane prace.
4. 
Zlecenie podwykonawstwa na realizację niektórych elementów działania jest ograniczone do przypadków przewidzianych w umowie o udzielenie dotacji oraz do należycie uzasadnionych przypadków, których nie dało się przewidzieć w momencie jej wejścia w życie.
5. 
Osoby trzecie inne niż podwykonawcy mogą wykonywać pracę w ramach działania na warunkach ustanowionych w umowie o udzielenie dotacji. Takie osoby trzecie i praca, którą mają wykonać, określone są w umowie o udzielenie dotacji.

Koszty poniesione przez takie osoby trzecie można przyjąć jako kwalifikowalne, jeśli osoba trzecia spełnia wszystkie następujące warunki:

a)
kwalifikowałaby się do finansowania, gdyby była uczestnikiem;
b)
jest stowarzyszona lub prawnie powiązana z uczestnikiem w ramach struktury prawnej zakładającej współpracę, która nie jest ograniczona do danego działania;
c)
jest określona w umowie o udzielenie dotacji; oraz
d)
przestrzega zasad mających zastosowanie do uczestnika na mocy umowy o udzielenie dotacji w odniesieniu do kwalifikowalności kosztów i kontroli wydatków.
6. 
Uczestnicy przestrzegają przepisów prawa krajowego, regulacji i zasad etycznych państw, w których prowadzone będą działania. W stosownych przypadkach uczestnicy uzyskują przed rozpoczęciem działania zgodę właściwych krajowych lub lokalnych komisji etycznych.
Artykuł  30

Wkład finansowy

1. 
Program badawczy realizowany jest na podstawie umów w sprawie dotacji na BRT opartych na podziale kosztów. Całkowita kwota wkładu finansowego, łącznie z jakimkolwiek innym dodatkowym wkładem publicznym, jest zgodna z obowiązującymi przepisami dotyczącymi pomocy państwa.
2. 
Zamówienia publiczne stosuje się w przypadku dostaw składników majątku ruchomego lub nieruchomego, wykonania robót lub świadczenia usług, niezbędnych do realizacji działań wspierających i przygotowawczych.
3. 
Bez uszczerbku dla ust. 1 niniejszego artykułu maksymalna całkowita kwota wkładu finansowego, wyrażona jako wartość procentowa kosztów kwalifikowalnych określonych w art. 31-35, wynosi:
a)
w przypadku projektów badawczych - do 60 %;
b)
w przypadku projektów pilotażowych i demonstracyjnych - do 50 %;
c)
w przypadku środków towarzyszących, działań wspierających i przygotowawczych - do 100 %.
Artykuł  31

Koszty kwalifikowalne

1. 
Koszty kwalifikowalne obejmują:
a)
koszty sprzętu;
b)
koszty związane z pracownikami;
c)
koszty operacyjne;
d)
koszty pośrednie.
2. 
Koszty kwalifikowalne obejmują wyłącznie koszty rzeczywiste poniesione na realizację projektu zgodnie z warunkami umowy w sprawie dotacji. Beneficjenci, beneficjenci stowarzyszeni i podbeneficjenci nie są uprawnieni do korzystania ze stawek określonych w budżecie lub handlowych.
Artykuł  32

Koszty sprzętu

Koszty nabycia lub wynajęcia sprzętu bezpośrednio związanego z realizacją projektu rozlicza się jako koszty bezpośrednie.

Koszty kwalifikowalne leasingu sprzętu nie mogą przekraczać kosztów kwalifikowalnych jego nabycia.

Artykuł  33 28

Koszty związane z pracownikami

Kwalifikowalne koszty związane z pracownikami obejmują tylko godziny rzeczywiście przepracowane przez osoby bezpośrednio wykonujące prace w ramach działania.

Koszty właścicieli małych i średnich przedsiębiorstw i innych osób fizycznych niepobierających wynagrodzenia mogą być zwracane na podstawie kosztów jednostkowych.

