Protokół posiedzenia w dniu 26 listopada 2013 r., wtorek.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2014.64.5

Akt nienormatywny
Wersja od: 4 marca 2014 r.

PROTOKÓŁ POSIEDZENIA W DNIU 26 LISTOPADA 2013 R., WTOREK

(2014/C 64/02)

(Dz.U.UE C z dnia 4 marca 2014 r.)

PROTOKÓŁ POSIEDZENIA W DNIU 26 LISTOPADA 2013 R., WTOREK

(Posiedzenie zostało otwarte o godz. 9.15)

OBRADOM PRZEWODNICZYŁ: Louis MICHEL

Współprzewodniczący

1.
Zagadnienie pilne nr 1: bezpieczeństwo w regionie Wielkich Jezior

Jose Costa Pereira (ESDZ) dokonał prezentacji na temat bezpieczeństwa w regionie Wielkich Jezior.

Głos zabrali: Mariya Gabriel, Laurent Ngon-Baba (Republika Środkowoafrykańska), Norbert Neuser, Christophe Lutundula (Demokratyczna Republika Konga), Fiona Hall, Tesfaye Daba (Etiopia), Mo-Mamo Karerwa (Burundi), Jean-Jacob Bicep, Adje-doue Weidou (Czad), Jacob Oulanyah (Uganda), Dambert René Ndouane (Republika Konga), Slavi Binev, Simon Vuwa Kaunda (Malawi), Hans-Peter Mayer, Mohammed Mukhtar Ahmed (Nige-ria), Louis Michel oraz Ana Gomes.

Prelegenci z zadowoleniem przyjęli ostatnie wydarzenia we wschodniej części Demokratycznej Republiki Konga, zwłaszcza stłumienie rebelii ruchu M23. Członkowie podkreślili jednak, że rozwiązanie o charakterze czysto wojskowym jest niewystarczające, przy czym zwrócili uwagę na obawy związane z kryzysem humanitarnym i przypadkami łamania praw człowieka (w szczególności w odniesieniu do kobiet i dzieci). Prelegenci odnotowali potrzebę wprowadzenia przez rząd Demokratycznej Republiki Konga szeroko zakrojonych reform politycznych i instytucjonalnych, zwłaszcza w sektorze obronnym. Do realizacji tego celu niezbędne jest trwałe zaangażowanie społeczności międzynarodowej, w myśl porozumienia ramowego podpisanego w lutym 2013 r. Zwrócono także uwagę na potrzebę zwalczania nielegalnej eksploatacji zasobów naturalnych, podsycającej konflikt w Demokratycznej Republice Konga i regionie Wielkich Jezior.

2.
Przestrzeganie praworządności oraz znaczenie bezstronnego i niezawisłego sądownictwa

Komisja Spraw Politycznych

Współsprawozdawcy: Dharamkumar Seeraj (Gujana) i Filip Kaczmarek

Filip Kaczmarek oraz Dharamkumar Seeraj (Gujana) przedstawili sprawozdanie.

Głos zabrali: Mariya Gabriel, Achille Marie Joseph Tapsoba (Burkina Faso), Juan Fernando Lopez Aguilar, Laurent Ngon-Baba (Republika Środkowoafrykańska), Olle Schmidt, Nita R. K. Deer-palsing (Mauritius), François Alfonsi, Tesfaye Daba (Etiopia), Alban Sumana Kingsford Bagbin (Ghana), Moses Y. Kollie (Liberia), Hans-Peter Mayer, Abdourahamane Chegou (Niger), Derek Vaughan, Adjedoue Weidou (Czad), Ana Gomes, Komi Selom Klassou (Togo), Jacob Oulanyah (Uganda), Joyce Laboso (Kenia) oraz Francesca Mosca (Komisja Europejska).

