Decyzja 2018/1471 w sprawie proponowanej inicjatywy obywatelskiej "STOP OSZUSTWOM i nadużyciom FUNDUSZY UE - przez poprawę kontroli decyzji, wdrożenia i przez kary"

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2018.246.46

Akt indywidualny
Wersja od: 19 września 2018 r.

DECYZJA KOMISJI (UE) 2018/1471
z dnia 19 września 2018 r.
w sprawie proponowanej inicjatywy obywatelskiej "STOP OSZUSTWOM i nadużyciom FUNDUSZY UE - przez poprawę kontroli decyzji, wdrożenia i przez kary"

(notyfikowana jako dokument nr C(2018) 6077)

(Jedynie tekst w języku angielskim jest autentyczny)

(Dz.U.UE L z dnia 2 października 2018 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 211/2011 z dnia 16 lutego 2011 r. w sprawie inicjatywy obywatelskiej 1 , w szczególności jego art. 4,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Przedmiotem proponowanej inicjatywy obywatelskiej zatytułowanej "STOP OSZUSTWOM i nadużyciom FUNDUSZY UE - przez poprawę kontroli decyzji, wdrożenia i przez kary" (STOP FRAUD and abuse of EU FUNDS - by better control of decisions, implementation and penalties) są następujące kwestie: "Instytucje europejskie powinny być uprawnione do stosowania wzmocnionej kontroli (w tym ex ante) i bardziej rygorystycznych kar w tych państwach członkowskich UE, które nie są członkami Prokuratury Europejskiej".

(2) Cele proponowanej inicjatywy obywatelskiej dotyczą następujących kwestii: "W celu zapobiegania oszustwom i nadużyciom funduszy UE oraz karania za te czyny, instytucje europejskie powinny być uprawnione do stosowania wzmocnionej kontroli w państwach członkowskich, które nie uczestniczą we współpracy w ramach Prokuratury Europejskiej. Miałoby to obejmować kontrolę ex ante finansowania i decyzji dotyczących zamówień publicznych w obszarach obarczonych ryzykiem. Proponujemy, aby taka pogłębiona kontrola obejmowała pełne badanie wszystkich okoliczności, a także publikację oszustw i innych przestępstw szkodzących interesom finansowym UE".

(3) Utworzono komitet obywatelski i wyznaczono osoby do kontaktu zgodnie z art. 3 ust. 2 rozporządzenia, a proponowana inicjatywa obywatelska nie jest oczywistym nadużyciem, nie jest oczywiście niepoważna lub dokuczliwa ani nie jest w sposób oczywisty sprzeczna z wartościami Unii określonymi w art. 2 Traktatu o Unii Europejskiej (TUE).

(4) W celu wprowadzenia w życie Traktatów można przyjmować unijne akty prawne:

a) na potrzeby określenia zadań, celów priorytetowych i organizacji funduszy strukturalnych, co może obejmować grupowanie funduszy, zgodnie z art. 177 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE);

b) na potrzeby przyjęcia wieloletniego programu ramowego określającego wszystkie działania Unii w dziedzinie badań i rozwoju technologicznego; programów szczegółowych przygotowywanych w ramach poszczególnych działań w ramach wieloletniego programu ramowego; oraz realizacji wieloletniego programu ramowego zgodnie z art. 182 i 183 TFUE;

c) w dziedzinie przepisów finansowych określających w szczególności procedury wykonania budżetu Unii, zgodnie z art. 322 TFUE;

d) w dziedzinach zapobiegania nadużyciom finansowym naruszającym interesy finansowe Unii oraz zwalczania ich, w celu zapewnienia skutecznej i równoważnej ochrony w państwach członkowskich oraz we wszystkich instytucjach, organach i jednostkach organizacyjnych Unii, zgodnie z art. 325 TFUE.

(5) Decyzja każdego z państw członkowskich o udziale we wzmocnionej współpracy, np. wzmocnionej współpracy w ramach Prokuratury Europejskiej, jest dobrowolna. W związku z powyższym w aktach prawnych Unii wprowadzających w życie Traktaty nie należy co do zasady różnicować państw członkowskich wyłącznie w zależności od ich udziału we wzmocnionej współpracy. Niemniej jednak wdrożenie aktów prawnych Unii może być różne w zależności od państwa członkowskiego, jeżeli jest to obiektywnie uzasadnione, na przykład jeżeli po uwzględnieniu wszystkich elementów w różnych państwach członkowskich w praktyce istniałby różny poziom ochrony interesów finansowych Unii.

(6) TUE podkreśla rolę obywatelstwa Unii i usprawnia demokratyczne funkcjonowanie Unii, stanowiąc między innymi, że każdy obywatel ma mieć prawo do uczestnictwa w życiu demokratycznym Unii za pośrednictwem europejskiej inicjatywy obywatelskiej.

(7) W związku z tym procedury i warunki wymagane dla inicjatywy obywatelskiej powinny być jasne, proste, przyjazne użytkownikowi i proporcjonalne do charakteru inicjatywy obywatelskiej, tak aby zachęcić obywateli do udziału i zwiększyć przystępność Unii.

(8) 2  Z powyższych względów proponowana inicjatywa obywatelska zatytułowana "STOP OSZUSTWOM i nadużyciom FUNDUSZY UE - przez poprawę kontroli decyzji, wdrożenia i przez kary" nie wykracza w sposób oczywisty poza kompetencje Komisji w zakresie przedkładania wniosku dotyczącego aktu prawnego Unii w celu wprowadzenia w życie Traktatów zgodnie z art. 4 ust. 2 lit. b) i należy ją zatem zarejestrować. Deklaracje poparcia dla tej proponowanej inicjatywy obywatelskiej należy zbierać w oparciu o założenie, że jej celem są wnioski Komisji dotyczące aktów prawnych Unii wprowadzających w życie Traktaty, które poprawiając ochronę interesów finansowych Unii, nie różnicują między państwami członkowskimi wyłącznie w zależności od ich udziału we wzmocnionej współpracy w zakresie ustanowienia Prokuratury Europejskiej,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1
1. 
Niniejszym rejestruje się proponowaną inicjatywę obywatelską "STOP OSZUSTWOM i nadużyciom FUNDUSZY UE - przez poprawę kontroli decyzji, wdrożenia i przez kary".
2. 
Deklaracje poparcia dla tej proponowanej inicjatywy obywatelskiej można zbierać w oparciu o założenie, że jej celem są wnioski Komisji dotyczące aktów prawnych Unii wprowadzających w życie Traktaty, które poprawiając ochronę interesów finansowych Unii, nie różnicują między państwami członkowskimi wyłącznie w zależności od ich udziału we wzmocnionej współpracy w zakresie ustanowienia Prokuratury Europejskiej.
Artykuł  2

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem 27 września 2018 r.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja skierowana jest do organizatorów (członków komitetu obywatelskiego) proponowanej inicjatywy obywatelskiej "STOP OSZUSTWOM i nadużyciom FUNDUSZY UE - przez poprawę kontroli decyzji, wdrożenia i przez kary", reprezentowanych przez następujące osoby wyznaczone jako osoby do kontaktu: Zoltán KERESZTÉNY i Balázs FEHÉR.

Sporządzono w Brukseli dnia 19 września 2018 r.
W imieniu Komisji
Frans TIMMERMANS
Pierwszy wiceprzewodniczący
1 Dz.U. L 65 z 11.3.2011, s. 1.
2 Motyw 8 zmieniony przez sprostowanie z dnia 29 listopada 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.304.35).

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.