Rozporządzenie 1159/2000 w sprawie prowadzenia przez Państwa Członkowskie działań informacyjnych i reklamowych dotyczących pomocy udzielanej z funduszy strukturalnych

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2000.130.30

Akt utracił moc
Wersja od: 31 maja 2000 r.

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 1159/2000
z dnia 30 maja 2000 r.
w sprawie prowadzenia przez Państwa Członkowskie działań informacyjnych i reklamowych dotyczących pomocy udzielanej z funduszy strukturalnych

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1260/1999 z dnia 21 czerwca 1999 r. ustanawiające przepisy ogólne w sprawie funduszy strukturalnych(1), w szczególności jego art. 53 ust. 2,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Artykuł 46 rozporządzenia (WE) nr 1260/1999 przewiduje działania informacyjne i reklamowe dotyczące działalności funduszy strukturalnych.

(2) Artykuł 34 ust. 1 lit. h) rozporządzenia (WE) nr 1260/1999 stanowi, że organ zarządzający, wprowadzający w życie pakiet pomocy strukturalnej jest odpowiedzialny za zgodność swoich działań z wymogami dotyczącymi informacji i reklamy.

(3) Artykuł 46 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1260/1999 stanowi, że organ zarządzający jest odpowiedzialny za zapewnienie reklamy pakietu pomocy strukturalnej, w szczególności za informowanie potencjalnych beneficjentów końcowych, organizacji handlowych, zawodowych, partnerów ekonomicznych i społecznych, instytucji promujących równość między kobietami i mężczyznami oraz organizacji pozarządowych o szansach stwarzanych przez pomoc, a także za informowanie opinii publicznej o roli, jaką odgrywa Wspólnota w udzielaniu pomocy i jej rezultatach.

(4) Artykuł 46 ust. 3 wymaga, aby Państwa Członkowskie konsultowały z Komisją i informowały ją co roku o inicjatywach podejmowanych w odniesieniu do działań informacyjnych i reklamy.

(5) Na mocy art. 18 ust. 3 i art. 19 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 1260/199 uzupełnienie programu do każdego programu operacyjnego lub jednolitego dokumentu programowego powinno zawierać środki zmierzające do reklamowania pomocy zgodnie z art. 46.

(6) Artykuł 35 ust. 3 lit. e) rozporządzenia (WE) nr 1260/1999 stanowi, że komitety monitorujące rozpatrują i zatwierdzają roczne i końcowe sprawozdania dotyczące pomocy, przed ich wysłaniem do Komisji, również art. 37 ust. 2 tego rozporządzenia wymaga uwzględnienia w tych sprawozdaniach działań podjętych przez organ zarządzający i komitet monitorujący w celu zapewnienia jakości i skuteczności działań podjętych w celu zapewnienia reklamowania pomocy. Artykuł 40 ust. 4 stanowi w szczególności, że wyniki oceny powinny być na żądanie udostępniane opinii publicznej, za zgodą komitetu monitorującego, w przypadku oceny w połowie okresu, która ma być sporządzona nie później niż dnia 31 grudnia 2003 r.

(7) Decyzja Komisji 94/342/WE z dnia 31 maja 1994 r. w sprawie prowadzenia przez Państwa Członkowskie działań informacyjnych i reklamowych dotyczących pomocy z funduszy strukturalnych i Instrumentu Finansowego Orientacji Rybołówstwa (IFOR)(2), ma wciąż zastosowanie w odniesieniu do udzielania pomocy na mocy rozporządzenia Rady (EWG) nr 2052/88 z dnia 24 czerwca 1988 r. w sprawie zadań funduszy strukturalnych i ich skuteczności oraz w sprawie koordynacji działań funduszy między sobą i z operacjami Europejskiego Banku Inwestycyjnego i innymi istniejącymi instrumentami finansowymi(3), ostatnio zmienionego rozporządzeniem (WE) nr 3193/94(4), jak również rozporządzeniami przyjętymi w celu wykonania tego rozporządzenia.

(8) Komitet określony w art. 147 Traktatu, Komitet ds. Struktury Agrarnej i Rozwoju Wsi oraz Komitet ds. Struktur Rybołówstwa i Akwakultury były konsultowane w sprawie tego rozporządzenia. Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Rozwoju i Konwersji Regionów,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Szczegółowe przepisy mające zastosowanie do działań informacyjnych i reklamowych dotyczących pomocy z funduszy strukturalnych na mocy rozporządzenia (WE) nr 1260/1999 są określone w załączniku do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie trzeciego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 30 maja 2000 r.

