Decyzja 2019/569 w sprawie proponowanej inicjatywy obywatelskiej "Respect for the rule of law within the European Union"

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2019.99.39

Akt indywidualny
Wersja od: 10 kwietnia 2019 r.

DECYZJA KOMISJI (UE) 2019/569
z dnia 3 kwietnia 2019 r.
w sprawie proponowanej inicjatywy obywatelskiej "Respect for the rule of law within the European Union"

(notyfikowana jako dokument nr C(2019) 2314)

(Jedynie tekst w języku francuskim jest autentyczny)

(Dz.U.UE L z dnia 10 kwietnia 2019 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 211/2011 z dnia 16 lutego 2011 r. w sprawie inicjatywy obywatelskiej 1 , w szczególności jego art. 4,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Przedmiotem proponowanej inicjatywy obywatelskiej pod nazwą "Respect for the rule of law within the European Union" (Poszanowanie praworządności w Unii Europejskiej) są następujące kwestie: "Stworzenie obiektywnego i bezstronnego mechanizmu oceny w celu weryfikacji stosowania wartości Unii Europejskiej przez wszystkie państwa członkowskie".

(2) Cele proponowanej inicjatywy obywatelskiej dotyczą następujących kwestii: "a) wprowadzenie w Unii Europejskiej ogólnych przepisów prawa umożliwiających obiektywną weryfikację praktycznego stosowania krajowych przepisów dotyczących praworządności w celu wzmocnienia wzajemnego zaufania między państwami członkowskimi oraz ułatwienia wdrażania postanowień art. 7 TUE dotyczących ewentualnego naruszenia wartości Unii; b) ułatwienie egzekwowania przepisów prawa europejskiego dotyczących współpracy wymiarów sprawiedliwości w sprawach karnych (np. europejskiego nakazu aresztowania)".

(3) Załącznik do proponowanej inicjatywy obywatelskiej odnosi się do wzmocnienia roli Agencji Praw Podstawowych Unii Europejskiej, której opinii można by zasięgać, aby zapewnić maksymalną obiektywność decyzji podejmowanych przez instytucje Unii, w tym w zakresie współpracy policyjnej i współpracy w dziedzinie bezpieczeństwa.

(4) Traktat o Unii Europejskiej (TUE) podkreśla rolę obywatelstwa Unii i usprawnia demokratyczne funkcjonowanie Unii, stanowiąc między innymi, że każdy obywatel ma mieć prawo do uczestnictwa w życiu demokratycznym Unii za pośrednictwem europejskiej inicjatywy obywatelskiej.

(5) W związku z tym procedury i warunki wymagane dla inicjatywy obywatelskiej powinny być jasne, proste, przyjazne użytkownikowi i proporcjonalne do charakteru inicjatywy obywatelskiej, tak aby zachęcić obywateli do udziału i zwiększyć przystępność Unii.

(6) W celu wprowadzenia w życie Traktatów można przyjmować unijne akty prawne:

- dotyczące środków ustanawiających zasady dokonywania przez państwa członkowskie, we współpracy z Komisją, obiektywnej i bezstronnej oceny wdrażania polityki Unii w dziedzinie wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości przez organy państw członkowskich, w szczególności w celu ułatwienia pełnego stosowania zasady wzajemnego uznawania, na podstawie art. 70 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE),

- dotyczące zmian w rozporządzeniu Rady (WE) nr 168/2007 2 , na podstawie art. 352 TFUE.

(7) W celu wprowadzenia w życie Traktatów nie można natomiast przyjąć aktów prawnych Unii, które miałyby służyć zmianie procedury określonej w art. 7 TUE.

(8) Proponowana inicjatywa obywatelska, w zakresie, w jakim jej celem jest przedstawienie przez Komisję wniosków dotyczących aktów prawnych ustanawiających zasady przeprowadzania obiektywnej i bezstronnej oceny wdrażania przez organy krajowe polityki Unii w dziedzinie wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości, a także wniosków dotyczących zmiany rozporządzenia Rady ustanawiającego Agencję Praw Podstawowych Unii Europejskiej, nie wykracza w sposób oczywisty poza kompetencje Komisji w zakresie przedkładania wniosku dotyczącego aktu prawnego Unii w celu wprowadzenia w życie Traktatów zgodnie z art. 4 ust. 2 lit. b) rozporządzenia.

(9) Ponadto utworzono komitet obywatelski i wyznaczono osoby do kontaktu zgodnie z art. 3 ust. 2 rozporządzenia, a proponowana inicjatywa obywatelska nie jest oczywistym nadużyciem, nie jest oczywiście niepoważna lub dokuczliwa ani nie jest w sposób oczywisty sprzeczna z wartościami Unii określonymi w art. 2 TUE.

(10) Należy zatem zarejestrować proponowaną inicjatywę obywatelską pod nazwą "Respect for the rule of law within the European Union",

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1
1. 
Niniejszym rejestruje się proponowaną inicjatywę obywatelską pod nazwą "Respect for the rule of law within the European Union".
2. 
Można zbierać deklaracje poparcia dla proponowanej inicjatywy obywatelskiej w oparciu o założenie, że celem inicjatywy są wnioski Komisji dotyczące aktów prawnych:
-
ustanawiających zasady przeprowadzania obiektywnej i bezstronnej oceny wdrażania przez organy krajowe polityki Unii w dziedzinie wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości,
-
zmieniających rozporządzenie Rady ustanawiające Agencję Praw Podstawowych Unii Europejskiej.
Artykuł  2

Niniejsza decyzja wchodzi w życie w dniu 8 kwietnia 2019 r.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja skierowana jest do organizatorów (członków komitetu obywatelskiego) proponowanej inicjatywy obywatelskiej pod nazwą "Respect for the rule of law within the European Union", reprezentowanych przez następujące osoby wyznaczone jako osoby do kontaktu: Pier Virgilio DASTOLI i Marco CAPPATO.

Sporządzono w Brukseli dnia 3 kwietnia 2019 r.
W imieniu Komisji
Frans TIMMERMANS
Pierwszy Wiceprzewodniczący
1 Dz.U. L 65 z 11.3.2011, s. 1.
2 Rozporządzenie Rady (WE) nr 168/2007 z dnia 15 lutego 2007 r. ustanawiające Agencję Praw Podstawowych Unii Europejskiej (Dz.U. L 53 z 22.2.2007, s. 1).

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.