Członkowie podkreślili znaczenie uzyskania równowagi między władzą ustawodawczą, wykonawczą i sądowniczą, a także zwrócili uwagę na konsekwencje nieprzestrzegania zasady praworządności w postaci korupcji, braku inwestycji i pogorszenia się sytuacji gospodarczej. Położyli oni nacisk na potrzebę zapewnienia niezależnych procedur powoływania sędziów oraz systemu dyscyplinarnego dla sędziów i prokuratorów, wskazując przy tym na fakt, że sprawny system sądownictwa byłby wynikiem długofalowego procesu wymagającego systematycznej edukacji obywatelskiej od najwcześniejszych lat. Członkowie zachęcali do wymiany dobrych praktyk pomiędzy krajami AKP o podobnych doświadczeniach i zwrócili się o dalszą pomoc w zakresie tworzenia zdolności.

Współsprawozdawcy Dharamkumar Seeraj (Gujana) i Filip Kaczmarek zamknęli debatę.

Francesca Mosca (Komisja Europejska) przedstawiła uwagi końcowe.

3.
Współpraca instytucjonalna między Unią Afrykańską a Unią Europejską

Debata główna

Erastus Mwencha, wiceprzewodniczący Komisji Unii Afrykańskiej, dokonał prezentacji na temat współpracy instytucjonalnej pomiędzy Unią Afrykańską a Unią Europejską.

Głos zabrali: Gay Mitchell, Ana Gomes, Olle Schmidt, Adjedoue Weidou (Czad), Jean-Jacob Bicep, Slavi Binev, Peter Štastný, Jo Leinen, Tesfaye Daba (Etiopia), Mariya Gabriel, James Kembi-Gitura (Kenia).

O ile Unia Afrykańska nie musi dokładnie powielać modelu Unii Europejskiej, kluczowe zasady, takie jak zwiększenie współzależności pomiędzy państwami członkowskimi i solidarności na wszystkich szczeblach, powinny być przestrzegane. Niektórzy członkowie wyrazili ubolewanie nad faktem, iż środki uzyskane w ramach pomocy nie są efektywnie wykorzystywane, a wspólne wartości, stanowiące fundament partnerstwa, nie są urzeczywistniane. Niektórzy zwrócili uwagę na złożony charakter i wielopłaszczyznowość wynikającą ze zróżnicowania geograficznego. Członkowie AKP zapewnili pozostałych członków, że poprawa stosunków z nowymi partnerami nie naruszy wieloletniego partnerstwa z Unią Europejską. Członkowie zachęcali także do bliższej współpracy w odniesieniu do kwestii o znaczeniu globalnym, takich jak migracja i zmiana klimatu.

Erastus Mwencha odpowiedział na pytania zadane przez członków.

Francesca Mosca (Komisja Europejska) i Jose Costa Pereira (ESDZ) zamknęli debatę.

(Posiedzenie zostało zamknięte o godz. 12.15 i wznowione o godz. 15.08)

OBRADOM PRZEWODNICZYŁA: Joyce LABOSO

Współprzewodnicząca

4.
Społeczny i środowiskowy wpływ pasterstwa w krajach AKP

Komisja Spraw Społecznych i Środowiska

Współsprawozdawcy: Abdourahamane Chégou (Niger) i Fiona Hall

Fiona Hall i Abdourahamane Chégou (Niger) przedstawili sprawozdanie.

Głos zabrali: Boniface Yehouetome (Benin), Horst Schnellhardt, Norbert Neuser, Catherine Bearder, Michèle Rivasi, Selom Klassou (Togo), Edit Bauer, Christa Klaß oraz Peter Craig-McQuaide (Komisja Europejska).

Członkowie podkreślili znaczenie pasterstwa i jego wpływ nie tylko na gospodarkę krajów afrykańskich, ale także na tak istotne obszary, jak zdrowie, środowisko i bezpieczeństwo żywnościowe. Członkowie kładli też nacisk na zasadniczą rolę pasterstwa jako stylu życia i jego powiązań z wartościami kulturowymi i tradycyjnymi, sięgającymi setki lat wstecz.

Współsprawozdawcy zamknęli debatę.