W imieniu Komisji
Michel BARNIER
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 161 z 26.6.1999, str. 1.

(2) Dz.U. L 152 z 18.6.1994, str. 39.

(3) Dz.U. L 185 z 15.7.1988, str. 9.

(4) Dz.U. L 337 z 24.12.1994, str. 11.

ZAŁĄCZNIK

ZASADY ZASTOSOWANIA W ODNIESIENIU DO INFORMACJI I REKLAMY W ZAKRESIE POMOCY Z FUNDUSZY STRUKTURALNYCH

1. Zasady ogólne i zakres

Informacja i reklama w zakresie pomocy z funduszy strukturalnych została zaplanowana w celu zwiększenia świadomości społecznej i przejrzystości działań Unii Europejskiej, a także tworzenia spójnego obrazu pomocy zaangażowanej na terenie wszystkich zainteresowanych Państw Członkowskich. Taka informacja i reklama obejmuje działania wspierane przez następujące instytucje: Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego (EFRR), Europejski Fundusz Społeczny (EFS), Europejski Fundusz Orientacji i Gwarancji Rolnej (EFOGR), Sekcja Orientacji lub Instrument Finansowy Orientacji Rybołówstwa (IFOR).

Działania informacyjne i reklamowe opisane poniżej odnoszą się do wspólnotowych ram wsparcia (WRW), programów operacyjnych, jednolitych dokumentów programowych (JDP) oraz programów inicjatyw wspólnotowych określonych w rozporządzeniu (WE) nr 1260/1999.

Organ zarządzający odpowiedzialny za wprowadzenie w życie pomocy jest odpowiedzialny za prowadzenie reklamy na miejscu. Reklama ta przeprowadzana jest we współpracy z Komisją Europejską, która jest informowana o środkach przedsięwziętych w tym celu.

Właściwe organy krajowe i regionalne podejmują wszystkie właściwe kroki administracyjne w celu zapewnienia efektywnego stosowania tych uzgodnień oraz współpracy z Komisją.

2. Cele informacji i reklamy oraz grupy, do których informacja i reklama są kierowane

Celem działań informacyjnych i reklamowych jest:

2.1. informowanie potencjalnych i faktycznych beneficjentów końcowych, jak również:

- organów regionalnych i lokalnych oraz innych właściwych organów publicznych,

- organizacji handlowych i kół przedsiębiorców,

- partnerów ekonomicznych i społecznych,

- organizacji pozarządowych, w szczególności instytucji wspierających równość między kobietami i mężczyznami, organizacji zajmujących się ochroną i poprawą środowiska naturalnego,

- podmiotów i promotorów projektów

o możliwościach, jakie stwarza wspólna pomoc Unii Europejskiej oraz Państw Członkowskich, w celu zapewnienia przejrzystości takiej pomocy;

2.2. informowanie opinii publicznej o roli, jaką pełni Unia Europejska we współpracy z Państwami Członkowskimi przy udzielaniu pomocy, jak również o rezultatach ich działań.

3. Realizacja działań informacyjnych i reklamowych

3.1. Przepisy ogólne

3.1.1. Przygotowanie działań

Działania informacyjne i reklamowe przedstawiane są w formie planu działań obejmującego każdy program operacyjny i każdy jednolity dokument programowy (JDP). W razie potrzeby taki plan jest przedstawiany na poziomie wspólnotowych ram wsparcia (WRW). Jego wprowadzenie w życie podlega odpowiedzialności organu zarządzającego.

Każdy plan działań informacyjnych zawiera:

- jego cele oraz grupy, do których jest skierowany,

- strategię i założenia dotyczące przewidywanych skutków stosowania określonych działań informacyjnych i działań zmierzających do przekazania informacji oraz ustalenie środków niezbędnych do realizacji celu w ramach każdego z funduszy,

- przybliżony budżet,

- departamenty administracji lub organy odpowiedzialne za realizację,

- kryteria oceny skuteczności zastosowanych środków.

Plan działań informacyjnych jest przedstawiany w uzupełnieniu programu zgodnie z art. 18 ust. 3 lit. d) rozporządzenia (WE) nr 1260/1999.

