Przepisy wykonawcze do rozporządzenia (WE) nr 2004/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie przepisów regulujących partie polityczne na poziomie europejskim oraz zasad dotyczących ich finansowania.
Dz.U.UE.C.2008.252.1
Akt utracił mocz dnia 29 marca 2004 r.
ustanawiająca przepisy wykonawcze do rozporządzenia (WE) nr 2004/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie przepisów regulujących partie polityczne na poziomie europejskim oraz zasad dotyczących ich finansowania
(2008/C 252/01)
(Dz.U.UE C z dnia 3 października 2008 r.)
PREZYDIUM,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 191,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 2004/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 4 listopada 2003 r. w sprawie przepisów regulujących partie polityczne na poziomie europejskim oraz zasad dotyczących ich finansowania(1), w szczególności jego art. 9 ust. 1,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(2) (zwane dalej "rozporządzeniem finansowym"), rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2342/2002 z dnia 23 grudnia 2002 r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(3) (zwane dalej "rozporządzeniem w sprawie zasad wykonania"),
uwzględniając art. 22 ust. 10 Regulaminu Parlamentu Europejskiego,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Należy określić zasady przyznawania i obsługi dotacji przeznaczonych na dofinansowanie partii politycznych na poziomie europejskim i fundacji politycznych na poziomie europejskim.
(2) Pomoc finansowa udzielana partiom politycznym na poziomie europejskim i fundacjom politycznym na poziomie europejskim jest dotacją operacyjną w rozumieniu art. 108 i kolejnych rozporządzenia finansowego.
(3) Pomoc finansowa dla fundacji politycznych na poziomie europejskim ma charakter dodatkowy w stosunku do pomocy finansowej dla partii politycznych na poziomie europejskim, ponieważ jest uwarunkowana przynależnością danej fundacji do partii politycznej na poziomie europejskim oraz jej pomocniczej roli w zakresie realizacji długoterminowych celów partii. W trosce o właściwe zarządzanie finansami i przejrzystość, przyznanie pomocy finansowej jest każdorazowo przedmiotem osobnej umowy o dotację,
STANOWI, CO NASTĘPUJE:
Cel
Niniejsze przepisy ustalają zasady stosowania rozporządzenia (WE) nr 2004/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie przepisów regulujących partie polityczne na poziomie europejskim oraz zasad dotyczących ich finansowania.
O ile nie zaznaczono inaczej, poniższe przepisy stosuje się zarówno do partii politycznych na poziomie europejskim, zwanych dalej "partiami", jak i do fundacji politycznych na poziomie europejskim, zwanych dalej "fundacjami".
Z początkiem każdej kadencji Prezydium przyjmuje w odniesieniu do finansowania partii i fundacji szacunkowe wieloletnie ramy finansowe oparte na wartościach referencyjnych związanych z kwotami podstawowymi przyznanymi partiom oraz kwotą dodatkową określoną na podstawie liczby posłów PE będących członkami danej partii. Ramy te będą stanowić główny punkt odniesienia dla władz budżetowych Parlamentu Europejskiego w ramach corocznej procedury budżetowej, przy czym nie będą one miały wpływu na uprawnienia władz budżetowych określone w Traktacie.
Zaproszenie do składania wniosków
Parlament Europejski ogłasza co roku, przed końcem pierwszego semestru, zaproszenie do składania wniosków o przyznanie dotacji na finansowanie działalności partii i fundacji. W ogłoszeniu określone są kryteria uprawniające do otrzymania dofinansowania, wspólnotowe zasady finansowania oraz daty przewidywane na przeprowadzenie procedury przyznania dotacji.
Wniosek o dofinansowanie
Decyzje w sprawie wniosków o dofinansowanie
Prezydium przyjmuje decyzję na podstawie procedury oceny przewidzianej w ust. 1. W ocenie tej bierze się pod uwagę - na podstawie informacji otrzymanych w myśl art. 4 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 2004/2003 oraz powszechnie znanych zmian - ewentualne zmiany, jakie mogły nastąpić od czasu złożenia wniosku.
Zgodnie z art. 10 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (WE) nr 2004/2003 wysokość dotacji przyznawanej każdej partii ustalana jest na podstawie liczby posłów do PE będących członkami partii wnioskującej o dotację w ostatnim dniu składania wniosków, z wyjątkiem przypadków zwiększenia się liczby posłów do PE w wyniku wstąpienia nowych państw członkowskich.
W przypadku gdyby w wyniku zmiany liczby organizacji wnioskujących o dofinansowanie lub liczby posłów należących do wnioskującej o dotację partii kwoty referencyjne dla wnioskodawców różniły się znacznie od kwot, jakich można się spodziewać na mocy art. 1a, Sekretarz Generalny bezzwłocznie informuje o tym fakcie Prezydium. Prezydium może zwrócić się do Przewodniczącego o złożenie wniosku do właściwej komisji w celu dostosowania kwoty dostępnych środków.