Artykuł  34

Koszty operacyjne

Koszty operacyjne bezpośrednio związane z realizacją projektu ograniczają się wyłącznie do kosztu:

a)
surowców;
b)
środków nietrwałych;
c)
energii;
d)
transportu surowców, środków nietrwałych, sprzętu, produktów, materiałów wsadowych lub paliwa;
e)
utrzymania, naprawy, modyfikacji lub przeróbki istniejącego sprzętu;
f)
usług informatycznych i innych konkretnych usług;
g)
wynajmu sprzętu;
h)
analiz i testów;
i)
organizacji szczegółowych warsztatów;
j)
zaświadczenia do celów sprawozdania finansowego i gwarancji bankowej;
k)
ochrony wiedzy;
l)
pomocy ze strony osób trzecich.
Artykuł  35

Koszty pośrednie

Wszystkie inne koszty, takie jak koszty ogólne, które mogą powstać w związku z projektem, a które nie są wyraźnie określone w powyższych kategoriach, w tym koszty podróży i utrzymania, pokrywa się ryczałtem stanowiącym równowartość 35 % kosztów kwalifikowalnych związanych z pracownikami, o których mowa w art. 33.

SEKCJA  5

Ocena i monitorowanie działalności badawczej

Artykuł  36

Sprawozdania techniczne

W przypadku pilotażowych i demonstracyjnych projektów badawczych, o których mowa w art. 14, 15 i 16, beneficjent lub beneficjenci sporządzają sprawozdania okresowe. Sprawozdania takie wykorzystuje się do opisania dokonanego postępu technicznego.

Po zakończeniu prac beneficjent lub beneficjenci przedkładają sprawozdanie końcowe zawierające ocenę wykorzystania i oddziaływania. Takie sprawozdanie zostaje opublikowane przez Komisję w całości lub w formie skróconej, w zależności od strategicznego znaczenia projektu, natomiast w razie potrzeby - po zasięgnięciu opinii właściwej grupy doradczej.

Komisja może zażądać, by beneficjent lub beneficjenci przedłożyli sprawozdania końcowe dotyczące środków towarzyszących określonych w art. 17, jak również działań wspierających i przygotowawczych, o których mowa w art. 18, i może podjąć decyzję o ich opublikowaniu.

Artykuł  37

Przegląd roczny

Komisja przeprowadza coroczny przegląd działań zrealizowanych w ramach programu badawczego i postępów prac w zakresie BRT. Sprawozdanie zawierające ten przegląd przesyłane jest Komitetowi Węgla i Stali.

Komisja może wyznaczać niezależnych ekspertów i wysoko wykwalifikowanych ekspertów do udzielenia pomocy w związku z przeglądem rocznym.

Artykuł  38

Monitorowanie i ocena programu badawczego

1. 
Komisja wykonuje zadania związane z monitorowaniem programu badawczego, w tym związane z oceną przewidywanych korzyści. Sprawozdanie z wykonania tych zadań zostanie opublikowane do końca 2013 r., a następnie będzie publikowane co siedem lat. Takie sprawozdania będą udostępniane do wiadomości publicznej przez Wspólnotowy Serwis Informacyjny Badań i Rozwoju (CORDIS) lub odpowiednią stronę internetową.
2. 
Komisja ocenia program badawczy po zakończeniu realizacji projektów finansowanych w każdym okresie siedmiu lat. Oceniane są także korzyści z BRT dla społeczeństwa i odpowiednich sektorów. Sprawozdanie z oceny jest publikowane.
3. 
Wykonując zadania związane z monitorowaniem i oceną określone w ust. 1 i 2, Komisja korzysta z pomocy wyznaczonych przez siebie zespołów wysoko wykwalifikowanych ekspertów.
Artykuł  39 29

  30

Wyznaczanie niezależnych i wysoko wykwalifikowanych ekspertów

Do celów wyznaczania niezależnych i wysoko wykwalifikowanych ekspertów, o których mowa w art. 18, art. 28 ust. 2 i art. 38, stosuje się przepisy art. 237 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 * .