3.1.2. Finansowanie

Kwoty przewidziane na działania informacyjne i reklamowe są uwzględniane w planie finansowym wspólnotowych ram wsparcia (WRW), w jednolitym dokumencie programowym (JDP) i programach operacyjnych pod pozycją pomocy technicznej (środki wymagane do przygotowania, monitorowania i oceny pomocy na mocy art. 17 ust. 2 lit. e), art. 18 ust. 2 lit. b) i art. 19 ust. 3 lit. b) rozporządzenia (WE) nr 1260/1999).

3.1.3. Ustalenie osób odpowiedzialnych

Każdy organ zarządzający wybiera jedną lub kilka osób odpowiedzialnych za informację i reklamę. Organy zarządzające powiadamiają Komisję o osobie lub osobach wyznaczonych w tym celu.

3.1.4. Odpowiedzialność

Organ zarządzający powiadamia Komisję o wykonaniu niniejszego rozporządzenia podczas corocznego spotkania określonego w art. 34 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1260/1999.

3.2. Treść i strategia działań informacyjnych i reklamowych

Działania wprowadzane w życie są tak zaprojektowane, aby osiągnąć cele określone w pkt 2 powyżej.

Obejmują one:

- zapewnienie przejrzystości dla beneficjentów potencjalnych i końcowych,

- informowanie opinii publicznej.

3.2.1. Zapewnienie przejrzystości dla beneficjentów potencjalnych i końcowych oraz grup,

które zostały określone w ppkt 2.1

3.2.1.1. Organ zarządzający wyznaczony do każdego pakietu pomocy zapewni w szczególności:

- opublikowanie zawartości pakietu, włącznie ze wskazaniem zaangażowania odpowiednich funduszy strukturalnych, obieg tych dokumentów oraz możliwość ich udostępnienia tym, którzy o to wnioskują,

- ustanowienie właściwego sposobu składania sprawozdań o postępie pomocy w trakcie okresu objętego programem,

- realizację działań informacyjnych odnoszących się do zarządzania, monitorowania i oceny pomocy z funduszy strukturalnych, w razie potrzeby finansowanych ze środków przyznanych na pomoc techniczną w ramach odpowiedniego pakietu pomocy.

Organy zarządzające podejmą starania w celu zapewnienia, że materiały informacyjne i reklamowe będą przedstawiane w jednolitej formie i w zgodzie z przepisami odnoszącymi się do działań informacyjnych i reklamowych określonych w pkt 6. W takim kontekście pożądane jest użycie następujących opisów zadań każdego z funduszów.

EFRR: "Pomoc w redukowaniu różnic w poziomach rozwoju i standardach życia między regionami oraz stopnia opóźnienia regionów mających najmniej korzystne warunki.

Pomoc w zmniejszaniu podstawowych dysproporcji regionalnych we Wspólnocie poprzez udział w rozwoju i dostosowaniu strukturalnym regionów opóźnionych w rozwoju oraz społecznej i gospodarczej konwersji regionów."

EFS: "Pomoc w rozwoju zatrudnienia poprzez promowanie możliwości zatrudniania, ducha przedsiębiorczości, równych szans oraz inwestowania w zasoby ludzkie."

EFOGR: "Pomoc w zachowaniu powiązania między różnymi formami gospodarowania i gruntami.

Poprawa i wspieranie konkurencyjności w rolnictwie jako kluczowej działalności na terenach rolniczych.

Zapewnianie warunków zróżnicowania gospodarki na terenach wiejskich.

Pomoc w umacnianiu wspólnot na terenach wiejskich.

Ochrona i poprawa stanu środowiska, krajobrazu oraz zachowanie dziedzictwa kultury wiejskiej."

IFOR: "Pomoc w utrzymaniu trwałej równowagi między zasobami morskimi a ich eksploatacją.

Modernizowanie struktury połowów w celu zapewnienia przyszłości tej gałęzi gospodarki.

Pomoc w utrzymaniu dynamicznego i konkurencyjnego przemysłu rybołówstwa i restrukturyzacji obszarów zależnych od rybołówstwa.

Usprawnienie dostaw i eksploatacji produktów rybołówstwa."