Umowy o dotację
Przyznanie dotacji beneficjentowi jest przedmiotem pisemnej umowy pomiędzy Parlamentem Europejskim, reprezentowanym przez Przewodniczącego lub jego pełnomocnika, i beneficjentem. Tekst projektu umowy dotacji załączony jest do niniejszych przepisów (zob. załącznik 2). Umowa ta musi zostać właściwie wypełniona i podpisana przez obie strony umowy w ciągu trzydziestu dni od daty wydania przez Prezydium decyzji, o której mowa w art. 4. Brzmienie tekstu umowy dotacji nie podlega zmianom.
Wypłata
– końcowe sprawozdanie z realizacji programu prac,
– końcowe rozliczenie finansowe rzeczywiście poniesionych kosztów kwalifikowalnych zgodne ze strukturą planowanego budżetu,
– pełne zestawienie dochodów i wydatków odpowiadających zapisom księgowym beneficjenta w okresie, w którym miał on prawo do otrzymywania dotacji na mocy umowy dotacji, w którym w przypadku partii określa się nadwyżkę przeniesioną na następny rok budżetowy i kwotę przeznaczoną do rezerwy finansowej,
– raport z zewnętrznego audytu księgowości beneficjenta przeprowadzonego przez instytucję lub niezależnego eksperta posiadającego na mocy ustawodawstwa krajowego stosowne uprawnienia upoważniające go do przeprowadzania kontroli księgowej.
– zgodności przygotowanych rozliczeń finansowych z mającym zastosowanie w przypadku beneficjenta prawodawstwem krajowym, braku poważnych nieprawidłowości w tych rozliczeniach oraz faktu, że rozliczenia te przedstawiają w sposób prawdziwy i obiektywny sytuację finansową i wyniki działań,
– zgodności przedstawionych Parlamentowi przez beneficjenta dokumentów finansowych z zapisami finansowymi umowy dotacji,
– prawdziwości zadeklarowanych kosztów,
– kompletności zadeklarowanych przychodów,
– przestrzegania zobowiązań określonych w art. 6, 7, 8 oraz 10 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 2004/2003,
– w przypadku dotacji dla partii, wykorzystania, na mocy art. 6a, wszelkiej nadwyżki przeniesionej na następny rok budżetowy w pierwszym kwartale tego roku,
– w przypadku dotacji dla partii wypełnienia zobowiązań wynikających z art. 109 ust. 4 rozporządzenia finansowego.
Jeśli beneficjent przez pięć kolejnych lat rozliczenia budżetowego przedstawia sprawozdania z audytu zewnętrznego sporządzone przez tę samą niezależną instytucję lub niezależnego eksperta, w kolejnym roku przedstawi sprawozdanie przygotowane przez inną niezależną instytucję lub innego niezależnego eksperta.
Prezydium i, w trakcie procedury przygotowywania decyzji, Sekretarz Generalny, może zwrócić się do beneficjenta o przedstawienie dokumentów lub wszelkich informacji uzupełniających uznanych za niezbędne w procedurze zatwierdzenia sprawozdania oraz końcowego rozliczenia finansowego. Beneficjent przedstawia wspomniane dokumenty w ciągu dwóch tygodni.
Po wysłuchaniu przedstawicieli danego beneficjenta Prezydium może odrzucić sprawozdanie końcowe oraz końcowe rozliczenie finansowe i zwrócić się o sporządzenie nowego sprawozdania oraz nowego rozliczenia. Beneficjent przedstawia nowe sprawozdanie i nowe rozliczenie w ciągu dwóch tygodni.
Jeżeli w terminie dwóch miesięcy Parlament nie zwróci się do beneficjenta na piśmie o uzupełnienie dokumentacji, sprawozdanie i końcowe rozliczenie finansowe uważane są za zatwierdzone.
Przeniesienie salda na następny rok budżetowy i na rachunek rezerw (obowiązujące wyłącznie w odniesieniu do partii)
Na nadwyżkę dochodu odnotowaną w roku budżetowym N, która może zgodnie z art. 109 ust. 4 rozporządzenia finansowego zostać przeniesiona na następny rok budżetowy i włączona do specjalnej rezerwy, składa się różnica między całkowitymi kwalifikowalnymi wydatkami a:
a) kwotą początkowej dotacji przyznanej przez Parlament Europejski na rok budżetowy N zgodnie z art. 4 ust. 2; oraz
b) zasobami własnymi partii przeznaczonymi na pokrycie kwalifikowanych wydatków - w sytuacji gdy partia uprzednio pokryła wydatki niekwalifikowane wyłącznie z własnych środków; oraz
c) wszelką nadwyżką przeniesioną z roku budżetowego N-1.
a) Nadwyżka dochodu, którą można przenieść na rok budżetowy N+1, nie może przekraczać 25 % całkowitego dochodu, o którym mowa w ust. 1 lit. a) i b).
b) Faktycznie przeniesiona kwota figuruje w bilansie zamknięcia roku budżetowego N jako "środki do przeniesienia na rok budżetowy N+1 w celu pokrycia kwalifikowalnych kosztów poniesionych w pierwszym kwartale roku N+1". Przeniesiona na ten cel kwota stanowi koszty kwalifikowalne w roku budżetowym N.