ROZDZIAŁ  IV

PRZEPISY KOŃCOWE

Artykuł  40

Przegląd wieloletnich wytycznych technicznych

Wieloletnie wytyczne techniczne określone w rozdziale III poddawane są przeglądowi co siedem lat, przy czym pierwszy okres kończy się dnia 31 grudnia 2014 r. W tym celu i nie później niż w ciągu pierwszych sześciu miesięcy ostatniego roku każdego okresu siedmioletniego Komisja ponownie ocenia działanie i skuteczność wieloletnich wytycznych technicznych i proponuje wszelkie stosowne zmiany.

Jeżeli Komisja uzna to za stosowne, może dokonać ponownej oceny i przedłożyć propozycje dotyczące odpowiednich zmian Radzie przed upływem danego siedmioletniego okresu.

Artykuł  41

Środki wykonawcze

Działając zgodnie z procedurą określoną w art. 42 ust. 2, Komisja przyjmuje następujące środki wykonawcze:

a)
zatwierdzanie działań w zakresie wsparcia finansowego w przypadkach, w których szacunkowa kwota wkładu wspólnotowego w ramach niniejszego programu badawczego jest równa lub większa niż 0,6 mln EUR;
b)
określanie zakresu wymagań i obowiązków związanych z monitorowaniem i oceną programu badawczego, o których mowa w art. 38;
c) 31
 (uchylona);
d) 32
 zmiany terminu, o którym mowa w art. 25;
e)
opracowywanie szczegółowych zaproszeń do składania wniosków.
Artykuł  42

Komitet

1. 
Komisję wspomaga Komitet ds. Węgla i Stali, dalej zwany "komitetem".
2.  33
 W przypadku odesłania do niniejszego ustępu stosuje się art. 5 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 182/2011 34 .
Artykuł  43

Uchylenie i środki przejściowe

Uchyla się decyzję 2003/78/WE. Jednakże decyzję 2003/78/WE stosuje się nadal do dnia 31 grudnia 2008 r. w odniesieniu do finansowania działań wynikających z wniosków złożonych do dnia 15 września 2007 r.

Artykuł  44

Stosowanie

Niniejsza decyzja staje się skuteczna następnego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejszą decyzję stosuje się od dnia 16 września 2007 r.

Artykuł  45

Adresaci

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Luksemburgu, dnia 29 kwietnia 2008 r.
W imieniu Rady
D. RUPEL
Przewodniczący

ZAŁĄCZNIK 

Skład grupy doradczej ds. węgla, o której mowa w art. 22:
CzłonkowieMaksymalna liczba łącznie
a) Z branży produkcji węgla/federacji krajowych lub powiązanych ośrodków badawczych8
b) Spośród podmiotów reprezentujących producentów węgla na szczeblu europejskim2
c) Spośród użytkowników węgla lub powiązanych ośrodków badawczych8
d) Spośród podmiotów reprezentujących przemysły przetwórcze lub użytkowników końcowych2
e) Spośród podmiotów reprezentujących pracowników2
f) Spośród podmiotów reprezentujących dostawców sprzętu2
24

Członkowie muszą posiadać szeroką wiedzę i doświadczenie fachowe przynajmniej w jednej z następujących dziedzin: górnictwo węglowe i wykorzystanie węgla, zagadnienia społeczne i ochrona środowiska naturalnego, w tym kwestie dotyczące bezpieczeństwa.