3.2.1.2. Organ zarządzający wyznaczony do realizacji pakietu pomocowego zapewnia utworzenie właściwych kanałów przepływu informacji w celu zagwarantowania przejrzystości dla różnorodnych i potencjalnych partnerów i beneficjentów pomocy, w szczególności dla małych i średnich przedsiębiorstw.

Informacja ta zawiera przejrzysty projekt procedur administracyjnych, które mają być przestrzegane, opis systemu zarządzania wnioskami, informacje na temat kryteriów wyboru procedur oraz mechanizmy oceny i nazwiska osób lub punktów kontaktowych na poziomie krajowym, regionalnym i lokalnym, które mogą wyjaśnić, jak pakiety pomocowe funkcjonują i jakie są kryteria kwalifikowania się do pomocy.

W przypadku wsparcia potencjału lokalnego, publicznej pomocy dla przedsiębiorstw i globalnych dotacji, informacja ta jest zasadniczo przekazywana przez instytucje pośredniczące i organizacje reprezentujące zainteresowane firmy.

3.2.1.3. Organy zarządzające zapewniają utworzenie właściwych kanałów przekazywania informacji dla osób, które mogłyby korzystać z planów obejmujących szkolenia, zatrudnienie lub rozwój zasobów ludzkich. W tym celu organy te zapewniają współpracę organów odpowiedzialnych za kształcenie zawodowe, organów odpowiedzialnymi za zatrudnienie, przedsiębiorstw i grup przedsiębiorstw, centrów szkoleniowych i organizacji pozarządowych.

3.2.2. Informowanie opinii publicznej

3.2.2.1. W celu zwiększenia świadomości opinii publicznej na temat roli, jaką odgrywa Unia Europejska w tworzeniu pakietów pomocowych, oraz rezultatów, jakie one przyniosły, wyznaczona Organ zarządzający, informuje media w najbardziej odpowiedni sposób o pomocy strukturalnej częściowo finansowanej przez Unię Europejską. Informacja ta zawiera zrównoważone odniesienie do udziału Unii Europejskiej oraz wiadomości dotyczące zadań, jakie ma spełniać każdy z funduszy poprzez wyznaczenie szczególnych priorytetów pakietów pomocowych zgodnie z ppkt 3.2.1.1.

Kolejne kroki zostaną podjęte w momencie rozpoczęcia pomocy po uzyskaniu zgody Komisji oraz w czasie głównych faz realizacji, aby zainteresować krajowe i regionalne media (prasa, radio i telewizja); działania te mogą zawierać informacje prasowe, artykuły, suplementy w odpowiednich gazetach i wizyty w terenie. Inne działania informacyjne i działania zmierzające do przekazania informacji, takie jak strony internetowe, publikacje opisujące udane projekty i rywalizację w celu identyfikacji najlepszych praktyk, mogą również zostać użyte.

W przypadku gdy użyte są środki reklamowe, na przykład konferencje prasowe lub ogłoszenia, udział Unii Europejskiej powinien być jasno wskazany.

Należy zapewnić odpowiednią współpracę z biurem Komisji znajdującym się w danym Państwie Członkowskim.

3.2.2.2. Działania informacyjne i reklamowe kierowane do opinii publicznej zawierają:

- w przypadku gdy inwestycje infrastrukturalne, których całkowity koszt przekracza ponad 500.000 EUR dla operacji częściowo finansowanych przez IFOR i 3 miliony EUR w przypadku innych działań:

- tablice reklamowe ustawione w terenie,

- stałe tablice pamiątkowe dla infrastruktur dostępnych dla ogółu społeczeństwa, które powinny być zainstalowane zgodnie z pkt 6;

- w przypadku częściowo finansowanych działań na rzecz szkolenia i zatrudniania:

- środki mające na celu uświadomienie zainteresowanych o tym, że szkolenia te finansowane są częściowo przez Unię Europejską;

- środki uświadamiające ogół społeczeństwa o roli, jaką odgrywa Unia Europejska w zakresie finansowanych środków w dziedzinie kształcenia zawodowego, zatrudnienia i rozwoju zasobów ludzkich;

- w przypadku inwestycji przedsiębiorstwa środki mające na celu rozwój lokalnego potencjału i wszystkich innych środków otrzymujących finansową pomoc ze strony Wspólnoty:

- informacja dla beneficjentów o ich udziale w operacji częściowo finansowanej przez Unię Europejską w jeden ze sposobów opisanych w pkt 6.