5.
W kierunku nowego stylu zarządzania finansowaniem rozwoju

Debata bez rezolucji

i.
korzystanie z zasobów naturalnych

Głos zabrali: Louis Michel, Boniface Yehouetome (Benin), Horst Schnellhardt, Achille Marie Joseph Tapsoba (Burkina Faso), Patrice Tirolien, Joseph Hyacinthe Owona Kono (Kamerun), Fiona Hall, Tesfaye Daba (Etiopia), Michèle Rivasi, Ana Rita Geremias Sithole (Mozambik), Slavi Binev, Abdourahamane Chegou (Niger), Christa Klaß, Adjedoue Weidou (Czad), Makhosini Hlongwane (Zimbabwe) oraz Peter Craig-McQuaide (Komisja Europejska).

Członkowie wezwali parlamenty do pociągnięcia rządów do odpowiedzialności w celu zapewnienia maksymalnych korzyści dla obywateli w związku z wydobywaniem zasobów naturalnych. Podkreślili także znaczenie zwiększenia przejrzystości i propagowania dobrego rządzenia, aby zwalczać korupcję, oszustwa podatkowe oraz innego rodzaju nielegalny odpływ środków finansowych.

ii.
reforma fiskalna a redystrybucja zasobów

Anthony Mothae Maruping, komisarz ds. gospodarczych Unii Afrykańskiej, dokonał prezentacji na temat reformy fiskalnej i redystrybucji zasobów.

Głos zabrali: Edit Bauer, Ole Christensen, Niccolò Rinaldi, François Alfonsi, Abdikadir Aden (Kenia), Slavi Binev, Abdourahamane Chegou (Niger), Virgilio de Fontes Pereira (Angola), Makhosini Hlongwane (Zimbabwe), Louis Michel, Ana Gomes oraz Peter Craig-McQuaide (Komisja Europejska).

Członkowie podkreślili znaczenie ustanowienia skutecznych systemów podatkowych oraz egzekwowania przepisów, aby dopilnować, by dochody były pobierane, dokumentowane i przeznaczane w sposób skuteczny i sprawiedliwy, z korzyścią dla obywateli, a także wezwali do propagowania zrównoważonego rozwoju sprzyjającego włączeniu społecznemu oraz zwalczania ubóstwa.

Anthony Mothae Maruping zamknął debatę.

iii.
zdecentralizowana współpraca

Jalal Abdel-Latif, Komisja Gospodarcza ONZ ds. Afryki, dokonał prezentacji na temat zdecentralizowanej współpracy.

Członkowie podkreślili wartość dodaną zdecentralizowanej współpracy jako środka służącego wspieraniu podejścia uwzględniającego szeroki udział w działaniach w celu propagowania odpowiedzialności i wzmocnienia pozycji poprzez zaangażowanie, przykładowo, społeczeństwa obywatelskiego w jego rozmaitych formach. Podkreślili także istotny wkład tego rodzaju współpracy w zwalczanie ubóstwa i realizację MCR, przy mniejszych zasobach, niż w przypadku darczyńców wielostronnych i dwustronnych. Niemniej jednak do sukcesu zdecentralizowanej współpracy niezbędne jest silne i trwałe wsparcie polityczne. Zdecentralizowane wsparcie budżetowe wskazano jako instrument, który umożliwiłby dystrybucję pomocy w miejscach, gdzie zawieszono wsparcie budżetowe dla instytucji rządowych na szczeblu centralnym.

Głos zabrali: Horst Schnellhardt, Myriam Ouedraogo Zare (Burkina Faso), Norbert Neuser, Catherine Bearder, Abdikadir Aden (Kenia), Ana Rita Geremias Sithole (Mozambik), Abdourahamane Chegou (Niger), Peter Šťastný, Selom Klassou (Togo) oraz Louis Michel.

Peter Craig-McQuaide (Komisja Europejska) zamknął debatę.

6.
Sprawy różne

Współprzewodniczący Louis Mchel ogłosił, że dwóch współprzewodniczących uzyskało pozwolenie na wizytę w więzieniu w Addis Abebie w dniu 27 listopada 2013 r.

(Posiedzenie zostało zamknięte o godz. 18.30)

Joyce LABOSOAlhaj Muhammad MUMUNI i
Louis MICHELLuis Marco AGUIRIANO NALDA
WspółprzewodniczącyWspółsekretarze generalni

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.