Skład grupy doradczej ds. stali, o której mowa w art. 22:

CzłonkowieMaksymalna liczba łącznie
a) Z branży stalowej/federacji krajowych lub powiązanych ośrodków badawczych21
b) Spośród podmiotów reprezentujących producentów na szczeblu europejskim2
c) Spośród podmiotów reprezentujących pracowników2
d) Spośród podmiotów reprezentujących przemysły przetwórcze lub użytkowników końcowych5
30

Członkowie muszą posiadać szeroką wiedzę i doświadczenie fachowe przynajmniej w jednej z następujących dziedzin: surowce; produkcja surówki; stalownictwo; odlewanie ciągłe; walcowanie na gorąco lub na zimno; obróbka wykańczająca stali lub obróbka powierzchni; prace w zakresie opracowywania gatunków stali lub produktów stalowych; zastosowania i właściwości stali; zagadnienia społeczne i ochrona środowiska naturalnego, w tym kwestie dotyczące bezpieczeństwa.

1 Dz.U. L 29 z 5.2.2003, s. 22.
2 Opinia z dnia 10 kwietnia 2008 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).
3 Dz.U. L 412 z 30.12.2006, s. 1.
4 Dz.U. L 29 z 5.2.2003, s. 28.
5 Dz.U. L 79 z 22.3.2002, s. 42.
6 Dz.U. L 154 z 27.6.2000, s. 34.
7 Dz.U. L 184 z 17.7.1999, s. 23. Decyzja ostatnio zmieniona decyzją 2006/512/WE (Dz.U. L 200 z 22.7.2006, s. 11).
8 Art. 2 zmieniony przez art. 1 pkt 1 decyzji rady nr 2021/1094 z dnia 28 czerwca 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.236.69) zmieniającego nin. decyzję rady z dniem 25 lipca 2021 r.
9 Art. 4 zmieniony przez art. 1 pkt 2 decyzji rady nr 2021/1094 z dnia 28 czerwca 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.236.69) zmieniającego nin. decyzję rady z dniem 25 lipca 2021 r.
10 Art. 5 zmieniony przez art. 1 pkt 2 decyzji rady nr 2021/1094 z dnia 28 czerwca 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.236.69) zmieniającego nin. decyzję rady z dniem 25 lipca 2021 r.
11 Art. 6 zmieniony przez art. 1 pkt 2 decyzji rady nr 2021/1094 z dnia 28 czerwca 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.236.69) zmieniającego nin. decyzję rady z dniem 25 lipca 2021 r.
12 Art. 7 uchylony przez art. 1 pkt 3 decyzji rady nr 2021/1094 z dnia 28 czerwca 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.236.69) zmieniającego nin. decyzję rady z dniem 25 lipca 2021 r.
13 Art. 8 zmieniony przez art. 1 pkt 4 decyzji rady nr 2021/1094 z dnia 28 czerwca 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.236.69) zmieniającego nin. decyzję rady z dniem 25 lipca 2021 r.
14 Art. 9 zmieniony przez art. 1 pkt 4 decyzji rady nr 2021/1094 z dnia 28 czerwca 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.236.69) zmieniającego nin. decyzję rady z dniem 25 lipca 2021 r.
15 Art. 10 zmieniony przez art. 1 pkt 4 decyzji rady nr 2021/1094 z dnia 28 czerwca 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.236.69) zmieniającego nin. decyzję rady z dniem 25 lipca 2021 r.
16 Art. 10a dodany przez art. 1 pkt 5 decyzji rady nr 2021/1094 z dnia 28 czerwca 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.236.69) zmieniającego nin. decyzję rady z dniem 25 lipca 2021 r.
17 Art. 17a dodany przez art. 1 pkt 6 decyzji rady nr 2021/1094 z dnia 28 czerwca 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.236.69) zmieniającego nin. decyzję rady z dniem 25 lipca 2021 r.
18 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/695 z dnia 28 kwietnia 2021 r. ustanawiające program ramowy w zakresie badań naukowych i innowacji "Horyzont Europa" oraz zasady uczestnictwa i upowszechniania obowiązujące w tym programie oraz uchylające rozporządzenia (UE) nr 1290/2013 i (UE) nr 1291/2013 (Dz.U. L 170 z 12.5.2021, s. 1).
19 Art. 21 zmieniony przez art. 1 pkt 1 decyzji nr (UE) 2017/955 z dnia 29 maja 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.144.17) zmieniającej nin. decyzję z dniem 27 czerwca 2017 r.
20 Art. 22 zmieniony przez art. 1 pkt 2 decyzji nr (UE) 2017/955 z dnia 29 maja 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.144.17) zmieniającej nin. decyzję z dniem 27 czerwca 2017 r.
21 Art. 24 zmieniony przez art. 1 pkt 3 decyzji nr (UE) 2017/955 z dnia 29 maja 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.144.17) zmieniającej nin. decyzję z dniem 27 czerwca 2017 r.
22 Art. 25 zmieniony przez art. 1 pkt 4 decyzji nr (UE) 2017/955 z dnia 29 maja 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.144.17) zmieniającej nin. decyzję z dniem 27 czerwca 2017 r.
23 Art. 27 zmieniony przez art. 1 pkt 5 decyzji nr (UE) 2017/955 z dnia 29 maja 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.144.17) zmieniającej nin. decyzję z dniem 27 czerwca 2017 r.
24 Art. 28 ust. 3 zmieniony przez art. 1 pkt 6 decyzji nr (UE) 2017/955 z dnia 29 maja 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.144.17) zmieniającej nin. decyzję z dniem 27 czerwca 2017 r.
25 Art. 29a dodany przez art. 1 pkt 7 decyzji nr (UE) 2017/955 z dnia 29 maja 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.144.17) zmieniającej nin. decyzję z dniem 27 czerwca 2017 r.
26 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 (Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1).
27 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1268/2012 z dnia 29 października 2012 r. w sprawie zasad stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii (Dz.U. L 362 z 31.12.2012, s. 1).
28 Art. 33 zmieniony przez art. 1 pkt 8 decyzji nr (UE) 2017/955 z dnia 29 maja 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.144.17) zmieniającej nin. decyzję z dniem 27 czerwca 2017 r.
29 Art. 39:

- zmieniony przez art. 1 pkt 9 decyzji nr (UE) 2017/955 z dnia 29 maja 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.144.17) zmieniającej nin. decyzję z dniem 27 czerwca 2017 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 7 decyzji rady nr 2021/1094 z dnia 28 czerwca 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.236.69) zmieniającego nin. decyzję rady z dniem 25 lipca 2021 r.

30 Art. 39 zmieniony przez art. 1 pkt 9 decyzji nr (UE) 2017/955 z dnia 29 maja 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.144.17) zmieniającej nin. decyzję z dniem 27 czerwca 2017 r.
* Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 z dnia 18 lipca 2018 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii, zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1296/2013, (UE) nr 1301/2013, (UE) nr 1303/2013, (UE) nr 1304/2013, (UE) nr 1309/2013, (UE) nr 1316/2013, (UE) nr 223/2014 i (UE) nr 283/2014 oraz decyzję nr 541/2014/UE, a także uchylające rozporządzenie (UE, Euratom) nr 966/2012 (Dz.U. L 193 z 30.7.2018, s. 1.).
31 Art. 41 lit. c uchylona przez art. 1 pkt 8 decyzji rady nr 2021/1094 z dnia 28 czerwca 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.236.69) zmieniającego nin. decyzję rady z dniem 25 lipca 2021 r.
32 Art. 41 lit. d) zmieniona przez art. 1 pkt 10 decyzji nr (UE) 2017/955 z dnia 29 maja 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.144.17) zmieniającej nin. decyzję z dniem 27 czerwca 2017 r.
33 Art. 42 ust. 2 zmieniony przez art. 1 pkt 11 decyzji nr (UE) 2017/955 z dnia 29 maja 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.144.17) zmieniającej nin. decyzję z dniem 27 czerwca 2017 r.
34 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 182/2011 z dnia 16 lutego 2011 r. ustanawiające przepisy i zasady ogólne dotyczące trybu kontroli przez państwa członkowskie wykonywania uprawnień wykonawczych przez Komisję (Dz.U. L 55 z 28.2.2011, s. 13).

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.