Przegląd śródokresowy polityki przemysłowej - wkład w strategię UE na rzecz wzrostu gospodarczego i zatrudnienia (2007/2257(INI)).

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2009.279E.65

Akt nienormatywny
Wersja od: 19 listopada 2009 r.

Przegląd śródokresowy polityki przemysłowej - wkład w strategię UE na rzecz wzrostu gospodarczego i zatrudnienia

P6_TA(2008)0226

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 22 maja 2008 r. w sprawie przeglądu śródokresowego polityki przemysłowej - wkład w strategię UE na rzecz wzrostu gospodarczego i zatrudnienia (2007/2257(INI))

(2009/C 279 E/12)

(Dz.U.UE C z dnia 19 listopada 2009 r.)

Parlament Europejski,

– uwzględniając komunikat Komisji pt. "Przegląd śródokresowy polityki przemysłowej. Wkład w strategię UE na rzecz wzrostu gospodarczego i zatrudnienia" (COM(2007)0374) oraz towarzyszący mu dokument roboczy służb Komisji (SEC(2007)0917),

– uwzględniając konkluzje Rady ds. konkurencyjności z dnia 22-23 listopada 2007 r.,

– uwzględniając komunikat Komisji pt. "Małe i średnie przedsiębiorstwa kwestią kluczową dla zapewnienia wzrostu gospodarczego i zatrudnienia. Przegląd śródokresowy nowoczesnej polityki w zakresie MŚP" (COM(2007)0592),

– uwzględniając komunikat Komisji pt. "Inicjatywa rynków pionierskich dla Europy" (COM(2007)0860),

– uwzględniając swoją rezolucję z dnia 5 lipca 2006 r. w sprawie ram politycznych mających na celu wzmocnienie przemysłu UE - w kierunku bardziej zintegrowanego podejścia do polityki przemysłowej(1),

– uwzględniając swoją rezolucję z dnia 30 listopada 2006 r. pt. "Czas podjąć bardziej efektywne działania - tworzenie Europy przedsiębiorczej i wzrostu"(2),

– uwzględniając art. 45 Regulaminu,

– uwzględniając sprawozdanie Komisji Przemysłu, Badań Naukowych i Energii oraz opinię Komisji Rynku Wewnętrznego i Ochrony Konsumentów (A6-0167/2008),

A. mając na uwadze, że śródokresowy przegląd polityki przemysłowej, jakiego dokonuje Komisja, bierze pod uwagę postępy osiągnięte w realizacji zintegrowanego podejścia do polityki przemysłowej do 2005 r. oraz określa działania, które należy podjąć w najbliższych latach,

B. mając na uwadze, że udział przemysłu UE w wydatkach sektora prywatnego na badania i rozwój wynosi ponad 80 %, a wytwarzane przezeń innowacyjne produkty stanowią 73 % eksportu UE, dzięki czemu odgrywa on ważną rolę w przekształcaniu UE w gospodarkę opartą na wiedzy,

C. mając na uwadze, że w porównaniu z innymi regionami takimi jak USA lub Azja przemysł w UE wciąż stosunkowo powoli przystosowuje się do zmieniającej się rzeczywistości rynkowej i nowości technologicznych, czego przyczyną jest wysoki stopień regulacji rynku,

D. mając na uwadze, że tendencje takie jak globalizacja, zmiany technologiczne i zrównoważony rozwój są źródłem ważnych, choć jeszcze niewykorzystanych możliwości dla przemysłu w UE,

1. z zadowoleniem przyjmuje komunikat Komisji stanowiący przegląd postępów w zakresie realizacji zintegrowanej polityki przemysłowej i podkreśla, że dobrze prosperujący przemysł ma istotne znaczenie dla realizacji celów lizbońskich;

2. dostrzega postępy osiągnięte zarówno w ramach działań horyzontalnych, jak i sektorowych oraz wyraża zadowolenie z powodu nowych inicjatyw sektorowych w dziedzinie przetwórstwa spożywczego i w elektrotechnice;

3. wyraża ubolewanie z powodu słabych powiązań między krajową a unijną polityką przemysłową i popiera inicjatywy Komisji i państw członkowskich mające na celu umocnienie tych powiązań;