4. Praca komitetów monitorujących

4.1. Komitety monitorujące zapewniają odpowiednią informację o swojej pracy. W tym celu, w miarę możliwości, na bieżąco informują media o postępach pakietów pomocy, za które są odpowiedzialne. Za kontakt z prasą odpowiada przewodniczący. Ponadto w kontakty z prasą zaangażowani są przedstawiciele Komisji.

Właściwe uzgodnienia są podejmowane wówczas, gdy odbywają się ważne wydarzenia związane ze spotkaniami komitetów monitorujących, spotkania na wysokim szczeblu i sesje inauguracyjne. Komisja oraz biura w Państwach Członkowskich są informowane o tych przygotowaniach.

4.2. Komitety monitorujące poddają pod dyskusję roczne sprawozdanie określone w art. 37 rozporządzenia (WE) 1260/1999, które zgodnie z art. 35 tego rozporządzenia musi zawierać część dotyczącą działań informacyjnych i reklamowych. Informacja na temat jakości oraz skuteczności działań oraz właściwe dowody, takie jak fotografie, są przekazywane komitetom monitorującym przez Organ zarządzający.

Zgodnie z art. 46 rozporządzenia (WE) 1260/1999 Państwa Członkowskie przesyłają Komisji wszelkie informacje niezbędne do rozpatrzenia sprawozdania rocznego, przewidzianego w art. 45 tego rozporządzenia.

Informacje te powinny pozwolić Komisji na ustalenie, czy przepisy niniejszego rozporządzenia są przestrzegane.

5. Współpraca i wymiana doświadczeń

Organy zarządzające mają swobodę zastosowania dodatkowych środków, włącznie ze środkami, które przyczyniają się do właściwej realizacji polityki prowadzonej w ramach funduszy strukturalnych.

Organy informują Komisję o nowo podjętych inicjatywach, tak aby Komisja mogła odpowiednio uczestniczyć w ich realizacji.

W celu ułatwienia wykonania niniejszego rozporządzenia Komisja dostarcza pomoc techniczną tam, gdzie zachodzi taka potrzeba. Udostępnia swoje ekspertyzy i materiały zainteresowanym organom w duchu partnerstwa i wspólnoty interesów Wspiera wymianę doświadczeń związanych z wykonaniem art. 46 rozporządzenia (WE) nr 1260/1999 oraz wspiera nieformalne sieci między osobami odpowiedzialnymi za dostarczanie informacji. W związku z powyższym dla Państw Członkowskich pożądane jest wybranie koordynatora krajowego dla każdego z funduszy.

6. Zasady dotyczące technicznych środków informowania i reklamy

W celu zapewnienia dostrzegalności środków częściowo finansowanych przez jeden z funduszy strukturalnych właściwe organy zarządzające są odpowiedzialne za nadzór nad prawidłowością następujących działań informacyjnych i reklamowych:

6.1. Tablice reklamowe

Tablice reklamowe są umieszczane w miejscach włączonych w częściowo finansowane inwestycje infrastrukturalne, których łączna wysokość przekracza kwotę podaną w ppkt 3.2.2.2. Tablice takie powinny posiadać powierzchnię zarezerwowaną na wskazanie udziału Unii Europejskiej.

Tablice reklamowe muszą mieć wymiary odpowiednie do skali działań.

Część tablicy reklamowej zarezerwowana dla Wspólnoty musi spełniać następujące kryteria:

- zajmować co najmniej 25 % całkowitej powierzchni tablicy;

- zawierać standardowe godło wspólnotowe i następujący tekst, przedstawiony poniżej:

..................................................

Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

grafika

- godło jest przedstawione zgodnie z obowiązującymi zasadami;

- wielkość liter użytych do wskazania finansowego udział Unii Europejskiej nie może być mniejsza niż wielkość napisu wskazującego na udział krajowy, chociaż styl pisma może być inny;

- można podać nazwę zaangażowanego funduszu.

W przypadku gdy właściwe organy nie umieszczą tablicy reklamowej wskazującej na ich własny udział finansowy w projekcie, pomoc Unii Europejskiej jest wymieniona na specjalnych tablicach reklamowych przeznaczonych do tego celu. W takich przypadkach stosuje się odpowiednio przepisy określone powyżej.