c) Przedmiotowe środki zapisane są w rachunku zysków i strat na rok budżetowy N+1. Na podstawie tymczasowego rozliczenia sporządzonego w dniu 31 marca roku N+1 określa się kwalifikowalne wydatki poniesione do tej daty. Jeśli wspomniane środki przekraczają te wydatki, różnicę pomiędzy tymi dwoma kwotami odejmuje się od dotacji, której ostateczna wysokość na rok N określona jest zgodnie z art. 7.
a) Zobowiązania z bilansu zamknięcia mogą zawierać specjalny rachunek rezerw, do którego można wyłącznie dopisać nadwyżkę dochodu wspomnianą w ust. 1.
b) Nadwyżka dochodu, którą można włączyć do specjalnego rachunku rezerw, nie może przekraczać różnicy pomiędzy dochodem określonym w ust. 1 lit. b) a minimalną (15 %) częścią teoretycznie należącą do zasobów własnych na pokrycie kwalifikowanych wydatków rzeczywiście ponoszonych lub zawartych w środkach do przeniesienia na rok budżetowy N+1.
c) Do specjalnego rachunku rezerw nie można zapisać sumy, która sprawiłaby, że ogół środków na nim przekroczyłby kwotę referencyjną określoną w art. 109 ust. 4 akapicie trzecim rozporządzenia finansowego, zdefiniowaną jako średnią arytmetyczną całkowitego dochodu z trzech ostatnich lat budżetowych.
Wyliczenie końcowej kwoty dotacji
– maksymalnej kwoty dotacji określonej w art. I.3.2 umowy dotacji,
– 85 % rzeczywistych kosztów kwalifikowalnych do objęcia dofinansowaniem.
Zawieszenie i zmniejszenie dotacji
Na wniosek Sekretarza Generalnego Prezydium zawiesza wypłaty i zmniejsza dotację oraz - w odnośnym przypadku - rozwiązuje umowę dotacji, zwracając się do beneficjenta o ewentualny zwrot odpowiedniej kwoty w przypadku:
a) wykorzystania dotacji na wydatki, na które nie zezwala rozporządzenie (WE) nr 2004/2003;
b) braku notyfikacji w myśl art. 4 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 2004/2003;
c) niestosowania się do warunków i obowiązków określonych, odpowiednio, w art. 3 i 6 rozporządzenia (WE) nr 2004/2003;
d) zaistnienia jednej z okoliczności, o których mowa w art. 93 bądź 94 rozporządzenia finansowego.
Przed podjęciem decyzji Prezydium umożliwia beneficjentowi zajęcie stanowiska w sprawie stwierdzonych nieprawidłowości.
Procedura ściągania należności
Kontrole i audyt
Pomoc techniczna
Przepisy dotyczące kampanii wyborczych
Odpowiednio wcześnie przed wyborami do Parlamentu Europejskiego w 2009 r. Prezydium może przyjąć przepisy dotyczące kwalifikowalności wydatków partii związanych z kampaniami prowadzonymi przez nie w związku z wyborami do Parlamentu Europejskiego.
Publikacja
Prawo do odwołania
Decyzje podjęte na mocy niniejszych przepisów mogą być przedmiotem odwołania do Trybunału Sprawiedliwości Wspólnot Europejskich i Sądu Pierwszej Instancji Wspólnot Europejskich na warunkach przewidzianych przez Traktat.
Normy przejściowe na rok budżetowy 2008
a) w sprawie finansowania własnego: obowiązek podpisania wprowadzającej zmiany właściwej umowy dotacji przypada upoważnionemu urzędnikowi zatwierdzającemu bez konieczności podejmowania dalszych decyzji przez Prezydium;
b) w sprawie finansowania fundacji: terminy 1 listopada i 1 lutego określone w art. 3 ust. 1 i art. 4 ust. 2 zastępuje się terminami 28 marca i 28 czerwca.
Aktualizacja przepisów
Przed dniem 30 września 2010 r. Sekretarz Generalny Parlamentu Europejskiego przedstawia Prezydium sprawozdanie z wprowadzenia w życie niniejszych przepisów. Jeżeli zachodzi taka potrzeba, w sprawozdaniu zawarte są ewentualne poprawki do wniesienia do przewidzianych w rozporządzeniu (WE) nr 2004/2003 przepisów i systemu finansowania europejskich partii politycznych.
Wejście w życie
Niniejsze przepisy wchodzą w życie z datą ich przyjęcia przez Prezydium. Zostaną one opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej i na stronach internetowych Parlamentu Europejskiego.
______
(1) Dz.U. L 297 z 15.11.2003, s. 1.
(2) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.
(3) Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 1.
(4) Dz.U. L 136 z 31.5.1999, s. 1.
ZAŁĄCZNIKI
ZAŁĄCZNIK 1
Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX
Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.
..................................................
© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.