4. uważa, że głównym zadaniem polityki przemysłowej UE jest stworzenie właściwych warunków ramowych dla rozwoju przedsiębiorstw, inwestycji przemysłowych, innowacji i tworzenia nowych miejsc pracy przy zwróceniu szczególnej uwagi na potrzeby małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP);

5. uważa, że otwarty i konkurencyjny rynek wewnętrzny w sferze usług i przemysłu zwiększa potencjał innowacji i poprawia konkurencyjność przemysłu; uważa, że polityka konkurencji odgrywa kluczową rolę, jeżeli chodzi o zadbanie o to, aby konsumenci czerpali korzyści z otwartego rynku europejskiego;

6. podkreśla znaczenie skutecznego systemu zamówień publicznych dla konkurencyjności przemysłu europejskiego; uważa, że prekomercyjne zamówienia publiczne stanowią ważne narzędzie napędzania innowacyjności przedsiębiorstw europejskich; zachęca państwa członkowskie do dokonania przeglądu ich polityki zamówień publicznych pod tym kątem i zwraca się do Komisji o promowanie wymiany najlepszych praktyk w tym obszarze;

7. przyjmuje z zadowoleniem propozycje Komisji dotyczące konsolidacji europejskiego rynku sprzętu obronnego i poprawy konkurencyjności przemysłu zbrojeniowego UE na świecie;

8. zachęca Komisję do zintensyfikowania monitorowania rynku łańcucha dostaw towarów przemysłowych i konsumpcyjnych, w tym dystrybutorów końcowych i detalistów w celu zapewnienia istnienia warunków konkurencji na wszystkich etapach łańcucha dostaw;

9. wzywa Komisję do większych wysiłków w celu usunięcia zbędnych barier administracyjnych utrudniających dostęp do rynku wewnętrznego, uproszczenia i udoskonalenia środowiska regulacyjnego oraz w celu ograniczenia obciążeń administracyjnych, którym muszą podołać przedsiębiorstwa, m.in. poprzez zadbanie o postępy w 13 priorytetowych dziedzinach, określonych w planie działania Komisji mającym na celu ograniczenie obciążeń administracyjnych, a także poprzez wdrożenie drugiego pakietu szybkich działań usuwających bariery administracyjne;

10. wzywa państwa członkowskie do czynienia postępów, jeżeli chodzi o określanie i osiąganie ambitnych celów na szczeblu krajowym w zakresie ograniczania obciążeń administracyjnych, zwłaszcza takich, których usunięcie sprzyja wzrostowi i rozwojowi MŚP, np. uproszczone wymagania dotyczące sprawozdawczości oraz wyłączenia;

11. zachęca Komisję do zastosowania spójnego podejścia w stosunku do MŚP w ramach wszystkich strategii politycznych UE poprzez konsekwentne stosowanie zasady polegającej na koncentrowaniu się w pierwszej kolejności na małych podmiotach ("think small first");

12. zdecydowanie popiera inicjatywę na rzecz wprowadzenia dokumentu "Small Business Act for Europe"; uważa, że powinien to być wniosek legislacyjny zawierający nowe konkretne inicjatywy mające na celu ograniczenie obciążeń administracyjnych dla MŚP poprzez wprowadzenie zwolnień, ułatwienie im dostępu do rynku wewnętrznego i procedur udzielania zamówień publicznych oraz zagwarantowanie im odpowiedniego dostępu do źródeł finansowania i infrastruktury badawczej;

13. podkreśla znaczenie umowy bazylejskiej II(3) i jej wpływ na postępowanie banków i ich gotowość do udzielania pożyczek klientom wysokiego ryzyka, w tym MŚP; uważa, że ma to zasadnicze znaczenie dla wspierania MŚP w zakresie komercyjnych inwestycji badawczych i prowadzenia przez MŚP badań naukowych;

14. z zadowoleniem przyjmuje ugrupowania partnerskie ustanowione przez Komisję, takie jak CARS 21 oraz grupa wysokiego szczebla ds. tekstyliów; uważa, że ugrupowania te są ważnymi forami dla umocnienia polityki przemysłowej UE;

15. podkreśla pilną konieczność ustanowienia ogólnounijnego rynku kapitału podwyższonego ryzyka poprzez usuwanie istniejących przeszkód prawnych i podatkowych dla inwestycji w kapitał podwyższonego ryzyka najbardziej innowacyjnych europejskich małych przedsiębiorstw;