Tablice reklamowe są usuwane nie później niż sześć miesięcy po ukończeniu prac i zastępowane przez tablice pamiątkowe, zgodnie z przepisami ppkt 6.2.

6.2. Tablice pamiątkowe

Stałe tablice pamiątkowe są umieszczane w miejscach powszechnie dostępnych (centra kongresowe, porty lotnicze, stacje itd.), które reprezentują projekty częściowo finansowane przez fundusze strukturalne. Oprócz godła wspólnotowego taka tablica pamiątkowa wskazuje wkład Wspólnoty i może wspominać o zaangażowanym funduszu.

W przypadku materialnych inwestycji w nieruchomości do celów handlowych tablice pamiątkowe umieszcza się na okres jednego roku.

Jeśli właściwy organ lub beneficjent końcowy postanowią umieścić tablice reklamowe lub pamiątkowe, wydawać publikacje lub podejmować jakiekolwiek inne działania informacyjne dotyczące projektów, których całkowita wartość wynosi mniej niż 500.000 EUR w przypadku operacji częściowo finansowanych przez IFOR i 3 miliony EUR w przypadku pozostałych operacji, wkład Wspólnoty również jest wskazywany.

6.3. Plakaty

W celu informowania beneficjentów pomocy i opinii publicznej o roli, jaką odgrywa Unia Europejska w rozwoju zasobów ludzkich, kształceniu zawodowym, zatrudnieniu, inwestycjach w firmy i rozwoju obszarów wiejskich organy zarządzające będą prezentować plakaty wskazujące na udział Unii i, jeśli to możliwe, zaangażowanego funduszu w lokalach instytucji realizujących pomoc ze środków finansowanych z funduszy strukturalnych lub korzystających z takiej pomocy (agencje zatrudnienia, ośrodki kształcenia zawodowego, izby handlowo-przemysłowe, izby rolnicze, regionalne agencje rozwoju itd.).

6.4. Powiadomienie beneficjentów

Wszystkie powiadomienia skierowane do odbiorców dotyczące pomocy, wysyłane przez właściwe organy zawierają wzmiankę dotyczącą faktu częściowego finansowania przez Unię Europejską oraz określają kwotę lub procentowy udział środków pochodzących z zaangażowanego instrumentu wspólnotowego.

6.5. Materiały informacyjne i materiały w zakresie przekazywania informacji

6.5.1. Publikacje (takie jak broszury, ulotki i biuletyny) dotyczące pomocy regionalnej częściowo finansowanej przez fundusze strukturalne zawierają jasne wskazanie udziału Unii Europejskiej na stronie tytułowej oraz, w miarę potrzeb, funduszu oraz godła wspólnotowego, jeżeli godło narodowe bądź regionalne także zostało użyte.

Publikacje zawierają odesłania do organu odpowiedzialnego za treść informacji i do organu zarządzającego wyznaczonego do realizacji danego pakietu pomocniczego.

6.5.2. W przypadku gdy informacja jest dostępna za pomocą środków elektronicznych (strony internetowe, bazy danych dla potencjalnych beneficjentów) lub jako materiał audiowizualny, powyższe zasady stosuje się odpowiednio. Przy redagowaniu planu działań informacyjnych należy uwzględnić nowe technologie, które pozwolą na szybkie i skuteczne przekazywanie informacji oraz usprawnią dialog z opinią publiczną.

Strony internetowe dotyczące funduszy strukturalnych powinny:

- wspominać uczestnictwo Unii Europejskiej oraz, jeśli stosowne, odpowiedniego funduszu, co najmniej na witrynie,

- zawierać odsyłacz do pozostałych stron internetowych Komisji dotyczących funduszy strukturalnych.

6.6. Spotkania informacyjne

Organizatorzy spotkań informacyjnych, takich jak konferencje, seminaria, targi i wystawy, dotyczących realizacji operacji częściowo finansowanych przez fundusze strukturalne, uwidaczniają wkład Wspólnoty w te pakiety pomocy przez prezentowanie flagi europejskiej w pomieszczeniach konferencyjnych oraz używanie godła wspólnotowego na dokumentach.

Urzędnicy Komisji w Państwach Członkowskich zapewniają, w razie potrzeby, pomoc w przygotowaniu i realizacji tego rodzaju spotkań informacyjnych.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.