16. przypomina o znaczeniu nowoczesnych systemów normalizacyjnych i zachęca Komisję do przyspieszenia wdrażania norm w ramach nowego podejścia przy jednoczesnym zwróceniu uwagi na potrzeby MŚP i zwiększeniu uczestnictwa ich przedstawicieli;

17. uważa, że celów UE w zakresie ochrony środowiska naturalnego nie powinno się postrzegać jako zagrożenia dla przemysłu, lecz powinno się je traktować jako szansę na uzyskanie przewagi nad konkurencją i uczynienie z przemysłu UE światowego lidera na rynku technologii, produktów i usług przyjaznych dla środowiska i akceptowalnych społecznie; podkreśla jednak, że stosowaniu nowych technologii powinny towarzyszyć środki chroniące konkurencyjność międzynarodową europejskich przedsiębiorstw;

18. uważa, że rozwój przemysłu jest ściśle związany z istnieniem wydajnej infrastruktury transportowej na płaszczyźnie europejskiej, że właściwie funkcjonująca infrastruktura umożliwia rozkwit stref przemysłowych, w tym stref usytuowanych poza ośrodkami miejskimi, oraz że państwa członkowskie powinny być zdolne do wykorzystania środków na rozwój regionalny w celu stworzenia parków przemysłowych i technologicznych na obszarach wiejskich znajdujących się w sąsiedztwie dużych aglomeracji miejskich;

19. uważa, że w ramach proponowanego przez Komisję planu działania w zakresie zrównoważonej polityki przemysłowej należy określić ramy stopniowego przekształcania przemysłu w sektor o niskiej emisji węgla i wysokim stopniu wydajności energetycznej charakteryzujący się oszczędnym gospodarowaniem zasobami, który przyczyni się do osiągnięcia celów w dziedzinie energii i zmian klimatycznych, zdefiniowanych przez Radę Europejską w dniach 8-9 marca 2007 r.; uważa, że inicjatywa na rzecz tzw. rynków pionierskich i program działania w zakresie standardów mogłyby tu odegrać istotną rolę;

20. w szczególny sposób podkreśla potrzebę trwałego i zrównoważonego rozwoju w całej UE, zarówno w wymiarze geograficznym, jak i w odniesieniu do skali projektów; uważa, że prawdziwie wyważone podejście jest jedynym sposobem na pobudzenie rozwoju przemysłu w UE, tworzenie nowych miejsc pracy i promowanie w UE regionów odnoszących sukcesy; uważa, że inicjatywa w zakresie klasterów przemysłowych może ustanowić wysoki poziom innowacji i trwałego rozwoju gospodarczego;

21. z zadowoleniem przyjmuje znaczący wkład polityki spójności w zapewnianie konkurencyjności w sektorze przemysłu i zachęca państwa członkowskie do dalszego koncentrowania swoich inwestycji w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz Europejskiego Funduszu Społecznego na obszarach, które promują wzrost kapitału ludzkiego, badania, innowacje, ducha przedsiębiorczości i pomoc dla MŚP;

22. zwraca uwagę, że należy niezwłocznie wziąć pod uwagę wpływ uregulowań prawnych w dziedzinie ochrony środowiska na międzynarodową konkurencyjność energochłonnych gałęzi przemysłu w UE, aby uniknąć nadmiernych emisji dwutlenku węgla i bezrobocia; w związku z tym wzywa Komisję do aktywnego wspierania i zawierania globalnych porozumień sektorowych mogących ograniczyć wpływ konkretnych gałęzi przemysłu na środowisko na całym świecie, gwarantując jednocześnie równe warunki dla wszystkich;

23. wspiera Komisję w dążeniu do poddania wszystkich nowych wniosków legislacyjnych dogłębnej i rygorystycznej ocenie ich oddziaływania i analizy mającej w szczególności wykazać, czy dany wniosek wpływa niekorzystnie na funkcjonowanie rynku wewnętrznego lub na konkurencyjność europejskiego przemysłu, zgodnie z zasadą trwałego rozwoju;

24. zwraca uwagę na obecną sytuację w zakresie dostępu do surowców; zwraca uwagę, że Unia Europejska jest całkowicie uzależniona od importu kilku metali; wzywa Komisję do zaproponowania zintegrowanego podejścia do kwestii zagwarantowania pewnego dostępu do surowców, poprawy skuteczności wykorzystania zasobów oraz wsparcia rozwoju technologii badawczych; nawołuje Komisję i państwa członkowskie do wspierania i przyspieszenia realizacji projektów zapowiedzianych przez Radę Europejską jako projekty istotne dla interesów Wspólnoty w zakresie bezpieczeństwa energii i dywersyfikacji źródeł energii UE;

25. przypomina ważne zmiany strukturalne wynikające ze zmiany w strukturze zatrudnienia na korzyść usług dla przemysłu; w związku z tym wyraża poparcie dla planowanej inicjatywy na rzecz przemysłu i usług, w ramach której podda się analizie sektory usług i ich wpływ na konkurencyjność przemysłu; przede wszystkim zwraca uwagę Komisji na poprawę jakości produktywności i wartości usług świadczonych na rzecz przemysłu, w szczególności usług wymagających dużej wiedzy fachowej, świadczonych przedsiębiorcom;

26. z zadowoleniem przyjmuje inicjatywę Komisji dotyczącą zmian strukturalnych, które ułatwią wymianę najlepszych rozwiązań między państwami członkowskimi; gorąco zachęca Komisję, by w ramach przeglądu swojego komunikatu zatytułowanego: "Restrukturyzacje i zatrudnienie - Antycypacja i towarzyszenie restrukturyzacjom na rzecz poprawy zatrudnienia: rola Unii Europejskiej" (COM(2005)0120), wspierała ustanowienie partnerstwa na dużą skalę na szczeblu UE, jak również sieci wymiany informacji i najlepszych rozwiązań między ekspertami w państwach członkowskich;

27. zwraca uwagę na potrzebę ciągłych inwestycji w dziedzinie edukacji, szkoleń i badań naukowych jako kwestii priorytetowych, a także na zależność rozwoju przemysłu i konkurencyjności wyrobów europejskich od jakości zasobów ludzkich i poziomu jej przygotowania, a także od innowacji zawartych w nowych wyrobach;

28. podkreśla fakt, iż innowacyjne produkty w dużej mierze wzmacniają przewagę konkurencyjną UE, gdyż stanowią 73 % eksportu UE; zauważa jednak, że w zakresie innowacji, a zwłaszcza badań naukowych i rozwoju w przedsiębiorstwach, UE wciąż nie dorównuje Stanom Zjednoczonym ani Japonii; uważa wobec tego, że w pełni należy wykorzystać wspólnotowe programy finansowe, takie jak siódmy program ramowy na rzecz badań naukowych, rozwoju technologicznego i demonstracji, program ramowy na rzecz konkurencyjności i innowacji oraz Europejski Instytut Innowacji i Technologii; w związku z tym wyraża zadowolenie z inicjatywy na rzecz tzw. rynków pionierskich i programu działania w zakresie standardów, które przyczyniają się do odblokowania potencjału rynkowego w przypadku innowacyjnych produktów i usług w dziedzinach, które społeczeństwo wysoko sobie ceni; nalega, by Komisja zobowiązała się do lepszego stanowienia prawa w tym względzie i przestrzega przed faworyzowaniem niektórych rozwiązań technologicznych kosztem innych;

29. uważa, że w celu pobudzenia innowacyjności w całej UE należy wspierać działalność w sferze innowacji oraz chronić produkty będące rezultatem tej działalności; zwraca wobec tego uwagę na znaczenie przejrzystej i nieskomplikowanej polityki w dziedzinie praw do własności intelektualnej, którą się rzeczywiście realizuje; wzywa Radę do podjęcia działań mających na celu jak najszybsze wprowadzenie patentu wspólnotowego oraz wzywa Komisję do kontynuowania zwalczania fałszerstw oraz podejmowania wysiłków na rzecz znalezienia rozwiązań w tej dziedzinie na skalę globalną w oparciu głównie o europejskie modele;

30. zobowiązuje swojego Przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji Radzie oraz Komisji.

______

(1) Dz.U. C 303 E z 13.12.2006, s. 646.

(2) Dz.U. C 316 E z 22.12.2006, s. 378.

(3) International Convergence of Capital Measurement and Capital Standards: A Revised Framework (Międzynarodowa konwergencja pomiaru kapitału i standardów dotyczących funduszy własnych: zmienione ramy), Bazylejski Komitet Nadzoru Bankowego, czerwiec 2004 r.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.